Full HD of 4K (55inch)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-05-2019
Hi all,

Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een 55inch televisie, nu twijfel ik sterk tussen Full HD of 4K (Flat).
Reden dat ik twijfel is vanwege aantal HZ dat bij Full HD (200+) aanzienlijk hoger ligt dan bij 4K (100-200)

Mijn budget is ongeveer 1000-1200 euro.

4K tv's die ik reeds heb gezien:
LG 55UB850V Zwart
Samsung UE55JU6800W

Full HD:
SONY KDL-55W807C
SAMSUNG UE55J6200
SONY KDL-55W805C

Wat zijn jullie meningen/ervaringen? Nog dingen waar ik specifiek op moet letten (HDMI 2.0 misschien)?

Alvast bedankt!!

Met vriendelijke groet,

Dyon Gosenshuis

[ Voor 8% gewijzigd door DyonGosenshuis op 25-01-2016 23:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit topic betreft aankoopadvies dus hoort het thuis in CEA en krijgt het een verhuizing daar naar toe.

De discussie full-hd of 4K is in CEA ontelbare keren voorbij gekomen dus ik zou je adviseren om een aantal van de vele soortgelijke topics door te lezen.

Wat betreft het aantal Hz, lees deze eens: Dimens: Frame Rates en Geoptimaliseerde Frame Rates

Check ten slotte ook deze even: Het algemeen beleid #groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 10:56
S1NN3D schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 08:16:

De discussie full-hd of 4K is in CEA ontelbare keren voorbij gekomen dus ik zou je adviseren om een aantal van de vele soortgelijke topics door te lezen.
Dat klopt, in mijn topic werd het aardig duidelijk dat het voor ons blote oog op dit moment weinig zin heeft om 4K aan te schaffen. Zoals ik heb begrepen is dat je zo dicht op een tv moet zitten om het te zien dat je niet fatsoenlijk meer kan kijken. Vooralsnog is het een leuk marketing begrip. :) - But correct me if I´m wrong -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah2k4
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-10-2021
Er is nog een ander topic hier. Dat gaat ook over een 55 inch.

UE55JU7000 met de komende BTW-actie en casback is een super prijs uiteindelijk van 1287. Daar zit alles op en aan waar je om vraagt.

De UB850 is een 2014 model
De JU6400 is een 50hz panel.

De JU7000 heeft een lage inputlag en scoort over het algemeen goed en heeft een 100hz panel. Hz is onzin. Je panel moet 100hz en alle andere hz toevoeging zijn dingen zoals backlight blinking etc. Samsung noemt het tegenwoordig ook PQI(Picture Quality Index) omdat het beeldverbeteraars zijn en geen Hz. Ook alleen te vergelijken met merken onder elkaar als je er uberhaupt al naar gaat kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door powah2k4 op 26-01-2016 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
@Assn & @Powah2k4 weten jullie zo welke topics?

Ik zit btw zonder de btw actie rond de 1200 euro, wat is daar de beste koop voor?

Hz is dus niet heel belangrijk als dit maar voor 100 is?

Het probleem waar ik mee zit (net als vele andere): je wil niet over een paar jaar weer een nieuwe tv moeten kopen.. Maar heeft 4k wel echt toekomst?

Ik zit btw zo'n 3m van de tv af (op de bank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 21:32

DarkSide

theres no place like ::1

Voor het aantal HZ hoef je je geen zorgen te maken. Dat is marketing BS.
Het paneel (het "fysieke" aantal HZ) is veel belangrijker. Ook de beeldkwaliteit ansich is veel belangrijker dan de vraag 4k of FHD.
Wat wij ook willen. 4k is de toekomst. En straks 8k etc.
Qua resolutie en afstand heb je niet zo gauw een 4k scherm nodig. Maar als het paneel van een 4k scherm beter is (lees betere contrast, kleuren etc) dan moet je gewoon altijd voor een 4k gaan.
Andersom geldt hetzelfde. Een goede FHD is beter dan een matige 4k.
Verder wordt er veel verwacht van HDR op TV gebied. Omdat dit meer contrast en veel duidelijkere kwaliteitsboost zal geven dan alleen meer pixels. Probleem is dat er nog geen standaard is.
En er wel TV's zijn die HDR aan kunnen. Maar eea pas duidelijk wordt als de industrie besluit wat de standaard precies gaat worden. Net als de 4k schermen van een paar jaar geleden die nog met HDMI 1.4 en geen HDCP 2.2 hadden.

Zou me dus niet staren op future proof etc.
Een van de mooie (4k) TV's op dit moment is de panasonic cx700.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
@ Darkside bedankt voor je reactie!

Jij schetst nu precies mijn probleem,
Ik wil niet voor een slechte 4k gaan en alleen omdat het "de toekomst" is.
Maar eigenlijk het beste voor mijn budget.

Die Panasonic CX700 hebben ze niet bij de Media Markt zie ik, dat heeft wel mijn voorkeur i.v.m. actie die morgen start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

MM heeft een cx710 volgens mij. Zelfde TV met wat mee Hz.
Probleem was dat de MM wel duurder was. Omdat het een model was die andere winkels niet kunnen leveren hoeven ze dus ook niet met de prijs mee naar beneden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
CX710 kan ik helaas ook niet vinden (niet op de site).

Weet jij misschien of LG 55UF800V wellicht een goede optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

De LG heeft volgens mij een IPS scherm. Goed voor kleur en kijkhoek. Wat minder voor zwartwaarde en contrast. VA schermen, wat de Cx700 heeft, hebben een kleinere kijkhoek. Maar vaak wel een beter beeld. Diepere zwartwaarde en contrast.

Heb geen directe showdown van de 2 tegen elkaar. En ben zelf niet zo'n LG fan (op hun OLEDs na).
Er lopen hier op GoT topics over de Panasonic waar je veel info uit kan halen.
En volgens mij ook over LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52
In de winkels van de MM staan de Panasonic's wel de CX700 en of de 710.
Toevallig gezien in Heerlen en ook in Duitsland

[ Voor 26% gewijzigd door alki op 26-01-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
DyonGosenshuis schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 10:03:
@Assn & @Powah2k4 weten jullie zo welke topics?
Was vergeten de link erbij te zetten, excuses:

Nieuwe TV 48-55 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 17:16
DyonGosenshuis schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 10:24:
@ Darkside bedankt voor je reactie!

Jij schetst nu precies mijn probleem,
Ik wil niet voor een slechte 4k gaan en alleen omdat het "de toekomst" is.
Maar eigenlijk het beste voor mijn budget.

Die Panasonic CX700 hebben ze niet bij de Media Markt zie ik, dat heeft wel mijn voorkeur i.v.m. actie die morgen start.
Op dat punt ben ik ook...
Ik vraag mij nu af of t opgeschaalde beeld van de 49x8005 mooier is dan van de full hd 50w755, allebei sony maar de 1 4 k en de ander fhd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
DarkSide schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 10:51:
De LG heeft volgens mij een IPS scherm. Goed voor kleur en kijkhoek. Wat minder voor zwartwaarde en contrast. VA schermen, wat de Cx700 heeft, hebben een kleinere kijkhoek. Maar vaak wel een beter beeld. Diepere zwartwaarde en contrast.

Heb geen directe showdown van de 2 tegen elkaar. En ben zelf niet zo'n LG fan (op hun OLEDs na).
Er lopen hier op GoT topics over de Panasonic waar je veel info uit kan halen.
En volgens mij ook over LG.
Is dat echt een zo'n merkbaar verschil? dat IPS of VA of is dat net wat je voorkeur heeft?
Want de LG is wel gewoon 200hz etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
assn schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:18:
[...]

Was vergeten de link erbij te zetten, excuses:

Nieuwe TV 48-55 inch
Thanks dit heb ik gisteren inderdaad al doorgelezen, alleen net een ander budget.
Dus niet echt veel qua toestellen uit kunnen halen (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

DyonGosenshuis schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:46:
[...]

Is dat echt een zo'n merkbaar verschil? dat IPS of VA of is dat net wat je voorkeur heeft?
Dat moet je zelf bepalen. Net als kleur afstelling. Sommige TV's staan te blauw afgesteld. Maar als jij dat fijn vind....... Zelf kijk ik niet vanaf een hoek naar mijn TV. En zoek ik goede zwartwaarde.
Ben zelf daarom meer geneigd naar VA dan naar IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
DyonGosenshuis schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:46:
[...]

Zowel de UF800 als de UB850 zijn geen 200Hz maar 100Hz. 200Hz UHD-televisies zijn niet op de consumentenmarkt te verkrijgen, wat overigens ook niet zo erg is aangezien 200Hz tegenwoordig nog weinig toevoegt ten opzichte van 100Hz.

IPS of VA is afhankelijk van het gebruik. In de meeste situaties zal VA een betere optie zijn vanwege de diepere zwartwaardes en daardoor het hogere contrast - wat gezien wordt als het belangrijkste aspect voor een goede beeldkwaliteit.

VA-panelen hebben wel het nadeel dat de kijkhoek kleiner is waardoor de algehele beeldkwaliteit onder een hoek afneemt. IPS-panelen gaan hier over het algemeen beter mee om maar hebben beduidend slechtere zwartwaardes en daardoor een lager contrast waardoor het beeld minder spectaculair is. Enkel wanneer je dus veel onder een grote hoek naar de televisie kijkt, is het logisch om voor IPS te kiezen. Anders zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
Dimens schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:53:
[...]

Zowel de UF800 als de UB850 zijn geen 200Hz maar 100Hz. 200Hz UHD-televisies zijn niet op de consumentenmarkt te verkrijgen, wat overigens ook niet zo erg is aangezien 200Hz tegenwoordig nog weinig toevoegt ten opzichte van 100Hz.

IPS of VA is afhankelijk van het gebruik. In de meeste situaties zal VA een betere optie zijn vanwege de diepere zwartwaardes en daardoor het hogere contrast - wat gezien wordt als het belangrijkste aspect voor een goede beeldkwaliteit.

VA-panelen hebben wel het nadeel dat de kijkhoek kleiner is waardoor de algehele beeldkwaliteit onder een hoek afneemt. IPS-panelen gaan hier over het algemeen beter mee om maar hebben beduidend slechtere zwartwaardes en daardoor een lager contrast waardoor het beeld minder spectaculair is. Enkel wanneer je dus veel onder een grote hoek naar de televisie kijkt, is het logisch om voor IPS te kiezen. Anders zou ik het niet doen.
Bedankt voor je reactie! Wel vreemd dat de meeste bij specificaties wel gewoon 200Hz hebben staan, terwijl dit "slechts" 100 Hz is.

Ik zit nog even op MM site te kijken, maar ik kan daar niet duidelijk zien welke IPS/V panelen hebben. Wij zitten gewoon recht voor de tv dus dan lijkt mij IPS de betere keuze. Of zijn deze niet in de prijsklassen beschikbaar in 4k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Type paneel wordt zelden aangegeven. Moet je achterhalen op review sites. En kenners zoals dimens.
Als je recht voor de TV ziet en je zoekt goed contrast en zwartwaarde kan je dus beter voor een VA scherm gaan. (tenzij je de LG zelf gewoon mooi genoeg vind natuurlijk of het verder prima vind dat je de LG met extra korting kan krijgen en neemt dan het IPS scherm voor lief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
DarkSide schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:32:
Type paneel wordt zelden aangegeven. Moet je achterhalen op review sites. En kenners zoals dimens.
Als je recht voor de TV ziet en je zoekt goed contrast en zwartwaarde kan je dus beter voor een VA scherm gaan. (tenzij je de LG zelf gewoon mooi genoeg vind natuurlijk of het verder prima vind dat je de LG met extra korting kan krijgen en neemt dan het IPS scherm voor lief)
Dat dacht ik al! Helaas ben ik verre van een kenner en zie zoveel verschillende dingen op internet, dat het alleen maar moeilijker maakt.

Ik wil gewoon een goede TV hebben, perfect kan dit voor deze prijs daar ben ik mijzelf zeker van bewust.

Weet jij btw zo nog een VA scherm in deze prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tg1997
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-05 12:48
Ja de samsung UE55JU7000 die kan je met de acties van de mm en bcc voor dik 1200 ophalen. Zou het wel weten. Iets boven het budget maar wel 100hz, quad core processor en maar 22ms delay als je van plan was er op te gaan gamen. Zie ook het forum welke 55 inch tv?
Wordt ook over deze series tv gepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
tg1997 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:51:
Ja de samsung UE55JU7000 die kan je met de acties van de mm en bcc voor dik 1200 ophalen. Zou het wel weten. Iets boven het budget maar wel 100hz, quad core processor en maar 22ms delay als je van plan was er op te gaan gamen. Zie ook het forum welke 55 inch tv?
Wordt ook over deze series tv gepraat.
Ik wil er inderdaad op gamen, maar ik ben bang dat mijn vriendin daar niet mee akkoord gaat :(.
Of ik moet met een heel goed argument kunnen komen haha.

Is de verwachting dat deze op kort termijn misschien nog meer in prijs dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tg1997
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-05 12:48
Lees even het forum in de link. Info over de prijs wordt daar allemaal besproken. Gaat op korte termijn zeker niet nog goedkoper worden. Er gaat btw korting af terwijl hij al in de aanbieding is. Vervolgens krijg je ook nog 200 euro cashback via samsung. Goede optie lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

op korte termijn niet.
De samsung is volgens mij idd een van de betere TV;s nu. En is ook een prijzige TV.
1799 ongeveer. Daar zou je dan 21 % BTW korting op krijgen bij de MM.
En 200 cashback van Samsung.
Komt dus op 1200 nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43
DarkSide schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:03:
op korte termijn niet.
De samsung is volgens mij idd een van de betere TV;s nu. En is ook een prijzige TV.
de korting is +- 17%, niet 21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Klopt, was gewoon even een referentie aan de 21% btw weg ermee actie van de MM.
Effectief is het 17,nogwat

[ Voor 4% gewijzigd door DarkSide op 26-01-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
DarkSide schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:03:
op korte termijn niet.
Ja klopt het is een mooie korting als je dat zo bekijkt, echter nu nog de vriendin overtuigen.
Ik moet mij strak aan het budget houden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

alsof vriendinnen dat wel doen ;)
Wel nog even goed kijken of het model idd mee doet met de cashback actie. Ik meende uit ander topic van wel. Maar kan geen kwaad om eea uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
DarkSide schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:30:
alsof vriendinnen dat wel doen ;)
Wel nog even goed kijken of het model idd mee doet met de cashback actie. Ik meende uit ander topic van wel. Maar kan geen kwaad om eea uit te zoeken.
Die van mij helaas wel!! haha.

Ik ga vanavond nog maar even een keer langs bij MM. Kan ik er vanuit gaan dat zij goed kunnen adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assn
Reken je uit hoeveel % je daadwerkelijk korting hebt 1799 - 21% BTW = 1489 - 200% = 1289
Komt neer op 28%, koopje dus zoveel korting! Werkt ook altijd bij vrouwen in de winkel, omdat er zoveel korting op zit moet ik het maar kopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

DyonGosenshuis schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:32:
[...]

Die van mij helaas wel!! haha.

Ik ga vanavond nog maar even een keer langs bij MM. Kan ik er vanuit gaan dat zij goed kunnen adviseren?
Zal eerder zelf eea uitzoeken. MM en vele andere winkels werken op commissie.
Dus ze krijgen bv meer als ze samsung verkopen. Terwijl jij misschien meer aan een Sony hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
DarkSide schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 17:10:
[...]

Zal eerder zelf eea uitzoeken. MM en vele andere winkels werken op commissie.
Dus ze krijgen bv meer als ze samsung verkopen. Terwijl jij misschien meer aan een Sony hebt.
Dat heb ik gedaan, alleen staat op de site maar de helft volgens mij.
Dus geen idee wat ze fysiek in de winkel nog hebben helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
Toch buiten budget gegaan en het advies gevolgd

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
DyonGosenshuis schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 20:02:
Toch buiten budget gegaan en het advies gevolgd

Bedankt allemaal!
voor de samsung 7000 55 inch?
heb ik ook voor gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyonGosenshuis
Aggressor schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 23:51:
[...]

voor de samsung 7000 55 inch?
heb ik ook voor gekozen :)
Yes klopt! Toch maar wel gedaan.
Wel een klap geld voor een tv, maar ik kan er hopelijk de komende jaren meer voor uit
Pagina: 1