Nu we het toch over vakantiecaches hebben, zal ik gelijk maar even verslag doen over een bijzondere geocache waarvan ik in de gelegenheid was om deze te vinden.
De afgelopen 2,5 weken heb ik op de motor een rondreis gemaakt door Noorwegen en ook kleine stukjes Zweden en Finland. Daarbij heb ik de noordkaap ook aangedaan.
De noordkaap is niet het noordelijkste puntje van het Europese vasteland. Hooguit het noordelijkste punt wat over de weg bereikbaar is. Westelijk van de noordkaap, ligt echter nog een stukje land wat nog 1,5 km noorderlijker komt dan de noordkaap en daar gaat het in dit geval om. Daar ligt de noordelijkste geocache van het Europese vasteland. Nu ik daar in de buurt was, wilde ik deze geocache eigenlijk niet voorbij laten gaan.
Het gaat om de volgende geocache:
Norges nordligste - Knivskjellodden
Je kunt er echter alleen te voet komen. Vanaf een parkeerplaats aan de E69 loopt er een gemarkeerde route van 8,5 a 9 km lengte.
Het bezoeken zelf vergde wel wat planning en voorbereiding. Uiteraard had ik van tevoren al wandelkleding meegenomen en met ruim 17 jaar wandelervaring zit het daarmee ook wel goed.
Een groter probleem was de tijd, aangezien we op vrijdagmiddag aankwamen, maar één nacht in de buurt van de noordkaap verbleven en zaterdag in de loop van de ochtend weer
verder terug gingen. En waar laat je je motorpak, aangezien je daar geen grote afstanden in kunt wandelen?
Eigenlijk was er maar één gelegenheid en dat was 's-avonds na het eten. Dus in het hotel de complete kofferset van mijn motor leeggegooid en vervolgens ben ik vertrokken. Zo kon ik op de parkeerplaats mijn motorpak en helm in de kofferset doen en vervolgens gaan wandelen.
De route: Deze had ik thuis al voorbereid (het pad staat in openstreetmap) en in mijn GPS gezet.
De route zelf is gemarkeerd met stapeltjes stenen, maar van een echt pad is geen sprake. Hooguit een veredeld olifantenpad, maar meestal loop je over stenen, door de blubber of door de sneeuw en moet je zelf je weg zoeken. Ik was blij dat ik de route ook in de GPS had staan, dan heb je iets meer zicht in hoe je moet lopen.
Mensen ben ik tijdens de gehele wandeling niet tegengekomen, ondanks dat de cache vrijwel dagelijks gevonden wordt. Rendieren lopen daar wel in grote kuddes. Echter slaan deze dieren al snel op de vlucht indien ze je in de gaten hebben.
Op een gegeven moment komt de zee in zicht. Je moet dan nog wel een stuk naar beneden lopen.
Bruggetje + bootje:
De 'echte' noordkaap. Eerder deze dag was ik daar natuurlijk ook al geweest en je zit er letterlijk in de mist. Heel af en toe trekt het een klein beetje open. Op de foto is goed te zien waarom. De rots steekt een paar honderd meter uit de zee en zit net aan in de laaghangende bewolking. Overigens schijnt dat wel normaal te zijn en heb je echt geluk indien het daar onbewolkt is.
En daar is ie

De cache zelf liet zich vrij makkelijk vinden en even voor middernacht kon deze gelogd worden. Er lag ook nog een andere geocache vlak in de buurt. Ook die heb ik kunnen vinden.
Het uitzicht op het einde van de wereld:
Hier nog een foto. De middernachtzon liet zich helaas niet zien. Je zag deze hooguit op het water schijnen in de verte.
Ik was om 21:30u vanaf de parkeerplaats vertrokken. De aankomt was rond 23:45u.
Op locatie heb ik een half uur de tijd genomen om beide geocaches te zoeken, foto's te maken en om even uit te rusten.
Aanvang terugweg rond 0:15u en om 2:30u stond ik weer bij mijn motor.
Totaal gelopen afstand: 18,8 km.
Om 3 uur was ik terug bij het hotel en om 3:30u lag ik eindelijk op bed.
Tijdens deze tocht werd goed duidelijk hoe belangrijk duisternis is voor je dag / nacht / slaapritme.
In Nederland heb ik ook wel eens nachttochten gelopen waarbij het een gevecht was tegen de slaap. Met deze wandeling heb ik hier totaal geen last van gehad en zelfs bij terugkomst in het hotel was ik nog klaarwakker. De problemen ontstonden pas de volgende ochtend, dan voel je wel de uurtjes slaap die je gemist hebt. Gelukkig hadden we die dag niet zo'n lange route, dus in de middag kon ik gelukkig nog wat slaap inhalen in het volgende hotel.
Als laatste foto: zo zien je kleren er dus uit na afloop:
[
Voor 0% gewijzigd door
Jeroen O op 26-06-2019 21:19
. Reden: Typefoutjes hersteld ]
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.