ebk71 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:48:
[...]
Sinds wanneer heeft op dezelfde plek staan met je koelbox te maken?
En om precies te zijn heb ik een waeco cdf 18 en da's dus 18 liter. Neemt minder dan 1 zitplek in.
Zoveel vakantieplekken, zoveel verschillende omstandigheden. Kom we gooien het in een excelletje, dit is tweakers
Overigens nooit berekend/bedacht zoals hier beschreven dat die waeco zo lang kan functioneren op een normale accu.
Ik ook niet, die accu was destijds de accu met een gunstige capaciteit/prijs verhouding omdat het een aanbieding was. Dat ie het 5 dagen vol houdt weet ik omdat ik na 5 dagen wandelen bij mijn auto terug kwam en de koelkast het nog steeds deed en ik koud bier had.
Ik had gerekend op 2 nachten zonder de accu te hoeven laden.
Verbruik omrekenen naar Ampere, accu capaciteit in Ah delen door 2 (een normale accu wil je niet lager hebben als 50%, AGM mag verder leeg), berekende capaciteit delen door het verbruik en je hebt het aantal uur dat je accu mee gaat als je de levensduur niet nadelig wilt beinvloeden.
In mijn geval:
Waeco is ongeveer 35W als de compressor draait, dus zeg 3A.
Accu is 85Ah AGM, maar laten we uitgaan van 50%, dus 42,5Ah
42,5Ah/3A= is ongeveer 14h gebruik, de compressor draait niet continu dus je haalt een langere tijd.
Waeco zelf geeft ook nog een gemiddeld verbruik op van 0,67Ah/h bij 32graden.
42,5/0,67=63,5h voor de 50% bereikt is.
Voor die 5 dagen heb ik de accu dus nagenoeg volledig leeg getrokken wat niet al te best is, maar een AGM overleeft het wel als je het niet te vaak doet en hem op de juiste manier op laad daarna.
Ik neem aan dat het overbodig is om te vermelden dat dit NIET de startaccu van mijn auto is?
De reden dat peltier en absorptie koelkasten ongunstig zijn is omdat ze niet uitschakelen (de goedkope in ieder geval niet, de duurdere weet ik niet) als ze op temperatuur zijn. Als je koelkast alleen aan hoeft als je rijdt of op de camping aan de stroom hangt maakt dat niet zoveel uit, maar je wilt zo'n koelkast niet de hele nacht aan je start accu hebben hangen.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*