32" Full HD of 40" 4k (UE40JU6000?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik zit met het volgende: Wij willen kleiner en dachten eraan om de 42" plasma (die ik voor gamen gebruik) op mijn werkkamer te zetten, en vervolgens beneden een 32" Full HD tv in de woonkamer te zetten. Nu vind ik zelf de scherpte van films/series etc wel belangrijk (vooral nu Netflix in 2100p uitzend).

We hebben nu een Panasonic 42" Plasma, zo'n Full HD ding met een rand van ongeveer 8cm. Van deze 42" naar 40" met alleen een vrij dunne rand (zoals bij de UE40JU6000) is ook al best een verschil, maar eigenlijk wil mijn vrouw vooral een nog meer onopvallende tv, en die ziet zo'n 32" wel zitten. Die is er alleen om logische redenen niet in een 4k versie.

Is de UE40JU6000 een aanrader? Die is eigenlijk maar zo'n €100 duurder dan het 32" alternatief waar we naar zitten te kijken (de Sony 32w705c of een vergelijkbare Samsung).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 17:18
Al gezocht op het forum?:)

Full HD of 4K?

Zelfde prijs: 4K of Full HD?

Full HD of 4K (55inch)

Full-HD of 4K televisie

Kortom, lekker voor een Full HD gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 23:28
ik denk dat je goed moet overwegen welke keuze je hier gaat maken.. als je van een 42" afkomt, met daaromheen ook nog eens een dikke rand en je wilt terug naar een 32" met een dunnere rand, dan denk ik dat de kijkbeleving een heel stuk verder achteruit gaat dan je nu indenkt. mijn ouders hebben namelijk dezelfde denkfout gemaakt.. van 42" dikke rand naar 40 normaal was voor hun eigenlijk al een stap tever terug...

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 15:52
Als de woonkamer ongeveer 1m breed is of zo is de 32" wellicht okay :)

Anders zonder ook maar énige twijfel (bij gebrek aan keuze voor groter) de 40" nemen.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een 42 inch plasma met 8 cm raden, voor die ruimte nu koop je 48 inch. Je moet een vrouwenoog niet negeren, maar terug naar 32 inch, tja als zij dat wil, denk alleen dat jij dat niet wil. Zou je aanraden om eens te kijken naar de 43 inch Sony 755c/805c modellen. Die zijn nog steeds kleiner dan de 8 cm rand 40 inchers van toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ikzelf wacht tot HDR de mainstream is om een 4k scherm te halen. HDR schijnt voor huiskamersituaties meer verschil in beeldkwaliteit te leveren dan 4k
Beetje jammer om nu een dure TV te kopen die volgend jaar hopeloos ouderwets is met bijbehorende beeldkwaliteit.

[ Voor 19% gewijzigd door eL_Jay op 26-04-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34

Bever!

3

Waarom wil je een kleiner toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-10 15:11
Ik zit in redelijk dezelfde situatie. Hier ook een 42inch panasonic met zo'n dikke rand. Hier heb ik de vrouw alleen overtuigd dat er daarom een nieuwe 50inch kan komen, die dan dus eigenlijk net zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik hoef haar niet echt te overtuigen :). Ik vind het allemaal best, kijk vrij weinig tv en gamen doe ik voortaan boven op de (prima) plasma.

Dit opmerking over HDR ga ik even verder uitzoeken; ga je mij vertellen dat 4k van nu eigenlijk nog niet uitontwikkeld is?

En we willen een kleiner toestel omdat we geen zin hebben om naar zo'n enorm zwart scherm te kijken. Op de vaste plek waar deze staat willen we simpelweg een veel kleinere tv hebben staan. 40" is best, 32" ook....maar ik wil het deels laten afhangen van de specs. 4k is er niet in 32" en dat is wel logisch ook (how scherp will you go).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-10 19:36
4K op 32" is echt onzin als je hem als TV gaat gebruiken.
Op 55" is het al discutabel (afstand 3+ meter).
Leuk dat Netflix 4K heeft, maar het blijft een streaming dienst, dus compressie. Sommigen hebben een placebo effect en vinden het beter dan blu-ray, anderen zien nagenoeg geen of geen positief verschil. Wat je misschien in scherpte (resolutie) wint, kun je verliesen op compressieartifacten. Dit heb je ook snel bij het downloaden van films. En dan nog is het bij de ene film minder storend dan bij de ander (zelfde release group / encoding). Kan best zijn dat Netflix nog wat beter weet te comprimeren. Maar om 4K op een 32" te nemen blijft onzinnig.
En wat kijk je verder? Gewone tv uitzendingen gaan voorlopig niet over op 4K.

Heb ook nog een 37" met dikke randen. Een formaat poster erbij en je kan een maat groter, zonder dat het meer ruimte inneemt.

Tip: vraag bij CoolBlue een gratis TV formaat poster. Bezels zijn tegenwoordig zo smal dat die bijna verwaarloosbaar zijn en je alsnog een hele goede indruk met de poster krijgt.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Pagina: 1