Aanbevelingen bij aanleggen nieuw thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1985
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-08 08:15
Hallo, ik zoek hulp bij het aanleggen van een thuisnetwerk. Het probleem voor mij is vooral dat ik gemengde signalen krijg over wat wel en niet te doen.

De situatie:
Ik en mijn vriendin hebben onlangs een woning gekocht en zijn momenteel bezig met de verbouwing, hierbij pakken we ook de elektra aan en wil ik graag een vaste internet aansluiting in elke slaapkamer (3 stuks) en een goed wifi bereik door het gehele huis.
Daarnaast zal een aanbouw die nu dienst doet als schuurtje omgebouwd worden tot werk/kantoorruimte, ook hier wil ik een vaste aansluiting (desktop-pc) en wifi (laptop), hierbij wil ik ook zorgen voor goed wifi-bereik achter in de tuin waar een overdekt terras+schuur staan.

De eindsituatie zoals ik deze bedacht had:
Er ligt een bestaande leiding (5/8) die vroeger dienst heeft gedaan voor de antenne, de leiding begint naast de glasvezelaansluiting in de woonkamer en het andere eind ga ik verleggen zodat hij uitkomt in de kast op de overloop, die zich centraal op de bovenverdieping bevindt. Door deze buis wil ik de netwerkkabel trekken en aansluiten op een draadloze router om vanaf daar door te koppelen naar dozen op de afzonderlijke slaapkamers (leidingen 3/4).
Voor de aansluiting op het kantoor leg ik een 3/4 leiding aan vanaf de woonkamer om de kabel doorheen te trekken en sluit ik daar in de verste hoek aan op een draadloze router in de hoop vanaf daar ook de tuin te kunnen voorzien, mocht dit niet lukken wil ik vanaf daar een leiding naar de schuur leggen om daar nog een extra router te installeren.

Nu is het de bedoeling alles zo veel mogelijk future-proof aan te leggen zodat ik niet opnieuw met de kabels hoef te gaan trekken.

Verdere punten:

- Diepte tuin: vanaf aansluitpunt: c.a. 20m, vanaf uiterste muur kantoor c.a. 12. Hierdoor ook in de woonkamer een extra draadloze router?
- Wifi wil ik kunnen verbinden als 1 netwerk, dus niet hoeven wisselen.

De vragen:
1. Klopt mijn idee van de opstelling, zie ik dingen over het hoofd of wil ik dingen die niet kunnen?

2. Welke netwerkkabels zijn het meest geschikt? Ik twijfel hierbij tussen cat6a en cat7. De cat7 kabel is dikker maar ik hoop hier door de 3/4 leidingen waar maar 1 kabel doorheen moet minder last van te hebben. Het prijsverschil tussen de kabels is hierbij geen issue.

3. Afwerking in de kast op de overloop. Dit bevindt zich uit het zicht, ik zou er hier voor kunnen kiezen de kabels rechtstreeks op de router aan te sluiten i.p.v. netjes aansluitpunten op of in de muur te maken. Minder overgangen zorgt voor minder kans op problemen?

4. Welke routers kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik zat zelf te kijken naar de d-link-dir-868l of de Archer c7, maar sta zeker open voor andere aanbevelingen. Ik zat als totaal budget voor de routers te denken aan ergens tussen de €400 en €500, mocht dit niet reëel zijn hoor ik het graag.
http://tweakers.net/price...k-dir-868l/specificaties/
http://tweakers.net/price...-archer-c7/specificaties/

Als iemand mij hier op weg kan helpen, bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:19

Cyphax

Moderator LNX
Niels1985 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:43:
2. Welke netwerkkabels zijn het meest geschikt? Ik twijfel hierbij tussen cat6a en cat7. De cat7 kabel is dikker maar ik hoop hier door de 3/4 leidingen waar maar 1 kabel doorheen moet minder last van te hebben. Het prijsverschil tussen de kabels is hierbij geen issue.
Cat6 zou ik denk ik leggen. Tenminste, zo heb ik het gedaan. Ik ben helaas de eerste keer wel in de valkuil getrapt van kabels die niet een volledig koperen kern hebben, dus daar moet je wel op letten bij de aanschaf.
Daar is dit topic aan gewijd:Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Dat zou ik even doorkijken (laatste paar pagina's ofzo). :)
3. Afwerking in de kast op de overloop. Dit bevindt zich uit het zicht, ik zou er hier voor kunnen kiezen de kabels rechtstreeks op de router aan te sluiten i.p.v. netjes aansluitpunten op of in de muur te maken. Minder overgangen zorgt voor minder kans op problemen?
Als je het netjes doet hoef je denk ik niet zo bang te zijn voor die aansluitpunten. Het is geen halszaak maar ik heb zelf het wel afgewerkt via een paar wandcontactdoosjes. In mijn geval is dat handig zodat ik niet vastzit aan de lengte van die lange kabel: vrijwel zodra die de kamer binnenkomt gaat ie in een wandcontactdoosje zodat ik per kamer kan kijken wat ik nodig heb.
4. Welke routers kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik zat zelf te kijken naar de d-link-dir-868l of de Archer c7, maar sta zeker open voor andere aanbevelingen. Ik zat als totaal budget voor de routers te denken aan ergens tussen de €400 en €500, mocht dit niet reëel zijn hoor ik het graag.

Ik zou uitgaan van tests om te kijken welke goed presteert en dan nagaan wat ie allemaal moet kunnen. Ik heb ervoor gekozen om OpenWRT te installeren voor de flexibiliteit (ik knutsel daar nog weleens graag mee) op mijn router, een vrij eenvoudige WDR4300 geloof ik. :)

Oh, en onlangs is deze vraag ook al eens gesteld (hij komt vaker langs :+): Nieuw netwerk in bestaande woning
Misschien staan daar nog kant-en-klare antwoorden en tips in voor je. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 12-05-2016 13:57 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niels1985 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:43:
[...]

Allereerst: je wilt - tenzij je heel andere dingen van plan bent dan je hier schrijft - echt maar één router.

Om overal in huis WiFi te hebben wil je meerdere AP's hebben, niet meerdere routers. Het is mogelijk om routers als AP in te zetten, maar dat hoeft absoluut niet. Als je met schone lei gaat beginnen is het iig niet iets om vanuit te gaan.

Sowieso, met een echt schone lei kun je creatiever/eleganter zijn. Ik zou zeker overwegen om AP's op plafond te bevestigen ipv een zwarte doos/koffiepot (die 868 O+ ) ergens te laten slinteren.
Daarnaast zou ik met dit budget managed WiFi overwegen om sticky clients tegen te gaan. Er zijn meerdere oplossingen haalbaar, afhankelijk van hoeveel tijd en/of geld je eraan kwijt wilt zijn.

Maar...

Voordat je het ook maar over apparatuur gaat hebben moet je weten wat je situatie is, dus hoe het zit met bouwmaterialen huis (en impact daarvan op dekking noem het aub geen 'bereik' - dat heeft met afstand te maken en is tenzij je in Paleis Soestdijk gaat wonen irrelevant), met de buurt (en dus interferentie) en met je performance-eisen (is dekking alleen genoeg of wil je bijvoorbeeld overal altijd 25Mbps video op drie apparaten tegelijk kunnen streamen? wat neerkomt op minimaal 150Mbps totale bandbreedte overal beschkbaar hebben :o )
Metalen isolatielagen (onder je vloer kijken!) en HR+(+) glas blokkeren WiFi vrijwel volledig, beton en tegels dempen het sterk.

Even paar typische scenario's:

1) Ultra-nieuwbouw:
- gewapend beton
- overal ondervloer- en spouwmuurisolatie
- HR++ glas blokkeert alles van binnen naar buiten
Je gaat hier minimaal per verdieping een AP nodig hebben, een aparte outdoor-AP voor buiten aangezien niets door de muren/ramen heen gaat en mogelijk nog eentje in de schuur, al zou het kunnen dat die door de buiten-AP afgedekt wordt. Pluspunt: interferentie is non-issue, iig binnenhuis.

2) 2e helft 20e eeuw betonbouw:
- gewapend beton
- misschien wat isolatie, maar geen metalen reflectielaag
- dubbelglas, geen HR-gedoe
Hier ga je waarschijnlijk alsnog een AP per verdieping nodig hebben, maar als je de ene voor in het huis plaatst en de andere achter heb je ws geen aparte nodig voor tuin of studeerschuur. Interferentie kan relevant worden, maar onwaarschijnlijk.

3) Oudbouw:
- baksteen/houtconstructie
- houten vloeren, ws weinig isolatie
- je mag blij zijn als er dubbel glas is
Hier is het misschien technisch mogelijk om vanuit een centrale AP (maar dan echt centraal, plafond 1e verdieping bijv, dus NIET meterkast) hele huis+tuin te dekken. Probleem is dat je ook daarmee je buren kunt dekken en zij jou. Interferentie in 2.4GHz waarschijnlijk ernstig, waardoor je in 5GHz moet werken om betrouwbare, snelle verbinding te hebben. Dat heeft weer meer last van demping waardoor je alsnog meerdere AP's nodig gaat hebben. Ik zou uitgaan van twee bij drie verdiepingen.

Geef anders eens de relevante gegevens van jullie huis, dan kunnen we gerichter meedenken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb hier in huis iets vergelijkbaars gedaan. Ik heb zelf ook alles met CAT6 gedaan. Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik bovenin de koof bij de meterkast een patchpanel heb aangelegd ( klein 19" rackje ) met daarin dus een patchpanel, 24 poorts gbit switch etc.

Belangrijke tips waar ik tegenaan ben gelopen en nu spijt van heb:

Poorten
Je hebt altijd te weinig poorten. Ik heb in de woonkamer 10 poorten 2x4 aan beide kanten van de woonkamer en 2 aan de achterkant. Aan de voorzijde had ik het liefst 2x6 gehad achteraf.

In alle slaapkamers en mijn kantoor heb ik nu 2 poorten. Dat is ook te weinig. Achteraf had ik 4 poorten per slaapkamer aan moeten houden en 6 of 8 voor mijn kantoor.

Ik heb geen outlets in mijn gang,hal en in mijn schuur. Daar heb ik achteraf ook spijt van. Ik ben nu bezig met het vol hangen van mijn huis met temperatuursensoren. Die data wordt nu via WIFI verstuurd en dat werkt toch minder fijn dan een vaste verbinding.

Als je dus alles open hebt leg ook kabels naar plekken waar je ze niet verwacht nodig te hebben.

WIFI
Ik heb met mijn standaard router in bijna het hele huis voldoende bereik. Alleen helemaal op zolder achterin is het bereik beroerd. Ik heb dat zelf opgelost door een high-gain USB WIFI dongle te kopen en op de 1e verdieping een Raspberry PI in te richten als een WIFI accesspoint ( inclusief adblock ingebouwd ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mkleinman schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:30:
[...]

WIFI
Ik heb met mijn standaard router in bijna het hele huis voldoende bereik. Alleen helemaal op zolder achterin is het bereik beroerd. Ik heb dat zelf opgelost door een high-gain USB WIFI dongle te kopen en op de 1e verdieping een Raspberry PI in te richten als een WIFI accesspoint ( inclusief adblock ingebouwd ).
Geef hier dan ook even bij aan:
- hoe jouw huis eruit ziet (qua dempingsmaterialen dan)
- wat jouw performance-eis is - en of je die haalt; met die Raspberry Pi ga je sowieso niet boven de 100Mbps trekken ivm z'n Ethernet.

Wederom, het gaat er niet om met één apparaat bloedsnel te gaan, maar om de bandbreedte en airtime te hebben om met meerdere apparaten tegelijk bezig te zijn zonder elkaar in de weg te zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

dion_b schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:35:
[...]

Geef hier dan ook even bij aan:
- hoe jouw huis eruit ziet (qua dempingsmaterialen dan)
- wat jouw performance-eis is - en of je die haalt; met die Raspberry Pi ga je sowieso niet boven de 100Mbps trekken ivm z'n Ethernet.

Wederom, het gaat er niet om met één apparaat bloedsnel te gaan, maar om de bandbreedte en airtime te hebben om met meerdere apparaten tegelijk bezig te zijn zonder elkaar in de weg te zitten.
Eens. Ik woon in een betonnen bunker uit 1978. Muren massief gewapend beton, plafonds en vloeren ook massief gewapend beton ( geen kanaalplaten ). Ook de binnenmuren zijn van gewapend beton. HR++ glas en zelf overal na-geisoleerd.

Nog een kleine aanvulling trouwens. De laptops en tablet, zitten allemaal op de Tele2 router. Onze mobiele telefoons zitten allemaal op de Raspberry PI AP.

Ik haal op mijn normale router ( 100/100 glas ) ( Tele2 Technicolor ) ongeveer 75mbit. Met de Raspberry PI oplossing haal ik door het hele huis ongeveer 20mbit door het hele huis heen.

Ik hoor hier in elk geval geen klachten :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1985
Wat extra info:
dion_b schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:24:

Voordat je het ook maar over apparatuur gaat hebben moet je weten wat je situatie is, dus hoe het zit met bouwmaterialen huis (en impact daarvan op dekking noem het aub geen 'bereik' - dat heeft met afstand te maken en is tenzij je in Paleis Soestdijk gaat wonen irrelevant), met de buurt (en dus interferentie) en met je performance-eisen (is dekking alleen genoeg of wil je bijvoorbeeld overal altijd 25Mbps video op drie apparaten tegelijk kunnen streamen? wat neerkomt op minimaal 150Mbps totale bandbreedte overal beschkbaar hebben :o )
Metalen isolatielagen (onder je vloer kijken!) en HR+(+) glas blokkeren WiFi vrijwel volledig, beton en tegels dempen het sterk.
Het betreft een 2-onder-1-kap uit begin jaren 60, tussenvloer begane grond -> 1e is beton, 1e -> zolder is hout. Muren lijken allemaal van snelbouwsteen te zijn.
De muren van het kantoor ga ik zelf nog van binnenuit isoleren.

Een tekening van de woning (de begane grond is gespiegeld getekend)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/zvbnv5.png

Paars: Aansluiting glasvezel
Groen: Contactdoos netwerkkabel
Rood: punten waar ik de routers in gedachten had

De buurt is nu nog vooral ouderen maar dat zal waarschijnlijk de komende jaren beginnen te veranderen. De tuin is zoals gezegd ca 20m diep en is ca 8m breed.

Apparaten:
- Bekabeld:
-- TV woonkamer
-- Gaming PC studeerkamer
- Wifi
-- 2 laptops
-- 2 telefoons
-- tablet

Wensen kwa performance:
Door het gehele huis een stabiele gigabit verbinding.
De maximale belasting zal waarschijnlijk TV + streamen op laptop + telefoon/tablet en streamen en/of gamen op de vaste PC zijn.

Allereerst: je wilt - tenzij je heel andere dingen van plan bent dan je hier schrijft - echt maar één router.

Om overal in huis WiFi te hebben wil je meerdere AP's hebben, niet meerdere routers. Het is mogelijk om routers als AP in te zetten, maar dat hoeft absoluut niet. Als je met schone lei gaat beginnen is het iig niet iets om vanuit te gaan.
Mijn eerste uitgangspunt waren inderdaad ook accesspoints, echter lijken deze kwa prijs niet goedkoper dan routers.Daarom de keuze voor draadloze routers die ik als accesspoints wil gebruiken, die ik dan meteen kan gebruiken om af te splitsen naar de verschillende kamers.

Sowieso, met een echt schone lei kun je creatiever/eleganter zijn. Ik zou zeker overwegen om AP's op plafond te bevestigen ipv een zwarte doos/koffiepot (die 868 O+ ) ergens te laten slinteren.
Daarnaast zou ik met dit budget managed WiFi overwegen om sticky clients tegen te gaan. Er zijn meerdere oplossingen haalbaar, afhankelijk van hoeveel tijd en/of geld je eraan kwijt wilt zijn.
Zoals ik het op dit moment in gedachten heb zal alleen de router in de woonkamer, waar het glasvezel binnenkomt en waar ik kan doorlussen naar boven, in het zicht komen. De router op de 1e verdieping zal boven in een kast komen te staan, de router in de studeerkamer kan ik eveneens nog wegwerken in een kastje.

Kwa budget kan ik altijd nog iets schuiven mocht ik niet uitkomen maar dit is wel de begroting waar ik vanuit ben gegaan en mij het liefst aan houdt.

Betreft managed wifi, hier heb ik geen ervaring mee en mij ook nog niet in verdiept, in hoeverre heeft dit invloed op de keuze van routers? Zoals ik het begrijp ligt het sticky probleem het vooral bij de clients?

Ik hoop zo iets meer informatie gegeven te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
voor een goedkoop accespoint wat ook gelijk extra lan poorten heeft voor doorlussen kun je kijken naar de KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99 voor 50 euro (ook voor niet KPN klanten)
zie ook dit topic KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99.

Maar als je 3 accespoints gaat inzetten en je wilt een soepel draadloos netwerk zou ik inderdaad zoals dion_b aangeeft kijken naar managed accespoints zoals een set van Ubiquiti zie dit topic voor meer info
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur. Dan heb je seamless roaming tussen je accespoints omdat het systeem actief kijkt met wel AP je het beste kan verbinden. Hierdoor zal het systeem je automatisch over zetten naar het AP waar je de beste verbinding mee hebt. (zonder dit systeem heb je soms last dat je op een AP blijft hangen die ver bij je vandaan is terwijl je naast een 2e staat.

Komt je glasvezel lijn al met modem/router van de provider? (en zit je ook nog met IP-TV?)
Tegenwoordig is het steeds vaker routed IP-TV, waardoor je je IP-TV kastjes en computers gewoon in dezelfde switch kan steken. Echter kun je ook bridged IP-TV hebben, wat inhoud dat je de IP-TV kastjes met een apparte netwerk kabel met je glasvezel modem moet verbinden. Mischien iets om rekening mee te houden. (je zult dan dus 2 kabels moeten leggen in 1 leiding) Verder zou ik cat 6 adviseren omdat cat7 erg dik en stug heeft en niet veel meer waarde lijkt te hebben.... (cat 6 kan over kortere afstanden ook 10 gbit/s aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 09:25
CAT6 apparatuur is goed genoeg. CAT6A of CAT7 is niet echt nodig.
Ik gebruik zelf TKF CAT6 UTP https://www.tkf.nl/nl/catalogus?open=14619|14796|14800 bevalt mij prima.
Als je toch gaat verbouwen maak dan gebruik van inbouw outlets CAT6 en maak er genoeg.
Bij je TV minimaal 4, zoals ik bij mij thuis zie is 4 al bijna te weinig, langzaam komt er steeds meer apparatuur waar je een UTP stekker in kunt stoppen, als het kan doe ik altijd alles bedraad niks via WIFI.

Als je glasvezel neemt, je glasvezel router hoeft niet bij de Genexis aansluitpunt te staan.
Ik heb bij mij zelf de router en verdeelpunt op kantoor (1e verdieping) gemaakt en niet in de meterkast.

Ik zelf maakte altijd patch kabeltjes zelf op maat, dit doe ik niet meer ik heb een doos vol fabrieks patch kabels in alle maten, hier maak ik zo veel mogelijk gebruik van.

Let goed op bij aanschaf van je patch pannel dat deze CAT6 is.
Vaak liggen er bij de Praxis CAT5, al zie ik daar al een beetje verandering in komen.
Ik bestel alles altijd via internet.

Maak als verdeel punt gebruik van een Patchpannel en Switch 16 of 24 ports.

Ik weet niet of je makkelijk nieuwe buizen kunt leggen, maar om 3 kabels door 1 buis te krijgen wordt al lastig...
Wat ik bij mijn oom heb gedaan, je kan bijvoorbeeld een sleuf in de muur maken naar beneden, en dan boor je met een boor in de sleuf naar beneden zodat je in de kruip ruimte terecht komt.
Een buis of buizen in de sluif en de sleuf weer dicht maken.
Beneden in je kruip ruimte kun je een dikkere buis pakken en deze aan de muur maken zodat je kabels niet op de grond liggen (in het water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1985
VVV-007 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:20:

Komt je glasvezel lijn al met modem/router van de provider? (en zit je ook nog met IP-TV?)
Tegenwoordig is het steeds vaker routed IP-TV, waardoor je je IP-TV kastjes en computers gewoon in dezelfde switch kan steken. Echter kun je ook bridged IP-TV hebben, wat inhoud dat je de IP-TV kastjes met een apparte netwerk kabel met je glasvezel modem moet verbinden. Mischien iets om rekening mee te houden. (je zult dan dus 2 kabels moeten leggen in 1 leiding) Verder zou ik cat 6 adviseren omdat cat7 erg dik en stug heeft en niet veel meer waarde lijkt te hebben.... (cat 6 kan over kortere afstanden ook 10 gbit/s aan)
Welke configuratie ik precies van de provider krijg weet ik niet, met de verhuizing stappen we ook over op een andere provider (tweak).
kmichael schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:30:
CAT6 apparatuur is goed genoeg. CAT6A of CAT7 is niet echt nodig.
Ik gebruik zelf TKF CAT6 UTP https://www.tkf.nl/nl/catalogus?open=14619|14796|14800 bevalt mij prima.
Als je toch gaat verbouwen maak dan gebruik van inbouw outlets CAT6 en maak er genoeg.
Bij je TV minimaal 4, zoals ik bij mij thuis zie is 4 al bijna te weinig, langzaam komt er steeds meer apparatuur waar je een UTP stekker in kunt stoppen, als het kan doe ik altijd alles bedraad niks via WIFI.
Kwa kabels blijf ik toch neigen naar zo future-proof mogelijk, ik heb weinig zin om in de toekomst de muren nog eens open te moeten halen omdat ik nu niet de extra moeite in de betere kabel heb gestopt, ik heb alleen begrepen dat de kans op storing door foutjes bij het aansluiten groter is dan bij cat6a
kmichael schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:30:
Als je glasvezel neemt, je glasvezel router hoeft niet bij de Genexis aansluitpunt te staan.
Ik heb bij mij zelf de router en verdeelpunt op kantoor (1e verdieping) gemaakt en niet in de meterkast.
Voorlopig houdt ik deze bij elkaar, we verbouwen nu vooral de boven verdieping. In de toekomst willen we de beneden verdieping uitbouwen en daarbij wil ik dan ook daar nieuwe buizen aanleggen maar om nu al de muren los te frezen gaat me iets te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
mkleinman schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:30:

Poorten
Je hebt altijd te weinig poorten. Ik heb in de woonkamer 10 poorten 2x4 aan beide kanten van de woonkamer en 2 aan de achterkant. Aan de voorzijde had ik het liefst 2x6 gehad achteraf.

In alle slaapkamers en mijn kantoor heb ik nu 2 poorten. Dat is ook te weinig. Achteraf had ik 4 poorten per slaapkamer aan moeten houden en 6 of 8 voor mijn kantoor.

Ik heb geen outlets in mijn gang,hal en in mijn schuur. Daar heb ik achteraf ook spijt van. Ik ben nu bezig met het vol hangen van mijn huis met temperatuursensoren. Die data wordt nu via WIFI verstuurd en dat werkt toch minder fijn dan een vaste verbinding.

Als je dus alles open hebt leg ook kabels naar plekken waar je ze niet verwacht nodig te hebben.
Ja want iedereen heeft een internetcafe in huis.. :s
10 patches in je woonkamer en dat is niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Niels1985 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:29:
[...]

Welke configuratie ik precies van de provider krijg weet ik niet, met de verhuizing stappen we ook over op een andere provider (tweak).
Welke plaats woon je ?
Toevallig in een gebied met Tweaks eigen apparatuur (gigabit verbinding)?

[ Voor 3% gewijzigd door kmichael op 13-05-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1985
kmichael schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:59:
[...]

Welke plaats woon je ?
Toevallig in een gebied met Tweaks eigen apparatuur (gigabit verbinding)?
Haaksbergen, inderdaad met gigabit verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
Niels1985 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:07:
[...]

Haaksbergen, inderdaad met gigabit verbinding.
Dat is Tweaks eigen netwerk, De TV maakt geen gebruik van een aparte poort op router zoals KPN doet/deed.
Je kan de TV dus aansluiten op een willekeurige LAN poort.

Tweak is bezig om 10 Gigabit verbinding uit te rollen, eerst in 1 plaatst maar ze sluiten niet uit dat dit ook gaat komen in andere plaatsen. (Ze rollen 10 Gigabit uit omdat het kan, niet omdat het nodig is.)

Ik zou zelf dan ook voor een betere kabel gaan dan CAT6, ik zou een kabel nemen die 10 Gbit aan kan.
Het prijs verschil is niet zo groot volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
beetje off-topic, maar ik zie nog al eens voorbij komen (ook hier) dat je weet niet hoe veel lan kabels naar je TV locatie zou moeten leggen. 2-4, OK maar als je er meer nodig hebt is het volgens mij gewoon eenvoudiger om op 1 van de poorten gewoon een switch aan te sluiten en daarop de rest. Zeker al dat AV/spul hoeft echt niet allemaal een directe lijn te hebben (zo veel vraagt het toch niet). Je moet dan weliswaar een switch weg werken, maar 10+ kabels is nou ook niet echt makkelijk weg te werken.

Ik heb hier zelf 1 acht poorts switch achterop het TV meubel hangen welke ook vol zit, met daarbij in de woon kamer 2 dubbele aansluiting op 2 plaatsen. Hierdoor zouden we ooit eenvoudig de TV naar de andere kant kunnen verplaatsen. Je zit dan tenminste niet gelijk met 5 van die netwerk aansluit plaatjes op een rij aan de kant waar de TV niet staat. Nou heb ik niets tegen 3 units op een rij (een 220, een cai en een dubbele LAN) evt 4 gaat ook nog, maar meer dan dat.... dan begin ik toch een kantoor gevoel te krijgen in de woonkamer (en je kunt er niet altijd iets voor zetten).

Dat je PC's met eigen kabels ergens centraal laat samenkomen kan ik begrijpen, maar al die AV apparatuur kan prima op 1 switch (vaak hebben ze nog geen eens een gigabit lan aansluiting). met 2 lijnen heb je dan al een reserve voor iets wat je graag rechtstreeks wilt hebben. Als stroom verbruik een issue is, kun je een master slave contactdoos overwegen (sluit dan je TV or reciever aan als master, en zodra je die aan zet zal de switch ook aan zijn, kun je gelijk de rest van de apperatuur op aansluiten.).

Ontopic
Lijkt er op dat het IP-TV gebeuren dus geen probleem gaat worden. Dacht wel dat Tweak al een router levert? Als dat zo is, kun je het met alleen accespoints af (of routers die je insteld as accespoints). Zo niet dan moet je 1 router nemen (en instellen als router)

Wat kabels betreft, ik hoor vaak dat cat7 nogal stug is om te trekken. 6a ondersteunt ook gewoon 10 Gigabit tot 50 meter. aangezien de leidingen in huis allemaal korter zijn, zou je daarmee dus prima op 10 gigabit kunnen komen in de toekomst.

Wat je accespoints betreft zou ik zeker eens kijken naar het Ubiquiti systeem omdat ik vaak over problemen lees dat wifi clients in een 'gewoon' netwerk met meerdere AP's te lang op de verkeerde blijven hangen, terwijl dat met Ubiquiti dus actief wordt geregeld en je dan ook echt seamless roaming hebt tussen je AP's. (bij een verzameling losse AP's verlies je altijd even de verbinding bij het overschakelen tussen AP's dat hoeft geen probleem te zijn, maar kan iets zijn om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Tweak levert een router ja, maar deze gebruik ik zelf niet.
Ik woon in Enschede, ik heb een computer gekocht die dient als router omdat ik het leuk vind om eigen apparatuur te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gadgeteer schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:58:
[...]

Ja want iedereen heeft een internetcafe in huis.. :s
10 patches in je woonkamer en dat is niet genoeg?
Nee. Heb aan beide kanten van de woonkamer 4 stuks zodat we ook aan de andere kant kunnen zitten. Die vier zitten vol met televisie, decoder van iptv, raspberry pi en een ps4.

Een switch zou een oplossing kunnen zijn maar als je toch de kans hebt het goed te doen doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
mkleinman schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 23:19:
[...]

Nee. Heb aan beide kanten van de woonkamer 4 stuks zodat we ook aan de andere kant kunnen zitten. Die vier zitten vol met televisie, decoder van iptv, raspberry pi en een ps4.

Een switch zou een oplossing kunnen zijn maar als je toch de kans hebt het goed te doen doe het dan goed.
Helemaal mee eens. Meerdere lijnen aan beide kanten van de woonkamer is de beste oplossing, en het gaat hard met aantal aansluitingen ( pi, tv, decoder, console, hifi set).

Nog even praktisch: hierboven zijn allemaal goede tips en oplossingen gegeven, ik hoor je wel zeggen dat je niet wil frezen, ik zou dat juist wel doen! Indien je nu of in de toekomst extra kabel verbindingen nodig hebt is nu het moment. Sleuven frezen in de muur geeft héél veel stof, als je nu aan het verbouwen bent is dit dus het moment. Frezen, leggen en afwerken is ook geen moeilijke klus. Kan je gelijk audio kabels frezen boven in de hoeken van de muur achter je voor 5.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels1985
flip75 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 08:07:

Nog even praktisch: hierboven zijn allemaal goede tips en oplossingen gegeven, ik hoor je wel zeggen dat je niet wil frezen, ik zou dat juist wel doen! Indien je nu of in de toekomst extra kabel verbindingen nodig hebt is nu het moment. Sleuven frezen in de muur geeft héél veel stof, als je nu aan het verbouwen bent is dit dus het moment. Frezen, leggen en afwerken is ook geen moeilijke klus. Kan je gelijk audio kabels frezen boven in de hoeken van de muur achter je voor 5.1
De reden dat ik nu niet wil frezen is omdat we niet nu, maar over een aantal jaar de begane grond groot willen aanpakken, op dit moment beperken we ons tot de bovenverdiepingen m.b.t. grote aanpassingen.
Wanneer we de verbouwing van de beneden verdieping doen zullen we ook daar de elektra en datakabels aanpakken.
Pagina: 1