Bezoek eens een open dag van een universiteit, hogeschool of MBO instelling en je zult je verbazen over het feit dat ze daar veel meer doen dan alleen maar fotobewerking

En ja, ook voor gewone wiskundige berekeningen worden Macs gebruikt en gebeurd het rekenwerk door de GPU (niet alleen 3D simulaties en dat soort zaken). Ook voor dat soort werk wil je machines als een Mac Pro (de tooling bepaald overigens het OS).
Ik denk dat je het bijna niet met me oneens kan zijn wanneer ik zeg dat snellere hardware voor een lagere prijs gewoon beter is, ongeacht de situatie.
Aangezien een computer uit meer dan alleen maar hardware bestaat (applicaties zijn de bepalende factor, niet de hardware noch het OS) gaat die stelling alleen op wanneer alles behalve de hardware gelijk blijft en dus alleen de hardware wijzigt. Een lagere prijs is natuurlijk altijd mooi.
Mwah, als ik zie dat je voor de Pro maximaal een 12-core kan krijgen en Intel toevallig net een 22-core uit heeft gebracht, dan vind ik dat toch aardig snel gaan in krap drie jaar.
Single core is op gelijk niveau gebleven, Intel heeft de grootst mogelijk moeite om nog verder de verkleining in te gaan (ze lopen tegen de grenzen van de natuurkunde en chemie aan) en vrijwel alle ontwikkelingen de afgelopen 3 jaar zijn energiezuinigheid, efficiëntere werking en de GPU.
Maar wat je hier nog steeds vergeet is het hele nut van hardware. Jij denkt volledig ten onrechte dat meer en snellere hardware er tegenaan smijten DE oplossing is. Dat is het absoluut niet om de doodeenvoudige reden dat een computer meer is dan alleen hardware.
In de consumentenmarkt is het zo dat CPU's niet per se sneller worden, maar vooral zuiniger. Theoretisch gezien zouden ze dus, wanneer je ze dezelfde hoeveelheid energie als de voorganger zou geven, wel degelijk sneller zijn per verbruikte watt.
Die ontwikkelingen betreffen vooral energieverbruik wanneer de boel idle is. Een 80W CPU trekt nog steeds 80W als je 'm laat rekenen.
In de server/ workstationmarkt is dat volgens mij een heel ander verhaal aangezien tijd geld is. Daar is ook nog echt vraag naar snellere CPU's, waar consumenten dat niet meer nodig hebben maar wel zuinigere CPU's willen.
Dan kan ik je alleen maar adviseren om eens te gaan opzoeken wat een server is want je kon er niet verder naast zitten dan dit. Dat geldt in zekere zin ook voor de workstationmarkt. Workstations worden lang niet altijd gebruikt om op volle snelheid en zwaar werk te doen. In tegendeel, een doodnormale consumentenpc is sneller dan een workstation en de reden daarvoor is heel eenvoudig: vrijwel alle mechanismes van foutcontrole en -herstelling ontbreken waardoor er geen tijd verloren gaat aan die dingen dus ben je weer iets sneller. Workstations en servers moeten vooral betrouwbaar en stabiel zijn dus hebben ze juist dat soort controle en ook hersteltechnieken.
Een server moet je ook ergens plaatsen, vaak in een datacentre. Daar betaal je voor rackspace maar ook voor stroom en eventuele netwerkaansluitingen. Hang je daar dus een snelle bak neer die veel stroom vreet dan kost je dat ook aanzienlijk wat. Niet voor niets dat men blades heeft, veel gebruik maakt van virtualisatie en we nu een opmars hebben van zuinige, kleine servers.
Stroom kost dus geld, niet tijd. De energiezuinigheid komt dan ook vanuit het bedrijfsleven en juist helemaal niet vanuit de consument. De besparingen in het bedrijfsleven zijn namelijk fors, bij een consument heel klein, zeker in een tijdperk waarin we steeds meer een laptop zijn gaan gebruiken en naar smartphones en tablets switchen.
Wat betreft de factor tijd kun je dat ook anders aanpakken namelijk door meer dingen tegelijkertijd uit te voeren. Een CPU is daar niet voor geschikt, een GPU weer wel. Daarom zien we nu ook veel meer GPU oplossingen voor rekenkundig werk. Vroeger had je een heel cluster, tegenwoordig 1 machine met 4 krachtige videokaarten. Hierbij moet gezegd dat niet alles zich laat parallelliseren en die CPU dus nog steeds nodig is maar dan hebben we het wel over single core performance (en die is de afgelopen jaren niet gestegen).
Voor Photoshop wel, maar er zullen ongetwijfeld ook gebruiksscenario's zijn waarin je op je Mac wel meer cores wilt omdat de applicatie wel goed multithreaded is.
Yup en dan wil je inderdaad liever de GPU gebruiken, of nog beter, OpenCL want dan kun je een CPU, GPU en een audio kaart gebruiken voor je rekenwerk. De software moet het kunnen dus die zal uiteindelijk de hardware bepalen.
Nou, ik denk dat dat toch wel enigszins uitmaakt. Nogmaals, wanneer jij de hele dag je PC zwaar belast, dan is tijd gewoon geld en betekent het dus dat hoe minder je hoeft te wachten op je PC, hoe meer geld je kan verdienen.
Dat is geheel afhankelijk van wat je met de computer doet. Mijn iMac is aanzienlijk sneller dan mijn smartphone en toch heb ik een document niet sneller af (iets met tiksnelheid...). M.a.w. je bent veeeeeeeeel te kort door de bocht en houdt totaal geen rekening met het feit dat er meer dan 1 factor een rol speelt.
Als je daarnaast ook nog ziet dat je op een Windows-machine meer performance krijgt voor minder geld, dan is het denk ik relatief simpel.
Waar je geen drol aan hebt als je software niet op Windows draait. Kun je wel alternatieven zoeken of zelf software laten maken maar dat is afwachten of het dan net zo goed werkt en hoeveel dat kost, met name dat laatste is veelal onbetaalbaar. Verder heeft ieder OS ook zo zijn zwakke punten, hier op de frontpage staat een mooie vergelijking van databases op diverse operating systems waaruit blijkt dat het ene OS een betere performance biedt dan de andere.
Voor consumenten niet nee, maar in het bedrijfsleven volgens mij echt wel.
Nope, dit is iets wat voor iedereen opgaat, er zijn GEEN uitzonderingen.
Apple in het bedrijfsleven is altijd al een lastige geweest omdat het lastig integreert (domain wil wel maar die GPO's...moet je weer aparte dure software voor kopen wat voor het MKB al niet meer zo interessant is) en vrijwel alle producten die ze hebben gemaakt die wel gericht zijn op het bedrijfsleven zijn geflopt. De enige uitzondering is de Mac Pro maar dat komt ook omdat die door veel enthousiastelingen als natte droom wordt gezien. Gelukkig beseft Apple nu ook dat ze het zelf niet kunnen en daar anderen zoals IBM en Cisco voor nodig hebben.
Daar staan wel weer veel bedrijven, vooral hippe startup-achtige bedrijven, tegenover die overstappen naar Apple maar waar de computers alleen normale kantoortoepassingen hoeven te doen.
Het is vooral hip doen of iets met ontwikkelen voor het web of iOS. Microsoft had dat ook wel door, kijk maar naar Visual Studio Code. Veruit de meeste kantoortoepassingen zijn Windows-only, het enige wat daarbij helpt zijn dingen als SaaS en server based computing (tegenwoordig veelal cloud computing genoemd) waardoor het OS van de client niet zo interessant meer is (Windows, OS X, Android, iOS...het boeit niet).
Als deze trend zich voortzet, blijft er nog maar weinig klandizie over voor de Mac Pro.
Er is nooit veel klandizie voor de Mac Pro geweest omdat het, net als de Xserve, zich richt op een vrij kleine markt waar behoorlijk wat concurrentie is. En als de concurrentie dan supportcontracten aanbiedt wat Apple niet doet dan helpt dat natuurlijk ook niet. Dat de Mac Pro er nog is heeft denk ik meer te maken met de fans die het als neusje van de zalm zien.
RoyK schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 21:35:
Maar ppl, Ik kan het mis hebben.. maar ik heb het idee dat je Apple wel heel héél hoog hebt zitten. Ze kunnen niet veel verkeerd doen in ieder geval. Laten ze hun hele Pro gewoon in de steek moet je niet zo naar de cijfers kijken.
Dat heb je dan goed vooraf ingeschat: je hebt het volledig mis

Apple doet wat ze doen net als alle anderen dat ook doen. Ik dicht ze dan ook geen andere positie toe als de rest. Net als de rest leveren ze prima tools aan. Wat ik hier zie is dat men ofwel vindt dat Apple helemaal de bom is ofwel helemaal flut. Geen van beiden is terecht want Apple is geen haar beter dan de rest. Je verwachtingspatroon vind ik dan ook veel en veel te hoog voor de rest wat tot een teleurstelling zal leiden. Het is allemaal niet zo simpel door nog meer hardware er tegenaan te smijten of deze eventjes bij een ander vandaan te halen (die notabene uit dezelfde hardware vijver zitten te vissen).
De ervaring leert dat in het bedrijfsleven er vrij weinig om IT wordt gegeven en er dan ook amper budget voor wordt vrijgemaakt. Je zult dan ook heel veel oude en technisch slechte (maar wel hele creatieve) oplossingen tegenkomen. Uiteraard spelen hier ook veel belastingtechnische zaken die bij consumenten niet spelen. En bij de consument heeft het merendeel gewoon geen tot vrijwel geen kaas gegeten van computers. Performance en nieuwste van het nieuwste speelt daar geen rol tenzij het een smartphone is.