Arjant2 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:40:
[...]
Doe jij dat wel dan? Meetapparatuur gebruiken of gaat dat ook op onderbuikgevoel wat jij fijn vindt?
No offense, gewoon serieus een vraag.
Want iedereen kijkt hier naar jouw instellingen (en ik waardeer vele updates), maar ik zie je vaak bijvoorbeeld ineens van warm 1 naar warm 2 gaan (voorbeeld he) omdat je het 'beeld te geel VINDT', dus dan vraag ik me dat serieus af of dat objectief is of subjectief.
Terechte vraag.
Ik heb zelf ook geen meetapparatuur. Om mijn TV te kalibreren maak ik gebruik van mijn Spears and Munsil HD Benchmark 2nd Edition kalibratie Blu ray welke ik via mijn PS4 Pro afspeel.
http://spearsandmunsil.com/portfolio/hd-benchmark-2-0/
Daar kom ik al een heel eind mee. Maar bijvoorbeeld je witbalans afstellen is onmogelijk zonder meetapparatuur. Daarom laat ik deze standaard ook op 0 staan. Je doet anders meer kwaad dan goed als je dit op het blote oog gaat proberen, of wanneer je iemand anders zijn settings overneemt. Dit verschilt namelijk per toestel.
Indien je op zoek bent naar settings die daadwerkelijk getest en gemeten zijn door mensen die weten waarover ze het hebben raad ik je aan het AVSforum te volgen. Daar haal ik mijn info vandaan die ik zelf niet kan controleren
http://www.avsforum.com/f...0-owners-thread-1035.html
(Notitie: De KS7000 in EU is de KS8000 in USA.)
Ook de in Engeland gelegen avforum is een goede bron voor informatie.
https://www.avforums.com/...s-thread.2030515/page-113
Met betrekking tot kleurtemperatuur dien je officieel inderdaad warm 2 te gebruiken als je met de kleurtemperatuur dichter bij de vastgelegde standaard wil komen die is afgesproken in de filmindustrie. Ik kan er echter alleen maar niet aan wennen (met name bij gaming) waardoor ik warm1 kies. Maar dat is dus puur mijn persoonlijke voorkeur. Maar indien jij je TV professioneel laat kalibreren zal de monteur altijd voor Warm 2 kiezen.
Update:
Ik ben nog even verder aan het nadenken over jouw reactie want ik vind dat je een goed punt aankaart. Er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden die het bijna onmogelijk maken om settings van iemand anders over te nemen en het zelfde resultaat te verwachten, zelfs indien deze waardes gemeten zijn.
Bijvoorbeeld:
- Hoe is het omgevingslicht in de kamer waar je toestel staat?
- Op welk moment van de dag heb je de kalibratie uitgevoerd?
- Welke randapparatuur gebruik jij op je TV om beeld via de TV af te spelen?
- Etc.
Om het meest natuurgetrouwe beeld uit jouw TV te halen dien je per apparaat dat via HDMI poort op je TV is aangesloten 2 keer een aparte kalibratie uit te voeren. Eentje voor overdag en eentje voor 'snachts.
Voor mijzelf (en waarschijnlijk de meeste van jullie) gaat dit wat ver en beperk ik mij tot 1 groep van beeldinstellingen per HDMI bron. Meetapparatuur kost ontzettend veel en dat is het mij ook weer niet waard. Het beste alternatief is om een goede kalibratie disc te kopen bij voorkeur in Blu-Ray formaat, of nog beter in UHD formaat. Deze kun je al vinden vanaf circa €30,- Dit is eigenlijk de enige wijze om te toetsen of je het maximale uit jouw tv haalt, zover als je het kunt meten zonder colorimeter en bijbehorende software.
Wanneer je dit doet dien je de kalibratie uit te voeren op het moment dat je normaal gesproken de TV het meest gebruikt. Kijk je bijvoorbeeld vaak film in de avond, dan voer je rond datzelfde tijdstip in de avond de kalibratie uit zodat de lichtsomstandigheden nagenoeg gelijk zijn.
Omdat elk apparaat het beeld anders kan weergeven adviseer ik je om niet de optie aan te zetten dat deze instellingen op alle bronnen worden toegepast. Voer dus apart een nieuwe kalibratie uit met behulp van de kalibratie disc in je DVD/Blu-ray/UHD speler, Gameconsole, PC of andere apparaten welke je op de TV hebt aangesloten.
Dat is de methode die ik heb toegepast.
Maar dan alsnog geldt dat indien je het beeld het meest natuurgetrouw hebt afgesteld je wellicht alsnog iets wil aanpassen. Ik game bijvoorbeeld ontzettend veel op mijn PS4 Pro. En dan vind ik het beeld fijner om naar te kijken wanneer ik de kleur wat kunstmatig oppomp en om de kleurtemperatuur op warm 1 te hebben staan i.p.v. warm 2.
Uiteindelijk kies ik dan toch weer naar wat mijn ogen het mooist vinden om naar te kijken, boven het meest natuurgetrouwe beeld
Maar dat is een afweging die iedereen persoonlijk moet maken.
P.s.
En houd er rekening mee dat er momenteel geen methode bestaat om HDR te kalibreren. Alles wat je leest over HDR settings zijn aanbevelingen. Vanwege de dynamische aard waarop HDR werkt is het (momenteel) niet meetbaar om voor HDR de juiste instellingen vast te leggen.
[
Voor 45% gewijzigd door
ThaBEN op 07-12-2017 13:52
]