Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
zou nog dit jaar uitkomen volgens het nieuws op tweakers, in welke periode van het jaar komen de nieuwe modellen meestal uit van samsung ?

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 06-04-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 09:36
lennox-06 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:55:
[...]

zou 2018 uitkomen volgens het nieuws op tweakers, in welke periode van het jaar komen de nieuwe modellen meestal uit van samsung ?
2018 modellen hebben geen HDMI 2.1. Net als bij de andere grote merken zullen die pas in 2019 uitkomen want de standaard is pas in januari 2018 definitief geworden. Heb ook nergens gelezen dat deze in 2018 zou uitkomen.

Lees ook hier maar: nieuws: Samsungs nieuwe Qled-tv's ondersteunen FreeSync tot 120Hz

[ Voor 16% gewijzigd door Arjant2 op 06-04-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:31
April/mei als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Arjant2 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:59:
[...]

[...]

2018 modellen hebben geen HDMI 2.1. Net als bij de andere grote merken zullen die pas in 2019 uitkomen want de standaard is pas in januari 2018 definitief geworden. Heb ook nergens gelezen dat deze in 2018 zou uitkomen.

Lees ook hier maar: nieuws: Samsungs nieuwe Qled-tv's ondersteunen FreeSync tot 120Hz
''Samsung heeft tegen de website Flatpanelshd gezegd dat in ieder geval de Qled-tv's die in 2018 uitkomen, FreeSync tot 120Hz gaan ondersteunen.'' maar geen hdmi 2.1 dus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
@lennox-06 Correct, zit er niet op. Dat is een onderdeel van de HMDI 2.1 specs, maar dat wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk een HMDI 2.1 aansluiting er op zetten, want dat is niet zo.

Er staat letterlijk dat de TV's nog 2.0 hebben in dat artikel (ook op flatpanelshd.com)

Variable Refresh Rate is onderdeel van de hdmi 2.1-specificatie, die in januari door HDMI Forum is aangekondigd en eind november vorig jaar beschikbaar is gemaakt voor fabrikanten. Er komen in 2018 nog geen tv's met hdmi 2.1 op de markt, maar bepaalde functionaliteiten van de standaard kunnen wel via bijvoorbeeld firmware-updates worden toegevoegd. De standaard maakt hogere brandbreedtes tot 48Gbit/s mogelijk, waarmee onder meer 4k-beelden met 120Hz of 8k-beelden met 60Hz kunnen worden verstuurd.

Now to be clear, we should emphasize that Samsung’s 2018 TVs do not feature full HDMI 2.1. These TVs are still based on the HDMI 2.0 interface standard but manufacturers are allowed to cherry-pick certain features from HDMI 2.1 to bring to HDMI 2.0 based TVs, as we reported in January. That is why Samsung can bring VRR support to its latest TVs.

[ Voor 89% gewijzigd door Arjant2 op 06-04-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
HDMI 2.1 is zeker vet, maar ik weet niet of het zin heeft om zo vroeg al de hoofdprijs ervoor te betalen. Met name omdat op dit moment er nog geen enkele content of mainstream hardware bestaat die hiervan gebruik maakt. Zelfs PC's hebben niet eens HDMI 2.1 aansluitingen. Dus al zou je via je PC een 10K 120 FPS filmpje downloaden kun je dit op geen enkele wijze op je TV afspelen met die specs. (Tenzij die TV's een ingebouwde HDD bezitten welke met HDMI 2.1 snelheden data kan lezen/afspelen, maar dat betwijfel ik).

Bovendien moet je alle HDMI kabels vervangen door nieuwe HDMI 2.1 kabels. Voor indicatie; er bestaat momenteel al een HDMI 2.1 kabel van Belkin. Die kost €35 voor 2 meter.

En gegarandeerd dat ze HDMI 2.1 eerst enkel in 4k tv's gaan stoppen. Hogere resolutie TV's zijn er niet voor de consumenten markt (of niet betaalbaar) en ik verwacht ook niet dat die snel gaan komen. Met maximaal 4k resolutie heeft het nauwelijks meerwaarde om HDMI 2.1 te hebben.

Ik zou pas overstappen op het moment dat er (betaalbare) TV's op de markt zijn die gebruik kunnen maken van de maximale resolutie en framerate welke mogelijk zijn met HDMI 2.1.

Zo voorkom je dat je straks als early adopter alsnog in een rare tussenfase komt te zitten zoals toentertijd met de 'HDMI ready' tv's.

Er zijn genoeg mensen die nog niet eens de overstap hebben gemaakt naar Bluray en nog altijd met DVD's werken, laat staan UHD. Zelfs films op UHD schijfjes zijn nog niet niet mainstream en maar een select aantal films welke van het UHD format gebruik maken.

Ik denk dat HDMI 2.1 vooral theoretisch heel vet is, maar dat het nog lang zal duren voordat wij als consument hier daadwerkelijk iets nuttigs mee kunnen doen wat duidelijk de 4K HDR content van vandaag zal overstijgen in kwaliteit.

En vergeet ook niet dat streaming diensten zoals netflix die resoluties en framerates nooit zullen halen. UHD is nog haalbaar om te streamen, maar zelfs daar zie je enorm kwaliteitsverlies wanneer je die stream vergelijkt met dezelfde content via UHD disc afspeelt.

Om het maximale uit HDMI 2.1 te kunnen halen zul je dus een 10K tv moeten bezitten, alle films/content origineel moeten kopen (in een format dat nog niet bestaat), in combinatie met een HDMI 2.1 compatible afspeelapparaat (welke nog niet bestaat).

Ik heb het idee dat de markt er nog niet klaar voor is en content providers eerst nog een aantal jaren UHD gaan uitmelken alvorens die gaan overstappen naar een nieuwer format. Tot die tijd is het hebben van een HDMI 2.1 compatible TV net zoiets als een 4K tv bezitten in het DVD tijdperk. Leuke specs op papier, maar als er geen content is die het gebruikt heb je er weinig aan O-)

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
De waarde van HDMI 2.1 kan je een heel topic mee vullen maar laten we die discussie niet hier voeren. 1 ding is zeker,de Samsung 2016 modellen hebben het niet en gaan het ook nooit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-12-2024
https://www.openpetition....r-2016er-samsung-suhd-tvs

De online duitse petitie tegen samsung over het niet updaten van de 2016..

Alle beetjes helpen.. Waarschijnlijk niet, maar toch, als we het niet proberen 😅

"Absorb what is useful, discard what is useless and add what is specifically your own"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
ThaBEN schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:45:
HDMI 2.1 is zeker vet, maar ik weet niet of het zin heeft om zo vroeg al de hoofdprijs ervoor te betalen. Met name omdat op dit moment er nog geen enkele content of mainstream hardware bestaat die hiervan gebruik maakt. Zelfs PC's hebben niet eens HDMI 2.1 aansluitingen. Dus al zou je via je PC een 10K 120 FPS filmpje downloaden kun je dit op geen enkele wijze op je TV afspelen met die specs. (Tenzij die TV's een ingebouwde HDD bezitten welke met HDMI 2.1 snelheden data kan lezen/afspelen, maar dat betwijfel ik).

Bovendien moet je alle HDMI kabels vervangen door nieuwe HDMI 2.1 kabels. Voor indicatie; er bestaat momenteel al een HDMI 2.1 kabel van Belkin. Die kost €35 voor 2 meter.

En gegarandeerd dat ze HDMI 2.1 eerst enkel in 4k tv's gaan stoppen. Hogere resolutie TV's zijn er niet voor de consumenten markt (of niet betaalbaar) en ik verwacht ook niet dat die snel gaan komen. Met maximaal 4k resolutie heeft het nauwelijks meerwaarde om HDMI 2.1 te hebben.

Ik zou pas overstappen op het moment dat er (betaalbare) TV's op de markt zijn die gebruik kunnen maken van de maximale resolutie en framerate welke mogelijk zijn met HDMI 2.1.

Zo voorkom je dat je straks als early adopter alsnog in een rare tussenfase komt te zitten zoals toentertijd met de 'HDMI ready' tv's.

Er zijn genoeg mensen die nog niet eens de overstap hebben gemaakt naar Bluray en nog altijd met DVD's werken, laat staan UHD. Zelfs films op UHD schijfjes zijn nog niet niet mainstream en maar een select aantal films welke van het UHD format gebruik maken.

Ik denk dat HDMI 2.1 vooral theoretisch heel vet is, maar dat het nog lang zal duren voordat wij als consument hier daadwerkelijk iets nuttigs mee kunnen doen wat duidelijk de 4K HDR content van vandaag zal overstijgen in kwaliteit.

En vergeet ook niet dat streaming diensten zoals netflix die resoluties en framerates nooit zullen halen. UHD is nog haalbaar om te streamen, maar zelfs daar zie je enorm kwaliteitsverlies wanneer je die stream vergelijkt met dezelfde content via UHD disc afspeelt.

Om het maximale uit HDMI 2.1 te kunnen halen zul je dus een 10K tv moeten bezitten, alle films/content origineel moeten kopen (in een format dat nog niet bestaat), in combinatie met een HDMI 2.1 compatible afspeelapparaat (welke nog niet bestaat).

Ik heb het idee dat de markt er nog niet klaar voor is en content providers eerst nog een aantal jaren UHD gaan uitmelken alvorens die gaan overstappen naar een nieuwer format. Tot die tijd is het hebben van een HDMI 2.1 compatible TV net zoiets als een 4K tv bezitten in het DVD tijdperk. Leuke specs op papier, maar als er geen content is die het gebruikt heb je er weinig aan O-)
Je loopt nu al tegen de limiet van HDMI 2.0(b) aan. Bijvoorbeeld 3840 x 2160p 60FPS 10 Bit HDR RGB wat verschillende games al kunnen leveren, daar is al te weinig bandbreedte voor in HDMI 2.0(b) terwijl de meeste HDR panelen vanaf 2016 het wel kunnen weergeven. De Microsoft XBOX One X heeft overigens al HDMI 2.1 hardware aan boord. Na volgend jaar zal het dus hard gaan met de uitrol.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Jumpman schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 08:55:
[...]

Je loopt nu al tegen de limiet van HDMI 2.0(b) aan. Bijvoorbeeld 3840 x 2160p 60FPS 10 Bit HDR RGB wat verschillende games al kunnen leveren, daar is al te weinig bandbreedte voor in HDMI 2.0(b) terwijl de meeste HDR panelen vanaf 2016 het wel kunnen weergeven. De Microsoft XBOX One X heeft overigens al HDMI 2.1 hardware aan boord. Na volgend jaar zal het dus hard gaan met de uitrol.
Ik hoop echt dat je gelijk hebt. Maar waar ik bang voor ben is dat de techniek het wel aankan, maar contentproviders er nog niet klaar voor zijn. Het merendeel van games wordt bijvoorbeeld nog altijd met 30 fps uitgebracht in combinatie met een dynamische 4K resolutie die vaker lager ligt dan native 4K. Games met een stabiele 60 fps en native 4K mode zijn bijzonder moeilijk te vinden, als die überhaupt al bestaan. (En dan tel ik simpele arcade games niet mee :P)

Technisch gezien kunnen de TV's straks dan wel native 8K met 120 FPS afspelen dankzij HDMI 2.1, maar ik betwijfel of we zulke content daadwerkelijk op korte termijn zullen zien verschijnen, op een enkel demo filmpje in de winkel na.

Fun fact, ook de meeste blockbuster bioscoop films worden vandaag de dag nog altijd in slechts 2k gefilmd, en daarna 'remastered' (upscaled) naar 4K. Ze zijn feitelijk dus nog niet eens overgestapt naar 4K. De filmindustrie zal dus ook een overstap moeten maken voordat wij een verbetering in kwaliteit zullen merken. Maar hier staan ze niet op te wachten gezien het nu al ontzettend veel geld kost om een film te maken.

Meer info: https://www.screendaily.c...nnovation/5124023.article

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giovanni76
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-06 18:19
dutchdragon81 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 07:52:
https://www.openpetition....r-2016er-samsung-suhd-tvs

De online duitse petitie tegen samsung over het niet updaten van de 2016..

Alle beetjes helpen.. Waarschijnlijk niet, maar toch, als we het niet proberen 😅
Thanks!! Ik ga het zeker invullen en ik hoop meeste hier ook. Zo helpen we elkaar om het in ieder geval aan te kaarten bij Samsung. Werkt het niet, gaan we naar plan B; dreigen met stokslagen })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:39

PBP

De gamemode HDR-fix update is uitgebracht (firmware 1220) als ik AVforums mag geloven. Tot dusver alleen in de VS. Europese modellen zullen wel weer een aantal weken moeten wachten.

[ Voor 7% gewijzigd door PBP op 10-04-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:39
ThaBEN schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:33:
[...]

Ik hoop echt dat je gelijk hebt. Maar waar ik bang voor ben is dat de techniek het wel aankan, maar contentproviders er nog niet klaar voor zijn. Het merendeel van games wordt bijvoorbeeld nog altijd met 30 fps uitgebracht in combinatie met een dynamische 4K resolutie die vaker lager ligt dan native 4K. Games met een stabiele 60 fps en native 4K mode zijn bijzonder moeilijk te vinden, als die überhaupt al bestaan. (En dan tel ik simpele arcade games niet mee :P)

Technisch gezien kunnen de TV's straks dan wel native 8K met 120 FPS afspelen dankzij HDMI 2.1, maar ik betwijfel of we zulke content daadwerkelijk op korte termijn zullen zien verschijnen, op een enkel demo filmpje in de winkel na.

Fun fact, ook de meeste blockbuster bioscoop films worden vandaag de dag nog altijd in slechts 2k gefilmd, en daarna 'remastered' (upscaled) naar 4K. Ze zijn feitelijk dus nog niet eens overgestapt naar 4K. De filmindustrie zal dus ook een overstap moeten maken voordat wij een verbetering in kwaliteit zullen merken. Maar hier staan ze niet op te wachten gezien het nu al ontzettend veel geld kost om een film te maken.

Meer info: https://www.screendaily.c...nnovation/5124023.article
Ik vind 8K voor alsnog ook geen interessante ontwikkeling. Wat ik echter denk is dat het voor fabrikanten het volgende 'grote' getal is om high-end TV's kunnen verkopen. We hebben nu immers 4K met HDR en 10 tot 12 bit kleuren en kunnen uiteraard nog wat gaan stijgen in de helderheid, maar dat is voor de consument niet zo tastbaar als resolutie. De huidige high-end TV's worden in een rap tempo goedkoper (niet te verwarren met goedkoop) en dus zal er weer iets nieuws moeten komen.

Waar ik zelf vooral naar uitkijk is dat de filmindustrie 4K met 60fps (of zelfs 120fps) gaat omarmen. Het vergt een nieuwe manier van filmen en het zal veel druk op de make-up artiesten en propbouwers leggen, maar met de huidige snelle panelen die nagenoeg vrij zijn van motion-blur kan 24fps echt niet meer. OLED TV's zijn al fel bekritiseerd voor hun gebrekkige motion handling, terwijl dit puur door de content komt.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Waar je het verschil op een 'vrij normale' afmeting van 55 inch tussen 4K en FHD nog wel goed ziet in de meeste huiskamers in NL, is dat bij het verschil tussen 8K en 4K niet het geval. Dan moet je echt naar veel grotere schermen toe. Content gaat ook echt problematisch worden gezien de bandbreedte die je nodig hebt voor fatsoenlijk 8K in een goede bitrate te kunnen streamen. Voor de 4K streams van Netflix raden ze al een 25Mbit internetlijn aan. Doe dat x2 en je moet minimaal 50Mbit hebben voor 1 stream. En dan is de bitrate van Nexflix eigenlijk niet zoals je het wil, want verschil met een UHD BluRay is echt wel heel groot qua kwaliteit. Ik zie liever een echt goede 4K video met HDR en 60FPS (of inderdaad 120 zoals @Major_ton zegt) op een uitontwikkeld 4K scherm dan een halfbakken 8k film op wederom een matige 8K tv die nog verder ontwikkeld moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
De HDR game mode fix firmware update voor EU is beschikbaar via onderstaande link:

1220.7 UK Firmware update

Bron 1: AVforums.com (UK)

Bron 2: AVSforum.com (USA)

***UPDATE***
Nu ook op de NL Samsung site te vinden

http://www.samsung.com/nl.../UE55KS7000SXXN#downloads

[ Voor 45% gewijzigd door ThaBEN op 11-04-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimad1981
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-04-2021
ThaBEN schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:02:
De HDR game mode fix firmware update voor EU is beschikbaar via onderstaande link:

1220.7 UK Firmware update

Bron 1: AVforums.com (UK)

Bron 2: AVSforum.com (USA)

***UPDATE***
Nu ook op de NL Samsung site te vinden

http://www.samsung.com/nl.../UE55KS7000SXXN#downloads
Heb je voor ons ook de juiste SDR & HDR settings voor gaming op de ps4 Pro??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaBEN
Ik zal mijn persoonlijke settings posten. Het beste kun je de waardes gebruiken welke tussen haakjes staan. Dat zijn de settings die je moet gebruiken indien je zo een natuurgetrouw mogelijk beeld wil creëren zonder enkele honderden euros uit te geven aan professionele calibratie apparatuur en software.

Gezien er per toestel kleine variaties kunnen zijn in het scherm is het mogelijk dat mijn persoonlijke instellingen minder goed op jouw scherm uitzien als bij mij. Die waardes heb ik a.d.h.v. mijn Spears & Munsil calibratie blu ray disc gekregen.

Deze instellingen zijn ingevoerd op het profiel 'Standaard'. Dit omdat het profiel 'Film' (welke eerder werd aangeraden), een bug heeft in combinatie met HDR content waardoor je scherm gaat pulseren bij felle achtergronden.

Zie DEZE LINK voor meer info. Het voorbeeld filmpje werkt helaas niet meer, maar je kunt het zelf dupliceren door de eerste episode van de serie Abstract: Art of Design op Netflix te starten en dan naar circa 4:00 te gaan. Bekijk die scene met de witte achtergrond in Film mode en Standaard mode en je ziet direct waarom je beter Standaard kunt kiezen.

SDR Content:
Achtergrondverlichting 7
Helderheid 43 (45 is standaard)
Contrast 93 (95 is standaard)
Scherpte 0 (0 voor 1080P/4k content, alle lagere resoluties gebruik je 15-20)
Kleur 49 (50 is standaard)
Tint (G/R) 50/50
Clean Digital View uit
Auto Motion Plus uit
Smart LED Laag
Dynamisch contrast uit
Kleurtint Warm 2
Witbalans 2-punts
R-basis 0
G-Basis 0
B-basis 0
R-niveau 0
G-niveau 0
B-niveau 0
Gamma 0
Kleurruimte Auto

HDR Content:
Achtergrondverlichting 20
Helderheid 45
Contrast 100
Scherpte 0
Kleur 50
Tint (G/R) 50/50
Clean Digital View uit
Auto Motion Plus uit
Smart LED Hoog
Dynamisch contrast Uit
Kleurtint Warm 2
Witbalans 2-punts
R-basis 0
G-Basis 0
B-basis 0
R-niveau 0
G-niveau 0
B-niveau 0
Gamma 0
Kleurruimte Auto

P.s.
Voel je vrij om andere settings te proberen indien je dat persoonlijk mooier/beter vind uitzien. Uiteindelijk zijn de enige 'juiste' settings degene die je het plezierigst vind om naar te kijken ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ThaBEN op 11-04-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Na de update heeft hij standaard weer de ECO instellingen bij mij aangezet. Wat resulteerde in constant veranderende helderheid. Goed om even te checken als je net geüpdatet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimad1981
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-04-2021
ThaBEN schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:44:
Ik zal mijn persoonlijke settings posten. Het beste kun je de waardes gebruiken welke tussen haakjes staan. Dat zijn de settings die je moet gebruiken indien je zo een natuurgetrouw mogelijk beeld wil creëren zonder enkele honderden euros uit te geven aan professionele calibratie apparatuur en software.

Gezien er per toestel kleine variaties kunnen zijn in het scherm is het mogelijk dat mijn persoonlijke instellingen minder goed op jouw scherm uitzien als bij mij. Die waardes heb ik a.d.h.v. mijn Spears & Munsil calibratie blu ray disc gekregen.

Deze instellingen zijn ingevoerd op het profiel 'Standaard'. Dit omdat het profiel 'Film' (welke eerder werd aangeraden), een bug heeft in combinatie met HDR content waardoor je scherm gaat pulseren bij felle achtergronden.

Zie DEZE LINK voor meer info. Het voorbeeld filmpje werkt helaas niet meer, maar je kunt het zelf dupliceren door de eerste episode van de serie Abstract: Art of Design op Netflix te starten en dan naar circa 4:00 te gaan. Bekijk die scene met de witte achtergrond in Film mode en Standaard mode en je ziet direct waarom je beter Standaard kunt kiezen.

SDR Content:
Achtergrondverlichting 7
Helderheid 43 (45 is standaard)
Contrast 93 (95 is standaard)
Scherpte 0 (0 voor 1080P/4k content, alle lagere resoluties gebruik je 15-20)
Kleur 49 (50 is standaard)
Tint (G/R) 50/50
Clean Digital View uit
Auto Motion Plus uit
Smart LED Laag
Dynamisch contrast uit
Kleurtint Warm 2
Witbalans 2-punts
R-basis 0
G-Basis 0
B-basis 0
R-niveau 0
G-niveau 0
B-niveau 0
Gamma 0
Kleurruimte Auto

HDR Content:
Helderheid 45
Contrast 100
Scherpte 0
Kleur 50
Tint (G/R) 50/50
Clean Digital View uit
Auto Motion Plus uit
Smart LED Hoog
Dynamisch contrast Uit
Kleurtint Warm 2
Witbalans 2-punts
R-basis 0
G-Basis 0
B-basis 0
R-niveau 0
G-niveau 0
B-niveau 0
Gamma 0
Kleurruimte Auto

P.s.
Voel je vrij om andere settings te proberen indien je dat persoonlijk mooier/beter vind uitzien. Uiteindelijk zijn de enige 'juiste' settings degene die je het plezierigst vind om naar te kijken ;)
Zijn dit ook de juiste instellimgen voor ‘GAME MODE’ of niet? Speel namelijk alle games op game mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:58
Nieuwe firmware staat op de site http://www.samsung.com/nl/support/model/UE65KS9000LXXN

Sorry was al geplaatst.

[ Voor 13% gewijzigd door GRAD85 op 11-04-2018 22:25 ]

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donpablo80
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-09 06:55
De 1220 update komt nu ook OTA binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:49

TF

bla bla

Geen changelijst neem ik aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Ik heb problemen met de ECO instellingen waar ik het eerder over had. Na de update stonden die weer aan, waardoor je brightness veranderd. Nu had ik het uitgezet, maar na een dag staat alles ineens weer aan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Eco instellingen kunnen individueel per bron in en uitgeschakeld worden. Zorg ervoor dat je bij alle bronnen uitschakelt.

Als dat niet werkt, stekker uit stopcontact halen, minuutje wachten en terug aansluiten. Dat is de enige methode om de TV daadwerkelijk een reboot te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:34
donpablo80 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 07:45:
De 1220 update komt nu ook OTA binnen.
Gek...ik heb m nog niet binnen...

Maakt niet uit...ik download de fw eventjes ;)

[ Voor 11% gewijzigd door dafmay op 13-04-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

YouTube: Samsung Firmware Update 1220 Review

Hij spreekt over judder reduction. Dingetje waar ik met 1080i signaal op de interne tuner flink last van heb bijv oa voetbal.

Weet niet of die judder die hij bespreekt hetzelfde is als de happeringen die ik ervaar. Gaan we testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
TF schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:18:
YouTube: Samsung Firmware Update 1220 Review

Hij spreekt over judder reduction. Dingetje waar ik met 1080i signaal op de interne tuner flink last van heb bijv oa voetbal.

Weet niet of die judder die hij bespreekt hetzelfde is als de happeringen die ik ervaar. Gaan we testen
Vergeet niet dat hij in de USA zit. daar gebruiken ze voornamelijk 60/120hz. Wij in de EU gebruiken voornamelijk 50/100hz. Dit heeft weer effect op hoe jouw TV judder ervaart. Dus afhankelijk van welke content jij kijkt kan de judder meer/minder zijn.

Maar als jij het hebt over een 1080i signaal denk ik eerder dat je microstutter bedoeld i.p.v. judder. Dat is net weer iets anders :)

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 13-04-2018 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
ThaBEN schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:29:
[...]

Vergeet niet dat hij in de USA zit. daar gebruiken ze voornamelijk 60/120hz. Wij in de EU gebruiken voornamelijk 50/100hz. Dit heeft weer effect op hoe jouw TV judder ervaart. Dus afhankelijk van welke content jij kijkt kan de judder meer/minder zijn.

Maar als jij het hebt over een 1080i signaal denk ik eerder dat je microstutter bedoeld i.p.v. judder. Dat is net weer iets anders :)

[video]
Het wordt toch echt een tijd dat dat 50hz/60hz verschil recht getrokken gaat worden nu al het signaal digitaal verwerkt wordt. PAL en NTSC zijn dood en iedereen kijkt nu ook gewoon films in de native frequentie.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Major_ton schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:52:
[...]

Het wordt toch echt een tijd dat dat 50hz/60hz verschil recht getrokken gaat worden nu al het signaal digitaal verwerkt wordt. PAL en NTSC zijn dood en iedereen kijkt nu ook gewoon films in de native frequentie.
Niet iedereen kijkt alle content exclusief digitaal. Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand een DVD bekijkt op zijn tv. Of bijvoorbeeld nog een oude (retro) console gebruikt. Dan kan het alsnog zijn dat je hier last van hebt terwijl iemand in de USA dezelfde content zonder problemen kan afspelen (of andersom).

[ Voor 4% gewijzigd door ThaBEN op 13-04-2018 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
ThaBEN schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:00:
[...]

Niet iedereen kijkt alle content exclusief digitaal. Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand een DVD bekijkt op zijn tv. Of bijvoorbeeld nog een oude (retro) console gebruikt. Dan kan het alsnog zijn dat je hier last van hebt terwijl iemand in de USA dezelfde content zonder problemen kan afspelen (of andersom).
Ook DVD's mogen ondertussen alleen nog maar als onderzetters ingezet worden _O- Lekker een beetje 576i of 480p op je 4K jetser kijken... Kill it with fire! })

[/baldadig]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

[...]

[video]
Ja dat is wat ik bedoel. Microstutter bij 1080i (niet alleen de interne tuner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
[...]

[video]
Je bent ermee bekend dat televisies in Europa tegenwoordig ook allemaal 60Hz of 120Hz zijn en de frequentie mogelijk naar beneden bijstellen afhankelijk van de content?

Microstutter is uiteindelijk ook een vorm van judder bij televisie. Verschil zit 'm echter in dat Microstutter random lijkt te zijn, waar judder continue zichtbaar is bij bewegingen.

Microstutter heb ik overigens al heel gezien bij televisies van Samsung met een 100/120Hz paneel en 1080i-content. Volgens mij zag ik dit voor het eerst bij de Samsung ES7000 en ES8000 om vervolgens altijd terug te zien. Blijkbaar heeft Samsung nogal moeite met het ontwikkelen van een algoritme voor de combinatie van deinterlacing en beeldinterpolatie.
Major_ton schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:13:
[...]

Ook DVD's mogen ondertussen alleen nog maar als onderzetters ingezet worden _O- Lekker een beetje 576i of 480p op je 4K jetser kijken... Kill it with fire! })

[/baldadig]
Ik heb toch menig DVD gezien waarvan de kwaliteit meer dan acceptabel was tegenover te veel HD en FHD downloads en streams van slechte kwaliteit. Ooit wel eens een vergelijking op Tweakers gedaan tussen een DVD en FHD-download van Intouchables afgespeeld onder XBMC. De DVD gaf een beduidend betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Dimens schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:52:
[...]

Je bent ermee bekend dat televisies in Europa tegenwoordig ook allemaal 60Hz of 120Hz zijn en de frequentie mogelijk naar beneden bijstellen afhankelijk van de content?

Microstutter is uiteindelijk ook een vorm van judder bij televisie. Verschil zit 'm echter in dat Microstutter random lijkt te zijn, waar judder continue zichtbaar is bij bewegingen.

Microstutter heb ik overigens al heel gezien bij televisies van Samsung met een 100/120Hz paneel en 1080i-content. Volgens mij zag ik dit voor het eerst bij de Samsung ES7000 en ES8000 om vervolgens altijd terug te zien. Blijkbaar heeft Samsung nogal moeite met het ontwikkelen van een algoritme voor de combinatie van deinterlacing en beeldinterpolatie.

[...]

Ik heb toch menig DVD gezien waarvan de kwaliteit meer dan acceptabel was tegenover te veel HD en FHD downloads en streams van slechte kwaliteit. Ooit wel eens een vergelijking op Tweakers gedaan tussen een DVD en FHD-download van Intouchables afgespeeld onder XBMC. De DVD gaf een beduidend betere kwaliteit.
Ja klopt, al merk ik in praktijk dat dit helaas alsnog niet altijd goed gaat. Ik kijk bijvoorbeeld veel spike TV. En daar gebeuren soms rare dingen met het beeld waarvan ik overtuigd ben dat het niet door mijn TV gecreëerd wordt maar in de bron zit. Sommige shows hebben daar een rare framerate en zie je verschillende artifacts en dingen die lijken op motion blur/frame interpolation. Dit veroorzaakt dan ook een microstutter maar ik ben ervan overtuigd dat het in de bron zit. Dit zie je wel eens bij sommige (maar dus niet alle) episodes van de show Ink Master / Bar Rescue en Face Off. Lijkt dan net alsof ze een 1080i bron hebben proberen te converteren naar een progressive signaal met een niet conventionele frame rate ofzo. Daarom ben ik een beetje terughoudend om microstutter direct aan een fout van de tv toe te wijzen.
In die gevallen is er niets mis met je tv maar zit het duidelijk in de bron.

Nog iets anders, ik heb het idee dat de maximale backlight intensiteit voor HDR flink omhoog is geschroefd met de laatste firmware update.

Als ik nu Avatar in HDR bekijk en dan naar het grote gevecht ga waar ze het bos in de fik steken, dan doen de vlammen bijna pijn aan mijn ogen zo fel is het beeld nu. Dit was voor de update niet het geval. Heb het beeld met verschillende HDR films getest en ik lijk toch duidelijk een verschil te zien. En het positieve is dat ondanks de hogere backlight waarde de zwarte balken nog altijd pikzwart blijven.

Is jullie dit ook opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
ThaBEN schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:26:
[...]

Ja klopt, al merk ik in praktijk dat dit helaas alsnog niet altijd goed gaat. Ik kijk bijvoorbeeld veel spike TV. En daar gebeuren soms rare dingen met het beeld waarvan ik overtuigd ben dat het niet door mijn TV gecreëerd wordt maar in de bron zit. Sommige shows hebben daar een rare framerate en zie je verschillende artifacts en dingen die lijken op motion blur/frame interpolation. Dit veroorzaakt dan ook een microstutter maar ik ben ervan overtuigd dat het in de bron zit. Dit zie je wel eens bij sommige (maar dus niet alle) episodes van de show Ink Master / Bar Rescue en Face Off. Lijkt dan net alsof ze een 1080i bron hebben proberen te converteren naar een progressive signaal met een niet conventionele frame rate ofzo. Daarom ben ik een beetje terughoudend om microstutter direct aan een fout van de tv toe te wijzen.
Wat jij beschrijft is een combinatie van motion judder in de bron doordat men 30 FPS-content op 50Hz probeert te weergeven en het beeldinterpolatie-algoritme. Dat is iets anders en lukt volgens mij geen enkele televisie correct.

Microstutter is iets wat bij iedere bron voor komt als je naar 100/120Hz televisies van Samsung kijkt. Waar andere merken zonder microstutter voetbal kunnen weergeven, is microstutter bij Samsung wel zichtbaar. Dan is de kans behoorlijk klein dat dit aan de bron ligt.

Ooit heb ik eens een te matige beeldprocessor verweten van dit probleem. Maar ondertussen ben ik ervan overtuigd dat dit probleem in de software van alle 100/120Hz televisies van Samsung zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Dimens schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:35:
[...]

Wat jij beschrijft is een combinatie van motion judder in de bron doordat men 30 FPS-content op 50Hz probeert te weergeven en het beeldinterpolatie-algoritme. Dat is iets anders en lukt volgens mij geen enkele televisie correct.

Microstutter is iets wat bij iedere bron voor komt als je naar 100/120Hz televisies van Samsung kijkt. Waar andere merken zonder microstutter voetbal kunnen weergeven, is microstutter bij Samsung wel zichtbaar. Dan is de kans behoorlijk klein dat dit aan de bron ligt.

Ooit heb ik eens een te matige beeldprocessor verweten van dit probleem. Maar ondertussen ben ik ervan overtuigd dat dit probleem in de software van alle 100/120Hz televisies van Samsung zit.
Ik moet zeggen dat ik er geen last van heb. Maar dat is omdat ik TV van KPN heb. De kabelbox van KPN upscaled intern het beeld van 1080i naar 1080p voordat deze het signaal naar de TV stuurt.

Zover ik heb begrepen heeft Samsung inderdaad last van microstutters indien je een interlaced signaal gebruikt. De meeste TV providers zenden inderdaad een 1080i signaal naar de TV.

Als workaround kun je je kabelbox instellen op 720p. Als het goed is heb je er dan er dan geen last meer van. Dan wordt het wel de afweging maken tussen 1080i met microstutter of 720p zonder stutters. Ik moet zeggen dat de upscale techniek van deze Samsung TV erg goed werkt en je waarschijnlijk niet veel detail zal verliezen door van 1080i naar 720P over te schakelen voor het reguliere TV kijken. Ik zou dat zeker even testen.

Of eventueel kijken of je een provider kan vinden die vanuit hun kabelbox een 1080p signaal doorgeeft aan je tv.

[ Voor 7% gewijzigd door ThaBEN op 13-04-2018 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni76
ThaBEN schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:26:
[...]

Nog iets anders, ik heb het idee dat de maximale backlight intensiteit voor HDR flink omhoog is geschroefd met de laatste firmware update.

Als ik nu Avatar in HDR bekijk en dan naar het grote gevecht ga waar ze het bos in de fik steken, dan doen de vlammen bijna pijn aan mijn ogen zo fel is het beeld nu. Dit was voor de update niet het geval. Heb het beeld met verschillende HDR films getest en ik lijk toch duidelijk een verschil te zien. En het positieve is dat ondanks de hogere backlight waarde de zwarte balken nog altijd pikzwart blijven.

Is jullie dit ook opgevallen?
Hey ThaBEN,

Is dat software versie 2020?

Vertel eens wat voor verschillen jij merkt tov vorige update? Dingen om rekening mee te houden? The good and the bad?

Is HDR Game mode gefixt? En HDR melding links boven nog steeds niet zichtbaar? Het zit nog wel op mijn huidige update versie 1168.

Ik heb een KS9500 en denk dat het wel tijd wordt voor een tv software update ivm Ps4 Pro, maar ben wel beetje bang :) :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
Dimens schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:52:
[...]

Je zegt het zelf "HD en FHD streams van slechte kwaliteit". Dat is toch geen eerlijk vergelijk? Een 4K HDR bron van slechte kwaliteit kan een VHS band nog in het zonnetje zetten als het moet. Daarom noemen we het ook slechte kwaliteit. DVD's zijn ondertussen antiek en zouden verbannen moeten worden naar Noord Korea (of Urk).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThaBEN
***UPDATE 17-04-2018***
Resultaten van een meting door een professionele calibrateur toegevoegd waarin alle Nits waardes per backlight level worden getoond in verschillende modi + vergelijking van firmware 1208.2 met 1220.7
Alle credits hiervoor gaan naar: mrtickleuk van het AVSforum.
***UPDATE 15-04-2018***
Nieuwe meting gedaan en de helderheid voor SDR content gewijzigd naar 45 (was 43).
Giovanni76 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:39:
[...]

Hey ThaBEN,

Is dat software versie 2020?

Vertel eens wat voor verschillen jij merkt tov vorige update? Dingen om rekening mee te houden? The good and the bad?

Is HDR Game mode gefixt? En HDR melding links boven nog steeds niet zichtbaar? Het zit nog wel op mijn huidige update versie 1168.

Ik heb een KS9500 en denk dat het wel tijd wordt voor een tv software update ivm Ps4 Pro, maar ben wel beetje bang :) :?
Het is firmware versie 1220.7 ;)

Het is nog te vroeg om alle verschillen te benoemen, met name omdat Samsung geen changelogs uitgeeft en alles dus zelf moet ontdekken.

De dingen die mij tot nu toe zijn opgevallen zijn als volgt:

- De HDR game mode fix is er! Beeldinstellingen worden apart opgeslagen voor HDR/SDR in game mode.
- HDR content ziet er beter uit. Backlight intensiteit bij HDR lijkt een boost te hebben gekregen.
- Zwart lijkt nu zwarter te zijn (dus ook minder blooming).
- De optie LED Clear Motion werkt beter (het beeld is minder donker wanneer je deze optie gebruikt)
- Minder flikkering bij gebruik LED Clear Motion bij de meeste content
- Beeldkwaliteit tijdens afspelen originele blu-rays lijkt verbeterd (ik bekijk blu-rays via mijn PS4).
- Het 'Color separation' issue in game mode ben ik tot nu toe niet meer tegengekomen.
- De HDR banner linksboven is niet teruggekeerd.
- Daarentegen zie je nu wel een nieuw icoon wanneer je de cursor op het tandwiel van 'Instellingen' zet, deze geeft nu aan welke beeldmodus actief is.

Afbeeldingslocatie: http://oi64.tinypic.com/ejgz6u.jpg

Onderstaand mijn meest recente instellingen welke ik gebruik met 1220.7
SDR Content:
Achtergrondverlichting 6
Helderheid 45
Contrast 93
Scherpte 0 (0 voor 1080P en hogere resoluties, voor alles onder 1080P gebruik ik 15-20)
Kleur 49
Tint (G/R) 50/50
Clean Digital View uit
Auto Motion Plus uit
Smart LED Laag
Dynamisch contrast uit
Gamma -1
Kleurtint Warm 2
Witbalans Alles op 0
Kleurruimte Auto

HDR Content:
Helderheid 45
Contrast 100
Scherpte 0
Kleur 50
Tint (G/R) 50/50
Clean Digital View uit
Auto Motion Plus uit
Smart LED Hoog
Dynamisch contrast Uit
Gamma 0
Kleurtint Warm 2
Witbalans Alles op 0
Kleurruimte Auto
Belangrijke aanvullende info

Keuze Beeldmodus
In theorie is de beeldmodus Film het beste omdat deze het meest overeenkomt met de in de filmindustrie vastgelegde beeldstandaarden. Echter er zit een bug in deze beeldmodus welke helaas ook niet met de nieuwste firmware update is opgelost. Indien je HDR gebruikt begint de backlight bij een felle witte achtergrond te pulseren. Dit issue staat bekend als het 'backlight breathing problem'. Hierdoor gebruik ik de beeldmodus standaard voor HDR bronnen, deze heeft dat issue niet. Maar heb je bronnen aangesloten die enkel SDR kunnen weergeven dan kun je daar beter de beeldmodus Film kiezen. De ingevoerde waardes blijven echter gelijk, ongeacht welke beeldmodus je kiest.

Samengevat komt het hier op neer:
HDR content --> Standaard
SDR content --> Film
Gaming --> Game mode (vanwege de kortste responstijd)

LED Clear Motion
De laatste dagen ben ik aan het experimenteren met LED Clear Motion. Deze staan niet in bovenstaand instellingen vermeld. Maar ik ben wel aan het denken om deze optie voortaan altijd te gebruiken. Je vind deze optie bij Beeld --> Expertinstellingen --> Auto Motion Plus.

Gebruik daar de volgende waardes:

Auto Motion Plus: Aangepast
- Wazigheidsverm. 0
- Trilvermindering 0
LED Clear Motion Aan

Let op!
Indien je LED Clear Motion activeert dien je je backligt van 6 naar 9 op te schroeven om op een waarde van circa 120 nits uit te komen.

Led Clear Motion is een optie die de bewegingen van het beeld duidelijker maakt. In het algemeen vind het merendeel van professionele video calibrators dat je deze optie altijd aan moet hebben staan. Wat dan gebeurd is dat na elke frame een volledig zwarte frame getoond wordt. Hierdoor zie je geen 'kunstmatige' motion blur meer waardoor het beeld tijdens bewegingen scherper uitziet. Nadeel is dat het beeld donkerder wordt en je flikkering kan zien bij sommige content.

Ikzelf zie flikkering indien ik die optie gebruik op mijn PS4 of Nintendo Switch tijdens het gamen en gebruik hierdoor die optie niet voor gaming. (Deze optie kun je overigens ook niet activeren indien je game mode gebruikt.) Maar bij normaal tv kijken/blu-rays en Netflix zie ik geen flikkering als ik die optie gebruik en helpt dit tevens enorm tegen het verschijnen van blooming en geeft betere zwartwaardes. Daar gebruik ik die optie dus wel.

Meer info:

Praktijkvoorbeeld LED Clear Motion om zelf te testen:
Indien je het positieve effect van LED Clear Motion zelf wil ervaren heb ik een goed voorbeeld filmpje. Bekijk onderstaande video op je tv. Ga naar 9:20 wanneer er namen onderin van rechts naar links scrollen. Probeer die namen eerst te lezen zonder LED Clear Motion actief en daarna opnieuw met LED Clear Motion actief. (Vergeet niet je backlight van 6 naar 9 te verhogen). Het zal direct zichtbaar zijn wat die functie nu exact doet.

(Notitie: Bij Youtube zie ik ook enige flikkering indien ik LED Clear Motion gebruik. Dit voorbeeld filmpje is dus puur voor het tonen van de functie van deze optie. Maar youtube is door de flikkering niet de meest geschikte bron voor deze optie. Maar bij normaal TV kijken, blu-rays en Netflix zie ik geen flikkering. Schrijf deze optie dus niet direct af wegens flikkering in onderstaand youtube filmpje)

Backlight waardes
TV content wordt gemastered op een waarde van 100 nits voor in gebruik een volledig donkere kamer (denk aan bioscoop). In een donkere kamer met minimaal omgevingslicht wordt 120 nits aangeraden. (denk aan woonkamer in de avond met minimale sfeerverlichting). Als je de achtergrond verlichting op 6 zet komt dit overeen met 120 nits. Indien je LED Clear Motion gebruikt dien je je backlight op 9 te zetten om op 120 nits uit te komen.

Backlight waardes KS7000
Afbeeldingslocatie: http://oi64.tinypic.com/2lc66nr.jpg
(Credits voor deze meting + grafiek gaan naar mrtickleuk van AVS forum)

HDR in combinatie met LED Clear Motion
Bij HDR kan je helaas je backlight niet nog hoger zetten bij gebruik van LED Clear Motion gezien je daar standaard al maximaal backlight gebruikt. Het beeld zal dus donkerder worden indien je LED Clear Motion activeert bij HDR content. Dit kun je echter compenseren door bij HDR content Dynamisch Contrast op Laag te zetten indien je LED Clear Motion gebruikt. Dan zal de backlight output alsnog verhoogd worden.
Echter het meest realistische beeld krijg je door géén Dynamisch Contrast te gebruiken. Met meest realistisch bedoel ik het meest natuurgetrouw zoals door de bron bedoeld m.b.t. kleur en contrast etc. Dit is dus een persoonlijke keuze die je moet maken om te bepalen welk beeld jij het prettigst vind om naar te kijken.

Resultaten van een meting door een professionele calibrateur
Onderstaand een overzicht van de Nits waardes van firmware versie 1208.2 vergeleken met firmware versie 1220.7 in verschillende modi.

Rood = aanbevolen voor donkere kamer
Geel = aanbevolen voor kamer met sfeerverlichting
Groen = aanbevolen voor kamer met veel omgevingslicht

Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/nqs65y.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/xfatyb.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door ThaBEN op 17-04-2018 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
@ThaBEN Super mooie post! Je gebuikt wel interpolatie bij 60hz content, maar niet bij 24hz content zie ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Major_ton schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 11:51:
@ThaBEN Super mooie post! Je gebuikt wel interpolatie bij 60hz content, maar niet bij 24hz content zie ik?
Dankjewel! Hoop dat jij/jullie iets aan deze informatie hebben. :*)

Ik gebruik Black Frame Insertions (LED Clear Motion). Motion Interpolation is het toevoegen van extra frames om het beeld vloeiender te maken.

Motion interpolation activeer je door de slider 'Trilvermindering' (De-judder in het Engels) bij Auto Motion plus een waarde hoger dan 0 te geven. Maar die slider laat ik altijd op 0 staan. Met motion interpolation creëer je het Soap Opera Effect en daar ben ik geen liefhebber van. Ik wil content zien op een manier zoals het bedoeld is door de bron zonder er dingen aan toe te voegen.

Het verschilt per content waar ik het wel of niet gebruik. Maar ik heb het idee dat hoe lager de framerate hoe beter LED Clear Motion tot zijn recht komt. En ook wanneer er veel donkere scenes getoond worden op beeld werkt het erg goed. Maar bij content waarbij je een hoge framerate hebt met felle kleuren in beeld (zoals bij games) heb je grotere kans dat je flikkering begint te zien. Maar bij normaal TV kijken, Blu-rays en Netflix kan ik geen flikkeringen zien waardoor het eigenlijk alleen maar voordelen heeft wanneer LED Clear Motion actief is.

Ik ben in elk geval sinds een week of 2 aan het experimenteren met LED Clear Motion. Dit nadat ik zag hoe enthousiast Vincent Teoh over de functie was en dat deze sinds kort ook geïntroduceerd is voor OLED.

Echter ik moet toegeven nu ik mijn eigen youtube voorbeeldfilmpje opnieuw ben aan het kijken het effect minder indrukwekkend lijkt op de TV als voor de Firmware update. Lijkt alsof ze iets veranderd hebben aan de frequentie waardoor de namen alsnog dubbel in beeld verschijnen. Dit was voor de firmware update niet het geval en toen zag de scrollende tekst er haarscherp uit met LED Clear Motion actief. Dat was het moment dat ik besloten had die functie te blijven gebruiken. Maar nu krijg ik dus gek genoeg andere resultaten na de firmware update.

Ben er dus nog niet over uit of ik die functie zal blijven gebruiken. In theorie is het een goede optie, maar in praktijk twijfel ik nog over de toegevoegde waarde omdat het weer flikkeringen kan veroorzaken bij bepaalde content.

Maar het is wel een super optie voor HDR content indien je last hebt van blooming door witte ondertiteling. De blooming verdwijnt dan zo goed als helemaal.

****UPDATE****

Ok ik ben eruit. Je moet nu met 1220.7 enkel LED Clear Motion activeren en beide sliders op 0 laten staan om de tekst scherp te krijgen.

Dus de settings voor LED Clear Motion moet zijn:

- Wazigheidsverm. 0
- Trilvermindering 0
LED Clear Motion Aan

Gek genoeg is de slider greyed out als ik in de youtube app zit. Dus ik moest even een andere bron gaan, daar kon ik de slider op 0 zetten. Nu ziet het beeld met LED CLear Motion weer identiek uit als voor de firmware update.

Bekijk het voorbeeldfilmpje uit mijn vorige post dus nogmaals met deze settings. Ik zal het ook aanpassen in mijn vorige post :)

[ Voor 29% gewijzigd door ThaBEN op 14-04-2018 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karish
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-01-2024
ThaBEN schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:13:
[...]

Dankjewel! Hoop dat jij/jullie iets aan deze informatie hebben. :*)

Ik gebruik Black Frame Insertions (LED Clear Motion). Motion Interpolation is het toevoegen van extra frames om het beeld vloeiender te maken.

Motion interpolation activeer je door de slider 'Trilvermindering' (De-judder in het Engels) bij Auto Motion plus een waarde hoger dan 0 te geven. Maar die slider laat ik altijd op 0 staan. Met motion interpolation creëer je het Soap Opera Effect en daar ben ik geen liefhebber van. Ik wil content zien op een manier zoals het bedoeld is door de bron zonder er dingen aan toe te voegen.

Het verschilt per content waar ik het wel of niet gebruik. Maar ik heb het idee dat hoe lager de framerate hoe beter LED Clear Motion tot zijn recht komt. En ook wanneer er veel donkere scenes getoond worden op beeld werkt het erg goed. Maar bij content waarbij je een hoge framerate hebt met felle kleuren in beeld (zoals bij games) heb je grotere kans dat je flikkering begint te zien. Maar bij normaal TV kijken, Blu-rays en Netflix kan ik geen flikkeringen zien waardoor het eigenlijk alleen maar voordelen heeft wanneer LED Clear Motion actief is.

Ik ben in elk geval sinds een week of 2 aan het experimenteren met LED Clear Motion. Dit nadat ik zag hoe enthousiast Vincent Teoh over de functie was en dat deze sinds kort ook geïntroduceerd is voor OLED.

[video]
Echter ik moet toegeven nu ik mijn eigen youtube voorbeeldfilmpje opnieuw ben aan het kijken het effect minder indrukwekkend lijkt op de TV als voor de Firmware update. Lijkt alsof ze iets veranderd hebben aan de frequentie waardoor de namen alsnog dubbel in beeld verschijnen. Dit was voor de firmware update niet het geval en toen zag de scrollende tekst er haarscherp uit met LED Clear Motion actief. Dat was het moment dat ik besloten had die functie te blijven gebruiken. Maar nu krijg ik dus gek genoeg andere resultaten na de firmware update.

Ben er dus nog niet over uit of ik die functie zal blijven gebruiken. In theorie is het een goede optie, maar in praktijk twijfel ik nog over de toegevoegde waarde omdat het weer flikkeringen kan veroorzaken bij bepaalde content.

Maar het is wel een super optie voor HDR content indien je last hebt van blooming door witte ondertiteling. De blooming verdwijnt dan zo goed als helemaal.

****UPDATE****

Ok ik ben eruit. Je moet nu met 1220.7 enkel LED Clear Motion activeren en beide sliders op 0 laten staan om de tekst scherp te krijgen.

- Wazigheidsverm. 0
- Trilvermindering 0
LED Clear Motion Aan

Bekijk het voorbeeldfilmpje uit mijn vorige post dus opnieuw met deze settings. Ik zal het ook aanpassen in mijn vorige post :)
Ik ben effe in de war, gebruik jij "standaard modus" in combinatie met "speciale modus" HDR voor omschakeling van SDR content naar HDR content ?

Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
Karish schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:52:
[...]

Ik ben effe in de war, gebruik jij "standaard modus" in combinatie met "speciale modus" HDR voor omschakeling van SDR content naar HDR content ?

Thanks
Hallo Karish.

Ik zie dat ik uit automatisme het inderdaad verkeerd heb geschreven in mijn voorgaande post. Dit heb ik zojuist gecorrigeerd. Dit komt omdat ik nog altijd in mijn hoofd heb zitten dat ik géén game mode gebruik, maar dat was voor de laatste firmware update het geval, omdat er toen nog niet automatisch geschakeld werd tussen HDR en SDR in game mode.

Met de laatste firmware update gebruik ik content als volgt:

- Voor alle niet game gerelateerde bronnen welke HDR aankunnen gebruik ik beeldmodus Standaard.
(Netflix, interne TV apps zoals Youtube en mijn externe HDD welke via USB is aangesloten op de tv.)

- Voor alle niet game gerelateerde bronnen welke géén HDR aankunnen gebruik ik beeldmodus Film.
(Normaal TV kijken via KPN/Ziggo etc.)

- Voor alle game gerelateerde content gebruik ik sinds de nieuwe firmware update Game Mode.
(PS4, Nintendo Switch, Wii U etc.)

Toelichting:
Voor de firmware update gebruikte ik géén game mode vanwege het telkens handmatig omzetten van instellingen. Toen deed ik mijn gameconsoles dus onderverdelen in beeldmodus Standaard of Film afhankelijk of die console HDR aankan of niet.

De reden waarom ik dit zo doe is dat beeldmodus Film in theorie het meest overeenkomt met de in de filmindustrie vastgelegde beeldstandaarden. Echter de beeldmodus Film heeft het 'backlight breating' probleem waardoor deze HDR niet correct weergeeft. SDR wordt wel correct weergegeven bij beeldmodus Film

Wat je dus eigenlijk moet weten is:
SDR content --> Film

Maar ongeacht welke mode je kist, de waardes uit mijn voorgaande post zijn op alle modi geldig. Het zijn slechts kleine variaties per bron zoals bijvoorbeeld scherpte welke ik op 15 heb staan voor mijn Switch maar de waarde 0 gebruik voor andere bronnen. Maar in mijn voorgaande post staat aangegeven wanneer ik welke waardes gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door ThaBEN op 14-04-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karish
ThaBEN schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:11:
[...]

Hallo Karish.

Ik zie dat ik uit automatisme het inderdaad verkeerd heb geschreven in mijn voorgaande post. Dit heb ik zojuist gecorrigeerd. Dit komt omdat ik nog altijd in mijn hoofd heb zitten dat ik géén game mode gebruik, maar dat was voor de laatste firmware update het geval, omdat er toen nog niet automatisch geschakeld werd tussen HDR en SDR in game mode.

Met de laatste firmware update gebruik ik content als volgt:

- Voor alle niet game gerelateerde bronnen welke HDR aankunnen gebruik ik beeldmodus Standaard.
(Netflix, interne TV apps zoals Youtube en mijn externe HDD welke via USB is aangesloten op de tv.)

- Voor alle niet game gerelateerde bronnen welke géén HDR aankunnen gebruik ik beeldmodus Film.
(Normaal TV kijken via KPN/Ziggo etc.)

- Voor alle game gerelateerde content gebruik ik sinds de nieuwe firmware update Game Mode.
(PS4, Nintendo Switch, Wii U etc.)

Toelichting:
Voor de firmware update gebruikte ik géén game mode vanwege het telkens handmatig omzetten van instellingen. Toen deed ik mijn gameconsoles dus onderverdelen in beeldmodus Standaard of Film afhankelijk of die console HDR aankan of niet.

De reden waarom ik dit zo doe is dat beeldmodus Film in theorie het meest overeenkomt met de in de filmindustrie vastgelegde beeldstandaarden. Echter de beeldmodus Film heeft het 'backlight breating' probleem waardoor deze HDR niet correct weergeeft. SDR wordt wel correct weergegeven bij beeldmodus Film

Wat je dus eigenlijk moet weten is:
SDR content --> Film

Maar ongeacht welke mode je kist, de waardes uit mijn voorgaande post zijn op alle modi geldig. Het zijn slechts kleine variaties per bron zoals bijvoorbeeld scherpte welke ik op 15 heb staan voor mijn Switch maar de waarde 0 gebruik voor andere bronnen. Maar in mijn voorgaande post staat aangegeven wanneer ik welke waardes gebruik.
Hartelijk dank voor je antwoord. Ik heb nog 1 vraagje wat is de reden waarom jij geen speciale HDR modus gebruikt voor niet game gerelateerde content.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Karish schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:52:
[...]

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik heb nog 1 vraagje wat is de reden waarom jij geen speciale HDR modus gebruikt voor niet game gerelateerde content.

Thanks
Samsung heeft geen dedicated 'HDR modus'. Binnen elke beeldmodi (Film, Standaard, Game etc..) zit een SDR én HDR modus gebakken en deze wordt automatisch geselecteerd aan de hand van de content die aangeboden wordt. Hier heb je geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karish
Major_ton schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 14:02:
[...]

Samsung heeft geen dedicated 'HDR modus'. Binnen elke beeldmodi (Film, Standaard, Game etc..) zit een SDR én HDR modus gebakken en deze wordt automatisch geselecteerd aan de hand van de content die aangeboden wordt. Hier heb je geen invloed op.
Maar onder "speciale weergavemodus" heb je "HDR+" modus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
ThaBEN schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:13:
[...]****UPDATE****

- Wazigheidsverm. 0
- Trilvermindering 0
LED Clear Motion Aan

Gek genoeg is de slider greyed out als ik in de youtube app zit. Dus ik moest even een andere bron gaan, daar kon ik de slider op 0 zetten. Nu ziet het beeld met LED CLear Motion weer identiek uit als voor de firmware update.

Bekijk het voorbeeldfilmpje uit mijn vorige post dus nogmaals met deze settings. Ik zal het ook aanpassen in mijn vorige post :)
'BFI' is altijd actief op Samsungs (en andere niet flicker-free modellen); in het filmpje is dat de PWM Dimming. Zeker met backlight op 6 flikkert het beeld al heel sterk (doorbijv. de camera van je telefoon te zien: zet backlight op Max en dan omlaag en dan zie je het vanzelf). In sommige reviews raden ze dan ook ipv LED Clear Motion aan om gewoon de backlight omlaag te zetten voor dezelfde verbetering in scherpte ...
Kan ook per model nog verschil uit maken natuurlijk, iirc is de BFI frequentie op sommige modellen 60Hz en andere 120Hz (misschien dat het bij de 120Hz was dat je net zo goed alleen je backlight setting kon gebruiken)

Edit: en bij Spike is idd af en toen wat mis met de framerate te oid. Kan me het iig van Face Off herinneren. ..

[ Voor 11% gewijzigd door apis29 op 14-04-2018 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
Karish schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 14:09:
[...]

Maar onder "speciale weergavemodus" heb je "HDR+" modus ?
HDR+ modus ik niks meer dan een setting om SDR content op HDR content te laten lijken en heeft niks met native HDR te maken.

Je kan de TV een SDR of een HDR signaal geven. In beide gevallen kan je kiezen voor het 'film', 'standaard', 'dynamisch' of 'game' sausje, waarbinnen SDR of HDR gewaarborgd blijft. Sinds de nieuwe opdate kan binnen elk sausje unieke setting voor SDR of HDR gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Karish schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:52:
[...]

Thanks
Major_ton schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 14:36:
[...]

HDR+ modus is niks meer dan een setting om SDR content op HDR content te laten lijken en heeft niks met native HDR te maken.

Je kan de TV een SDR of een HDR signaal geven. In beide gevallen kan je kiezen voor het 'film', 'standaard', 'dynamisch' of 'game' sausje, waarbinnen SDR of HDR gewaarborgd blijft. Sinds de nieuwe opdate kan binnen elk sausje unieke setting voor SDR of HDR gebruiken.
Exact wat @Major_ton zegt :)

Net zoals een vegetarische kipfilet geen kippenvlees bevat, heeft HDR+ niets met native HDR te maken.

Met andere woorden HDR+ niet gebruiken indien je natuurgetrouw beeld wil ontvangen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 22:09
Heb enkele weken geleden de Samsung UE65MU7040 gekocht, maar nu nog op zoek naar de beste calibratie settings. Ik heb nu last van 'trillingen' bij stilstaand beeld, en rond de ondertiteling is het beeld ook niet helemaal scherp (ik ben een leek op dit gebied, dus wellicht zal hier een term voor zijn..)

Er is weinig of dit typenummer bekend, dus ik ga er een beetje vanuit dat deze tv ook nog onder een ander nummer bekend is. Wie kan mij helpen aan de juiste settings? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Bamiblik schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:47:
Heb enkele weken geleden de Samsung UE65MU7040 gekocht, maar nu nog op zoek naar de beste calibratie settings. Ik heb nu last van 'trillingen' bij stilstaand beeld, en rond de ondertiteling is het beeld ook niet helemaal scherp (ik ben een leek op dit gebied, dus wellicht zal hier een term voor zijn..)

Er is weinig of dit typenummer bekend, dus ik ga er een beetje vanuit dat deze tv ook nog onder een ander nummer bekend is. Wie kan mij helpen aan de juiste settings? Dank!
De valt gewoon onder de MU7000 reeks. Zet om te beginnen Auto Motion Plus eens op Custom, beide settings daaronder op 0 en LED clear motion op uit. Beoordeel het dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:08
Die HDR update werkt prima op de Xbox one x en ps4 pro. Nu nog dat wanneer je niet in game mode zit dat je dan in Netflix ook de automatische herkenning hebt wanneer je wel of geen HDR content afspeelt. Ik moet nu nog steeds.handmatig aanpassen wanneer ik wel of geen HDR serie kijk.

Tv toont rechtsboven in beeld dat er HDR content speelt maar terwijl dat niet zo is... (Xbox one/ps4 pro

[ Voor 15% gewijzigd door cypress3d op 15-04-2018 23:41 ]

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Warm 2 ook voor HDR in Game Modus? Ik vind Warm 1 veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

WinterX schreef op maandag 16 april 2018 @ 01:21:
Ik gebruik ook Warm 1, Warm2 oogt veel te geel bij witte beelden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThaBEN
WinterX schreef op maandag 16 april 2018 @ 01:21:
PBP schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:59:
[...]

Ik gebruik ook Warm 1, Warm2 oogt veel te geel bij witte beelden.
Ik heb ook heel lang Warm 1 gebruikt om diezelfde reden. Echter nu ik volledig overgeschakeld ben naar Warm 2 (sinds een maand of 2) wil ik niet meer terug.

Video games en films worden universeel gemasterd gebaseerd op de 6500K kleurtemperatuur. Dat is een standaard die is vastgelegd in de filmindustrie. Warm 2 geeft hierdoor officieel de meest correcte weergave van het beeld gezien die kleurtemperatuur het dichts bij de 6500K standaard ligt van alle kleurtint opties welke de tv biedt. Het is ook met professionele calibratie meetapparatuur aantoonbaar dat Warm 2 de meest correcte optie is.

Fun Fact: In de bioscoop worden alle films getoond in 6500K wat overeenkomt met Warm 2.

Het punt is dat je ogen tot nu toe op de meeste tv's naar een kunstmatig wit hebben gekeken welke verkeerd is weergegeven en te veel blauw bevat. Dit toevoegen van kunstmatig blauw gebeurd bewust onder andere omdat dit de aandacht trek en blauw licht je actiever/wakker houdt. Hierdoor lijkt de TV in de winkel aantrekkelijker ook al is de kleur wit niet accuraat weergegeven. Tevens bevatten reclames om diezelfde reden vaak felle witte achtergronden met kunstmatig veel blauw toegevoegd en verhogen ze het volume in vergelijking met het programma dat je aan het bekijken was, om extra de aandacht te trekken.

Doordat je ogen aan deze verkeerde weergave van de kleur wit gewend zijn geraakt heeft je brein enige gewenning nodig om de overschakeling naar Warm 2 te maken, zonder dit als 'te veel geel' te ervaren. Deze waarneming vind vaak ook alleen plaats indien je vlak ervoor een koelere kleurtemperatuur in gebruik had. Ik ken niemand die ooit geklaagd heeft dat het beeld in de bioscoop te geel is terwijl dit in dezelfde kleurtint als Warm 2 wordt getoond :)

Je zal je ogen en brein opnieuw moeten trainen in hoe wit, zoals bepaald in de filmindustrie, daadwerkelijk hoort uit te zien.

Indien je de overstap naar Warm 2 wil proberen wil ik je adviseren om minimaal 24 uur lang ALLE bronnen van kleurtint Warm 2 te voorzien op je tv. Schakel binnen die 24 uur ook niet terug naar een koelere kleurtint om te vergelijken, want dan zal je brein opnieuw (langer) moeten wennen aan het beeld van Warm 2.

Je zal merken dat je de gele tint na verloop van tijd steeds minder zult ervaren en deze waarneming uiteindelijk zal verdwijnen. Sterker nog, het beeld zal blauwig aanvoelen indien je naderhand teruggaat naar een koelere kleurtemperatuur.

Indien je na 24 uur geen duidelijke verbetering merkt in hoe de kleur wit met Warm 2 op jou overkomt, kun je altijd nog terug naar de kleurtint die je daarvoor in gebruik had 8)

Bekijk onderstaande video voor meer informatie over het onderwerp:

[ Voor 41% gewijzigd door ThaBEN op 16-04-2018 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PBP

PBP

Ik heb al eerder gelezen dat Warm2 de juiste kleurcorrectie geeft en het beste beeld geeft zoals de filmindustrie het bedoeld zou hebben. Ik heb hem ook vanaf begin af aan op Warm2 gehad. Maar toen ik naar Warm1 schakelde oogt dat in veel gevallen toch beter. Standaard is te blauw, Warm2 te geel.. Warm1 zit daar precies tussenin :> . Maar iedereen moet uiteraard instellen wat hij zelf het fijnst vind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaBEN
PBP schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:17:
Ik heb al eerder gelezen dat Warm2 de juiste kleurcorrectie geeft en het beste beeld geeft zoals de filmindustrie het bedoeld zou hebben. Ik heb hem ook vanaf begin af aan op Warm2 gehad. Maar toen ik naar Warm1 schakelde oogt dat in veel gevallen toch beter. Standaard is te blauw, Warm2 te geel.. Warm1 zit daar precies tussenin :> . Maar iedereen moet uiteraard instellen wat hij zelf het fijnst vind.
Helemaal mee eens! Uiteindelijk is de enige juiste methode de manier die jij persoonlijk het prettigst vind om naar te kijken :)

Toen ik pas deze TV kreeg raakte ik nog wel eens de weg kwijt wanneer ik op zoek ging naar de juiste instellingen. Met name omdat ik veel grote verschillen zag tussen de aangeraden instellingen die veel zelfbenoemde internet/youtube goeroes je aanraden.

Toen ben ik begonnen met mijzelf te informeren over de techniek en werking van de verschillende opties die (onder andere) deze tv biedt. Dit zodat ik meer bewustzijn kreeg over wat er achter het scherm exact plaatsvond in plaats van maar klakkeloos cijfertjes overnemen van anderen.

Sommige posts van mij zijn misschien wat lang, maar dat is omdat ik de informatie die ik ben tegengekomen probeer te delen, zodat de geïnteresseerden onder ons niet in dezelfde valkuilen trappen zoals mij meerdere malen is gebeurd, en hierdoor onzin voor waarheid aannemen

Kennen jullie deze vent nog 8)7?

Hopelijk kunnen jullie aan de hand van mijn informatie een weloverwogen keuze maken waarom je iets wel of niet doet zodat jullie begrijpen wat de voor- en nadelen daarvan zijn.

Maar uiteindelijk ben jij de enige persoon die kan vertellen welk beeld jij het mooist vind om naar te kijken, ongeacht wat anderen aanraden :*)

[ Voor 4% gewijzigd door ThaBEN op 16-04-2018 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giovanni76
ThaBEN schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 11:05:
***UPDATE 15-04-2018***
Nieuwe meting gedaan en de helderheid voor SDR content gewijzigd naar 45 (was 43).

[...]

Het is firmware versie 1220.7 ;)

Het is nog te vroeg om alle verschillen te benoemen, met name omdat Samsung geen changelogs uitgeeft en alles dus zelf moet ontdekken.

De dingen die mij tot nu toe zijn opgevallen zijn als volgt:

- De HDR game mode fix is er! Beeldinstellingen worden apart opgeslagen voor HDR/SDR in game mode.
- HDR content ziet er beter uit. Backlight intensiteit bij HDR lijkt een boost te hebben gekregen.
- Zwart lijkt nu zwarter te zijn (dus ook minder blooming).
- De optie LED Clear Motion werkt beter (het beeld is minder donker wanneer je deze optie gebruikt)
- Minder flikkering bij gebruik LED Clear Motion bij de meeste content
- Beeldkwaliteit tijdens afspelen originele blu-rays lijkt verbeterd (ik bekijk blu-rays via mijn PS4).
- Het 'Color separation' issue in game mode ben ik tot nu toe niet meer tegengekomen.
- De HDR banner linksboven is niet teruggekeerd.
- Daarentegen zie je nu wel een nieuw icoon wanneer je de cursor op het tandwiel van 'Instellingen' zet, deze geeft nu aan welke beeldmodus actief is.

[afbeelding]

Onderstaand mijn meest recente instellingen welke ik gebruik met 1220.7

[...]

Belangrijke aanvullende info

Keuze Beeldmodus
In theorie is de beeldmodus Film het beste omdat deze het meest overeenkomt met de in de filmindustrie vastgelegde beeldstandaarden. Echter er zit een bug in deze beeldmodus welke helaas ook niet met de nieuwste firmware update is opgelost. Indien je HDR gebruikt begint de backlight bij een felle witte achtergrond te pulseren. Dit issue staat bekend als het 'backlight breathing problem'. Hierdoor gebruik ik de beeldmodus standaard voor HDR bronnen, deze heeft dat issue niet. Maar heb je bronnen aangesloten die enkel SDR kunnen weergeven dan kun je daar beter de beeldmodus Film kiezen. De ingevoerde waardes blijven echter gelijk, ongeacht welke beeldmodus je kiest.

Samengevat komt het hier op neer:
SDR content --> Film

LED Clear Motion
De laatste dagen ben ik aan het experimenteren met LED Clear Motion. Deze staan niet in bovenstaand instellingen vermeld. Maar ik ben wel aan het denken om deze optie voortaan altijd te gebruiken. Je vind deze optie bij Beeld --> Expertinstellingen --> Auto Motion Plus.

Gebruik daar de volgende waardes:

- Wazigheidsverm. 0
- Trilvermindering 0
LED Clear Motion Aan

Let op!
Indien je LED Clear Motion activeert dien je je backligt van 6 naar 9 op te schroeven om op een waarde van circa 120 nits uit te komen.

Led Clear Motion is een optie die de bewegingen van het beeld duidelijker maakt. In het algemeen vind het merendeel van professionele video calibrators dat je deze optie altijd aan moet hebben staan. Wat dan gebeurd is dat na elke frame een volledig zwarte frame getoond wordt. Hierdoor zie je geen 'kunstmatige' motion blur meer waardoor het beeld tijdens bewegingen scherper uitziet. Nadeel is dat het beeld donkerder wordt en je flikkering kan zien bij sommige content.

Ikzelf zie flikkering indien ik die optie gebruik op mijn PS4 of Nintendo Switch tijdens het gamen en gebruik hierdoor die optie niet voor gaming. (Deze optie kun je overigens ook niet activeren indien je game mode gebruikt.) Maar bij normaal tv kijken/blu-rays en Netflix zie ik geen flikkering als ik die optie gebruik en helpt dit tevens enorm tegen het verschijnen van blooming en geeft betere zwartwaardes. Daar gebruik ik die optie dus wel.

Meer info:
[video]

Praktijkvoorbeeld LED Clear Motion om zelf te testen:
Indien je het positieve effect van LED Clear Motion zelf wil ervaren heb ik een goed voorbeeld filmpje. Bekijk onderstaande video op je tv. Ga naar 9:20 wanneer er namen onderin van rechts naar links scrollen. Probeer die namen eerst te lezen zonder LED Clear Motion actief en daarna opnieuw met LED Clear Motion actief. (Vergeet niet je backlight van 6 naar 9 te verhogen). Het zal direct zichtbaar zijn wat die functie nu exact doet.

(Notitie: Bij Youtube zie ik ook enige flikkering indien ik LED Clear Motion gebruik. Dit voorbeeld filmpje is dus puur voor het tonen van de functie van deze optie. Maar youtube is door de flikkering niet de meest geschikte bron voor deze optie. Maar bij normaal TV kijken, blu-rays en Netflix zie ik geen flikkering. Schrijf deze optie dus niet direct af wegens flikkering in onderstaand youtube filmpje)

[video]

Backlight waardes
TV content wordt gemastered op een waarde van 100 nits voor in gebruik een volledig donkere kamer (denk aan bioscoop). In een donkere kamer met minimaal omgevingslicht wordt 120 nits aangeraden. (denk aan woonkamer in de avond met minimale sfeerverlichting). Als je de achtergrond verlichting op 6 zet komt dit overeen met 120 nits. Indien je LED Clear Motion gebruikt dien je je backlight op 9 te zetten om op 120 nits uit te komen.

Backlight waardes KS7000
[afbeelding]
(Credits voor deze meting + grafiek gaan naar mrtickleuk van AVS forum)

HDR in combinatie met LED Clear Motion
Bij HDR kan je helaas je backlight niet nog hoger zetten bij gebruik van LED Clear Motion gezien je daar standaard al maximaal backlight gebruikt. Het beeld zal dus donkerder worden indien je LED Clear Motion activeert bij HDR content. Dit kun je echter compenseren door bij HDR content Dynamisch Contrast op Laag te zetten indien je LED Clear Motion gebruikt. Dan zal de backlight output alsnog verhoogd worden.
Echter het meest realistische beeld krijg je door géén Dynamisch Contrast te gebruiken. Met meest realistisch bedoel ik het meest natuurgetrouw zoals door de bron bedoeld m.b.t. kleur en contrast etc. Dit is dus een persoonlijke keuze die je moet maken om te bepalen welk beeld jij het prettigst vind om naar te kijken.
ThaBen, super bedankt voor je uitleg! Ik ga die nieuwste software deze dagen downloaden en installeren. Maar eerst ga ik je laatste posts goed doorlezen en wat dingen opschrijven qua settings om te testen.

Nogmaals, (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

ThaBEN schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:51:
Eco instellingen kunnen individueel per bron in en uitgeschakeld worden. Zorg ervoor dat je bij alle bronnen uitschakelt.

Als dat niet werkt, stekker uit stopcontact halen, minuutje wachten en terug aansluiten. Dat is de enige methode om de TV daadwerkelijk een reboot te geven.
Ik houd altijd de powertoets een poosje vast, gaat hij ook rebooten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Onderstaand een overzicht van de Nits waardes van firmware versie 1208.2 vergeleken met firmware versie 1220.7 in verschillende modi.

Rood = aanbevolen voor donkere kamer
Geel = aanbevolen voor kamer met sfeerverlichting
Groen = aanbevolen voor kamer met veel omgevingslicht

Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/nqs65y.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/xfatyb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGHamstar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-02 10:24
Goedeavond Tweaker helden,

ik heb de afgelopen uren aandachtig dit topic doorgelezen op zoek naar een oplossing voor mijn probleem;

Op 2 januari 2017 heb ik de ue43ku6000w aangeschaft. De televisie gaat echter niet meer aan, het rode indicatielampje brandt wel, en soms gaat ook de backlight aan.

Wanneer ik mijn laptop via hdmi aan de tv hang, wordt deze gewoon herkend met de juiste resolutie en naam. Een beeld op de tv toveren lukt echter niet. Geen van de HDMI poorten geeft beeld of geluid. Soms wanneer ik beeld push via de chromecast (4k editie) wordt het beeld (soms) overgenomen maar is er geen geluid te horen.

Wanneer de afstandbediening wordt gebruikt knippert het indicatielampje, er gebeurt echter niets.
Ik kan op dat moment ook niet met de afstandbediening het menu oproepen, de tv aan of uitzetten en/of het volume wijzigen. De televisie heeft de afgelopen jaar geen internetverbinding gehad de laatste firmwareupdate voor juni 2017 gedraaid.

Heeft een van jullie een idee hoe ik deze tv kan resetten, andere oplossingen, of is dit een gevalletje terugsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni76
TGHamstar schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:20:
Goedeavond Tweaker helden,

ik heb de afgelopen uren aandachtig dit topic doorgelezen op zoek naar een oplossing voor mijn probleem;

Op 2 januari 2017 heb ik de ue43ku6000w aangeschaft. De televisie gaat echter niet meer aan, het rode indicatielampje brandt wel, en soms gaat ook de backlight aan.

Wanneer ik mijn laptop via hdmi aan de tv hang, wordt deze gewoon herkend met de juiste resolutie en naam. Een beeld op de tv toveren lukt echter niet. Geen van de HDMI poorten geeft beeld of geluid. Soms wanneer ik beeld push via de chromecast (4k editie) wordt het beeld (soms) overgenomen maar is er geen geluid te horen.

Wanneer de afstandbediening wordt gebruikt knippert het indicatielampje, er gebeurt echter niets.
Ik kan op dat moment ook niet met de afstandbediening het menu oproepen, de tv aan of uitzetten en/of het volume wijzigen. De televisie heeft de afgelopen jaar geen internetverbinding gehad de laatste firmwareupdate voor juni 2017 gedraaid.

Heeft een van jullie een idee hoe ik deze tv kan resetten, andere oplossingen, of is dit een gevalletje terugsturen?
Ik weet helaas geen oplossing voor je probleem maar zie wel dat anderen een zelfde soort probleem hebben met een Samsung Tv.

Je hebt nog garantie, dus ik zou voor kiezen om contact op te nemen met Samsung klantenservice.

https://eu.community.sams...-LED-blinking/td-p/201669

Ik heb ook heel af en toe dat mijn Samsung KS tv niet aan wil gaan, maar zodra ik gehele stroom eraf haal en weer erop zet via een hoofdschakelaar, dan doet ie het wel, maar dat is afgelopen 2 jaar maar paar x voorgekomen.

Laat je ons weten of Samsung je heeft kunnen helpen en zo ja, wat het issue was?

[ Voor 0% gewijzigd door Giovanni76 op 25-04-2018 08:27 . Reden: Tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auroortje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 12:18
@Verwijderd
Ik heb soort gelijk iets gehad met mijn KS8000. Scherm wilde niet meer aanspringen en hij bleeft maar herstarten. ( rode lampje aan - uit- aan - uit)
Heeft met het scherm zelf te maken. Waarschijnlijk een led balk stuk.
Voor mij was het ook simpel, moest nieuw scherm in nadat ze geprobeerd hadden met nieuw moederbord, voeding of aan/uit switch.
Als je garantie hebt gewoon samsung klantenservice bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeisenbergWW
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-01-2021
Hartelijk bedankt voor al je posts. De update is net binnen gekomen op mijn KS7000 en Ik heb mijn instellingen aangepast nav jouw posts. Wel even wennen aan warm 2. Ik vond het ook altijd te gelig maar mijn vriendin klaagde vaak dat witte vlakken pijn deden aan haar ogen op mijn tv. Ook sliep ik vaak slecht nadat ik lang tv had gekeken. Dat is sowieso niet goed maar ik had het idee dat het toch aan mijn instellingen lag.
Ik hoop met name dat bij HDR series op Netflix nu het geklooi met de flikkerende achtergrond/ondertiteling wat minder is. Ik heb me daar mateloos aan geïrriteerd. Ik ben op een gegeven moment zelfs gestopt met het kijken van HDR series. Ik heb dus wel het 1 en ander in te halen :D .
Ik ben ook wel benieuwd naar je game mode instellingen voor op de ps4 pro. Icm met de samsung tv vind ik het verschil tussen de normale ps4 en en ps4 pro met games die HDR ondersteunen wel echt minimaal en eigenlijk het geld niet waard. En met het geld niet waard bedoel ik de upgrade van de ps4 naar ps4 pro. Maar dat is slechts mijn beleving. Fifa is ook niet echt een game met hele fraaie graphics. Wat dat betreft maakte COD en Battlefield een stuk meer indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeLyon
  • Laatst online: 03-08 11:58
ThaBEN schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:11:
[...]
Hi ThaBEN, dank voor je heldere posts, erg veel aan gehad. Waar ik nieuwschierig naar ben, hoe stel jij exact de Game mode in? En dan met name met betrekking tot scherpte e.d. Ik gebruik vooralsnog dezelfde setting voor de Game mode als voor andere content (uiteraard wel met Game mode en verschillende settings voor SDR en HDR). Speel overigens op de Xbox One X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
@DeLyon & @HeisenbergWW

Voor game mode gebruik ik exact dezelfde instellingen.

Scherpte lijkt geen issue te zijn indien je deze op 0 laat staan in 1080p of 4k. Echter speel ik op mijn Wii-U in 720p dan is het beeld erg wazig met scherpte 0. Dan moet ik scherpte op 15 zetten om alles scherp te krijgen.

Hierdoor laat ik scherpte voor de zekerheid ook op 15 staan op mijn PS4 Pro. Echter kan ik met het blote oog geen verschil zien tussen scherpte 0 - 15 op mijn PS4 (of elke andere bron die 1080p of hoger gebruikt). Pas vanaf scherpte 20 zie ik dat er iets veranderd op het beeld. Om 'artifacts' te voorkomen dien je scherpte zo laag mogelijk te zetten terwijl het beeld toch nog scherp uitziet.

[ Voor 30% gewijzigd door ThaBEN op 01-05-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Wanneer ik op pakweg 45 graden naar mijn KS7000 kijk, is wit vrij roze. Wanneer ik recht(er) voor de TV zit, is dit helemaal niet van toepassing. Is dit te ondervangen met het wijzigen van instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni76
Software update 1220 is nu ook via tv binnen te halen..kreeg net melding op mijn KS 9500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donpablo80
Giovanni76 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:09:
Software update 1220 is nu ook via tv binnen te halen..kreeg net melding op mijn KS 9500
Ik had 'm 12 april al binnen gekregen. Vind het wel raar dat er zo'n lange tijd tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
JBS schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:59:
Wanneer ik op pakweg 45 graden naar mijn KS7000 kijk, is wit vrij roze. Wanneer ik recht(er) voor de TV zit, is dit helemaal niet van toepassing. Is dit te ondervangen met het wijzigen van instellingen?
Dat komt omdat er een VA paneel in zit. Kun je weinig aan doen.
VA heeft kleinere viewing angle maar betere kwaliteit dan een IPS paneel wanneer je recht voor het scherm zit.

Meer info: https://www.rtings.com/tv/learn/ips-led-vs-va-lcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik weet niet of het door een van de laatste updates komt maar ik sinds kort valt me op dat bepaalde series die ik afspeel last hebben van een pixelbrij op voornamelijke donkere achtergronden. Dit is bij 720p (uiteraard) veel erger dan 1080p. Ik dacht in eerste instantie aan een netwerkissue, maar met een file via usb heb ik hetzelfde probleem.

Ik zal een foto proberen te maken met dit probleem. Iemand een idee of dit nog iets anders dan een garantiedingetje kan zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door shoombak op 02-05-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donpablo80
shoombak schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:41:
Ik weet niet of het door een van de laatste updates komt maar ik sinds kort valt me op dat bepaalde series die ik afspeel last hebben van een pixelbrij op voornamelijke donkere achtergronden. Dit is bij 720p (uiteraard) veel erger dan 1080p. Ik dacht in eerste instantie aan een netwerkissue, maar met een file via usb heb ik hetzelfde probleem.

Ik zal een foto proberen te maken met dit probleem. Iemand een idee of dit nog iets anders dan een garantiedingetje kan zijn?
Met welke series heb je dit? Ik zat net aflevering 2 van seizoen 2 van Westworld te kijken, maar de donkere scènes zagen er echt niet uit zeg. Dit speelde ik af via Ziggo ondemand. Inderdaad een pixelbrij in de donkere delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
shoombak schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:41:

donpablo80 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 22:04:
[...]

Met welke series heb je dit? Ik zat net aflevering 2 van seizoen 2 van Westworld te kijken, maar de donkere scènes zagen er echt niet uit zeg. Dit speelde ik af via Ziggo ondemand. Inderdaad een pixelbrij in de donkere delen.
Dit kan voorkomen bij sommige streaming services (of gedownloade content).
Heeft te maken met de compressie die men gebruikt. Issue zit in de bron en niet in je TV.

Zolang het niet gebeurd indien je een originele Blu-Ray afspeelt is er niks aan de hand met je toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineS
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 12:30
ThaBEN schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 07:24:
[...]

[...]

Dit kan voorkomen bij sommige streaming services (of gedownloade content).
Heeft te maken met de compressie die men gebruikt. Issue zit in de bron en niet in je TV.

Zolang het niet gebeurd indien je een originele Blu-Ray afspeelt is er niks aan de hand met je toestel.
Zat gisteren Boruto (japanse Anime) te kijken en daar had ik het ook. Ging er vanuit dat het inderdaad aan het bestand zelf lag. verder niet heel storend. Heb er bij Netflix nooit last van gehad.

Wel had ik bijvoorbeeld bij een aflevering van 'The Punisher' dat bij donker beeld, op het moment dat de ondertitels in beeld kwamen, het beeld steeds lichter werd en zodra de ondertitels weg waren weer donker. soort van flikkeren zegmaar. Ik heb verder nooit iets met instellingen gedaan, maar is dit (makkelijk) aan te passen. (ik been een leek op dit gebied en heb een 55KS7000 met de nieuwste update, al is het me na het updaten eigenlijk niet meer opgevallen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
CaineS schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:32:
[...]

Zat gisteren Boruto (japanse Anime) te kijken en daar had ik het ook. Ging er vanuit dat het inderdaad aan het bestand zelf lag. verder niet heel storend. Heb er bij Netflix nooit last van gehad.

Wel had ik bijvoorbeeld bij een aflevering van 'The Punisher' dat bij donker beeld, op het moment dat de ondertitels in beeld kwamen, het beeld steeds lichter werd en zodra de ondertitels weg waren weer donker. soort van flikkeren zegmaar. Ik heb verder nooit iets met instellingen gedaan, maar is dit (makkelijk) aan te passen. (ik been een leek op dit gebied en heb een 55KS7000 met de nieuwste update, al is het me na het updaten eigenlijk niet meer opgevallen).
Dit oplichten van beeld zodra er ondertiteling verschijnt heet 'blooming' en komt door de Smart LED functie.

Er zijn slechts 2 opties om dit volledig te verhelpen met elk een nadeel.
- Smart LED uitschakelen
- Ondertiteling uitschakelen

Echter Smart LED heb je nodig op stand Hoog om het maximale uit HDR te halen. Het is dus even afwegen waar je je meer aan stoort. Geen ondertiteling of kwalitatief minder HDR beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:50

nexhil

BAM!

donpablo80 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:48:
[...]

Ik had 'm 12 april al binnen gekregen. Vind het wel raar dat er zo'n lange tijd tussen zit.
Ik heb hem op een gegeven moment maar gewoon van de site afgehaald. Bij de vorige versies gebeurde het ook gewoon niet automatisch via autoupdate. ‘Geen nieuwe versie beschikbaar’ is standaard hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni76
Hey ThaBen en andere forum leden,

Ik heb sinds vorige week ook nieuwste software update (1220) draaien op mijn Ks9500. Mijn game HDR settings zijn zo goed als gelijk aan die van jou voor HDR content.

Nu weet ik niet of jij toevallig ook Far Cry 5 hebt op de Ps4 Pro (of iemand anders hier met Ps4 Pro spel Far Cry 5), maar ik heb na het installeren van mijn Tv software update, het idee dat mijn in game pauze menu nu heel erg grijs en overbelicht is. "Pauze menu" krijg je door tijdens het spelen op "Options" te drukken op je controller.

Mocht jij dit spel ook hebben of iemand anders hier, willen jullie dit nakijken of jullie dat ook opgevallen is? Ik weet niet of dit verder ook impact heeft op al mijn HDR beelden, maar zal dat nog onderzoeken met andere HDR content.

Of mogelijk iemand met oudere software, die ook in game menu kiest en kan aangeven of dat gedeelte grijs, overbelicht lijkt.

Mogelijk zit het gewoon tussen mijn oren, maar was wel ff benieuwd 8)7

Thanks

[ Voor 24% gewijzigd door Giovanni76 op 06-05-2018 09:46 . Reden: Tikfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
@Giovanni76

Ik heb het gecheked en heb er zelf geen last van. Ik vermoed dat dit met je in-game HDR settings te maken heeft.

Options --> Audio and video --> HDR settings

Daar heb ik 'Paper White' op 300 gezet en het beeld ziet er bij mij goed uit.

Ambilight heb ik altijd vet gevonden, maar het is zonde dat enkel Philips TV's dit hebben. Philips Ambilight TV's hebben meestal hoge input lag waardoor ze minder geschikt zijn om op te gamen en geen optie zijn voor mij.

Ik ben aan het experimenteren om Ambilight te simuleren op mijn Samsung KS7000. Dit d.m.v. een setje Philips Hue lampen in combinatie met een app 'Huegasm'. Ik moet zeggen, ik heb nu niet alleen een goed werkende Ambilight ervaring achter de TV maar mijn hele kamer is nu een Ambilight room O-)

Let niet op de kwaliteit van onderstaande filmpjes. Die waren niet gemaakt met de bedoeling ze op internet te delen en zijn gauw met mijn gsm gemaakt om naar een vriend te sturen. Maar ik dacht dat jullie ze mogelijk ook wel interessant vonden om te zien hoe die lampen werken in de praktijk, dus bij deze :)

De app heeft ontzettend veel mogelijkheden m.b.t. timing, overgangen, helderheid van de lampen, verzadiging van de kleuren en hoe ze zich moeten gedragen etc. Ook kun je de lampen synchroniseren met de beat van muziek en dat werkt ontzettend goed!

Met de instellingen die ik vandaag gebruik werken de overgangen en kleuren overigens beter/mooier als in onderstaande video's. Die filmpjes zijn gemaakt tijdens de eerste keer dat ik deze setup ging testen met de standaard instellingen van de app.

Mocht jij Ambilight dus ook een gemis vinden op je Samsung TV, dan is het aanschaffen van Philips Hue lampen zeker het overwegen waard 8)

P.s.
Mijn setup bestaat uit 3 Hue color lampen in de hoeken van de kamer (€100 tijdens Amazon deal) en een Philips Bloom lamp achter de TV.

[ Voor 7% gewijzigd door ThaBEN op 06-05-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
donpablo80 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 22:04:
[...]

Het is niet alleen met Westworld, maar ook de aflevering van deze week zag er niet uit. Maar 4K via Netflix op dezelfde Apple tv is perfect zwart

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2ykxe95.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorenzoaliandro
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-07 16:38
shoombak schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 06:11:
[...]

Het is niet alleen met Westworld, maar ook de aflevering van deze week zag er niet uit. Maar 4K via Netflix op dezelfde Apple tv is perfect zwart

[afbeelding]
Heb het idee dat het beeld altijd minder is als je 4K netflix kijkt via een ander device als je TV. kijk je rechtstreeks via de TV app is het beter als bijvoorbeeld via je PS4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
ThaBEN schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:09:
[...]
Met de instellingen die ik vandaag gebruik werken de overgangen en kleuren overigens beter/mooier als in onderstaande video's. Die filmpjes zijn gemaakt tijdens de eerste keer dat ik deze setup ging testen met de standaard instellingen van de app.

Mocht jij Ambilight dus ook een gemis vinden op je Samsung TV, dan is het aanschaffen van Philips Hue lampen zeker het overwegen waard 8)
[...]
Ín opvolging op mijn voorgaande bericht wil ik nog 1 clip met jullie delen. Dit is hoe de Hue lampen werken als Ambilight op de KS7000 in combinatie met de juiste instellingen. Via de officiele Philips Hue app stel je de 'Entertainment ruimte' in en geef je aan waar de lampen staan.

Mijn setup ziet als volgt uit
Afbeeldingslocatie: http://oi66.tinypic.com/nmaz5t.jpg
De 3 lampen in de hoeken zijn kleurlampen en achter mijn KS7000 heb ik een Philips Bloom lamp staan.

Daarna start je Huestacean en de rest gaat vanzelf.

Er is nu totaal geen lag meer en het lijkt wel alsof het licht zich in 3D door de kamer beweegt :)
Helaas kan ik maar 1 lamp tegelijk filmen waardoor het 3D effect minder tot zijn recht komt als in het echt. Maar zie onderstaand filmpje waarin ik 3 coole voorbeelden heb toegevoegd.

Lorenzoaliandro schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:27:
[...]

Heb het idee dat het beeld altijd minder is als je 4K netflix kijkt via een ander device als je TV. kijk je rechtstreeks via de TV app is het beter als bijvoorbeeld via je PS4.
Het is algemeen bekend dat PS4, XBOX en Apple TV het beeld niet goed weergeven. Deze hebben namelijk de HDR functie altijd aan staan. Ook indien je SDR bent aan het kijken. Bij Apple TV kun je het wel omzetten in de instellingen, maar dan moet je het ook weer terugzetten indien je wel HDR gaat kijken. Beste is dus om via de TV app zelf te kijken, dan heb je altijd automatisch het meest exacte beeld.

[ Voor 50% gewijzigd door ThaBEN op 08-05-2018 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
ThaBEN schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:06:
Bij Apple TV kun je het wel omzetten in de instellingen, maar dan moet je het ook weer terugzetten indien je wel HDR gaat kijken.
Kan gewoon automatisch met Match Range. Meteen verstandig om ook Match Frame Rate aan te zetten. https://support.apple.com/en-us/HT208288

[ Voor 5% gewijzigd door Dimens op 08-05-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
Lorenzoaliandro schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:27:
[...]

De foto is van 1080p WEBrip van Westworld, via Plex op mijn ATV4. 4K Altered Carbon via Netflix op dezelfde ATV4 is inderdaad een stuk beter. Zal vanavond nog eens kijken naar de match range/framerate settings, want standaard staat deze op 4K HDR.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeLyon
ThaBEN schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:06:
[...]

Ín opvolging op mijn voorgaande bericht wil ik nog 1 clip met jullie delen. Dit is hoe de Hue lampen werken als Ambilight op de KS7000 in combinatie met de juiste instellingen. Via de officiele Philips Hue app stel je de 'Entertainment ruimte' in en geef je aan waar de lampen staan.

Mijn setup ziet als volgt uit
[afbeelding]
De 3 lampen in de hoeken zijn kleurlampen en achter mijn KS7000 heb ik een Philips Bloom lamp staan.

Daarna start je Huestacean en de rest gaat vanzelf.

Er is nu totaal geen lag meer en het lijkt wel alsof het licht zich in 3D door de kamer beweegt :)
Helaas kan ik maar 1 lamp tegelijk filmen waardoor het 3D effect minder tot zijn recht komt als in het echt. Maar zie onderstaand filmpje waarin ik 3 coole voorbeelden heb toegevoegd.

[video]

[...]
Erg leuke setup en goed omschreven. Ik heb een tijdje een Lightpack (eerste versie) geprobeerd wat ik persoonlijk nog iets meer immersive vind. Er is nu ook een mooie nieuwe versie van DreamScreen uit met 4K en HDR support. Kost wel wat, maar de ervaring is echt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
DeLyon schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:45:
[...]

Erg leuke setup en goed omschreven. Ik heb een tijdje een Lightpack (eerste versie) geprobeerd wat ik persoonlijk nog iets meer immersive vind. Er is nu ook een mooie nieuwe versie van DreamScreen uit met 4K en HDR support. Kost wel wat, maar de ervaring is echt super.

[video]
Nice!

Ik zie dat het voordeel van de Dreamscreen is dat alle HDMI bronnen ondersteund worden. In mijn huidige setup krijg ik enkel het beeld welke ik via de PC kan afspelen gesynchroniseerd. Mijn Nintendo Switch werkt bijvoorbeeld momenteel niet met de Hue lampen maar zou dan wel weer werken met de Dreamscreen lightpack. En de PC is dan volledig overbodig.

Enkele vragen:
Kwamen hier nog hoge import kosten bij?
Bevat deze ook een EU stekker voor netstroom?
Zorgt de Dreamscreen voor extra input lag?

Is wel het overwegen waard om voor te sparen 8)

[ Voor 35% gewijzigd door ThaBEN op 13-05-2018 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:50

nexhil

BAM!

Die dreamscreen lightsaber demo ziet er wel erg vet uit zeg. Hier was ik eigenlijk al een poosje naar opzoek, de prijs houd mij altijd weer tegen. Toch lijkt dit erg goed te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Ik heb een issue met mijn scherm. Het is een vlek onderaan in het scherm. Vooral bij de kleur blauw is die goed zichtbaar, bij andere kleuren valt het bijna niet op.

Is dit 'light bleed'? En valt er iets aan te doen?

Afbeeldingslocatie: http://oi64.tinypic.com/zluf02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
ThaBEN schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 19:40:
Ik heb een issue met mijn scherm. Het is een vlek onderaan in het scherm. Vooral bij de kleur blauw is die goed zichtbaar, bij andere kleuren valt het bijna niet op.

Is dit 'light bleed'? En valt er iets aan te doen?

[afbeelding]
Dat lijkt op een LED die constant blijft branden en dat kan je in de regel niet zelf oplossen. Als je nog garantie hebt, zou ik contact opnemen met je dealer. Deze zal waarschijnlijk de aan huis service van Samsung voor je inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Major_ton schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:36:
[...]

Dat lijkt op een LED die constant blijft branden en dat kan je in de regel niet zelf oplossen. Als je nog garantie hebt, zou ik contact opnemen met je dealer. Deze zal waarschijnlijk de aan huis service van Samsung voor je inschakelen.
Thanks. Daar was ik al bang voor. De TV is nu 1 jaar en 10 dagen oud. Toentertijd bij tvreus.nl gekocht. Dus ik weet niet in hoeverre de dealer hier nog iets in kan betekenen. Ik kwam ook al deze site tegen van Samsung. http://www.samsung.com/nl/reparatie/tv-audio/

Van de week maar eens contact opnemen en zien wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
ThaBEN schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:41:
[...]

Thanks. Daar was ik al bang voor. De TV is nu 1 jaar en 10 dagen oud. Toentertijd bij tvreus.nl gekocht. Dus ik weet niet in hoeverre de dealer hier nog iets in kan betekenen. Ik kwam ook al deze site tegen van Samsung. http://www.samsung.com/nl/reparatie/tv-audio/

Van de week maar eens contact opnemen en zien wat de mogelijkheden zijn.
TVreus is verplicht om 2 jaar garantie te verlenen, echter wordt de service meestal door een extern bedrijf geregeld. Je kan ook zeker direct contact met Samsung opnemen via de door jou aangeven link. Ik hoop dat je probleem snel en zonder gezeur wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Major_ton schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:45:
[...]

TVreus is verplicht om 2 jaar garantie te verlenen, echter wordt de service meestal door een extern bedrijf geregeld. Je kan ook zeker direct contact met Samsung opnemen via de door jou aangeven link. Ik hoop dat je probleem snel en zonder gezeur wordt opgelost.
Dat hoop ik ook. Ik zal de voortgang/afhandeling t.z.t. hier vermelden. Hoop alleen niet dat het scherm vervangen moet worden. Heb op het AVS forum gelezen dat dit een soort loterij is geworden. Dit omdat de KS serie niet meer gemaakt wordt en de schermen inmiddels allemaal op zijn. Volgens sommige verhalen worden momenteel bij vervanging refurbished schermen door Samsung in je TV geplaatst, met vaak nog meer issues dan het oorspronkelijke probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had dit ook na ruim een jaar op mijn ks8000. Er is toen een nieuw panel gemonteerd door Selectro. Gewoon via Samsung je garantie claimen. Dat 2e panel begon na een klein jaar overigens weer wat mankementen te vertonen en toen dus verkocht. Er staat hier nu een C7 waar ik erg blij mee ben. Succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auroortje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 12:18
mmmm Toch veel wel wat uitval van schermen.
De mijne is ook laatst vervangen omdat ie bleef opstarten vanwege een ledbalk die het niet meer deed.
Toen was ook conclusie: nieuw scherm. Hij was op 3 weken na nog geen jaar oud.

Meestal word je doorgestuurd naar Samsung klantenservice en die regelen een afspraak met reparateur.
Wel even de bon bij de hand houden voor de reparateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni76
Hebben wij (KS bezitters) ondersteuning voor HDR signaal via HLG?

Ik vraag dit ivm onderstaande artikel;

https://www.homecinemamag...tra-hd-en-hdr-bij-de-npo/

Ik weet niet of Ziggo hieraan mee gaat doen, maar was wel even benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
@Giovanni76 ziggo heeft gezegd hier niet aan mee te doen. Dus WK in 4K moet je niet bij Ziggo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorenzoaliandro
Yohsoog schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:47:
Even mijn ervaring hier delen met de 'blauwe olievlekken' op het scherm van mijn 60KS7000. Ik had dit probleem en na wat opzoekwerk hier en rest van het internet geconstateerd dat ik niet de enige was. Ik las verschillende verhalen ivm reparatie en vervanging dus ik wist niet wat te verwachten.

Ik ben via mediamarkt (daar gekocht en volop binnen garantie) naar Servilux gestuurd (voor België). Via hun website kon ik een afspraakdatum kiezen dat ze zouden langs komen. Toen had ik al schrik dat ze gingen komen voor niets, want volgens wat ik al gelezen had was er niets aan te repareren. Na afspraak te registreren kreeg ik de vraag om foto's te sturen, wel netjes vond ik, ze hadden 5 categorien waarvan ze foto's wilden en je kon ook een 15 sec filmpje insturen als dat het probleem beter toonde.

Voor de afspraak kreeg ik nog bevestiging rond welke tijd ze die dag zouden komen. Nog steeds wist ik niet wat het ging geven :D Maar de dag zelf kwam de reparateur even kijken en zei direct dat hij een vervangingspaneel bij had dat hij zou installeren. Ik wist niet dat men dit nog deed, maar volgens hem was dit standaard procedure, het achterpaneel, de poten en de interne winkel werden overgeheveld naar het nieuwe paneel en klaar was kees. Wel even gekeken of daar ook nog vlekken op zaten, maar dat waren enkel wat vingerafdrukken die met het doekje weggingen. De technicus liet me nog weten om die enkel weg te vegen als het toestel afgekoeld was, niet tijdens of direct na gebruik want als het heet/warm is maak je meer strepen/vlekken.

Vraag van mijn kant: heeft er iemand de spacers (voor ophangen tv) van bij deze tv nog en zou eens afmetingen en/of een foto kunnen posten? Ik heb die er nooit bij gekregen en wil maar zeker zijn dat degene die ik bij de beugel heb gekregen lang genoeg zijn zodat ik niet de schroef in mijn scherm boor.
ik heb sinds september 2017 ook de ks7000 en heb ook last van bovenstaande zogenaamde olie vlekken die met geen mogelijkheid met het bijgeleverde vezel doekje te verwijderen valt.

heb vandaag Coolblue gebeld, en zoals verwacht neemt Samsung contact met mij op zodat iemand langs komt om het te bekijken/repareren...

iemand dit probleem ook gehad en dit binnen de garantie weten op te lossen? hoor graag jullie bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Lorenzoaliandro schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:36:
[...]

ik heb sinds september 2017 ook de ks7000 en heb ook last van bovenstaande zogenaamde olie vlekken die met geen mogelijkheid met het bijgeleverde vezel doekje te verwijderen valt.

heb vandaag Coolblue gebeld, en zoals verwacht neemt Samsung contact met mij op zodat iemand langs komt om het te bekijken/repareren...

iemand dit probleem ook gehad en dit binnen de garantie weten op te lossen? hoor graag jullie bevindingen.
Ik had dit met mijn eerste tv. Die 'olievlekken' krijg je niet weg. Ook niet met een doekje. Je maakt het met wrijving alleen maar erger. Vooral indien je vloeistoffen gebruikt. Als je het mij vraagt is het de moth-eye coating die is beschadigd. Uitgesmeerd door bijvoorbeeld (vinger)vlekken proberen te verwijderen. Je krijgt deze vlekken niet weg. Je smeert ze alleen maar uit en maakt ze misschien minder zichtbaar maar wel groter.
Ik heb mijn tv toentertijd gelukkig kunnen ruilen gezien dit nog binnen de eerste week was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorenzoaliandro
ThaBEN schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:11:
[...]

Ik had dit met mijn eerste tv. Die 'olievlekken' krijg je niet weg. Ook niet met een doekje. Je maakt het met wrijving alleen maar erger. Vooral indien je vloeistoffen gebruikt. Als je het mij vraagt is het de moth-eye coating die is beschadigd. Uitgesmeerd door bijvoorbeeld (vinger)vlekken proberen te verwijderen. Je krijgt deze vlekken niet weg. Je smeert ze alleen maar uit en maakt ze misschien minder zichtbaar maar wel groter.
Ik heb mijn tv toentertijd gelukkig kunnen ruilen gezien dit nog binnen de eerste week was.
Aha ja aankomende donderdag komt de monteur bij mij thuis kijken of dit te repareren valt, wellicht paneel vervangen. Zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen / uitkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Lorenzoaliandro schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:17:
[...]

Aha ja aankomende donderdag komt de monteur bij mij thuis kijken of dit te repareren valt, wellicht paneel vervangen. Zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen / uitkomsten.
Bij mij komt ook donderdag de monteur. Dit vanwege de 'witte vlek' (zie mijn eerdere post). Zal jullie ook verder up-to-date houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeLyon
Lorenzoaliandro schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:17:
[...]

Niet geheel verassend, maar ik heb deze 'olievlekken' ook maar lees er nu pas over. Ik moet echter wel zeggen, als de TV aan is merk ik hier niks van qua kleurverschil of iets dergelijk. Is dat bij jullie ook het geval?

On a different note: ik heb de KS7000 nu sinds september '16 en ben nog steeds elke dag érg tevreden met de TV, zeer goede aankoop _/-\o_
Pagina: 1 ... 54 ... 60 Laatste