Hier kort mijn ervaringen na een week de G4 plus. Ik kom van een BlackBerry Q10 en was het liefst bij een fysiek keyboard gebleven want mijn fijne motoriek is niet fantastisch en bij typen op een touchscreen maak ik veel fouten.
Maar BlackBerry was geen optie meer. De Priv is te duur en de Passport heeft BB10. Dat werkte heerlijk maar heeft helaas geen toekomst. Er zijn geen serieuze alternatieven met fysiek keyboard, de Droid 5 zou het kunnen zijn maar die blijft al jaren bij geruchten. Daarbij trok de grote beschikbaarheid van Android apps (The Guardian, bankzaken, ov-apps) op een groter scherm toch ook wel.
Na een week gebruik moet ik zeggen dat het toestel me heel goed meevalt! Touch-typen blijft niet zo fijn als fysiek (op de BB kon ik het blind), maar het lukt wel. Ook de batterijduur valt mee, zeker gezien het grote scherm. Ik ben geen superintensieve gebruiker en kan er een etmaal-en-een-beetje mee.
Browsen (firefox) gaat prima en ik sluit zelden handmatig apps. Van lag heb ik nog geen last gehad, maar hoe dat zich over een aantal jaar ontwikkelt moeten we nog zien natuurlijk. Verder is Spotify Premium in combinatie met een 64GB SD-kaartje een fantastisch alternatief voor het ouderwetse mp3'tjes kopieren naar je toestel, maar dat ligt meer aan mij dan aan het toestel natuurlijk.
Auto-navigatie gebruik ik weinig, maar op een paar wandelingen kon ik met Google maps en navigatie goed mijn weg vinden. Binnenkort staat er een langere auto-trip op de agenda, dan ga ik dat ook eens proberen.
Wat ik wel mis is de integratie van de apps/functies in BB10, dat werkte intuitiever. In Android heb je meer handelingen nodig voor dezelfde actie. Maar gelukkig is er de BlackBerry Hub en Calendar voor Android, dus zo voelt het toch weer een beetje vertrouwd
Als BB (of iemand anders) nou ooit nog een Android-telefoon maakt met fysiek keyboard voor een redelijke prijs à la Passport of Priv dan ga ik misschien wel terug, maar voor nu ben ik dik tevreden.