Het grote Geocaching topic Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:41
segil schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:08:
[...]

Helder.. je hebt ook een punt, dat hekwerk staat er niets voor niets. Tis alleen zo balen dat je een eind gewandeld hebt voor een cache, om vervolgens erachter te komen dat het afgezet is.

[...]

dt combi, wat is dat? Heb je wel eens een onveilige situatie meegemaakt?
Difficulty / Terrain

Ik heb me een keer onveilig gevoeld in een park in Spijkenisse tijdens het Geocachen.

Verder nooit onveilige situatie meegemaakt, eerder andersom. Keer klemgereden door de politie omdat ze dachten dat ik aan het inbreken was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:58
Ewoudb schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:38:
[...]

Difficulty / Terrain

Ik heb me een keer onveilig gevoeld in een park in Spijkenisse tijdens het Geocachen.

Verder nooit onveilige situatie meegemaakt, eerder andersom. Keer klemgereden door de politie omdat ze dachten dat ik aan het inbreken was :D
LOL... onveilig gevoeld in een park :D Lag dat aan de cache, of..... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
segil schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 11:05:
[...]

LOL... onveilig gevoeld in een park :D Lag dat aan de cache, of..... ?
Ik werd "achtervolgd", bleek later iemand met geestelijke problemen die vaker mensen achterna liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:54
segil schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:08:
[...]
Helder.. je hebt ook een punt, dat hekwerk staat er niets voor niets. Tis alleen zo balen dat je een eind gewandeld hebt voor een cache, om vervolgens erachter te komen dat het afgezet is.
Ik doe zelf ook wel eens urbexen, dus in dit geval twijfelde ik waarschijnlijk niet om toch te gaan zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-10 12:50
Zondag dagje weggeweest naar Zeeland, en uiteraard daar enkele caches gedaan. Met name de Zeepeduinen bij Burgh Haamstede was een heel mooi toertje. Helaas kwamen we bij de eindcache aan en vonden we het logrolletje niet. We wisten dat we echter op de juiste locatie waren door een spoilerfoto, maar helaas, toch niets. Dus maar verder gegaan om nog een leuke premium op te pikken. Toen we thuis waren even contact opgenomen met de CO, die ons kon melden dat we iets harder moeten zoeken :p Uiteindelijk mochten we 'm alsnog loggen. Zo kan het dus ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mercatres schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:33:
Toen we thuis waren even contact opgenomen met de CO, die ons kon melden dat we iets harder moeten zoeken :p Uiteindelijk mochten we 'm alsnog loggen. Zo kan het dus ook :)
Alles voor een puntje hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
Verwijderd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:26:
[...]

Alles voor een puntje hè?
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Regels overtreden om toch maar dat puntje te pakken, want dat is schijnbaar in de Geocache wereld tegenwoordig het allerbelangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
Verwijderd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:50:
[...]

Regels overtreden om toch maar dat puntje te pakken, want dat is schijnbaar in de Geocache wereld tegenwoordig het allerbelangrijkste.
Tja, nee. Wij dachten eerst dat de cache weg was gezien de spoilerfoto weinig fantasie overliet. Bleek dat alsnog niet te zijn. De CO stelde het zelf voor overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mercatres schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:17:
[...]

Tja, nee. Wij dachten eerst dat de cache weg was gezien de spoilerfoto weinig fantasie overliet. Bleek dat alsnog niet te zijn. De CO stelde het zelf voor overigens.
Dan is de CO in overtreding. Een 'Found it' log is pas een 'Found it' log als het logboekje fysiek getekend is.
Sign both the logbook and log your find online to get your smiley. Geocache owners love reading about your experience.
https://www.geocaching.co...b.chapter&id=141&pgid=539

en
What are the rules of geocaching?

If you take something from the geocache (or "cache"), leave something of equal or greater value.
Write about your find in the cache logbook.
Log your experience at www.geocaching.com.
https://www.geocaching.com/guide/

Maar goed, menig CO (en cacher) kan het toch geen reet schelen. Bij mij zou je aan het verkeerde adres zijn en nogmaals terug kunnen, of niet natuurlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2018 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mercatres
Het is jammer dat je er zo over denkt, ik ben blij dat we alsnog het hebben mogen loggen. Uiteindelijk is het maar een spel, en lijkt het me vooral de bedoeling dat je er plezier in hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:40

S913

Abusus non tollit usum

Topicstarter
Ik ben het wel een klein beetje met Corithando eens ... hoe vaak ik in Scandinavie wel niet zo goed al lege logboekjes tegenkomen na uren lopen (en zoeken) en toch allerlei logs online tegenkom. Dan denk ik ook "die hebben makkelijk hun tellertje opgehoogd".

Jij heb ook wel gelijk, het is maar een spel ... maar een spel met regels. Tuurlijk snap ik dat jij plezier hebt in het cachen zelf, maar als dat voor jou het belangrijkste is, had het dan minder leuk geweest als je hem niet had mogen loggen?
Als ik een DNF heb, baal ik meer van het feit dat ik hem niet gevonden heb, dan dat ik hem niet mag loggen ... vinden is het uitdaging, niet het tellertje in mijn profiel.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:44

Sherlock

No Shit

Ik ga wel echt voor beide; zowel genieten van de omgeving als het vinden en kunnen loggen van de cache zorgt bij ons voor een leuke tijd. Waarbij de wandeling zelf vaak toch een stukje meer meetelt dan het loggen.

Mocht het loggen niet lukken dan ben ik vaak wel heel erg benieuwd naar waar we de mist in gegaan zijn, vaak mail ik dan achteraf nog naar een CO om te vragen waar het bij ons mis ging. De ene CO vind dat leuk en van de andere hoor je nooit meer wat.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
Nee nee, uiteraard was het balen dat we hem niet hadden gevonden, en het gaat ook echt niet om het tellertje. Het is veel eerder een combinatie van factoren, zoals altijd :) De belangrijkste factor was nu afstand, we waren al thuis toen bleek dat we er zo goed als waren. We loggen ook vaak genoeg een DNF, en meestal geven we dan via de CO aan dat er mogelijk iets mis is. Vaak is dit ook af te leiden uit de omgeving. Maar goed, dit keer waren we misschien iets te vlot met opgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

S913 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:18:
Ik ben het wel een klein beetje met Corithando eens ... hoe vaak ik in Scandinavie wel niet zo goed al lege logboekjes tegenkomen na uren lopen (en zoeken) en toch allerlei logs online tegenkom. Dan denk ik ook "die hebben makkelijk hun tellertje opgehoogd".

Jij heb ook wel gelijk, het is maar een spel ... maar een spel met regels. Tuurlijk snap ik dat jij plezier hebt in het cachen zelf, maar als dat voor jou het belangrijkste is, had het dan minder leuk geweest als je hem niet had mogen loggen?
Als ik een DNF heb, baal ik meer van het feit dat ik hem niet gevonden heb, dan dat ik hem niet mag loggen ... vinden is het uitdaging, niet het tellertje in mijn profiel.
Ik kan je nog sterker vertellen.

Bijvoorbeeld, enige tijd geleden was ik bij een event van een bevriende cacher. Achteraf de logs samen met hem eens doorgekeken en tot onze verbazing had er iemand online gelogged die we beiden kennen en 100% zeker niet gezien hebben. Voor de zekerheid het fysieke log er ook op nageslagen. Nadat we hem er op aanspraken kregen we iets terug van: "Oh ja nou dan was ik bij een ander event en heb per ongeluk die van jouw ook gelogged".

Ander voorbeeld, een van mijn caches was weg. Dat wist ik, hij stond op inactief. Toch werd hij gelogged, heel vreemd. Navraag gedaan en ze vonden dat ze op het juiste punt waren en hem dus gewoon konden loggen. Ze waren er toch dichtbij? Heb ze vriendelijk doch duidelijk verteld dat ze hem niet gevonden hadden en dus niet konden loggen, de log heb ik verwijderd.

Het spel heeft niet voor niets regels, ook een DNF hoort daarbij. Beter nog, het kan de CO ontzettend helpen. Misschien is het te moeilijk, misschien is hij weg of misschien moet de CO iets anders doen. Als je enkel Found logs krijgt, dan ga je er vanuit dat alles in orde is.

Een DNF helpt ook mede-cachers. Als ik een cache wil lopen en ik zie 4 of 5 recente DNF's dan neem ik eerst contact op met de CO of ga helemaal niet op pad. Die tijd besteed ik dan liever aan een andere cache.

Maar GS heeft het zo gemaakt dat enkel gevonden puntjes tellen, dus veel mensen willen dat kost wat het kost ophogen.

Sherlock schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:31:
Mocht het loggen niet lukken dan ben ik vaak wel heel erg benieuwd naar waar we de mist in gegaan zijn, vaak mail ik dan achteraf nog naar een CO om te vragen waar het bij ons mis ging. De ene CO vind dat leuk en van de andere hoor je nooit meer wat.
Ik vind het de taak van een CO om daar enige uitleg aan te geven. Dat mag je ook verwachten wat mij betreft. Een cache plaatsen betekent niet simpelweg een koker uit je auto gooien tijdens het rijden en er geen tijd meer aan besteden tot er enkele NM logs zijn. Daar hoort ook mensen helpen bij.

Mercatres schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:09:
Nee nee, uiteraard was het balen dat we hem niet hadden gevonden, en het gaat ook echt niet om het tellertje. Het is veel eerder een combinatie van factoren, zoals altijd :) De belangrijkste factor was nu afstand, we waren al thuis toen bleek dat we er zo goed als waren. We loggen ook vaak genoeg een DNF, en meestal geven we dan via de CO aan dat er mogelijk iets mis is. Vaak is dit ook af te leiden uit de omgeving. Maar goed, dit keer waren we misschien iets te vlot met opgeven.
Ik denk niet dat je te vlot hebt opgegeven, de omstandigheden kunnen zo zijn dat je iets niet kunt vinden. Daar is niets mis mee. Net als er niets mis is met extra uitleg of info vragen. Alleen dat een CO dan maar gaat roepen dat je hem kan loggen.... dat vind ik niet in de haak.

Maar goed, de CO zal ook wel blij zijn met weer een logje en misschien zelfs een favorite omdat hij zo lekker behulpzaam was (zeg niet dat je een favorite hebt gegeven, maar even als voorbeeld).

Ik zou de CO het plezier van de Found niet doen en een mooie DNF loggen. Wat ook de waarheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

segil schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:08:
Weekje weg geweest naar Menorca en 8 caches gevonden. Was weer even geleden dat ik op zoek ging naar caches, maar op vakantie is dat een prima bezigheid om te doen. Vooral als een goede reden om weg te zijn van het zwembad of het strand :p

Er was wel één cache die ik gedaan heb, wat achteraf mss niet zo heel veilig was. Ging om een verlaten ruïne, die was afgezet met hekken en de mededeling dat er gevaar was van vallende stenen. Omdat ik toch een eind had gelopen door het bos heen, besloot ik wel om de cache te zoeken. Ik raakte op de terug weg een tak aan waardoor e.e.a. gevaarlijk ging piepen en kraken. Pffieeuwww, dat ging net goed. De eerdere posts gaven ook al aan dat het oppassen geblazen was en de cache eigenaar had een super spoiler foto geplaatst, zodat je gelijk zag waar de cache verstopt was. Anders was het onbegonnen werk.
Toch, achteraf gezien was het niet het meest slimme wat ik gedaan heb.
Update: verrek, ik zie nu dat de eigenaar de cache gearchiveerd heeft, vermoedelijk op mijn aangeven. Wel zo verstandig lijkt me.

Hoe gaan jullie hiermee om? Gewoon op eigen risico zoeken, of wel de lokale wet-regelgeving volgen?
Ik heb leren cachen in Australia.. risk assessment is daar wat anders dan in het veilige europa ;)

Moeilijk te bereiken locatie's:
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/eae255fe-ff70-4e88-9233-8ef0c62f772e_l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/5c383470-ad7c-48dd-9373-66344848fe7b_l.jpg

En natuurlijk alemaal wildlife dat je wil doden:
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/c4e3269d-a4a4-485f-a015-c6769495b91c_l.jpg

Maar ik zou gewoon je eigen gevoel volgen en alleen caches doen die je aan kan.. waar de grens ligt is bij iedereen anders..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Wij gaan deze zomer op vakantie naar de Franse Alpen en het valt me op dat er daar in de buurt vrij weinig caches zijn met een mooi aantal favorites.

Nu zegt dat niet alles natuurlijk, maar het maakt het zoeken/selecteren wat lastiger. Hebben jullie nog tips voor leuke caches en/of mooie trails in de omgeving?

nu wachten op de eerste die naar mijn naam wijst ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Topicstarter
Ik zie daar genoeg potentieel mooie caches... maar door het gebied en locatie zijn sommige zo weinig bezocht dat de favorites misschien wat tegenvallen. Daarom is het af en toe een gok ...

Een van mijn favorieten, niet de cache zelf, maar de wandeling, de omgeving (https://coord.info/GCJYJQ) heeft 5 favorites ... Maar is niet meer gevonden sinds ik hem 2 jaar geleden vond.
Idem: https://coord.info/GC14RFP 7 favorites, 10 x gevonden in de afgelopen 3 jaar.

Favorites zegt dus niet alles, wel makkelijk zoeken, maar kijk vooral ook naar reviews, foto's (niet de spoilers) en evt. omgeving waar je loopt. Anders mis je misschien hele leuke locaties/caches.

Dus dan maar de inkopper: zoeken Sherlock! :P

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Bedankt, zover was ik inderdaad al wel, maar ik hoop(te) dat er mensen toevallig in de buurt geweest waren. Het is een redelijk toeristisch gebied, die Alpjes ;)

Maaruh, de omgeving is sowieso fantastisch daar, dus het gaat zeker goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 20:54

Franko P.

Hit it.

Er liggen hier tegenwoordig een aantal caches in de buurt waarvoor je een lock pick set nodig hebt.
Nu zijn er online genoeg te koop maar vraag me vooral af of er hier cachers zijn die zo'n set hebben, en zo ja welke en hoe bevalt deze?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
Franko P. schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 20:00:
Er liggen hier tegenwoordig een aantal caches in de buurt waarvoor je een lock pick set nodig hebt.
Nu zijn er online genoeg te koop maar vraag me vooral af of er hier cachers zijn die zo'n set hebben, en zo ja welke en hoe bevalt deze?
Geen set, gezien de hoeveelheid hulpmiddelen die je anders in je bezit moet hebben/ meenemen.
Ik lift wel mee op de kwaliteiten van iemand anders of dat het slot (on)bedoeld al geopend is.

En wat betreft alles voor een puntje, ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de grootste roepers, caches soms ook niet fysiek loggen, veelal vriendjes. Of dat de betreffende persoon zelf caches heeft waarbij de logrol dermate vochtig is of vol dat deze niet te beschrijven valt.
Deze log ik ook gewoon..

En als ik een half uur of langer heb staan zoeken en vervolgens een halve cache behuizing (of minder) in handen heb dan log ik deze gewoon. Dan zijn er ook nog van die grappenmakers die er zoek de logrol ervan hebben gemaakt ipv zoek de cache :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 20:54

Franko P.

Hit it.

Ewoudb schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 21:33:
[...]

Geen set, gezien de hoeveelheid hulpmiddelen die je anders in je bezit moet hebben/ meenemen.
Ik lift wel mee op de kwaliteiten van iemand anders of dat het slot (on)bedoeld al geopend is.

En wat betreft alles voor een puntje, ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de grootste roepers, caches soms ook niet fysiek loggen, veelal vriendjes. Of dat de betreffende persoon zelf caches heeft waarbij de logrol dermate vochtig is of vol dat deze niet te beschrijven valt.
Deze log ik ook gewoon..

En als ik een half uur of langer heb staan zoeken en vervolgens een halve cache behuizing (of minder) in handen heb dan log ik deze gewoon. Dan zijn er ook nog van die grappenmakers die er zoek de logrol ervan hebben gemaakt ipv zoek de cache :+
Ik snap dat punten verzamelen eigenlijk niet. Is het zo vreemd dat ik gewoon een cache zoek in het gebied waar ik ben die me leuk lijkt? Als ik de logrol heb gevonden dan log ik de cache, anders is de aardigheid er wel snel vanaf lijkt me.
Zeker als je anderen je naam op de rol laat zetten...

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Topicstarter
Yay, ben op vakantie in Italië over de 1000 caches gegaan en heb er weer een T5 bij :)

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22
Nog ruim 2 weken en dan lekker op vakantie, hopelijk lekker veel caches er bij!
We hebben in ieder geval 1 bijzondere locatie (de echte cache is er helaas niet meer) op de planning staan: https://www.geocaching.co...inal-stash-tribute-plaque

GC12 en GC17 liggen ook niet al te ver weg, dus die gaan we ook opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:19
Zo, nu de zon weer lekker tevoorschijn komt hebben we onze eerste paar caches van dit jaar gedaan. Fijn weer begonnen te zijn - we hebben een veel te lange geo-pauze gehad. Vanochtend hebben we het rondje Schadron gedaan: een 6-tal leuke caches in de buurt van Volkel (NB). Aanrader!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:30
Het voordeel van deze tijd van het jaar is dat er bijna geen onkruid staat.

Vandaag ben ik ook weer even op pad geweest. Niet voor de eerste keer dit jaar, want in de kerstvakantie heb ik ook al het één en ander opgezocht om de aangevreten kilo's van de decembermaand er weer een klein beetje af te lopen.

De caches die ik vandaag heb gevonden heb ik al diverse keren geprobeerd te vinden, maar zonder succes.
Twee daarvan waren vandaag echter veel beter te vinden door de afwezigheid van onkruid. Dan vallen bepaalde zaken veel eerder op dan wanneer het gras 10 cm hoog staat.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ParaDoXke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-10 22:02
Hoewel voor ons het geocachingseizoen niet gestopt is dit jaar gingen de avontuurlijkere caches wel even op een lager pitje.
Het eerste lentezonnetje was dan wel weer een ideaal moment om samen met de kindjes nog eens een T5 klimmer te gaan doen.

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/a6492b65-6682-401a-9ff2-88f384d92c98_l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-08 09:02

Frans92

VFR800

Van het weekend het eerste cache rondje gedaan van het jaar. Op de fiets langs de Kralingse Plas en her en der wat caches zoeken.
Hopelijk blijven de weekenden zo mooi, heb er weer zin in!

XBL: DonFrans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:25

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik moet de draad ook weer eens oppakken. Mooi moment voor 2019 (y)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Topicstarter
Kids vrij, vrouw en ik vrijgenomen, dus gisteren was de perfecte dag om de eerst "familie-cache-dag" te houden. Paar uurtjes heerlijk in de doodstille (geen hond gezien) natuur rond Bergen (helaas Noord-Holland ipv Noorwegen ;)) gelopen. Beetje bunkers kijken, helaas op 1 na, allemaal niet echt bij te komen.

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Wel een grappig artikel over geocaching op nu.nl vandaag;

Gratis uit: Geocachen, een speurtocht in eigen woonplaats https://www.nu.nl/uit/577...-in-eigen-woonplaats.html (via @NUnl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
De laatste periode het geocaching weer aan het oppakken. De hengel caches komen als paddestoelen uit de grond. Gisteren nadat ik met lege handen stond bij een cache toch maar een provisorische hengel gemaakt van PVC en een kleding hanger. Van de week is uitproberen.

Zijn er trouwens geocachers in de buurt van kampen/ Zwolle zin hebben om een paar T5 klimcaches te doen, wel het materiaal, maar geen buddy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Inmiddels ben ik weer fanatiek aan het GC'en. Inmiddels zijn er in Woerden een aantal nieuwe opgedoken, en ook rond mijn dorp is er een verzameling regulars geplaatst die ik vandaag deels gefietst hebt. Op deze paasdag ben ik al een gezin en een stelletje tegenkomen die op zoek was naar de cache. Toch weer leuk verstopt onder bijzondere natuurlijke voorwerpen zoals stukjes hout. Ook waren er enkele oppikkers die je in no-time gevonden had, en al op 10 meter afstand aan komen fietsen al zag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, wij hebben vandaag ook een rondje gefietst en een cache gedaan op de ronde. De kinderen hadden er ook weer veel zin in.

Idee nog meer gaan leven om op een plek waar zij ook vaak komen een regular text leggen. Binnenkort maar eens tot uitvoering brengen.

[ Voor 35% gewijzigd door Hmmbob op 21-04-2019 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Heeft iemand deze cache al ooit opgelost? I'm stuck..... https://www.geocaching.co...JJ71_american-road-trip-1 (America, Limburg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Jazeker
spoiler:
iedere staat in de vs heeft een bijnaam

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
JohnR schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:20:
Jazeker
spoiler:
iedere staat in de vs heeft een bijnaam
Ja, zover waren we :+ maar hoe we ook combineren, tot nu toe komt daar niet de juiste woordwaarde uit. Ergens in de laatste stap gaat dus iets mis bij ons.

zelfs mét het coördinaat (stuurde een andere cacher ons toe, want die wist zelf ook niet hoe het opgelost moest worden en had het coördinaat gekregen van een ander) lukt het niet (reverse engineering). Maar we willen de puzzel wel oplossen voordat we hem loggen, zomaar een coördinaat overnemen en loggen gaat tegen onze geo principes in. Ik heb nog 24u, dan is de vakantie weer voorbij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:36
Hmmbob schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:44:
Heeft iemand deze cache al ooit opgelost? I'm stuck..... https://www.geocaching.co...JJ71_american-road-trip-1 (America, Limburg)
Nee, maar na een korte bestudering ervan lijkt het mij wel een leuke om te doen.
Maar ondanks naam van de staat, bijnaam, oude bijnaam, the erbij of niet.
Geen enkele woordwaarde en/of stapeltel actie komt tot een fatsoenlijk coördinaat.

Hoewel tegen principe in, ben ik wel benieuwd naar het coördinaat om ook zelf inderdaad een poging te kunnen doen tot het herleiden van de puzzel.

Of in ieder geval een goede duw in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
PB met coördinaat heb je, maar ik wil dus inderdaad ook de echte puzzel maken. Anders log ik hem niet.

Ik heb de indruk dat er echt maar één klein stapje mis gaat, iets stoms.

[ Voor 27% gewijzigd door Hmmbob op 02-05-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Hmmbob schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:49:
Ik heb de indruk dat er echt maar één klein stapje mis gaat, iets stoms.
Je hebt het coördinaat, bij welke staat gaat het dan mis?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
JohnR schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:37:
[...]

Je hebt het coördinaat, bij welke staat gaat het dan mis?
Bij alle. Ik heb het coördinaat cadeau gekregen van iemand.

Voorbeeld: Utah is "the beehive state". De alternatieve bijnamen die op de plates kunnen staan zijn "centennial", "life elevated" en "greatest snow on Earth". Geen van deze bijnamen, al dan niet in combinatie met de staatnaam, komt tot het juiste getal wat ik uit het cadeau gekregen (juiste) coördinaat kan herleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Utah klopt wel, The Beehive State = B (en dus 2) Mocht je het complete lijstje willen, geef maar ff een gil...

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Held. Zie je wel dat het iets simpels was.... De 'k' is gewoon 11, en niet 2 (wat je krijgt door verder te stapeltellen, zoals ook een populair online tooltje automatisch doet). Nu klopt het :)

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 02-05-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Vandaag heb ik in Oostenrijk de cache Iselbrücke gevonden. Opmerkelijk is dat deze voor het laatst in september vorig jaar gelogd is. :P

Ik ben benieuwd hoe dat komt. Mogelijk omdat ze niet langs openbare weg liggen, terwijl die vaak gewoon toegankelijk zijn voor wandelaars?

Helaas kreeg ik deze cache niet meer terug in zijn beugelhouder. Dus dat mag de CO wel oplossen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 10:34
AW_Bos schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:39:
Vandaag heb ik in Oostenrijk de cache Iselbrücke gevonden. Opmerkelijk is dat deze voor het laatst in september vorig jaar gelogd is. :P

Ik ben benieuwd hoe dat komt. Mogelijk omdat ze niet langs openbare weg liggen, terwijl die vaak gewoon toegankelijk zijn voor wandelaars?

Helaas kreeg ik deze cache niet meer terug in zijn beugelhouder. Dus dat mag de CO wel oplossen. :)
Kan het zijn dat er 2 meter sneeuw bovenop ligt? Van een kennis die op dit moment in Oostenrijk is begreep ik dat er nog heel erg veel sneeuw ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Dat kan het mogelijk wel verklaren. Nu lag er geen sneeuw meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 02-10 11:11
JohnR schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:02:
Utah klopt wel, The Beehive State = B (en dus 2) Mocht je het complete lijstje willen, geef maar ff een gil...
spoiler:
Niet-gestapelde-letterwaarde van de eerste letter na het eventuele lidwoord van de bijnaam van elke staat dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Net ook je PB beantwoord; maar Wisconsin heeft twee bijnamen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:49

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Geocaching staat bij ons de laatste jaren wat stil, we doen het bijna alleen tijdens de vakantie. Zo ook komende zomervakantie in Slowakije maar het viel ons op dat er 'ineens' erg veel caches premium zijn.

Als ik nu in mijn woonplaats kijk is 50% of zelfs meer premium terwijl enkele jaren terug nog geen 5% premium was. Is hier een reden voor? Is dit op een of andere manier vanuit de organisatie gepromoot?

Maakt verder niet uit we hebben nu ff een abbo voor 3 maand genomen maar het viel me wel op.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Het heeft wellicht ook wat te maken met caches die verdwijnen & een grote hoeveelheid "newbies" die wel alle gratis caches kunnen zien, maar niet de premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Van het weekend in Leuven geweest en mijn gevonden caches uitgebreid van 3 naar 8. Waaronder een hele toffe bij de abdijberg en een lastige multicache.
Tof.

Ga ik zeker vaker doen dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Laatst online: 18:29

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Wij zitten nu in Frankrijk en hebben een aantal caches gevonden. Meteen onze hoogste vondst vorige week in de Ecrins verbetert.

Morgen in de Vogezen weer een aantal in de buurt van de camping zoeken. Al is het wel ruim dertig minuten rijden, helemaal om.

Langzaam maar zeker gaat onze totaal gevonden omhoog. 😄

Overigens, over nieuwe zoekers. Vorig jaar waren wij vlakbij een cache die we gevonden hadden aan het lunchen. Er kwam een kind aan rennen en de moeder er achteraan wandelen met een telefoon. Ze vinden de cache, stoppen die terug en loggen alleen digitaal... 8)7

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Dat is dan een ‘not found’.

Maar je leest het wel vaker bij moeilijke caches: “ja ik heb de cache zien zitten, maar ik kon er niet bij / niet het juiste tooltje bij me”. Maar dan wel loggen als gevonden.

Ik vraag me af of er cache eigenaren zijn die dit daadwerkelijk controleren.

Ik heb laatst nog een ladder naar de maasvlakte gesleept om daar een cache te kunnen loggen waar ik eerder niet bij kon.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jeroen O
Nu we het toch over vakantiecaches hebben, zal ik gelijk maar even verslag doen over een bijzondere geocache waarvan ik in de gelegenheid was om deze te vinden.

De afgelopen 2,5 weken heb ik op de motor een rondreis gemaakt door Noorwegen en ook kleine stukjes Zweden en Finland. Daarbij heb ik de noordkaap ook aangedaan.

De noordkaap is niet het noordelijkste puntje van het Europese vasteland. Hooguit het noordelijkste punt wat over de weg bereikbaar is. Westelijk van de noordkaap, ligt echter nog een stukje land wat nog 1,5 km noorderlijker komt dan de noordkaap en daar gaat het in dit geval om. Daar ligt de noordelijkste geocache van het Europese vasteland. Nu ik daar in de buurt was, wilde ik deze geocache eigenlijk niet voorbij laten gaan.

Het gaat om de volgende geocache: Norges nordligste - Knivskjellodden

Je kunt er echter alleen te voet komen. Vanaf een parkeerplaats aan de E69 loopt er een gemarkeerde route van 8,5 a 9 km lengte.

Het bezoeken zelf vergde wel wat planning en voorbereiding. Uiteraard had ik van tevoren al wandelkleding meegenomen en met ruim 17 jaar wandelervaring zit het daarmee ook wel goed.

Een groter probleem was de tijd, aangezien we op vrijdagmiddag aankwamen, maar één nacht in de buurt van de noordkaap verbleven en zaterdag in de loop van de ochtend weer verder terug gingen. En waar laat je je motorpak, aangezien je daar geen grote afstanden in kunt wandelen?

Eigenlijk was er maar één gelegenheid en dat was 's-avonds na het eten. Dus in het hotel de complete kofferset van mijn motor leeggegooid en vervolgens ben ik vertrokken. Zo kon ik op de parkeerplaats mijn motorpak en helm in de kofferset doen en vervolgens gaan wandelen.

De route: Deze had ik thuis al voorbereid (het pad staat in openstreetmap) en in mijn GPS gezet.
Knivskjellodden01

De route zelf is gemarkeerd met stapeltjes stenen, maar van een echt pad is geen sprake. Hooguit een veredeld olifantenpad, maar meestal loop je over stenen, door de blubber of door de sneeuw en moet je zelf je weg zoeken. Ik was blij dat ik de route ook in de GPS had staan, dan heb je iets meer zicht in hoe je moet lopen.
Knivskjellodden02

Knivskjellodden03

Mensen ben ik tijdens de gehele wandeling niet tegengekomen, ondanks dat de cache vrijwel dagelijks gevonden wordt. Rendieren lopen daar wel in grote kuddes. Echter slaan deze dieren al snel op de vlucht indien ze je in de gaten hebben.
Knivskjellodden04

Op een gegeven moment komt de zee in zicht. Je moet dan nog wel een stuk naar beneden lopen.
Knivskjellodden06

Bruggetje + bootje:
Knivskjellodden07

De 'echte' noordkaap. Eerder deze dag was ik daar natuurlijk ook al geweest en je zit er letterlijk in de mist. Heel af en toe trekt het een klein beetje open. Op de foto is goed te zien waarom. De rots steekt een paar honderd meter uit de zee en zit net aan in de laaghangende bewolking. Overigens schijnt dat wel normaal te zijn en heb je echt geluk indien het daar onbewolkt is.
Knivskjellodden08

En daar is ie :*) De cache zelf liet zich vrij makkelijk vinden en even voor middernacht kon deze gelogd worden. Er lag ook nog een andere geocache vlak in de buurt. Ook die heb ik kunnen vinden.
Knivskjellodden09

Het uitzicht op het einde van de wereld:
Knivskjellodden10

Hier nog een foto. De middernachtzon liet zich helaas niet zien. Je zag deze hooguit op het water schijnen in de verte.
Knivskjellodden11

Ik was om 21:30u vanaf de parkeerplaats vertrokken. De aankomt was rond 23:45u.
Op locatie heb ik een half uur de tijd genomen om beide geocaches te zoeken, foto's te maken en om even uit te rusten.
Aanvang terugweg rond 0:15u en om 2:30u stond ik weer bij mijn motor.
Totaal gelopen afstand: 18,8 km.
Om 3 uur was ik terug bij het hotel en om 3:30u lag ik eindelijk op bed.

Tijdens deze tocht werd goed duidelijk hoe belangrijk duisternis is voor je dag / nacht / slaapritme.
In Nederland heb ik ook wel eens nachttochten gelopen waarbij het een gevecht was tegen de slaap. Met deze wandeling heb ik hier totaal geen last van gehad en zelfs bij terugkomst in het hotel was ik nog klaarwakker. De problemen ontstonden pas de volgende ochtend, dan voel je wel de uurtjes slaap die je gemist hebt. Gelukkig hadden we die dag niet zo'n lange route, dus in de middag kon ik gelukkig nog wat slaap inhalen in het volgende hotel.

Als laatste foto: zo zien je kleren er dus uit na afloop:
Knivskjellodden11

[ Voor 0% gewijzigd door Jeroen O op 26-06-2019 21:19 . Reden: Typefoutjes hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Topicstarter
ERG cool. Heb je de hele wandeling alleen gedaan?

Ik heb ook in Zweden ook wel caches gedaan waar ik een uur of 3 heen en weer terug moest lopen, door de bossen, nauwelijks een pad, alleen een dun stippellijntje op mijn GPS. Was toen met mijn vrouw en de 2 kids en ik vond het op een gegeven moment bijna claustrofobisch, de stilte, af en toe dierengeluid en voor de rest alleen je eigen geluid.

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen O
Ja, ik heb de wandeling alleen gedaan.

Van te voren had ik wel aan de reisbegeleider en een deel van mijn reisgenoten laten weten dat ik die wandeling ging maken. Uit het oogpunt van de veiligheid leek mij dit wel verstandig. Mocht er dan toch wat gebeuren en ik de volgende ochtend niet bij het ontbijt verschijnen, dan weten ze in ieder geval waar ze me moeten zoeken.

Echter niemand had belangstelling om mee te gaan. Achteraf gezien ook maar goed, aangezien het best een zware tocht was vanwege het ontbreken van een behoorlijk wandelpad maar ook het hoogteverschil van ~300 meter volgens de GPS.

Voor een ongetraind iemand lijkt me het niet te doen om onder deze omstandigheden even in een paar uurtjes heen en weer te rennen zonder te rusten. Dan zou je er echt een hele dag voor uit moeten trekken, maar die tijd was er helaas niet.

Dat gevoel wat je beschijft dat herken ik wel een beetje. Ik zou het niet als claustrofobisch beschrijven, maar ik vond het wel een beetje eng om daar helemaal in mijn eentje te lopen. Indien er wat gebeurt zit je toch een behoorlijk eind van de weg en de bewoonde wereld vandaan. Dat doet toch wel iets met je. Gelukkig had ik op het grootste deel van de route wel goed mobiel bereik, zodat ik in geval van nood toch hulp in zou kunnen roepen.
En op een gegeven moment kreeg ik toch een telefoontje van één van mijn reisgenoten, die toch even wilde weten of het allemaal goed ging. Dat vond ik wel zo netjes.

Maar verder was het een prachtige wandeling en ik ben blij dat ik hem gemaakt hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen O op 28-06-2019 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Topicstarter
Zal de cache op mijn bucketlist zetten. Daar staat sowieso ook al een Scandinavie motorreis op, dus valt mooi te combineren :)

Claustrofobisch is misschien ook niet het goede woord, maar beklemmend (maar niet negatief bedoeld). Niet eens het gevoel van gevaar naar gewoon de stilte, de leegte, de rust.

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintji
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:53

Reintji

(2 x dad)²

Jeroen O schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:02:
Dat is dan een ‘not found’.

Maar je leest het wel vaker bij moeilijke caches: “ja ik heb de cache zien zitten, maar ik kon er niet bij / niet het juiste tooltje bij me”. Maar dan wel loggen als gevonden.

Ik vraag me af of er cache eigenaren zijn die dit daadwerkelijk controleren.

Ik heb laatst nog een ladder naar de maasvlakte gesleept om daar een cache te kunnen loggen waar ik eerder niet bij kon.
Denk dat het "nerdy" er een beetje af is, wanneer ik hier in de regio naar een meet ga dan zijn 80% van de cachers wel van een bepaald kaliber. Of het ligt aan de regio natuurlijk. Hele excel bestanden worden uitgewisseld met oplossingen van 4 en 5 sterren caches. Logjes zijn vaak copy/paste, haast geen trackables (maar wel enorme voorraden op meetings). Luitjes die op zo'n manier 10k+ finds loggen 8)7

Speel sinds 2010, vooral met de opgroeiende jeugd. Inderdaad inmiddels voornamelijk op vakantie, stedentripje etc en daar was/is het oorspronkelijk toch ook voor bedoeld. In de buurt lijkt wel productiewerk.

Nintendo speler sinds '94.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintji
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:53

Reintji

(2 x dad)²

Jeroen O schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:50:
Nu we het toch over vakantiecaches hebben, zal ik gelijk maar even verslag doen over een bijzondere geocache waarvan ik in de gelegenheid was om deze te vinden.

De afgelopen 2,5 weken heb ik op de motor een rondreis gemaakt door Noorwegen en ook kleine stukjes Zweden en Finland. Daarbij heb ik de noordkaap ook aangedaan.

De noordkaap is niet het noordelijkste puntje van het Europese vasteland. Hooguit het noordelijkste punt wat over de weg bereikbaar is. Westelijk van de noordkaap, ligt echter nog een stukje land wat nog 1,5 km noorderlijker komt dan de noordkaap en daar gaat het in dit geval om. Daar ligt de noordelijkste geocache van het Europese vasteland. Nu ik daar in de buurt was, wilde ik deze geocache eigenlijk niet voorbij laten gaan.

Het gaat om de volgende geocache: Norges nordligste - Knivskjellodden

Je kunt er echter alleen te voet komen. Vanaf een parkeerplaats aan de E69 loopt er een gemarkeerde route van 8,5 a 9 km lengte.

Het bezoeken zelf vergde wel wat planning en voorbereiding. Uiteraard had ik van tevoren al wandelkleding meegenomen en met ruim 17 jaar wandelervaring zit het daarmee ook wel goed.

Een groter probleem was de tijd, aangezien we op vrijdagmiddag aankwamen, maar één nacht in de buurt van de noordkaap verbleven en zaterdag in de loop van de ochtend weer verder terug gingen. En waar laat je je motorpak, aangezien je daar geen grote afstanden in kunt wandelen?

Eigenlijk was er maar één gelegenheid en dat was 's-avonds na het eten. Dus in het hotel de complete kofferset van mijn motor leeggegooid en vervolgens ben ik vertrokken. Zo kon ik op de parkeerplaats mijn motorpak en helm in de kofferset doen en vervolgens gaan wandelen.

De route: Deze had ik thuis al voorbereid (het pad staat in openstreetmap) en in mijn GPS gezet.
[Afbeelding: Knivskjellodden01]

De route zelf is gemarkeerd met stapeltjes stenen, maar van een echt pad is geen sprake. Hooguit een veredeld olifantenpad, maar meestal loop je over stenen, door de blubber of door de sneeuw en moet je zelf je weg zoeken. Ik was blij dat ik de route ook in de GPS had staan, dan heb je iets meer zicht in hoe je moet lopen.
[Afbeelding: Knivskjellodden02]

[Afbeelding: Knivskjellodden03]

Mensen ben ik tijdens de gehele wandeling niet tegengekomen, ondanks dat de cache vrijwel dagelijks gevonden wordt. Rendieren lopen daar wel in grote kuddes. Echter slaan deze dieren al snel op de vlucht indien ze je in de gaten hebben.
[Afbeelding: Knivskjellodden04]

Op een gegeven moment komt de zee in zicht. Je moet dan nog wel een stuk naar beneden lopen.
[Afbeelding: Knivskjellodden06]

Bruggetje + bootje:
[Afbeelding: Knivskjellodden07]

De 'echte' noordkaap. Eerder deze dag was ik daar natuurlijk ook al geweest en je zit er letterlijk in de mist. Heel af en toe trekt het een klein beetje open. Op de foto is goed te zien waarom. De rots steekt een paar honderd meter uit de zee en zit net aan in de laaghangende bewolking. Overigens schijnt dat wel normaal te zijn en heb je echt geluk indien het daar onbewolkt is.
[Afbeelding: Knivskjellodden08]

En daar is ie :*) De cache zelf liet zich vrij makkelijk vinden en even voor middernacht kon deze gelogd worden. Er lag ook nog een andere geocache vlak in de buurt. Ook die heb ik kunnen vinden.
[Afbeelding: Knivskjellodden09]

Het uitzicht op het einde van de wereld:
[Afbeelding: Knivskjellodden10]

Hier nog een foto. De middernachtzon liet zich helaas niet zien. Je zag deze hooguit op het water schijnen in de verte.
[Afbeelding: Knivskjellodden11]

Ik was om 21:30u vanaf de parkeerplaats vertrokken. De aankomt was rond 23:45u.
Op locatie heb ik een half uur de tijd genomen om beide geocaches te zoeken, foto's te maken en om even uit te rusten.
Aanvang terugweg rond 0:15u en om 2:30u stond ik weer bij mijn motor.
Totaal gelopen afstand: 18,8 km.
Om 3 uur was ik terug bij het hotel en om 3:30u lag ik eindelijk op bed.

Tijdens deze tocht werd goed duidelijk hoe belangrijk duisternis is voor je dag / nacht / slaapritme.
In Nederland heb ik ook wel eens nachttochten gelopen waarbij het een gevecht was tegen de slaap. Met deze wandeling heb ik hier totaal geen last van gehad en zelfs bij terugkomst in het hotel was ik nog klaarwakker. De problemen ontstonden pas de volgende ochtend, dan voel je wel de uurtjes slaap die je gemist hebt. Gelukkig hadden we die dag niet zo'n lange route, dus in de middag kon ik gelukkig nog wat slaap inhalen in het volgende hotel.

Als laatste foto: zo zien je kleren er dus uit na afloop:
[Afbeelding: Knivskjellodden11]
Dat zijn nog eens caches! Dank voor het delen.

Nintendo speler sinds '94.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik heb meestal geen pen bij me, maar wel een telefoon (duh). Dus ik neem een foto van de cache als bewijs. Schrijven is vaak ook lastig op zo'n opgerold vochtig stukje papier. Zoek eerst maar eens een leeg stukje.

Ik doe het voor mijn lol en dan kunnen we alle regels gestolen worden. Het is geen wedstrijd, je doet het voor jezelf. Voor het komen op bijzondere plekken en het lezen van verhalen daarover. Het vinden van zo'n cache als die van @Jeroen O is een hele overwinning voor jezelf. Als je je naam dan niet in het boekje schrijft boeit dan weinig.

Log hem wel pas als ik de cache zelf vind. Wil ook altijd even zien wat erin zit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Reintji schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:54:
[...]

Denk dat het "nerdy" er een beetje af is, wanneer ik hier in de regio naar een meet ga dan zijn 80% van de cachers wel van een bepaald kaliber. Of het ligt aan de regio natuurlijk. Hele excel bestanden worden uitgewisseld met oplossingen van 4 en 5 sterren caches. Logjes zijn vaak copy/paste, haast geen trackables (maar wel enorme voorraden op meetings). Luitjes die op zo'n manier 10k+ finds loggen 8)7

Speel sinds 2010, vooral met de opgroeiende jeugd. Inderdaad inmiddels voornamelijk op vakantie, stedentripje etc en daar was/is het oorspronkelijk toch ook voor bedoeld. In de buurt lijkt wel productiewerk.
Ik sta soms verbaast te kijken naar hoeveel caches sommigen al gelogd hebben. Nu bestaat het spelletje natuurlijk al jaren, maar toch.

Voor ons zijn het wandelingen, ontspanning. De series met elke 180-220 meter een cache vinden we na een paar gevonden te hebben eigenlijk al niet leuk meer.

Ooit een filmpje gezien van een erg lange serie aan een snelweg ergens in de USA, Leuk met de auto 300+ (?) caches af gaan met een stop elke paar honderd meter. Nee, dat is mijn ding niet.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Klopt. Bij mij in de buurt is er ook een trail (Lanaker canals trail) met meer dan 100 caches.
Heb ooit het grootste deel gedaan tijdens hardloop trainingen, dat ging goed samen. Maar 90% van de caches waren exact hetzelfde en binnen een paar tellen gelogd... Daar is de fun al snel vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Geinig @frietsje , ik heb op de Veluwe ook hardlopend caches gezocht. Deze week nog een DNF toch gevonden. 😅

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Wat mij betreft nog een gouden combi, vooral als je op vakanties een wat langere run wilt maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Na een relatief lange Geocache rust periode (na begin januari niets meer gedaan) komende week weer eens lekker aan de wandel in de Ardennen :-D

Daar ligt ook een leuke multi (premium) Bomb's on Malmedy met ook een "Nederlands marsbevel" dus zeer geschikt voor de kids :)

heb het blad al uitgeprint aan m'n zoon gegeven, die alles wat met WOII te maken heeft helemaal geweldig vind, zo van "ga jij die maar eens bestuderen"

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Meer mensen die ineens reclame in de Geocaching app hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Ja ik heb wel een paar keer iets voorbij zien komen, maar het was wel aan geocachen gerelateerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Wij hebben vandaag de grens van 500 fonds doorbroken :+ Na een dagje Apenheul hebben we met een regular, een virtuele en een korte multi cache de laatste 3 founds die voor deze grens nodig waren behaald. Leuke mijlpaal!
emil_406 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:08:
Meer mensen die ineens reclame in de Geocaching app hebben?
Alleen irritante popups over de Mystery at the Museum van Geocaching.com, maar daar zijn we al mee bezig... Hou dan gewoon op met die reclame :(

[ Voor 42% gewijzigd door Hmmbob op 17-07-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:38
Ze zullen wel weer geld nodig hebben door dingen eromheen te verzinnen. Net als die lab caches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Lord Sheep schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:09:
Ze zullen wel weer geld nodig hebben door dingen eromheen te verzinnen. Net als die lab caches.
Neuh, ze hebben iedere zomer een actie om extra souvenirs te verzamelen, deze keer is het in het thema van een juwelenroof in een museum. De kinderen vinden het geweldig, voor mij is het een reden om naar specifieke caches op zoek te gaan.

Maar oordeel zelf: https://www.geocaching.com/promos/mysteryatthemuseum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Gisteren apart 15 km gefietst om de laatste mystery tweede level te halen. Nu nog even die 15 edelstenen verzamelen.
Overigens dinsdag onze 1000ste cache gevonden tijdens een gedegen hardlooprondje.

Zondag gaan we in de buurt van van Venlo wandelen.

Stop de verwelking!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:38
Hmmbob schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:41:
[...]

Neuh, ze hebben iedere zomer een actie om extra souvenirs te verzamelen, deze keer is het in het thema van een juwelenroof in een museum. De kinderen vinden het geweldig, voor mij is het een reden om naar specifieke caches op zoek te gaan.

Maar oordeel zelf: https://www.geocaching.com/promos/mysteryatthemuseum
OK thanks, dan zat ik er ff naast. Gebruik eigenlijk alleen maar C:Geo als app, maar zal de officiële app ff proberen te upgraden hier op de camping. Regenachtige dag vandaag, mooie gelegenheid om het uit te pluizen met de kids.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik gebruik zelf beide apps door elkaar, mijn vrouw enkel de officiële app. Als power user vind ik c:Geo fijner, maar sommige dingen (zoals deze challenge) kun je enkel in de officiële app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Nu weet ik weer waarom ik niet van mysteries hou. Heb je na flink puzzelen de coördinaten gevonden, blijkt op locatie dat de cache bij iemand in de voortuin ligt. Ik haat voortuincaches.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Staat dat er niet bij dan? Normaal wordt dat expliciet vermeld (en is het op de kaart ook makkelijk vooraf te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Hmmbob schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:14:
Staat dat er niet bij dan? Normaal wordt dat expliciet vermeld (en is het op de kaart ook makkelijk vooraf te zien).
Stond er niet bij. Op de kaart leek het of de cache in een groenstrook oid lag. Ook niet leuk, maar te doen. Bij aankomst bleek de cache echt in iemands tuin te liggen. En de buurman was aan het grasmaaien.

Dan loop ik wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Daar zou ik gerust een notitie over plaatsen, of misschien beter, DM'en met de CO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Tijdens de vakantie weer 48 stuks kunnen bijtekenen, allemaal in Denemarken en omgeving Midtjylland. Zaten erg leuke en ingenieuze bij, waaronder een cache waar je met een ("meegeleverde") lepel 8 Kinder Surprise eieren omhoog moest lepelen door een patroon heen. In één van de eieren zat een sleuteltje die toegang verschafte tot de cache zelf en het logboek.

Aantal jaar geleden op Romo ook al tientallen caches gelogd dus het aantal aldaar is weer mooi opgelopen :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 17:05

Goverman

not loaded

*Goverman meldt zich :-)

Ik heb ook een geocaching.com (premium) account en ben af en toe actief met cachen, vooral in de vakanties: ik kijk dan bij aankomst (van een activiteit/in een stadje e.d.) waar caches zijn en bepaal dan of ze haalbaar zijn. Uiteindelijk heb ik ‘slechts’ 41 founds op mijn naam staan, maar daar zit wel een D5/T5 bij!

We waren op La Pointe du Raz en daar is een aantal caches, waaronder een Earth Cache (T5) en een traditional (D5/T5) helemaal aan het einde van de kaap. Voorafgaand aan het bezoek dacht ik dat deze niet haalbaar waren, maar uiteindelijk heb ik toch een poging gedaan. De wandeling zelf was de zeer moeite waard met spectulaire uitzichten.

Hoogtevrees moet je niet hebben, want soms loop je best dicht langs de afgrond. Meest complexe was uiteindelijk vooral dat je aan de noordzijde moet beginnen en ‘ergens’ aan de zuidzijde van de kaap moet zien te komen. Aan de zuidzijde is de kaap voor het grootste deel niet begaanbaar.

Een echt pad over/tussen de rotsen is er niet echt, dus dat is even zoeken en proberen hoe extreem je wilt klimmen. Hieronder is nog de noorzijde, de caches liggen aan de zuidzijde van de rotsen op links.
kl_pointeduraz

Het uitzicht aan bij de Earth Cache is echt fantastisch! Bij de traditional ook, maar die ligt net even uit de looproute. Dit is ongeveer wat je ziet:
kl_vuurtorens

En uiteindelijk heb ik beide caches kunnen uitvoeren.

Naast deze hebben we in het stadje Quimper ook nog, dankzij een cache, een hele mooie openbare stadstuin gevonden. Dat zijn toch we de plussen van geocaches: je komt op net even minder voorspelbare plekken :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
We zijn nu al een week in het zwarte woud en qua Geocaching valt t tegen. Veel natte logrolletjes op plekken waar het naar urine stinkt. We hebben nog 1,5 week voor de boeg. Wie heeft er een lijstje met "must do" caches in de regio Freudenstadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Tijdens een hardlooptraining 40'Z1 - 30’ (6x (5*(10"Z4-20"Z2-30"Z1))p=4') kwam ik langs een aantal geocaches die we nog niet gelogd hadden. En aangezien we er nog vier moesten loggen voor het mysterie heb ik die maar even meegepakt. Voordeel, de jeuk van brandnetels was snel weg toen ik weer in beweging kwam. En een 100% score dus het museum is klaar voor ons.

Nu weer langzaam zoeken naar leuke routes om te wandelen.

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 02-10 11:11
Ik heb recent een firmware update gekregen van m'n Garmin Oregon 700. Nu zie ik nergens meer de mogelijkheid om als ik een kaartgedeelte in beeld heb, daar een live update van de caches te doen. Vroeger kon dit wel. Mis ik iets? Doe ik iets verkeerd?

Opgelost. Apps --> Geocaching .. voila..

[ Voor 9% gewijzigd door catchingfire op 07-08-2019 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Vandaag nog even de laatste caches binnen gehaald, maar de challenge is gelukt:

Afbeeldingslocatie: https://souvenirs.geocaching.com/SouvenirImages/NS8zMC8yMDE5/0e645d74-a624-47da-b159-12742854b57b.png Afbeeldingslocatie: https://souvenirs.geocaching.com/SouvenirImages/NS8zMC8yMDE5/862eeb12-3e89-47a8-bfa1-ddf1d05cdb66.png Afbeeldingslocatie: https://souvenirs.geocaching.com/SouvenirImages/NS8zMC8yMDE5/366d9d35-907d-4854-b9fb-cb55e7d8a5be.png Afbeeldingslocatie: https://souvenirs.geocaching.com/SouvenirImages/NS8zMC8yMDE5/e1da7232-ea5a-41b8-b6d4-b26228fb9e84.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:27
Is er eigenlijk een standaard vocabularium voor hints? Gisteren een Multi gedaan waar bij een van de WPs de hint “drietand” was. Dacht dat dat wellicht sloeg op de vorm van een boom maar vonden de cache niet. Vraag me nu af of de hint niet eerder sloeg op het feit dat je wat bovengrond/bladeren moet weghalen als met een drietand/hark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
Onze labcache is sinds vorige week online :*)
https://labs.geocaching.com/goto/knoal

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frietsje
Twixie schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:16:
Is er eigenlijk een standaard vocabularium voor hints? Gisteren een Multi gedaan waar bij een van de WPs de hint “drietand” was. Dacht dat dat wellicht sloeg op de vorm van een boom maar vonden de cache niet. Vraag me nu af of de hint niet eerder sloeg op het feit dat je wat bovengrond/bladeren moet weghalen als met een drietand/hark.
Dat soort woorden bestaan wel ja (bijv. prikstok, om te doen wat je zelf al omschrijft).
Echter, het kan natuurlijk alles betekenen om je toch een richting op te sturen zonder het te makkelijk te maken :) Drietand zegt mij niks, behalve mijn oude tandarts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emil_406
frietsje schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:07:
[...]

:) Drietand zegt mij niks, behalve mijn oude tandarts.
Het doet mij denken aan mijn schoonmoeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Ik heb nog nooit een labcache gedaan maar als ik die bij ons in Arnhem bekijk moet je een route via de speciale app afleggen om deze te kunnen loggen?

Stop de verwelking!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neggs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 16:03
Twixie schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:16:
Ik heb wel eens lijstjes gezien maar het blijft mensenwerk en soms is de gedachtekronkel van de CO erg bochtig ;-)
Maar misschien heb je hier iets aan:
https://www.wilxlii.nl/ca...begrippenlijst-geocaching
https://www.geocaching.com/about/glossary.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:02
Kleine vraag; is een dedicated GPS-apparaat het waardt voor Geocaching? Heb met mijn iPhone toch nog wel vaak dat de GPS in het bos zomaar 20m verspringt, wat voor Geocaching wel erg vervelend is.

En hoe is de interface van zo'n GPS-apparaat voor Geocaching?

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Ja, ik vind van wel.

Voordelen:
- kan tegen een stootje en tegen water (die van mij heeft al een keer in de sloot gelegen).
- lange batterijduur + er gaan (bij mij dan) gewone AA batterijen in. Dus in geval van nood haal je bij de eerste de beste winkel een setje nieuwe.
- werkt offline, hoewel dat met de geocaching app in principe ook wel kan.
- is doorgaans ook wat nauwkeuriger.

Als ik ergens ga geocachen, maak ik een pocket query aan. Die download ik als GPX bestand en die zet ik in de GPS. Vervolgens kun je uit de lijst of op de kaart een geocache kiezen waar je naar toe wilt.

Voor het navigeren gebruik ik altijd de kompas weergave. Als je een GPS gaat kopen, koop er dan wel één met een ingebouwd kompas.

Verder zijn de laatste logs, beschrijving en hint ook te raadplegen.

Indien je klaar bent, geef je aan door middel van een knop of je de cache wel of niet hebt gevonden, of dat er onderhoud nodig is.

Wanneer je thuis komt, hang je de GPS aan je computer en kun je de gevonden caches uploaden naar geocaching.com en van een tekst voorzien.

Makkelijker kan eigenlijk niet.

Als je interesse hebt, moet je eens naar Waypoint gaan (www.gps.nl). Ze hebben diverse winkels in het land waar je de apparaten ook uit kunt proberen voordat je ze koopt en ze kunnen je van goed advies voorzien.

[ Voor 8% gewijzigd door Jeroen O op 27-08-2019 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, wij zijn hier ook blij met een offline GPS. Wij gebruiken eigenlijk de combinatie tussen smartphone en offline GPS, en dan vooral als we met de kinderen gaan lopen. Ik geef liever een robuuste GPS in de kinderhanden dan mijn Galaxy S9 :+

Als we meerdere caches gaan doen laad ik inderdaad een GPX in, maar als het maar een enkele is dan toets ik handmatig de coördinaten over. Wij gebruiken zelden de specifieke geocaching functionaliteit die in de GPS zit voor het loggen, maar loggen alles via de smartphone.

De tip van een GPS met ingebouwd (elektronisch) kompas is een gouden tip, dat was voor ons een hard criterium (anders krijg je als je stil staat geen goede richtingaanwijzing, guess what kinderen doen als ze onderzoeken welke kant ze op moeten....) Wij gebruiken de Garmin Dakota 20, omdat deze lekker robuust is, touchscreen heeft (ipv een gek knopje om te besturen) en dus een ingebouwd elektronisch kompas.

Meest gebruikte flow:
  • Ik zoek een cache op via de smartphone (via ofwel c:geo of Geocaching app)
  • Toets het coördinaat over op de GPS, geef GPS aan kind 1 of kind 2
  • Die schakelt zelf over naar de kompas modus
  • We zoeken en vinden de cache
  • Ik log de cache op de smartphone.
Alternatieve flow:
  • Vooraf laad ik caches in de GPS
  • Onderweg kijk ik welke cache de volgende gaat zijn, op mijn smartphone
  • Kind 1 of kind 2 gebruikt de geocache functionaliteit om deze cache te selecteren en over te schakelen naar kompas
  • We zoeken en vinden de cache
  • Ik log de cache op de smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDoXke
Ik gebruik meestal de gps. Gsm is handig voor als je even snel ergens een cache wil zoeken, maar als je een tocht gaat doen is een gps toch makkelijker en betrouwbaarder. Met de nieuwste toestellen kan je zelfs de gps je lijsten, pocket queries of caches in de buurt direct laten ophalen door een verbinding met je smartphone. Zo kan je toch caches er op zetten als je dit vergeten bent te doen op voorhand, of toch gaat cachen zonder dat dit gepland was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neggs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 16:03
Hier ook al sinds 2008 aan het cachen, in die tijd was een GPS noodzaak.
Nu zie je dat steeds meer mensen met een phone cachen en daardoor ook veel meer mensen cachen volgens mij. Veel caches zijn ook "oppikkers" en die boeien ons niet zo. We gaan liever voor een mooie tocht met goed verhaal.
Een GPS (Legend en Dakota 20 hier) is wel fijner bij bepaalde situaties zoals robuustheid, waterdichtheid (hoewel mijn iPhone dat ook al is), nauwkeurigheid en soms worden er trucjes verwacht zoals omzetten van coordinatenstelsels, projecteren e.d. waarvan ik dat makkelijker op de gps doe. Maar dat is natuurlijk ook weer persoonlijk. De GPS gaat altijd mee, ook op vakantie en ook als we niet cachen. Leuk om te zien waar je geweest bent en handig bij uitstippelen van routes en de weg terug. Ook met wielrennen gaat ie mee - op het stuur en voorafgeladen routes. Voor mij is zo'n apparaatje dus van toegevoegde waarde.

Ik zou adviseren eerst eens met een gps te oefenen/spelen want heb ooit iemand zo'n apparaat geadviseerd maar die kon er niet mee overweg en heeft hem weer verkocht. Ze was niet zo handig met dat soort dingen hoor, meeste mensen lukt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDoXke
Neggs schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:44:
Ik zou adviseren eerst eens met een gps te oefenen/spelen want heb ooit iemand zo'n apparaat geadviseerd maar die kon er niet mee overweg en heeft hem weer verkocht. Ze was niet zo handig met dat soort dingen hoor, meeste mensen lukt het wel.
Dit is inderdaad heel erg belangrijk: Ik had zelf al jaren een 60CSX, en toen die aan vervanging toe was heb ik enkele keren een oregon 750 gebruikt. Hier kon ik dan weer helemaal niet mee werken, terwijl een vriend van mij weer wel met de oregon kan werken, maar niet met de 60CSX. (Hoewel ik vind dat hij ook niet kan werken met de oregon :+ ) Als je een toestel hebt dat je niet helemaal ligt, zal je eerder teruggrijpen naar je smartphone, terwijl ik eerder zal kiezen voor men gps.
Daarom heb ik geopteerd voor de 66S waar ik heel blij mee ben, maar toch nog regelmatig dingen bij leer hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
Zaterdagavond nog eens gaan nachtcachen. 't Was weer even geleden.
Met z'n vijfen naar het Leuvense, om daar een klein rondje van 4km te doen. Mooi uitgewerkt, niet al te spannend (behalve dan een hertje in 't bos) en vooral niet al te moeilijk. Na twee uur waren weer terug aan de auto.
Zo is nachtcachen tenminste nog leuk, we hebben wel eens andere gedaan waar je een uur aan een WP nog niet verder kunt. Dan is de pret snel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51
Ik heb een Garmin eTrex 30 en die heeft nog zo'n pookje voor de bediening, dat is wel lastig. Ik gebruik voor het navigeren meestal de losse GPS met een pocket query resultaat erop. De eTrex heeft een 'Geocache' menu, die gebruik ik om snel de dichtstbijzijnde caches te vinden en er heen te navigeren. Loggen doe ik op de telefoon of bij terugkomst thuis op de desktop.

Ik vind het een grote meerwaarde hebben, vooral vanwege de accuduur (en reservebatterijen gaan altijd mee) en ook wat hier al genoemd is ... kinderen. En je zit niet de hele tijd met je telefoon te klooien, unlocken etc.

Ik heb er ook nog Openstreetsmap Wandelkaarten opgezet: als we dwars door een bosperceel worden gestuurd is het wel handig om de snelste route erom heen te kunnen vinden. Maar de Geocaching App heeft ook best goede wandelkaarten nu (ook OSM dacht ik). En er zijn natuurlijk ook andere alternatieven: een telefoon is wel wat handiger in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:58
Gebruiken jullie ook andere diensten, zoals opencaching.nl? In c:geo heb ik mijn geocaching account ingesteld, maar ik heb eigenlijk mezelf nooit verdiept in de alternatieven. Iemand hier ervaring mee?
Het zou leuk zijn om extra caches te vinden in de buurt, zodra je de geocaching caches allemaal gevonden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Nee, ik niet. Ik heb er ook geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Nope.

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste