Qua legaal wildkamperen kom je in Nederland toch uit bij die paalkampeerplaatsen. Geen eerstehands-ervaring hier maar ten zuiden van Breda (prima te doen op de fiets vanaf Vlaardingen, lijkt me) heb je er een stuk of vijf in een straal van tien kilometer ofzo liggen. Een stap omhoog zijn de natuurkampeerterreinen en "kamperen bij de boswachter"-achtige dingen. Volgens mij heeft Belgie vergelijkbare concepten maar ik ken de naam niet.Metro2002 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:19:wie kan me wat (kleine) campings aanbevelen die het wildkampeer gevoel toch het beste benaderen, mag in Nederland zijn maar ook in bv Duitsland in het eifel gebied of Belgie / ardennen.
Ook ben ik benieuwd of er hier mensen ervaring hebben met paalkamperen en hoe druk het daar meestal is. Zou ook zonde zijn om eerst een fiks eind te fietsen en dan te zien dat het vol is
Exlcusief de hond (+bench) gaat bij ons hetzelfde mee (inclusief koelbox) .. Maar dan in een Twingo zonder dakkoffer en met gewone doorkijk door de achteruit en nog een heel zut aan klimspullen (helmen, 70 meter touw, materiaal etc). 😉Remy!!!! schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:40:
Nu we het toch over inpakken hebben. Afgelopen weekend 'droog' geoefend om alles in onze Skoda Fabia + Dakkoffer te krijgen, en het gaat nog wel spannend worden.
Wat er mee gaat qua grote spullen:
- Vriendin en ik
- Hond
- Tent
- Roltafel
- Keuken
- Koelbox
- 2 campingstoelen
- Reisbench
- En dan nog alle kleine prut (dekens, kussens, kleding, pannen e.d.)
We willen de achterbak voor de binnenspiegel vrij hebben, dus niet hoger stapelen dan de achterbank. En het wordt wel echt lastig. Het scheelt dat we de tent en 1 campingstoel in de dakkoffer kwijt kunnen. Maar de roltafel past niet fatsoenlijk overdwars in de auto (omdat de hond op de achterbank zit). Dus die ligt naast mijn stoel naar achter toe.![]()
Maar goed, we gaan het meemaken over een paar weken
Denk wel alles net iets compacter :-)
Hi Ha Hopjesvla
Haha ik keek in dit topic, en direct daarna op Twitter:

https://twitter.com/Rijks...tatus/1151835754752086018

https://twitter.com/Rijks...tatus/1151835754752086018
Hehe, die Bax...
Ik had onze luifel (met extra rits) plus koppelkit van de Havik 4000 naar hen opgestuurd om te ruilen van kleur, ze hadden namelijk de verkeerde kleur opgestuurd. Van Bax hoefde ik de stokken e.d. niet mee te sturen. Zo gezegd zo gedaan. Vandaag kwam er na een week of drie wachten een doos binnen van Bax met de luifel en koppelkit. Helemaal blij want het is nu wel de goede kleur. Wel vond ik de doos wat groot. Wat blijkt verder, hebben ze eveneens een nieuwe boogstok en spanbanden opgestuurd
De koppelkit was een beetje raar qua omschrijving, op het zakje staat normaal Havik/Baco maar schijnbaar was Havik doorgekrast, hetzelfde zie je ook op de label. Ik heb ze maar weer gemaild, je weet het tenslotte maar nooit bij Bax en ik heb geen zin om een halve tent uit de verpakking te halen om te kijken of het past
Ik had onze luifel (met extra rits) plus koppelkit van de Havik 4000 naar hen opgestuurd om te ruilen van kleur, ze hadden namelijk de verkeerde kleur opgestuurd. Van Bax hoefde ik de stokken e.d. niet mee te sturen. Zo gezegd zo gedaan. Vandaag kwam er na een week of drie wachten een doos binnen van Bax met de luifel en koppelkit. Helemaal blij want het is nu wel de goede kleur. Wel vond ik de doos wat groot. Wat blijkt verder, hebben ze eveneens een nieuwe boogstok en spanbanden opgestuurd
De koppelkit was een beetje raar qua omschrijving, op het zakje staat normaal Havik/Baco maar schijnbaar was Havik doorgekrast, hetzelfde zie je ook op de label. Ik heb ze maar weer gemaild, je weet het tenslotte maar nooit bij Bax en ik heb geen zin om een halve tent uit de verpakking te halen om te kijken of het past
LOLSlasher schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:43:
Mijn ervaring is dat hoe groter de auto hoe meer je meeneemt. Ik denk dat als ik met een vrachtwagen op vakantie ga mijn vrouw hem alsnog vol krijgt
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Hier is de planning om de aanhanger mee te nemen... es kijken of ik daar nog iets aan kan veranderen
Ik heb een keer in januari op een paal camping gestaan. Daar was toen niemand. Was wel een hele lange nachtMetro2002 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:19:
Ik heb onlangs ook weer wat kampeer spullen gekocht voor fietsvakanties en autovakanties en alhoewel ik erg graag gewoon wil wildkamperen is dit helaas in deze strook van Europa niet toegestaan, wie kan me wat (kleine) campings aanbevelen die het wildkampeer gevoel toch het beste benaderen, mag in Nederland zijn maar ook in bv Duitsland in het eifel gebied of Belgie / ardennen. Moet vanuit Vlaardingen aan te rijden zijn in ongeveer 2-3u (met de auto), gaat mij namelijk echt om weekendjes weg.
Ook ben ik benieuwd of er hier mensen ervaring hebben met paalkamperen en hoe druk het daar meestal is. Zou ook zonde zijn om eerst een fiks eind te fietsen en dan te zien dat het vol is
Vanavond wil ik een nachtje op natuur camping de Dellen gaan staan. Daar is eigenlijk ook niks kwa voorzieningen en ligt midden in het bos. Voordeel is dat het een groter veld is dus je hoeft niet binnen x meter van die paal te staan. Misschien zijn er nog meer van dat soort plekken.
Een aanhanger lijkt mij zo onhandig. Ja nog meer zooi meeTWCRay schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 04:41:
Hier is de planning om de aanhanger mee te nemen... es kijken of ik daar nog iets aan kan veranderen
En de kampeerplekken in Oostenrijk zijn naar mijn idee vaak al wat kleiner tov de campings in bijv Frankrijk.
Ik red het wel met mijn bagagekist met daarin het lichtgewicht spul op de trekhaak. Kan de aanhanger mooi thuisblijven.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Met de aanhanger rijd ik gewoon 130 in Frankrijk. Volle parkeerplaatsen ben ik nog niet tegengekomen en de aanhanger is klein genoeg om m in een hoekje te zetten.
Da's dan wel weer het voordeel van de Franse campings.
Als ik met een aanhanger naar Italië zou moeten, zou ik denk ik ook even achter m'n oren krabben.
Als ik met een aanhanger naar Italië zou moeten, zou ik denk ik ook even achter m'n oren krabben.
Gadgets FTW!
Voor die natuurcampings moet je wel weer een abonnement hebben toch?Wiebeltje schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:06:
[...]
Ik heb een keer in januari op een paal camping gestaan. Daar was toen niemand. Was wel een hele lange nacht. Ik denk dat als je doordeweeks gaat het wel meevalt kwa drukte (buiten de vakanties).
Vanavond wil ik een nachtje op natuur camping de Dellen gaan staan. Daar is eigenlijk ook niks kwa voorzieningen en ligt midden in het bos. Voordeel is dat het een groter veld is dus je hoeft niet binnen x meter van die paal te staan. Misschien zijn er nog meer van dat soort plekken.
Wij maken gewoon de tent vast aan onze aanhanger en slapen er dan inNakebod schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:49:
[...]
En waar zet je zo een lelijk ding neer op de camping. Ik wil niet de hele tijd tegen auto's aan kijken, laat staan een aanhanger
terwijl iedereen zeikt over "aanhangwagen" en "ruimte om mee te nemen"
* vso denkt met weemoed terug aan de vouwwagen tijd, en gaat nu met de caravan op de weg .. bah windvangers" ...enige "geluk" we nemen te weinig mee dus dat ding stuitert over de weg
vrouw lief kan niet tegen tentjes/vouwwagens(reuma oid) en en als plus punt haat hotels/huisjes
.. tja dan blijft er weinig over ..
en ach het rijden is maar paar uur per jaar dus .. ach ..
* vso denkt met weemoed terug aan de vouwwagen tijd, en gaat nu met de caravan op de weg .. bah windvangers" ...enige "geluk" we nemen te weinig mee dus dat ding stuitert over de weg
vrouw lief kan niet tegen tentjes/vouwwagens(reuma oid) en en als plus punt haat hotels/huisjes
Tja vanalles
Deze niet volgens de websiteMetro2002 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:25:
[...]
Voor die natuurcampings moet je wel weer een abonnement hebben toch?
Aangezien we het hier nu toch over economisch inpakken hebben, gisteren kwam ik dit apparaat tegen:
https://skotti-grill.eu
* Yukkie wil um!
* Yukkie wil um!
We've got that ring of confidence
Ik vind die bagage wagen wel therapeutisch. Het hele jaar jagen en jakkeren op de snelweg, maar tijdens vakantie de CC op 100 en lekker cruisen. Heerlijk on stressen .Ursamajor schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:02:
Met de aanhanger rijd ik gewoon 130 in Frankrijk. Volle parkeerplaatsen ben ik nog niet tegengekomen en de aanhanger is klein genoeg om m in een hoekje te zetten.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Precies, dat gejaag had ik vroeger ook toen ik nog met auto + tent weg ging. Ik wilde dan vroeg/op tijd op de camping zijn om m'n tent op te zetten en dan nog wat aan mijn middag te hebben. Nu met mijn camperbusje cruise ik met 80-110 over binnenwegen/snelweg. Opzetten duurt nu ongeveer 5 minuten. Bijkomend voordeel is dat het brandstofverbruik acceptabel blijft
[ Voor 8% gewijzigd door Yukkie op 19-07-2019 11:40 ]
Wij zijn met z'n vieren maar de tent gaan we dit jaar met z'n tweeën opzetten. De kinderen zitten die dag op de BSO/KDV en die halen we ergens in de middag weer op om vervolgens thuis nog even een nachtje te slapen tot we met z'n allen naar de camping gaan.
Uiteraard is dit niet te doen als je ergens in Zuid Frankrijk zit maar de camping is ongeveer 50 minuten rijden vanuit huis. We vonden dit wel het meest rustige, met name de oudste is nogal sensitief als het op onbekende prikkels aankomt. Daarnaast is dit voor ons ook het meest rustige
Trouwens, ik had nog een bericht terug van Bax n.a.v. vhal in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2" , volgens deze meneer was dit geen probleem, we gaan er dus maar vanuit...
Uiteraard is dit niet te doen als je ergens in Zuid Frankrijk zit maar de camping is ongeveer 50 minuten rijden vanuit huis. We vonden dit wel het meest rustige, met name de oudste is nogal sensitief als het op onbekende prikkels aankomt. Daarnaast is dit voor ons ook het meest rustige
Trouwens, ik had nog een bericht terug van Bax n.a.v. vhal in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2" , volgens deze meneer was dit geen probleem, we gaan er dus maar vanuit...
[ Voor 16% gewijzigd door vhal op 19-07-2019 12:20 ]
@vhal Prima toch
Ieder zo zijn vakantie! En dat is juist het mooie van kamperen vind ik, die flexibiliteit. Veel plezier toegewenst!
Oh, ik heb niks tegen de aanhanger an sich, meer het feit dat het in ons geval geen bagagewagentje is, maar zo'n lomp ding wat ik iedere zaterdag aan de trekhaak heb hangen. Krijg het werkgevoel ervan!vso schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:39:
terwijl iedereen zeikt over "aanhangwagen" en "ruimte om mee te nemen"
vrouw lief kan niet tegen tentjes/vouwwagens(reuma oid) en en als plus punt haat hotels/huisjes.. tja dan blijft er weinig over ..
Zat geld voor beetje metaal... vraag me bij dit soort dingen ook af hoe ze er na een of meerdere keren bakken uit zien.Yukkie schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:33:
Aangezien we het hier nu toch over economisch inpakken hebben, gisteren kwam ik dit apparaat tegen:
[YouTube: Ich Bin Skotti]
* Yukkie wil um!
Ook ooit keer kleine bbq mee naar de camping genomen, alles is gelijk smerig
@KeRsTmAnNeKe laat ik vooropstellen dat ik absoluut geen aandelen oid heb
Maar ik kwam deze grill tegen via dit filmpje:
Deze mensen hebbende grill een aantal keer gebruikt, zowel via gas als op kolen (briketten). Oordeelt u zelf zou ik zeggen!
Edit: je zult zeker het rooster wel telkens schoon moeten maken en de rest van de grill ook regelmatig lijkt me. En hoe sneller je dat doet na het grillen, hoe makkelijker het gaat.
Maar ik kwam deze grill tegen via dit filmpje:
Deze mensen hebbende grill een aantal keer gebruikt, zowel via gas als op kolen (briketten). Oordeelt u zelf zou ik zeggen!
Edit: je zult zeker het rooster wel telkens schoon moeten maken en de rest van de grill ook regelmatig lijkt me. En hoe sneller je dat doet na het grillen, hoe makkelijker het gaat.
[ Voor 20% gewijzigd door Yukkie op 19-07-2019 16:11 ]
Dus nu neem je een grote BBQ mee? Of überhaupt geen BBQ?KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:22:
[...]
Zat geld voor beetje metaal... vraag me bij dit soort dingen ook af hoe ze er na een of meerdere keren bakken uit zien.
Ook ooit keer kleine bbq mee naar de camping genomen, alles is gelijk smerig
Wij nemen al jaren een BBQ mee als we gaan kamperen ( Ikea Korpön), en behalve het rooster wordt niks smerig van de BBQ......
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Hey leuk, een kampeertopic!
Maar ik ben er alweer helemaal klaar mee, de caravan te klein en het opzetten van de voortent kost me 2 uur..
Ik vind het heerlijk om in je eigen caravan te zitten met je eigen spullen, maar de voorbereidingen vanaf een week vooraf totdat die verrekte voortent echt staat kan me gestolen worden. Dag brengt me toch behoorlijk wat frustratie en stress
Maar ik ben er alweer helemaal klaar mee, de caravan te klein en het opzetten van de voortent kost me 2 uur..
Ik vind het heerlijk om in je eigen caravan te zitten met je eigen spullen, maar de voorbereidingen vanaf een week vooraf totdat die verrekte voortent echt staat kan me gestolen worden. Dag brengt me toch behoorlijk wat frustratie en stress
[ Voor 7% gewijzigd door yorroy op 20-07-2019 03:46 ]
Verschil tussem Baco en Falco Havik is dat de Baco extra ventilatie in de binnententen heeft en een andere soort doek voor de zijwanden. Hiermee is hij iets geschikter voor warme gebieden. Verder moeten alle onderdelen op elkaar passen.vhal schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:16:
Wij zijn met z'n vieren maar de tent gaan we dit jaar met z'n tweeën opzetten. De kinderen zitten die dag op de BSO/KDV en die halen we ergens in de middag weer op om vervolgens thuis nog even een nachtje te slapen tot we met z'n allen naar de camping gaan.
Niet de beste dag om naar Zeeland te gaan , maar we zijn klaar om te vertrekken . Nu maar hopen dat we droog de tent kunnen opzetten . Gelukkig rest van de week goed weer.
Dagje later vertrekken.....?backupdevice schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 07:51:
Niet de beste dag om naar Zeeland te gaan , maar we zijn klaar om te vertrekken . Nu maar hopen dat we droog de tent kunnen opzetten . Gelukkig rest van de week goed weer.
https://wren.co/join/Devian
Nou schud / tik maar eens tegen het dak van een hoogsegment tent en een middensegment. Dat doek is echt van andere kwaliteit (en samenstelling). En dat voel je gelijk.Falcon schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:52:
[...]
Bedankt. Wat zou ik met schudden gaan ontdekken?
Mwah, we hebben ook een noodtent bij. Mocht het nodig zijn dan zetten we die vandaag op en morgen de Falco. Komt goed !
GeenST10©DE schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 00:04:
[...]
Dus nu neem je een grote BBQ mee? Of überhaupt geen BBQ?
Wij nemen al jaren een BBQ mee als we gaan kamperen ( Ikea Korpön), en behalve het rooster wordt niks smerig van de BBQ......
Sommige campings mag het niet en gaan vrij vaak uit eten
Rond 13:00 zou het wel weer droog zijn, de grond nog niet. Dagje later is misschien zo’n gek idee nog nietbackupdevice schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 07:51:
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Mwah we hebben een goede tent inclusief grondzeil dus ik ga gewoon opzetten
De bbq ligt bij ons standaard in vouwwagen, het is onze camping bbq. Kan zijn dat deze een hele vakantie niet gebruikt wordt en een andere vakantie bijna elke dag. En ik vind het altijd wel lekker om mijn zelf gevangen forelletjes lekker te grillenKeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 09:30:
[...]
Geen![]()
Sommige campings mag het niet en gaan vrij vaak uit eten
Ik heb een Cobb. Deze gebruik ik op de camping praktisch elke dag. 6 brilletjes er in, in de ring kun je groente stoven of aardappels poffen. Prima geschikt om een worstje / speklapje te bakken maar ook om bijvoorbeeld een hele kip te garen.
Mijn kleine huifaanhanger is ook mijn rijdende voorraadkast, kledingkast. Daarnaast hang ik een plank aan de buitenzijde die als keukenblad fungeert. Ook de koelkast staan in de aanhanger. Alles wat in de aanhanger staat, staat me niet in de weg in de tent.Deveon schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:30:
[...]
Wij maken gewoon de tent vast aan onze aanhanger en slapen er dan in
Ik heb een paar jaar geleden zo’n “notebook”-bbq gehaald, ideaal om mee te nemen gezien de geringe ruimte die het inneemt.
https://www.megagadgets.nl/bbq-notebook.html
https://www.megagadgets.nl/bbq-notebook.html
Verwijderd
Wat leuk, een kampeer topic op Tweakers. Dat had ik niet verwacht.
Veel plezier allemaal op vakantie. Ik hoop volgend jaar ook weer te gaan kamperen. Onlangs een tweedehands vouwwagen gekocht maar de vliegvakantie was al geboekt. Eerder jaren met veel plezier in een grote tunneltent gekampeerd maar de wederhelft kreeg een hernia en heeft sindsdien geen behoefte meer om op de grond te slapen. Hopen dat dit wel bevalt.
Veel plezier allemaal op vakantie. Ik hoop volgend jaar ook weer te gaan kamperen. Onlangs een tweedehands vouwwagen gekocht maar de vliegvakantie was al geboekt. Eerder jaren met veel plezier in een grote tunneltent gekampeerd maar de wederhelft kreeg een hernia en heeft sindsdien geen behoefte meer om op de grond te slapen. Hopen dat dit wel bevalt.
Zo, wij zijn klaar met inpakken en klaar om morgen te vertrekken voor drie weken Frankrijk. Twee weekjes Dordogne Perigord en een weekje Atlantische kust (Gironde).
We zijn van plan morgenocthend rond 06.00 te vertrekken en te rijden tot Beaune (we willen Parijs ontwijken). Daar overnachten we in twee kleine tentjes en rijden we maandag door naar de Perigord.
Morgen aankoppelen en wegrijden:

We zijn van plan morgenocthend rond 06.00 te vertrekken en te rijden tot Beaune (we willen Parijs ontwijken). Daar overnachten we in twee kleine tentjes en rijden we maandag door naar de Perigord.

Veel plezier.ST10©DE schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:45:
Zo, wij zijn klaar met inpakken en klaar om morgen te vertrekken voor drie weken Frankrijk. Twee weekjes Dordogne Perigord en een weekje Atlantische kust (Gironde).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier staan de tent. Waren net voor de hevige regen klaar
Hier ook bijna klaar om te vertrekken. Gaan morgenochtend rijden richting Orleans. Maandagochtend doen we dat de laatste 400km richting noord Dordogne. Hopen dat het niet te druk is rondom Parijs.
Enige is dat het maandag rond de 37 graden word op de camping.. Word zweten tijdens het opzetten van de tent...
Enige is dat het maandag rond de 37 graden word op de camping.. Word zweten tijdens het opzetten van de tent...
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Genoeg drinken he
We hebben onze 30 jaar oude albatros voor het eerst opgezet, na de regen en hagel van vandaag nog steeds kurkdroog.
Oftewel, we gaan toch op vakantie dit jaar
We hebben onze 30 jaar oude albatros voor het eerst opgezet, na de regen en hagel van vandaag nog steeds kurkdroog.
Oftewel, we gaan toch op vakantie dit jaar
Hier de spullen zo goed als gepakt, idee was minder mee te nemen.. praktijk... ik denk 2 boeken minder dan vorig jaar 
Al scheelt de tent qua grootte wel erg veel aan volume.
Morgenvroeg alles in de auto proppen en richting Wenen, nog wel nachtje ergens in Duitsland doorbrengen
Al scheelt de tent qua grootte wel erg veel aan volume.
Morgenvroeg alles in de auto proppen en richting Wenen, nog wel nachtje ergens in Duitsland doorbrengen
Iedereen goede reis en veel plezier
Mooi discussie over die handdoekenGonadan schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:53:
[...]
Maar ik lees iets over een aparte weekendtas voor handdoeken, dan vraag je er wel een beetje om.
Met 2 handdoeken en 2 badlakens zit bij ons een weekendtas (of boodschappentas) al aardig vol. Dus met zn viertjes hebben wij 2 tassen (tasjes?) vol.
Wat ik vooral merk is dat het formaat en gewicht in vele kleine dingen zit en dat dat vooral bij het eindresultaat van het inpakken pas zichtbaar wordt.
Hebben we bijvoorbeeld aluminium pannen, maar wel met een zware glazen deksel, of lichtgewicht crespo/dukdalf stoelen, die dan stiekem wel weer heel volumineus zijn.
Ach, het is pas ons tweede jaar kamperen met een bij elkaar geraapt zooitje. Maar we krijgen het mee, komen niets te kort en echt overbodig spul zit er niet bij. Blijft een kwestie van optimaliseren na elke sessie.
Nieuw dit jaar is wel een porta potti ivm kinderen die 's nachts net zindelijk zijn. Voor 's nachts en 's ochtends vroeg wel heel erg fijn! Lomp groot apparaat, maar geen zorgen dat t sanitair te ver weg of niet schoon genoeg is.
Ondertussen hebben we er een weekje opzitten in t zwarte woud.

En omdat dit toch tweakers is, nog een stukje huisvlijt om wat haakjes aan een universele luifel zijwand te maken zodat we deze makkelijker kunnen bevestigen.
Bij flinke regen zitten we nu met 2 zijkanten een stuk meer beschut ipv dat het half naar binnen regent als de wind verkeerd staat.

Vorig jaar een imperiaal gescoord, die helaas iets te klein bleek te zijn. Verlengd met 2 stalen kokerprofielen zodat de fietsen ook mee kunnen. Ook een paar bredere dwarsbalken erop gezet.
De dakkoffer gaat er ook op als ie de opslag in gaat. Scheelt me weer wat gevloek omdat ik m niet meer met de vlizo trap op zolder hoef te krijgen
[ Voor 10% gewijzigd door Phony op 21-07-2019 15:11 ]
Waar sta je in het Zwarte woud? Wij gaan ook die kant op volgende week.
Camping Kleinenzhof in Bad Wildbad, in het noordelijkste puntje van t zwarte woud. Onze vouwwagen mag maar 80 en we wilden het rustig in een (niet al te lange) dag rijden.
Het viel me eerder dit jaar op dat toen ik door het Zwarte Woud reed, ik nauwelijks bereik had met mijn telefoon. En ik had ook al eerder gezien dat sommige campings "waarschuwden" op hun website dat het bereik daar null was (maar dat ze hun best deden om acceptabel wifi aan te bieden). Hoe is dat op deze camping?
Telefoonbereik is hier prima. Internet op 4G. Wifi is 50 cent per dag, maar dat schijnt niet veel voor te stellen volgens de eigenaar.
Ik merk wel met uitstapjes dat de ontvangst erg wisselt. Vooral locatiebepaling gebruiken we vaak, en dat vergt soms wat geduld als je midden in de natuur staat. Heb t idee dat t vooral tegen berg- en heuvelwanden vaak slecht is.
Ik merk wel met uitstapjes dat de ontvangst erg wisselt. Vooral locatiebepaling gebruiken we vaak, en dat vergt soms wat geduld als je midden in de natuur staat. Heb t idee dat t vooral tegen berg- en heuvelwanden vaak slecht is.
Jij neemt gewoon een naaimachine mee bij het kamperen? Dat lijkt me nou typisch een geval van overbodige dingen meezeulenPhony schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:32:
[...]
...
Wat ik vooral merk is dat het formaat en gewicht in vele kleine dingen zit en dat dat vooral bij het eindresultaat van het inpakken pas zichtbaar wordt.
...
En omdat dit toch tweakers is, nog een stukje huisvlijt om wat haakjes aan een universele luifel zijwand te maken zodat we deze makkelijker kunnen bevestigen.
Bij flinke regen zitten we nu met 2 zijkanten een stuk meer beschut ipv dat het half naar binnen regent als de wind verkeerd staat.
Vanmiddag aangekomen op camping voor de eerste overnachting. Tot dit jaar deden we dat altijd in hotels. Maar de bewegingsvrijheid voor de kinderen na een dergelijke lange rit is dan vaak beperkt. Tot nu toe bevalt het prima, kijken of dat morgen na het opruimen ook nog zo is.....
Aart Kok? Die dingen zijn toch snel op te zetten?
Ik zie even niet op wie je reageert, maar hier ook een AK gebruiker. Die van ons is inderdaad snel op te zetten. De haringen heb je eigenlijk al niet eens nodig. Maar dat is alleen de basis.KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:00:
Aart Kok? Die dingen zijn toch snel op te zetten?
@ebk71 op de foto van @ST10©DE is Kariba te lezen, dat zal dus een Aart Kok zijn. 
Overigens blijf ik ook geïnteresseerd in een vouwwagen dus lees zijdelings mee.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij zijn uiteindelijk voor de bardani airspace 340 gegaan. Daar komt nog de grootste dakkoffer die we kunnen vinden bij. Ik heb op de terugweg al proefgereden met de spullen die we nodig hebben voor de camping (die hebben we namelijk allemaal aangeschaft). Afgezien van de BBQ zat alles erin en er was nog voldoende ruimte over. De passat heeft daarnaast naast het reguliere bagagestuk ook nog een flink stuk onderin (lees: als ik normaal naar Frankrijk/Duitsland ga, gaat daar voor ongeveer 6-8 dozen wijn mee terug in). Ik vermoed dus dat alles zonder probleem gaat passen, maar half augustus gaan we het zien!MichielK71 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:22:
[...]
Ik heb zelf een Peugeot 508 SW die qua bagageruimte denk ik wel vergelijkbaar is met jouw Passat. Wellicht dat wij veel meer meenemen maar met 2 personen heb ik de auto vol met de bank plat. Dan gaat er ook nog een dakkoffer mee.
Nu hebben wij een Robens Vista 500 tent, nemen een losse koelkast mee (type Mobicool, maar dan 30 jaar oud). Daarbij een krat of 7, vouwstoelen in hun hoes, 2 tafels, 2 grote luchtbedden (van die hele dikke van 45 cm) losse pop-up tent voor onderweg en nog wat zooi. Dat gaat in de auto. In de dakkoffer gaan 3 weekendtassen (1 voor mij, 1 voor de vriendin, 1 met handdoeken) en de slaapzakken en de kussens.
Als jij alles in een Passat krijgt met de bank rechtop en een dakkoffer wil ik graag weten hoe je dit doet. Dan doe ik het ook op die manier
@Verwijderd: Dank voor al jullie tips! Dat heeft ons denkproces wel op scherp gezet!
Mijn god. Ik schrik als ik zie hoeveel mensen meenemen.
Hier een 206SW.
Tent Eureka Palazzo, dus redelijk groot. Maar alles wat meegaat past in de auto. Klimmateriaal, koelkastje Blokker (jeez, wat zijn die dingen perfect), slaapmateriaal, kano (oke, wel zo'n opblaasbare, goede kano), mountainbikespullen, kleding, slaaptroep, boardgames, wandelschoenen, rugzakken, enz.
Alles gaat in 2 tassen, 1 krat. Rest is los spul in zijn eigen tassen (kano, klimtroep, tent.
Niks geen dakkoffer, wel de fietsdrager. Oja, en onze eigen hoofdkussens gaan mee.
Dit is voor 3 weken kamperen.
Maar voor 6 weken, 3 maanden of 1 week is ongeveer net zo veel.
Hier een 206SW.
Tent Eureka Palazzo, dus redelijk groot. Maar alles wat meegaat past in de auto. Klimmateriaal, koelkastje Blokker (jeez, wat zijn die dingen perfect), slaapmateriaal, kano (oke, wel zo'n opblaasbare, goede kano), mountainbikespullen, kleding, slaaptroep, boardgames, wandelschoenen, rugzakken, enz.
Alles gaat in 2 tassen, 1 krat. Rest is los spul in zijn eigen tassen (kano, klimtroep, tent.
Niks geen dakkoffer, wel de fietsdrager. Oja, en onze eigen hoofdkussens gaan mee.
Dit is voor 3 weken kamperen.
Maar voor 6 weken, 3 maanden of 1 week is ongeveer net zo veel.
[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 22-07-2019 10:46 ]
hahahaha wacht maar .. todat je kinderen krijgtmaartend schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:15:
Hier een 206SW.
Dit is voor 3 weken kamperen
nee meeste zit in ervaring met kamperen/luxe en ander geneuzel .. oftewel hoe je op vakantie wilt ..
las in een andertopic Bulldog in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" dat iemand een 11 kuub zwembad meeneemt voor 2 weken ..
* vso heeft hem wel wat advies gegevenmaar .. dat staat goed een mening mag je nog wel geven toch?
[ Voor 29% gewijzigd door vso op 22-07-2019 12:15 ]
Tja vanalles
Heb er 2. Gaan al paar jaar alleen op vakantie. Dan had ik hetzelfde bij, dan voor 4 en zat er een dakkoffer op de auto. Maar dan ook klimmateriaal mee, de kano echter niet. Is echt een behoorlijk pakket.
Maar dan wel 4 paar wandelschoenen, 4 rugzakken enz.
Maar we hebben dan ook materiaal dat we gebruiken tijdens trekkings met rugzak. Dus bijv. Thermarest Neoairs. Tja, dan heb je om te slapen voor 2 man het equvalent van 1 liter mel bij je. Zo ongeveer.
Kan je het ook nog zonder waardeoordeel? Mensen stellen nu eenmaal verschillende eisen aan hun uitrusting en dat heeft gevolgen voor het pakformaat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ook, net terug van 2 weken kamperen met 2 vrienden en we paste prima met z'n drieën en alle bagage in een normale Seat Leon. We hadden alle drie een eigen tent mee.maartend schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:15:
Ook viel mij op als je enorme (tunnel)tenten tegen komt in het buitenland dit meestal Nederlanders zijn. Andere nationaliteiten kamperen een stuk compacter (of in een wit hok).
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Wellicht niet helemaal de plek: maar ik heb momenteel een Crespo AL-238 maar deze is na 6 jaar (!!!) al ‘versleten’. Zitting hangt aan de voorkant door, ik voel de buis onder de stoel en het frame trekt krom. Opzich allemaal redelijk op te lossen, echter heb ik vorig jaar de vakantie vroegtijdig moeten afbreken vanwege de gigantische pijn in mijn rug.
Nou heb ik bewust voor een Xl stoel gekocht omdat deze lekker breed zijn en voor mijn gevoel ook dieper.
Op dit moment dus opzoek naar een nieuwe stoel, Crespo heeft mooie modellen (‘Air Deluxe’) en deze vouwen goed compact op, iets wat ook wel belangrijk is. Vraag me alleen af hoe de kwaliteit dus is...
Gezien mijn rug wil ik kwalitatief wél een goede stoel, die lekker breed is en een diepe zitting heeft. Ik wil wel echt voor een luxe stoel gaan.
De relax stoelen zijn heerlijk, alleen voor mij te laag waardoor mijn voeten op rand blijven hangen, geen optie dus.
Wie heeft een nuttig antwoord?
Nou heb ik bewust voor een Xl stoel gekocht omdat deze lekker breed zijn en voor mijn gevoel ook dieper.
Op dit moment dus opzoek naar een nieuwe stoel, Crespo heeft mooie modellen (‘Air Deluxe’) en deze vouwen goed compact op, iets wat ook wel belangrijk is. Vraag me alleen af hoe de kwaliteit dus is...
Gezien mijn rug wil ik kwalitatief wél een goede stoel, die lekker breed is en een diepe zitting heeft. Ik wil wel echt voor een luxe stoel gaan.
De relax stoelen zijn heerlijk, alleen voor mij te laag waardoor mijn voeten op rand blijven hangen, geen optie dus.
Wie heeft een nuttig antwoord?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ja hoor. Maar daarom mag ik er wel van schrikken als ik dat allemaal lees.Gonadan schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:52:
Kan je het ook nog zonder waardeoordeel? Mensen stellen nu eenmaal verschillende eisen aan hun uitrusting en dat heeft gevolgen voor het pakformaat.
Prioriteiten liggen duidelijk anders.
Liefst zou ik nog kleiner willen. Alles moet in de rugzak passen, enkel het gebruiksmateriaal (dus kano, klim, mtb) er los bij.
Maar ja, de vrouw ziet dat niet zitten
[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 22-07-2019 10:56 ]
Daar noem je wel een belangrijke factor. Zo hebben wij van die 10cm XL matten anders kan je niet slapen of zo. Kost aardig wat ruimte.
Veel is ook afhankelijk van wat je al hebt. Ik ga niet allerlei spullen vervangen puur omdat het dan kleiner wordt. Zo heb ik al jaren van die lompe klapstoelen die wel erg lekker zitten. Dan maar een dakkoffer, dat maakt pakken nog makkelijker ook.
Veel is ook afhankelijk van wat je al hebt. Ik ga niet allerlei spullen vervangen puur omdat het dan kleiner wordt. Zo heb ik al jaren van die lompe klapstoelen die wel erg lekker zitten. Dan maar een dakkoffer, dat maakt pakken nog makkelijker ook.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
menig caravan eigenaar(ik ook) denkt met weemoed terug aan de vouwwagen, enige nadeel vind ik is dat ze "klein" en "open" zijn ..Gonadan schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:50:
@ebk71 op de foto van @ST10©DE is Kariba te lezen, dat zal dus een Aart Kok zijn.
klein is "kleine aanhanger" en open is geen "hard deksel" hebben ja er zijn uitzonderingen maar .. dat is het hem juist "uitzondering" .. en dan voor het aanschaf bedrag koop je net zo goed een caravan ..
Tja vanalles
@vso Waarom zou je liever een hard deksel willen, als ik vragen mag? Makkelijker om iets op te monteren? Of sta je liever in het deksel als op een zeil?
Overigens zelf ook aan het kijken naar een vouwwagen. Aart kok kavango spreekt me wel aan, evenals een Campooz Lazy jack Trekking. Verschillende wagens, beide met voor en nadelen, ik lees hier dus ook mee met ervaringen van anderen.
Overigens zelf ook aan het kijken naar een vouwwagen. Aart kok kavango spreekt me wel aan, evenals een Campooz Lazy jack Trekking. Verschillende wagens, beide met voor en nadelen, ik lees hier dus ook mee met ervaringen van anderen.
[ Voor 43% gewijzigd door Luuk84 op 22-07-2019 11:36 ]
1 ste reden: Ding staat 90% bij de opslag en dan is een "gesloten kist" wat minder vatbaar voor ongedierte (nest muizen die de tent knagen oid) erg vervelend lijkt me dat als je op je bestemming aankomt, en dan pas het gat/muizennest in de tent ondektLuuk84 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:33:
@vso Waarom zou je liever een hard deksel willen, als ik vragen mag? Makkelijker om iets op te monteren?
2de reden liever de tent aan de "deksel" kant" zodat je in de bak eronder makkelijk bij kan .. (ja dat kan op meerder manieren)
3de reden .. is er niet
ik had zelf een bak(la boheme) van 2.20cm) (breed) en 2,50 lang (van achter naar voren exclusief dissel) helaas was de tent gaar.. en ze worden niet meer gemaakt..
Maar laadruimte was "groot" ik kon complete plastic tuinset meenemen zonder laadproblemen .. mijn vrouw moest moeite doen om de ruimte te vullen
en dat voor iemand die toen nog complete makeup set meenam en elke dag outfit + harde koffer(s)
(overgens bij retour hebben we veel weggedonderd) ..
Meest prettige van tent(en) vind ik de luchtlagen tussen de tentdoeken, kuipzijlen en opvangen van oneffen terrein .. bv de boheme kon ik per 30cm met een haring vastmaken .. zelfs rukwinden (mistral) had geen grip.. alleen regen .. tja dan had je een uitdaging.. (wel grote bak om te zitten maar voortent = zwembad)Of sta je liever in het deksel als op een zeil?
een kleine "bak" voor de vouwwagen zit je op je bed zonder enige ruimte om iets te doen bij slecht weer
nu reken ik niet op slecht weer maar opties hebben = goed
Voor vouwwagens staat en valt het naar mijn idee met de keuken(s) lees het gemak/ongemak van het verplaatsen v.d keuken .. dus dat de handvaten niet in je jatten snijden .. dat je hem "recht' kan zetten..
[ Voor 5% gewijzigd door vso op 22-07-2019 12:06 ]
Tja vanalles
Haha, je hebt kamperen en kamperen. Waarom zou je inleveren op relatieve "luxe" als je naar een camping gaat om daar voor de tent een wijntje te drinken en de kinderen het zwembad in te trappen? Ik zou mijn kinderen binnen 2 dagen doodwensen (lees: doodmaken) als we in een klein koepeltentje op de camping zouden staan...maartend schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:54:
[...]
Ja hoor. Maar daarom mag ik er wel van schrikken als ik dat allemaal lees.
Prioriteiten liggen duidelijk anders.
Liefst zou ik nog kleiner willen. Alles moet in de rugzak passen, enkel het gebruiksmateriaal (dus kano, klim, mtb) er los bij.
Maar ja, de vrouw ziet dat niet zitten
Verwijderd
Ik heb bewust voor een vouwwagen gekozen ipv caravan. Klein en licht achter de auto. Veel ruimte op de plek. Het is een makkelijke klapper (Camp-let) dus zo opgezet. Er kan redelijk wat bagage mee (grote dissel en tafel en stoelen gooi ik op de imperial die erop zit). De kap is hard maar dat was voor mij een nice to have geen must.vso schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:10:
[...]
menig caravan eigenaar(ik ook) denkt met weemoed terug aan de vouwwagen, enige nadeel vind ik is dat ze "klein" en "open" zijn ..
klein is "kleine aanhanger" en open is geen "hard deksel" hebben ja er zijn uitzonderingen maar .. dat is het hem juist "uitzondering" .. en dan voor het aanschaf bedrag koop je net zo goed een caravan ..
Tegenwoordig hebben veel merken wel een of meer modellen met een hard top.
Heb hem tweedehands gekocht bij een merkdealer voor nog geen 3000. Voor dat geld vind je weinig soeps qua caravan.
De keuze caravan of vouwwagen hoeft ook geen keuze van kosten te zijn. Meer een keuze in lifestyle. Het is niet zo dat een caravan een hoger doel is.
nouw nouw dat je minder gelukkig word snappen we wel maar dit extreme gedrag is beetje overdreven en over de top.barrymossel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:17:
[...]
Haha, je hebt kamperen en kamperen. Waarom zou je inleveren op relatieve "luxe" als je naar een camping gaat om daar voor de tent een wijntje te drinken en de kinderen het zwembad in te trappen? Ik zou mijn kinderen binnen 2 dagen doodwensen (lees: doodmaken) als we in een klein koepeltentje op de camping zouden staan...
ik vind het apart dat je "klein meeneemt" teminste in europa . waar je moeite moet doen om van de bewoonde wereld weg te komen..
ik kan ook licht op vakantie ..maar dat kost me meer .. geef me geld liever uit aan leuke dingen.
me caravan was ook zoiets kwa prijsVerwijderd schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:22:
[...]
Ik heb bewust voor een vouwwagen gekozen ipv caravan. Klein en licht achter de auto. Veel ruimte op de plek. Het is een makkelijke klapper (Camp-let) dus zo opgezet. Er kan redelijk wat bagage mee (grote dissel en tafel en stoelen gooi ik op de imperial die erop zit). De kap is hard maar dat was voor mij een nice to have geen must.
Tegenwoordig hebben veel merken wel een of meer modellen met een hard top.
Heb hem tweedehands gekocht bij een merkdealer voor nog geen 3000. Voor dat geld vind je weinig soeps qua caravan.
De keuze caravan of vouwwagen hoeft ook geen keuze van kosten te zijn. Meer een keuze in lifestyle. Het is niet zo dat een caravan een hoger doel is.
Nee voor ons is het must tot verdriet van het gezin . (vrouw kan niet meer in tent wegens reuma klachten) de nachtkou slaat in der botten en dan is voor haar de vakantie verziekt. maar huisje wil ze niet.
maar goed
[ Voor 40% gewijzigd door vso op 22-07-2019 12:27 ]
Tja vanalles
vso schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:24:
[...]
nouw nouw dat je minder gelukkig word snappen we wel maar dit extreme gedrag is beetje overdreven en over de top.
Dat heeft er toch niks mee te maken? Als je praktisch gezien alleen een rugzak mee kunt nemen, ga je geen tunneltent aan je bepakking hangen lijkt me?ik vind het apart dat je "klein meeneemt" teminste in europa . waar je moeite moet doen om van de bewoonde wereld weg te komen..
Me geld?ik kan ook licht op vakantie ..maar dat kost me meer .. geef me geld liever uit aan leuke dingen.
barrymossel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:28:
Dat heeft er toch niks mee te maken? Als je praktisch gezien alleen een rugzak mee kunt nemen, ga je geen tunneltent aan je bepakking hangen lijkt me?
Aangekomen, gooi ik de voortent aan de caravan, haal de koelbox uit de auto en klap mijn stoel uit .. haal het "biertje" uit de koelbox, voeten op de koelbox, kont in de stoel en klaar ..
hoezo rugzak ?
Tja vanalles
Au, die "me" doet pijn aan m'n ogen...vso schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:33:
[...]
![]()
![]()
ik stap de auto in met me gezin en rij ..
Aangekomen, gooi ik de voortent aan de caravan, haal de koelbox uit de auto en klap mijn stoel uit .. haal het "biertje" uit de koelbox, voeten op de koelbox, kont in de stoel en klaar ..
hoezo rugzak ?
Maar daar gaat het toch juist om? Mensen hebben andere ideeën bij kamperen. De ene gaat met een rugzak op pad, de ander gaat als een tokkie bier zitten drinken voor z'n tent (ik hou het bij wijn
* vso me denkt dat jij ff naar de dokter moet hebben ze vast pilletjes voor je ogen en andere vakantie kwaaltjesbarrymossel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:37:
[...]
Au, die "me" doet pijn aan m'n ogen...
Maar daar gaat het toch juist om? Mensen hebben andere ideeën bij kamperen. De ene gaat met een rugzak op pad, de ander gaat als een tokkie bier zitten drinken voor z'n tent (ik hou het bij wijn). Dus dan kun je het wel apart vinden dat iemand "klein meeneemt" binnen Europa, maar dat is dus volkomen afhankelijk van je doel (en wensen) als kampeerder.
vind het wel apart dat je mijn posts eerst aanvalt en dan vervolgens hetzelfde zegt als ik ...maar goed jou ding blijkbaar ..
ik ga verder vakantie vieren
[ Voor 5% gewijzigd door vso op 22-07-2019 12:47 ]
Tja vanalles
Liefst camping zonder zwembad, en we drinken baco. Kids gaan dus niet meer mee. Toen het nog wel zo was, was idd camping met zwembad belangrijk.barrymossel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:17:
[...]
Haha, je hebt kamperen en kamperen. Waarom zou je inleveren op relatieve "luxe" als je naar een camping gaat om daar voor de tent een wijntje te drinken en de kinderen het zwembad in te trappen? Ik zou mijn kinderen binnen 2 dagen doodwensen (lees: doodmaken) als we in een klein koepeltentje op de camping zouden staan...
O ja? Volgens mij hebben de Fransen die uitgevonden hoor, en anders de Engelsen wel.LordSinclair schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:53:
[...]
Ik ook, net terug van 2 weken kamperen met 2 vrienden en we paste prima met z'n drieën en alle bagage in een normale Seat Leon. We hadden alle drie een eigen tent mee.
Ook viel mij op als je enorme (tunnel)tenten tegen komt in het buitenland dit meestal Nederlanders zijn. Andere nationaliteiten kamperen een stuk compacter (of in een wit hok).
Ik ben benieuwd hoe je ervaringen met de lazy jack zijn? Zou je deze willen delen (mits nog niet gedaan)? Mijn dank is grootDaWayne schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 19:57:
Kogel is door de kerk. Mooie Campooz Lazy Jack ui 2018 gekocht voor komende jaren. Opzetgemak, en bovenal het grote bed (ben 2 meter) hebben de doorslag gegeven. Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen. 29 mei ophalen en dan direct met hemelvaart en Pinksteren 2 lange weekenden uitproberen
Je bent dus een pretentieuze tokkie?barrymossel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:37:
[...]
de ander gaat als een tokkie bier zitten drinken voor z'n tent (ik hou het bij wijn).
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
offtopic:
Doet me denken aan een promotie filmpje van de Lidl waarbij zgn wijnliefhebbers enigsinds te kak werden gezet omdat ze niet het verschil proefden tussen een 50 euro wijn en de 1,50 wijn van de Lidl
Dus die wijn in pak hoeft zo slecht nog niet te zijn, meer een imago ding. Net als bier uit blik, terwijl er aan blik juist voordelen zitten.
Doet me denken aan een promotie filmpje van de Lidl waarbij zgn wijnliefhebbers enigsinds te kak werden gezet omdat ze niet het verschil proefden tussen een 50 euro wijn en de 1,50 wijn van de Lidl
Dus die wijn in pak hoeft zo slecht nog niet te zijn, meer een imago ding. Net als bier uit blik, terwijl er aan blik juist voordelen zitten.
Punt 1 is wel een goeie, zelf nog geen last van gehad. Vouwwagen staat thuis in de garage dus iets minder gevoelig voor muizen dan de gemiddelde stalling (denk ik).vso schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:04:
[...]
1 ste reden: Ding staat 90% bij de opslag en dan is een "gesloten kist" wat minder vatbaar voor ongedierte (nest muizen die de tent knagen oid) erg vervelend lijkt me dat als je op je bestemming aankomt, en dan pas het gat/muizennest in de tent ondekt
2de reden liever de tent aan de "deksel" kant" zodat je in de bak eronder makkelijk bij kan .. (ja dat kan op meerder manieren)
nu reken ik niet op slecht weer maar opties hebben = goed
Voor vouwwagens staat en valt het naar mijn idee met de keuken(s) lees het gemak/ongemak van het verplaatsen v.d keuken .. dus dat de handvaten niet in je jatten snijden .. dat je hem "recht' kan zetten..
Punt 2 speelt niet meer bij veel merken omdat vouwwagens zonder deksel vaak een pack'n'go optie hebben waarbij je het hele frame aan de zijkant optilt zodat je bij de laadruimte kunt. Zelf heb ik deze optie niet maar ik mis hem ook niet echt. Kampeerspul blijft toch in de wagen liggen en dan hebben we nog 3 curverbakken om te vullen maar die schuif ik er via de achterkant in.
Voordeel van een dekzeil vind ik dan weer dat ik nog van alles op de vouwwagen onder het dekzeil mee kan nemen (stoelen, tafel, grondzeilen ed.).
Keuken is inderdaad wel zwaar en dat komt vooral door de inhoud. Ik heb de handvaten aangepast door er een stuk rond hout omheen te doen, nu snijden ze niet meer. Blijft zwaar maar we hoeven dat ding ook maar 2x per vakantie te verplaatsen.
[ Voor 62% gewijzigd door Chaoss op 22-07-2019 14:56 ]
tja ik denk niet dat je kans "groot" is .. maar je zal net 700km of meer hebben gereden .. en regen is voorspeld.. dan word je niet vrolijk.. met een gatenkaas als tent.Chaoss schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:41:
Punt 1 is wel een goeie, zelf nog geen last van gehad. Vouwwagen staat thuis in de garage dus iets minder gevowlig voor muizen dan de geniddelde stalling (denk ik).
nah de dekzeil is niet een groot probleem, het is meer waar laat je de "beugel" waar je dakkoffer/fietsen op mikt .. toch extra werk om die eraf te halen. terwijl hard deksel alleen de fietsen erafhaalt en vaak nog de de dakkoffer kan laten zitten.Punt 2 speelt niet meer bij veel merken omdat vouwwagens zonder deksel vaak een pack'n'go optie hebben waarbij je het hele frame aan de zijkant optilt zodat je bij de laadruimte kunt. Zelf heb ik deze optie niet maar ik mis hem ook niet echt. Kampeerspul blijft in de wagen liggen en dan hebben we nog 3 curverbakken om te vullen maar die schuif ik er via de achterkant in.
Voordeel van een dekzeil vind ik dan weer dat ik nog van alles op de vouwwagen onder het dekzeil mee kan nemen (stoelen, tafel, grondzeilen ed.).
maar goed ieder zijn keuze dus echt goed/slecht tja waar ligt je persoonlijke voorkeur..
betreft "caravan" enige voordeel is vast bed en kastjes die je "vol" kan laten.. maar ik heb liever 20x een vouwwagen en 3 uur bezig met opzetten dan een zeil achter de auto.. maar helaas het zeil won
Zwaar/natte grond .. puntige pooten .. en scheve pitjes kortom .. ellende ..Keuken is wel zwaar, komt vooral door de inhoud. Ik heb de handvaten aangepast door er een stuk rond hout omheen te doen, nu snijden ze niet meer. E
FYI ik kook bij voorkeur buiten(de tent/caravan) ik heb 2 tafel krukjes en had een skotelbraai .. dat kookte wel prettig omdat geen keuken meer versjouwen ..
Tja vanalles
Ja fietsen nemen wij niet mee, ik heb dus geen imperiaal en ook geen dakkoffer. Kwestie van dekzeil er af, losse spullen er af en open klappen maar. Maar inderdaad wel/geen vast deksel beide heeft voor en nadelen.vso schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:09:
nah de dekzeil is niet een groot probleem, het is meer waar laat je de "beugel" waar je dakkoffer/fietsen op mikt .. toch extra werk om die eraf te halen. terwijl hard deksel alleen de fietsen erafhaalt en vaak nog de de dakkoffer kan laten zitten.
maar goed ieder zijn keuze dus echt goed/slecht tja waar ligt je persoonlijke voorkeur..
[...]
Zwaar/natte grond .. puntige pooten .. en scheve pitjes kortom .. ellende ..
FYI ik kook bij voorkeur buiten(de tent/caravan) ik heb 2 tafel krukjes en had een skotelbraai .. dat kookte wel prettig omdat geen keuken meer versjouwen ..
we staan nu op een camping met scheve plaatsen maar onze keuken kun je wel waterpas stellen, poten zijn afzonderlijk uit te schuiven. Doe ik ook altijd anders is het mega irritant koken
Mocht de grond zacht zijn dan heb ik nog 2 plankjes voor onder de poten. Keuken staat bij ons onder de luifel, binnen koken vind ik niets en is zonde van de ruimte.
Op deze foto is wel te zien hoe scheeft het hier loop aan de onderkant van de keuken:

Grond is hier overigens keihard, had zelfs moeite om de rotsharingen er in te slaan
[ Voor 11% gewijzigd door Chaoss op 22-07-2019 15:31 ]
Tentje staat hier ook, ruimte binnenin valt toch wat tegen, koelkast moest mee van vriendin dus die staat onder het kleine luifeltje. Verder is het echt een mini plek, heb een 4x4m tarp bij, maar die kan ik niet fatsoenlijk weg zetten omdat de plek maar 4m breed is en er nog een auto voor moet ook
Inmiddels 2x een weekend mee weg geweest. Voor ons is hij helemaal fantastisch!Luuk84 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:20:
[...]
Ik ben benieuwd hoe je ervaringen met de lazy jack zijn? Zou je deze willen delen (mits nog niet gedaan)? Mijn dank is groot
Je hebt een aanhanger voor al je spullen en hij staat in 45 respectievelijk 30 minuten. (Al snel zat, naar volgende keer nog iets sneller)
Qua tent en alles is hij super. Wil je echter je kinderen niet op de grond in tentcompartiment, of een superdeluxe keuken, dan is het niet de juiste keuze.
Wil je snel opzetten, veel spullen meenemen en een superchill uitziende vouwwagen, dan is het zeker een goede optie!
Bedankt voor je toelichting!DaWayne schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:12:
[...]
Inmiddels 2x een weekend mee weg geweest. Voor ons is hij helemaal fantastisch!
Je hebt een aanhanger voor al je spullen en hij staat in 45 respectievelijk 30 minuten. (Al snel zat, naar volgende keer nog iets sneller)
Qua tent en alles is hij super. Wil je echter je kinderen niet op de grond in tentcompartiment, of een superdeluxe keuken, dan is het niet de juiste keuze.
Wil je snel opzetten, veel spullen meenemen en een superchill uitziende vouwwagen, dan is het zeker een goede optie!
Heb jullie de trekking of de camping? De trekking is alleen een luifel en een stuk sneller op te zetten vermoed ik?
Ik vroeg me af of jullie geen binnentent missen in het slaapcompartiment? Ik kan me zo voorstellen dat je dit verschil toch wel moet gaan merken met vochtige dagen, of is jullie ervaring anders?
Is hij makkelijk strak op te zetten? Ik ben zo'n nerd die perse zijn tent netjes strak wil hebben staan
Sinds de blikken coating hebben wel ja.Chaoss schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:41:
[...]
offtopic:
Dat is een kwestie van geld uit geven voor een professionele stalling in plaats van 'voor weinig' bij een boer achterin de ongebruikte schuur.Punt 1 is wel een goeie, zelf nog geen last van gehad. Vouwwagen staat thuis in de garage dus iets minder gevoelig voor muizen dan de gemiddelde stalling (denk ik).
Keuken weet ik niet of ik die origineel zou willen, dat is vaak een lomp ding met pitjes terwijl ik ook graag grill of andere dingen doe. Ik gebruik zelden meer dan één pit vakantie dus is dan wat zonde lijkt me.Punt 2 speelt niet meer bij veel merken omdat vouwwagens zonder deksel vaak een pack'n'go optie hebben waarbij je het hele frame aan de zijkant optilt zodat je bij de laadruimte kunt. Zelf heb ik deze optie niet maar ik mis hem ook niet echt. Kampeerspul blijft toch in de wagen liggen en dan hebben we nog 3 curverbakken om te vullen maar die schuif ik er via de achterkant in.
Keuken is inderdaad wel zwaar en dat komt vooral door de inhoud. Ik heb de handvaten aangepast door er een stuk rond hout omheen te doen, nu snijden ze niet meer. Blijft zwaar maar we hoeven dat ding ook maar 2x per vakantie te verplaatsen.
Wat ik belangrijk zou vinden is redelijk snel de basis opzetten en dan niet veel nawerk hebben.
Dat je hem nat kunt inklappen zonder dat je interieur zeiknat wordt.
Dat hij een kuip in het leefgedeelte heeft zodat je ook met 10cm water op het gras nog droog kunt zitten.
En dat hij er uit ziet als een sfeervolle tent in plaats van een vierkant bungalowblok.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij hebben de trekking, deze smoelt het best vinden wij. Is altijd aangeritst, dus kwestie van de bamboe stokken en 3 haringen en hij staat.Luuk84 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:27:
[...]
Bedankt voor je toelichting!
Heb jullie de trekking of de camping? De trekking is alleen een luifel en een stuk sneller op te zetten vermoed ik?
Ik vroeg me af of jullie geen binnentent missen in het slaapcompartiment? Ik kan me zo voorstellen dat je dit verschil toch wel moet gaan merken met vochtige dagen, of is jullie ervaring anders?
Is hij makkelijk strak op te zetten? Ik ben zo'n nerd die perse zijn tent netjes strak wil hebben staan. Ik stoor me altijd aan grote 'zakkers' in een tent en had ergens gelezen dat een campooz niet de meest strakke wagen is die je kan hebben.
Binnentent hebben wij niet gemist, ondanks vochtig weer/regen met hemelvaart. Moet ook eerlijk zeggen dat ik een binnentent vaak juist wat muffig vind. De slaapcabines van de LJ iets je aan 3 zijdes en bovenkant open om te luchten zodra het droog is.
Qua opzetten vond ik hem best wel strak staan. Zeker de wagen staat door de spanners snel strak. Het aanleuntentje vergt iets meer aandacht. De trekking luifel was dan weer simpel.
Alle bovenstaande wel vanuit iemand die net 9k heeft uitgegeven en erg blij is met zijn speeltje, maar absoluut niet objectief
Bij vouwwagenzaak in Zeist kan je hem bewonderen en ook vaak in- uitklappen mits geen topdrukte. Ook huren is volgens mij mogelijk.
Auto voor aan bij de camping zettenKeRsTmAnNeKe schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:42:
Tentje staat hier ook, ruimte binnenin valt toch wat tegen, koelkast moest mee van vriendin dus die staat onder het kleine luifeltje. Verder is het echt een mini plek, heb een 4x4m tarp bij, maar die kan ik niet fatsoenlijk weg zetten omdat de plek maar 4m breed is en er nog een auto voor moet ook
Het is echt de bedoeling je auto bij je plek te zetten, gewoon fileparkeren
Daarnaast doet hij hier ook dienst als opslag, krijg het allemaal niet in de tent gepropt.
Stukje verderop hebben ze 2 plekken in gebruik, wat een beetje een normale grootte is, vrij forse tunneltent en auto erachter en het staat vol, 2e plek voor bijzettenttje en tafel en stoelen
Goed man. Dus..... ja ... leuk om te weten dat zo weinig mee neemt.maartend schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:50:
[...]
Heb er 2. Gaan al paar jaar alleen op vakantie. Dan had ik hetzelfde bij, dan voor 4 en zat er een dakkoffer op de auto. Maar dan ook klimmateriaal mee, de kano echter niet. Is echt een behoorlijk pakket.
Maar dan wel 4 paar wandelschoenen, 4 rugzakken enz.
Maar we hebben dan ook materiaal dat we gebruiken tijdens trekkings met rugzak. Dus bijv. Thermarest Neoairs. Tja, dan heb je om te slapen voor 2 man het equvalent van 1 liter mel bij je. Zo ongeveer.
Wij zijn er achter gekomen dat wij toch nog een tarp moeten aanschaffen met dit weer .
Dus nog meer mee
Iemand wel eens bij Aart Kok in Roden geweest? Kan je daar een beetje leuk neuzen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Paar weken geleden. Ze hadden er Aart Kok en Combi Camp. Zeker de moeite waard als je interesse hebt in een van deze 2 merken. De wagens zijn mooi opgezet en leuk aangekleed voor de sfeer.Gonadan schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:01:
Iemand wel eens bij Aart Kok in Roden geweest? Kan je daar een beetje leuk neuzen?
Tarp. Idd belangrijk. Of het nou is om onder te koken als het regend en de fietsen onder te stallen of idd met dit weeronder te schuiilen tegen de tent.backupdevice schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:56:
[...]
Goed man. Dus..... ja ... leuk om te weten dat zo weinig mee neemt.
Wij zijn er achter gekomen dat wij toch nog een tarp moeten aanschaffen met dit weer .
Dus nog meer mee
Decathlon heeft een leuke. Klein pakje
[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 22-07-2019 22:05 ]
*must resist*
Hebben jullie ook altijd zijn plezier van het observeren van stijlen van andere kampeerders? Gewoon zonder waardeoordeel kijken hoe men het aan pakt, het is werkelijk waar heel divers.
De één komt binnen en stampt met militaire precisie z'n hele kampeerplek uit de grond.
De ander doet drie uur over het opzetten van een voortent en vierentwintig uur voordat ze echt een beetje klaar zijn.
De één gooit z'n auto en alles leeg en zet hem meteen weg.
De ander parkeert hem steeds weer in een andere plek van iemand anders tot het recht niet met kan een moet hem dan scheef voor zijn eigen voortent prakken.
De één heeft ruimte over om te voetballen op z'n plek.
De ander heeft aan 80m2 nog lang niet genoeg.
Leuk om te zien dat ieder toch z'n eigen stijl ambieert.
Ook dingen die wel minder zijn uiteraard.
Gezellige families die je twee velden verderop nog kunt verstaan. Mensen die een kutplek uitzoeken en dan als je even weg bent op jouw plek schaduw zoeken. Mensen die niet snappen wat stapvoets is.
Ah wat is kamperen toch leuk.
Hebben jullie ook altijd zijn plezier van het observeren van stijlen van andere kampeerders? Gewoon zonder waardeoordeel kijken hoe men het aan pakt, het is werkelijk waar heel divers.
De één komt binnen en stampt met militaire precisie z'n hele kampeerplek uit de grond.
De ander doet drie uur over het opzetten van een voortent en vierentwintig uur voordat ze echt een beetje klaar zijn.
De ander parkeert hem steeds weer in een andere plek van iemand anders tot het recht niet met kan een moet hem dan scheef voor zijn eigen voortent prakken.
Gezellige families die je twee velden verderop nog kunt verstaan. Mensen die een kutplek uitzoeken en dan als je even weg bent op jouw plek schaduw zoeken. Mensen die niet snappen wat stapvoets is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij zijn een stel die met halve militaire precisie onze tent opzetten (tent staat binnen 10 minuten, voor de inrichting nemen we wat meer tijd, afhankelijk van het weer en tijd van aankomst). Om dan vervolgens heerlijk te gaan zit kijken hoe anderen het doenGonadan schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:26:
*must resist*
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dat is de charme van kamperen, toch?Gonadan schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:26:
*must resist*
Maar je moet het niet erg vinden dat ze dat bij jezelf natuurlijk ook doen
De eerste keer is het wel even zweten als dan de halve camping kijkt hoe je bezig bent. Maar wel aardig als er dan een buurman een koud biertje geeft halverwege het opzetten. Die snapt het
Ik kijk eigenlijk nooit naar andere mensen maar dat komt vooral omdat ik eigenlijk nooit op reguliere campings kom dus ik heb dat stukje genot niet
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Mensen kijken kan je overal. Strand, terrasjes etc. Lekker achter je zonnebril mensen kijken.Touchdomex schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:15:
Ik kijk eigenlijk nooit naar andere mensen maar dat komt vooral omdat ik eigenlijk nooit op reguliere campings kom dus ik heb dat stukje genot niet
* Bestla niet meer kampeert.
2 weken vakantie gehad in Noorwegen waarbij we elke dag op een andere camping waren waar we een aldaar ruim verkrijgbare hut huurden met electrische kookplaat, koelkast, stromend water, waterkoker en verwarming.
Prijzen waren tussen de 45 en 85 euro per dag.
[ Voor 30% gewijzigd door Bestla op 23-07-2019 08:22 ]
Precies de reden waarom 1 biertje koel in het handschoenen vakje tijdens het rijden ;-)Cheesy schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:01:
[...]
De eerste keer is het wel even zweten als dan de halve camping kijkt hoe je bezig bent. Maar wel aardig als er dan een buurman een koud biertje geeft halverwege het opzetten. Die snapt het
(ja ja tokkie haha)
Sommige mensen kijken wel heel extreem, lol, ze draaien er zelfs de stoelen voor bij als je voor je tent gaat koken. Maar na intensief terug kijken voelen ze zich toch wat bekeken en gaan ze weer achter hun camper zitten.Touchdomex schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:15:
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Been there done thatCheesy schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:01:
[...]
Dat is de charme van kamperen, toch?
Maar je moet het niet erg vinden dat ze dat bij jezelf natuurlijk ook doenGelukkig zijn we inmiddels ervaren genoeg om precies te weten wat de voorkant van het grondzeil is, welke boogstokken in welke volgorde moeten, en ook met opvouwen wat eerst moet, etc. Altijd 'leuk' om mensen te zien die hun hele tent naar de verkeerde kant opzetten
Sinds onze eerste kampeervakantie op Texel met windkracht 7/8 probeer ik de tent structureel met de 'kont' naar het ZW te plaatsen
Ja vind dat maar vervelend volk als ik bezig ben.LordSinclair schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:22:
[...]
Sommige mensen kijken wel heel extreem, lol, ze draaien er zelfs de stoelen voor bij als je voor je tent gaat koken. Maar na intensief terug kijken voelen ze zich toch wat bekeken en gaan ze weer achter hun camper zitten.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker