Ik wandel veel, en ook langere afstanden, en ik wil van de zomer ook eens meerdere dagen gaan wandelen, en dan een tent meenemen om te overnachten bij een paalkampeerplaats/eenvoudige camping. Nou zit ik alleen nog met dat ik iets essentieels mis op dit moment: Een tent. En daar zit ik nog even in dubio over.
In het kort wat ik denk dat mijn eisen zijn:
- Budget: In eerste instantie niet te prijzig. Ik zie op de sites van De Wit en Obelink prachtig lichtgewicht spul staan, van 200-300 euro en zelfs duurder. Maar misschien vind ik het wel helemaal niks om met een tent te sjouwen, dus ik zit in eerste instantie te denken aan tot een euro of 75. Bij goede redenen zit er wat rek in het budget.
- Compact. Het moet aan de rugzak kunnen hangen. Pop-up tentjes, hoe handig en lichtgewicht ze dus zijn, vallen dus af. Het moet dus gewoon op te bergen zijn in een langwerpige, lichtgewicht zak.
- Ik ben mooi-weer-wandelaar. En in Nederland. Een bui 's avonds moet wel kunnen, dus waterdicht is een vereiste, maar dingen als weerbestendig tot -18 of bestand tegen windkracht 11 bovenop de mont blanc is wat mij betreft niet noodzakelijk.
- Binnen de grenzen van het budget, bij voorkeur wel enige kwaliteit. Dus vaker te gebruiken, en geen festivaltentje wat na het weekend de moeite van het inpakken niet meer waard is.
En dan nu de vragen waar ik nog mee zit:
- Gewicht: Binnen het budget waar ik zoek, kom ik tenten tegen van 1,9 kilo tot pak 'm beet een kilo of 6. Nou is 6 kilo op zich niet zwaar als je dat in de winkel op tilt, maar als je er 25 kilometer mee loopt, dan ga ik daar misschien wel anders over denken

. Welk gewicht is acceptabel om de hele dag mee te sjouwen ?Zijn er ervaringsdeskundigen die daar iets over kunnen zeggen ? (En dan bij voorkeur niet de Tweakers die als militair de Nijmeegse vierdaagse hebben meegelopen met 40 kilo bepakking, en zeggen dat een bungalowtent van 35 kilo ook best te doen is

)
- Enkeldaks of dubbeldaks ? Enkeldaks is lichter, is compacter, Maar als je onder het tentdoek ligt, word je dan niet halverwege de nacht wakker van de condens van ademen en transpireren, die van het tentdoek naar beneden komt druppelen ? Of is dat gewoon een vooroordeel wat ik heb ?
Zitten er hier toevallig ervaringsdeskundigen die mij er iets over kunnen vertellen ?
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...