Nieuwe TV 48-55 inch

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 09:29
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
48 - 55 Inch TV. UHD of Full HD. Ik weet niet of UHD wel nodig is op dit moment.

Wat is je budget?
Ca. 700€- 800€

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het is voornamelijk om gewoon Tv te kijken(voetbal), Films en Series en liefste Streamen vanaf de laptop.

Wat heb je zelf al gevonden?
Voorkeur gaat uit naar panasonic, samsung maar philips of sony is naar mijn mening ook prima:
48"
pricewatch: Samsung UE48JU6000W Zwart
pricewatch: Samsung UE48JU6400K Zwart
pricewatch: Panasonic Viera TX-50CX680 Zwart
pricewatch: Sony Bravia KDL-50W755C 50" Zwart

55"
pricewatch: Samsung UE55H6200AW Zwart
pricewatch: Philips 5500-serie 55"

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik weet niet of het zinvol is om een UHD te nemen. In prijs scheelt het nog wat want ik kan voor de 48"UHD ook een 55" FullHD nemen.Graag jullie advies erover

[ Voor 5% gewijzigd door assn op 29-12-2015 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:54
Ligt er schijnbaar aan op welke afstand je van de TV zit. Ik ben me ook aan het oriënteren en kwam dit plaatje vaak tegen:

Afbeeldingslocatie: https://www.avforums.com/styles/avf/editorial/products/38c56aa3af5093a6cc7282bb9bf5eee8_0.jpg

Heeft te maken met het gemiddelde oog. Die kan bepaalde details maar zien op een bepaalde afstand. In die grafiek zie je dus hoe dichtbij je van een 55 inch TV moet zitten voordat het verschil tussen FullHD en UHD zichtbaar wordt.
Lees daarentegen ook deze is:

http://www.cnet.com/news/...-4k-tvs-are-still-stupid/ (oud)

en

http://www.cnet.com/news/4k-tvs-arent-stupid-anymore/ (en de update, waarom 4K TV's wel goed zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Goed artikel om te lezen inderdaad en de prijzen zijn inderdaad beter geworden. De vraag is dan tussen die drie UHDs, welke ´beter´ is? Ik heb er zelf niet heel veel verstand van namelijk. Ik weet dat de refresh rate belangrijk is en dat het gaat om de helderheid en contrast van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tsja, dat vind ik zelf ook erg moeilijk. Kort door de bocht zijn enkele zaken (voor mij) belangrijk:
  • Beeldkwaliteit, waarbij (werkelijke) refresh rate en contrast schijnbaar belangrijk zijn
  • OS van de TV (WebOS, Android TV, Firefox OS, Tizen)
  • Snelheid van de TV
  • Mediaplayer
  • Uiterlijk (subjectief)
Beeldkwaliteit kun je vrijwel alleen afgaan op reviews of zelf kijken in winkels of bij kennissen. Uiteraard kun je refresh rates etc. opzoeken, maar het is toch een totaal plaatje.
OS is een kwestie van afwegingen. Het is het imo allemaal nét niet. In reviews kun je dan ook weer lezen hoe snel het OS werkt (uiteraard afhankelijk van de gebruikte chips), of je moet de TV irl zien.
Mediaplayer moet alle (toekomstige) codecs zoveel mogelijk aankunnen en voor mij kunnen werken met Samba shares.

Ik ben momenteel redelijk onder de indruk van de Panasonic CX700 op basis van reviews en het uiterlijk. Maar ik blijf twijfelen, want Android TV lijkt me in de toekomst ook wel wat. Jammer dat er weinig tot geen roundups zijn. Wel één voor FHD overigens: reviews: Vijf tv's rond de 50" voor 800 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
assn schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:41:
[...]

Goed artikel om te lezen inderdaad en de prijzen zijn inderdaad beter geworden. De vraag is dan tussen die drie UHDs, welke ´beter´ is? Ik heb er zelf niet heel veel verstand van namelijk. Ik weet dat de refresh rate belangrijk is en dat het gaat om de helderheid en contrast van het scherm.
Geen van de toestellen in jouw lijst heeft de technieken die besproken worden in het artikel. Voor HDR en een breder kleurenspectrum zul je naar toestellen uit de hogere series moeten kijken - welke tevens ook een stuk duurder zijn.

Met jouw budget is UHD simpelweg niet interessant. Daarmee koop je slechts een 50Hz UHD-televisie en daarmee haal je geen goede bewegingsscherpte waardoor alle scherpte die UHD te bieden heeft, verloren zal gaan. Een goede FHD-televisie met 100Hz paneel zal beter presteren als het gaat om bewegende beelden.

Laat staan of je het verschil in resolutie op ~50" zult zien.
barrymossel schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:10:
Ik ben momenteel redelijk onder de indruk van de Panasonic CX700 op basis van reviews en het uiterlijk. Maar ik blijf twijfelen, want Android TV lijkt me in de toekomst ook wel wat.
Wacht eerst maar af wat fabrikanten die televisies met Android verkopen gaan doen. Tot op heden heeft niet een fabrikant een toestel langer dan een jaar ondersteuning voor de software gegeven en om eerlijk te zijn, heb ik het idee dat niet een fabrikant de behoefte voelt om daar verandering in te brengen. Samsung komt nog het meest in de buurt met de Evolution Kit. Al is het natuurlijk te zot voor woorden dat je alsnog honderden euro's moet neerleggen voor externe hardware om de nieuwste software te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dimens schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:34:
[...]

Geen van de toestellen in jouw lijst heeft de technieken die besproken worden in het artikel. Voor HDR en een breder kleurenspectrum zul je naar toestellen uit de hogere series moeten kijken - welke tevens ook een stuk duurder zijn.

Met jouw budget is UHD simpelweg niet interessant. Daarmee koop je slechts een 50Hz UHD-televisie en daarmee haal je geen goede bewegingsscherpte waardoor alle scherpte die UHD te bieden heeft, verloren zal gaan. Een goede FHD-televisie met 100Hz paneel zal beter presteren als het gaat om bewegende beelden.
De Panasonic CX700 is UHD en heeft zover ik kan zien gewoon 100Hz. En met de cashback blijft ie ook redelijk binnen budget (de 50 inch versie).
Laat staan of je het verschil in resolutie op ~50" zult zien.

[...]

Wacht eerst maar af wat fabrikanten die televisies met Android verkopen gaan doen. Tot op heden heeft niet een fabrikant een toestel langer dan een jaar ondersteuning voor de software gegeven en om eerlijk te zijn, heb ik het idee dat niet een fabrikant de behoefte voelt om daar verandering in te brengen. Samsung komt nog het meest in de buurt met de Evolution Kit. Al is het natuurlijk te zot voor woorden dat je alsnog honderden euro's moet neerleggen voor externe hardware om de nieuwste software te kunnen draaien.
Ja, afwachten... ;) We weten het nooit, maar gaat wanneer het een open platform is, kunnen de apps toch gewoon (voor een bepaalde tijd) geüpdatet worden? Ik heb ook niet de nieuwste versie van Android nodig op mijn telefoon om bijv. Whatsapp te draaien. Of werkt het bij een Android TV of Firefox OS niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
barrymossel schreef op woensdag 30 december 2015 @ 07:41:

De Panasonic CX700 is UHD en heeft zover ik kan zien gewoon 100Hz. En met de cashback blijft ie ook redelijk binnen budget (de 50 inch versie).
http://tweakers.net/product/429010/panasonic-viera-cx700/

Helaas ligt de 50" er net buiten, 95€. Eens kijken of dit toch de moeite waard is dan om het budget te rekken. Wat betreft het besturingsysteem, tot heden vind ik het allemaal niks van geen enkele tv. Het is allemaal traag en de functies zijn gering. Ik speel liever direct(via hdmi) mijn laptop er op af. Enige is dat het dan weer via draad moet.

Het blijft afwegen, eerlijk gezegd denk ik dat het verschil voor de leek zo klein is dat een grotere tv gewoon chiller is en dat ik voor de 55" moet gaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Voor die Panasonic is een cashback actie van €75, dus dan kom je aardig in de buurt. Dan heb je wel een 50 inch.

Het beste kun je als leek gewoon in de winkel gaan kijken en proberen wat je het fijnst vind qua beeld, snelheid en dat soort zaken. Ik rijd zaterdag ook even langs de Media Markt ofzo denk ik. Ja, als je TV's direct naast elkaar ziet zul je vast verschillen zien. Maar als je het beeld gewoon prima vind, zonder vergelijkingsmateriaal, dan is het ook prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:27
Klopt het nu echt dat de Pana CX700 een 100Hz paneel heeft?
Het lijkt me dat de meeste andere TVs in die prijsklasse maar 50 Hz aanbieden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tommie12 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:48:
Klopt het nu echt dat de Pana CX700 een 100Hz paneel heeft?
Het lijkt me dat de meeste andere TVs in die prijsklasse maar 50 Hz aanbieden.
Ik haalde het uit de specs in de Pricewatch, maar inderdaad die kloppen regelmatig niet helemaal...

http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx50cx700b-201506054122.htm

Daar staat:
Measured panel refresh rate: 120Hz
Wat dat ook mag betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-03 07:38
De Panasonic CX700 heeft inderdaad een 100hz paneel, dat kan ik je met zekerheid zeggen ;) Daarnaast heeft hij ook al ondersteuning voor de grotere kleurruimte, wat voor die prijs erg netjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
InEtVa schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:30:
De Panasonic CX700 heeft inderdaad een 100hz paneel, dat kan ik je met zekerheid zeggen ;) Daarnaast heeft hij ook al ondersteuning voor de grotere kleurruimte, wat voor die prijs erg netjes is.
Die TV fabrikanten lijken wel energieleveranciers, zo ontzettend niet transparant.

Mag ik je vragen hoe je dat zo met zekerheid kan zeggen? Zelfs Panasonic zelf communiceert het nergens (niet op de site en niet in de handleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reteck
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-05 10:22
InEtVa schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:30:
Zou je kunnen verklaren wat ze met het hoofdstuk 'Motion' bedoelen bij de door @barrymossel gegeven link http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx50cx700b-201506054122.htm

De conclusie geeft ook aan: "Even though its motion clarity – while serviceable – and 3D performance fell short of what we’ve come to expect from a 2015 UHD television."

Ik stond op het punt om de CX700 (upgrade naar CX720) te halen, echter vanwege het ontbreken van de Plex app (vrouwvriendelijk) ben ik toch nog even aan het oriënteren naar overige toestellen. Echter zoals bij veel personen / topics het geval is: door de bomen het bos niet meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
barrymossel schreef op woensdag 30 december 2015 @ 07:41:
[...]

De CX700 van Panasonic is inderdaad 100Hz. Dit toestel staat echter niet in de genoemde lijst en is tevens ook nog eens buiten het budget. Dan blijft het ook nog maar de vraag of het verstandig is om meer geld neer te leggen voor een UHD-toestel dat niet beschikt over HDR en eigenlijk te klein is om op een normale kijkafstand voordeel te hebben van de hogere resolutie.
Ja, afwachten... ;) We weten het nooit, maar gaat wanneer het een open platform is, kunnen de apps toch gewoon (voor een bepaalde tijd) geüpdatet worden? Ik heb ook niet de nieuwste versie van Android nodig op mijn telefoon om bijv. Whatsapp te draaien. Of werkt het bij een Android TV of Firefox OS niet zo?
Dat is geheel afhankelijk van de developers. Zolang developers geen gebruik maken van API's uit nieuwere versies van een OS, zal de app blijven werken op oudere toestellen met een oudere versie van het OS. Bij smartphones met Android is dit inderdaad veelal het geval, aangezien er nog altijd veel toestellen met verouderde versies van Android in de omloop zijn. Hierdoor is het voor developers niet interessant om de nieuwe API's te gebruiken, aangezien ze dan een groot deel van de gebruikers verliezen.

Of dit ook voor televisies zal gelden, blijft natuurlijk nog maar de vraag. Al ziet het er niet echt rooskleurig uit, aangezien de toestellen tot op heden slechts een jaar ondersteuning voor software hebben gehad. Je hebt er zelf ook ervaring mee met jouw televisie van Samsung, waar het toestel qua apps langzamerhand onbruikbaar begint te worden.
barrymossel schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:47:
Het beste kun je als leek gewoon in de winkel gaan kijken en proberen wat je het fijnst vind qua beeld, snelheid en dat soort zaken. Ik rijd zaterdag ook even langs de Media Markt ofzo denk ik. Ja, als je TV's direct naast elkaar ziet zul je vast verschillen zien. Maar als je het beeld gewoon prima vind, zonder vergelijkingsmateriaal, dan is het ook prima toch?
In een winkel kun je geen televisies op beeldkwaliteit beoordelen. Naast dat de toestellen ingesteld zijn op de winkelmodus waarin alles fel en extreem ingesteld staat om de aandacht te trekken - want aandacht trekken verkoopt goed - zul je ook last hebben van de omgeving. Veel toestellen naast elkaar geplaatst, een grote ruimte, veel omgevingslicht. Hetgeen wat je daar dan ziet, is niet representatief voor wat je thuis zult zien.

Een goed voorbeeld is het beeldformaat, iets wat velen wel zullen herkennen. Door de grote ruimtes die winkels vaak hebben en de vele toestellen die naast elkaar worden geplaatst, lijken toestellen individueel een stuk kleiner dan ze in werkelijkheid zijn. Eenmaal thuis waar het toestel in de (woon)kamer staat, is het toestel ineens veel groter dan je had verwacht. Gelukkig wennen de meeste mensen al zeer snel aan het grote formaat en eenmaal gewend, willen de meesten ook niet meer terug naar iets kleiners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-03 07:38
reteck schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:02:
[...]

Zou je kunnen verklaren wat ze met het hoofdstuk 'Motion' bedoelen bij de door @barrymossel gegeven link http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx50cx700b-201506054122.htm

De conclusie geeft ook aan: "Even though its motion clarity – while serviceable – and 3D performance fell short of what we’ve come to expect from a 2015 UHD television."
Dit slaat op het softwaregedeelte van de TV, er zijb TV's die hier nog wat effectiever in zijn. Ik zou persoonlijk deze instellingen uitzetten of op minimum en dan haal je überhaupt nooit de maximale bewegingsresolutie. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de review van digitalversus zie je dat de responstijden aan de andere kant juist weer erg netjes zijn van dit model: http://www.digitalversus....55cx700b-p25535/test.html. Als je betere beeldkwaliteit wilt zul je het dan ook echt in de hogere prijsklasses moeten zoeken.
barrymossel schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:43:
[...]

Die TV fabrikanten lijken wel energieleveranciers, zo ontzettend niet transparant.

Mag ik je vragen hoe je dat zo met zekerheid kan zeggen? Zelfs Panasonic zelf communiceert het nergens (niet op de site en niet in de handleiding).
Dat viel mij inderdaad ook op, erg opvallend wat de mensen die er werken zijn er wel erg transparant over, dit is ook hoe ik dit zeker weet, en het wordt bevestigd door de reviews. Daarnaast is het ook niet heel moeilijk zelf te testen als je de juiste filmpjes hebt.

[ Voor 45% gewijzigd door InEtVa op 30-12-2015 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dimens schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:31:
[...]

De CX700 van Panasonic is inderdaad 100Hz. Dit toestel staat echter niet in de genoemde lijst en is tevens ook nog eens buiten het budget. Dan blijft het ook nog maar de vraag of het verstandig is om meer geld neer te leggen voor een UHD-toestel dat niet beschikt over HDR en eigenlijk te klein is om op een normale kijkafstand voordeel te hebben van de hogere resolutie.
Die paar tientjes extra (na cashback) zal het probleem niet zijn lijkt me. En in januari zal de prijs vermoedelijk ook nog wel iets zakken. UHD is niet nodig bij 50 inch, dat ben ik het met je eens. Echter blijft het schijnbaar een erg mooie TV met een (volgens de reviews) zeer prima beeld.
[...]

Dat is geheel afhankelijk van de developers. Zolang developers geen gebruik maken van API's uit nieuwere versies van een OS, zal de app blijven werken op oudere toestellen met een oudere versie van het OS. Bij smartphones met Android is dit inderdaad veelal het geval, aangezien er nog altijd veel toestellen met verouderde versies van Android in de omloop zijn. Hierdoor is het voor developers niet interessant om de nieuwe API's te gebruiken, aangezien ze dan een groot deel van de gebruikers verliezen.

Of dit ook voor televisies zal gelden, blijft natuurlijk nog maar de vraag. Al ziet het er niet echt rooskleurig uit, aangezien de toestellen tot op heden slechts een jaar ondersteuning voor software hebben gehad. Je hebt er zelf ook ervaring mee met jouw televisie van Samsung, waar het toestel qua apps langzamerhand onbruikbaar begint te worden.
Maar hoeveel écht open OS-en hebben op TV's gedraaid? En bij Samsung wordt er iedere keer een nieuw OS gebruikt. Als Android TV en Firefox OS blijven bestaan, zal de ondersteuning m.b.t. apps echt wel langer zijn dan wat ik nu ervaren heb.
[...]

In een winkel kun je geen televisies op beeldkwaliteit beoordelen. Naast dat de toestellen ingesteld zijn op de winkelmodus waarin alles fel en extreem ingesteld staat om de aandacht te trekken - want aandacht trekken verkoopt goed - zul je ook last hebben van de omgeving. Veel toestellen naast elkaar geplaatst, een grote ruimte, veel omgevingslicht. Hetgeen wat je daar dan ziet, is niet representatief voor wat je thuis zult zien.

Een goed voorbeeld is het beeldformaat, iets wat velen wel zullen herkennen. Door de grote ruimtes die winkels vaak hebben en de vele toestellen die naast elkaar worden geplaatst, lijken toestellen individueel een stuk kleiner dan ze in werkelijkheid zijn. Eenmaal thuis waar het toestel in de (woon)kamer staat, is het toestel ineens veel groter dan je had verwacht. Gelukkig wennen de meeste mensen al zeer snel aan het grote formaat en eenmaal gewend, willen de meesten ook niet meer terug naar iets kleiners.
Beeldkwaliteit vergelijken hoeft ook niet voor een leek. Het is meer kijken of je het beeld goed genoeg vindt. En ja dat zal anders zijn in een showroom dan thuis, maar dan heb je in ieder geval een beeld dat je zelf gevormd hebt. De meningen op Tweakers zijn enorm verdeeld (evenals veel review-sites) en van veel TV's zijn niet eens reviews te vinden. Zoals veel mensen zeggen: door de bomen het bos niet meer zien.
En zonder een TV gezien te hebben er een kopen op basis van de meningen van anderen is voor veel mensen ook een beetje spannend ;)

• Dimens
barrymossel schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:46:
[...]

Die paar tientjes extra (na cashback) zal het probleem niet zijn lijkt me. En in januari zal de prijs vermoedelijk ook nog wel iets zakken. UHD is niet nodig bij 50 inch, dat ben ik het met je eens. Echter blijft het schijnbaar een erg mooie TV met een (volgens de reviews) zeer prima beeld.
Ook voor die paar tientjes meer blijft het alsnog de vraag of je het wel moet doen. Formaat/resolutie is het gewoon niet zo interessant, tenzij je echt dicht op het toestel gaat zitten. Anders heeft het vrij weinig voordelen tegenover een goede maar goedkopere FHD-televisie.
Maar hoeveel écht open OS-en hebben op TV's gedraaid? En bij Samsung wordt er iedere keer een nieuw OS gebruikt. Als Android TV en Firefox OS blijven bestaan, zal de ondersteuning m.b.t. apps echt wel langer zijn dan wat ik nu ervaren heb.
Of het OS een open systeem is of niet, zegt niet of de ondersteuning goed zal zijn. Je hebt er alleen meer kans bij dat de community erachter nog enige ondersteuning zal geven, al is dat lang niet altijd het geval.

Je hebt dan meer aan een gesloten systeem dat lang ondersteund blijft en waar developers nog lang voor willen blijven ontwikkelen. Open of gesloten, met de juiste ondersteuning van de fabrikant zou de gemiddelde gebruiker daar niets van moeten merken.

Het kan best dat Firefox net als WebOS ook met een 2.0 versie komt die niet beschikbaar zal worden voor oude toestellen. Dan doen de apps het misschien nog wel een of twee jaar, maar daarna misschien niet meer. Dat is nog afwachten en daar valt niets over te zeggen.
Beeldkwaliteit vergelijken hoeft ook niet voor een leek. Het is meer kijken of je het beeld goed genoeg vindt. En ja dat zal anders zijn in een showroom dan thuis, maar dan heb je in ieder geval een beeld dat je zelf gevormd hebt.
Ook dat zal niet gaan. Je blijft het probleem houden dat het beeld niet representatief is voor wat je thuis zult krijgen. Wat in de winkel er goed uit kan zien, kan thuis toch echt tegenvallen. vooral met IPS-panelen zal dit het geval zijn vanwege de verbloeming van het contrast door omgevingslicht.

• barrymossel
Haha, hoe moet je dan de beste TV voor je geld kiezen Dimens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
barrymossel schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:26:
Die vraag rest mij ook nog steeds. Voor alles is wat te zeggen en wat hierboven ook al staat: door de bomen het bos niet meer zien. Uiteindelijk denk ik dat ik toch voor een van de 55 inches ga. Of het een van hierboven wordt weet ik nog niet. In ieder geval bedankt voor alle reacties, het helpt enorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

assn schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 23:17:
[...]

Die vraag rest mij ook nog steeds. Voor alles is wat te zeggen en wat hierboven ook al staat: door de bomen het bos niet meer zien. Uiteindelijk denk ik dat ik toch voor een van de 55 inches ga. Of het een van hierboven wordt weet ik nog niet. In ieder geval bedankt voor alle reacties, het helpt enorm
Ik doe het aan de hand van een paar harde eisen en recensies (waarin gemeten wordt). Harde eisen: Goed contrast en 100Hz panel. Verder in recensies opletten dat de panelen egaal zijn. Bij LCD is het trouwens altijd kiezen tussen twee "kwaden", namelijk een VA panel (mooi diep zwart, erg goed contrast, maar onder hoeken van 45° veel minder mooi beeld) en een IPS panel (zeer goede kijkhoeken, maar veel minder contrast). Aangezien kleurechtheid en contrast het belangrijkst vind, ga ik voor VA panels. Ik zeg trouwens "kwaden", maar ik ben een beetje een videopurist en heb altijd plasma tv;s gehad. De huidige LCD tv's zijn de beste in hun soort :).

En mijn shortlist zou zijn panasonic XC700, Samsung JU6900 of Sony 755C zijn. De eerste twee hebben UHD (Maar daar zie ik het nut niet van in op normale kijkafstanden), panasonic heeft voor mij een betere naam (beter beeld), komt beter uit recensies van de twee, maar heeft firefox OS, met nog niet heel erg bewezen smart platform. De Samsung is gewoon goed (qua beeld) en erg goed qua smart functionaliteit.

Dan de sony, goedkoper, full HD, android TV waar de kinderziektes nog niet helemaal uit zijn, maar wel android tv :). En deze TV heeft daverend goede recensies op het gebied van beeld (enorm goed contrast, goede kleuren). Die laatste TV zou mijn keuze zijn.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
barrymossel schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:26:
Ik zou inderdaad - zoals JvS zegt - verschillende reviews lezen van professionele reviewers waarin beeldkwaliteit gemeten en besproken wordt. Wat betreft de uniformiteit van een paneel zou ik er in de review niet zoveel waarde aan hechten. Dit is heel verschillend per paneel en kan ook verschillen per reviewer. Ook de winkel waar je een toestel koopt lijkt hier bepalend te zijn, vermoedelijk door voorzichtigheid met het toestel. Zo lijkt het alsof die grote rode vaker toestellen met een slechte uniformiteit levert dan andere winkels. Jammer dat zoiets niet te testen valt.
JvS schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 10:35:
En mijn shortlist zou zijn panasonic XC700, Samsung JU6900 of Sony 755C zijn.
Ik neem aan dat je de Samsung HU6900 bedoelt? Die is overigens niet 100Hz, net zoals de rest van de series 6 UHD-toestellen van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

oh ik zie het. Raak bij Samsung altijd een beetje in de war van alle modellen. Moeder en vader hebben beide een H6200 en ik dacht de 2015 6000 serie te pakken. Nou samsung 55" UHD valt dan af :P. Dan wordt het de optie 55J6200 of de 55J6300, maar daar heb ik nog niet veel recensies van gezien, dus hoe de 2015 modellen zijn weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:34
barrymossel schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:10:

Mediaplayer moet alle (toekomstige) codecs zoveel mogelijk aankunnen en voor mij kunnen werken met Samba shares.
Shares? Ja mijn WDTV live player kan dat, ben nog geen Tv tegengekomen die shares aankan, wel uiteraard media-servers, maar heb meeste Smart-Tv's dan ook niet irl gezien. Nee, ook Windows-shares kunnen IMO de meeste niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Sjah schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:39:
[...]

Shares? Ja mijn WDTV live player kan dat, ben nog geen Tv tegengekomen die shares aankan, wel uiteraard media-servers, maar heb meeste Smart-Tv's dan ook niet irl gezien. Nee, ook Windows-shares kunnen IMO de meeste niet.
Dat is toch geen kwestie van mening? Er zijn er die het wel kunnen, en die het niet kunnen. De Panasonic kan gewoon Samba shares aan schijnbaar. Mijn Samsung met root kan het ook (Samba én NFS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Mijn vooroordeel/mening is dat dat meestal niet kan. Nu aan iemand om mijn ongelijk te tonen.

Wat bedoel jij met root? Vast een niet gelijk beschikbare optie, ik heb het over gewoon even een gedeelde map benaderen via je Smart-Tv.

[ Voor 84% gewijzigd door Sjah op 02-01-2016 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Panasonic CX-700: https://www.avforums.com/...rs-thread.1950852/page-30
...also you can manually mount a SMB windows share, no need for DLNA in that case ...
Bij de "oudere" Samsung TV's kan het inderdaad niet out-of-the-box. Je kunt dan via bepaalde wegen root op je TV krijgen. Je kunt dan bijvoorbeeld een Samba of NFS share mounten op een fysieke of virtuele USB. Je share wordt dan gezien als USB (map) en je kunt alles net zo draaien als van een USB stick. Erg handig, want dan kun je dus gewoon films met srt ondertiteling kijken, vooruitspoelen en de mediaplayer onthoudt waar je was bij je film als je hem halverwege bijvoorbeeld uit hebt gezet. (http://www.samygo.tv/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
JvS schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:35:
oh ik zie het. Raak bij Samsung altijd een beetje in de war van alle modellen. Moeder en vader hebben beide een H6200 en ik dacht de 2015 6000 serie te pakken. Nou samsung 55" UHD valt dan af :P. Dan wordt het de optie 55J6200 of de 55J6300, maar daar heb ik nog niet veel recensies van gezien, dus hoe de 2015 modellen zijn weet ik niet.
Die serie is helaas een stuk buiten mijn budget. Evenals de Panasonic CX700 serie. Aangezien het UHD inderdaad niet het gewenste effect heeft valt de keuze voor mij waarschijnlijk op de pricewatch: Philips 5500-serie 55". Echter moet ik het beeld nog zien in de winkel want vind persoonlijk ook het frame belangrijk en dat is online nooit goed te zien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dat lijkt mij persoonlijk geen voor de hand liggende optie. Volgens mij is er al vele jaren geen enkele Philips televisie positief uit een review gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mee eens. Zowel geen 100Hz panel, als geen als uitstekend bekend staand contrast. Ik zou kiezen uit deze:

pricewatch: Sony Bravia KDL-55W755C Zwart
pricewatch: Samsung UE50J6200AW Zwart
pricewatch: Samsung UE55J6200AW Zwart

50" binnen budget, 55" niet. Je opent denk ik een topic omdat je de beste beeldkwaliteit wilt toch? Nu krijg je veel advies en kies je uiteindelijk voor de meeste inches... Beetje vaag keuzebeleid zou ik zeggen.

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 04-01-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
JvS schreef op maandag 04 januari 2016 @ 11:25:
Mee eens. Zowel geen 100Hz panel, als geen als uitstekend bekend staand contrast. Ik zou kiezen uit deze:

pricewatch: Sony Bravia KDL-55W755C Zwart
pricewatch: Samsung UE50J6200AW Zwart
pricewatch: Samsung UE55J6200AW Zwart

50" binnen budget, 55" niet. Je opent denk ik een topic omdat je de beste beeldkwaliteit wilt toch? Nu krijg je veel advies en kies je uiteindelijk voor de meeste inches... Beetje vaag keuzebeleid zou ik zeggen.
Klopt, misschien niet helemaal duidelijk. Voor mij was het of de 50" vanwege de UHD functie. Aangezien ik hier voornamelijk lees dat het wordt afgeraden kies ik liever voor een 55".

Het is voor mij dan het overwegen om toch net buiten het budget te gaan en inderdaad voor de pricewatch: Samsung UE55J6200AW Zwart te gaan. Aangezien ik inderdaad daar de meeste positieve reacties over lees. Misschien een alternatief wat iets goedkoper is(misschien niet de moeite waard): pricewatch: Panasonic Viera TX-55CS630 Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Make sure you like the foot, want ik vind ze niet mooi bij Samsung dit jaar, nja misschien wel die van de 7 en 8 serie, rest niet. Doe met deze opmerking wat je wilt.

Over de cs630>> heb daar 2 reviews van gezien, die van de Tweakers site die gillend enthousiast is, en de "review" in de consumentengids, die vreemd genoeg voor de beeldtechnische metingen wel een 7 geeft, maar voor het beeld maar een 5,6..Als je bevestigd wil worden in je keus voor je J6200, die geven ze een 7,3 voor indruk vh beeld.
Pagina: 1