Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 6
Acties:

Onderwerpen

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:39

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Matched: brandstof
Unknown Alien schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:37:
Heb begin dit jaar weer een leasebarrel, sinds jaren. Maar ik ben benieuwd of de eigen bijdrage fiscaal aftrekbaar is?

Ik had in het verleden ook lease, en moest dat toen opgegeven bij de IB, en kreeg dan mijn eigenbijdrage terug of een deel oid.
Ja en nee. De eigen bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling. In de praktijk is het dus "fiscaal aftrekbaar" zolang de eigen bijdrage minder is dan de bijtelling. Je kan het echter niet zelf achteraf aftrekken - het moet al door de salarisverwerker verrekend worden.

Overigens kunnen in principe alle kosten die je zelf maakt (inclusief parkeerkosten, tolkosten, autowassen, etc.) van de bijtelling afgetrokken worden. Maar vaak doet de werkgever daar niet volledig aan mee. Bij ons bijvoorbeeld kan brandstof en tolkosten in het buitenland (voor privé-ritten) wel gedeclareerd worden voor aftrek van de bijtelling, maar parkeerkosten en waskosten niet. Dat zou veel te veel administratieve last met zich meebrengen... (Alle kosten die je eventueel maakt voor zakelijke ritten, zoals brandstof in het buitenland, tolkosten, parkeerkosten, worden natuurlijk gewoon volledig vergoed en zijn dus ook niet aftrekbaar.)

[ Voor 42% gewijzigd door Mx. Alba op 28-06-2016 15:53 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-01 16:37
Ik heb even wat zitten rekenen met het leasen van een Tesla Model S. Een leuk aangeklede BMW 330e kost volgens leaseplandirect (obv 30k/60m zonder brandstof) 971 euro per maand. Een Tesla Model S 60 + auto pilot optie volgens dezelfde leasevoorwaarden komt op 1296 per maand. Bij een lease bedrag van 850 euro en dan het verschil als ‘eigen bijdrage prive gebruik’ behoort een Tesla (financieel gezien) tot de mogelijkheden volgens onderstaande berekening. Zie ik iets over het hoofd of zou dit echt mogelijk zijn?
			BMW 330e	Tesla Model S 60
Fiscale waarde		59080		80800
Bijtellings %		15		4
Bijtellings bedrag	8862		3232
Bijtelling per maand	738		269
Belasting %		50		50
Lease bedrag		971		1296
Eigen bijdrage		121		446
Totale prive kosten (eigen bijdrage + (belasting % *(bijtelling - eigen bijdrage (gemaximeerd)))		
			440,25		446

p.s. als de eigen bijdrage ook nog van je bruto salaris afgetrokken wordt (zoals bij Ray187) dan wordt het natuurlijk helemaal leuk :P

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
mhofstra schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:03:
Ik heb even wat zitten rekenen met het leasen van een Tesla Model S. Een leuk aangeklede BMW 330e kost volgens leaseplandirect (obv 30k/60m zonder brandstof) 971 euro per maand. Een Tesla Model S 60 + auto pilot optie volgens dezelfde leasevoorwaarden komt op 1296 per maand. Bij een lease bedrag van 850 euro en dan het verschil als ‘eigen bijdrage prive gebruik’ behoort een Tesla (financieel gezien) tot de mogelijkheden volgens onderstaande berekening. Zie ik iets over het hoofd of zou dit echt mogelijk zijn?
			BMW 330e	Tesla Model S 60
Fiscale waarde		59080		80800
Bijtellings %		15		4
Bijtellings bedrag	8862		3232
Bijtelling per maand	738		269
Belasting %		50		50
Lease bedrag		971		1296
Eigen bijdrage		121		446
Totale prive kosten (eigen bijdrage + (belasting % *(bijtelling - eigen bijdrage (gemaximeerd)))		
			440,25		446

p.s. als de eigen bijdrage ook nog van je bruto salaris afgetrokken wordt (zoals bij Ray187) dan wordt het natuurlijk helemaal leuk :P
Eigen bijdrage wordt niet van je bruto-loon afgetrokken, maar van de bijtelling - en die kan niet negatief zijn.

Bij de Tesla is de bijtelling €269 en de eigen bijdrage €446... Van die eigen bijdrage gaat dus €269 van je brutoloon af, en de rest (€177) van je nettoloon.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Waarom zou je nog meer verschil willen hebben?
22% bijtelling over de gehele linie benzine en dieselauto's vind ik juist fair en duidelijk.

Er zit een enorm verschil tussen een Fiesta van 16K en een BMW 5 serie van 46K. Diegene die een 5 serie tegenover een Fiesta least moet niet alleen een hoger bedrag aan de leasemaatschappij betalen, meer betalen voor brandstof ivm verbruik.

Ik zie geen enkele reden waarom we een groter verschil moeten introduceren.

Opper-prutser

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00

JaQ

revolised schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:36:
Ik zit met een vraag over het (mogelijk) afkopen van het leasecontract, en op welk bedrag ik kan rekenen.
Uiteraard is het afhankelijk van wat er in het contract staat, echter de formule "1 maandbedrag per 6 maanden resterend contract" heb ik een aantal maal gehoord.

Maandbedrag is uiteraard ex brandstof. Als je (ex) werkgever het aan je factureert komt er btw bij op. Dit geheel is voor zover ik weet niet belastingaftrekbaar als je in loondienst gaat, mocht je gaan ondernemen kan je creatief met deze factuur worden

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• revolised
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-10-2025
JaQ schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 23:45:
[...]

Uiteraard is het afhankelijk van wat er in het contract staat, echter de formule "1 maandbedrag per 6 maanden resterend contract" heb ik een aantal maal gehoord.

Maandbedrag is uiteraard ex brandstof. Als je (ex) werkgever het aan je factureert komt er btw bij op. Dit geheel is voor zover ik weet niet belastingaftrekbaar als je in loondienst gaat, mocht je gaan ondernemen kan je creatief met deze factuur worden
Daar zou ik prima mee kunnen leven, echter de LM heeft al aangegeven het niet zo te berekenen.

De mogelijkheden voor ondernemen worden ook onderzocht, dus ik zal de factuur zeker bewaren! Bedankt voor de tips!

[ Voor 8% gewijzigd door revolised op 25-09-2016 00:09 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:26
Ik heb indertijd toen ik wegging bij mijn werkgever een berekening laten maken om de lease voort te zetten.

Kon wel, maar financiëel geen goed idee. De auto kostte bij mijn baas een dikke 900 incl brandstof en BTW-correctie privégebruik; de offerte die ik kreeg was meer dan 1000 excl brandstof en excl BTW.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:42:
[...]

Ja en nee. De eigen bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling. In de praktijk is het dus "fiscaal aftrekbaar" zolang de eigen bijdrage minder is dan de bijtelling. Je kan het echter niet zelf achteraf aftrekken - het moet al door de salarisverwerker verrekend worden.

Overigens kunnen in principe alle kosten die je zelf maakt (inclusief parkeerkosten, tolkosten, autowassen, etc.) van de bijtelling afgetrokken worden. Maar vaak doet de werkgever daar niet volledig aan mee. Bij ons bijvoorbeeld kan brandstof en tolkosten in het buitenland (voor privé-ritten) wel gedeclareerd worden voor aftrek van de bijtelling, maar parkeerkosten en waskosten niet. Dat zou veel te veel administratieve last met zich meebrengen... (Alle kosten die je eventueel maakt voor zakelijke ritten, zoals brandstof in het buitenland, tolkosten, parkeerkosten, worden natuurlijk gewoon volledig vergoed en zijn dus ook niet aftrekbaar.)
Ik ben dit jaar met de leaseauto op vakantie gaan en wil dus nu onderzoeken hoe en of ik de benzinekosten af kan trekken. Ik had er wel van gehoord maar ik heb moeite met het terugvinden van de documentatie.

Heeft iemand een link naar een officieel document waarin dit wordt verteld, zodat ik dit aan mijn werkgever kan tonen? En hoe vraag ik deze declaratie aan? Geef ik gewoon de bonnetjes aan de administratie?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-01 17:57
Room42 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:53:
[...]

Ik ben dit jaar met de leaseauto op vakantie gaan en wil dus nu onderzoeken hoe en of ik de benzinekosten af kan trekken. Ik had er wel van gehoord maar ik heb moeite met het terugvinden van de documentatie.

Heeft iemand een link naar een officieel document waarin dit wordt verteld, zodat ik dit aan mijn werkgever kan tonen? En hoe vraag ik deze declaratie aan? Geef ik gewoon de bonnetjes aan de administratie?
Zoals gezegd moet de administratie van je werkgever hier aan mee willen werken. Ik kan gewoon de buitenlandbonnetjes van brandstof inleveren (tol niet) en dan krijg ik dat de volgende maand bij mijn salaris gestort. Er staat ook expliciet bij onze regeling: "zolang de belastingdienst dit toestaat".

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Prosac schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:08:
[...]

Zoals gezegd moet de administratie van je werkgever hier aan mee willen werken. Ik kan gewoon de buitenlandbonnetjes van brandstof inleveren (tol niet) en dan krijg ik dat de volgende maand bij mijn salaris gestort. Er staat ook expliciet bij onze regeling: "zolang de belastingdienst dit toestaat".
Ik denk dat jij nu een verwarring heb van je bonnetjes, of er gaat iets niet helemaal goed, of je omschrijft het niet helemaal goed.

Bonnetjes die je kunt declareren (voor bijvoorbeeld brandstof en tol op een zakenreis) moet je inderdaad gestort krijgen. Dus € 100 betaald in het buitenland, is €100 netto vergoed.

Bonnetjes voor privé gebruik worden in mindering gebracht op je fiscale bijtelling. Als je bijvoorbeeld € 100 hebt betaald in het buitenland, krijg je netto € 52 of € 40,4 korting op je bijtelling. Je hebt dan altijd nog een deel wel betaald (€ 48 of € 59,6).

Misschien bedoelde je hetzelfde, maar ik vond het niet duidelijk :).

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ik start binnekort een nieuwe baan, voor het eerst met leaseauto. Het leasebudget is €800 obv 35k km en brandstof. Omdat het een jaarcontract betreft, heb ik een aantal opties.

1) auto uit de pool. welke dat is, weten ze pas op een laatste moment. hoef nooit meer te betalen dan leasebudget, maar maak daardoor wel weinig te kiezen en kans op hogere bijtelling.

2) shortlease. maar komt nogal duur over. zou dan net een polo'tje kunnen rijden...?

3) eigen auto rijden tegen19ct/km netto + overschot van budget bruto uit laten keren.
mijn eigen auto is nu nog een boodschappenwagentje van bijna 20 jaar oud. wil daar niet uren per dag in zitten, dus dan zou er een andere tweedehands auto komen, van max 10 jaar oud. audi a3 wellicht, omdat ik die eerder prive heb gereden en beviel.

zijn er nog andere mogelijkheden? of een duidelijke voorkeur bij jullie?

(als ik longlease had kunnen kiezen, was dit mijn autosmaak: v40, qashqai,CX-5, Tiguan, Kadjar, sportage)

[ Voor 6% gewijzigd door indexample op 14-10-2016 18:06 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Prosac schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:08:
Wat moet de belastingdienst toelaten dan?

Brandstofkosten ten behoeve van een leaseauto zijn gewoon zakelijk door je werkgever op de balans te schrijven. Ik zie niet in waarom dat ooit voor het buitenland gaat veranderen. Dat zou een beetje vreemd zijn met één Europa en bedrijven die zaken doen in buurlanden.

Wat niet kan, is de BTW terugvragen voor tankbonnetjes uit het buitenland, omdat daar nooit Nederlandse BTW voor is afgedragen.

Dit is de reden dat veel werkgevers niet vergoeden, het kost de werkgever 21% méér dan Nederlandse tankbonnen. Maar ze zijn gewoon zakelijk weg te schrijven op de balans.

Mijn werkgever vergoed ook de tankbonnen uit het buitenland. Toch een lekker voordeel tijdens vakanties.
fredkroket schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:57:
[...]

Ik denk dat jij nu een verwarring heb van je bonnetjes, of er gaat iets niet helemaal goed, of je omschrijft het niet helemaal goed.

Bonnetjes die je kunt declareren (voor bijvoorbeeld brandstof en tol op een zakenreis) moet je inderdaad gestort krijgen. Dus € 100 betaald in het buitenland, is €100 netto vergoed.

Bonnetjes voor privé gebruik worden in mindering gebracht op je fiscale bijtelling. Als je bijvoorbeeld € 100 hebt betaald in het buitenland, krijg je netto € 52 of € 40,4 korting op je bijtelling. Je hebt dan altijd nog een deel wel betaald (€ 48 of € 59,6).

Misschien bedoelde je hetzelfde, maar ik vond het niet duidelijk :).
Brandstof krijg ik 100% vergoed, maar tol werkt mijn werkgever weer niet aan mee.

Youtube: DashcamNL

• Prosac
  • Laatst online: 02-01 17:57
dfrenner schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:02:
[...]

Wat moet de belastingdienst toelaten dan?
Geen idee, vergoeding van privé-brandstof via je loon?

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Prosac schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:04:
Dat gebeurt in NL toch ook niet?
Bonnetje is bonnetje.

Ik heb nu ook nog een NL tankbonnetje liggen, Het is ten behoeve van een zakelijk product (leaseauto).

De eerste tankbeurt doe je nog in NL en de laatste tankbeurt doe je in Duitsland. Die brandstof die je daar getankt hebt, wordt ook op maandag tijdens je eerste werkdag weer gebruikt...

Youtube: DashcamNL

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:43

avotar

P0werd by Black Coffee

Prosac schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:04:
[...]

Zolang het via je leasewagen gaat, lijkt het me dat je daarvoor via je bijtelling voor privégebruik betaald.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• Shunt
  • Laatst online: 19:12

Shunt

Boe

Mx. Alba schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:25:
[...]

Oké dat je het wil ontmoedigen snap ik wel. Maar dat die 10% "dus" niet aftrekbaar is, is geen logische gevolgtrekking. De bijtelling is een belasting op het privévoordeel dat de werknemer heeft van de leaseauto en is erop gebaseerd dat de werknemer verder zelf geen enkele kosten maakt voor de auto. Als je er dus wel kosten aan hebt (zoals een eigen bijdrage) dan is het niet meer dan logisch dat die wordt afgetrokken van dat loon in natura waarover belasting geheven wordt! Het kost de werkgever niets meer om dat te doen en het scheelt de werknemer ongeveer de helft van de eigen bijdrage......
Dit doen ze juist niet om zelfs die 10% te ontmoedigen.
Lease auto's bij mijn vorige werkgever waren nogal een gevoelig onderwerp.
Een kale clio estate koste daar incl brandstof rond de 720 euro in de maand.
Stiekem was er een drie dubbele ontmoediging en zouden ze eigenlijk het liefste zien dat iedereen in een Aaaigo ofzo zou rijden.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Shunt schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:50:
[...]

Dit doen ze juist niet om zelfs die 10% te ontmoedigen.
Lease auto's bij mijn vorige werkgever waren nogal een gevoelig onderwerp.
Een kale clio estate koste daar incl brandstof rond de 720 euro in de maand.
Stiekem was er een drie dubbele ontmoediging en zouden ze eigenlijk het liefste zien dat iedereen in een Aaaigo ofzo zou rijden.
Maar een werkgever hoeft zoiets niet eens te ontmoedigen. Een werkgever kan het ook gewoon verbieden, punt. Geen eigen bijdrage mogelijk, alle auto's moeten binnen het leasebudget vallen, punt. Om als ontmoedigingsbeleid je werknemers meer belasting te laten betalen dan nodig is is nogal ... vreemd.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
jongetje schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:16:
[...]

BTW wordt toch ook lager voor de LeaseMij? Het gaat hier om bijtelling. Ik vraag me af of dit echt aangepast gaat worden. Als je vanaf volgend jaar een auto voor 22procent bijtelling 5 jaar lang rijdt betaal je uiteindelijk dus 110% procent van de waarde van de auto nog een keer als loonbelasting in 5 jaar tijd.
Ummm... Nee, je betaalt niet 110% van de waarde van die auto als loonbelasting. Je betaalt loonbelasting over 110% van de waarde van die auto. Dat is een flink verschil. De waarde van de auto is trouwens maar een deel van de kosten. Denk aan wegenbelasting, verzekering, onderhoud, brandstof - dat betaal je allemaal ook niet.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:59
G.Scholtens schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:01:
[...]

En bij lease, aan welke bedragen moet ik dan denken?
Zelf zou je bijvoorbeeld een auto van 30k mogen uitzoeken en betaal je 22% bijtelling over.
Maar waarom zou je niet bijvoorbeeld in een auto van 40k mogen uitzoeken als je toch zelf de bijtelling moet betalen?
Omdat de werkgever maandelijks een factuur krijgt van de leasemij voor die auto. Dan is een auto van 40k vaak toch iets duurder dan die van 30k.

Stel:
- Jij hebt o.b.v. je salaris/functie recht op een leasebudget van 1000eu (incl/excl brandstof).
- Jij zoekt een auto uit (configureren bij een leasemij) en de leasemij bepaald wat daarvan het leasebedrag per maand is. In dat bedrag zitten afschrijving, onderhoud, stukje winst en in sommige gevallen de brandstof, stel dat je daarmee precies op die 1000eu uit komt.
- Jouw werkgever krijgt vervolgens maandelijks een factuur van jouwe lease auto voor 1000eu en betaald deze (geen omkijken naar afschrijving, onderhoud etc zoals men dat wel bij een zelf aangeschafte auto zou hebben gehad).

Dat is waar het in principe op neer komt.

De bijtelling is iets anders en voor jouw prive. De belastingdienst ziet een lease auto (als je meer dan 500km prive rijdt) als verkapt inkomen en daarover moet je belasting betalen. (fiscale waarde x 22% x IB tarief).
Jouw werkgever is zo netjes om maandelijks de bijtelling in te houden op jouw salaris zodat je aan het eind van het jaar, bij je IB aangifte, geen dikke naheffing krijgt.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:31

JB

Cédric roelt!

Verder belangrijk; incl/excl brandstof enz.

Mijn boefje is liev!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:43

spartacusNLD

This is Sparta!!

JB schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:24:
Verder belangrijk; incl/excl brandstof enz.
P. Mekes schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:18:
[...]
Tja, bij 10.000km en 6 jaar is het te doen met een kale BMW 3 serie.
Bij 50.000 km en 3 jaar misschien met een Fabia
Consultant dus meer richting de 4 jaar max 144.000. Brandstof wordt vergoed.
Tsurany schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:26:
Als je cheapie cheapie wilt zijn moet je naar cheapie auto's kijken. Dus Fabia, 206, Fiesta,... dat type segment. En dan niet de luxe varianten.
Hoeft niet ''cheapie cheapie'' dus rond dat bedrag moet ik wel uitkomen.. ik hoef van t leasebudget iig niks over te houden ;)

[ Voor 48% gewijzigd door spartacusNLD op 20-01-2017 11:28 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

spartacusNLD schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:27:
[...]

[...]

Consultant dus meer richting de 4 jaar max 144.000. Brandstof wordt vergoed.

[...]

Hoeft niet ''cheapie cheapie'' dus rond dat bedrag moet ik wel uitkomen.. ik hoef van t leasebudget iig niks over te houden ;)
Capgemini? Dan zal het inderdaad ongeveer die auto's worden die ik net noemde. Dus een niet al te dik aangeklede B segmenter onder de 20k.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 20-01-2017 11:30 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

spartacusNLD schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:40:
[...]

Thanks :) dan zal het een Fabia Style Business worden met DAB, Sportpakket en ACA denk ik. Niet slecht als YP dacht ik eerst maar blijkbaar ben ik cheapy :+ Kom bij de skoda website zelf uit op €21.150,-
Vergeet niet dat Capgemini rekent met leaseprijzen incl brandstof voorschot. Dus die Fabia zal boven de 600 euro komen te zitten. Dan heb je nog ~200 euro over om de bijtelling van te betalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Merijn.
  • Laatst online: 21:00
Even nieuwsgierig.. Na een jaartje in een voorloopauto mag ik van de baas nu ook iets nieuws uitzoeken. Alles loopt via Athlon en die hebben tegenwoordig een mooie website (als hij werkt.. :X ) om een auto te configureren, maar in hoeverre wijken de prijzen die daar gehanteerd worden af van wat ik eventueel bij een dealer kan verwachten? Iemand daar ervaring mee?

Heb een budget van 740 euro meegekregen op basis van 36 maanden en 35k km per jaar, maar daar moeten wel een paar dingen in meegenomen worden, zoals winterbanden en tankpas (de service op zich, is niet de brandstof zelf) Waarschijnlijk heb ik de lat voor mezelf iets te hoog gelegd wat gewenste auto betreft, maar hè.. Proberen kan altijd. 8) (Seat Ateca 1.6 TDI Limited Edition)
Als dat echt niet haalbaar gaat zijn, ben ik wel gecharmeerd van de Leon, deze had ik bij mijn vorige werkgever ook. Het alternatief is hopen op een 14% dealtje in de Second Drive pool, maar die zijn de laatste tijd aardig schaars, dus als we de volle mep gaan uitgeven dan ook maar gelijk proberen het maximale eruit te halen. :P

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
Wettelijk gezien mg je onbeperkt privé rijden als je bijtelling betaald. Wat je met je werkgever afspreekt staat daar los van. Je werkgever mag beslissen of en hoeveel km je privé mag rijden, hij betaald tenslotte de auto, brandstof en overige bijkomende kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 26-01-2017 11:44 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:38
Wat viel het mij vies tegen wat je kan leasen voor 800 per maand incl brandstof. Over een aantal maanden mag ik een nieuwe auto uitzoeken. Rij nu in een Clio en dacht toch wel leuk vooruit te gaan. Via een collega op het lease portaal mee gekeken, maar met een looptijd van 48 maanden en 35000 kilometers lopen de bedragen al hard op.

Een zeer kale skoda octavia combi of nissan qashqai ken nèt :(

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:44

ST10©DE

Dus.............

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:01:
Wat viel het mij vies tegen wat je kan leasen voor 800 per maand incl brandstof. Over een aantal maanden mag ik een nieuwe auto uitzoeken. Rij nu in een Clio en dacht toch wel leuk vooruit te gaan. Via een collega op het lease portaal mee gekeken, maar met een looptijd van 48 maanden en 35000 kilometers lopen de bedragen al hard op.

Welke LM? Bij directlease een Octavia Ambition Business 1.6tdi voor 710,-

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Shunt

Shunt

Boe

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:01:

Kijk eventjes of het de "nieuwe" octavia is waar ze mee rekenen of de oude?
Dat kan namelijk heel veel uit maken qua prijzen (als het de oude is) dan is het een stuk duurder.

Verder kun je ook eens kijken naar de Astra erg complete auto.
Verder met die kilometers zou benzine ook nog wel een optie kunnen zijn dan is de 1.4TFSI best leuk in de Octavia.

Game PC

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:44

ST10©DE

Dus.............

Kleine brainstorm van mijn kant:

Stel de werkgever vergoed 30 cent per kilometer. Met 4.140 zakelijke km's per maand (23 werkdagen? )zou je dan een onbelaste vergoeding krijgen van 786,60 EUR en een belaste vergoeding van 455,40 EUR. Dat zou dan ongeveer neerkomen op een netto vergoeding van +/- 1.056 EUR (40,8% schaal).

De huidige situatie is dat de werknemer een lease auto heeft die 770,- per maand kost en ongeveer 250,- brandstof.

Wat als de er wordt gekozen om over te stappen naar de km-vergoeding waarbij de werknemer van deze vergoeding de huidige lease auto en brandstof gaat betalen. Dan is er geen bijtelling meer, de werknemer betaald immers de auto zelf. Is een dergelijke constructie mogelijk? (de bedragen zijn inclusief BTW).

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Shunt

Shunt

Boe

P. Mekes schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:28:
Kleine brainstorm van mijn kant:

Stel de werkgever vergoed 30 cent per kilometer. Met 4.140 zakelijke km's per maand (23 werkdagen? )zou je dan een onbelaste vergoeding krijgen van 786,60 EUR en een belaste vergoeding van 455,40 EUR. Dat zou dan ongeveer neerkomen op een netto vergoeding van +/- 1.056 EUR (40,8% schaal).

De huidige situatie is dat de werknemer een lease auto heeft die 770,- per maand kost en ongeveer 250,- brandstof.

Wat als de er wordt gekozen om over te stappen naar de km-vergoeding waarbij de werknemer van deze vergoeding de huidige lease auto en brandstof gaat betalen. Dan is er geen bijtelling meer, de werknemer betaald immers de auto zelf. Is een dergelijke constructie mogelijk? (de bedragen zijn inclusief BTW).
En dan wordt je ziek en zit je 3 maanden thuis maar mag je wel mooi 700 euro per maand dokken voor je auto. Of je klus verplaatst naar een locatie veel dichter bij en je heb nog maar 10 kilometer per dag te rijden. Je gaat naar een andere werkgever waar geen lease bak bij zit / luxe km vergoeding dan zit jij mooi vast aan je auto. Reken je zelf niet direct te rijk en hou ook rekening met de risico's.

Game PC

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:50
Deures schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:24:
Mede tweakers,

Ik zit met een probleempje. Ik ga wisselen van werkgever en kom per 1 maart bij mijn nieuwe werkgever in dienst. Ik heb bij mijn huidige werkgever een lease auto en straks bij mijn nieuwe werkgever ook.

Aanstaande zaterdag ga ik op wintersport, echter ik moet aanstaande vrijdag(laatste werkdag huidige werkgever) de lease auto inleveren en ik krijg in principe op mijn 1e werkdag op 6 maart een nieuwe lease auto.

Nu heb ik gevraagd of ik de lease auto bij mijn nieuwe werkgever al eerder kan krijgen i.v.m. de wintersport. Echter momenteel wordt hier nog niet zo enthousiast op gereageerd.

Zijn er Tweakers die ook zoiets hebben mee gemaakt of die een creatieve oplossing hebben die ik eventueel kan aandragen bij mijn nieuwe werkgever?
Kom je wel erg laat mee. Alles is al geregeld. Of je moet op de 28e/1e heen en weer gaan rijden voor je autowissel, of je huurt wat. 308 SW kost een kleine 300 euro excl. brandstof.

Of je belt je huidige leasemaatschappij of je de auto een aantal dagen kan huren t/m de 6e.
Ik zou mijn nieuwe werkgever er niet mee durven belasten. Je komt dan gelijk over als "lastig" en "slechte planner".

• Deures
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-11-2025
PROnline schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:38:
[...]

Kom je wel erg laat mee. Alles is al geregeld. Of je moet op de 28e/1e heen en weer gaan rijden voor je autowissel, of je huurt wat. 308 SW kost een kleine 300 euro excl. brandstof.

Of je belt je huidige leasemaatschappij of je de auto een aantal dagen kan huren t/m de 6e.
Ik zou mijn nieuwe werkgever er niet mee durven belasten. Je komt dan gelijk over als "lastig" en "slechte planner".
Helemaal gelijk wat betreft dat plannen. Echter, we zouden met een andere auto gaan maar daar is helaas afgelopen zondag de ruit ingetikt en het multi media navigatie systeem uit gestolen :-(

De leasemaatschappij van deze auto wil geen vervangend vervoer regelen omdat de auto nog rijdt.... gaat allemaal erg soepel dus 8)7

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12-2025

Impry

Rallymedia.nl

Binnenkort komt er de kans om vanuit m'n werk te gaan leasen.
Op dit moment hebben we een km-vergoeding van € 0,30/km voor woon-werk en werk-werk. (±35.000km/jaar)
Nu rijd ik liever een vol uitgevoerde occasion dan een leaseauto met minder opties.

Ik ken berekenhet.nl wel maar daar vind ik niet de perfecte vergelijking.
Heeft iemand een Excel of link waarmee ik dit het beste kan berekenen?
Hierin wil ik zaken invoeren als onderhoud/afschrijving/brandstof van m'n priveauto vs bijtelling, evt. eigen bijdrage van m'n leaseauto en dan onder de streep zien wat de gunstigste keus is.

[ Voor 12% gewijzigd door Impry op 06-04-2017 21:38 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• t_captain
Gewoon zelf rekenen. Je weet best goed watje aan brandstof, onderhoud en banden uitgeeft. De afschrijving moet je even splitsen in een vast deel (per jaar) en een variabel deel (per kilometer). Voor die splitsing zoek je wat vergelijkbare auto's met verschillende bouwjaren en kilometerstanden op internet, dan kun je wel een lineaire regressie plotten.

30 cent/km, dat komt neer op ongeveer 25 cent netto. Daarvan kun je best een aardige tweedehands auto
rijden. Verder is de vraag: rijd je genoeg prive om bijtelling te willen?

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Impry schreef op donderdag 6 april 2017 @ 21:36:
Binnenkort komt er de kans om vanuit m'n werk te gaan leasen.
Op dit moment hebben we een km-vergoeding van € 0,30/km voor woon-werk en werk-werk. (±35.000km/jaar)
Nu rijd ik liever een vol uitgevoerde occasion dan een leaseauto met minder opties.

Ik ken berekenhet.nl wel maar daar vind ik niet de perfecte vergelijking.
Heeft iemand een Excel of link waarmee ik dit het beste kan berekenen?
Hierin wil ik zaken invoeren als onderhoud/afschrijving/brandstof van m'n priveauto vs bijtelling, evt. eigen bijdrage van m'n leaseauto en dan onder de streep zien wat de gunstigste keus is.
Heb jarenlang niet bijgeteld omdat wij nog een privé auto hadden naast mijn zakelijke auto. Pas met een 14% (V40) kwam het omslagpunt nabij dat voor ons bijtellen een voordeel op zou leveren (of eigenlijk misschien net quitte) en hebben we dat 2 jaar gedaan (2015/2016)... Uiteindelijk ben ik toevallig ook die jaren meer privé gaan rijden (elders sporten) en was ik er blij mee.

Nu betaal ik (bijna) de volle mep (21%) en ondanks dat de business case niet meer uitkomt (in het voordeel van de leaseauto), betaal ik liever iets meer voor het gemak. Even een wat zinlozer ritje naar mijn broer (200+ km), prima; we rijden wel even.

Aan de andere kant ligt het ook van je werkgever af. Ik rij denk ik zomaar 20K privé per jaar met die auto en dat is geen enkel probleem, ik heb hiervoor een werkgever gehad die een limiet van 8K per jaar had (privé) en daarnaast werkt een vriend van me bij een bedrijf dat een eigen bijdrage vraag van € 135 zodra je de auto bij gaat tellen (hoezo ontmoediging).

Gezien ik bijna gescheiden ben is er overigens niet zoveel keuze meer behalve de lease auto. WG vergoedt maar een maximaal aantal kilometers óf je krijgt een leaseauto. Voordeel is wel dat het variërende kostenplaatje van de privéauto voor mij komt te vervallen (vorige maand nog even een grote beurt a.d. € 500+).

Verwijderd

Voor de zekerheid even nieuw accountje aangemaakt; ik heb mijn autoregeling binnen gekregen en daarin staan de volgende feiten:

- Norm exploitatieprijs is € 738 (benzine) of € 788,- (diesel) per maand inclusief brandstofvoorschot.
- Overschrijding van de genoemde norm exploitatieprijs is toegestaan, doch beperkt tot maximaal 10%, inclusief de verhoging die het gevolg is van extra opties of accessoires. Indien, eventueel na toevoeging van opties en accessoires, de norm exploitatieprijs wordt overschreden vindt er een eigen bijdrage van de werknemer plaats ter hoogte van de overschrijding.
- Minder dan 35.000 km = benzine, 35.000 of meer = Diesel
- Looptijd 5 jaar of max. 210k/240k. km.
- Privégebruik toegestaan, brandstof buiten NL voor eigen kosten

Als ik bij leasesites ga kijken vragen ze eigenlijk altijd aantal kilometers/jaar maar ik vind hierover niets in mijn regeling.
Op welke manier kan ik nu het beste kijken welke auto's ik zou kunnen kiezen?

• t_captain
5 jaar, 35.000 km, 788 incl brandstof? Golf 1.6 TDI met wat opties.

• jongetje
Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:55:
[...]
Klopt het dat je met een leasebudget van 788 een Audi A4 kan leasen? En weet iemand wat een instap audi dan kost?
Dat hangt van je lease contract af. Hoeveel kms per jaar, met of zonder brandstof, winterbanden etc.

Daarnaast, waarom zou je voor dat geld een kale instap audi leasen als je voor dat bedrag ook een volledig aangeklede octavia/golf/astra/megane etc. kunt rijden?

Verwijderd

jongetje schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:17:
[...]

Dat hangt van je lease contract af. Hoeveel kms per jaar, met of zonder brandstof, winterbanden etc.

Daarnaast, waarom zou je voor dat geld een kale instap audi leasen als je voor dat bedrag ook een volledig aangeklede octavia/golf/astra/megane etc. kunt rijden?
Oh ik ben ook niet van plan een dure audi te leasen, maar het verbaasde me meer. Ik had het idee dat een audi veel duurder was. Ik ben iemand die eerder voor comfort dan het merk gaat.

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:31
Pfoe, ik heb inmiddels inloggegevens voor Arval. Ik kijk al maanden naar een Hyundai Ioniq HEV in de Comfort uitvoering. 35000 km, 4 jaar.

Ik had bij DirectLease al een berekening gemaakt van wat 't ding moet gaan kosten, en was erg te spreken over de prijs, te meer aangezien collega's mij hadden verteld dat de prijzen van DirectLease vrij dicht op hetgeen zij betalen zitten.

Arval blijkt toch een stuk duurder :( ze rekenen al bijna 50 euro meer aan brandstofvoorschot (DL €143, Arval €191) en ik kom bij DL pas aan bijna dezelfde leaseprijs als ik alle "luxe" contractvoorwaarden kies (winterbandenregeling, lager eigen risico, vrije dealerkeuze, vervangend vervoer max 1 klasse lager dan leaseauto).

Nu snap ik het verschil in leaseprijs op zich wel, volgens mij zijn bovengenoemde contractvoorwaarden min of meer standaard bij Arval. Het verschil in brandstofvoorschot vind ik alleen wel opvallend, bij Arval meer dan 30% hoger! Bij mijn huidige auto (Ford Fiesta 1.5 TDCI, diesel, ook 35k km/j) betaal ik nu €90 p/m brandstof, waar Arval €148 van maakt, 60% meer! Terwijl de landelijke adviesprijs van diesel sinds ik deze auto heb (afgelopen juni) niet veel gestegen is.

Rekent Arval nou abnormaal veel brandstofvoorschot of rekenen DirectLease en mijn huidige leasemaatschappij gewoon niet realistisch?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Robicide schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:33:
Pfoe, ik heb inmiddels inloggegevens voor Arval. Ik kijk al maanden naar een Hyundai Ioniq HEV in de Comfort uitvoering. 35000 km, 4 jaar.

Ik had bij DirectLease al een berekening gemaakt van wat 't ding moet gaan kosten, en was erg te spreken over de prijs, te meer aangezien collega's mij hadden verteld dat de prijzen van DirectLease vrij dicht op hetgeen zij betalen zitten.

Arval blijkt toch een stuk duurder :( ze rekenen al bijna 50 euro meer aan brandstofvoorschot (DL €143, Arval €191) en ik kom bij DL pas aan bijna dezelfde leaseprijs als ik alle "luxe" contractvoorwaarden kies (winterbandenregeling, lager eigen risico, vrije dealerkeuze, vervangend vervoer max 1 klasse lager dan leaseauto).

Nu snap ik het verschil in leaseprijs op zich wel, volgens mij zijn bovengenoemde contractvoorwaarden min of meer standaard bij Arval. Het verschil in brandstofvoorschot vind ik alleen wel opvallend, bij Arval meer dan 30% hoger! Bij mijn huidige auto (Ford Fiesta 1.5 TDCI, diesel, ook 35k km/j) betaal ik nu €90 p/m brandstof, waar Arval €148 van maakt, 60% meer! Terwijl de landelijke adviesprijs van diesel sinds ik deze auto heb (afgelopen juni) niet veel gestegen is.

Rekent Arval nou abnormaal veel brandstofvoorschot of rekenen DirectLease en mijn huidige leasemaatschappij gewoon niet realistisch?
Gewoon Arval bellen (of je wagenparkbeheerder laten doen) en zeggen dat ze te duur zijn. Vaak kunnen ze er nog flink wat aan doen na zo'n belletje

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Robicide schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:33:

Dit is zeer herkenbaar. Sowieso had ik bij DL al die "luxe" opties aangevinkt omdat dit onderdeel is van mijn leaseregeling. Dan blijft brandstof nog over: Onze regeling gaat uit van "daadwerkelijk verbruik" waarbij DL uit gaat van fabrieksopgave.

Kortom, ik vind het verschil erg logisch. Dan nog: Bellen en onderhandelen :)

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:00

Pinobigbird

doesn't share food!

SjoerdGTI schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:40:
[...]
  1. Waarom is de een goedkoper dan de andere?
  2. Waar moet ik echt op letten?
  3. Wat zijn de voor -en nadelen per aanbieder?
Please help O-)
  1. Dutchlease = PON = VAG = VW, dus zij hebben er baat bij zoveel mogelijk Golfjes op de weg te krijgen, en kunnen dat doen tegen lagere tarieven.
    • Hoeveel is het eigen risico?
    • Wat voor vervangend vervoer mag je?
    • Mag je direct vervangend vervoer?
    • Mag je zelf de dealer kiezen?
    • Is het inclusief winterbanden?
    • Zijn er clausules over bijv. meer dan gemiddelde slijtage van banden?
    • Bij brandstof: heb je een algemene tankpas of van één maatschappij? (Niet van toepassing voor jouw e-Golf)
    • Heb je een auto met verbrandingsmotor als vervangende auto als je naar het buitenland gaat?
    • Wat zijn de tarieven voor meer of minder kilometers?
  2. Dat mag je o.b.v. punt 2 uit gaan zoeken ;)

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-12-2025
Antwoorden erbij geschreven.. Vind het nog steeds een groot verschil ^^
Pinobigbird schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:33:
[...]
  1. Dutchlease = PON = VAG = VW, dus zij hebben er baat bij zoveel mogelijk Golfjes op de weg te krijgen, en kunnen dat doen tegen lagere tarieven.
    • Hoeveel is het eigen risico?
    • [b]€135,-[/b]
    • Wat voor vervangend vervoer mag je?
    • [b]Geen idee... Ga ik vragen[/b]
    • Mag je direct vervangend vervoer?
    • [b]Na 24 uur[/b]
    • Mag je zelf de dealer kiezen?
    • [b]Ja,[/b]
    • Is het inclusief winterbanden?
    • [b]Nee (bewuste keuze)[/b]
    • Zijn er clausules over bijv. meer dan gemiddelde slijtage van banden?
    • [b]Niet kunnen vinden.. Ga ik vragen[/b]
    • Bij brandstof: heb je een algemene tankpas of van één maatschappij? (Niet van toepassing voor jouw e-Golf)
    • Heb je een auto met verbrandingsmotor als vervangende auto als je naar het buitenland gaat?
    • [b]Is een optie.. Niet voor gekozen[/b]
    • Wat zijn de tarieven voor meer of minder kilometers?
  2. [b]Meer en Minder €8.51 cent[/b]
  3. Dat mag je o.b.v. punt 2 uit gaan zoeken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SjoerdGTI op 02-06-2017 22:47 ]

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Geen matches
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Leasebudget inclusief brandstof is ook heel lastig natuurlijk want dat hangt ook af van hoeveel km je rijdt...

Wat dacht je van een V40 D2 (120pk) of D3 (150pk)? (Sorry, ik ben een Volvo fan)

• jongetje
Kid Jansen schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 23:25:
Had de vraag hier gesteld omdat het mij voor nu er vooral om ging wat er ongeveer mogelijk zou zijn met dat budget. Keuze komt later wel.
Dat kun je toch prima uitrekenen? Wat leasemaatschappijen doen is (meestal) de km's per jaar afzetten tegen de fabrieksopgave mbt het verbruik en dat keer de gemiddelde brandstof prijs van benzine/diesel/gas etc. Bij elektrische auto's is het ingewikkelder omdat er vanuit wordt gegaan van een bepaalde mix elektrisch en benzine rijden. Dan pak je de leaseprijs op basis van km's per jaar en dan tel je de brandstof erbij op.

MAAR ik zou eerst een kijken welke je auto je echt wilt. Dan kun je daar een offerte voor laten maken en is dat je uitgangspunt. Heeft geen zin om al die prijzen voor al die auto's op een rij te zetten. Je hebt nu 7 merken en nog geen type geselecteerd. Ga eerst een kijken welke 3 a 4 auto's je echt wilt hebben, maak een proefberekening op de bekende sites en ga een proefrit maken als het bedrag past.

• DennusB
  • Niet online
Vraagje : Ik heb net een aanbod gehad voor een eventuele nieuwe baan. Ik heb momenteel een leasebudget van 860 euro inclusief brandstof. De nieuwe werkgever komt met een budget van 650 exclusief brandstof. Komt dat een beetje hetzelfde uit onderaan de streep?

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:57
Tja, hangt er vanaf welke auto je zou gaan leasen (Jij hebt net een nieuwe Megane toch ?:P)
Uit mijn hoofd rekenen ze voor mijn 1.0 benzine Ocatavia al ruim €200,0 aan brandstof.

• DennusB
  • Niet online
vinom schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:28:
Tja, hangt er vanaf welke auto je zou gaan leasen (Jij hebt net een nieuwe Megane toch ?:P)
Uit mijn hoofd rekenen ze voor mijn 1.0 benzine Ocatavia al bijna €200,0 aan brandstof.
Jep, heb nu een Megane GT-Line EDC sinds maandje of 5. Ik weet nog niet of die mee moet!
Als ik elektrisch/hybrid zou gaan rijden is t budget overigens iets hoger, 675!

• t_captain
DennusB schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:25:
Vraagje : Ik heb net een aanbod gehad voor een eventuele nieuwe baan. Ik heb momenteel een leasebudget van 860 euro inclusief brandstof. De nieuwe werkgever komt met een budget van 650 exclusief brandstof. Komt dat een beetje hetzelfde uit onderaan de streep?
Check de parameters. Looptijd, kilometers per jaar. Die bepalen hoer duur een auto is, en met die tweede kun je meteen een inschatting van de brandstofcomponent maken.

• t_captain
DennusB schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:10:
[...]

Huidig : 45k per jaar en 48 maanden
Nieuw : 35k per jaar en 60 maanden

Vind het lastig om dan in te schatten of t een beetje t zelfde is
Dan zal de auto (inclusief brandstof) al gauw 150 a 200 goedkoper zijn. Als het goed is lease je meer voor die 650 ex dan voor je huidige 860 incl.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Tja, ik heb een vergelijkbaar salaris (inclusief mn bonus), geen management functie, ben een 'gewone' werknemer. Mijn salaris is ook exclusief een leasebudget (ik heb geen strikt budget, het werkt bij ons meer zo dat je iets uitzoekt wat je denkt dat bij jou en functie past, en aan de hand van de kosten bepaalt de werkgever of hij het goed vindt). Mijn werkgever is qua auto's vrij gemakkelijk. Ik heb collega's met een A6, met A5Cabrio, diverse 5 series, 3 series, A4 etc. Toch vind mijn werkgever het wel genoeg als een auto in de buurt van de 1200/1300 per maand komt (ex brandstof voorschot). Voor dat geld rijdt een collega dan ook in een A6 (2.0 TDI) en ik zelf in een S60. Scheelt ook flink in de bijtelling, trouwens ;)

[ Voor 19% gewijzigd door AllSeeyinEye op 08-08-2017 15:02 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-01 21:26
swtimmer schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:38:
[...]

Zo logisch vind ik het niet. Zo kan ik wel in Groningen wonen en iedere dag 200km+ rijden naar kantoor (en ja dat gebeurt bij ons) wat wel voor 100% vergoed wordt maar als ik een keer naar België ga moet ik zelf betalen.
Dan tank je toch in Maastricht of ergens anders vlak voor de grens. Dan kun je nog vele honderden kms op kosten van de baas doortuffen. En dan mik je het precies zo uit dat je met een zo goed als lege tank de grens weer ovegaat naar Nederland om hem daar vol te tanken. In het ergste geval ben je een paar tientjes aan brandstof kwijt.

Is nog altijs niet zo slecht als mij autoregeling. Ik betaal 10% eigen bijdrage, en mag mijn buitenland benzine zelf betalen. Dus ondanks dat ik 4000 euro netto aan mijn werkgever betaal om prive te mogen rijden, mag ik ook nog eens de benzine afrekenen

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-01 15:01
avotar schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 06:51:
[...]
Hoe je het ook wendt of keert, je leasewagen is een stuk vergoeding voor je arbeid. Voor mij lijkt die inperking hetzelfde als dat je baas zou aangeven dat je met je salaris niet je Netflix abonnement zou mogen betalen. :X
Deze tankpas is bedoeld om de brandstof voor idd arbeid te vergoeden. Als de werkgever alleen klanten heeft in Nederland dan is het niet raar dat hij ervoor kiest om alleen die brandstof te vergoeden om naar de klanten te rijden. Je bijtelling (het stuk dat als vergoeding wordt gezien) is niet voor niets gebaseerd op de waarde van de *auto* en heeft niets met brandstof te maken.

Het is een goede regeling/coulance of hoe je het ook wilt noemen dat de baas brandstof buitenland betaalt maar zeker niet de norm en imho al helemaal niet raar.

UNOX: The worst operating system

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Korvaag schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:33:
[...]

O, op die manier. Ja dat zou kunnen, maar dat is niet zo relevant. Dan bewaar je zelf netjes de bonnen en trek je het af op je aangifte.
Dat kan dus niet. Aftrek bijtelling moet door de werkgever verrekend worden op je loonstrookje. Dus als je bedrijf een ondernemingsraad heeft (is verplicht vanaf 50 werknemers) dan kunnen die daar vast wel mee aan de slag. Want voor het berekenen van de bijtelling gaat de fiscus ervan uit dat de werknemer zelf geen enkele kosten heeft voor het privé-gebruik van de auto. Vandaar dat eigen kosten die je wel maakt aftrekbaar zijn van de bijtelling. Maar er is wel enige willekeur want er zijn nog steeds bij de meeste werkgevers sommige kosten die wel en sommige kosten die niet voor aftrek gedeclareerd kunnen worden. Bij ons bijvoorbeeld tol- en brandstofkosten in het buitenland wel, maar parkeer- en autowaskosten niet. Aan de andere kant van de medaille staat natuurlijk dat we airmiles voor de brandstof die we tanken wel zelf mogen houden, dus het is altijd een beetje geven en nemen. Maar het principe is en blijft dat werknemers eigenlijk te veel belasting betalen als privé-kosten niet afgetrokken worden van de bijtelling, en de werkgever is de enige die daar wat aan kan doen, dus dat is zeker een leuk onderwerp voor de OR.
Goed punt, alleen is dat topic al sinds 2016 buiten gebruik... Ik ga gewoon dit topic aan de reeks linken denk ik.

[edit]

Done. Ik heb ook het topic van deze iets aangepast en er een alias van in PFSL gezet waar de rest van de reeks rondhangt.

[ Voor 15% gewijzigd door Mx. Alba op 11-08-2017 09:03 ]

• blcor
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08-2025
Mx. Alba schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:43:
[...]

Dat kan dus niet. Aftrek bijtelling moet door de werkgever verrekend worden op je loonstrookje. Dus als je bedrijf een ondernemingsraad heeft (is verplicht vanaf 50 werknemers) dan kunnen die daar vast wel mee aan de slag. Want voor het berekenen van de bijtelling gaat de fiscus ervan uit dat de werknemer zelf geen enkele kosten heeft voor het privé-gebruik van de auto. Vandaar dat eigen kosten die je wel maakt aftrekbaar zijn van de bijtelling. Maar er is wel enige willekeur want er zijn nog steeds bij de meeste werkgevers sommige kosten die wel en sommige kosten die niet voor aftrek gedeclareerd kunnen worden. Bij ons bijvoorbeeld tol- en brandstofkosten in het buitenland wel, maar parkeer- en autowaskosten niet. Aan de andere kant van de medaille staat natuurlijk dat we airmiles voor de brandstof die we tanken wel zelf mogen houden, dus het is altijd een beetje geven en nemen. Maar het principe is en blijft dat werknemers eigenlijk te veel belasting betalen als privé-kosten niet afgetrokken worden van de bijtelling, en de werkgever is de enige die daar wat aan kan doen, dus dat is zeker een leuk onderwerp voor de OR.

[...]

Goed punt, alleen is dat topic al sinds 2016 buiten gebruik... Ik ga gewoon dit topic aan de reeks linken denk ik.
Goede tip om eens bij de OR te beleggen inderdaad. In de leaseregeling is namelijk helemaal niets terug te vinden over medewerking aan verdere aftrek bijtelling bij een buitenlandse tankbon..

thanks

• GeeMoney
  • Laatst online: 20:29
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:40:
@Ibidem Heb jij zo'n lage km en lange looptijd voor je contract? Wan ik heb eerder dit jaar nog offertes opgevraagd voor een 320i Touring High Executive M-Power (ook 190 pk) van € 55k en die kost maandelijks zo'n 1300 euro bij 3 jr / 45k km. In dat licht vind ik de A4 Avant 2.0 TDI wel erg goedkoop in de lease.
Inderdaad, ik ben wel benieuwd naar looptijd en kilometrage.
Mijn Tiguan a 55k 40k km/48 maanden is al 950,- excl. brandstof.

Overigens een A4 voor 77k zou ik niet uitzoeken denk ik :)
Dan eerder een 5 serie mooi aangekleed met iets van 180pk moet dan toch wel te doen zijn?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
TheJason schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:10:
Je hoeft natuurlijk niet gelijk met een duurdere brandstofpas te werken maar zou ook bonnen kunnen declareren. Bij mijn vorige werkgever moest ik bonnen declareren en bij mijn huidige heb ik een tankpas waarmee ik ook in het buitenland kan tanken.
En wie gaat die bonnen verwerken en uitkeren dan? Time is money friend.

Overigens is het aftrekken van eenmalige privé kosten van de bijtelling extreem ingeperkt. De mooiste manier is om een vaste eigen bijdrage te rekenen (bijv 25 euro per maand) en een gelijkwaardig potje (300 euro p/j) per medewerker beschikbaar stellen om aanvullende auto kosten uit te betalen (zoals brandstof in het buitenland, privé parkeren en wassen). Dit maakt de administratieve last voor de werkgever nihil.

Bron
Als een werknemer brandstofkosten in het buitenland (bijvoorbeeld tijdens vakantie) voor eigen rekening moet nemen is dit geen bijdrage voor privégebruik. De kosten zijn immers niet aan de werkgever betaald. Wel is mogelijk dat de werkgever de kosten voor de brandstof vergoed aan de werknemer en vervolgens inhoudt als bijdrage wegens privégebruik. De werkgever moet dat dan wel hebben vastgelegd in een (auto)regeling.

• blcor
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08-2025
Deveon schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:29:
[...]

En wie gaat die bonnen verwerken en uitkeren dan? Time is money friend.

Overigens is het aftrekken van eenmalige privé kosten van de bijtelling extreem ingeperkt. De mooiste manier is om een vaste eigen bijdrage te rekenen (bijv 25 euro per maand) en een gelijkwaardig potje (300 euro p/j) per medewerker beschikbaar stellen om aanvullende auto kosten uit te betalen (zoals brandstof in het buitenland, privé parkeren en wassen). Dit maakt de administratieve last voor de werkgever nihil.

Bron

[...]
Als mijn vrouw gebruikt maakt van mijn auto en tankt zonder tankpas, kan ik dit direct bij multitankcard declareren dmv een bon. Wat is dan het verschil als ik dat ook met buitenlandse bonnen doe? :)

• GeeMoney
Ibidem schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:12:
[...]

Gaat in mijn geval om 3 jr / 50k km of 4 jr / 50k km, dat staat nog open. Die Audi offerte is ook rete scherp aangezien Muntstad Audi in Utrecht ruim >500 EUR/m meer vraagt voor dezelfde configuratie.
Die leaseprijzen zijn excl. brandstof neem ik aan?
Anders cancel ik mijn Tiguan nog even :P .
Wat je ook kan informeren is of wellicht tuning is toegestaan. (stage1) .
Dan kan je voor de 140kw gaan, meer opties kiezen en daarna voor 600 euro laten chippen met +40pk ?

Als je dan toch voor 200pk+ gaat dan is het zonde om niet de quattro variant te nemen. (Als je toch geld gaat uitgeven :) )

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 11-08-2017 11:22 ]

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:35
GeeMoney schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:18:
[...]

Dan kan je voor de 140kw gaan, meer opties kiezen en daarna voor 600 euro laten chippen met +40pk ?

Als je dan toch voor 200pk+ gaat dan is het zonde om niet de quattro variant te nemen. (Als je toch geld gaat uitgeven :) )
Ex. brandstof inderdaad. Tuning zat ik al aan te denken (JD Engineering) en waarom geen Quattro? Heb liever een paar opties zoals Assistentie pakket city+parking & B&O Audio erbij voor dat geld.

..::System Specs::..

• GeeMoney
Ibidem schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:24:
[...]

Ex. brandstof inderdaad. Tuning zat ik al aan te denken (JD Engineering) en waarom geen Quattro? Heb liever een paar opties zoals Assistentie pakket city+parking & B&O Audio erbij voor dat geld.
Precies, via JD engineering.
Daarom mijn sugegstie om voor 1 stap lager te gaan (140kw), dan heb je namelijk echt alles.
En quattro, veel PK's,+ alle opties voor hetzelfde bedrag als nu waarschijnlijk.

Die pk's zijn leuk, maar met quattro worden de bochten ook leuk ipv alleen rechtdoor :P

• The Eagle
  • Laatst online: 20:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mx. Alba schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:43:
[...]

[...]

[edit]

Done. Ik heb ook het topic van deze iets aangepast en er een alias van in PFSL gezet waar de rest van de reeks rondhangt.
Ik snap je punt mbt de OR (zelf ex OR lid) maar pragmatisch gezien gaat het ws niet vliegen. De administratiekosten zijn nl een stuk hoger dan de opbrengsten voor de werkgever, dus zal men het iha anders proberen op te lossen. Denk aan uitbreiding tankpas, declaratie parkeerkosten, of simpelweg een onkostenvergoeding. Dat kan en mag onder de werkkostenregeling. Het heeft echter als nadeel dat de rest van de WKR wat minder wordt, en die dus minder voor zaken ingezet kan worden waar ie echt voor bedoeld is.
Sowieso, eea is eenzijdig met een wijziging van het bedrijfsregelement aan te passen, en de OR heeft daar in dit geval geen instemmingsrecht van, want geen substantiele bedragen. En in geval van CAO staat het er in of niet, en wordt het slechts jaarlijks aangepast - of gewoon afgewezen.

Dan kun je als OR je poot stijf proberen te houden. Maar als je het hard tegen hard gaat spelen komt ook nog die door de werkgever terugvorderbare BTW over het privegebruik om de hoek kijken. Stelt de BD op 2,7% van de waarde van de auto. Das per auto van 30k bijna 900 euro wat ff teruggevorderd kan worden. Zoals je al aangeeft: geven en nemen. Mijn vorige werkgever vorderde wel terug. Tegelijk met het in mei uitbetalen van de bonussen. Bleef meestal weinig bonus over. Vooral mijn collega met een BMW van 75k was niet zo blij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• wvkreg
  • Laatst online: 03-01 22:40
GeeMoney schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:18:
[...]

Chippen bij lease is bij de meeste maatschappijen verboden. Zie je contract of voorwaarden.

• jongetje
Raoul.TLS schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:11:
Zo een badge gehaald bij de ANWB

Deed het in Frankrijk Spanje en Portugal.
Tol was voor Frankrijk 88 euro. De rest moet ik nog krijgen

[...]
Ik stop mijn creditcard gewoon in die tolpoortjes, gaat net zo makkelijk en hoef ik geen kastje te kopen en abonnement te betalen. Daarnaast krijg ik de tolkosten en brandstof in buitenland vergoed.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-01 21:26
jongetje schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:18:
[...]

Ik stop mijn creditcard gewoon in die tolpoortjes, gaat net zo makkelijk en hoef ik geen kastje te kopen en abonnement te betalen. Daarnaast krijg ik de tolkosten en brandstof in buitenland vergoed.
Het is niet net zo makkelijk, met het kastje kun je gewoon doorrijden i.t.t. met je creditcard. Zeker in de zomer is doorrijden een heel stuk sneller

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-12-2025
De rij van Credit Card en contant zijn langer als badge daar kon ik overal door rijden.
heeft mee heel veel tijd gescheeld.
jongetje schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:18:
[...]

<GOT>DrOPje #2516

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Even een vraagje; als je een leaseauto zonder eigen bijdrage hebt, en je maakt kosten voor je leaseauto (bijvoorbeeld brandstof in het buitenland tijdens je vakantie). Mag je dit dan fiscaal aantrekkelijk verrekenen? Dat wordt mij verteld. Ik zelf dacht: dit mag, alleen onder de WKR. Maar volgens iemand anders heeft dat niets met de WKR te maken en mag je het verrekenen met de bijtelling.
Het enige wat ik er over kan vinden is een zinnetje hier: https://www.autoenfiscus.nl/bijtelling.html waar staat: "Een eventuele eigen bijdrage van de werknemer voor privégebruik komt op de bijtelling in mindering."
Mag je dergelijke (vakantie)kosten zien als eigen bijdrage en verrekenen met de bijtelling?

Edit1: bij de belastingdienst heb ik dit nog gevonden: 21.3.7 Privégebruik auto en eigen bijdrage werknemer
Een eventuele eigen bijdrage uit het nettoloon van uw werknemer trekt u af van de bijtelling privégebruik auto. Voorwaarden zijn dat de bijdrage bestemd is voor het privégebruik en u dat vooraf met uw werknemer hebt afgesproken.

Kan ik daaruit concluderen dat je het mag verrekenen met de bijtelling MITS dit vooraf zo is afgesproken?
Edit2: nee natuurlijk niet, dit gaat alleen om de inhouding van de eigen bijdrage...

[ Voor 28% gewijzigd door Tehh op 22-08-2017 10:55 ]

• AllSeeyinEye
  • Nu online

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Tehh schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:47:
Even een vraagje; als je een leaseauto zonder eigen bijdrage hebt, en je maakt kosten voor je leaseauto (bijvoorbeeld brandstof in het buitenland tijdens je vakantie). Mag je dit dan fiscaal aantrekkelijk verrekenen? Dat wordt mij verteld. Ik zelf dacht: dit mag, alleen onder de WKR. Maar volgens iemand anders heeft dat niets met de WKR te maken en mag je het verrekenen met de bijtelling.
Het enige wat ik er over kan vinden is een zinnetje hier: https://www.autoenfiscus.nl/bijtelling.html waar staat: "Een eventuele eigen bijdrage van de werknemer voor privégebruik komt op de bijtelling in mindering."
Mag je dergelijke (vakantie)kosten zien als eigen bijdrage en verrekenen met de bijtelling?

Aanvulling: bij de belastingdienst heb ik dit nog gevonden: 21.3.7 Privégebruik auto en eigen bijdrage werknemer
Een eventuele eigen bijdrage uit het nettoloon van uw werknemer trekt u af van de bijtelling privégebruik auto. Voorwaarden zijn dat de bijdrage bestemd is voor het privégebruik en u dat vooraf met uw werknemer hebt afgesproken.

Kan ik daaruit concluderen dat je het mag verrekenen met de bijtelling MITS dit vooraf zo is afgesproken?
Hoe wil je dat dan voor elkaar krijgen? Want die eigen bijdrage is normaliter dus een bedrag dat de werkgever op jouw salaris in houdt en vervolgens als aftrek toepast bij de bijtelling. Dus in jouw casus moet de werkgever jou die kosten vergoeden en dan nogmaals die kosten op je salaris inhouden om ze vervolgens als aftrek van de bijtelling te verwerken. Lekkere administratieve rotzooi is dat!

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• t_captain
Divak schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:02:
Heeft iemand ervaring met het overnemen van de auto van de zaak tussen werkgever en werknemer (dus niet als zzp'er/directeur schuiven tussen werk en privé)?

Er wordt bijv. 5 jaar lang een auto van de zaak gereden, waar bijtelling over wordt betaald. Na de 5 jaar zou het betekenen dat de bijtelling flink omhoog gaat. Echter, als de auto overgeschreven wordt van het bedrijf naar de werknemer is de bijtelling niet meer aan de orde.

Hoe gaat de overheid hier mee om? Maakt het dan uit wat de prijs is waarvoor de auto wordt verkocht aan de werknemer, of moet er extra belasting worden betaald als voor het krijgen van de auto geen directe betaling van werknemer richting het bedrijf tegenover staat?

Al met al is het voor beide partijen voordelig om zo de levensduur van de auto te verlengen.
Werkgever kan de auto tegen een zakelijke waardering verkopen aan werknemer.
Vanaf dat moment is er geen sprake meer van een auto van de zaak. Er hoeft geen bijtelling te worden berekend. En werkgever kan belastingvrij 19 cent per zakerlijke kilometer betalen.

Het idee is niet gek, maar er zitten wat haken en ogen aan.

Ten eerste: de zakelijke waardering. Wordt de auto onder de waarde overgedragen, dan is de korting te belasten als loon. Of het normaal heffingsloon is of eindheffingsloon, moet ik in het midden laten.

Ten tweede: auto's waarbij de bijtelling na 5 jaar flink stijgt, zijn zogenaamde "bijtellingsknallers". Auto's die stuk voor stuk veel hogere operationele kosten hebben dan bijtelling. Denk aan een PHEV van 50k die operationeel incl verzekering en brandstof 1200 euro per maand kost, maar waarvan het privegebruik fiscaal slechts 4%*50k/12 = 170 per maand waard is. Vaak zijn zulke auto's helemaal niet interessant om prive te rijden. Ze zijn (waren) vooral interessant door de lage bijtelling.

Ten derde: werknemer met een auto van de zaak ontvangt een veel groter voordeel dan 19 cent per zakelijke kilometer. Je zakelijke ritten zijn niet 19 cent, maar 100% betaald en je mag ook nog prive rijden. Dat voordeel raak je kwijt als je de auto overneemt. Je zou een bruto vergoeding / loonsverhoging moeten overeenkomen.

• AllSeeyinEye
  • Nu online

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Vraag het alle deskundigen, en ze zullen allemaal aangeven dat EV een leuke hype is, en voor sommigen ook financieel interessant, maar het zal nooit grootschalig van de grond komen. De omslag van fossiele brandstof naar een zuinige / milieuvriendelijke vorm komt pas op het moment dat het probleem van de toekomst opgelost is: de opslag van energie, oftewel de brandstofcel. Opslag van energie is op alle terreinen een gigantisch probleem waar simpelweg nu geen echte oplossing voor is.

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-01 18:12
Eerder van de week te horen gekregen dat ik op zoek mag naar een nieuwe lease wagen. Uiteraard horen hier enkele voorwaarden bij:

-36 maanden
-30.000 kilometer op jaarbasis
-maandelijks max €700,00 exclusief brandstof

Nu ben ik op zoek naar een redelijke stationwagen, merk en comfort zijn belangrijk en uiteraard mag hij er ook nog beetje sportief uitzien.

Iemand ideeën of tips?
Langs de dealers en offertes verzamelen en insturen heb ik weinig trek in, maak liever eerst een selectie om dan concreet aan de slag te gaan.

Thanks!

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

amahusu

taking over the world!

Ik zit midden in de contractonderhandelingen met een potentiele nieuwe werkgever. In hun eerste bod staat het volgende qua leaseregeling:

- budget van 700 inc. brandstof, exc. btw
- verplicht: 48mnd looptijd en 40.000km/j
- max. 15.000 km prive

Nu heb ik bij mijn huidige werkgever een lease auto uit de pool (peugeot 308sw), waarmee ik veel minder kilometers maak (ongeveer 25k-30k km) omdat het woon-werk-verkeer een stuk gunstiger is en waarbij ik ongelimiteerd aantal kilometers mag rijden.

Voor de mogelijke nieuwe functie heb ik sowieso 40k km woon-werkverkeer op jaarbasis + eventuele ritjes naar klanten. Ik ga dus aanzienlijk meer op de weg zitten. Tijdens de inleidende gesprekken heb ik aangegeven dat ik er wel op vooruit wilde gaan qua mobiliteit. Maar ik heb het idee dat hun aanbod niet echt beter is dan wat ik nu heb.

Wat zou een redelijk tegenbod zijn? Ik heb nooit eerder zelf de keuze gehad om een auto te kiezen, heb er altijd eentje toegewezen gekregen. Dus ik vind het moeilijk in te schatten wat gangbaar is voor een bepaalde functie waar minimaal een x-aantal zakelijke kilometers per jaar bij komen kijken.

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
amahusu schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:27:
Ik zit midden in de contractonderhandelingen met een potentiele nieuwe werkgever. In hun eerste bod staat het volgende qua leaseregeling:

- budget van 700 inc. brandstof, exc. btw
- verplicht: 48mnd looptijd en 40.000km/j
- max. 15.000 km prive

Nu heb ik bij mijn huidige werkgever een lease auto uit de pool (peugeot 308sw), waarmee ik veel minder kilometers maak (ongeveer 25k-30k km) omdat het woon-werk-verkeer een stuk gunstiger is en waarbij ik ongelimiteerd aantal kilometers mag rijden.

Voor de mogelijke nieuwe functie heb ik sowieso 40k km woon-werkverkeer op jaarbasis + eventuele ritjes naar klanten. Ik ga dus aanzienlijk meer op de weg zitten. Tijdens de inleidende gesprekken heb ik aangegeven dat ik er wel op vooruit wilde gaan qua mobiliteit. Maar ik heb het idee dat hun aanbod niet echt beter is dan wat ik nu heb.

Wat zou een redelijk tegenbod zijn? Ik heb nooit eerder zelf de keuze gehad om een auto te kiezen, heb er altijd eentje toegewezen gekregen. Dus ik vind het moeilijk in te schatten wat gangbaar is voor een bepaalde functie waar minimaal een x-aantal zakelijke kilometers per jaar bij komen kijken.
Ik heb 'm even verplaatst naar het andere leaseauto-topic want die waar jij hem had neergezet gaat specifiek over de keuze van de leaseauto. :)

Tja, ik zou dat inderdaad aan de werkgever terugkoppelen: 40k km woon-werk op jaarbasis plus 15k privé is immers 55k km. Hoe gaan we dat oplossen? Bijvoorbeeld een auto uitzoeken volgens de door de wg gestelde norm en 'm dan leasen op 55000x36 bijvoorbeeld.

700 inclusief brandstof met 40000x48 lijkt me trouwens een heel erg klein budget! Met mijn V40 zat ik al op €725 bij 30000x60 exclusief brandstof...

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:07

Reinier

\o/

Mx. Alba schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:34:
[...]

Ik heb 'm even verplaatst naar het andere leaseauto-topic want die waar jij hem had neergezet gaat specifiek over de keuze van de leaseauto. :)
Kun je dan de link in de topic warning aanpassen? Die gaat naar een oud, gesloten topic :)
Met mijn V40 zat ik al op €725 bij 30000x60 exclusief brandstof...
Zat? Heb je hem niet meer of bedoelde je dat niet?

• amahusu

amahusu

taking over the world!

bedankt voor alle reacties, heb op basis hiervan een goed onderbouwde reactie teruggestuurd. Daar konden zij zich volledig in vinden en heb inmiddels een nieuw aanbod van 1000,- incl. brandstof, daar kan ik wel wat mee! :)

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• jongetje
amahusu schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:45:
bedankt voor alle reacties, heb op basis hiervan een goed onderbouwde reactie teruggestuurd. Daar konden zij zich volledig in vinden en heb inmiddels een nieuw aanbod van 1000,- incl. brandstof, daar kan ik wel wat mee! :)
Wow, dat is gewoon bijna 50% erbij. Daar kun je prima mee uit de voeten (tenzij je een hele dure smaak hebt).

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:15
Daar is inderdaad prima mee te werken, bij Directlease is dat rond de 825 ex brandstof. Daar rijd ik zowat mijn Octavia voor :).

K to the KillaZ

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Ik ga inderdaad eens wat rondneuzen op directlease.nl. Is het overigens zo dat mijn budget van 1000,- incl brandstof / excl. btw overeenkomt met wat zij tonen als "leaseprijs incl. brandstofvoorschot"?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
amahusu schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:00:
Ik ga inderdaad eens wat rondneuzen op directlease.nl. Is het overigens zo dat mijn budget van 1000,- incl brandstof / excl. btw overeenkomt met wat zij tonen als "leaseprijs incl. brandstofvoorschot"?
Dat denk ik wel ja.

Er zitten trouwens nog meer haken en ogen aan leasecontracten. Zoals bandenwisselservice (je wil die er echt bij hebben voor je winterbanden - maar dat kost natuurlijk wel wat extra), de voorwaarden voor vervangend vervoer (soberdere voorwaarden zorgen voor een lagere leaseprijs maar potentieel meer kosten voor de werkgever - hoe gaat je werkgever daarmee om) en eigen risico (hoger eigen risico = lager leasebedrag, maar bij schade die niet verhaald kan worden moet je werkgever meer dokken...)

• amahusu

amahusu

taking over the world!

amahusu schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:45:
Right, ik heb inmiddels 2 weken geleden het contract bij m'n nieuwe werkgever ondertekend en ga per 1 maart aan de slag. TIjdens de ondertekening en passant nogmaals aangegeven naar welke auto mijn voorkeur uit gaat, maar toen begon de baas meteen over dat ze het voorstel meenemen, maar dat zij uiteindelijk bepalen welke auto ik krijg. Ik vond dit al een beetje vreemd, aangezien tijdens de onderhandelingen hier met geen woord over is gerept en ze telkens mee zijn gegaan met mijn tegenvoorstel en de redenatie daarachter.

Gister heb ik mailcontact gehad met de baas over wat andere praktische zaken en heb ik hem voorzichtig nog even gevraagd of er nog nieuws was van de leasemaatschappij. Er werd toen verteld dat ze nog niks met de aanvraag hebben gedaan en dat zij mogelijk bepalen in welke auto ik ga rijden.

Nu begint het toch bij mij te kriebelen.. Ik heb een weloverwogen beslissing gemaakt bij het kiezen voor deze werkgever, het mobiliteitsaspect speelde hier een grote rol in. Waar ik absoluut niet op zit te wachten is dat m'n nieuwe werkgever eind februari ineens zegt, "ja sorry de door jou aangegeven auto gaat het niet worden, je moet het met deze doen". Waarbij de kans bestaat dat het een renault clio of kia is, want hij gaf aan dat ze die nog in de pool hadden staan. Maar dat zou dus betekenen dat die 1000,- leasebudget puur een lokkertje was om mij daar te laten tekenen.

Iemand hier ervaring mee? Ik heb natuurlijk geen zin om al stennis te gaan trappen nog voor m'n eerste officiele werkdag, maar dit voelt op het moment niet goed :|

• jongetje
n3z schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:21:
Vraagje: is jullie budget vanuit werkgever inclusief BTW?
Volgens mij wordt er altijd ex. BTW gerekend (ik doe voor mijn werkgever niets incl. BTW, los van mijn internet/telefoon en soms brandstof en tol declaratie).

Ik heb een budget van 900 inclusief brandstof (Ex. BTW ;) ).

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-12-2025

n3z

jongetje schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:53:
[...]

Volgens mij wordt er altijd ex. BTW gerekend (ik doe voor mijn werkgever niets incl. BTW, los van mijn internet/telefoon en soms brandstof en tol declaratie).

Ik heb een budget van 900 inclusief brandstof (Ex. BTW ;) ).
Dankje! Mooi budget ook.

Verwijderd

Hallo beste mensen,

Ik zit zelf ook weer midden in het keuzemoment en offerte stadium om een leaseauto aan te schaffen of vast te houden aan de huidige maandelijkse vergoeding. Momenteel krijg ik een netto vergoeding van 402 euro netto per maand voor het huidige woon-werkverkeer wat +- 60 km per dag is. Alles wat ik zakelijk extra rijd is te declareren a 19 cent p/k.
Voor het woon-werk, zakelijk en ook wat privé verkeer gebruik ik nu een kleine zuinig auto, welke me met verzekering, belasting, brandstof, onderhoud, pechhulp en totale afschrijving 365 euro per maand kost. Overig privé verkeer waar ook mijn vrouw mee naar haar werk rijdt doen we met onze Zafira uit 2012. De eerdergenoemde kostencomponenten voor deze auto 400 euro per maand.

Rekentechnisch zou ik niet van mijn vergoedingen af moeten gaan stappen. Als de vergoedingen zouden verdwijnen mede als mijn kosten voor de Zafira, maar dan wel bij een leaseauto bijtelling moet gaan betalen kom ik gewoon dik 200 euro netto lager uit in de maand. Daarbij moet ik ook nog 2 auto's verkopen want ik kan mijn vrouw en 3 kinderen ook niet met het kleine wagentje de weg op sturen. Aan de andere kant zou ik toch graag een leaseauto willen puur voor het gevoel van zorgeloos rijden. Helaas blijft mijn hoofd maar rekenen met netto verschil.....
De werkgever hanteert alleen het leasen van benzine auto's met 30k km en per functie een leasecategorie. Mijn persoontje valt vanuit het management in een categorie leasebedrag per maand tot 675 euro. Onlangs heb ik laten offreren en kom ik uit op een Zafira vergelijkende auto, namelijk de Citroën C4 grand picasso puretech. Ik had liever een auto met meer opties willen hebben maar dan moet ik helaas een eigen bijdrage betalen en dan wordt het maandelijkse nog groter.

Mocht ik geen auto vd zaak kiezen krijg ik er nog eens 25 euro netto bij omdat er dan toch wat vooruitgang in zou zitten. Ik weet dat dit een luxeprobleem is maar ik kan maar geen keuze maken 8)7. Wellicht zie ik toekomstige variabelen over het hoofd, dus ik vroeg me af of er in dit gezelschap mensen zijn met eenzelfde soort ervaring en die hierover iets met me willen en kunnen delen.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Beginnersvraagje. Ik overweeg een overstap naar de detachering. Nu heb ik een aanbod gekregen waarin staat dat ik een leaseauto mag uitzoeken voor 750,- per maand op basis van 30000 km/j en 48 maanden. Tot zo ver duidelijk. Er staat echter ook bij dat dit maandbedrag "inclusief brandstofvoorschot" is.

Nu heb ik al wat lopen Googlen, maar ik kom er niet uit wat die laatste toevoeging voor mijn besteedbare leasebedrag betekent. Websites als leaseplan en directlease laten prijzen exclusief brandstof zien, right? Hoe vind ik leaseprijzen inclusief zo'n voorschot?

• JB076
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:08
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:54:
Beginnersvraagje. Ik overweeg een overstap naar de detachering. Nu heb ik een aanbod gekregen waarin staat dat ik een leaseauto mag uitzoeken voor 750,- per maand op basis van 30000 km/j en 48 maanden. Tot zo ver duidelijk. Er staat echter ook bij dat dit maandbedrag "inclusief brandstofvoorschot" is.

Nu heb ik al wat lopen Googlen, maar ik kom er niet uit wat die laatste toevoeging voor mijn besteedbare leasebedrag betekent. Websites als leaseplan en directlease laten prijzen exclusief brandstof zien, right? Hoe vind ik leaseprijzen inclusief zo'n voorschot?
Kun je een redelijke inschatting van maken aan de hand van 30.000 km gedeeld door aantal kilometers per liter peut maal brandstofprijs gedeeld door 12. Dat trek je dan van je budget af.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:11

Op een website zoals leaseplandirect.nl kan je aan het einde van het samenstellen zien wat het brandstofvoorschot is. Tel dat gewoon bij de leaseprijs op.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:55

Op directlease.nl is de prijs die in het groot vermeld staat, exclusief brandstof voorschot. Daaronder staat in het klein de prijs inclusief brandstof voorschot.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Verwijderd

Rivanov schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:43:
[...]

Op directlease.nl is de prijs die in het groot vermeld staat, exclusief brandstof voorschot. Daaronder staat in het klein de prijs inclusief brandstof voorschot.
... behalve op de mobiele website, die ik steeds gebruik. Heb nu de desktopsite voor m'n snufferd en er gaat een wereld voor me open. Dank allen!

• jongetje
ebis schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:14:
Houd er wel rekening mee dat de genoemde bedragen erg optimistisch zijn en meestal gebaseerd op het verbruik uit het foldertje. Als je een echte offerte laat maken kijken zal je zien dat ze meer naar het daadwerkelijk verwachte verbruik kijken en gaat het bedrag zo 25-50% omhoog.
Op mijn offerte stond ook gewoon het opgegeven fabrieksverbruik en dit tegen het aantal km's met de brandstofprijs. Aangezien de brandstof altijd op nacalculatie gaat is dit de transparanste manier om een offerte uit te brengen. Je hebt altijd mensen die relatief zuining of onzuining rijden (harde/zachte banden, veel binnendoor of snelweg, etc. etc.).

Verwijderd

jongetje schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:38:
[...]

Op mijn offerte stond ook gewoon het opgegeven fabrieksverbruik en dit tegen het aantal km's met de brandstofprijs. Aangezien de brandstof altijd op nacalculatie gaat is dit de transparanste manier om een offerte uit te brengen. Je hebt altijd mensen die relatief zuining of onzuining rijden (harde/zachte banden, veel binnendoor of snelweg, etc. etc.).
Dit. Ik let eigenlijk totaal niet op mijn verbruik, en hoor er ook nooit iets over.
Ik rij gewoon normaal, niet als een of andere malloot dus zal wel vrij gemiddeld verbruik zijn.

Zeker als ik het vergelijk met Duitse collega's die dagelijks flink over de Autobahn blazen.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:38

Oekol

waka waka hey hey

Als ik 10.000 persoons budget heb per jaar. (dus 833 per maand bruto.) Wat is dat het bedrag per maand waar ik een lease auto van mag aanschaffen? Is dat een nettobedrag van die 833 bruto(dus zal wel rond de 400 zijn dan) , of is dat daadwerkelijk die 833? als het goed is ben ik er achter gekomen dat die bruto bedrag echt het bedrag is waar je naar moet kijken. Klinkt voor mijn 1e functie als prima om een auto voor uit te zoeken

Laat ik vooropstellen dat ik er zelf ook weinig van snap. Zoals te zien in dit topic: Leoon. schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:12 is dit mijn allereerste baan in fulltime verband nadat ik vorige week mijn master behaald heb.

Ik mag 12.500km privé rijden en hoef daar geen eigen netto bijdrage voor te betalen (die netto bijdrage is voor privé km's right?). Verder wordt er nergens gerept over een tankpas in het voorstel etc. Maar op leaseplan.nl zie ik bijv dat als je een Seat Leon 1.4 ecoTSI style (what's in the name) doet het 591 ex btw en ex brandstof is, inclusief brandstof is het 783 voor 35k kilometers en dan krijg je dus de tankpas van de leasemaatschappij. Werkt dit altijd zo en krijg je nooit een tankpas van je werkgever? Dacht dat het namelijk altijd zo zat :D

Verder weet ik (nog) niet welke auto ik zou moeten rijden qua merk, enige wat ik weet is 35k kilometers, diesel, geen sportenauto, cabrio, terreinwagen, transportbusje en grijs kentekens. Dit soort vragen ga ik als de week begint even overleggen. Eerst nog maar eens een tegenbod doen qua het loon wat mij is aangeboden (zie Leoon. schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:12)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:20

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zou dit bij je werkgever informeren. Per bedrijf verschillen de lease regelingen.
https://www.belastingdien...ng-privegebruik-auto-2018

Meestal krijg je een tankpas voor NL. Afhankelijk van lease regeling kan dit EU zijn met opties als wasstraat, parkeren, tolwegen... Kom het niet vaak tegen, maar kan zijn dat je tanken zelf afrekent en moet declareren.

Bij Directlease.nl Leaseplan kun je auto samen stellen. Daar zie je gelijk wat het +/- lease bedrag is en ook inclusief brandstof voorschot. Tevens krijg je te zien wat +/- de netto bijtelling is.

Informeer bij je werkgever
* wat is maandelijkse lease bedrag
* is dit inclusief of exclusief brandstof
* welke leasemaatschappij gebruiken ze
* tankpas
* moet je een ritten registratie bijhouden?
* etc...

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:38

Oekol

waka waka hey hey

Superdaantje schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:37:
Zou dit bij je werkgever informeren. Per bedrijf verschillen de lease regelingen.
https://www.belastingdien...ng-privegebruik-auto-2018

Meestal krijg je een tankpas voor NL. Afhankelijk van lease regeling kan dit EU zijn met opties als wasstraat, parkeren, tolwegen... Kom het niet vaak tegen, maar kan zijn dat je tanken zelf afrekent en moet declareren.

Bij Directlease.nl Leaseplan kun je auto samen stellen. Daar zie je gelijk wat het +/- lease bedrag is en ook inclusief brandstof voorschot. Tevens krijg je te zien wat +/- de netto bijtelling is.

Informeer bij je werkgever
* wat is maandelijkse lease bedrag
* is dit inclusief of exclusief brandstof
* welke leasemaatschappij gebruiken ze
* tankpas
* moet je een ritten registratie bijhouden?
* etc...
Thanks voor je reactie. Ik krijg 110 euro netto voor tol, parkeren, wasstraat etc. De rest moet ik inderdaad echt vragen. Maandelijkse leasebedrag is wat mijn persoonlijk budget is(833 euro bruto), dat mag ik dus uitgeven aan auto, salaris of pensioen.

Ga morgen bellen hoe of wat en dan daarna een tegenvoorstel doen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:50
Bighugmug schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:46:
[...]

Ja daar heb ik vrede mee, gezien ik een tweede auto thuis heb staan voor die paar km privé. Hoe werkt dat nu dat uitzoeken van een lease auto? Ik heb secundair 25.000 gehoord maar kan geen goede site vinden buiten autoweek waar dit eenvoudig terug te zien is.
Zorg eerst dat de voorwaarden duidelijk zijn, mbt tot merkenbeleid, soort brandstof etc. Als je bedrijf ze koopt, of 25K als indicatie geeft is het duidelijk. Kale C segmenter (Golf, Megane) of dikke B-segmenter (Polo, Ibiza).

• Bighugmug
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-01 21:13
L-VIS schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:01:
[...]

Zorg eerst dat de voorwaarden duidelijk zijn, mbt tot merkenbeleid, soort brandstof etc. Als je bedrijf ze koopt, of 25K als indicatie geeft is het duidelijk. Kale C segmenter (Golf, Megane) of dikke B-segmenter (Polo, Ibiza).
Geen merkenbeleid, bedrijf ze koopt weet ik niet. Zou een Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 S (23.600) of Peugot 2008 BLUE LION 1.2 PURETECH 110 (23.820) mogelijk zijn? ?

• jongetje
Bighugmug schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:50:
[...]

Dit jaar geen lease auto gehad, en tips over de te stellen vragen ga ik a.s. zaterdag even om tafel zitten.
bedankt voor de feedback :)
Succes, dan zien we je vast terug in: Keuze leaseauto - Deel 5

Wat je nodig hebt zijn:
Leasebudget, Kilometrage per jaar, Contractduur, inclusief of exclusief brandstofcomponent, type brandstof verplicht?, Merkbeleid, Eigen bijdrage (prive gebruik).

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Conclusie: je bent eigenlijk altijd de "pineut" als je contract ergens in de komende periode afloopt, zowel qua bijtelling als qua leasebedrag. Je cataloguswaarde is hoger, je krijgt minder auto voor hetzelfde budget, en als je budget inclusief brandstof is snijdt het mes zelfs negatief aan twee kanten (auto is duurder, én je brandstofvoorschot wordt hoger). Lekker dan...

[ Voor 51% gewijzigd door BigSmurf op 20-07-2018 11:19 ]

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:20

Daan_

Alles op zijn tijd !!

galaumiy schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:39:
Hallo,

Ik mag een auto kiezen, maar ik heb geen idee hoe het systeem werkt.
Mijn budget is 750 bruto per maand.
Aanschaf waarde tot 35.000 of tussen 35.000-40.000 met extra bijdrage (20 euro pm per 1000 euro meer)
Kilometerbeperking is er niet echt en aantal jaren mocht ik zelf kiezen.
Tankpas krijg ik van hen ook.

Aan wat voor soort auto's mag ik dan denken? Als ik dan naar leaseplandirect mag ik dan de prijs wat rechts staat gewoon aanhouden? Want dan zie ik dat een Passat bijv met veel opties ook erin past. Is dat ook zo echt?

Dank je wel!
Ia her lease bedrag inclusief brandstof? Onderstaande helpt ook met eventuele vragen aan werkgever over de regeling. Per werkgever zullen de regels/voorwaarden verschillen.

En hulp bij keuze voor auto kun je bijvoorbeeld Keuze leaseauto - Deel 5 terecht. Je kunt dan bijvoorbeeld onderstaande vragenlijst invullen.... ;-)

Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
Contractduur:
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke:
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 24-07-2018 17:09 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Pagina: 1 2 ... 6

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1