Ja en nee. De eigen bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling. In de praktijk is het dus "fiscaal aftrekbaar" zolang de eigen bijdrage minder is dan de bijtelling. Je kan het echter niet zelf achteraf aftrekken - het moet al door de salarisverwerker verrekend worden.Unknown Alien schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:37:
Heb begin dit jaar weer een leasebarrel, sinds jaren. Maar ik ben benieuwd of de eigen bijdrage fiscaal aftrekbaar is?
Ik had in het verleden ook lease, en moest dat toen opgegeven bij de IB, en kreeg dan mijn eigenbijdrage terug of een deel oid.
Overigens kunnen in principe alle kosten die je zelf maakt (inclusief parkeerkosten, tolkosten, autowassen, etc.) van de bijtelling afgetrokken worden. Maar vaak doet de werkgever daar niet volledig aan mee. Bij ons bijvoorbeeld kan brandstof en tolkosten in het buitenland (voor privé-ritten) wel gedeclareerd worden voor aftrek van de bijtelling, maar parkeerkosten en waskosten niet. Dat zou veel te veel administratieve last met zich meebrengen... (Alle kosten die je eventueel maakt voor zakelijke ritten, zoals brandstof in het buitenland, tolkosten, parkeerkosten, worden natuurlijk gewoon volledig vergoed en zijn dus ook niet aftrekbaar.)
[ Voor 42% gewijzigd door Mx. Alba op 28-06-2016 15:53 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.