Macs voor professionele gebruikers

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 22:28

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Adobe cc kan je op beide platvormen instaleren en zelfs tegelijk gebruiken ;)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

RoyK schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:59:
Adobe cc kan je op beide platvormen instaleren en zelfs tegelijk gebruiken ;)
CC=Creative Cloud. Dat zeg ik dus: abbo :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Mooi om te lezen dat je eindelijk een nieuwe machine hebt, Roy. Wat ben je daar lang mee bezig geweest :o

Heb meteen een windows alternatief voor Quick look: Seer. Werkt helaas (nog) niet zo vlekkeloos als in OSX, en werkt al helemaal niet in een 'File -> Openen...' venster. Maar beter dan niets natuurlijk. :) Al moet ik zeggen dat ik het eigenlijk alweer vergeten was dat ik het geïnstalleerd had, dus mis het totaal niet...

Wat wel even een wennen is, is Windows File History. Ik vind het maar erg omslachtig werken. Het is totaal geen vervanging van Time Machine. Ik had Appdata en Programdata toegevoegd, maar er wordt dan helemaal geen backup meer gemaakt, ook niet meer van de andere mappen. 8)7 En je krijgt geeneens een foutmelding of wat dan ook. Gewoon helemaal niets. Vooral geen feedback terug is echt een no-go wat betreft backup. En juist die folders zijn voor mij ontzettend belangrijk, want dat scheelt bij een eventuele reinstall enorm veel instelwerk. Ik denk dat File History (nog) geen systeemmappen aankan oid. Dit was voor mij wel weer zo'n typisch 'grrrrr windows momentje'... Test dat wel even goed, want straks kom je bedrogen uit. Ik heb nu zelf al een maandje EaseUS Todo draaien, en ben daar wel tevreden over.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
[b][message=48124283,noline]
Wat wel even een wennen is, is Windows File History. Ik vind het maar erg omslachtig werken. Het is totaal geen vervanging van Time Machine.
Time Machine ken ik niet, maar zelf gebruik ik Syncback Free om mijn werk te backuppen.

Gemiddeld "doe" ik 75 projecten per jaar met letterlijk duizenden losse bestanden die backup ik automatisch - inclusief version control - met deze gratis software.

Op die manier backup ik op drie externe harddisks op twee fysiek gescheiden locaties én via Onedrive alle bestanden.

Wellicht niet zo makkelijk als Time Machine, maar wel zo relaxed dat je meerdere HDD en gescheiden locaties er mee kan realiseren (backuppen naar een disk in dezelfde ruimte heeft weinig zin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
< sorry, verkeerde reactie in een verkeerd topic 8)7 >

*knip

[ Voor 95% gewijzigd door RoyK op 29-08-2016 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
@RoyK, ik kwam dit topic tegen nadat ik zelf met eenzelfde soort vraag worstel. Ben zelf ontwerper en werktekenaar, met een MacBook Pro 15" uit 2016, destijds aangevuld met een AMD Pro 460. Maar waar ik tegenaan loop maakt me alles behalve gelukkig:
- Ook al is 't het eerste laptop-toetsenbord wat ik prettig vind typen, hij is érg gevoelig voor gebreken
- GPU, hoewel niet voor games bedoeld, valt me bijzonder tegen op dat vlak gezien de prijs.
- Schrééuwend dure PCI-opslag
- Schaamtelijk slechte accu die ik met een beetje Photoshoppen in 4u leeg kan trekken
- USB-C only voor 'n laptop... sjouwen met allerhande adapters om werkbaar te blijven

Maar goed, we dwalen af :)

Ik wilde vragen hoe je nu, een klein jaar later, met je PC in de grafische sector werkt. Bevalt het of mis je bepaalde dingen? Heb je wel eens dat je bij een grafisch bureau moet komen werken en dat je met je PC moeilijk in/aan het Mac netwerk gekoppeld kan worden? Hoe gaat überhaupt het werken op locatie waar men alleen maar Macs heeft?

Om maar niet te spreken van (en hoe je hier mee om gaat):
- Suitcase/Linotype Fontexplorer alternatieven
- Font aliassing op een PC
- aanleveren van bestanden in Keynote of Numbers?
- Installeren van KonikaMinolta of Canon printer drivers via 't Mac-netwerk?

En meer van dat soort dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Als je alleen de Adobe Suite gebruikt ga je toch geen iMac/Macbook Pro met AMD kaart kopen?
De Adobe Suite werkt het best met Cuda cores, met NVIDIA dus. Ik zie te vaak dat mensen de verkeerde keuze maken. RoyK heeft het overigens ook aangegeven.

Maar als het goed is, wordt alles beter met Metal 2 als software fabrikanten ook meewerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik heb tot nu toe nog geen grammetje spijt van mijn overstap van Mac naar PC. Voor de centen die ik heb geïnvesteerd (a 3600 euro) heb ik een beest van een PC neer gezet die me tot op de dag vandaag nog nul keer in de steek heeft gelaten. Ik werk voornamelijk op mn M2 SSD die ongeveer 2500mb/s leest en 1500mb/s schrijft en dat is wel lekker hoor in Photoshop.

In het dagelijks werk leven merk ik niet zoveel verschil tussen OSX en Windows 10. Ik ben zelfs positief verrast.

Ik werk niet op andere locaties en alleen vanuit huis. Maar als ik buiten de deur iets moet doen neem ik mijn Macbook Pro (2016) mee. Met Onedrive heb ik alles bij me.

Qua fonts heb ik ook nog geen enkel probleem ondervonden.

Ik heb wel een paar kleine tooltjes erbij gezet die helpen. Zo is er bijvoorbeeld een klein tooltje die veel beter screenshots maakt net zoals bij Apple. Alleen beter dan Windows en Apple zelf standaard aan bieden.

Ik heb een oplossing moeten vinden voor "Sleutelhanger" wat KeePass is geworden. Het versleutelde bestand deel ik via onedrive en kan ik zowel op mijn PC als Mac gebruiken.

Qua software is het natuurlijk supermakkelijk met Adobe. Het is precies hetzelfde als op de Mac. Ik ben ook een beetje aan het snuffelen in het honk van Affinity.

Ik volg de wereld van Apple nog steeds gewoon uit interesse. Het is spijtig om te zien dat veel mensen die een flinke investering hebben gedaan in een iMac Pro in de kou staan bij problemen. Dat heeft Apple niet goed voor elkaar. |:(

Mocht je nog vragen hebben, pm me gerust.

ps, dit type ik gewoon op mijn Macbook Pro.. dat is gewoon mn vriendje als ik niet achter mn pc zit O-)

[ Voor 11% gewijzigd door RoyK op 19-06-2018 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt voor je uitleg @RoyK! Ik zag in mijn topic dat je problemen had met Qnap i.c.m. de Mac, wat ik kan begrijpen (Qnap is wel 'n goed voorbeeld van hoe het niet moet vind ik, want Synology heeft prima NFS support).

Heb je verder dan niets gemerkt aan font-aliassing eigenlijk? Ik heb daarnaast nog dat ik ontzettend veel met toetsenbord-combinaties doe... in Adobe geen probleem want die zijn 'tzelfde als op de Mac (Control i.p.v. Command), maar wat doe je bijvoorbeeld met de shortcuts in de Finder of Mail e.d.? Command+N voor een nieuw mapje, Command+K voor verbinden met je server... dat soort dingen? :)

@F. Scaglietti, de reden dat veel grafici voor de Mac kiezen is het gebruiksgemak wat ingegroeid is. Virussen is eigenlijk geen noemenswaardig probleem, de stabiliteit van het systeem was tot vóór Windows 10 een stuk beter in de Mac (dat heb ik ook persoonlijk ondervonden), support op de werkvloer is een stuk groter aangezien iedereen op een Mac zit, Applescript voor automatisering van o.a. Indesign inloop etc.

Plus, de Surface Book met GTX1060 is duurder dan een MacBook Pro met hetzelfde beeldformaat, CPU en overige hardware. Mijn MBP met AMD 460,16GB Ram en i7 CPU kostte me €3080 inclusief korting... de Surface kost zonder korting al bijna €3300. Ik zou in ieder geval persoonlijk niet voor een Surface gaan in dat geval, maar voor een andere dunne PC-laptop of computer. Misschien een Razor bijvoorbeeld?

[ Voor 15% gewijzigd door Kapotlood op 20-06-2018 05:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
De enige reden die ik in de huidige tijd kan bedenken dat grafici voor een Mac kiezen is omdat het een "mode" is in de grafische wereld. Er is al heel lang geen relatie meer tussen Apple en de grafische sector zoals dat vroeger wel was. Het is een looks keuze of een OS keuze. Hoe dan ook zal het je grafische werkzaamheden niet positief beïnvloeden.

De shortcuts lijken allemaal best veel op elkaar. En ik werk regelmatig op beiden OS'n. Het verschil leer je snel aan. Geef het een paar dagen de tijd. Zoals ik aangaf vind ik het verschil tussen macOS en Windows vanuit een gebruikers ervaring helemaal niet zo groot.

Voor mail kan je Mail gebruiken van Windows. Maar ik heb ervoor gekozen om over te stappen naar Office voor a 100 euro per jaar. Puur voor Onedrive en Outlook. De 1TB onedrive gebruik om al mijn werk backuppen. De onedrive schijf word weer realtime door mijn Qnap gebackuped. En mijn Qnap backupt elke nacht binnenkort zichzelf weer naar een oudere Qnap die ik bij mijn moeder gaat parkeren.

Alle mail zaken doe ik in Outlook. Screenshots maak ik met "Greenshot" en schermopnames doe ik met "Action!"

Ik gebruik Bitdefender voor bescherming. Voor 80 euro geloof ik laats voor 3 jaar aangeschaft. Ik mag daar 5 devices op koppelen. Dus gelijk ook mn Macbook, iMac, een 2 telefoons. Daar zit dan ook gelijk een kinderbescherming systeem ingebouwd voor kids op internet (Parrent control).

Ik heb geen problemen met de fonts. Nu ben ik ook geen vormgever en heb ik niet elke dag met allerlei fonts te maken. Dus op dit vlak kan ik je denk ik geen verlossend antwoord geven. Ik ben een illustrator / zware fotobewerker en werk veel in Photoshop (verrassend) en Illustrator.

Maar als je wil kan ik iets voor je testen. Moet je even iets opsturen en maak ik een screenshot.

[ Voor 15% gewijzigd door RoyK op 20-06-2018 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Kapotlood schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:11:
- Schrééuwend dure PCI-opslag
I/O is een vlak waar Apple voorloopt op de rest, helaas is daar de prijs dan ook naar. Althans, voor wie I/O dan weer niet zo belangrijk is. Voor wie dat wel is, is een Mac meer een zegen.
- Schaamtelijk slechte accu die ik met een beetje Photoshoppen in 4u leeg kan trekken
Ligt eraan wat je op een computer doet maar intensieve taken, ook in Photoshop, zullen de accu snel leegtrekken. Dat is niet per definitie een Mac-iets, dat gebeurd bij alle computers. Met hedendaagse hardware is dit echter ook zeer moeilijk te voorspellen omdat alles erop is gericht om zo min mogelijk te gebruiken en alles te geven wanneer daar om gevraagd wordt en ook alleen wanneer daar om gevraagd wordt. De prestaties en daarmee ook het energiegebruik zijn dan ook echt "all over the place".
- USB-C only voor 'n laptop... sjouwen met allerhande adapters om werkbaar te blijven
Voor sommige mensen is dat nu nog het geval. Een deel klaagt en het gros werkt er gewoon mee (en gebruikt vaak ook 1 adapter, zo'n all-in-one geval). Aan de andere kant, het is niet veel anders dan voorheen toen je je notebook in je dockingstation drukte (USB-C dockingstations met USB of Thunderbolt 3 zijn er ook).
Heb je wel eens dat je bij een grafisch bureau moet komen werken en dat je met je PC moeilijk in/aan het Mac netwerk gekoppeld kan worden?
Als men een fatsoenlijk hedendaags netwerk heeft dan wordt daar de algemeen geldende protocollen als tcp/ip en smb gebruikt. Zaken als afp zijn al tijden deprecated en nfs is iets wat je meer in de unix wereld ziet (en dan vooral de server kant).
- aanleveren van bestanden in Keynote of Numbers?
PDF is tegenwoordig geen optie meer? Ik snap dat het gebruik van ODF nog even een brug te ver is maar PDF...
RoyK schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:51:
Ik volg de wereld van Apple nog steeds gewoon uit interesse. Het is spijtig om te zien dat veel mensen die een flinke investering hebben gedaan in een iMac Pro in de kou staan bij problemen. Dat heeft Apple niet goed voor elkaar. |:(
Het is spijtig om te zien dat er nog steeds onwaarheden worden verkondigd. Het probleem is beperkt tot 1 persoon die willens en wetens z'n iMac Pro uit elkaar heeft gehaald, het op een verkeerde wijze weer in elkaar heeft gezet en het vooral in eerste instantie behoorlijk heeft opgeklopt (de aap is inmiddels uit de mouw). In dit specifieke geval is er vrijwel geen enkel bedrijf op deze planeet die je dan nog helpt. Iets wat ze ook vrijwel allemaal in hun algemene voorwaarden vermelden (het wordt in 99,99% van de gevallen geclassificeerd als user abuse en dat valt niet onder welke garantie dan ook).

Wat betreft support doet Apple het niet heel veel anders dan de rest. Het enige grote verschil is dat je bij anderen voor zakelijk gebruik nog wel eens een apart support contract of voorwaarden bij kunt kopen. Mocht dit bij een switch een breekpunt zijn dan valt Apple als leverancier al af. Wellicht dat je het dan via een andere partij nog kunt proberen.
De enige reden die ik in de huidige tijd kan bedenken dat grafici voor een Mac kiezen is omdat het een "mode" is in de grafische wereld. Er is al heel lang geen relatie meer tussen Apple en de grafische sector zoals dat vroeger wel was. Het is een looks keuze of een OS keuze.
Het is beslist geen looks of OS keuze maar domweg tooling keuze (dat bepaald namelijk uiteindelijk je OS en daarmee ook Mac of niet-Mac) en vandaag de dag ook een juridische keuze. Windows 10 scoort niet bepaald goed op gebied van privacy en dat is voor sommige zaken dusdanig cruciaal dat je daar niet eens Windows 10 mag gebruiken. Daar heb je in de grafische wereld dan weer niet zo'n last van dus dit punt speelt hier denk ik niet een grote rol.

Wat workflow automatisering betreft scoort macOS ook hoger vanwege Automator, AppleScript en de diverse unix scripting languages die je hebt (o.a. python en shellscripting heb je er standaard al bij zitten). Daarmee heb je tools die met meerdere applicaties werken ongeacht van welke maker ze zijn. Bij Windows is dit niet het geval. Daar ben je sterk afhankelijk van 3rd party's die zulke automatiseringstools maken en moeten de softwaremakers daar weer support voor in hun applicaties maken. Gelukkig hebben diverse tools in de grafische en design wereld nog wel eens een ingebouwde scripting optie. De vraag is of dat genoeg automatisering voor je meebrengt want meestal is het beperkt tot de applicatie zelf (lees: je hebt geen integratie met andere tools).

Hier moet je echter ook niet onderschatten dat mensen ook nog diverse andere stukken software gebruiken en een bepaalde voorkeur voor werkwijze hebben. Daardoor kun je heel erg afhankelijk zijn van bepaalde software, het OS incluis (lees: je grafische tools zijn dan niet het probleem maar je andere tools). Je zult dan ook naar je gehele software collectie moeten gaan kijken wil je switchen. Voor een collega is dat de reden waarom hij op een Mac werkt ipv op Linux of Windows (voor de rest van ons is het eigen keuze, werk kan op alle 3 de operating systems hoewel een linux/unix het beste werkt).

En wat voor velen ook heel erg speelt is de verkoopwaarde van een machine. Bij een wat groter bedrijf is een computer gewoon een aftrekpost maar bij de kleintjes echter niet. Daar is het niet ongewoon om de koop van een nieuwe deels te subsidiëren met de verkoop van de oude.

@Kapotlood: een Razer als computer voor een professionele setting? Are you insane?! Dan lijkt me toch eerder een Dell XPS of een HP ZBook voor in aanmerking te komen, zeker voor de grafische sector. Razer richt zich op gaming, niet op het draaien van software als Adobe Photoshop of Illustrator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@ppl Een adapter alleen al zodat je een muis, toetsenbord of USB-stick kan aansluiten (niet iedere klant heeft een USB-C stick bijvoorbeeld). Of om een ethernet-kabeltje aan te kunnen sluiten. Dat zijn basale dingen waar ik geen adapter voor verwacht te gebruiken. Zeker niet als de laptop €3000 kost en een góéde all-in-one adapter al snel tegen of over de €100 is.

PDF is niet altijd een optie bij Keynote en Numbers als je ze nog moet bewerken. En presentaties bij grafische bureaus (wat ook mijn klanten zijn) gebeuren meer dan eens in Keynote en niet in Powerpoint, vanwege de gelikte opties die je heel simpel in Keynote kan toevoegen.

Ik noemde overigens Razer omdat een snelle nVidia GPU een hoop snelheidswinst oplevert bij veel Adobe programma's, hij USB-A poorten heeft en een snelle CPU. Het scherm bij de Razer is een minder goed voorbeeld voor kleurweergave natuurlijk, maar ik keek voornamelijk even naar de snelheidswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De mensen die voornamelijk in een applicatie of qua workflow een setje applicaties werken maakt het OS niet super veel uit, en al helemaal niet als de UI elementen door de maker van die software al custom zijn, dan is het bijna niet meer te zien waar je op zit te werken ;-)

Wat laptops voor 'zwaar' werk betreft, dat is in zo'n beetje alle gevallen altijd wel ergens mis, vaak ergens in de driehoek van kosten--prestaties--kwaliteit waarbij je niet vaak alledrie kan krijgen en ook nog aan je wensen/eisen zal voldoen. En niet vergeten dat een apparaat niet slechts een kwestie van aanschaffen is, er zit een complete lifecycle omheen. Denk aan het oplossen van vooraf onbekende gebreken, software updates, driver updates, firmware updates, reparaties, data recovery als er een keer iets flink mis gaat enz. Dat is ook allemaal sterk afhankelijk van de fabrikant(en) waar je mee te maken hebt. Dat het in de NL wet bepaald is dat de verkoper voor van alles verantwoordelijk is maakt helaas nog niet dat je product altijd goed door z'n functionele levensduur komt.

Wat I/O betreft: je kan als een relatief nieuwe mobiele machine koopt er altijd wel van uit gaan dat je een all-in-one adapter of dock nodig gaat hebben om dat met de form factor van nu vrijwel altijd te weinig/geen aansluitingen te vinden zijn. Zo heb ik voor een paar laptops en NGFF's (HP EliteBooks, Dells, recente Macbooks, Skulltrail NGFF, NUC NGFF, ZBoxes) eigenlijk standaard een USB-C (thunderbolt capable) adapter die Gigabit Ethernet, 3x USB 3.1, 1x HDMI en 1x USB-C met PD geeft. Die past ook in de meeste USB-C opladers zodat je met 1 lader en 1 adapter al je USB-A en USB-C apparaten kan opladen, en tegelijk op plekken waar WiFi om een of andere reden nog in 2006 leeft met een bekabelde verbinding kan werken. Voor dat rest heb je als je mobiel werkt (dus echt mobiel en niet 'verplaatsbaar werkstation') vrijwel niks aan te sluiten, en dan maakt het dus geen zak uit wat voor stekkers waar in passen.

Wat wel weer jammer is, is dat mobile GPU's eindelijk genoeg power hebben en de software die het kan benutten eindelijk van de FirePro/FireGL/Quadro-only barrière af is, maar de meeste hardware die al ingekocht is de boot gemist heeft. Vaak slappe GPU's of slechts iGPU's, die het overigens prima doen voor non-GFX zaken, maar zodra je iets zwaarders wil doen moet je bijna altijd wel een eGPU inprikken. Dat macOS dat nu eindelijk ook ondersteunt is wel prettig, want nu kunnen we de eGPU's met een TB-PCIe adapter hergebruiken (die gingen eerst met miniPCIe of ExpressCard van vroeger).

Qua software development zie ik de laatste jaren wel veel meer verschuiving richting non-windows, vooral om dat goedkope schaalbare oplossingen bijna niet op windows draaien, en met .NET Core alles van de Visual Studio-verknochten steeds meer 'overal' kan draaien. Als je meer technisch met je OS bezig bent is Windows erg onprettig, tenzij je met Windows zelf bezig bent, want dan heb je geen keuze ;-)

Wat Apple specifiek betreft: het zou wel aardig zijn als er non-U CPU's voor 13" MBP's komen, niet dat het strikt noodzakelijk is, maar als je 2 IDE's en een zooitje docker containers hebt draaien is het toch wel lastig aan het worden. En als Intel/JEDEC een beetje haast maken met de DDR specs en meer dan 16GB RAM mogelijk maken met ULV platforms zou dat ook niet verkeerd zijn (maar dat kan dus omzeild worden door non-ULV te gaan). Qua GPU's zie ik voor Apple weinig positiefs, ze kunnen eigenlijk door hun politiek geneuzel met nvidia alleen maar AMD dGPU's gebruiken, en die kan je dan weer niet op maximum power verwachten om dat apple in de balans van performance-UX voor UX kiest en een ventilator die laat gaat draaien en een accu die langer vol lijkt belangrijker is. Wat accu's betreft is er niet heel veel winst te halen, nog groter maken kan niet door dat ze dan dikker moeten worden wat tegen hun UX richtlijn van dunner in gaat. Aan de andere kant is de tijd dat je alles in je uppie op je laptopje zit te doen ook wel weer over aan het gaan, nagenoeg alles wat mainstream 'werk' is (waar apple zich op richt met de pro series) gaat nog wel, maar wat 'zwaarder' dan dat is wordt over de schutting gegooid naar een render farm, eGPU of thunderbolt SSD array.

Opties voor GFX-specifieke fixed-werkstations zullen of met de nieuwe Mac Pro weer bij Apple te koop zijn, of worden zo ver in de niche gedrukt dat je voor prebuilt alleen nog bij de dure spullen van HP en Dell terecht kan (wat weer heel andere problemen oplevert), en voor de rest aan zelfbouw vast zit. Dat zou op zich nog niet eens zo heel gek zijn, door dat de zware workloads die parallel gedraaid kunne worden prima af te schuiven zijn via internet. Heb je lokaal geen dikke bak voor nodig. Zo hebben we bij de grootste huidige werkgever/klant die ik nu heb alles wat 'zwaar' is gewoon in de cloud gegooid, en dan niet een of andere magische grafische cloud, maar gewoon datacenters met servers, zowel standaard als AWS, waar je gewoon VM's met GPU's kan draaien voor al je moeilijke zaken.

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 20-06-2018 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@johnkeates , je komt steeds meer berichten tegen van bekendere Mac developers zoals deze:
https://weblog.rogueamoeb...te-of-macintosh-hardware/

Hij is niet de enige maar het gebrek aan fatsoenlijke updates in het Mac-wagenpark is ook iets wat ik merk. De touchbar in de MacBook Pro is nogal zinloos geweest bijvoorbeeld. Dat men overigens over gaat op USB-C kan ik prima begrijpen, maar de meeste PC-laptops bieden een combinatie van poorten aan om de pijn te verzachten, inclusief een netwerkaansluiting. Dat helpt toch een hoop vergeleken met 4 USB-C poorten. Om maar niet te spreken van de slechte kwaliteit van het toetsenbord (hoewel ik 'm echt prettig vind typen verder).

De enige Mac die qua prijs en prestaties naar mijn idee goed op niveau zit, is de iMac 27". Die heeft een redelijke GPU en goede CPU, goed scherm, genoeg aansluitingen, en kost vergeleken met de achterlopende Mac Pro of de schreeuwend dure iMac Pro en/of MacBook Pro 15" de wereld niet. En, ook niet onbelangrijk, hij is snéller dan de MacBook Pro terwijl de binnenkant van de iMac ook voornamelijk laptop-grade hardware bevat.

En inderdaad, hun geneuzel met nVidia helpt ook niet bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Kapotlood schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:15:
@ppl Een adapter alleen al zodat je een muis, toetsenbord of USB-stick kan aansluiten (niet iedere klant heeft een USB-C stick bijvoorbeeld). Of om een ethernet-kabeltje aan te kunnen sluiten. Dat zijn basale dingen waar ik geen adapter voor verwacht te gebruiken.
Dat krijg je wanneer je niet kijkt wat je koopt. Iedereen die wel even de moeite had genomen om naar de specs te kijken had dit al voor de aanschaf kunnen bedenken en op dat moment al van aanschaf kunnen afzien of de keuze kunnen maken om dit voor lief te nemen dan wel over te schakelen naar draadloze spullen. De product informatie bekijken is ook een heel basaal ding om te doen trouwens.

USB sticks zijn mij wat minder bekend maar dat komt doordat ik veel met bedrijven te maken heb waarbij men met gevoelige gegevens werkt (dat kan iets simpels zijn als de standaard NAW gegevens) en er dan geen USB sticks mag worden gebruikt ivm certificering en/of de AVG. Datzelfde geldt ook voor gebruik van netwerk bij de klant zelf (gaat via de 4g verbinding of je werkt offline; op kantoor is het wifi-only trouwens, we slepen toch continu met die laptops door het gebouw). Toetsenbord en muis heb je al op je laptop maar sommigen nemen nog wel eens een eigen muis mee (die kunnen niet met trackpad overweg). Desondanks hebben we allemaal zo'n multiport adapter (de Dell mensen hebben vaak geen wireless toetsenbord/muis op hun werkplek).

Het probleem is dus zo groot als je het maken kan :) Zoals johnkeates aangeeft is dit ook niet specifiek voor de Mac, je hebt het bij andere laptops net zo hard.
PDF is niet altijd een optie bij Keynote en Numbers als je ze nog moet bewerken. En presentaties bij grafische bureaus (wat ook mijn klanten zijn) gebeuren meer dan eens in Keynote en niet in Powerpoint, vanwege de gelikte opties die je heel simpel in Keynote kan toevoegen.
Gelukkig zijn daar inmiddels ook zat oplossingen voor die vaak ook beter zijn voor samenwerken dan wat Keynote of Powerpoint bieden. Het gebruik van open standaarden scheelt natuurlijk ook. Maar ja, zie dat er maar bij niet-ICT'ers doorheen te krijgen; daar heb je soms nog een hele kluif aan.
Ik noemde overigens Razer omdat een snelle nVidia GPU een hoop snelheidswinst oplevert bij veel Adobe programma's, hij USB-A poorten heeft en een snelle CPU. Het scherm bij de Razer is een minder goed voorbeeld voor kleurweergave natuurlijk, maar ik keek voornamelijk even naar de snelheidswinst.
Voor zakelijk gebruik lijkt mij het verstandig om vooral ook naar support te kijken. Iets wat met name door de kleine partijen en masse over het hoofd wordt gezien en waar ze dan ineens door in de problemen komen omdat ze er niet op hebben gerekend dat reparaties tijd kosten (en ze dus al die tijd de machine niet kunnen gebruiken).
Kapotlood schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 23:27:
@johnkeates , je komt steeds meer berichten tegen van bekendere Mac developers zoals deze:
https://weblog.rogueamoeb...te-of-macintosh-hardware/
De standaard reactie van heel veel devs op problemen is vooral eentje van "gooi er maar meer hardware tegenaan". Ik heb al diverse bedrijven meegemaakt en diverse soorten devs maar overal zag je wel hetzelfde: zodra het bij performance issues aankwam was het vooral "ja maar dan wijs je toch meer resources toe? probleem opgelost". Nee, probleem niet opgelost, je hebt alleen het symptoom aangepakt. Bij mijn huidige werkgever zijn we als beheerteam momenteel ook druk bezig om devs dat soort dingen in te laten zien. Je ziet bij de teams die dit oppakken dat de mentaliteit ook snel veranderd en ze nu toch meer onze input vragen bij o.a. de analyse van een issue of het ontwerp zelf.

Ergo, ik zou dus niet al te veel waarde hechten aan wat die devs roepen.
Dat men overigens over gaat op USB-C kan ik prima begrijpen, maar de meeste PC-laptops bieden een combinatie van poorten aan om de pijn te verzachten, inclusief een netwerkaansluiting. Dat helpt toch een hoop vergeleken met 4 USB-C poorten.
Dat zie ik in de praktijk niet. De laptops die al die poorten hebben, hebben vaak maar 1 of 2 schamele USB-C poorten. Als je mazzel hebt is dat Thunderbolt 3, zo niet dan is het USB3.1 Gen 1. De machines die wel over zijn op USB-C bieden vaak maar 2 USB-C poorten aan die Thunderbolt 3 doen en dan 1 of 2 die alleen USB3.1 Gen 1 doen. Als je dat dan vergelijkt met een MBP die gewoon 4x USB-C heeft die alle 4 Thunderbolt 3 doen dan is dat echt heel schamel. Om weer even terug te komen op eerder genoemde Dells: gek genoeg zijn de mensen die lopen te klagen over te weinig poorten bij ons de Dell eigenaren die ook nog eens zo'n multiport adapter hebben. Hoe ze het voor elkaar weten te krijgen dat zelfs dat dan nog niet genoeg is, is mij een raadsel (scherm, toetsenbord en muis is alles wat je nodig hebt en dat past allemaal in die adapter).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
ah, ik was ppl vergeten in dit forum. Ik gaat mijn tijd er niet aan verbranden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
ppl schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 23:53:
[...]
Dat krijg je wanneer je niet kijkt wat je koopt. Iedereen die wel even de moeite had genomen om naar de specs te kijken had dit al voor de aanschaf kunnen bedenken en op dat moment al van aanschaf kunnen afzien of de keuze kunnen maken om dit voor lief te nemen dan wel over te schakelen naar draadloze spullen. De product informatie bekijken is ook een heel basaal ding om te doen trouwens.
Dat heeft er werkelijk niets mee te maken. In de grafische industrie is het gewoon Mac wat de klok slaat, en vaak ook het enige wat in kleinere studio's ondersteund wordt. Dan kan ik nog zoveel willen, maar als de IT'er daar Mac gespecialiseerd is, dan kan het lastig zijn om ineens met een PC binnen te lopen. Dat is niet anders in kantoren waar alleen een PC gemeengoed is, en je daar ineens met een Mac naar binnen loopt.
[...]Gelukkig zijn daar inmiddels ook zat oplossingen voor die vaak ook beter zijn voor samenwerken dan wat Keynote of Powerpoint bieden. Het gebruik van open standaarden scheelt natuurlijk ook. Maar ja, zie dat er maar bij niet-ICT'ers doorheen te krijgen; daar heb je soms nog een hele kluif aan.
Again, als freelancer heb je daar niet altijd een keuze in. Als een ontwerpstudio hun presentatie of iets dergelijks in Keynote wil, dan moet ik die gewoon in Keynote maken. Open standaarden is al helemaal niet iets waar je als freelancer dan veel over te zeggen hebt. Als vaste werknemer heb je daar soms nog wel eens iets over te zeggen, maar dat is hetzelfde als zeggen dat mensen Illustrator of Photoshop maar moeten vervangen voor Affinity Designer bijvoorbeeld... dat is gewoon niet altijd een keuze die je hebt.
[...]De standaard reactie van heel veel devs op problemen is vooral eentje van "gooi er maar meer hardware tegenaan". Ik heb al diverse bedrijven meegemaakt en diverse soorten devs maar overal zag je wel hetzelfde: zodra het bij performance issues aankwam was het vooral "ja maar dan wijs je toch meer resources toe? probleem opgelost". Nee, probleem niet opgelost, je hebt alleen het symptoom aangepakt. Bij mijn huidige werkgever zijn we als beheerteam momenteel ook druk bezig om devs dat soort dingen in te laten zien. Je ziet bij de teams die dit oppakken dat de mentaliteit ook snel veranderd en ze nu toch meer onze input vragen bij o.a. de analyse van een issue of het ontwerp zelf.
De Mac Mini en Mac Pro zijn letterlijk jaren niet geüpdate. Deze devs hebben in mijn ogen gewoon gelijk... als je zwaarder werk doet heb je recente hardware nodig, en geen hardware van 3+ jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Kapotlood schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:08:
Dat heeft er werkelijk niets mee te maken. In de grafische industrie is het gewoon Mac wat de klok slaat, en vaak ook het enige wat in kleinere studio's ondersteund wordt. Dan kan ik nog zoveel willen, maar als de IT'er daar Mac gespecialiseerd is, dan kan het lastig zijn om ineens met een PC binnen te lopen. Dat is niet anders in kantoren waar alleen een PC gemeengoed is, en je daar ineens met een Mac naar binnen loopt.
Dat verhaal heeft er inderdaad werkelijk niets mee te maken. Het gaat er gewoon om dat je vooraf je huiswerk doet. In dit geval had je dus nooit voor een verrassing kunnen komen te staan.
Again, als freelancer heb je daar niet altijd een keuze in.
Dat geldt niet alleen voor freelancers maar voor iedereen. Een keuze is er altijd maar dat wil niet zeggen dat die altijd voor jou voordelig uitvalt. Wat dit vooral laat zien is hoe gevaarlijk het gebruik van gesloten standaarden nou eigenlijk is. Helaas komen we daar niet zo makkelijk van af.
De Mac Mini en Mac Pro zijn letterlijk jaren niet geüpdate. Deze devs hebben in mijn ogen gewoon gelijk... als je zwaarder werk doet heb je recente hardware nodig, en geen hardware van 3+ jaar oud.
Het probleem zit hem in het feit dat mensen denken en menen dat ze zwaardere hardware nodig hebben en nooit op zoek gaan naar de oorzaak van de traagheid. Het is niet voor niets dat systeembeheerders zich daarover bij devs steen en been lopen te beklagen. Zoek eerst maar eens uit wat het zo traag maakt en kijk of je dat kunt oplossen. Wil dat niet, dan mag je komen vragen om meer resources. Fatsoenlijke software werkt en functioneert zonder gedoe op hardware die jij en vele anderen hier als oud bestempelen. Kijk maar eens naar het OpenBSD project of die van NetBSD. Recente hardware heeft daar niet de focus, fatsoenlijke en veilige software wel.

Wanneer je met dingen als AWS werkt is zo'n blik zelfs cruciaal omdat je daarmee enorm op je maandelijkse kosten kunt besparen. Overigens is het niet altijd iets bewust dat de devs doen. Het komt vaak doordat ze simpelweg niets meekrijgen van wat een server doet aan belasting en wat daarvan de kosten zijn. Dat is bij systeembeheerders anders. Zij zijn ook degenen die 's nachts hun nest uit moeten omdat er iets uit het geheugen is gelopen. Zeg maar het "eat your own dog food" principe.

Het is dus niet voor niets dat techbedrijven moeite hebben met het vinden van goed personeel.

Als je zwaarder werk doet dan heb je geen recentere hardware nodig maar een totaal andere oplossing. Zeker bij laptops geldt nog steeds dat het echte zware werk niet mogelijk is vanwege de thermals van zo'n apparaat.

Je kunt zoals een aantal mensen hier eeuwig blijven zeiken maar daarmee zul je nooit een oplossing vinden en ook nooit realiseren dat het gras elders helemaal niet groener is. Veel zaken zijn simpele first world problems die op te lossen zijn en/of die je elders ook tegen zult komen. Heel veel mensen zijn dit soort gezeik inmiddels ook behoorlijk zat. Me dunkt dat er hier nog zo weinig wordt gepost, er hangt hier alleen maar een negatieve sfeer.

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 21-06-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 17:03

4bit

Onward, to futility!

Van de Mac Mini zou ik niet veel meer verwachten en de Mac Pro komt er aan, ondertussen hebben ze da iMac Pro uitgebracht.
Ik vermoed dat ze de mac pro van plan waren om stilletjes te laten verdwijnen. Doelgroep voor zo'n apparaten is gewoon zeer klein. Ieder jaar wordt de groep groter die uit de voeten kunnen met de "standaard" processors a la i5 en i7. Hetzelfde met grafische kaarten zoals de Quadro reeks. Weinig mensen hebben daar nog behoefte aan, bij ons zijn de mechanische ontwerpers ook gewoon voorzien van nvidia 1080 of zelfs 1070. En dat is niet onder dwang van het bedrijf, want velen zijn freelancer en ook hun private werk laptop of desktop zijn feitelijk normale systemen. High end systemen weliswaar, maar niet in de workstation categorie. Die andere andere kant zitten van het power spectrum, die doen dat hoofdzakelijk in de cloud of offloaden dat naar servers.
Dus die aankomende Mac Pro, dat zal voor Apple wel een verliespost zijn, maar wordt geschaard onder prestige/halo project. Om de power users te tonen dat ze toch geven om hun.

Andere mac hardware zit toch nog gewoon in hun cycle, 370 dagen geen update is niet zo bijzonder de laatste 8(?) jaar. Het is niet alsof er iedere 3 maanden nieuwe processors uitkomen van hetzelfde type. En dat is niet alleen bij apple zo, maar evengoed bij alle andere merken. Ook bv de XPS 15 heeft "slechts" een update ruim ieder jaar. Die is pas geupdate, maar de vorige XPS 15 was ook voor 1 jaar en 3 maanden het nieuwste van het nieuwste. Die daarvoor was het zelfs van october 2015 tot februari 2017. Zelfde met de andere merken, maar die lanceren gewoon zoveel laptops dat het anders lijkt.

Daarentegen maakt Apple het moeilijk omdat ze niets ver op voorhand prijsgeven. Bij een dell weet je al maanden op voorhand dat ze met een update voor een lijn laptops gaan komen. Zo kan je een nieuwe aankoop al wat plannen. Bij apple blijft dit wat vingers kruisen en hopen dat ze op hun volgende evenement wat hardware gaan aankondigen.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Hou eens op @ppl, je maakt je er wel makkelijk vanaf door de indruk te wekken dat onderzoek en keuzes altijd mogelijk is of er altijd zijn. De realiteit is gewoon dat je als freelancer je ook te schikken hebt aan de bureaus waar je zit.

De reden van de traagheid is ook zo iets: zware bestanden betekent noodzaak aan zwaardere hardware. Heel simpel. Je kunt niet ineens de bestanden kleiner maken ten slotte. En dat is ook helemaal niet de discussie die in dit topic loopt.

Back on topic:
ZIjn er mensen bekend met het gebruik van een PC in een Mac omgeving en/of Mac server toevallig?

@4bit, dat is ook een beetje waar ik op doel qua hardware. Niet alle zware werkzaamheden hebben een Quadro GPU nodig. Voor renders is dat misschien heel wenselijk, maar "gewoon" zware Photoshopbestanden hebben meer aan een snelle CPU, veel geheugen en een snelle scratchdisk :)

Ik ben er natuurlijk niet op tegen dat de update cycle maar eens per jaar cq anderhalf jaar is. Maar de GPU's en CPU's zijn bij de Mac wat achter gaan lopen bij de normale "pro" machines, én 't premium wat je erover betaalt lijkt ook steeds groter te worden. Dat is mede voor mij reden dat ik nieuwschierig ben naar real-world ervaringen van ontwerpers die met een PC bij studio's zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Kapotlood schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:28:
Hou eens op @ppl, je maakt je er wel makkelijk vanaf door de indruk te wekken dat onderzoek en keuzes altijd mogelijk is of er altijd zijn. De realiteit is gewoon dat je als freelancer je ook te schikken hebt aan de bureaus waar je zit.
Hou zelf eens op want je legt nu een ander woorden in de mond en maakt je er ook heel erg gemakkelijk af door te doen dat er nooit keuzes zijn en je nooit huiswerk (heel wat anders dan onderzoek, zo uitgebreid hoeft het niet) hoeft te doen. Sterker nog, bij aanschaf van een product kent de wetgever een plicht toe aan de consument om zich te informeren over wat ie aanschaft. Je had dus bij voorbaat moeten weten van het USB-C probleem, dit had dus nooit een verrassing kunnen zijn.

Het houdt ook geen steek om het maar op "freelancer" te gooien. Alsof de gemiddelde werknemer enige keus heeft. Die moet ook gewoon doen wat de baas zegt, net als die freelancer.
De reden van de traagheid is ook zo iets: zware bestanden betekent noodzaak aan zwaardere hardware. Heel simpel. Je kunt niet ineens de bestanden kleiner maken ten slotte. En dat is ook helemaal niet de discussie die in dit topic loopt.
Er zijn veel meer redenen van traagheid en oplossingen daarvoor te bedenken. Hardware is daar bij lange na niet de enige oplossing.
Ik ben er natuurlijk niet op tegen dat de update cycle maar eens per jaar cq anderhalf jaar is. Maar de GPU's en CPU's zijn bij de Mac wat achter gaan lopen bij de normale "pro" machines, én 't premium wat je erover betaalt lijkt ook steeds groter te worden. Dat is mede voor mij reden dat ik nieuwschierig ben naar real-world ervaringen van ontwerpers die met een PC bij studio's zitten.
Wat ik hier vooral zie zijn mensen die zijn gezwicht voor de marketing van Apple, Dell en consorten. Die willen graag dat je ieder jaar weer het nieuwste model koopt zonder blikken of blozen. Onbewust denken mensen dat ze het nodig hebben terwijl dat meestal helemaal niet zo is. De ontwikkeling van hardware op gebied van desktops en laptops ligt momenteel vrijwel stil. Daarom zie je ook zo weinig aan performance winst de laatste jaren. Die minimale marges krijg je niet omgevormd naar een business case waar het management ja op zal zeggen.

Het enige wat echt voordeel biedt is switchen naar een zelfbouw machine. Dan heb je alles zelf in de hand en kun je er mee doen wat je wilt. Zul je het wel moeten stellen met een desktop.

Macs in Windows omgevingen of vice versa is anno 2018 echt geen probleem meer. Het vereist alleen dat je niet specifiek op oude deprecated Apple spul (zoals afp) zit te werken. Wanneer je redelijk courante server/nas setups hebt is dit ook geen enkel probleem.

Zo magisch en exotisch zijn computers niet meer. Ik snap dan ook niet waarom mensen hier nou zo moeilijk over doen. Koop gewoon datgene wat voor jou het beste werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Daar ben ik dus voor hier in 't topic... er is meer dan genoeg waar je rekening mee moet houden, óók met de ontwerpers waar je mee samen moet werken. Zo was/is font-aliassing behoorlijk anders in Windows, dus dat is iets waar ik van Windows 10 meer van wil weten. Toetsenbord combinaties in Windows zelf (die van Adobe zijn nagenoeg hetzelfde) is ook zoiets. Printerdrivers en eventuele problemen/veranderingen daarin. Netwerkcompatibiliteit van Windows in een Mac-netwerk ook.

Dat zijn gewoon heel realistische dingen die best anders (kunnen) zijn. Het gaat niet over magisch en exotisch, maar om realistische afwegingen waar je eerst zeker over moet zijn voordat je €1000+ euro uit geeft aan iets wat wellicht niet goed genoeg samenwerkt met de opstelling die m'n klanten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

ppl schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:10:
[...]
I/O is een vlak waar Apple voorloopt op de rest, helaas is daar de prijs dan ook naar. Althans, voor wie I/O dan weer niet zo belangrijk is. Voor wie dat wel is, is een Mac meer een zegen.
Bij een pc een insteekkaart en klaar?
[...]

Wat betreft support doet Apple het niet heel veel anders dan de rest. Het enige grote verschil is dat je bij anderen voor zakelijk gebruik nog wel eens een apart support contract of voorwaarden bij kunt kopen. Mocht dit bij een switch een breekpunt zijn dan valt Apple als leverancier al af. Wellicht dat je het dan via een andere partij nog kunt proberen.
Apple Care bestaat nog gewoon.
[...]

Het is beslist geen looks of OS keuze maar domweg tooling keuze (dat bepaald namelijk uiteindelijk je OS en daarmee ook Mac of niet-Mac) en vandaag de dag ook een juridische keuze. Windows 10 scoort niet bepaald goed op gebied van privacy en dat is voor sommige zaken dusdanig cruciaal dat je daar niet eens Windows 10 mag gebruiken.
Heb je een voorbeeld?
En wat voor velen ook heel erg speelt is de verkoopwaarde van een machine. Bij een wat groter bedrijf is een computer gewoon een aftrekpost maar bij de kleintjes echter niet. Daar is het niet ongewoon om de koop van een nieuwe deels te subsidiëren met de verkoop van de oude.
[/quote]Veel merken leveren een inruil-/upgradekorting voor zakelijke klanten.
@Kapotlood: een Razer als computer voor een professionele setting? Are you insane?! Dan lijkt me toch eerder een Dell XPS of een HP ZBook voor in aanmerking te komen, zeker voor de grafische sector. Razer richt zich op gaming, niet op het draaien van software als Adobe Photoshop of Illustrator.
Dat ben ik met je eens. Maar goed, als de tool werkt, dan werkt het.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
4bit schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:06:

Dus die aankomende Mac Pro, dat zal voor Apple wel een verliespost zijn, maar wordt geschaard onder prestige/halo project. Om de power users te tonen dat ze toch geven om hun.

Andere mac hardware zit toch nog gewoon in hun cycle, 370 dagen geen update is niet zo bijzonder de laatste 8(?) jaar. Het is niet alsof er iedere 3 maanden nieuwe processors uitkomen van hetzelfde type. En dat is niet alleen bij apple zo, maar evengoed bij alle andere merken. Ook bv de XPS 15 heeft "slechts" een update ruim ieder jaar. Die is pas geupdate, maar de vorige XPS 15 was ook voor 1 jaar en 3 maanden het nieuwste van het nieuwste. Die daarvoor was het zelfs van october 2015 tot februari 2017. Zelfde met de andere merken, maar die lanceren gewoon zoveel laptops dat het anders lijkt.

Daarentegen maakt Apple het moeilijk omdat ze niets ver op voorhand prijsgeven. Bij een dell weet je al maanden op voorhand dat ze met een update voor een lijn laptops gaan komen. Zo kan je een nieuwe aankoop al wat plannen. Bij apple blijft dit wat vingers kruisen en hopen dat ze op hun volgende evenement wat hardware gaan aankondigen.
aanvullend, bijv. Lenovo heeft voor de luxere Thinkpads van bijv. de T440 (zomer 2014), de T450 (voorjaar 2015), T460 (voorjaar 2016), T470 (begin 2017) en de T480 (begin 2018) die wel ietsje sneller opéénvolgend uitgebracht.
HP met de Probook 440, van G3 (laat 2015) naar G4 (herfst 2016) naar de G5 die nu minder dan een half jaar op de markt is.
Het lijkt vaak ook wel redelijk op te gaan met het verschijnen van nieuwe chips van Intel of AMD. Of Nvidia /AMD. Iets waarbij het wat wisselt hoe snel de generaties elkaar opvolgen, maar dat is meestal ook niet meer dan één keer per jaar.

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Zelf vind ik dat er erg weinig verschil tussen de 3rd gen Intel core series en 6th gen Intel core series. Voordat soort dingen ga je niet snel upgraden. Het werdt een stuk beter met 7th gen en nu de 8th gen.
Op GPU gebied ging NVIDIA snel vooruit met de nieuwe 10 serie. Maarja die zit niet in de Macbook.

Waar ikzelf tegen aanloop is dat mijn SATA-III SSD's niet snel genoeg zijn. Jammer genoeg ondersteund mijn laptop dat niet. Anders had ik het wel geweten.

[ Voor 20% gewijzigd door Berlinetta op 03-07-2018 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Kapotlood schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 07:18:
Zo was/is font-aliassing behoorlijk anders in Windows [...]
Anti-aliasing is notabene uitgevonden door Microsoft (níet door Apple) - dus daar ga je echt geen problemen mee vinden.

https://docs.microsoft.com/en-us/typography/

Apple heeft jaren (dan heb ik het over de jaren '80 / '90) een extreem verouderd systeem gehad, waarbij je 'screen fonts' en 'print fonts' had;

Twee fysiek verschillende (font-) bestanden waarbij de één bitmap renderde (screen) en de ander vector (print).

Het was Microsoft die het Truetype Font heeft bedacht, dat beide fonts in één kon tonen.

Wikipedia: TrueType

Apple heeft het wel gebacked - maar het was Microsoft die de initiator was.

Los daarvan moet je er rekening mee houden dat ook .ttf steeds minder gebruikt wordt (in het DTP wereldje).

Je pakt 'gewoon' een .ttf / .woff / .woff2 / .eot font, sleept het in je font-folder (of gebruikt een gratis font beheer tool) en het werkt.

Groot voordeel van Windows (sinds 1995) is dat je realtime fonts kan toevoegen / verwijderen en je software dit direct ziet.

Dus je start bv. Indesign / Quark op... en mist een font... installeert het font snel... en Indesign ziet direct dat het font nu wel aanwezig is.

In Photoshop (tot versie 4 - niet CS 4, maar echt versie 4) moest je nog SHIFT + CTRL + T doen (shift / control - type) om intern de font-assets te verversen, maar sinds een jaar of 15 hoeft dat dus ook niet meer.

Op Mac mag je Indesign sluiten, font installeren, herstarten en Indesign nog eens proberen.

Zo zijn er tal van zaken die op Windows zo extreem veel sneller en logischer gaan qua workflow voor de creatieve sector...

- edit - Zelf werk ik als developer / illustrator / vormgever enkel op Windows (sinds 1993), dus mijn mening kan biased zijn.

Mijn huidige set-up bestaat uit een desktop pc uit 2008 - fast as hell... (volledige Adobe Suite, Visual Studio, etc...).

Als je cheap-ass eens kennis wilt maken met Windows, kan je overwegen een goedkope convertible te kopen.

Zelf heb ik deze gekocht, voor 150 euro (nieuw - aanbieding);

pricewatch: Acer Aspire One 10 S1003-14XA Grijs

Ding draait gewoon full-blown Indesign / Photoshop (in tablet mode!) en is snel genoeg voor DTP / design / development werk...

Enige dat gezeik oplevert in netwerken zijn Macs, behalve als het hele netwerk Mac-only is; dan werken enkel Macs en leveren juist PC's gezeik op :p

[ Voor 25% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 03-07-2018 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@b2vjfvj75gjx7, ik bedoelde niet dat Apple of Microsoft het font-antialiassing heeft uitgevonden, maar dat de weergave van beide systemen heel anders is. Windows heeft vaak te lichte/weinig aliassing waardoor fonts er soms te dun of rafelig uit zien. Apple had voorheen te dikke aliassen, wat is verbeterd sinds ik geloof Sierra.

Dat verschil in aliassing heeft nogal een impact op grafisch werk als je veel met fonts doet in tegenstelling tot bijvoorbeeld illustratoren :)

Het voordeel van realtime fonts toevoegen in Windows klopt niet helemaal... dat doe ik ook al jaren, sinds OS9 zelfs. Destijds met ATM, en sindsdien met Suitcase en/of Linotype. Geen enkel probleem mee gehad :)

Qua snelheid is het ook wel sterk afhankelijk wélk soort DTP-werk je doet. Advertenties, flyers, huisstijlen e.d., daar heb je zelden een snelle PC voor nodig. Voor grotere kranten met veel afbeeldingen (zoals de supermarkt-folders), of verpakking-DTP werk, dat zijn nogal eens zware jongens waar ik al menig "lichte" PC én Mac van over de kop heb zien gaan. Wat dat betreft vind ik goedkoop wel echt duurkoop in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Kapotlood schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 06:09:
@b2vjfvj75gjx7, ik bedoelde niet dat Apple of Microsoft het font-antialiassing heeft uitgevonden, maar dat de weergave van beide systemen heel anders is. Windows heeft vaak te lichte/weinig aliassing waardoor fonts er soms te dun of rafelig uit zien. Apple had voorheen te dikke aliassen, wat is verbeterd sinds ik geloof Sierra.

Dat verschil in aliassing heeft nogal een impact op grafisch werk als je veel met fonts doet in tegenstelling tot bijvoorbeeld illustratoren :)

Het voordeel van realtime fonts toevoegen in Windows klopt niet helemaal... dat doe ik ook al jaren, sinds OS9 zelfs. Destijds met ATM, en sindsdien met Suitcase en/of Linotype. Geen enkel probleem mee gehad :)

Qua snelheid is het ook wel sterk afhankelijk wélk soort DTP-werk je doet. Advertenties, flyers, huisstijlen e.d., daar heb je zelden een snelle PC voor nodig. Voor grotere kranten met veel afbeeldingen (zoals de supermarkt-folders), of verpakking-DTP werk, dat zijn nogal eens zware jongens waar ik al menig "lichte" PC én Mac van over de kop heb zien gaan. Wat dat betreft vind ik goedkoop wel echt duurkoop in ieder geval :)
"officieel" rendert Mac fonts te dik - zeker in je browser.

Behalve design doe ik ook development, dus weet exact 'wat een font doet' in beide omstandigheden - zelfs als het een web-font is (dus exact dezelfde asset voor Mac en PC).

Een regular font (web) in je browser op PC is... regular - waar Apple het (vaak) bold tot medium-bold rendert (wat dus fout is).

Vervelende daar aan is dat woorden op Mac dus bold kúnnen lijken, terwijl de vormgever ze regular bedoelt heeft.

Geen idee of dat issue al verholpen is, het speelt al jaren op Apple.

Maar bij Photoshop of drukwerk maakt het verder niet uit; je print niet opeens dikkere fonts dan op een ander systeem, natuurlijk (enkel de dynamische weergave in je browser rendert anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:32
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 00:27:
[...]

...

Groot voordeel van Windows (sinds 1995) is dat je realtime fonts kan toevoegen / verwijderen en je software dit direct ziet.

Dus je start bv. Indesign / Quark op... en mist een font... installeert het font snel... en Indesign ziet direct dat het font nu wel aanwezig is.

In Photoshop (tot versie 4 - niet CS 4, maar echt versie 4) moest je nog SHIFT + CTRL + T doen (shift / control - type) om intern de font-assets te verversen, maar sinds een jaar of 15 hoeft dat dus ook niet meer.

Op Mac mag je Indesign sluiten, font installeren, herstarten en Indesign nog eens proberen.

...
Prima verhaal :+ maar dit is niet (meer?) zo, ik gebruik al een hele tijd mac met het adobe pakket en kan gewoon een font installeren en meteen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik kan me zelfs in OS9 niet herinneren daar ooit problemen mee te hebben gehad @Sluw :)
Pagina: 1 2 Laatste