Vandaag m'n EVGA GTX 1060 SC Gaming ontvangen, rechtstreeks van EVGA zelf.
Deze is bedoeld voor mijn mini-ITX build in de huiskamer, met als doel een VR-capable console vervanger te maken, binnen de constraint van 300W die de ingebouwde voeding biedt. Het betreft een 80 Plus voeding van Silverstone, dus kwalitatief op zich in orde, en de processor is een Skylake i3 met een TDP van 47W. Dus met de 120W TDP van de GTX 1060 zou ik in theorie genoeg headroom moeten hebben.
De inhoud van de doos: de kaart in bubble wrap, wat handleidingen, stickers, en een 2x molex naar 6-pin PEG adapter. De verpakking is niet zo fancy als die van de high-end kaarten, en het papierwerk is wat ver-heen-en-weerd tijdens transport, maar zolang de kaart zelf maar goed overgekomen is.
Zie daar, de kaart. Hij is aanzienlijk kleiner dan de
MSI GTX 1080 die ik anderhalve maand geleden gekocht heb, maar dat was ook de bedoeling.
De onderkant, met de heatpipes duidelijk zichtbaar. Dit onderscheidt de SC versie van de normale Gaming-kaart van EVGA, wat in theorie betere koeling en een stillere kaart zou moeten opleveren.
De bovenkant, met de 6-pin PCI-express connector.
En het I/O-panel. Goed dat ze even aangeven dat de bovenste connector DVI is, we willen immers niet in de war raken.
De kaart ingebouwd in mijn Silverstone SG05 mini-ITX kast. Kabel management is een beetje een drama in deze kast, vooral omdat de voeding niet modulair is, maar het past uiteindelijk allemaal. Op zich was er zelfs nog wel ruimte geweest voor een langere kaart, maar ik vind dit wel prima eigenlijk.
De kast is mooi geperforeerd aan de zijkant, zodat de GTX 1060 makkelijk en direct z'n warme lucht naar buiten kan blazen.
Oh ja, tot slot, er zat ook nog een huge ass poster in de verpakking. Helaas wordt die er niet mooier van door gevouwen en gekreukt te zijn, maar toch een grappig extraatje.
Natuurlijk heb ik ook nog wat benchmarks gedraaid:
Het zijn geen wereldschokkende cijfers, vooral ook omdat ik er "slechts" een Core i3-6300 in heb zitten, maar het is meer dan voldoende om als VR-capable bestempeld te worden.
Belangrijker, hij draait prima stabiel ondanks de 300W voeding, de koeling maakt weinig herrie (je hoort hem wel als hij flink onder load is, maar allesbehalve hinderlijk) en ik heb vooralsnog geen coil whine waar kunnen nemen. Missie geslaagd dus!
Ik heb ook nog wat recente games geprobeerd, en de kaart lijkt er geen moeite mee te hebben om alles stabiel op 60fps te draaien in 1080p met settings op High of hoger. Aangezien deze PC op mijn HDTV aangesloten wordt, was 1080p60 ook nadrukkelijk het doel. Vanavond ga ik er eens mijn Oculus Rift op aansluiten, om te kijken hoe goed deze kaart nou echt presteert in VR. In ieder geval ben ik tot nu toe erg tevreden met mijn aankoop.