"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Dit weerhoud mij er ook van om een TB te laten rondreizen. Maar in tegenstelling tot dit verhaal is de TB van mijn vriendin al jaren onderweg en is hij weer onderweg naar Nederland.S913 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 07:29:
In mijn omgeving hebben we niet zoveel goede ervaringen met TB's. Van de 8 zijn er nog maar 2 'live' en waren er 2 binnen 300km al verdwenen in Nederland.
Daarnaast eentje verdwenen op een event in Tjechie, eentje was in een T5 boven in een boom in Flevoland gelegd die bij een storm verwoest was. En 1 van de actieve is nu al bijna een jaar in iemands bezit, die nog wel gewoon cachet, maar de TB niet dropt en ook niet reageert op mijn messages/e-mails ...
Enige wat nog écht actief is, is de TB-sticker op mijn auto
Auto TB's blijven inderdaad het leukst!
XBL: DonFrans
Wij hebben ook meegedaan met de duck dash deze zomer, die heeft het 5 caches volgehouden. Is ergens in zuid holland in een TB-hotel beland en nooit meer vertrokken. Al van meerdere cachers bericht gehad dat hij er niet meer is.
Tegelijkertijd is een geocoin die we in Duitsland hebben laten maken na 2 jaar spoorloos te zijn geweest ineens weer boven water. En een fransoos die al 3 jaar een tb van ons gijzelde en nergens op reageerde had ook ineens een goede dag en besloot een paar maanden geleden die tb weer te droppen. Die is weer onderweg naar Nederland, dus het was nog een echte drop ook.
Verwijderd
Is voor mijzelf een reden om geen TB's mee te nemen normaliter. Vaak zoek ik wel even het doel erbij via de app en mocht dat echt aansluiten bij mijn plannen dan wil ik hem wel meenemen, maar anders laat ik ze lekker liggen. Ik cache soms maanden niet door omstandigheden, dus dan zit ik met een TB.
Alhoewel ik wel een eigen cache in een munitiekist op 200 meter van mijn huis heb liggen. Daar kunnen ze altijd in
Auto doet het altijd goed, maar ik heb 2 van de 3 auto's gewisseld recent. Dus moet nodig nieuwe stickers halen (had van die stickers die erop bleven zitten, niet van die verwijderbare).
Ik wilde eerst even kijken of het wat voor me was en ik word nogal recalcitrant van die Facebook-logins, dus ik vond dat ik wel even zonder konHmmbob schreef op donderdag 08 september 2016 @ 22:36:
Maar waarom registreer je je niet dan? Er is ook gewoon een gratis variant?
I dunno, ik voelde me verplicht om wat te doen. Op de FAQ-pagina staat dat het een regel is dat je wat moet achterlaten en ik had niks anders. Vandaar dat ik vroeg of jullie dat wel vaak doen.AW_Bos schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 00:19:
Ikzelf gebruik de C:geo app in de App-store. Werkt perfect!
En verder AH-zegels achterlaten? Ik vraag me af of je er echt iemand blij mee maakt?
Overigens had ik zelf wel een restaurantzegel willen vinden... Ik kom er nu 1 tekort
Als ik de rest van de posts lees gebeurt het dus niet veel en als het gebeurt gaat het regelmatig niet helemaal volgens plan. Maar het is dit weekend kermis in het dorp, dus mocht ik daar langs komen kan ik wel even kijken of er wat leuks is voor de volgende keer.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
De regel is m.i. meer dat áls je iets eruit neemt ook iets erin legt. Niets erin = niets eruit.Ample Energy schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:20:
I dunno, ik voelde me verplicht om wat te doen. Op de FAQ-pagina staat dat het een regel is dat je wat moet achterlaten en ik had niks anders. [/small]
Verwar dit niet met de trackables waar de discussie over ging

Niet dat voetbal me iets kan schelen, maar het was leuk om op deze manier Zweden en Duitslands "oranje te kleuren"

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Vandaag had ik voor de tweede keer het volgende:
Cache die ik tijd terug gevonden heb is overgenomen door andere gebruiker. Cache wordt als nieuw online gezet als kopie van de andere.
Gaan jullie hem dan gewoon oppikken en loggen?
Lekker makkelijk, je weet tenslotte al waar hij ligt.
Ik ben ook wel eens achteraf bij een cache terug geweest om het logboek in te vullen, nadat deze was vervangen. Ten tijde van het vinden bestond deze namelijk meer uit water dan uit papier.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Elect a clown, expect a circus.
Echter... Bij station Amersfoort ligt een cache die ik niet kan vinden. Ik heb al twee keer gekeken en volgens de hint op de plek gezocht waar hij moet liggen.
Maar ik vind maar niks, en alles lijkt moer-vast te zitten
Frustrerend
In Weesp heb ik pas geleden nog wat leuke caches gevonden. Bij eentje heb ik er maar een pennetje bij gedaan. Zo rottig als iemand een cache vindt zonder pen, terwijl er een pen in past. Doe er dan gewoon een pen bij, joh
En over die TB's, zo had ik ooit eens een leuk pluche varkentje gevonden in een TB-hotel in Glanerbrug. Echt een gaaf ding, en die heb ik vervolgens naar Woerden gebracht. Die is vervolgens de Randstad een beetje doorgegaan, en geëindigd in Ridderkerk. Een klein jaar geleden daar gedropt, maar sindsdien nooit meer gespot. Onwaarschijnlijk dat hij daar nog zal liggen.....

[ Voor 43% gewijzigd door AW_Bos op 30-03-2017 16:04 ]
En zo is het maar net.
Of die eigenaar (die ik heb ge-PM'd) is er ongetwijfeld zeker van dat die er altijd moet liggen, terwijl hij nu opeens weg is. Of hij trollt me. Dat laatste is niet te hopen

Vlakbij mijn huis, onderweg naar de sportschool, ligt een mooie cache. Bij een fietserspontje. Alleen is het wat gedoe om die cache eens een keer te kunnen grijpen
Nieuws over mijn TB die ik vorig jaar heb losgelaten.
De doelen zijn:
Landen bezoeken waar Elanden leven en uiteindelijk het Geocaching HQ bezoeken.
Resultaat sinds afgelopen maand.
Noorwegen is op doorreis bezocht en hij is nu te gast in Zweden.
Time is an illusion, Lunchtime doubly so
Deze bazen-cache ligt ergens in Amerika
Leuk kanaal though!
[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 13-05-2017 15:59 ]
Voor wie een mooie locatie zoekt om eens te gaan geocachen en ook van een mooie omgeving / natuur houdt, kan ik Schiermonnikoog echt aanbevelen.
Van de 21 caches op het eiland heb ik er 20 gevonden. De 21e, deels een nachtcache kon ik vanwege gebrekkige voorbereiding helaas niet voortzetten. Maar dat geeft niet, zo heb ik een goede reden om nog eens een keer terug te gaan.
Enkele hoogtepunten:
Het geheim van Vredenhof. Dit is een serie van vijf caches. De laatste kan je alleen vinden met behulp van informatie uit de eerste vier caches. Er zit ook een heel verhaal aan vast en je komt op diverse mooie locaties. Ook wordt er veel gewerkt met peiling en afstand om naar het volgende via-punt te komen. Is weer eens een andere manier van zoeken.
Wassermann. Geocachen in een oude bunker uit de tweede wereldoorlog.
De Ketel. Deze cache ligt letterlijk in the middle of nowhere. Voor natuurliefhebbers en mensen die van rust en ruimte houden een aanrader. Doe wel goede wandelschoenen aan want het is wel een stukje lopen.
Eilaunder-strunetocht. Leuke multi door de bossen.
Commando Nighthawk. Deze kon ik uiteindelijk niet afmaken, maar je speelt een complete missie die je deels in het donker moet voltooien. Je hebt hier diverse attributen voor nodig. Ik moet zeggen in het donker door het dichtbegroeide bos lopen is een gehele bijzondere ervaring
Opeens kreeg ik een idee dat hier best wel eens een Geocache kon liggen, en jawel....
Echter is deze goed verstopt en was het op deze Pinksterdag erg druk met muggles.
Volgende keer beter...
Voor de liefhebbers: GC20RGR
Dus: 1e mystery en ook meteen de eerste FTF.
Ik ben 2 jaar gelden begonnen met Geocaching. Ik kwam er al snel achter dat de gps om mijn Note 3 erg slecht was dus heb ik een Bluetooth gps gekocht om aan mijn telefoon te koppelen. Maar dit was het ook niet helemaal.
Ik heb ongeveer anderhalf jaar geen cache meer gezocht maar wil het graag weer gaan op pakken. Nu wil ik dus een gps gaan kopen en ben ik 2de hands een Garmin Oregon 600 Tegen gekomen. Is dit een beetje een goede gps voor Geocaching? Hij kost 200 euro en dat is wel het maximale wat ik wil uitgeven eigenlijk. Daarom kijk ik ook naar goede gebruikten.
Edit: Mijn stats plaatje.
[ Voor 9% gewijzigd door SkullboyNL op 25-07-2017 22:53 ]
Zelf stel ik de volgende eisen aan een GPS: moet geocachen ondersteunen, een (magnetisch) kompas hebben en hij moet een hele dag meegaan op een setje batterijen die ook nog eens vervangbaar moeten zijn. Als ik de productpagina bekijk, voldoet de Oregon daar wel aan. Ik weet niet of je zelf nog specifieke wensen of eisen hebt, maar anders zou ik zeggen dat dit toestel zeker geschikt is.
Als je nieuw wilt kopen, kom je met dit budget meer uit bij een Garmin eTrex, maar die hebben een kleiner scherm.
Zelf gebruik ik een Garmin Dakota 20.
Ik heb de link naar je profiel in de startpost geplaatst bij de andere profielen.
[ Voor 6% gewijzigd door Jeroen O op 26-07-2017 08:00 . Reden: Was iets vergeten ]
We hebben na advies de modellen met een touchscreen links laten liggen en hebben uiteindelijk voor een Garmin eTrex 30x gekozen. Als je namelijk met wat kouder weer denkt om handschoenen aan te trekken, wat natuulijk nog wel eens gebeurt bij het cachen, dan moet je telkens een handschoen uittrekken om je touchscreen te kunnen bedienen.
Vanaf de serie 600 heeft de Oregon een capacitief scherm ... Maar schijnbaar werkt de 600 toch tot op een bepaalde hoogte redelijk goed met handschoenen (maar niet met een stokje denk ikJeroen O schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:10:
Dat is alleen van toepassing op capacitieve touchscreens. Navigatietoestellen hebben doorgaans een resistief touchscreen. Die zijn gewoon met handschoen aan te bedienen.
I tested the Oregon 600 with several types of gloves. It performed best with bike gloves and leather work gloves, to which it was nearly as responsive as touching the screen with my bare finger. Fleece gloves took a bit more pressure but worked fine, although the unit was completely unresponsive to my big bulky snow boarding gloves. Bron
~ H.P. Lovecraft
Ik vond het toch wat omslachtig om caches er stuk voor stuk op te zetten dat ik wat ben gaan googelen. Toen kwam ik er achter dat ik gewoon een lijst kan maken en die kan exporteren als een GPX file. Dat gedaan en op de Oregon gezet dat werkte erg goed. Daarna las ik dat je beter gebruik kunt gaan maken van GGZ bestanden omdat je dan meer caches er op kunt zetten (4 miljoen) en dat hij dan sneller is met laden. Ik dus een lijst gemaakt met caches hier uit de buurt (460 stuks) Die geëxporteerd naar mijn Oregon en vanuit daar omgezet naar een GGZ file met GSAK. (Ik weet niet of dit de beste manier is maar het werkt wel)
Vandaag 9 caches gelogd met de Oregon daarbij zat ook 1 Chirp. Thuis de logfile geüpload naar de website van geocache. Ik ben zeer tevreden met de Oregon hij is goed te bedienen toucht werkt goed. GPS Signaal is goed ook in de bossen. Je merkt wel dat het een GPS is en geen mobiel want soms is hij een beetje traag met kaarten inladen als je snel uitzoomt.
Vandaag 4 stuks Eneloop NiMH oplaadbare batterijen gekocht hopen dat ze voor zondag binnen zijn dan kan ik ze mooi gebruiken op vakantie.
Nog 1 vraag. Ik ga vanaf zondag een rondje door Duitsland rijden en heb al een mooie route uitgestippeld maar hoe kan ik makkelijk zien welke caches er op de route liggen?
Zover mij bekend kan je via de site van gc dit doenSkullboyNL schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:29:
Gisteren dus de Oregon 600 maar is opgehaald. Toen ik thuis was heb ik gelijk alle oude caches die op de gps stonden verwijdert. Daarna via de geocache website 2 caches er opgezet om te proberen.
Ik vond het toch wat omslachtig om caches er stuk voor stuk op te zetten dat ik wat ben gaan googelen. Toen kwam ik er achter dat ik gewoon een lijst kan maken en die kan exporteren als een GPX file. Dat gedaan en op de Oregon gezet dat werkte erg goed. Daarna las ik dat je beter gebruik kunt gaan maken van GGZ bestanden omdat je dan meer caches er op kunt zetten (4 miljoen) en dat hij dan sneller is met laden. Ik dus een lijst gemaakt met caches hier uit de buurt (460 stuks) Die geëxporteerd naar mijn Oregon en vanuit daar omgezet naar een GGZ file met GSAK. (Ik weet niet of dit de beste manier is maar het werkt wel)
Vandaag 9 caches gelogd met de Oregon daarbij zat ook 1 Chirp. Thuis de logfile geüpload naar de website van geocache. Ik ben zeer tevreden met de Oregon hij is goed te bedienen toucht werkt goed. GPS Signaal is goed ook in de bossen. Je merkt wel dat het een GPS is en geen mobiel want soms is hij een beetje traag met kaarten inladen als je snel uitzoomt.
Vandaag 4 stuks Eneloop NiMH oplaadbare batterijen gekocht hopen dat ze voor zondag binnen zijn dan kan ik ze mooi gebruiken op vakantie.
Nog 1 vraag. Ik ga vanaf zondag een rondje door Duitsland rijden en heb al een mooie route uitgestippeld maar hoe kan ik makkelijk zien welke caches er op de route liggen?
https://www.geocaching.com/my/userroutes.aspx
Zelf plan ik altijd mijn routes handmatig met behulp van GSAK en wat macro's.
4 Miljoen caches is overdreven, je kan beter 1000 actuele caches hebben dan er 4 miljoen.
Zelf zorg ik dmv van GSAK dat ik altijd over actuele data beschik.
Een GPS is eenmaal accurater dan een telefoon, vooral op afgelegen plekken komt een GPS meer tot zijn recht. Al ben ik soms ook wel onder de indruk hoe accuraat mijn samsung s6 is.
Ik heb een jaar of 5 geleden wat gecached en nu wil ik het met mijn oudste zoontje weer eens gaan doen. Ik kan me niet herinneren dat de specialere caches zoals multicaches toen alleen voor premium leden waren?
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Via de website zie je ze wel maar niet in de app.bramv82 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:31:
Moet je echt premium lid zijn om alle caches te kunnen zien? Of zijn er apps waarbij je dit niet hoeft?
Ik heb een jaar of 5 geleden wat gecached en nu wil ik het met mijn oudste zoontje weer eens gaan doen. Ik kan me niet herinneren dat de specialere caches zoals multicaches toen alleen voor premium leden waren?
Wanneer je premium member bent en cache owner dan kan je op de cachepagina aangeven dat de cache alleen beschikbaar is voor premium members.bramv82 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:31:
Moet je echt premium lid zijn om alle caches te kunnen zien? Of zijn er apps waarbij je dit niet hoeft?
De meeste cache owners doen dit niet.
https://www.geocaching.co...d=c8f53679-26e8-4a9e-bd57
een aanrader.
Helaas deze multi als DNF moeten loggen, maar wat een fantastische wandeling.
Eindelijk gevondenGlabbeek schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:11:
Ah, Amersfoortse Tijd. Wat een crime is dat, ik heb daar alles meerdere keren afgetast. Borden, bankjes, dat grote electronische bord dat er voor staat. Ik denk dat ik die maar opgeef.
Alleen... de opgerolde logrol zat muurvast en het trek-haakje was afgebroken ter hoogte van de bovenkant van de logrol

Ik heb vijf minuten nog verwoede pogingen gedaan om hem eruit te trekken, maar helaas.
Uiteindelijk maar gelogd met een foto van die cache in mijn hand. Tja.....

Volgens de logs was het een nieuwe logrol die er in zat.
ikzelf gebruik c:geo. Deze app kan alles wat de site ook kan.SkullboyNL schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:44:
[...]
Via de website zie je ze wel maar niet in de app.
[ Voor 45% gewijzigd door AW_Bos op 28-08-2017 01:43 ]
Enige wat mij nog tegenhoudt om te upgraden (rubbers/knoppen laten los) is dat de nieuwe Oregons een glazen scherm hebben en voor mijn gevoel is dat wat kwetsbaar voor wat ik allemaal met de mijn GPS doe. Maar volgens mij heeft de Extrex ook een glazen scherm, dus dat "probleem" heb jij niet.
~ H.P. Lovecraft
Wat ik me nu afvraag, kan je zo geen beschermde plastiek aanbrengen of zou het touchscreen dan niet meer werken (doe dit ook steeds bij smartphone, is extra beschermingslaag).
Kent er iemand een handig draagzakje voor de oregon 700 in weg te steken voor bvb mee te nemen in een rugzak als je deze niet gebruikt.. want zo los opbergen doe ik liever niet.
[ Voor 50% gewijzigd door GarminH op 05-09-2017 11:12 ]
Als Wanneer ik toe ben aan een nieuw apparaat moet ik in elk geval draadloos caches kunnen laden, het hele gedoe van de 450 aansluiten op de pc, vervolgens GSAK opstarten omdat de browsers niet meer rechtstreeks naar de Garmin kunnen schrijven, en dan nog eens de caches overzetten vind ik echt niet meer van deze tijd.
Hoe doen jullie dat nu, caches laden?
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Ik kan je vooral antwoord geven op de laatste vraag, niet zozeer om tips te geven om met een GPS caches te laden.Sherlock schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:26:
Ik heb al tijden een Oregon 450, en ben daar over het algemeen best tevreden over. Ik heb wel het idee dat de Etrex Vista HCx die ik daarvoor had iets nauwkeuriger was. Maar dat is meer een gevoel, niet iets wat ik kan onderbouwen.
Als Wanneer ik toe ben aan een nieuw apparaat moet ik in elk geval draadloos caches kunnen laden, het hele gedoe van de 450 aansluiten op de pc, vervolgens GSAK opstarten omdat de browsers niet meer rechtstreeks naar de Garmin kunnen schrijven, en dan nog eens de caches overzetten vind ik echt niet meer van deze tijd.
Ik cache al sinds mijn allereerste cache met mijn telefoon. Met c:geo heb je de opties om draadloos te verzenden met send2c:geo.
Voor (grote) vakanties gewoon met GSAK een GPX maken en inladen. Had laatst 21k caches in de telefoon staan voor Amerika
In Europa kan ik gewoon cachen met mobiel internet aan.
Ik gebruik voor ff snel een cache zoeken ook c: geo op mijn telefoon, maar vooral de levensduur van de batterij is een bottleneck. Als ik in de bergen aan het cachen ben dan ben ik best een paar uur onderweg, en dan ben ik heeeel erg blij met de Garmin en de reservebatterijen die in de rugzak zittenFrans92 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:47:
[...]
Ik kan je vooral antwoord geven op de laatste vraag, niet zozeer om tips te geven om met een GPS caches te laden.
Ik cache al sinds mijn allereerste cache met mijn telefoon. Met c:geo heb je de opties om draadloos te verzenden met send2c:geo.
Voor (grote) vakanties gewoon met GSAK een GPX maken en inladen. Had laatst 21k caches in de telefoon staan voor Amerika
In Europa kan ik gewoon cachen met mobiel internet aan.
Ik heb die live in te kunnen laden, volgens wat ik gelezen/gehoord heb zou de Oregon 700 caches kunnen inladen zonder dat je deze hoeft aan te sluiten.Sherlock schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:26:
Ik heb al tijden een Oregon 450, en ben daar over het algemeen best tevreden over. Ik heb wel het idee dat de Etrex Vista HCx die ik daarvoor had iets nauwkeuriger was. Maar dat is meer een gevoel, niet iets wat ik kan onderbouwen.
Momenteel cache ik met een etrex10, ik maak een GPX in GSAK en stuur deze naar de etrex + naar mijn smartphone waar ik deze zal inladen in c:geo (hierop zie je ook de kleine wegjes)
Verwijderd
Ik draai pocket query's en zet die met de kabel op mijn apparaat. Als ik in het veld iets wil weten pak ik de officiele GC app op mijn iPhone.Sherlock schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:26:
Heb een Garmin GPSMAP 62s. Erg tevreden over het apparaat en te duur om snel te vervangen, maar als ik hem vervang wil ik iets met touchscreen. Vind ik belangrijker / handiger dan die paar keer een kabeltje aansluiten. Draadloos zou voor mij dus geen toegevoegde waarde zijn.
Ik heb een Ulefone Power 2 met een ontzettend dikke accu. Daarmee kan ik gerust de hele dag cachen, want ik hoef het scherm toch niet continu aan te hebben. Af en toe kijken waar je bent en pas in de buurt van GZ gaat het scherm "echt" aan.Sherlock schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:51:
[...]
Ik gebruik voor ff snel een cache zoeken ook c: geo op mijn telefoon, maar vooral de levensduur van de batterij is een bottleneck. Als ik in de bergen aan het cachen ben dan ben ik best een paar uur onderweg, en dan ben ik heeeel erg blij met de Garmin en de reservebatterijen die in de rugzak zitten
En met een powerbankje verleng je de levensduur nog wel een stukje
Misschien is het ook meer een gevoel (niet gestaafd met feiten), mijn 450t heeft -32 graden overleeft (netSh0ckTr00per schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 07:39:
Ik heb mijn 600 in een kristalgroeve uit mijn knuisten laten vallen. Hij is vol op het glas gevallen en hoewel er wel een kras in het glas zit was het vooral de plastic behuizing er omheen die schade heeft opgelopen.Hij is ook al een keer rijdend op de fiets uit de houder gevallen maakte een paar mooie salto's op het asfalt maar dat levert geen eens een krasje op.

Eigenlijk altijd via Pocket Queries en dan de GPX file copy/paste. De queries maak ik of:Sherlock schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:26:
- via de Geocaching Map, in/uitzoomen op het gebied waar het om gaat evt. filtertjes rechts instellen en dan PQ van maken.
- Of,
- Een Route maken en daar een PQ van maken.
~ H.P. Lovecraft
Erg leuk om te doen, het is dan ook prima weer.
Heb in dit topic al enkele mooie suggesties gezien voor caches die echt heel goed zijn, maar heb ergens in een ouder topic iets gelezen over een cache die 's nachts gelopen werd en er ook een telefoon nummer gezocht moet worden.
Helaas kan ik nergens meer vinden waar dit stond, iemand ideeën hierover?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Welke GC code, of heb je een linkje?emil_406 schreef op zondag 24 december 2017 @ 21:44:
Vandaag, na 77 finds, m'n eerste eigen cache geplaatst. Vanmorgen gelegd, vanmiddag online aangemaakt en vanavond al gereviewed en online! Nu wachten op de ftf!
Sometimes you need to plan for coincidence
http://coord.info/GC7GBAG
Ik heb gisteravond nog 10 nanocache-behuizingen besteld. Ideetje voor een trialtje....
[ Voor 19% gewijzigd door emil_406 op 25-12-2017 09:56 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 25-12-2017 09:57 ]
1,5 uur heen, 1,5 uur terug. Das best te doen toch? Of heb je iets anders te doen op 1e kerstdag?Hmmbob schreef op maandag 25 december 2017 @ 09:57:
Niet vandaag: "NE 153.9 km from your home location"
https://coord.info/GC7G31R
Elk jaar (vanaf 2012) komt er rond kerst een mystery uit die bestaat uit 48 logo's. Ik heb nu 4 jaar op rij deze nog voor het nieuwe jaar kunnen oplossen
In Februari of Maart wordt de Logologie van het jaar ervoor gearchiveerd, ik moet dus wel ff opschieten.
Time is an illusion, Lunchtime doubly so
Vandaag ook maar cache 2 en 3 online gegooid. 2 lastig te vinden nano's. Kom er nu achter dat het hiden maken wel net zo leuk is als het zoeken.emil_406 schreef op zondag 24 december 2017 @ 21:44:
Vandaag, na 77 finds, m'n eerste eigen cache geplaatst. Vanmorgen gelegd, vanmiddag online aangemaakt en vanavond al gereviewed en online! Nu wachten op de ftf!
https://coord.info/GC7GG5G
En
https://coord.info/GC7GG53
Ik heb ook al een cache klaar liggen om ergens te plaatsen, en ik had een leuke plek in gedachten, maar het kostte me een heel toestemmingsformulieren-circus van het Waterschap. En dan is het te hopen dat bij e.v.t onderhoud aan de dam die cache niet verwijderd zou worden. Ik had later een idee voor een andere plek, maar iemand kwam al snel op een dichtbije afstand met een eigen cacheemil_406 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:34:
[...]
Vandaag ook maar cache 2 en 3 online gegooid. 2 lastig te vinden nano's. Kom er nu achter dat het hiden maken wel net zo leuk is als het zoeken.
https://coord.info/GC7GG5G
En
https://coord.info/GC7GG53

Ook had ik een idee voor een cache bij het ooievaars-bezoekerscentrum in mijn dorp, omdat daar een mooie fietsers-rustplaats was, maar die is inmiddels ook al geschrapt. Ik ga toch eens kijken of ik die cache daar alsnog ergens kwijt kan. Nu de beheerder eens zoeken...
[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 13-01-2018 14:04 ]
Ik ben nu bezig met een cache in een natuurgebied hier in de buurt. Iemand ervaring met het aanvragen van zoiets bij Staatsbosbeheer?
Dat moet je bij Staatbosbeheer aanvragen bij de betreffende boswachter van een gebied. Ze hebben daar een nette overeenkomstbrief voor. Kijk hier maar even: https://www.staatsbosbeheer.nl/Contact/gpsemil_406 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:53:
Ik heb een aantal maanden geleden zelf een 3-tal caches geplaatst en merk dat ik het ook erg leuk vind wanneer mensen een van mijn caches loggen.
Ik ben nu bezig met een cache in een natuurgebied hier in de buurt. Iemand ervaring met het aanvragen van zoiets bij Staatsbosbeheer?
"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek
Dat heb ik reeds gedaan, inmiddels een week geleden. Hoe snel reageren ze doorgaans?Vorlon schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:05:
[...]
Dat moet je bij Staatbosbeheer aanvragen bij de betreffende boswachter van een gebied. Ze hebben daar een nette overeenkomstbrief voor. Kijk hier maar even: https://www.staatsbosbeheer.nl/Contact/gps
Dat is nogal afhankelijk van de boswachter in kwestie.... Er zijn er hier in de buurt een aantal die binnen een paar dagen reageren, maar ik heb ook wel andere verhalen van weken gehoord.emil_406 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:45:
[...]
Dat heb ik reeds gedaan, inmiddels een week geleden. Hoe snel reageren ze doorgaans?
"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek
Ik heb deze cache gevonden met behulp van de Garmin eTrex Touch 35. Nu viel mij op dat het best onhandig ging. Ik kon beter een rondje lopen door het park en de aanwijzingen vinden door om mij heen te kijken.
Wat het moeilijk maakte was dat de Garmin mij netjes naar de multi-cache navigeerde, maar eenmaal aangekomen kon ik niet naar de volgende waypoint navigeren of iets verder klikken.
Uiteindelijk moest ik terug naar het menu -> manage waypoints -> zoeken naar de juiste (er zit volgordelijkheid in de waypoints (A t/m E) -> aanklikken en navigeren.
In het gpx-bestand zie ik netjes de multi-cache start (tevens waypoint A) en daaronder een verzameling andere waypoints staan. Het gekke is dat mijn Garmin alles afzonderlijk ziet
Je ziet dus niet:
- Welke waypoints bij een multi-cache horen
- In welke volgorde je ze moet vinden
Heb ik iets verkeerd gedaan of zijn er betere manieren om de multi-cachen?
Wellicht is het handiger om alleen caches in je eTrex te zetten die je die dag van plan bent om te vinden?
Ik snap wat je zegt, want gisteren heb ik het dan op mijn telefoon geprobeerd. Ik vond wel dat de GPS van een iPhone toch iets minder nauwkeurig is heb ik het idee want ik was rondjes aan het lopen.EdwinB schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:40:
Ik gebruik eigenlijk altijd mijn telefoon voor alles behalve het navigeren naar een waypoint. Die vul ik dan in de GPS in. Ben er nooit ingedoken hoe het werkt met geocaches in een eTrex te zetten.
Wellicht is het handiger om alleen caches in je eTrex te zetten die je die dag van plan bent om te vinden?

Ik dacht: de Garmin gebruiken voor Geocachen is een leuke toevoeging. Ik gebruik hem verder alleen voor bergwandelingen.
Veel mensen hebben zich erbij neergelegd als ik de fora nalees op dit probleem.Sherlock schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:35:
Ik heb een Oregon 450 en die gebruik ik eigenlijk steeds minder voor het Geocachen. Wel voor als we op vakantie gaan en routes gaan lopen (batterij van de telefoon sparen) maar als we 'in de buurt' gaan cachen gebruik ik vrijwel uitsluitend mijn telefoon tegenwoordig.
Het uiteindelijke doel is ook inderdaad route's lopen op vakantie. Wat wel leuk is om te zien is dat bij veel routes die ik gelopen heb ik best veel Geocaches heb misgelopen door er niets van te weten.
Voortaan gelijk met een route proberen mee te pakken!
[ Voor 31% gewijzigd door Krysa op 18-04-2018 10:54 . Reden: Ik dwaal af van het topic ]
Tsja, ik heb er ook mee leren leven. Ik doe al multicaches van voordat telefoons gps hadden, en voordat ik caches in bulk op m'n gps kon zetten, dus dan was zo'n garmin die "paperless caching" ondersteund al snel een vooruitgang. (Aan de andere kant, toen kon je ook nog alle caches van je rondreis door Schotland uitprinten, een nog een paar steden waar je misschien ook nog langs kwam.)Krysa schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:57:
[...] Het gekke is dat mijn Garmin alles afzonderlijk ziet![]()
Je ziet dus niet:Ik heb 1000 geocaches opgeslagen in Rotterdam en mijn hele scherm zit nu vol waypoints.
- Welke waypoints bij een multi-cache horen
- In welke volgorde je ze moet vinden
Heb ik iets verkeerd gedaan of zijn er betere manieren om de multi-cachen?
Ik denk dat het ook wel meespeelt dat multicaches in veel andere delen van de wereld niet zo uitgebreid gemaakt worden.
Wat ik zelf meestal het fijnste vind werken (ligt een beetje aan de cache en omgeving) is om op de kaart het meest waarschijnlijke vlaggetje aan te wijzen en dan te kijken of dat inderdaad het goede volgnummer heeft.
In mijn dorp ligt een tuin-cache van iemand, en op afstand van ongeveer 150 meter is een mooi kunstwerk waar ik op leuke wijze een cache in wil verstoppen. Echter meldt de website dat er 161 meter afstand moet zijn.
Gaan ze hierom moeilijk doen bij de controle? Het zijn duidelijk twee soorten locaties, en verwarring kan er totaal niet mee ontstaan.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 06-06-2018 17:08 . Reden: Een onduidelijkheid rechtgezet ]
Ik heb zelf geen ervaring met het plaatsen van een cache, maar de 161 meter is de belangrijkste regel. Daar wijken de reviewers niet van af.AW_Bos schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:14:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het leggen van Geocaches in de buurt van een andere?
Ik heb in mijn dorp een tuin-cache liggen, en op afstand van ongeveer 150 meter is een mooi kunstwerk waar ik op leuke wijze een cache in wil verstoppen. Echter meldt de website dat er 161 meter afstand moet zijn.
Gaan ze hierom moeilijk doen bij de controle? Het zijn duidelijk twee soorten locaties, en verwarring kan er totaal niet mee ontstaan.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
En dat is een looproute. Dus het kán wel, maar ergens zijn er dus omstandigheden dat het wel/niet mag.
Als ik de reviewer nu duidelijk maak dat de ene een tuincache is, en de andere een cache in een kunstwerk, dan kan daar toch nooit onduidelijkheid over zijn? De titel zal zelfs al het grootste onderscheid moeten kunnen geven.
[ Voor 37% gewijzigd door AW_Bos op 24-05-2018 21:52 ]
Maar die caches die overlappen zijn zeker geen multi's maar regulars. Check de sliert caches bij Zegveld eens, langs het water, zou ik zeggen.ParaDoXke schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:12:
Dit heeft er mee te maken dat het multi's zijn. Fysieke punten waar je zelf iets aanbrengt dat ze moeten zoeken moeten altijd 161 meter van elkaar verwijderd zijn. Als je bijvoorbeeld bomen moet tellen op een punt in een multi, dan moet dit punt niet op 161 meter van een ander punt verwijderd zijn.
Dat biedt ruimte voor @AW_Bos: maak er een korte multi van met het begin op je gewenste punt en leg de cache een stukje verder, met een sommetje erbij ofzo.ParaDoXke schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:12:
Dit heeft er mee te maken dat het multi's zijn. Fysieke punten waar je zelf iets aanbrengt dat ze moeten zoeken moeten altijd 161 meter van elkaar verwijderd zijn. Als je bijvoorbeeld bomen moet tellen op een punt in een multi, dan moet dit punt niet op 161 meter van een ander punt verwijderd zijn.
Nee, dat werkt niet. De fysieke locatie ligt dan nog steeds binenn de 161 meter (100yards).Hmmbob schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 07:23:
[...]
Dat biedt ruimte voor @AW_Bos: maak er een korte multi van met het begin op je gewenste punt en leg de cache een stukje verder, met een sommetje erbij ofzo.
Als je een cache neer gaat leggen, zorg er dan voor dat hij de moeite waard is. Overleg eens met de legger van de cahces in de buurt of hij er niet een wil archiveren om zo het niveau van de caches op te krikken. Voortuin caches kunnen mooi zijn, maar zijn meestal erg vervelend...(imho)
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Lees even opnieuw de discussie terug, dan zie je wat er aan de hand is en dat wat voorgesteld wordt wel degelijk kan.Voronwë schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:28:
[...]
Nee, dat werkt niet. De fysieke locatie ligt dan nog steeds binenn de 161 meter (100yards).
Als je een cache neer gaat leggen, zorg er dan voor dat hij de moeite waard is. Overleg eens met de legger van de cahces in de buurt of hij er niet een wil archiveren om zo het niveau van de caches op te krikken. Voortuin caches kunnen mooi zijn, maar zijn meestal erg vervelend...(imho)
Ik heb wel degelijk de discussie gelezen!Hmmbob schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:58:
[...]
Lees even opnieuw de discussie terug, dan zie je wat er aan de hand is en dat wat voorgesteld wordt wel degelijk kan.
Maar zie nu dat die tuincache van hem zelf is

Geldt hetzelfde probleem, bij een multicache moet je ook de fysieke eindlocatie opgeven aan de reviewer, niet alleen het beginpunt. Die ligt dan nog steeds binnen 161 meter. De reviewer kan dat zien. Hier worden ook meteen alle mysteries etc meegenomen. Bij mij werd een cache ooit afgekeurd omdat deze 2 meter te dichtbij lag.
Tuincache archiveren lijkt mij de beste oplossing, of een andere locatie zoeken.
Als ik de sliert bij Zegveld snel bekijk lijkt het erop dat de caches zo gelegd zijn dat ze krap 160 meter uit elkaar liggen.
Sowieso worden voortuincaches niet leuk gevonden, misschien voor de beginnende legger, maar een ervaren cacher zal ze laten liggen. Een cache moet je ergens brengen dat de moeite waard is. Voortuinen zijn dat meestal niet. Tenzij je het doet als in het voorbeeld wat ik gaf in mijn vorige post.
[ Voor 15% gewijzigd door Voronwë op 25-05-2018 09:12 ]

Dat werkt uiteraard wel. Los je meteen het probleem op dat je makkelijker toestemming krijgt voor je cache.
Probeer dan wel een plek te vinden die dichtbij ligt, en niet midden in de brandnetels...

Maar de cache die ik wil leggen ligt dus in die straal van 161 meter.
En ja, mijn idee is een 'regular', omdat ik niet zo van de multi's ben.
@Voronwë
[ Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 25-05-2018 09:23 ]
Ik kan dan zelfs (met hem) een Cache-serie maken over de bijzondere kunstwerken in mijn dorp.
En anders probeer ik wil eentje aan de rand van mijn dorp. Maar het blijft vreemd dat de regulars langs het water volgens de create-page op de GC-site elkaar overlappen. Misschien doen de reviewers niet moeilijk voor caches van dezelfde persoon. Ik zal ook eens vragen naar zijn bevindingen.
[ Voor 36% gewijzigd door AW_Bos op 25-05-2018 09:34 ]
En zo is het maar net.
Ik vrees dat hij geweigerd zal worden. Ik ga voor de zekerheid nog even de afstand na-meten. En anders weet ik een alternatieve plek
Ook heb ik contact gehad met degene die de tuincache in zijn tuin heeft liggen, maar die wil hem helaas niet archiveren.
Ach ja, de omgeving hier is groot genoeg voor een nieuwe cache, dus die cache komt er wel ergens. En misschien maak ik er wel een multi van. Ik ben er niet zo heel erg bekend in, maar een goede vriend van mij kan er vast wel bij helpen
[ Voor 64% gewijzigd door AW_Bos op 06-06-2018 17:10 ]
Als het nu nog 150 was, had ik de gok nog willen nemen
Hier iemand die het leuk vind om af en toe een Geocache te doen.
Sinds kort ben overgestapt op Android, welke app is nu de betere.
Ik zie regelmatig c:geo voorbij komen.
Wat ik zou willen
- Het liefst material design.
- offline maps
Geooh Live kwam ik ook tegen, is dit een goede optie?
Of toch van Groundspeak zelf?
maar veel apps hebben een limiet van 3x per dag.
Vroeger op mijn vorige Windows Phone was dit niet.
Bedankt voor jullie medewerking alavst.
C:geo heb ik nog nooit een probleem mee gehad, en ik heb Openfietsmap ingeladen als offline-map.walterworld schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:18:
Hallo Allemaal,
Hier iemand die het leuk vind om af en toe een Geocache te doen.
Sinds kort ben overgestapt op Android, welke app is nu de betere.
Ik zie regelmatig c:geo voorbij komen.
Wat ik zou willen
- Het liefst material design.
- offline maps
Geooh Live kwam ik ook tegen, is dit een goede optie?
Of toch van Groundspeak zelf?
maar veel apps hebben een limiet van 3x per dag.
Vroeger op mijn vorige Windows Phone was dit niet.
Bedankt voor jullie medewerking alavst.
http://www.cgeo.org/faq#osm
Je kan zelfs een cache loggen, en hem later "afmaken/insturen" als je geen internet hebt.
Nadeel van C:Geo (geen flauw idee of andere dat ook hebben): Je krijg Premium caches ook te zien als je geen premium member bent. Dit kan je natuurlijk oplossen door premium member te worden
Bedankt voor je reactieIdieEasy schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:14:
[...]
C:geo heb ik nog nooit een probleem mee gehad, en ik heb Openfietsmap ingeladen als offline-map.
http://www.cgeo.org/faq#osm
Je kan zelfs een cache loggen, en hem later "afmaken/insturen" als je geen internet hebt.
Nadeel van C:Geo (geen flauw idee of andere dat ook hebben): Je krijg Premium caches ook te zien als je geen premium member bent. Dit kan je natuurlijk oplossen door premium member te worden
Dan ga ik toch maar eens die app proberen.
Alleen jammer dat de interface zo dateert.
In het verleden ben ik Premium geweest. Ik cache te weinig hiervoor, heb het maar stopgezet.
Ik heb weinig last gehad van de Interface, maar dat kan ook komen omdat ik niets anders gewend ben.walterworld schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:34:
[...]
Bedankt voor je reactie,
Dan ga ik toch maar eens die app proberen.
Alleen jammer dat de interface zo dateert.
In het verleden ben ik Premium geweest. Ik cache te weinig hiervoor, heb het maar stopgezet.
De map en "nearby" functie werkte voor mij prima, alsook de caches alvast opslaan en in verschillende mappen zetten. Je kan in de "nearby" functie zelfs sorteren op aantal favorites, wat een goede cache vinden wat makkelijker maakt.
Wat soms vervelend is is dat hij verkeerde icoontjes op de map laat zien, maar dit is wel te overleven in mijn mening.
Zal waarschijnlijk ook weinig last hebben van de interface, maar prettiger was material design.IdieEasy schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:40:
[...]
Ik heb weinig last gehad van de Interface, maar dat kan ook komen omdat ik niets anders gewend ben.
De map en "nearby" functie werkte voor mij prima, alsook de caches alvast opslaan en in verschillende mappen zetten. Je kan in de "nearby" functie zelfs sorteren op aantal favorites, wat een goede cache vinden wat makkelijker maakt.
Wat soms vervelend is is dat hij verkeerde icoontjes op de map laat zien, maar dit is wel te overleven in mijn mening.
Dus zonder premium kan ik toch sorteren op favorieten
Er was wel één cache die ik gedaan heb, wat achteraf mss niet zo heel veilig was. Ging om een verlaten ruïne, die was afgezet met hekken en de mededeling dat er gevaar was van vallende stenen. Omdat ik toch een eind had gelopen door het bos heen, besloot ik wel om de cache te zoeken. Ik raakte op de terug weg een tak aan waardoor e.e.a. gevaarlijk ging piepen en kraken. Pffieeuwww, dat ging net goed. De eerdere posts gaven ook al aan dat het oppassen geblazen was en de cache eigenaar had een super spoiler foto geplaatst, zodat je gelijk zag waar de cache verstopt was. Anders was het onbegonnen werk.
Toch, achteraf gezien was het niet het meest slimme wat ik gedaan heb.
Update: verrek, ik zie nu dat de eigenaar de cache gearchiveerd heeft, vermoedelijk op mijn aangeven. Wel zo verstandig lijkt me.
Hoe gaan jullie hiermee om? Gewoon op eigen risico zoeken, of wel de lokale wet-regelgeving volgen?
Afhankelijk van de situatie en met wie ik cache. Met me kids ben ik voorzichtiger, maar met me vaste cache maatje nemen we meer risico. Hij en ik zijn meer van de hogere dt combis en hebben ook de materialen en kennis om veilig de cache te bereiken.segil schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:08:
Weekje weg geweest naar Menorca en 8 caches gevonden. Was weer even geleden dat ik op zoek ging naar caches, maar op vakantie is dat een prima bezigheid om te doen. Vooral als een goede reden om weg te zijn van het zwembad of het strand
Er was wel één cache die ik gedaan heb, wat achteraf mss niet zo heel veilig was. Ging om een verlaten ruïne, die was afgezet met hekken en de mededeling dat er gevaar was van vallende stenen. Omdat ik toch een eind had gelopen door het bos heen, besloot ik wel om de cache te zoeken. Ik raakte op de terug weg een tak aan waardoor e.e.a. gevaarlijk ging piepen en kraken. Pffieeuwww, dat ging net goed. De eerdere posts gaven ook al aan dat het oppassen geblazen was en de cache eigenaar had een super spoiler foto geplaatst, zodat je gelijk zag waar de cache verstopt was. Anders was het onbegonnen werk.
Toch, achteraf gezien was het niet het meest slimme wat ik gedaan heb.
Update: verrek, ik zie nu dat de eigenaar de cache gearchiveerd heeft, vermoedelijk op mijn aangeven. Wel zo verstandig lijkt me.
Hoe gaan jullie hiermee om? Gewoon op eigen risico zoeken, of wel de lokale wet-regelgeving volgen?
Helder.. je hebt ook een punt, dat hekwerk staat er niets voor niets. Tis alleen zo balen dat je een eind gewandeld hebt voor een cache, om vervolgens erachter te komen dat het afgezet is.frietsje schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:24:
Als het is afgezet met hekken is de locatie van de cache niet toegestaan lijkt me, los van de gevaarlijke situatie.
dt combi, wat is dat? Heb je wel eens een onveilige situatie meegemaakt?Ewoudb schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:09:
[...]
Afhankelijk van de situatie en met wie ik cache. Met me kids ben ik voorzichtiger, maar met me vaste cache maatje nemen we meer risico. Hij en ik zijn meer van de hogere dt combis en hebben ook de materialen en kennis om veilig de cache te bereiken.