Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik schat de kans op 0,0. Ik heb al moeite met mijn trekkerstentjeWailing_Banshee schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:27:
Ik hoop dat we dit jaar in ieder geval in Nederland weer gewoon op de bonnefooi kunnen kamperen...
op onze cabrio past ook alleen maar een trekkerstentje hoormaartend schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:47:
[...]
Ik schat de kans op 0,0. Ik heb al moeite met mijn trekkerstentje
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ruime plek ook! Wij rijden morgen aan voor 2 nachtjes. Tis zo enorm druk geweest met werk en andere zaken dat ik helemaal vergeten was de caravan in te plannen bij de stalling.. vanmiddag nog net op tijd kunnen doen anders werd het kamperen zonder caravan!
Moeten weer even in de flow komen denk ik. Vorig jaar om de 2 a 3 weken gekampeerd vanaf juni (toen kregen we hem). Nu weer voor het eerst naar ruim 6 maanden.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Ik kom nog campings genoeg tegen met plek in NL. Of heb je specifieke eisen waardoor je op minder plekken kunt staan?maartend schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:47:
[...]
Ik schat de kans op 0,0. Ik heb al moeite met mijn trekkerstentje
Nee, gewild gebied, zuid-zuid-limburgTrebbors schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:01:
[...]
Ik kom nog campings genoeg tegen met plek in NL. Of heb je specifieke eisen waardoor je op minder plekken kunt staan?
Bikkels!
Hier @ RCN Roggeberg is het erg rustig, veel afzeggingen gok ik want ik sta hier alleen met mijn ouders op een veldje. Best frisjes buiten..
Lol,
Herkende de foto's
Zie nu inderdaad dat jullie de LJ al een jaar langer hebben dan wij.
Bevalt hij nog steeds goed?
Vorig jaar hebben wij na een avond en ochtend bij 7 graden te hebben gezeten onder de trekking luifel ook een foetsie kachel gekocht.
Beste aankoop van dat weekend
(Overdag was het gelukkig wel warm)
Leuke vouwwagen de campooz, vooral met deze luifel en bamboe stokken.
Heb ik heb gister de onthulling van hun nieuwe model de Red Ruby gezien ook een erg mooie vouwagen.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Misschien komen veel mensen morgen pas? Wij vertrekken ook pas morgen, ik had net zoals veel anderen geen vrij op goede vrijdag. Zag wel zat caravans en kampers etc. op de weg vandaag.Red devil schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:14:
[...]
Bikkels!
Hier @ RCN Roggeberg is het erg rustig, veel afzeggingen gok ik want ik sta hier alleen met mijn ouders op een veldje. Best frisjes buiten..
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Bevalt nog steeds goed ja. Al denk ik dat ik dat bij andere vouwwagens waarschijnlijk ook zou hebben.FRANQ schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:04:
[...]
Lol,
Herkende de foto's![]()
Zie nu inderdaad dat jullie de LJ al een jaar langer hebben dan wij.
Bevalt hij nog steeds goed?
Vorig jaar hebben wij na een avond en ochtend bij 7 graden te hebben gezeten onder de trekking luifel ook een foetsie kachel gekocht.
Beste aankoop van dat weekend![]()
(Overdag was het gelukkig wel warm)
Als ik na veel research iets koop, dan ben ik vervolgens meestal tevreden en niet zo kritisch meer.
Maar de looks, het opzetten (45 minuten en dan is alles geregeld) en het grote bed zijn echt heerlijk.
Wel een bijzondere gewaarwording om je adem als wolkjes te zien, terwijl je in bed ligt. Koude nacht geweest, maar dankzij ons 4 seizoenen Texelse dekbed nergens last van gehad en geslapen als een roosje.
Gezien hun releasedatum dacht ik dat het ging om een 1 april grap maar blijkbaar is het een nieuw model. Mooie kleuren ook, een stuk frisser dan een Aart Kok (om maar een voorbeeld te noemen)Chaoss schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:17:
[...]
Heb ik heb gister de onthulling van hun nieuwe model de Red Ruby gezien ook een erg mooie vouwagen.
Alleen heb je toch wel een aardige plek nodig qua ruimte als ik de scheerlijnen zo bekijk
[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 03-04-2021 09:00 ]
Zou kunnen ja, kids bij ons naar school en pa/ma mooi caravan inladen. Ideaal.TgR_KILLER schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:21:
[...]
Misschien komen veel mensen morgen pas? Wij vertrekken ook pas morgen, ik had net zoals veel anderen geen vrij op goede vrijdag. Zag wel zat caravans en kampers etc. op de weg vandaag.
Maar dat deert niet, wij zitten lekker in het zonnetje!
Als ik hem zo zie staan is het sowieso een forse vouwwagen:vhal schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:58:
[...]
Gezien hun releasedatum dacht ik dat het ging om een 1 april grap maar blijkbaar is het een nieuw model. Mooie kleuren ook, een stuk frisser dan een Aart Kok (om maar een voorbeeld te noemen)
Alleen heb je toch wel een aardige plek nodig qua ruimte als ik de scheerlijnen zo bekijk
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Grappig, dat is precies de camping die aan m'n neus voorbij ging toen de familie aandacht een paar weken geleden gekaapt werd door een uitvaart.TgR_KILLER schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:53:
Nou hier is het ook rustiggggg. Staan op de Grebbelinie. Vorig jaar met 35 graden ook een weekend gestaan. Het is niet eens voor de helft vol denk max 30/40%.
Maar dat deert niet, wij zitten lekker in het zonnetje!
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gewoon nog eens doen! De plekken zijn super ruim dus das een bonus, in ieder geval voor ons haha.Gonadan schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:47:
[...]
Grappig, dat is precies de camping die aan m'n neus voorbij ging toen de familie aandacht een paar weken geleden gekaapt werd door een uitvaart.
Ben er al eerder geweest hoor, maar daar zouden we met de hele groep heen, dat kon nu helaas niet meer. Waren nog te weinig plekken over, voor Hemelvaart overigens.TgR_KILLER schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:00:
Gewoon nog eens doen! De plekken zijn super ruim dus das een bonus, in ieder geval voor ons haha.
Was verder een prima camping.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ahhh. Met Hemelvaart haha. Nu kan je zelfs met een groep van 50 nog terecht 🤣.Gonadan schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:05:
[...]
Ben er al eerder geweest hoor, maar daar zouden we met de hele groep heen, dat kon nu helaas niet meer. Waren nog te weinig plekken over, voor Hemelvaart overigens.
Was verder een prima camping.
Wij hebben ergens 2 weken terug wel wat fout gedaan.. hebben alle leidingen gespoeld mer antikalk spul wat ik bij de caravan zaak had besteld. Alles volgens de verpakking daarna gespoeld. Enkel het water is nu enorm zuur.. had nog wel 15 liter water ofzo in de tank zitten dus mogelijk is dat het maar dat zou nu ook weg moeten zijn.
Zodadelijk alle leidingen maar leeg gooien en dan vers water erin. Hopelijk is het dan weg.. nu kost het wel beetje enorm veel flessen water 😅
We vragen ons vooral af hoe ze zich houden in winderige/natte omstandigheden en hoe het klimaat in de tent is.
- Nigor Stork 4 BTC
- Robens Lookout 500
- Eureka Tomichi Lodge RS
Na wat zoekwerk is dit onze shortlist. Op het oog allemaal redelijk makkelijke tenten. Voordeel van de Nigor is het gewicht (vragen ons tegelijk af of dit wat afdoet aan de degelijkheid). Het zijn allemaal tenten van technisch katoen. Eventueel zijn andere suggesties ook welkom (budget €1000)
[ Voor 4% gewijzigd door ThijsM op 05-04-2021 13:01 ]
Helaas niet dus. Toen we afgelopen vrijdag bij de tent kwamen zag ik al scheurplekken aan de bovenkant van de tent waar de stokken door de tent gaan. Dit is puur gekomen doordat de wind vanaf de zijkant op de tent heeft gestaan en de tent van links naar rechts heeft bewogen.
Ik heb met duct tape de boel "gemaakt" en we zijn zondag naar huis gegaan omdat we geen zin haddne om met sneeuw op de camping te zitten.
Ik krijg net een belletje van mijn schoonouders. De wind staat nu op de voorkant en de voortent heeft dit niet overleefd. Er zitten scheuren in het 'glas' en in de tent.
Ik ga zo maar eens die kant op om de boel op te ruimen. Ter info de tent staat op een camping in Petten en ja daar waait het nu hard.
Als je een tent langere tijd opgezet laat staan, zou ik hem echt in katoen willen hebben. Polyester kan over het algemeen niet zo heel goed tegen veel zon. We merken dat ook met onze party tent. Het polyester wordt op een gegeven moment gewoon broos. En dan kan het gewoon veel minder goed tegen de stress van wind.SuperKneus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:40:
Hier ook een kampeerder. Altijd met mijn ouders gedaan en de afgelopen jaren ook met mijn eigen gezin. Vorig jaar een Kampa Texel 6 tent gekocht (polyester tent). Die heeft vorig jaar al windkracht 8 doorstaan in het voorjaar. Wij dachten dus dat we hem dit seizoen wel het hele seizoen konden gebruiken in Nederland.
Helaas niet dus. Toen we afgelopen vrijdag bij de tent kwamen zag ik al scheurplekken aan de bovenkant van de tent waar de stokken door de tent gaan. Dit is puur gekomen doordat de wind vanaf de zijkant op de tent heeft gestaan en de tent van links naar rechts heeft bewogen.
Ik heb met duct tape de boel "gemaakt" en we zijn zondag naar huis gegaan omdat we geen zin haddne om met sneeuw op de camping te zitten.
Ik krijg net een belletje van mijn schoonouders. De wind staat nu op de voorkant en de voortent heeft dit niet overleefd. Er zitten scheuren in het 'glas' en in de tent.
Ik ga zo maar eens die kant op om de boel op te ruimen. Ter info de tent staat op een camping in Petten en ja daar waait het nu hard.
Een polyester tent is ongeschikt om te laten staan. Levensduur is ca 10 weken.SuperKneus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:40:
Hier ook een kampeerder. Altijd met mijn ouders gedaan en de afgelopen jaren ook met mijn eigen gezin. Vorig jaar een Kampa Texel 6 tent gekocht (polyester tent). Die heeft vorig jaar al windkracht 8 doorstaan in het voorjaar. Wij dachten dus dat we hem dit seizoen wel het hele seizoen konden gebruiken in Nederland.
[Obelink] Hoe lang gaat een tent mee?
Wil je een tent laten staan, dan zul je een zware katoenen tent moeten kopen.
nu maar eens gaan bedenken wat we nu gaan doen. We hebben nog een katoenen tent maar die is een stuk kleiner.
Inmiddels hebben we een kampeerwinkel bezocht. Daar de Nigor Stork bekeken. Hier erachter gekomen dat ik de stahoogte toch belangrijker vind dat ik op voorhand had gedacht (met mijn 1.94). Hierdoor viel de Nigor voor mij af.ThijsM schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:35:
Iemand ervaring met een van onderstaande tenten?
We vragen ons vooral af hoe ze zich houden in winderige/natte omstandigheden en hoe het klimaat in de tent is.
- Nigor Stork 4 BTC
- Robens Lookout 500
- Eureka Tomichi Lodge RS
Na wat zoekwerk is dit onze shortlist. Op het oog allemaal redelijk makkelijke tenten. Voordeel van de Nigor is het gewicht (vragen ons tegelijk af of dit wat afdoet aan de degelijkheid). Het zijn allemaal tenten van technisch katoen. Eventueel zijn andere suggesties ook welkom (budget €1000)
Onze ogen zijn toen gevallen op een Bardani Airwave 300 TC Deluxe. Vermoedelijk gemakkelijk op te zetten en doordat er bij het nieuwe model een bijpassende luifel zit ben je erg flexibel. We zijn dusdanig enthousiast over deze tent dat we overwegen om hem aan te schaffen.
We komen van een oude De Waard Papegaaiduiker welke wij erg mooi vinden maar we willen nu juist meer gemak met het opzetten en meer leefruimte zonder dat de tent meer ruimte in beslag neemt. Per vakantie wisselen wij ongeveer 2 keer van plek.
Zijn hier ervaringen met de Airwave 300? Vooral benieuwd naar het opzetten en afbreken van deze tent.
Wij hebben 2 jaar terug een tweedehands RedWood Aspen 360TC gekocht. Erg mooie tent, met volledige kuip. Voor de vakantie voor nood een flesje impregneer gekocht omdat er een licht plekje op het dak zat, en dit behandeld. De tent heeft ons tijdens de buien dan ook goed beschermd. Echter viel wel, vooral laatste keer, dat de tent bij erg harde regen binnen toch wat vochtig werd. Alsof er een lichte waas omlaag komt. Een mist. Echt lek is het niet te noemen. Ook valt op dat de luifel, die minder is gebruikt, meer afparelend vermogen heeft dan de tent.
Let wel, dit is een bij waarbij het daarna nodig was een geul te graven en er een aantal andere mensen (zonder kuip) hun tenten stonden uit te hozen.
Toch zie ik her en der dat er wordt gezegd dat impregneren bij onderhoud hoort. Zeker bij tenten die van BTC of TC zijn gemaakt kan dit nogal eens helpen. Bij een zware tent zoals een de waard of een Karsten is dit weer niet nodig. Echter kan ik er weinig echt duidelijkheid over vinden. Zowel Obelink als vrijbuiter (de eigenaar van RedWood) geven aan dat impregneren na een aantal jaar moet of wanneer de tent lek raakt. Ga je echter googlen dan lees je ook weer mensen die het afraden, en evenredig veel mensen die het juist aanraden.
Dus nu de vraag: Wie heeft er ervaring met impregneren op een tent die van technisch katoen is gemaakt?
Geen ervaring met die specifieke tent maar wij hebben een Bardani Airspace 340, volgens mij een grotere versie van de Airwave 300 met dezelfde technieken.ThijsM schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:02:
[...]
Inmiddels hebben we een kampeerwinkel bezocht. Daar de Nigor Stork bekeken. Hier erachter gekomen dat ik de stahoogte toch belangrijker vind dat ik op voorhand had gedacht (met mijn 1.94). Hierdoor viel de Nigor voor mij af.
Onze ogen zijn toen gevallen op een Bardani Airwave 300 TC Deluxe. Vermoedelijk gemakkelijk op te zetten en doordat er bij het nieuwe model een bijpassende luifel zit ben je erg flexibel. We zijn dusdanig enthousiast over deze tent dat we overwegen om hem aan te schaffen.
We komen van een oude De Waard Papegaaiduiker welke wij erg mooi vinden maar we willen nu juist meer gemak met het opzetten en meer leefruimte zonder dat de tent meer ruimte in beslag neemt. Per vakantie wisselen wij ongeveer 2 keer van plek.
Zijn hier ervaringen met de Airwave 300? Vooral benieuwd naar het opzetten en afbreken van deze tent.
Positief:
- Stevige, degelijke tent als alles is zoals het moet zijn (zie kanttekening hieronder).
- Luchtelementen geven erg goede support en de tent is relatief eenvoudig neer te zetten, zeker makkelijker dan eentje met stokken. Wij kregen er een (vrij grote) pomp bij en daarmee blaas je de elementen zeer snel op.
- Afbreken gaat heel rap. Haringen eruit, stoppen eruit, oprollen. Dat laatste is nog het meeste werk en bij een 340 wel belanrijk om goed te doen omdat hij echt massive is in de kofferbak.
Negatief:
- Het is wat minder werk dan een vergelijkbare tent met stokken opzetten maar nog steeds voor een onervaren kampeerder als ik 90 minuten werk. Voor een Airwave 300 en/of met wat meer ervaring zal dat echter een stuk korter zijn. De verkoper claimde dat hij de 340 in 20 minuten kan neerzetten. Ja, misschien als je het wekelijks voor demonstratiedoeleinden doet en geen haringen hoeft in te meppen en de spandraden (met name voor de luchtroosters) weglaat.
- We ontdekten nogal wat quality control issues tijdens de eerste trip. Devies is eerst thuis opzetten ruim voordat je ermee weggaat als je geen nare verrassingen wil. Reparatie was onder garantie maar duurde erg lang, we zijn hem drie maanden kwijt geweest. Geen issue als je hem in September wegbrengt maar wel als het in de lente gebeurt.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Prima tent , ik heb hem nog maar ga dit jaar met de caravan op pad.ThijsM schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:02:
[...]
Inmiddels hebben we een kampeerwinkel bezocht. Daar de Nigor Stork bekeken. Hier erachter gekomen dat ik de stahoogte toch belangrijker vind dat ik op voorhand had gedacht (met mijn 1.94). Hierdoor viel de Nigor voor mij af.
Makkelijk opzetten in 20 minuten (ik doe het in mijn eentje)
Tent is 3 weken gebruikt (bouwjaar 2020) en is eventueel te koop (met extra tent zak waar de binnentent in verpakt zit en de pomp).
Onderstaand een sfeer impressie en mocht je meer willen weten via DM.
Tent | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
:strip_exif()/f/image/OiqESr1Z5qvyXbRdVFRbmkZH.jpg?f=fotoalbum_large)
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Nu een caravan dus hebben er helemaal weinig last meer van
Zo stonden wij er afgelopen weekend bij:
:strip_exif()/f/image/XRDbCdFrNKkq6X5U4PZGxKqY.jpg?f=fotoalbum_large)
Stormbanden worden meegeleverdShabbaman schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:35:
Blijft die tent goed staan bij harde wind?
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Mooie combinatie en goed strak afgespannenTgR_KILLER schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:28:
Wij hebben ook een air tent gehad, juist omdat die 'buizen' veel groter zijn dan de normale 'stokjes' blijft het stabieler heb ik het gevoel. Al had onze tent buiten iets van 14 haringen in de tent ook nog eens iets van 10 scheerlijnen, dus dat ding stond sowieso als een huis.
Nu een caravan dus hebben er helemaal weinig last meer van
Zo stonden wij er afgelopen weekend bij:
[Afbeelding]
* aReaRe moet wachten tot 3 mei voor afleveren van zijn caravan

We hadden een degelijkere tent, maar die was versleten en is vorig jaar achtergebleven. Nu ben ik me aan het oriënteren voor volgend jaar. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik ben wel klaar met stokken en wil wel iets waarmee om de paar dagen verkassen wat aantrekkelijker is. Deze tent(en) staan wel op het lijstje. De wat duurdere ook wel. Ik ben er alleen nog niet uit hoeveel gewicht ik mee wil slepen. Licht is fijn, snel opzetten ook, maar niet wegwaaien is nog leuker. Een degelijke katoenen tent lijkt me wel wat, maar ja, zwaar. Na de vaccinatie maar eens bij een tententoko kijken.
Vrouwlief denkt alleen eerder aan wat goedkopers en wil nu de El Cheapo een maatje groter. Want die is lekker licht.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Wij kregen deze vorig jaar juni pas, dus moesten ook wachten. Dit word ons eerste volle seizoen.aReaRe schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:04:
[...]
Mooie combinatie en goed strak afgespannen
* aReaRe moet wachten tot 3 mei voor afleveren van zijn caravan
Onze air tent was ook een Decathlon (quechua)Shabbaman schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:58:
OK, full disclosure: mijn referentie is een de El Cheapo van de Decathlon (kan ook anders heten), staat snel en is verder prima. Maar ik denk niet dat hij blijft staan als het waait, en er zit ook geen kuip in dus het moet ook niet gaan regenen.
Vrouwlief denkt alleen eerder aan wat goedkopers en wil nu de El Cheapo een maatje groter. Want die is lekker licht.
Een aantal jaar geleden hebben we via Marktplaats een oude Obelink tent gekocht. Ik probeer nog op foto's van toen te achterhalen welk type, maar van het label heb ik geen opnames gemaakt destijdstwowheeler schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:40:
Wat zeggen jullie over het impregneren van een TC tent?
Wij hebben 2 jaar terug een tweedehands RedWood Aspen 360TC gekocht. Erg mooie tent, met volledige kuip. Voor de vakantie voor nood een flesje impregneer gekocht omdat er een licht plekje op het dak zat, en dit behandeld. De tent heeft ons tijdens de buien dan ook goed beschermd. Echter viel wel, vooral laatste keer, dat de tent bij erg harde regen binnen toch wat vochtig werd. Alsof er een lichte waas omlaag komt. Een mist. Echt lek is het niet te noemen. Ook valt op dat de luifel, die minder is gebruikt, meer afparelend vermogen heeft dan de tent.
Dus nu de vraag: Wie heeft er ervaring met impregneren op een tent die van technisch katoen is gemaakt?
Voordat we voor 't echie op pad zouden gaan hebben we hier in de buurt de tent opgezet en met een aantal bussen impregneerspray de hele tent behandeld.
Die zomer in de Eifel een enorme lange hoosbui over ons heen gehad. Zo erg dat de brandweer kwam kijken of het riviertje langs de camping nog veilig was, en het regenwater vanaf de helling in een tientallen centimeters hoge stroom voorbij raasde.
Dat was echt te veel voor de tent, na een aantal uur onophoudelijke neerslag begon het doek te lekken en niet veel later was de slaapcabine doorweekt. Gelukkig was er een hotel op loopafstand waar we een nachtje konden opdrogen (voor de kinderen een nieuw avontuur, voor het eerst in een hotel!). De dag erna klaarde het op, konden we alles buiten laten drogen en hebben (naar ik meen) nog een aantal dagen gestaan. De tent uiteindelijk daar achter gelaten, het vertrouwen was toch een beetje weg.
Het jaar erop een (nieuwe) Manitoba gekocht en die heeft het altijd goed gehouden. Alleen bij echte slagregen kwam er die 'mist' die jij noemt. Maar dan komt de regen ook echt zo hard naar beneden dat een laagje stof het niet allemaal kan bolwerken.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Kan verder geen kwaad, en je ziet ook dat het weer weg is zodra de kraan daar boven weer naar standje normaal gaat.
@Shabbaman Een Air-tent kan best wel wat hebben qua storm. Een groot voordeel is dat de stokken niet kunnen breken, dus ook al slaat het ding helemaal plat tijdens een windvlaag, hij veert daarna gewoon weer op.
Het enige wat jij moet doen is zorgen dat hij met genoeg haringen vast zit
)
Zo'n regenbui hebben wij ook eens gehad, in Villach. Ook een oudere tent. Met als bijkomend probleem dat het 3 weken bloedheed was geweest en de grond gewoon net beton was. Er stond zeker 5cm water op de grond en nu had onze binnentent wel een waterdichte kuip, maar dat was echt teveel van het goede. En het doek was niet echt lek, maar de naden wel... het water stroomde via de stokken gewoon de tent in (dus een kuip grondzeil had ook niet geholpenTheOmen schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:09:
[...]
Dat was echt te veel voor de tent, na een aantal uur onophoudelijke neerslag begon het doek te lekken en niet veel later was de slaapcabine doorweekt. Gelukkig was er een hotel op loopafstand waar we een nachtje konden opdrogen (voor de kinderen een nieuw avontuur, voor het eerst in een hotel!). De dag erna klaarde het op, konden we alles buiten laten drogen en hebben (naar ik meen) nog een aantal dagen gestaan. De tent uiteindelijk daar achter gelaten, het vertrouwen was toch een beetje weg.
De zomer daarop hebben we een nieuwe tent gekocht
Goh bekend verhaal.Wailing_Banshee schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:38:
[...]
We hebben toen zo'n trauma opgelopen dat we nooit meer naar Villach zijn geweest
1 x Karintie. Nooit meer.
Tent afgebroken, door de tent. Tube reparatiemateriaal ontploft door de hitte, slaaptent onder de lijm. 3 maal dusdanige hoosbuien dat er een rivier door de tent stroomde, na elke hoosbui naar een schijbare droge plek verhuisd. UIteindelijk week eerder vertreokken, tent achter gelaten en nog week in caravan in Nederland
Het gaat er niet zozeer om dat polyester minder sterk is. Maar het verouderd heel snel door weersinvloeden, daardoor is het doek na 10 weken in weer en wind veel van zijn oorspronkelijke sterkte kwijt.SuperKneus schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:32:
Wij weten ook dat polyester minder sterk is, we hadden alleen niet verwacht dat het zo snel zou mis gaan. Nu moet ik zeggen dat het op het ogenblik blijkbaar ook extreem is aan de kust. Op ons veldje staat nog maar 1 voortent normaal. De rest van plekken hebben allemaal schade.
nu maar eens gaan bedenken wat we nu gaan doen. We hebben nog een katoenen tent maar die is een stuk kleiner.
Voor de waterdichtheid zou het geen verschil moeten maken, echt katoen impregneer je bij voorkeur ook niet. Die mist is zoals gezegd normaal. Als het goed is zuigen de katoenvezels zich vervolgens vol met water en houden het beter tegen. Hoe dat bij technisch katoen (helft plastic) zit weet ik niet precies, het zou kunnen dat de mist daar iets langer aan houdt vanwege het feit dat er minder katoen in zit.twowheeler schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:40:
Wat zeggen jullie over het impregneren van een TC tent?
Let wel, dit is een bij waarbij het daarna nodig was een geul te graven en er een aantal andere mensen (zonder kuip) hun tenten stonden uit te hozen.
Toch zie ik her en der dat er wordt gezegd dat impregneren bij onderhoud hoort. Zeker bij tenten die van BTC of TC zijn gemaakt kan dit nogal eens helpen. Bij een zware tent zoals een de waard of een Karsten is dit weer niet nodig. Echter kan ik er weinig echt duidelijkheid over vinden. Zowel Obelink als vrijbuiter (de eigenaar van RedWood) geven aan dat impregneren na een aantal jaar moet of wanneer de tent lek raakt. Ga je echter googlen dan lees je ook weer mensen die het afraden, en evenredig veel mensen die het juist aanraden.
De reden dat je meestal stoffen impregneert om te laten parelen is omdat hij dan beter kan blijven ademen. Hetzelfde geldt voor je ademende outdoorjas, zodra daar gewoon een laagje water op staat ademt hij niet meer dus dat moet je ook impregneren.
Één van de grootste verkoopargumenten bij technisch katoen is het grotere ademend vermogen bij regenachtig weer. Die theorie werkt alleen als het doek daadwerkelijk in aanraking met de lucht komt. Dus dan moet het water parelen in plaats van stromen, dus impregneren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij hebben onlangs de Bardani Spitfire 340 XL gekocht. We hadden deze samen met de Airwave 300 TC Deluxe op onze shortlist staan.ThijsM schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:02:
[...]
Plus van die laatste is het opzetgemak. Maar legt het vervolgens op alle fronten af op de Spitfire. De Spitfire heeft een ruimere slaapcabine, heeft een ruimere leefruimte, heeft meer stahoogte. Qua gewicht en pakmaat ontlopen ze elkaar niet veel.
Alle andere (grotere) tenten vind ik te groot en te zwaar om in de kofferbak van een auto mee te nemen naar vakantie.
Voor twee volwassenen is de Airwave 300 een heel comfortabele tent, met twee kinderen erbij (zoals in ons geval) is de Airwave echt te klein.
De eerste keer had ik de Spitfire in 50 minuten staan, inclusief los maken van de scheerlijnen en puzzelen. De tweede keer verwacht ik hem in 20-25 minuten te hebben staan, met op kritische momenten (boogstokken vastzetten en tunnel overeind zetten) hulp van mijn vrouw.
[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 07-04-2021 09:24 ]
Idd. Integendeel zelfs. Als de tent niet lek is, niet impregneren (katoen dan). En bij lekkage, enkel de lekke plek. Want impregeneren tast het ademend vermogen en de waterafstontendheid aan.Gonadan schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:58:
[...]
Voor de waterdichtheid zou het geen verschil moeten maken, echt katoen impregneer je bij voorkeur ook niet.
Polyester is nieuw juist ongeveer dubbel zo sterk als (droog) katoen. Juist daardoor kan een polyester tentdoek veel dunner en dus lichter zijn dan een katoenen tentdoek. Dat maakt het inderdaad alleen ook wel veel gevoeliger voor UV. (weer/regen en wind is echter juist geen enkel probleem) Polyester is dan ook niet handig voor tenten die 's zomers wekenlang hele dagen in subtropische zon staan. Als je echter regelmatig 's morgens je tent afbreekt en 's avonds weer opbouwt, kan hij alsnog lang mee. Dan waardeer je waarschijnlijk ook dat de tent grofweg een kwart weegt van een vergelijkbare katoenen tent.Joris748 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:43:
[...]
Het gaat er niet zozeer om dat polyester minder sterk is. Maar het verouderd heel snel door weersinvloeden, daardoor is het doek na 10 weken in weer en wind veel van zijn oorspronkelijke sterkte kwijt.
[ Voor 3% gewijzigd door Bacchus op 07-04-2021 12:30 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je je polyester wil beschermen tegen zon span er dan een schaduwdoek overheen. Afbreken en weer opzetten is wel een beetje overdrevenwienesroa schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:27:
Ik kan me niet herinneren dat ik in Zuid Europa naast iemand heb gestaan die iedere ochtend zijn ten afbrak en s avonds weer opzette. Maar +1 voor de tip

Je vakantie aanpassen aan je kampeermiddel is een beetje de verkeerde kant op geredeneerd.
€45 euro incl. BTW per strekkende meter op jaarbasis is niet duur toch
Gratz!aReaRe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:10:
GKMT: mijn caravan heeft sinds vandaag een kenteken gekregen, en ook een slaapplek annex stalling wanneer die niet op reis is.
klinkt niet duur inderdaad, maar wat zijn de voorwaarden?
Wij betalen voor de onze (bijna 7 meter lang) 400 euro per jaar. onbeperkt halen en brengen. minimaal 24 uur van te voren in te plannen via de website.
Wij hebben vanavond weer een weekendje geboekt. de maandag voor Koningsdag vrij genomen en gaan van zaterdag tot dinsdag weg..
Dan heel mei verder niet (enorm hoge prijzen en geforceerde HEPI weken laten we lekker aan ons voorbij gaan) en dan eind mei weer een weekendje weg. En juni weer een weekje, eind juli in ieder geval nog een weekend en in september nog een week.... En vast tussendoor nog wat weekendjes.
5,70m over alles voor de caravan . Boer met pensioen met lege stallen, contract volgens Bovag. Aanmelden om afhalen 24 uur van te voren, boer zet de caravan buiten. Accu's en gas mee terug in de auto.TgR_KILLER schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:15:
[...]
Gratz!
klinkt niet duur inderdaad, maar wat zijn de voorwaarden?
Wij betalen voor de onze (bijna 7 meter lang) 400 euro per jaar. onbeperkt halen en brengen. minimaal 24 uur van te voren in te plannen via de website.
Wij hebben vanavond weer een weekendje geboekt. de maandag voor Koningsdag vrij genomen en gaan van zaterdag tot dinsdag weg..
Dan heel mei verder niet (enorm hoge prijzen en geforceerde HEPI weken laten we lekker aan ons voorbij gaan) en dan eind mei weer een weekendje weg. En juni weer een weekje, eind juli in ieder geval nog een weekend en in september nog een week.... En vast tussendoor nog wat weekendjes.
En op 10 minuten van huis dus snel regelen via email.
Aanbeveling van een paar buren hier in de buurt die daar de camper / caravan stallen, dus een dikke prima.
Verder de luxe van een oprit van 12 meter lengte, dus in het ergste geval staat mijn auto op straat maar de auto van moeder (Fiat Panda bj 2015) en de caravan daar gestald.
[ Voor 7% gewijzigd door aReaRe op 08-04-2021 22:29 ]
Betaal ik ook ong. En kan dan onbeperkt halen en brengen. En op 500m lopen van mijn huisaReaRe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:10:
GKMT: mijn caravan heeft sinds vandaag een kenteken gekregen, en ook een slaapplek annex stalling wanneer die niet op reis is.
De voorwaarden van de stalling krijg ik nog per email (bevestiging van gesprek heb ik al gehad) maar gezien de ervaringen van buurgenoten ga ik wel in zee met ze.
Accu, voor zover ik weet heb ik alleen een accu voor de mover (LIPO). Gas is voorlopig 1x 5KG.
[ Voor 3% gewijzigd door M14 op 08-04-2021 23:20 ]
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Ik heb een "huishoud" accu van 95 ah. Gewoon een agm, die weegt wel wat. Ondertussen zit ook de mover daar wel op maar die mover hebben we pas later gekocht (dachten het eerst zonder te kunnen.... toch niet haha)aReaRe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:57:
@maartend & @TgR_KILLER
Accu, voor zover ik weet heb ik alleen een accu voor de mover (LIPO). Gas is voorlopig 1x 5KG.
Wilde sowieso gewoon een accu omdat ik hoop ooit op doortocht door Zweden ook op plekjes te komen waar je niet altijd stroom etc. Hebt. En aangezien het meeste werkt op gas of 12v is dat genoeg.
Ik heb overigens 2x 6kg gas bij. Heb ook het gewicht nodig voorop. Zit nu rond de 75 kg kogeldruk. Het liefste had ik meer maar krijg er niet meer op.
Bij ons moest de caravan (als hij voor het huis staat) tussen de carport en een lage heg in komen te staan. Strak tegen de heg aan geeft 5cm ruimte aan de carport kant. De dissel moet richting het huis omdat anders de deur niet open kan.TgR_KILLER schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:46:
[...]
Ik heb een "huishoud" accu van 95 ah. Gewoon een agm, die weegt wel wat. Ondertussen zit ook de mover daar wel op maar die mover hebben we pas later gekocht (dachten het eerst zonder te kunnen.... toch niet haha)
Wilde sowieso gewoon een accu omdat ik hoop ooit op doortocht door Zweden ook op plekjes te komen waar je niet altijd stroom etc. Hebt. En aangezien het meeste werkt op gas of 12v is dat genoeg.
Ik heb overigens 2x 6kg gas bij. Heb ook het gewicht nodig voorop. Zit nu rond de 75 kg kogeldruk. Het liefste had ik meer maar krijg er niet meer op.
Tel daar nog bij op dat de voortuin iets afloopt richting de straat, en de keuze wel of geen mover was voor mij een hele duidelijke
Er zat eerst zo'n 105Ah loodaccu in. Die was nog wel in redelijke staat, maar de lader blijkbaar niet, want die gaf vorige maand de geest (caravan afgelopen najaar gekocht, en deze winter naar wens aangepast). Gelijk maar de keuze gemaakt om een LiFePo4 accu er in te zetten van ook 105Ah. De helft van het gewicht, en een hoop meer capaciteit dan de oude door het dieper kunnen ontladen.
Op dit moment zitten daar alleen nog de mover en de ledstrips op, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat al het 12v spul via deze accu gaat draaien. Ook met het oog op tripjes naar Scandinavie over een paar jaar.
)
Geen boordaccu en ook niet noodzakelijk voorlopig, misschien kom ik op mijn woorden terug.
Dat is standaard ja. Met een mover krijg je een accu maar die is niet "in het systeem" opgenomen. Wij hebben de accu af fabriek, die zit wel helemaal opgenomen daarom ook een digitaal display ipv standaard display voor de lampen zodat we de accu in de gaten kunnen houden. Het hele laad systeem is ook voor een agm accu dus even switchen naar een ander type accu is er niet bij zonder veel meer te wijzigen. Onze accu word ook via de auto op 12v opgeladen en kan hem als het moet ook met een zonnepaneel laden 😋aReaRe schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:39:
Ik heb net met de dealer gebeld en ik heb alleen een accu voor de mover die bijgeladen wordt als de caravan aangesloten is op 220V.
Geen boordaccu en ook niet noodzakelijk voorlopig, misschien kom ik op mijn woorden terug.
Het kan wel om de moveraccu in het systeem op te nemen, kans is wel aanwezig op een lege accu als ik arriveer op de camping en die motortjes nodig heb om te manoeuvreren.TgR_KILLER schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 19:02:
[...]
Dat is standaard ja. Met een mover krijg je een accu maar die is niet "in het systeem" opgenomen. Wij hebben de accu af fabriek, die zit wel helemaal opgenomen daarom ook een digitaal display ipv standaard display voor de lampen zodat we de accu in de gaten kunnen houden. Het hele laad systeem is ook voor een agm accu dus even switchen naar een ander type accu is er niet bij zonder veel meer te wijzigen. Onze accu word ook via de auto op 12v opgeladen en kan hem als het moet ook met een zonnepaneel laden 😋
Niet dat ik zo ben van het wild kamperen, maar het "pret" budget is wel een beetje op voor dit jaar.
Los daarvan heb ik nog de nodige lampen op accu uit mijn tenttijd dus dan red ik mij daarmee, en de koelkast kan ook op gas.
Zeg dat een standaard 12v (lood) accu tussen 11.5 (volledig ontladen) en 13.8 (volledig opgeladen) zweeft ..aReaRe schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:51:
[...]
Het kan wel om de moveraccu in het systeem op te nemen, kans is wel aanwezig op een lege accu als ik arriveer op de camping en die motortjes nodig heb om te manoeuvreren.
Niet dat ik zo ben van het wild kamperen, maar het "pret" budget is wel een beetje op voor dit jaar.
Los daarvan heb ik nog de nodige lampen op accu uit mijn tenttijd dus dan red ik mij daarmee, en de koelkast kan ook op gas.
Je kan een laad/ontlaad schakelsysteem kopen oid .. tijdens het rijden --> laad je de accu's (ook de mover accu) deze zal zich ontkoppelen van het laad circuit bij teveel stroom gebruik maar koppelen bij laden ..
Dus je ontkoppelt bij 13.4 oid .. als ondergrens .. zo houd je altijd genoeg "sap" op je mover accu..
zit btw ook in simpele zonnepaneel laders (alleen ipv een zonnepaneel sluit je de auto aan)
https://www.amazon.nl/Ond...SHS/ref=asc_df_B07J1MSSHS
meeste movers hebben alleen Li-ion accu's maar ongetwijfeld zijn dit soort laad systemen ook daarvoor beschikbaar ..
ik zag btw E-caravans (netzoals een "tesla" auto .) li-ion in de bodem waarvan tijdens het rijden actief werd meegeladen / geremd/geduwt (dus trekauto kan bijwijze een smart zijn voor een dubbel-asser caravan ..)
zelf ben ik veel meer gecharmeerd van de USA "toy haulers" .. meer omdat je de fietsen gewoon in de caravan kan mikken (wat moet ik met een quad
zoiets als:

Tja vanalles
Heb zelf enkel een X10, Zit gewoon los van het systeem. Als ik aan de 220 hang laadt hij op. Meer niet, gebruik hem nergens anders voor. Kamperen ook nog met tent, dus alles bij ons is oplaadbaar en op LEDaReaRe schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:51:
[...]
Het kan wel om de moveraccu in het systeem op te nemen, kans is wel aanwezig op een lege accu als ik arriveer op de camping en die motortjes nodig heb om te manoeuvreren.
Lampjes heb ik ook nog wel op accu / batterijen uit de tent tijd.. Gaat mij ook ergens meer om de waterpomp die ook gewoon op 12v werkt, zodat je nog gewoon naar de WC kanaReaRe schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:51:
[...]
Daarnaast hebben we de Falco Havik 3200 op het oog. Deze moeten we nog bezichtigen. De pakruimte is vermoedelijk net wat groter dan de Airwave 300 Deluxe (hoewel de winkel zegt dat het vergelijkbaar is). Daarnaast zijn we benieuwd hoe gemakkelijk/snel je deze tent opzet.
Iemand zelf wel is een vergelijking gemaakt tussen beide tenten?
Onze vakanties zijn erg divers qua omgevingen: Noorwegen/Oostenrijk/Frankrijk/Spanje/Italie. Oftewel diverse weersomstandigheden. Meestal blijven we +-7-10 dagen op 1 plek en verkassen we ongeveer 2á3 keer. Op basis hiervan nog voorkeur voor katoen of poly/katoen? Afgelopen jaren hebben we altijd een katoenen tent gehad (oude de Waard Papegaaiduiker). Tijdens langdurige regenbuien vonden we hem erg klam van binnen.
[ Voor 3% gewijzigd door ThijsM op 10-04-2021 08:48 ]
Je zou nog eventueel de Havik 3500 kunnen overwegen voor iets meer leefruimte. Het verschil in pakmaat en gewicht is ook te verwaarlozen.
Al komt de tent wel in meerdere zakken, hieronder onze 4000. Inmiddels met 2 zakken extra voor de luifel en stokken
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3JvWIDf3NASycOaglsjUF1ZY.jpg?f=user_large)
[ Voor 21% gewijzigd door vhal op 10-04-2021 09:15 ]
Ik heb nog een opvouwbare watertank van 15 liter, plassen / grote boodschap kan ook in het wild.TgR_KILLER schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:10:
[...]
Lampjes heb ik ook nog wel op accu / batterijen uit de tent tijd.. Gaat mij ook ergens meer om de waterpomp die ook gewoon op 12v werkt, zodat je nog gewoon naar de WC kanen je handen kan wassen.. dat je ook nog lampen hebt enzo is mooie bijvangst haha.
Overleven kan ook zo wel
Daar heb je geen heel specifieke caravan voor nodig: Mijn schoonouders vervoeren hun fietsen altijd in hun stokoude compacte caravan. Ik snap niet hoe maar ze kregen (toentertijd) zelfs hun (sport-)tandem erin.vso schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:52:
[...]
zelf ben ik veel meer gecharmeerd van de USA "toy haulers" .. meer omdat je de fietsen gewoon in de caravan kan mikken (wat moet ik met een quad) en dan bed naar beneden laten zakken
Polyester tenten zou nou ook weer niet zo extreem duur en je doet er echt wel een jaar of 10 mee. Katoen is comfortabeler en als je er goed voor zorgt, gaat dat zondermeer een jaar of 40 a 50 mee. Maar het weegt als lood, is prijzig in aanschaf en kan niet zo goed tegen vochtig opbergen.MeltedForest schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:34:
[...]
Als je je polyester wil beschermen tegen zon span er dan een schaduwdoek overheen. Afbreken en weer opzetten is wel een beetje overdreven
Als je een polyester tent 3 tot 4 maanden in de zon laat staan, elk jaar, gaat hij echt geen 10 jaar mee. En volgens mij kan geen enkele tent goed tegen vochtig opbergen.PageFault schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:52:
[...]
Polyester tenten zou nou ook weer niet zo extreem duur en je doet er echt wel een jaar of 10 mee. Katoen is comfortabeler en als je er goed voor zorgt, gaat dat zondermeer een jaar of 40 a 50 mee. Maar het weegt als lood, is prijzig in aanschaf en kan niet zo goed tegen vochtig opbergen.
Een nylon / polyester tent kan wel tegen 1 dagje vochtig opgeborgen worden (diverse malen gedaan) maar als ik thuis kwam meteen de boel ophangen zodat de tent kon drogen. Om daarna droog in de tentzak opgeborgen te worden.Wailing_Banshee schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:06:
[...]
Als je een polyester tent 3 tot 4 maanden in de zon laat staan, elk jaar, gaat hij echt geen 10 jaar mee. En volgens mij kan geen enkele tent goed tegen vochtig opbergen.
4 maanden wellicht niet, maar 3 maanden zeker, want die van mij is ruim 10 en staat zeker 12 weken per jaarWailing_Banshee schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:06:
[...]
Als je een polyester tent 3 tot 4 maanden in de zon laat staan, elk jaar, gaat hij echt geen 10 jaar mee. En volgens mij kan geen enkele tent goed tegen vochtig opbergen.
Polyester zelf kan heel goed tegen vocht, sla je hem nat 3 weken op in z'n verpakking, krijg je enorme schimmel. Maar het polyester blijft heel. Je krijgt hem niet of nauwelijks meer schoon.
Koop je een nylon tent en doe je hetzelfde, dan kun je gewoon met zo ongeveer elke zeep en een tuinslang + bezem de boel goed schoon krijgen.
Zeep en katoen zijn een no-go, van bijv. afwasmiddel gaat ie lekken.
Een katoenen tent kan ook prima tegen een dagje vochtig opgeborgen zijn. Zolang je de tent bij thuiskomst/aankomst op nieuwe camping maar gelijk uitpakt en goed laat drogen.aReaRe schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:29:
[...]
Een nylon / polyester tent kan wel tegen 1 dagje vochtig opgeborgen worden (diverse malen gedaan) maar als ik thuis kwam meteen de boel ophangen zodat de tent kon drogen. Om daarna droog in de tentzak opgeborgen te worden.
Katoen is niet beter dan polyester voor een tent en andersom ook niet. Het maakt simpelweg uit waarvoor je hem gaat gebruiken en wat je voorkeur is.
Ik vind een katoenen tent persoonlijk veeeeel fijner
Dat is geen opbergen, meer transporteren tot je hem gaat opbergen. Dat is voor alle tenten prima.aReaRe schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:29:
Een nylon / polyester tent kan wel tegen 1 dagje vochtig opgeborgen worden (diverse malen gedaan) maar als ik thuis kwam meteen de boel ophangen zodat de tent kon drogen. Om daarna droog in de tentzak opgeborgen te worden.
Als je een tent nat in de zak op zolder legt en hem pas driekwart jaar later eruit haalt heb je kans dat er allemaal dingen groeien die je slokdarm activeren. Dat is voor beide materialen hetzelfde risico.
Een voordeel van polyester kan dan wel zijn dat je het gewoon schoon kunt maken en het met wat mazzel dan niet meer zo meurt, maar feitelijk ben je dan gewoon een barbaar.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Katoen idem, maar mijn oude tent (en huidige tent) brak ik meestal de dag voordat ik ga reizen af, als de tent droog was en in de tentzak opgevouwen meekon, en zette er een kleine noodtent van polyester ervoor in de plaats om de laatste nacht op de camping door te brengen.Jelte schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:45:
[...]
Een katoenen tent kan ook prima tegen een dagje vochtig opgeborgen zijn. Zolang je de tent bij thuiskomst/aankomst op nieuwe camping maar gelijk uitpakt en goed laat drogen.
Katoen is niet beter dan polyester voor een tent en andersom ook niet. Het maakt simpelweg uit waarvoor je hem gaat gebruiken en wat je voorkeur is.
Ik vind een katoenen tent persoonlijk veeeeel fijnerEn dat extra gewicht accepteer ik dan graag. Maar die kleine plastic Coleman blijft, voor als ik een keer wil fietskamperen.
.
Dat polyester tentje heeft regelmatig kletsnat in een vuilniszak de rit naar huis / volgende camping mogen meemaken.
Dat tentje was ook makkelijker aan de waslijn op zolder uit te hangen om te drogen
Zou het nuttig zijn om deze preventief te impregneren? Op sommige websites lees ik dat dit onzinnig zou zijn. Op andere websites noemen ze dit juist noodzakelijk onderhoud.
Lek is 'ie niet, natuurlijk wel wat plekjes die wat minder mooi parelen omdat er bijvoorbeeld vogelpoep opgezeten heeft. Ik zat zelf te denken om voor de eerstvolgende keer kamperen een sprayflacon aan te schaffen. Wat doen jullie?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kan me maar 1 vakantie dag herinneren dat we echt in de regen de tent afgebroken hebben... Maar zelfs als we droog hebben kunnen inpakken, zetten we thuis de tent nog even op om helemaal uit te luchten en echt schoon te maken.aReaRe schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:55:
[...]
Katoen idem, maar mijn oude tent (en huidige tent) brak ik meestal de dag voordat ik ga reizen af, als de tent droog was en in de tentzak opgevouwen meekon, en zette er een kleine noodtent van polyester ervoor in de plaats om de laatste nacht op de camping door te brengen.
.
Dat polyester tentje heeft regelmatig kletsnat in een vuilniszak de rit naar huis / volgende camping mogen meemaken.
Dat tentje was ook makkelijker aan de waslijn op zolder uit te hangen om te drogen
We hebben de tent zelfs wel eens in de bijkeuken opgezetTgR_KILLER schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:11:
Toen wij nog een tent hadden ging die gelukkig alleen droog de zak in, thuis niet echt plek dat ding op te zetten. En de voortent ging ook expres de avond van te voren al terug in de zak, want met de ochtenddauw hem opbergen leek me geen goed plan. En de caravan staat nooit thuis, geen ruimte voor. helemaal al niet om even de voortent op te zetten xD
Mijn moeder woont in Hongarije en overwintert in Spanje. Als je hoort wat die nu moet doen om naar huis te kunnen gaan. Slovenië moet ze in 6 uur doorkruisen, voor Italie heeft ze 36 uur voor (binnen 72 of 48 uur nadat de test afgenomen is... niet duidelijk wanneer die 72 uur en wanneer die 48 uur geldt).
Das de reden dat wij ook dit jaar gewoon in NL blijven. Vorig jaar de Caravan geleverd gekregen met eind 2019 toen we hem kochten de grootste plannen van trips naar Zweden, Slovenië, Duitsland en Oostenrijk. Maar vervolgens blijven we voor het 2de jaar gewoon in NL. A well, caravan gaat nog wel langer mee haha, maar zoveel reis ideeën die nergens heen gaan nu..Wailing_Banshee schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:07:
[...]
Mijn moeder woont in Hongarije en overwintert in Spanje. Als je hoort wat die nu moet doen om naar huis te kunnen gaan. Slovenië moet ze in 6 uur doorkruisen, voor Italie heeft ze 36 uur voor (binnen 72 of 48 uur nadat de test afgenomen is... niet duidelijk wanneer die 72 uur en wanneer die 48 uur geldt).

Kamperen | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
* aReaRe zwaait naar @TgR_KILLER

Prachtig compact dingetje. Hoe groot is dat bed? Lijkt wel aardig lang.aReaRe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:55:
Wat foto's van de nieuwe aanwinst Caravalair Antares Titanium 390
Bed overdwars is 190 cm, als ik daar lig gaat het slapen diagonaalRed devil schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:16:
[...]
Prachtig compact dingetje. Hoe groot is dat bed? Lijkt wel aardig lang.
Specs vergeten

Leeggewicht 897 kg
Max. toelaatbaar gewicht 1.200 kg
Aantal slaapplaatsen 3
Bouwjaar 2021
Modeljaar 2021
Opbouw lengte 426 cm
Lengte 570 cm
Breedte 210 cm
Hoogte 285 cm
Stahoogte 195 cm
Rijklaar gewicht 897 kg
Laadvermogen 303 kg
Wanden Glad
Kleur wanden Zilver
De Caravalair Antares Titanium 390 is zeer compleet. Deze caravan bevat standaard:
- 150L ladekoelkast
- Ultraheat elektrische kachel
- Hordeur
- TV-steun
- Disselafdekking
- Verzwaarde uitdraaisteunen
- Lichtmetalen velgen
- Reservewiel
- Buitendeur met raam
- Rondverwarming
[ Voor 52% gewijzigd door aReaRe op 14-04-2021 21:26 ]
aReaRe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:55:

Mooi dingetje hoor! Overdwars slapen was voor ons geen optie, dan moest of de 1 of de ander meerdere malen over elkaar klimmen in een nacht, dat hebben we dus maar van ons af gezet. Vandaar dat wij op een Hobby 460 uit kwamen, 1 van de eerste modellen bij Hobby met een Frans bed.
Ga je overigens die wasbak bij de WC vaak gebruiken? Van die klap wasbakjes zijn vaak wel een zwakke plek waar je lekkages kan krijgen omdat je de leidingen / buizen steeds buigt.
Last but not least, grote tip. Zet thuis eerst 1.5 / 2 uur je kachel aan. Zit 1 of ander goedje in / op alle leidingen in je kachel en dat meurt echt als de nete de eerste keren als je hem gebruikt. Vorig jaar wisten we dat nog niet dus paar keer de kachel gebruikt maar na 15 min weer uitgezet omdat het zo enorm stonk. Tijdens het seizoens klaar maken een paar weken geleden hebben we de kachel dus bijna 2 uur aan gehad om dat 'goedje' weg te branden. Tijdens ons Paasweekend weg echt 0 last meer van stank gehad
Leuk ding. Zie aardig wat overeenkomsten met onze Antares Family. Kleurstelling, toiletje, keuken. En hij is inderdaad een stuk lichter/minder benauwend dan de Alba die je eerst op het oog had.aReaRe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:55:
Had een Titanium zien staan bij Obelink buiten toen we daar waren op Goede Vrijdag voor de vochtmeting. Had niet verwacht dat ie zo veel smaller zou zijn dat je master bedroom
Wij kunnen wel overdwars slapen, bed is 210cm lang. We zijn allebei best lang dus een Frans bed (zoals @TgR_KILLER heeft) was geen optie. Het is even klauteren maar 't went
Na het bezoek bij Obelink zijn we een paar kilometer verderop bij de Twee Bruggen gaan staan voor een paar nachten. Goede camping met ruime plaatsen, activiteiten voor de kinderen, zwembad was open (buiten, brrrrr).
Alleen.... de 24 uur per dag radio NL in het toiletgebouw......ik werd er gestoord van (ga je hardlopen, zit er zo'n Hollansche hit met trekzak muziek in je hoofd

Volgende uitstap is gisteren geregeld, in de meivakantie lange week naar Drenthe

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Het is even lang als de Alba, alleen de Alba had geen raam in de voorkant. Het dakluik is wel groter.TheOmen schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:22:
[...]
Leuk ding. Zie aardig wat overeenkomsten met onze Antares Family. Kleurstelling, toiletje, keuken. En hij is inderdaad een stuk lichter/minder benauwend dan de Alba die je eerst op het oog had.
Ik ben vrijgezel dus ik zie het probleem nietHad een Titanium zien staan bij Obelink buiten toen we daar waren op Goede Vrijdag voor de vochtmeting. Had niet verwacht dat ie zo veel smaller zou zijn dat je master bedroommaar 190cm is.
Wij kunnen wel overdwars slapen, bed is 210cm lang. We zijn allebei best lang dus een Frans bed (zoals @TgR_KILLER heeft) was geen optie. Het is even klauteren maar 't went
In het weekend van 8/9 mei even proef kamperen in Ermelo, dichtbij Lelystad en Almere (dealer).Volgende uitstap is gisteren geregeld, in de meivakantie lange week naar Drenthe
Ja, ok, dan zou ik het ook geen probleem vinden haha, dan heb je sowieso aan een kleinere caravan eerder genoegaReaRe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:30:
[...]
Ik ben vrijgezel dus ik zie het probleem nietEn als mijn moeder en de hond meegaan dan slapen die daar, en verbouw ik het zitje tot bed. En anders gewoon in de voortent slapen.
https://www.obelink.nl/obelink-sahara-400-bell-tent.html
Ik zou graag met mijn (erg jonge) gezin (35y, 34y, 2y en 0y) gaan kamperen op een seizoensplaats in Nederland met een safaritent (grootte nog nader te bepalen). Eventueel ga ik vooruit om de tent op te zetten en daarna nog een keertje rijden voor de rest van het gezin en de bagage
Zijn dit soort tenten een beetje kwaliteit die zeg 12 weken achtereen kan staan voor een jaar of 5 ofzo?
Kan niet stoppen met ontploffen!
voor dat geld heb je wellicht een 2de hands vouwwagenBob Popcorn schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:07:
Ik heb het hier geloof ik al vaker gevraagd, maar heeft iemand ervaring met safaritenten zoals onderstaande?
https://www.obelink.nl/obelink-sahara-400-bell-tent.html
Ik zou graag met mijn (erg jonge) gezin (35y, 34y, 2y en 0y) gaan kamperen op een seizoensplaats in Nederland met een safaritent (grootte nog nader te bepalen). Eventueel ga ik vooruit om de tent op te zetten en daarna nog een keertje rijden voor de rest van het gezin en de bagage.
Zijn dit soort tenten een beetje kwaliteit die zeg 12 weken achtereen kan staan voor een jaar of 5 ofzo?
tja dakkoffer kan ook he
Betreft de tent .. dat is zo persoonlijk, ik ga zelf liever voor multi-laags modellen (wamte/kou) met bv 2 compartimenten en een deur die als luifel kan dienen .. je houd makkelijker zand/modder poten uit de tent ..
en muggen/insecten uit je "slaapkabine" is ook wel prettig ..
omdat je 12 weken op vakantie gaat kom je alle weersvormen tegen
bv
- als het regent wil je dan een plens water over je heen krijgen bij het openen v.d tent ..
- waar ga je koken als het regent ?
- bij storm/ruk winden(mistral) .. hoe "Vast" staat je tent ..
- bij zeer warm weer kan je de tent doorluchten ?
- hoe zwaar is het ingepakt (zie website oid)
- hoe groot is het ingepakt (zie website oid)
kortom waar ga je camperen .. welk weer verwacht je op die locaties .. zou ik op zijn minst bij je vraag die je stelde willen zien .. bij deze tent denk ik midden frankrijk waar de dichtbijzijnde "activiteit" / winkel 30 min met de auto is .maar wel rustig prettig climaat niet de ardennnen / nederland / of in de buurt v.d zee in europa waar het nogal "onrustig" weer is ..
400 euro voor 60 weken (5 jaar) is wel erg "cheap" denk ik .. maar je moet ergens starten..
En ja er zijn mensen die zo camperen .. maar die doen dit bewust .. maar die stellen de vraag ook niet
Tja vanalles
Mooie frisse verschijning en ruimte zat alleenaReaRe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:30:
Ik ben vrijgezel dus ik zie het probleem nietEn als mijn moeder en de hond meegaan dan slapen die daar, en verbouw ik het zitje tot bed. En anders gewoon in de voortent slapen.
Mijn ervaring met die treinzit ( Hobby 440sf ) is dat het eigenlijk geen echt bed is (voor volwassenen) je ligt sowieso op de kussens en hebt geen lattenbodem en het is te kort. Je kan dr wel een losse topper opleggen scheelt al een hoop. Ook is de doorgang geblokkeerd dus elke x op en afbouwen helaas. Met een rondzit ( zoals hobby 455 of 460 ) heb je dat ombouwen niet .
Veel kampeerplezier!
De vraag was geloof ik meer of die tent het aankan. In Nederland dus 60 weken staan. Lijkt me lang. Maar het is wel katoen. Weten ze bij Obelink dat niet te vertellen @Bob Popcorn??vso schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 00:36:
[...]
voor dat geld heb je wellicht een 2de hands vouwwagenniks 2x rijden
tja dakkoffer kan ook heen tussen die 2 baby zitjes . goed dat is inpakken
Betreft de tent .. dat is zo persoonlijk, ik ga zelf liever voor multi-laags modellen (wamte/kou) met bv 2 compartimenten en een deur die als luifel kan dienen .. je houd makkelijker zand/modder poten uit de tent ..
en muggen/insecten uit je "slaapkabine" is ook wel prettig ..
omdat je 12 weken op vakantie gaat kom je alle weersvormen tegen
bv
- als het regent wil je dan een plens water over je heen krijgen bij het openen v.d tent ..
- waar ga je koken als het regent ?
- bij storm/ruk winden(mistral) .. hoe "Vast" staat je tent ..
- bij zeer warm weer kan je de tent doorluchten ?
- hoe zwaar is het ingepakt (zie website oid)
- hoe groot is het ingepakt (zie website oid)
kortom waar ga je camperen .. welk weer verwacht je op die locaties .. zou ik op zijn minst bij je vraag die je stelde willen zien .. bij deze tent denk ik midden frankrijk waar de dichtbijzijnde "activiteit" / winkel 30 min met de auto is .maar wel rustig prettig climaat niet de ardennnen / nederland / of in de buurt v.d zee in europa waar het nogal "onrustig" weer is ..
400 euro voor 60 weken (5 jaar) is wel erg "cheap" denk ik .. maar je moet ergens starten..
En ja er zijn mensen die zo camperen .. maar die doen dit bewust .. maar die stellen de vraag ook nietno offence intended
Ik ben me nu gewoon aan het orienteren, was is een beetje te verwachten en heeft iemand ervaring met dit type. Lijkt mij namelijk een heel gezellige tent voor een gezinnetje met babies/peuters.barrymossel schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:09:
[...]
De vraag was geloof ik meer of die tent het aankan. In Nederland dus 60 weken staan. Lijkt me lang. Maar het is wel katoen. Weten ze bij Obelink dat niet te vertellen @Bob Popcorn??
Kan niet stoppen met ontploffen!
@Bob Popcorn
zoals ik zei het is erg persoonlijk, maar als je er 1x 12 weken mee op een camping staat dan heb je toch je geld eruit ? elke vakantie erna is "Gratis" ..Bob Popcorn schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:36:
Lijkt mij namelijk een heel gezellige tent voor een gezinnetje met babies/peuters.
Tja vanalles
Aparte slaapruimtes (beestjes) en bij voorkeur donkere slaapcabines is met het middagdutje en bij vroeg licht wel aan te raden. Eventueel kan je ook kijken voor luxere gebruikte tenten die je in één seizoen afschrijft. Als je goed zoekt kan je eventueel voor weinig ook gebruikte vouwwagens of caravans die nog prima meekunnen op een seizoensplaats (en lokale stalling).Bob Popcorn schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:36:
[...]
Ik ben me nu gewoon aan het orienteren, was is een beetje te verwachten en heeft iemand ervaring met dit type. Lijkt mij namelijk een heel gezellige tent voor een gezinnetje met babies/peuters.