Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 23:28
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Full HD of UHD TV

Wat is je budget?
Max 1300, dit nu aftrek van de -22 BTW actie van Media Markt.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gamen, reguliere TV, Films kijken, Fotos bekijken

Wat heb je zelf al gevonden?

4K

Panasonic Viera CX700
Panasonic Viera TX-50CX800
SONY KD-49X8305C
SONY KD-55X8505C

Full HD

SONY KDL-50W805C
Panasonic CS630
SONY KDL-W755C

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn HD-Ready tv begint mankementen te vertonen en aangezien de MediaMarkt BTW dagen voor de deur staan zijn ik en mijn partner opzoek naar een nieuwe TV, momenteel hebben we een 32 inch, en deze is eigenlijk te klein i.v.m mijn zicht, mijn zicht met bril is zo`n 80-85%, dus ik zie pas FullHD/UHD als ik er zowat met mijn neus op het beeld zit :P , daarom wil ik graag wat groter gaan.

Mijn partner wil graag een Curved TV, en samen zijn we er nog niet over uit of het nou een Full HD of een 4K TV moet worden.

De content die we nu kijken is 720/1080P, en ik heb het idee dat we de komende jaren nog geen gebruik gaan maken, van 4K en HDR/HDMI 2.0 wordt geloof ik nog niet ondersteund door bovenstaande UHD TVs.... maar het is handig om alvast te hebben, en 1080P wordt geupscaled naar 4K?

Ik ben dus opzoek naar een 48-55inch welke ik kan kopen bij de Media Markt, en ik vind het niet erg om eventueel nu naar een goede Full HD TV te kijken voor een lager budget, om dan over een aantal jaar een goede 4K te kopen als 4K de norm geworden is.

* Ik besef me dat bovenstaande TV`s alleen UHD Televisies betreft, ik zal deze post updaten met eventuele Full HD TV kandidaten *

[ Voor 3% gewijzigd door Kelnarath op 13-01-2016 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Onder de 40inch zou ik lekker bij Full HD blijven. Daarboven is 4K leuk, maar persoonlijk sta ik veel meer te wachten op de nieuwe HDR, en wide gamut displays dan om "meer pixels".

Met curved televisies moet je trouwens ook rekening houden met vertekening in het beeld als je er niet precies goed voor zit. Spiegelingen kunnen irritanter worden, en eigenlijk is curved bij de afstand waarop de meeste mensen TV kijken niet echt meer nuttig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 17:16
Hetzelfde hier.
Ben vanmiddag nog in een MM geweest om een sony en een samsung te bekijken.
Grappig om de reactie van de verkoper te zien op mijn vraag of de actie straks voor alle modellen geldt...

Mooie sony gezien 49w8005v, 4k en voldoende hertz.

Beeld superstrak en 799 euro nu voor de actie. Komt dus op 662 euro straks.

Ik kies voor 4K omdat mn dochter een netflix abb heeft en t mij leuk lijkt om dat af en toe te kijken als ik dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
Curved? Ik zie t nut er echt niet van in.
Je creeert gewoon moeilijke kijkhoeken als je t mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Mocht je een aparte surround versterker hebben voor DD, DTS etc dan zou ik toch voor de Sony gaan. Die ondersteund dolby passthrough namelijk wel en de Samsungs niet. Daar kwam ik helaas te laat achter.

Toshiba en Vizio schijnen het ook te kunnen.

En gezien je visuele beperking, waarom voor 4k gaan?

[ Voor 10% gewijzigd door arbraxas op 09-01-2016 22:35 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:58
eddie02 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 22:21:

Mooie sony gezien 49w8005v, 4k en voldoende hertz
De 49x8005c heeft een 50hz paneel, dus voldoende hertz is het absoluut niet. Zelfde geldt voor de JU6510 in de OP (en de hele Samsung JU6 serie). Sony X83 heeft dan weer een IPS paneel dus hiervan is het contrast een stuk minder (de kijkhoeken echter wel iets beter).

Sony x85 serie heeft wel 100hz en een VA paneel met hoger contrast, echter is de Panasonic CX700 een stuk aantrekkelijker geprijst met dezelfde beeldkwaliteit.

Je zou ook naar een goede fullHD kunnen kijken, zoals de Sony W805c, of de Panasonic CS630. Met beiden doe je een betere koop dan een 50hz UHD model.

Curved zou ik sowieso afraden. Rechte beeldlijnen worden vervormd, het geeft meer reflecties, de kijkhoeken zijn slechter en de zwartweergave is minder. Voordelen zijn er weinig tot niet.

[ Voor 11% gewijzigd door InEtVa op 09-01-2016 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik sluit me bij bovenstaande aan. Geen 4K en geen curved. Beide absoluut niet nuttig. Koop van een lager bedrag een mooie, platte full HD TV van ongeveer 50" en minimaal 100 Hz houd wat geld over.

Of je het smart gedeelte gaat gebruiken weet ik niet, maar op basis van beeldkwaliteit raad ik je deze aan.
pricewatch: Sony Bravia KDL-50W805C Zwart

En vergeet niet dat je geen 22% korting krijgt maar iets van 17-18%.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:20
Dus je hebt 13 honderd liggen, hhhhm is dan na aftrek een Cx800 niet mogelijk? Local dimming en HDR heeft die, mjam. Wel 4k, maarja dat moet je dan maar erbij nemen, geen curved nee.

pricewatch: Panasonic Viera TX-50CX800 Zwart

[ Voor 27% gewijzigd door Sjah op 09-01-2016 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
bij MM komt de eigenlijke korting op 17,3 %. Ook nog een mooi kado!

Ik ga dan hier in de buurt naar m'n bcc, die doen ook gewoon mee.

[ Voor 12% gewijzigd door eddie02 op 10-01-2016 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
Sjah schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:57:
Dus je hebt 13 honderd liggen, hhhhm is dan na aftrek een Cx800 niet mogelijk? Local dimming en HDR heeft die, mjam. Wel 4k, maarja dat moet je dan maar erbij nemen, geen curved nee.

pricewatch: Panasonic Viera TX-50CX800 Zwart
Die valt dan inderdaad ook net binnen budget, ook een hele goede optie (zou mijn persoonlijke keuze zijn voor 1300 euro), onafhankelijk van of UHD nut heeft, is de beeldkwaliteit van de CX800 gewoon erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
pricewatch: LG 49UF695V Zwart

Kun je als 4k optie ook eens naar kijken.
Lijkt mij ook een mooie optie/prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
eddie02 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:01:

Zou ik zeker niet voor gaan. Heeft een 50hz paneel en het contrast is ook nog eens matig. Dan kan je beter voor een goede fullHD gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
eddie02 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:01:

Dit is een van de slechtste kopen die je momenteel kunt doen.

Geen UHD
Dit toestel is in werkelijkheid geen UHD-televisie en kan dus niet correct UHD-materiaal weergeven. Sterker nog, ook het weergeven van FHD-content zal hieronder lijden aangezien het de kleurreproductie niet ten goede komt.

Artikel van HDTVTest.co.uk over deze pixelstructuur

50 Hertz
Er zit maar een 50Hz paneel in het toestel. Hierdoor heb je een lage bewegingsresolutie waardoor scherpte tijdens bewegingen verloren gaat. Zeker als je kiest voor een UHD-televisie voor de resolutie, is dit gewoon geen goede combinatie - daar alle scherpte verloren gaat bij elke beweging die getoond wordt. Zodanig veel, dat de bewegingsresolutie bij een 50Hz UHD LCD-televisie tijdens bewegingen lager zal zijn dan dat van een goede 100Hz FHD LCD-televisie.

IPS
Het toestel komt met een IPS-paneel. Nu is IPS op zichzelf geen slechte techniek, echter valt het contrast in televisies met IPS-panelen echt ontzettend tegen. Het contrast wordt gezien als het belangrijkste eigenschap voor een goede beeldkwaliteit. Een toestel kan een hoge resolutie hebben, perfecte kleurweergave en een uitstekende beelduniformiteit, een laag contrast zal het beeld direct minder indrukwekkend maken. En aangezien het toestel qua resolutie en kleurweergave dus ook niet goed presteert, is het inleveren van contrast heel erg zonde.

Geen HEVC
Het gebrek aan WebOS 2.0 in bepaalde modellen zorgt ervoor dat het toestel geen ondersteuning heeft voor HEVC-content. Eigenlijk is het sowieso schandalig dat er anno 2015 / 2016 überhaupt nog toestellen zonder HEVC-decoder worden verkocht. Het toestel is daarmee niet in staat om content gecodeerd met de HEVC-codec af te spelen, wat de encoder is als het aankomt op UHD-content.

Dit geldt overigens - op het HEVC-verhaal in bepaalde modellen na - voor de gehele UF6-serie van LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
InEtVa schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:06:
[...]

Zou ik zeker niet voor gaan. Heeft een 50hz paneel en het contrast is ook nog eens matig. Dan kan je beter voor een goede fullHD gaan.
Hoe kan t dan dat ik overal 100hz als spec zie bij dit toestel?
Ik zit namelijk met dezelfde vraag als dit topic, waarvoor hulde dus.
Ik denk dat er heel veel mensen nu deze afweging maken, fhd of 4K.....

Ik zal dan beter voor die panasonic kunnen gaan, de cx700?

Ik wil gewoon 4K, omdat ik straks niet wil denken op een keer: Hoe zal dat er nou in 4K uitzien? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
eddie02 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:18:
[...]

Hoe kan t dan dat ik overal 100hz als spec zie bij dit toestel?
Ik zit namelijk met dezelfde vraag als dit topic, waarvoor hulde dus.
Ik denk dat er heel veel mensen nu deze afweging maken, fhd of 4K.....

Ik zal dan beter voor die panasonic kunnen gaan, de cx700?

Ik wil gewoon 4K, omdat ik straks niet wil denken op een keer: Hoe zal dat er nou in 4K uitzien? :/
Het probleem is dat LG en Samsung dit jaar voor hun UHD modellen een twee keer zo hoge Hz-waarde opgeven als het daadwerkelijk is, vermoedelijk tellen ze BFI (onterecht) mee. Ik dacht dat ik inmiddels voor alle modellen die fout op Tweakers staan had doorgegeven aan ze, maar was er blijkbaar toch eentje vergeten :+

Daarnaast is dit model ook nog geeneens echt UHD, zoals Dimens hierboven uitlegt.

Als je voor 4K wil gaan is de CX700 in zijn prijsklasse zonder meer de beste optie inderdaad. 100hz paneel, goed contrast, grotere kleurruimte, scherp geprijst... Enige wat ontbreekt is HDR, daarvoor moet je het een serie hoger zoeken, bij de CX800.

[ Voor 3% gewijzigd door InEtVa op 10-01-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dojitsu
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 16:52
Heb een 55cxe720 (eigenlijk zelfde als de 55cx700) en heb hier geen moment spijt van gehad. Ik kan het verschil tussen fhd en 4k duidelijk zien op 2.5 meter kijkafstand (in een huiskamer).
Ga lekker voor een goede 4k tv. Achteraf spijt hebben van je aankoop gaat behoorlijk pijnlijk zijn als je eigenlijk niet hebt waar je tevreden mee bent. Neem gewoon een grote 4k tv (niet kleiner dan 55inch) en spaar desnoods door als je perse hdr wilt. De 55cx700 is een baas voor wat je ervoor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomB89
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-03 19:37
Bij de BCC hebben ze de Sony 55X8509C voor dezelfde prijs als de 8505 bij MM. Iets nieuwer en neer geoptimaliseerde hertz ofzo. (1499 euro). Met de BTW korting dus iets meer dan 1200 euro. Die lijkt mij wel tof. BCC heeft ook 27 januari BTW dagen?

http://www.bcc.nl/sony-55...2F%24s%3D8509&search=8509

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
TomB89 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:45:
Bij de BCC hebben ze de Sony 55X8509C voor dezelfde prijs als de 8505 bij MM. Iets nieuwer en neer geoptimaliseerde hertz ofzo. (1499 euro). Met de BTW korting dus iets meer dan 1200 euro. Die lijkt mij wel tof. BCC heeft ook 27 januari BTW dagen?

http://www.bcc.nl/sony-55...2F%24s%3D8509&search=8509
Ja ze doen met alle acties mee.
Moet je uiteraard wel even naar vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
dojitsu schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:25:
Heb een 55cxe720 (eigenlijk zelfde als de 55cx700) en heb hier geen moment spijt van gehad. Ik kan het verschil tussen fhd en 4k duidelijk zien op 2.5 meter kijkafstand (in een huiskamer).
Ga lekker voor een goede 4k tv. Achteraf spijt hebben van je aankoop gaat behoorlijk pijnlijk zijn als je eigenlijk niet hebt waar je tevreden mee bent. Neem gewoon een grote 4k tv (niet kleiner dan 55inch) en spaar desnoods door als je perse hdr wilt. De 55cx700 is een baas voor wat je ervoor betaald.
Lijkt mij ook t beste nu rond de 800, 4K en 100 hertz. Ik doe dan wel denk ik de 50.
Ik heb nu nog een 32 inch hd ready hangen.

55 lijkt me echt aan de grote en overheersende kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 23:21
eddie02 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:46:
[...]

Lijkt mij ook t beste nu rond de 800, 4K en 100 hertz. Ik doe dan wel denk ik de 50.
Ik heb nu nog een 32 inch hd ready hangen.

55 lijkt me echt aan de grote en overheersende kant.
In het begin schrik je je rot, ook van die 50 inch. Van die 5 inch verschil wordt 'ie niet heel veel kleiner...
Na een paar dagen/weken weet je niet beter en je geniet wél van mooi beeld, waar je helemaal in zit.
Ik zou dus voor die 55 inch gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
Hkuit schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:24:
[...]

In het begin schrik je je rot, ook van die 50 inch. Van die 5 inch verschil wordt 'ie niet heel veel kleiner...
Na een paar dagen/weken weet je niet beter en je geniet wél van mooi beeld, waar je helemaal in zit.
Ik zou dus voor die 55 inch gaan.
Hahaha
Ja, dat is wel wat je overal hoort ja.
Ik had al een stuk papier ter groote van 50 inch gesneden om te testen.

Ik zal ook eens een 55 inch uitsnijden om te proberen. De prijs zal er ook weer van omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:33
Ik heb zelf in december de volgende afweging gemaakt:
Samen gevat waren dit de overwegingen:

Full HD W75/W80
+goedkoper
+contrast 4233:1
-20 graden kijkhoek
-Netflix 4K onmogelijk (ook al zou het er beter uit zien want de fullhd bitrate is slechts 6 Mbit)
-Rariteiten met pcinput (2.0/10)

4K X830
-Duurder
-contrast 741:1
+40 graden kijkhoek
+Netflix 4K ingebouwd
+Goede score bij pc input (zelfs 120 Hz full hd) (10.0/10)

Het contrast nadeel kon ik in de winkel zelf niet waarnemen, de kijkhoek wel. Dus zo kwam de X830 als winnaar uit de bus.
Doordat ik kwalitatief het beide mooi beeld vond waren het vooral de rariteiten met de pc input die voor mij de doorslag gaven. Ik zat wel dik boven het budget wat ik voor een TV wilde uitgeven (ik begon op 500 :P) dus de X850 was voor mij geen optie. Als je die ook nog wil meenemen dan zijn daar de plus en minnen van dat het weer een VA panel is (dus betere zwartwaarden maar slechtere kijkhoek) en hij een HDMI 2.0 poort heeft.

Oh en ik wilde graag een AndroidTV met het oog op de toekomst (lees gebruik maken van Kodi).

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 10-01-2016 21:30 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kelnarath schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 22:06:...momenteel hebben we een 32 inch, en deze is eigenlijk te klein i.v.m mijn zicht, mijn zicht met bril is zo`n 80-85%, dus ik zie pas FullHD/UHD als ik er zowat met mijn neus op het beeld zit :P , daarom wil ik graag wat groter gaan.
Wat me opvalt in het topic; er wordt met afmetingen gegooid voor de TV maar nergens lees ik (of ik heb ook een brilletje nodig) wat de afstand is waarop gekeken gaat worden. Men heeft op internet allerlei mooie tabelletjes & tekeningen gemaakt om aan te geven welke maat TV (diagonaal) je idealiter kan kopen om op afstand x te kunnen genieten van FullHD of UltraHD.

Als je dan ook nog mee zou moeten rekenen dat je een visuele beperking hebt, waarbij je eigenlijk zegt dat je een grotere TV nodig hebt om op een kleinere kijkafstand een onderscheid te maken tussen 1080p of 2160p, hebben we wel een uitdaging.

Mijn advies zou zijn, maar dat klinkt dubbel tegenstrijdig: meet je normale kijkafstand, in mijn voorbeeld 2.5m oftewel 9ft. Dat zou een 4K TV betekenen van 60 tot 100 inch diagonaal. Aangezien we in NL (kabel) en NetFlix, [i]over het algemeen[i] nog geen 4K krijgen, moeten we ook uitgaan van een TV met een uitermate goede scaler zodat alle materiaal 720p / 1080i / 1080p correct op een 4K-display wordt weergegeven.

Je bent dan voorbereid op de toekomst voor beeld-aanvoer (alles 4K op Netflix of over 3 jaar bepaalde UHD-zenders, als gedachte) en jouw TV gaat een stukje van jouw visuele deficiency uit handen nemen door de resolutie op te pompen. Hou er wel rekening mee dat normale DVD's of oudere 4:3 uitzendingen er best gammel uit kunnen zien.

Het nadeel is meteen de rest van je topicstart: 4K TV's hebben over het algemeen (!!) een hoge input-lag en minder geschikt om te gamen maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Maar voor een goede Ziggo-aansluiting, 1080p (of hoger) materiaal en foto's, lijkt me een 4K hier dan wel terecht.

Of alles binnen je budget past: betwijfel ik gezien dit Pricewatch filter. Desondanks, hopelijk kom je eruit en kan je eind van de maand iets moois voor jezelf kopen en er goed naar kijken!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
Kijkafstand varieerd van 1,5 tot 3 m.
Het wordt dus waarschijnljjk de 50cx700 panasonic, omdat je toch een keer moet kiezen.
Van Ziggo hebben ze de de BAM pas mijn aansluiting helemaal later vernieuwen.
Ik vindt t nu zelfs al mooi.

Maargoed ik hoop dat de topicstarter hier ook wat aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
Als eerste wil ik iedereen bedanken voor hun reacties en suggesties.

Het maakt het er niet makkelijker op, gelukkig hebben we nog een paar weken te gaan, haha..

Ik zit +- 2 meter van de TV af, en mijn visuele beperking speelt zeker een grote rol in de keuze.. Bij de opstellingen in de MediaMarkt zie ik wel het verschil tussen 1080P en 4K, al weet ik niet of de demonstratie films op de 4K TVs wel 100% betrouwbaar zijn...het doel van die demo's is natuurlijk om 4K te promoten ;-)

Ik heb nu een lijstje gemaakt van de genoemde modellen en ik ga morgen op mijn gemak wat reviews na, en jullie posts nog eens doornemen.

Het aller belangrijkste vind ik de beeld kwaliteit, zwart moet zwart zijn en kleuren moeten correct weergeven worden, ik zelf heb nooit input lag ervaren dit omdat door mijn visuele beperking ik een vertraagd reactie vermorgen heb van 1 seconden (volgens arts..) maar als bijvoorbeeld het beeld haperd dan stoor ik me daar aanzienlijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Kelnarath schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:52:
Ik zit +- 2 meter van de TV af, en mijn visuele beperking speelt zeker een grote rol in de keuze.. Bij de opstellingen in de MediaMarkt zie ik wel het verschil tussen 1080P en 4K, al weet ik niet of de demonstratie films op de 4K TVs wel 100% betrouwbaar zijn...het doel van die demo's is natuurlijk om 4K te promoten ;-)
2m afstand zou 50" of groter betekenen voor een 4K TV. Gelukkig geef je zelf al aan dat je bij de MM het verschil wel ziet dus wat dat betreft zijn je ogen/waarneming goed genoeg. Wat je kan voorstellen bij de verkoper, is om een showroommodel Bluray-speler (een gewone, geen 4K-support etc) even aan te sluiten op een 4K TV en dan een 1080p film af te spelen. Dat geeft jou een betere indruk van hoe goed de TV een lagere input van 1080p kan scalen naar 2160p.

Het demo doel is duidelijk inderdaad; 4K promoten en met goed source-materiaal, ziet het er thuis zometeen ook zo uit op Netflix, 4K-compatible Bluray, etc.
Het aller belangrijkste vind ik de beeld kwaliteit, zwart moet zwart zijn en kleuren moeten correct weergeven worden
Tja, dat is wel lastig; de reviews op Tweakers de laatste tijd laten toch een grote hoeveelheid "net niet" zwart zien bij een aantal merken/typen. Vergeet ook niet dat zwart natuurlijk pas zwart is als je geen enkel andere lichtbron aan hebt in de kamer. Het verschil tussen #000000 en #111111 is soms al lastig te zien zonder meet-apparatuur maar is een "verschil" van 6% in zwart-beleving :)

Vergeet ook niet dat de meeste TV's ietwat correct worden uitgeleverd maar dat bij sommige merken/typen het loont om een kalibratie te laten uitvoeren; dit kan door semi-professionals wel al in de papieren lopen afhankelijk van gebruikte methode en tijd.
ik zelf heb nooit input lag ervaren dit omdat door mijn visuele beperking ik een vertraagd reactie vermorgen heb van 1 seconden (volgens arts..) maar als bijvoorbeeld het beeld haperd dan stoor ik me daar aanzienlijk aan.
Het ging mij om input-lag tijdens gamen. Stel jouw console kan op 60fps output geven dus in een snelle aktiegame moet/kan je zelf met 16ms reageren. Een TV kan hierboven zitten waardoor jouw akties vertraagd op beeld komen. Of je hierdoor dus adequaat kan reageren op wie er in een spel op jou schiet, is dus soms wat lastiger. Zie ook reviews: Panasonic CX670: kleine uhdtv zonder kapsones voor een simpeler uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
MAX3400 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 04:25:
[...]

2m afstand zou 50" of groter betekenen voor een 4K TV. Gelukkig geef je zelf al aan dat je bij de MM het verschil wel ziet dus wat dat betreft zijn je ogen/waarneming goed genoeg.
Dit hoeft zeker niet het geval te zijn. Dit soort toestellen staan in winkels zoals de Media Markt vaak aangesloten op een geheel andere bron dan de andere toestellen. Hierdoor is een vergelijking per definitie al niet mogelijk. Laat staan dat men de beelden middels instellingen ook nog eens zodanig manipuleert dat het er nog eens extra aantrekkelijk uitziet.

Niet te vergeten is dat veel mensen ook niet de juiste afstand van het toestel vandaan staan - vaak nog geen anderhalve meter. Logisch ook, want in veel gevallen is er geen mogelijkheid om verder van het toestel te zijn verwijderd door gebrek aan ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 17:24
Wat ook nog een rol speelt in het formaat van de tv is het gezichtsveld. De resolutie en de maximale afstand om die resolutie volledig te zien is een ding, maar prettig kijken is weer een ander. De kijkhoek van je gezichtsveld maakt nog iets uit (hoever moet je heen en weer kijken) en de plek waar de TV komt te staan wellicht ook. Als je heel dichtbij op een grote TV prettig vindt kijken kan UHD bijvoorbeeld wel uitmaken, bij een wat kleinere TV valt dan het voordeel weg.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
De demo video's kun je downloaden. Ik heb destijds die van LG (Istanbul) en Samsung (cityskape) gedownload. De eerste had een bitrate van 116 mbit, de tweede rond de 40. Ziet er thuis overigens net zo mooi uit als in de winkel :).

Bij de mediamarkt hebben de verkopers ook meestal wel een usb stick met demo materiaal om zo een eerlijke vergelijking mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:44
Het demo doel is inderdaad vaak; 4K promoten en met goed source-materiaal, ziet het er thuis zometeen ook zo uit op Netflix, 4K-compatible Bluray, etc.

Die paar full HD tvs die ik heb bekeken bij de MM zagen er ook direct een stuk minder uit. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat dat zo in werkelijkheid ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
In de Mediamarkt Breda draaide op de full hd 50 inch W805 de "surf" demo die normaal op de 4k tv's draait (de meeste full hd tv's hebben geen demo daar, maar alleen prijsinformatie). Dat zag er, op enige afstand, eigenlijk even goed af.

Op verzoek heb ik ook nog de demo met de hagedis op de 43 inch W80 vs X830 laten afspelen, die stonden naast elkaar. Met upscaling werd het zeker niet lelijker, maar ook niet mooier.

Waar ik wel problemen mee had was het moment dat ik mijn Surface Pro 2 aan sloot om Kodi weergave te testen. De W80 had wat rariteiten (vertekende letters, judder) wat hoogst waarschijnlijk veroorzaakt werd door een aantal beeldverbeteraars. Na wat rondvragen hier op tweakers heeft iemand dat kunnen testen en bevestigen. Echter de 4K tv's hadden daar geen last van en werkte standaard al prima.

Net in het Sony topic gepost:
VA techniek is goed tot 20 graden (W75/W80):

IPS werkt tot 40 graden (X830)

Afhankelijk van je zithoek (meet even met een geodriehoek en een touwtje) hoeft dit geen probleem te zijn. Die 20 graden is als nel veel op het moment dat we over 2-3 meter praten. Bij een krappere zithoek met een 90 graden gedraaide bank zal het echter wel problematisch worden.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 11-01-2016 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
Ben ik nog even.

Heb ik t nou goed dat de panasonic 50cs630 best een goede optie is als fhd, en 2 maal hdmi.
Hij is 50 hertz, maar dat is voldoende met fhd dacht ik.

Deze is namelijk ook in de aanbieding bij de vrienden van de bcc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:33
eddie02 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:29:
Ben ik nog even.

Heb ik t nou goed dat de panasonic 50cs680 best een goede optie is als fhd, en 2 maal hdmi.

Heb dit toestel ook al voorbij zien komen, reviews zijn best positief. Maar inderdaad 50Hz vind ik ook aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
G.Scholtens schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 08:09:
[...]

Heb dit toestel ook al voorbij zien komen, reviews zijn best positief. Maar inderdaad 50Hz vind ik ook aan de lage kant.
Ja kan, maar deze is dus fhd. Lijkt mij wel gaan denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:33
eddie02 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 08:59:
[...]

Ja kan, maar deze is dus fhd. Lijkt mij wel gaan denk ik
Jij bedoelt toch de 50cx680? Deze is een 4k toestel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
Nee sorry,

Ik bedoelde de TX50CS630....

Ik zal t even editten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
Ben ik nog even.

Heb ik t nou goed dat de panasonic 50cs630 best een goede optie is als fhd, en 2 maal hdmi.

Ik weet niet waar je je info vandaan hebt, maar de CS630 heeft een 100hz paneel en driemaal HDMI. Verder een erg goede TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

InEtVa schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:38:
[...]

Ik weet niet waar je je info vandaan hebt, maar de CS630 heeft een 100hz paneel en driemaal HDMI. Verder een erg goede TV.
pricewatch: Panasonic Viera TX-50CS630E Zilver ? -> 2x HDMI

En als je BCC mag geloven, heeft die TV ook 26x 100Mbit LAN dus... O-)

Snap uberhaupt niet precies hoe deze TV de topicstarter gaat helpen in het uitzoeken van een TV die primair erop gericht lijkt te zijn om hoge resoluties weer te geven voor mensen met (aanzienlijke) afwijkingen aan de ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
Hmmm dat staat dan fout in de pricewatch. Zelfs in de review van Tweakers zelf worden drie HDMI-poorten genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dat lijkt me een vrij onzinnige uitspraak. Een 50 Hz paneel zal sneller last hebben van motion blurring en dat zal op een groter scherm zoals een 50 inch sneller opvallen; ook met full-hd materiaal. Maar zoals hierboven al is aangegeven, is het een 100 Hz toestel.

Ter aanvulling: let op dat je het topic niet kaapt; daar lijkt het wel een beetje op.
MAX3400 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:54:
Snap uberhaupt niet precies hoe deze TV de topicstarter gaat helpen in het uitzoeken van een TV
Topic starter heeft dit model gisterenmiddag toegevoegd aan de openingspost dus wat dat betreft, kan dit model in de discussie mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
Ik denk dat het een Full HD gaat worden van 50/55 inch, en ik heb het volgende toestel in gedachten: SONY KDL-W755C

Ik geloof dat dit feitelijk de SONY KD-X8505C is zonder 3D, iets wat ik toch niet gebruik omdat ik het namelijk niet kan zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Kelnarath schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:00:
Ik denk dat het een Full HD gaat worden van 50/55 inch, en ik heb het volgende toestel in gedachten: SONY KDL-W755C

Ik geloof dat dit feitelijk de SONY KD-X8505C is zonder 3D, iets wat ik toch niet gebruik omdat ik het namelijk niet kan zien...
Naar deze tv neig ik ook, ware het niet dat ik nergens goede kalibratie instellingen kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
outlandos schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:32:
Naar deze tv neig ik ook, ware het niet dat ik nergens goede kalibratie instellingen kan vinden.
Dat is niet erg aangezien het overnemen van zulke instellingen nogal zinloos is. Kalibreren moet je doen met behulp van apparatuur. Instellingen overnemen van iemand anders, kan hooguit een grove richtlijn zijn om een kalibratie te starten. Zonder apparatuur is de kans groter dat je beeld slechter wordt in plaats van beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
S1NN3D schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:44:
[...]

Dat is niet erg aangezien het overnemen van zulke instellingen nogal zinloos is. Kalibreren moet je doen met behulp van apparatuur. Instellingen overnemen van iemand anders, kan hooguit een grove richtlijn zijn om een kalibratie te starten. Zonder apparatuur is de kans groter dat je beeld slechter wordt in plaats van beter.
Maar die apparatuur is vaak toch nog duurder dan zo'n tv zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Vandaar dat er mensen/bedrijfjes zijn die dit - tegen betaling - voor je kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
S1NN3D schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:48:
Vandaar dat er mensen/bedrijfjes zijn die dit - tegen betaling - voor je kunnen doen.
Misschien een beetje off-topic, maar heb je een adres/link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Zelf heb ik er uiteindelijk (nog steeds) niet voor gekozen om dit te laten uitvoeren dus geen persoonlijke ervaringen met iemand die dit doet. In sommige tv-topics komt er wel eens wat voorbij. Maar e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van waar je woont. Ik zou zeggen doorzoek het forum even en Google is je beste vriend.

En we zijn inderdaad off-topic geraakt dus laten we dit onderwerpje nu afsluiten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat denken jullie van de KD55S8005?
Pagina: 1