• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

1208.2 werkt, maar de Youtube app die Samsung heeft meegeleverd werkt niet, een zwart scherm. Andere apps en de browser werken prima. Het gaat om een KS8000, vreemde zaak.
Ik kan de vanaf de Android phone met daarop de Youtube app ook niet meer streamen/casten naar de TV.

[ Voor 3% gewijzigd door RAAF12 op 16-11-2017 18:04 ]

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
RAAF12 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:03:
1208.2 werkt, maar de Youtube app die Samsung heeft meegeleverd werkt niet, een zwart scherm. Andere apps en de browser werken prima. Het gaat om een KS8000, vreemde zaak.
Ik kan de vanaf de Android phone met daarop de Youtube app ook niet meer streamen/casten naar de TV.
Heb je al geprobeerd youtube te starten en vervolgens de 'back' toets op je remote in blijven houden? Op die manier wordt de app volledig afgesloten en grote kans dat het daarna weer werkt.

Ook heb ik vaker gehoord dat je na een firmware update het toestel even voor een seconde of 30 van het netstroom moet afhalen indien je problemen ondervind. Doordat het toestel zelfs in stand by nooit volledig uit gaat, maar eerder in een soort winterslaapmodus zoals we dat kennen op de pc, lijkt het alsof soms alsnog de 'oude' instellingen in het geheugen actief staan. Een volledige powercycle, door het toestel van netstooom af te halen, lost dit dan op.

Als alternatief kun je ook de aan/uitknop op je remote blijven inhouden wanneer de tv aanstaat totdat je het Samsung UHD logo ziet verschijnen. Op die manier wordt ook je TV volledig opnieuw opgestart.

Op de KS7000 heb ik geen problemen met youtube sinds 1208.2

[ Voor 8% gewijzigd door ThaBEN op 16-11-2017 21:11 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

De Youtube app werkt weer, de oplossing was Instellingen> Ondersteuning>Zelfdiagnose>Resetten
De normale reset na een software update was niet genoeg. Er moest een factory reset volgen!
Overigens is de nieuwe firmware niet goed in het Nederlands vertaald, er staat nu Channels... Fast access to your favourite channels, als ik op een bron, de KPN settopbox button heb gedrukt. Samsung Benelux, lees je mee? ;)
As far as I can see is in 1208.2, menu, de automatische schermbeveiliging van 8 (oud) naar 10 (nieuw) uur in te stellen.

[ Voor 48% gewijzigd door RAAF12 op 17-11-2017 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
OcNewB schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:34:
[...]

Bedoel je dan alle waardes bij de 2 punt witbalans 1 omlaag zetten?

Nee, ik heb deze tip van avforums gehaald van de befaamde "King Richard"

Beeld: Expertinstellingen: Helderheid van 45=>46

Dan Witbalans kiezen => 2 punten witbalans => R-basis: -1, G-basis op -1 ,B-Basis op -1. Rest op 0 laten staan. Door deze op -1 te zetten, "balanceer" je de toename in helderheid en stopt het autodimmen. Sowieso alle eco-modes uitzetten. SMART led => uit! Staat alleen aan bij HDR weergave.

Voor wie het wil weten, ik heb alleen Dynamic contrast op Low, warm1 gamma -1.
Niet gecalibreerd maar ik ben er gelukkig mee.

Overigens heeft de nieuwe 1208 firmware geen patch voor de HDR game mode bug!! Just checked..
Ik heb jouw witbalans instellingen nu exact overgenomen en kleurtint ook op Warm1 gezet en Dynamisch contrast op Laag gezet. Beeld ziet er dan nagenoeg hetzelfde uit als met mijn witbalans instellingen in combinatie met warm2 met B-gain op +30.

Ga testen of dit beter oogt. Heb wel nog een vraagje. Gebruik jij ook Dynamisch contrast wanneer je HDR materiaal bekijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 17:41
Ik gebruik dynamisch contrast op low overdag met hdr, en op uit als het donkerder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
HDR Calibration for Daylight & Nighttime: Samsung KS-8000 4K TV

YouTube: HDR Calibration for Daylight & Nighttime: Samsung KS-8000 4K TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentetuin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-09 10:11
hallo, heb ook een ks 7000 in bezit, heb net de update naar 1208.2 voltooid, you tube euvel is verholpen,
werkt weer normaal, wat me wel opviel is dat de hdr weergave behoorlijk lichter is geworden,
heb hem vervolgens gecalibreerd volgens de settings van Rtings.com , maar dan in hdr input.
Ziet er nu al beter uit, ik weet echter niet of dit de juiste methode is.
Zo niet, heeft iemand dan een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentetuin
Het gaat wel om de settings van you tube, bij netflix stonden ze nog op de standaardwaarden, blijkbaar
gaat de hdr instelling per kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentetuin
Zit met een twijfel geval.
Ik speel in you tube film een film in 4k af, die wordt meestal naar de speciale modus hdr
geconverteerd, het is toch ook mogelijk zo'n film in movie modus te kijken met dezelfde resolutie,
die van 4k?
Dit geldt toch evenzo voor een hdr contingent?
hoop dat het duidelijk is, ik had nl het idee dat een film in de weergavemodus van hdr+ moest staan
voor 4k en hdr weergave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@groentetuin leuk dat je je in dit topic mengt maar het is niet echt de bedoeling om er een blog van te maken. Indien je post en je wil een uur later nog wat posten dan is het de bedoeling dat je je je laatste post bewerkt. Dit is om het allemaal wat ordelijk te houden.

dit staat ook vermeld in het reactie venster

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2017 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:39
Even voor de goede orde: krijgen mensen met een KS serie nog de HDR melding bij het opstarten van HDR content? Ik al tijden niet meer iig. Ik zag gisteren een recent YouTube filmpje van iemand met ik dacht een KS serie en daar dacht ik te zien dat hij wel een HDR10 melding te zien kreeg op de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimad1981
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-04-2021
Goede dag heren,

De afgelopen dagen krijg ik telkens wanneer ik mijn playstation opstart een melding dat er een nieuwe apparaat is ontdekt op hdmi 1 en dat ik telkens met mijn afstandbediening op het apparaat moet richten. Een soort universele remote functie ofzo

Als ik daarna op annuleren druk, komt de melding na een tijdje weer tevoorschijn. Ik word er echt schijtziek van.

Is er een instelling of een trucje dat ik hdmi detectie kan uitschakelen?

Mijn HDMI1 herkent mijn PS4 ook niet meer als gameconsole/playstation.

Alvast bedankt heren!

[ Voor 4% gewijzigd door Aimad1981 op 19-11-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekvnz
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-01 08:27
Zojuist mijn UE50KU6020WXXN geüpdatet van 1203.6 -> 1208.2. Ik kan voor nu geen verschillen ontdekken , maar dit kan komen omdat ik de firmware pas enkele uren erop heb staan. Welke tv modus gebruiken jullie voor het gamen in 4K? Ik heb namelijk een PS4 Pro en zou graag de beste kwaliteit eruit willen halen. Doe je dit met Spelmodus of HDR+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni76
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-06 18:19
DutchOwnage schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:04:
Even voor de goede orde: krijgen mensen met een KS serie nog de HDR melding bij het opstarten van HDR content? Ik al tijden niet meer iig. Ik zag gisteren een recent YouTube filmpje van iemand met ik dacht een KS serie en daar dacht ik te zien dat hij wel een HDR10 melding te zien kreeg op de tv.
Ik zit nog op software 1168 en krijg (gelukkig) nog wel HDR melding bij opstarten van HDR game, zoals Gran Gran Turismo Sport.

Kan het zo zijn dat dit verdwenen is bij latere updates??? Hoop het niet..weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni76
groentetuin schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:58:
Zit met een twijfel geval.
Ik speel in you tube film een film in 4k af, die wordt meestal naar de speciale modus hdr
geconverteerd, het is toch ook mogelijk zo'n film in movie modus te kijken met dezelfde resolutie,
die van 4k?
Dit geldt toch evenzo voor een hdr contingent?
hoop dat het duidelijk is, ik had nl het idee dat een film in de weergavemodus van hdr+ moest staan
voor 4k en hdr weergave.
HDR+ hoeft niet aan te staan om 4k en HDR materiaal te kunnen bekijken. HDR+ is een soort simulatie voor materiaal wat geen echte HDR heeft. Ik heb het standaard uit staan.

Je vraag over Movie modus met HDR; ja dat kan gewoon. Youtube 4k kan je gewoon op je 4k tv (eventueel met HDR) bekijken. Als het goed is als je op je Ok toets drukt op je afstandbediening, dan zie je rechtsboven dan 4k en/of HDR staan.

In het vervolg graag de wijzig-knop gebruiken in plaats van meerdere malen achter elkaar te posten.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 22-11-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni76
thekvnz schreef op zondag 19 november 2017 @ 15:10:
Zojuist mijn UE50KU6020WXXN geüpdatet van 1203.6 -> 1208.2. Ik kan voor nu geen verschillen ontdekken , maar dit kan komen omdat ik de firmware pas enkele uren erop heb staan. Welke tv modus gebruiken jullie voor het gamen in 4K? Ik heb namelijk een PS4 Pro en zou graag de beste kwaliteit eruit willen halen. Doe je dit met Spelmodus of HDR+?
Ik heb ook een Ps4 Pro en ik gebruik alleen Game modus hiervoor op mijn KS tv. Dit doe ik om laagste inputlag te hebben tijdens gamen. HDR+ (is een HDR simulatie modus) heb ik standaard uitstaan.

In het vervolg graag de wijzig-knop gebruiken in plaats van meerdere malen achter elkaar te posten.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 22-11-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
DutchOwnage schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:04:
Is er volgens mij al tijden geleden uitgesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nog op versie 1160 op mijn KS7000. Zijn er significante verbeteringen in de huidige firmware versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

harrytasker schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:33:
[...]

Is er volgens mij al tijden geleden uitgesloopt.
Ja dat dacht ik ook. Ik hoop eigenlijk dat het met die HDR game fix toch weer terugkomt. Je kan het natuurlijk ook op een andere manier checken maar het stond altijd wel netjes die melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkElement
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-07 12:53
Ik zou graag voor de UE55KS7500 gaan maar vroeg me af of deze er ook is in een platte variant?

Gear | Last.fm | twitch.tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:11

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

55KS7000

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 09:36
DarkElement schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:42:
Ik zou graag voor de UE55KS7500 gaan maar vroeg me af of deze er ook is in een platte variant?
Is dat nu echt een serieuze vraag??

Kom op, je bent hier toch niet nieuw.... karma koning op zoveel topics...

[UHD TV] Samsung 2016 UHD TV's

[ Voor 43% gewijzigd door Arjant2 op 20-11-2017 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:49:
Ik zit nog op versie 1160 op mijn KS7000. Zijn er significante verbeteringen in de huidige firmware versies?
Het issue dat benamingen van HDMI bronnen automatisch gereset worden naar verloop van tijd is o.a. verholpen. En sinds 1203 is het beeld mooier geworden met betere zwartwaardes t.o.v. voorgaande patch.

Ook zijn met 1206 de volgende issues verholpen:
This firmware update will improve the following:
- Solves Netflix loading issue
- Solves Auto Off-On Issue
- Solves the issue Smart Control does not work.
- Solves Network Connection Issue with Wireless Router.
- Improves Picture Quality.
- Solves the issue Screen Mirroring does not work.
- Solves the issue Digital Clean View does not work correctly.
Zit nu op 1208.2 Beeld ziet er nog steeds goed uit maar weet niet exact wat anders is t.o.v. voorgaande firmware update.

[ Voor 33% gewijzigd door ThaBEN op 20-11-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni76
ThaBEN schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:03:
[...]

Het issue dat benamingen van HDMI bronnen automatisch gereset worden naar verloop van tijd is o.a. verholpen. En sinds 1203 is het beeld mooier geworden met betere zwartwaardes t.o.v. voorgaande patch.

[...]

Zit nu op 1208.2 Beeld ziet er nog steeds goed uit maar weet niet exact wat anders is t.o.v. voorgaande firmware update.
Hey ThaBEN,

Jij zit op meest recente firmware versie toch?

Krijg jij nog wel dat HDR melding bij opstarten van bijv een HDR game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
Jeetje, als je een beetje terugleest dan zie je dat die HDR melding al bijna drie firmware updates terug verwijderd is. Dus nee, die melding krijg je niet meer. Je kunt het checken door te kijken of de backlight automatisch naar max gaat, en smart led op hoog, of door bv de bron die je op hebt staan opnieuw te selecteren. Dan zie je ook staan wat de input is en of HDR actief is.

Maar... HDR wordt niet automatisch aangezet in GAME-MODE. Daar moet je het zelf instellen (dus backlightverlichting op 20/max en smart led op hoog.

[ Voor 19% gewijzigd door OcNewB op 20-11-2017 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Laatst online: 10-09 17:09

JoeZuCK

_Fonz > all.

Iemand enig idee of de KS7000 of 8000 ergens nog een mooie aanbieding krijgt met Black Friday? Daarnaast zit ik te kijken naar de LG C7 als 'alternatief'. Edit: de 55 of 60 inch versies.

[ Voor 9% gewijzigd door JoeZuCK op 20-11-2017 20:39 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Giovanni76 schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:19:
[...]

Hey ThaBEN,

Jij zit op meest recente firmware versie toch?

Krijg jij nog wel dat HDR melding bij opstarten van bijv een HDR game?
Deze zie je inderdaad niet meer :)
Maar dat is maar een klein gemis voor wat je ervoor terugkrijgt. De melding was leuk in begin omdat HDR nieuw was en je dan telkens bevestigd kreeg dat je in optimale kwaliteit iets aan het bekijken was. Op een gegeven moment zie je met het blote oog of iets HDR is of niet en mis de melding dan ook niet meer.

[ Voor 34% gewijzigd door ThaBEN op 21-11-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaBEN schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:03:
[...]

[...]

Bedankt. Ik ben ondertussen ook over op 1208.2
Voor mijn gevoel starten Netflix en Youtube wat sneller op.

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 00:26

Dreanor

Joene

Ik ben op dit moment ook op de markt voor een nieuwe TV. Mijn HD-ready scherm van 32" uit 2004 (ongeveer) mag wel eens vervangen worden voor een mooi 55" schermpje.

Nu ben ik altijd fan geweest van Samsung schermen (zowel TV als monitor) echter er zijn zoveel nummers dan ik er even niet meer uit kom.

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de EU55MU7000, EU55MU7050 en EU55MU7070? Want de toestellen verschillen nogal in prijs.

Gezien de KS7000 of KS8000 nergens meer aangeboden wordt (anders was de keus heel makkelijk) gaat het waarschijnlijk een van bovenstaande worden (of de LG OLED TV's) maar ik blijf een Hollander en bespaar graag dat prijsverschil als die schermen zo goed als hetzelfde zijn :D

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

• Arjant2
@Dreanor Open even een topic in het aankoopadvies gedeelte van dit forum. In het Samsung 2016 topic over de modellen van 2017 advies vragen is erg offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 10-09 23:32
InF.Inc schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:22:
Iemand enig idee of de KS7000 of 8000 ergens nog een mooie aanbieding krijgt met Black Friday? Daarnaast zit ik te kijken naar de LG C7 als 'alternatief'. Edit: de 55 of 60 inch versies.
Er zijn nog relatief weinig KS7000 en KS800's in omloop (2016 TV). Ik denk dat we de goedkoopste prijzen wel gezien hebben, of er moet bijvoorbeeld nog ergens een gerefurbished partij opduiken voor een stuk goedkoper.

Als je kan wachten zou ik de 2017 modellen overslaan en mij focussen op de 2018 modellen, met als extra voordeel dat ze waarschijnlijk HDMI 2.1 gecertificeerd zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Jumpman op 23-11-2017 10:09 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
Veel info over de aankomende update en plannen voor de toekomst:

GAME MODE HDR:
Distribution of the firmware update has already begun (I have it on my Q9 but cannot test it because I no longer have a game console). This update will trigger HDR settings (color space, brightness, contrast, etc.) while in GAME MODE.
SCREEN BRIGHTNESS FLUCTUATION:
This effect is random and appears to affect different signal sources to varying degrees dependent on content. No timeline on a potential fix.
AUDIO SYNC ISSUES:
Unsolved at this point; the lab setups do not consistently reproduce the issue, making it virtually impossible to identify the cause of glitch.
HDR "POP-UP" NOTICE:
The software engineers are looking at the possibility of reinstating this feature. No timeline given.
ENHANCED INFO BANNER:
They are looking into whether the current processors can enable the TVs to display (for streaming sources) the level of detail the INFO BANNERS on the 2017 UHD BDPs provide for discs.
CALIBRATION-RELATED ISSUES:
The head of USA tech support wants to review the severity and number of incidents prior to committing resources to address any problems. Please go to the Samsung tech support chat, and discuss your specific issues with the CSRs; send me the ticket number via PM so that I can forward them to the head of tech support.
HDMI 2.1 FEATURES:
2016 & 2017 TVs are being tested to see if a firmware revision will allow full compatibility with HDR10+ via HDMI. VRR is specified primarily for the gaming environment, and will more than likely not be featured until the debut of the 2018 models, as is 4K @ 120Hz

http://www.avsforum.com/f...ad-1018.html#post55180078

Zal niet te lang meer duren nu voor de HDR Game Mode fix. Erg netjes. Ben ook erg blij dat ze de 2016 modellen nog zo goed blijven ondersteunen.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchOwnage op 23-11-2017 10:39 ]

• NenF2018
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-12-2023
Als ik het hele forum zo doorlees dan is er dus geen 2017 model die precies gelijk is aan UE49KS8000? Of zie ik nu iets over het hoofd.

• DutchOwnage
Nee dat klopt. De 2017 MU series zijn niet zo goed als de 2016 KS series en de 2017 QLED lijn (high-end) zullen misschien nét wat beter zijn ( hogere max nits ) dan de KS serie, maar zijn vreselijk over priced.

• DutchOwnage
Nog even over die HDMI 2.1 Features (en dus ook HDR10+) voor de 2016 modellen: hoogst waarschijnlijk gaat dat er gewoon komen. Samsung heeft al getest met hun 2017 lijn Blu Ray spelers gekoppeld aan een 2016 SUHD tv en dat ging gewoon goed. HDMI 2.0b is goed genoeg om het te kunnen implementeren. Verwacht hierover een aankondiging op CES 2018 in januari.

• Jumpman
  • Laatst online: 10-09 23:32
DutchOwnage schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:10:
Nog even over die HDMI 2.1 Features (en dus ook HDR10+) voor de 2016 modellen: hoogst waarschijnlijk gaat dat er gewoon komen. Samsung heeft al getest met hun 2017 lijn Blu Ray spelers gekoppeld aan een 2016 SUHD tv en dat ging gewoon goed. HDMI 2.0b is goed genoeg om het te kunnen implementeren. Verwacht hierover een aankondiging op CES 2018 in januari.
Ondersteunen van HDR10+ is wat anders dan het weergeven zoals het bedoeld is.

Er zijn ook HDR10 TV's die maar 500 nits kunnen opbrengen, dan de 1000 nits zoals het bedoeld is.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik heb sinds twee weken een Samsung 75mu8000 aan de muur hangen en het viel mij op dat ik last heb van vertical banding.... zucht... vooral bij voetbal.... Is dit inherent aan onze schermen of is dit een probleem welke ik moet verhalen op mijn garantie???

• ThaBEN
Ik heb een dolby surround set welke enkel over optische kabel aansluiting beschikt en niet over HDMI. Doordat in Game Mode er extra audio lag optreed indien je bitstream gebruikt moet ik deze via PCM afspelen i.v.m. een muziek ritme game op de PS4 welke anders niet speelbaar is.

In andere gevallen laat ik deze op bitstream dolby digital staan en is de audio lag niet zo heel storend tijdens het gamen. Maar in die muziek game is het niet te doen met de lag via bitstream.

Weet iemand of DTS NEO 2:5 alsnog een surround simulatie kan weergeven in PCM via optische kabel? Of krijg ik dan alsnog puur stereo geluid?

Kortom: Ik ben in het algemeen opzoek naar een oplossing/workaround voor minimale audio lag indien je Game Mode gebruikt in combinatie met bitstream op de KS7000 via optische kabel.

Notitie: PCM kan geen echt surround weergeven via optische kabel. Enkel 2.0. Wat DTS NEO 2.5 precies doet met PCM via optische kabel is mij niet bekend.

[ Voor 39% gewijzigd door ThaBEN op 23-11-2017 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giovanni76
DutchOwnage schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:10:
Mooie update info. Thanks!! Ook mooi dat ze aan het kijken zijn om dat HDR pop up melding weer in beeld te hebben bij HDR materiaal. Nu wachten totdat wij het hier in NL ook kunnen installeren. d:)b

• RAAF12

RAAF12

*.*

DutchOwnage schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:02:
Nee dat klopt. De 2017 MU series zijn niet zo goed als de 2016 KS series en de 2017 QLED lijn (high-end) zullen misschien nét wat beter zijn ( hogere max nits ) dan de KS serie, maar zijn vreselijk over priced.
Wat ik mooi vind is die dunne glasfiber tussen de aansluitbox en de TV maar inderdaad veel te duur. MU staat voor midrange terwijl de 2016 KS7000/8000/9000 toch wel toprange zijn. Nieuw zijn ze bijna nergens meer te koop, dan moet je echt goed zoeken.

• TopGun2010
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 16:52
Ik zit nu op 1208 op mijn ue49ks8000 en krijg bij de interne Amazon app nog steeds de hdr melding, bij overige apps en hdmi inderdaad niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Voor degene die last hebben van het audio lag probleem via Bitstream DD/DTS in Game Mode in combinatie met optische kabel (zoals ik 4 posts hierboven beschreef) heb ik een betaalbare workaround gevonden.

Bij amazon.de verkopen ze optische audio kabel switches welke een mini-USB kabel gebruiken voor hun stroomvoorziening. Die hoef je dus niet op het netstroom aan te sluiten en steek je in een USB poort van je TV. Je vind ze al vanaf € 4,95 met een mechanische knop die je handmatig moet bedienen. Ikzelf heb onderstaande variant gekozen met remote.

CSL - Toslink 3x1 Switch

Je moet opletten dat je een switch kiest met meerdere ingangen (afhankelijk van hoeveel je nodig hebt) en maar 1 uitgang. Je vindt ze ook andersom met meerdere uitgangen en maar 1 ingang maar dat zijn dan splitters in plaats van switches. Deze zien nagenoeg hetzelfde uit maar kun je niet gebruiken om dit issue op te lossen. Let dus goed op welke je kiest want ze staan door elkaar bij amazon.de

Mijn setup om dit issue te omzeilen wordt dan:
PS4 --> optische kabel naar Switch --> optische kabel vanuit switch naar audio set
TV --> optische kabel naar Switch --> optische kabel vanuit switch naar audio set

Korte beschrijving van het probleem:
Indien je Game Mode gebruikt i.c.m. Bitstream DD/DTS via optische kabel wordt enkel het beeld met een lagere responstijd weergegeven. De audio wordt niet gecompenseerd met deze lagere responstijd waardoor deze altijd +/- 100 ms trager is dan het beeld, zelfs wanneer je audio vertraging op 0 hebt staan. Je kunt de vertraging alleen groter maken via de TV zelf maar je kunt hem niet naar negatief 100 zetten, wat nodig zou zijn om dit op te lossen.

- Dit issue treed niet op indien je audio set via HDMI is aangesloten.
- Alle randapparatuur heeft hier last van indien je optische kabel gebruikt in combinatie met Game Mode, Bitstream DD/DTS
- Indien je PCM gebruikt in Game Mode met optische kabel heb je geen last van dit issue.
- PCM kan enkel stereo weergeven over optische kabel en geen 5.1 zoals bij HDMI, waardoor dit geen oplossing is indien je audio set enkel een optische aansluiting heeft, zoals mijn Logitech Z-5500.

P.s. Je kunt tegenwoordig met iDeal betalen bij amazon.de

[ Voor 14% gewijzigd door ThaBEN op 24-11-2017 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
ThaBEN schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 09:02:
Voor degene die last hebben van het audio lag probleem via Bitstream DD/DTS in Game Mode in combinatie met optische kabel (zoals ik 4 posts hierboven beschreef) heb ik een betaalbare workaround gevonden.

Bij amazon.de verkopen ze optische audio kabel switches welke een mini-USB kabel gebruiken voor hun stroomvoorziening. Die hoef je dus niet op het netstroom aan te sluiten en steek je in een USB poort van je TV. Je vind ze al vanaf € 4,95 met een mechanische knop die je handmatig moet bedienen. Ikzelf heb onderstaande variant gekozen met remote.

CSL - Toslink 3x1 Switch

Je moet opletten dat je een switch kiest met meerdere ingangen (afhankelijk van hoeveel je nodig hebt) en maar 1 uitgang. Je vindt ze ook andersom met meerdere uitgangen en maar 1 ingang maar dat zijn dan splitters in plaats van switches. Deze zien nagenoeg hetzelfde uit maar kun je niet gebruiken om dit issue op te lossen. Let dus goed op welke je kiest want ze staan door elkaar bij amazon.de

Mijn setup om dit issue te omzeilen wordt dan:
PS4 --> optische kabel naar Switch --> optische kabel vanuit switch naar audio set
TV --> optische kabel naar Switch --> optische kabel vanuit switch naar audio set

Korte beschrijving van het probleem:
Indien je Game Mode gebruikt i.c.m. Bitstream DD/DTS via optische kabel wordt enkel het beeld met een lagere responstijd weergegeven. De audio wordt niet gecompenseerd met deze lagere responstijd waardoor deze altijd +/- 100 ms trager is dan het beeld, zelfs wanneer je audio vertraging op 0 hebt staan. Je kunt de vertraging alleen groter maken via de TV zelf maar je kunt hem niet naar negatief 100 zetten, wat nodig zou zijn om dit op te lossen.

- Dit issue treed niet op indien je audio set via HDMI is aangesloten.
- Alle randapparatuur heeft hier last van indien je optische kabel gebruikt in combinatie met Game Mode, Bitstream DD/DTS
- Indien je PCM gebruikt in Game Mode met optische kabel heb je geen last van dit issue.
- PCM kan enkel stereo weergeven over optische kabel en geen 5.1 zoals bij HDMI, waardoor dit geen oplossing is indien je audio set enkel een optische aansluiting heeft, zoals mijn Logitech Z-5500.

P.s. Je kunt tegenwoordig met iDeal betalen bij amazon.de
ThaBen,Had je dan niet beter naar een HDMI naar optisch omvormer,zijn er toch bij die HDMI in en out hebben,voor zo ver ik zo kan beoordelen benut je dan toch vol van de source HDMI algemeen beeld en audio.
Ik het niet zeker maar toch wellicht even verder speurneuzen op het net
succes alvast ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
karper34 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:58:
[...]

ThaBen,Had je dan niet beter naar een HDMI naar optisch omvormer,zijn er toch bij die HDMI in en out hebben,voor zo ver ik zo kan beoordelen benut je dan toch vol van de source HDMI algemeen beeld en audio.
Ik het niet zeker maar toch wellicht even verder speurneuzen op het net
succes alvast ermee
Indien mij audio set 2 optische ingangen had was dat een optie, maar die heeft maar 1.

Met HDMI naar optische omvormer krijg je het volgende:

PS4 HDMI --> HDMI optische omvormer --> optische kabel vanuit omvormer naar Soundset + HDMI vanuit omvormer naar TV.

Dan heb ik geen ingang meer over op mijn audio set om ook nog eens vanuit de TV een optische kabel te verbinden met mijn audio set. Gezien ik zowel de TV als mijn PS4 beide via 1 optische ingang 'rechtstreeks' met mijn audio set wil koppelen heb ik voor een switch gekozen.

Dan kan ik wanneer ik de PS4 gebruikt de audio rechtstreeks vanuit de PS4 naar mijn audio set sturen (zonder tussenkomst van de TV). Dan kan ik de TV op Game Mode laten staan voor maximale respons tijd en de audio heeft dan ook geen delay meer gezien deze wordt veroorzaakt door de passtrough van de TV.

Volgens de reviews op Amazon en de beschrijving van de switch welke ik heb besteld, wordt alle audio data 1 op 1 doorgezet via de switch zonder lag of kwaliteitsverlies.

En de PS4 zit dan nog altijd rechtstreeks verbonden met de TV via HDMI waardoor hier ook geen kwaliteitsverlies kan optreden in het beeld.

Voorbeeld hoe de setup met switch komt uit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81%2BaHxGd%2BuL._SL1500_.jpg
1 van de apparaten aan de bovenkant van het plaatje wordt dan vervangen door mijn TV en de onderkant betreft dan mijn Logitech Z-5500 audio set.

[ Voor 21% gewijzigd door ThaBEN op 24-11-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
ThaBEN schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:40:
[...]

Indien mij audio set 2 optische ingangen had was dat een optie, maar die heeft maar 1.

Met HDMI naar optische omvormer krijg je het volgende:

PS4 HDMI --> HDMI optische omvormer --> optische kabel vanuit omvormer naar Soundset + HDMI vanuit omvormer naar TV.

Dan heb ik geen ingang meer over op mijn audio set om ook nog eens vanuit de TV een optische kabel te verbinden met mijn audio set. Gezien ik zowel de TV als mijn PS4 beide via 1 optische ingang 'rechtstreeks' met mijn audio set wil koppelen heb ik voor een switch gekozen.

Dan kan ik wanneer ik de PS4 gebruikt de audio rechtstreeks vanuit de PS4 naar mijn audio set sturen (zonder tussenkomst van de TV). Dan kan ik de TV op Game Mode laten staan voor maximale respons tijd en de audio heeft dan ook geen delay meer gezien deze wordt veroorzaakt door de passtrough van de TV.

Volgens de reviews op Amazon en de beschrijving van de switch welke ik heb besteld, wordt alle audio data 1 op 1 doorgezet via de switch zonder lag of kwaliteitsverlies.

En de PS4 zit dan nog altijd rechtstreeks verbonden met de TV via HDMI waardoor hier ook geen kwaliteitsverlies kan optreden in het beeld.

Voorbeeld hoe de setup met switch komt uit te zien:
[afbeelding]
1 van de apparaten aan de bovenkant van het plaatje wordt dan vervangen door mijn TV en de onderkant betreft dan mijn Logitech Z-5500 audio set.
Prima dan toch zo.
Toch zijn meer wegen te bewandelen denk ik zo>
Optical Splitter zou deze dan meer eruit kunnen gaan halen,je ziet toch nu zeer beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
karper34 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:59:
[...]

Prima dan toch zo.
Toch zijn meer wegen te bewandelen denk ik zo>
Optical Splitter zou deze dan meer eruit kunnen gaan halen,je ziet toch nu zeer beperkt
Ja klopt, zullen genoeg opties zijn. Heb inderdaad eerst een 2-weg optical splitter getest. Eentje die je dus ook (in theorie) omgekeerd kan gebruiken als 2 ingangen met 1 uitgang.

Toen was de setup:
Optisch vanuit PS4 naar splitter + optisch vanuit TV naar splitter --> optisch vanuit splitter naar audio set.

Maar daar had ik geen goed resultaat mee. Dit komt omdat een splitter altijd alle kanalen open heeft staan. En bij de KS7000 is het helaas zo dat deze altijd een signaal stuurt over de optische kabel zodra deze is aangesloten. Ook al verander je de audio instellingen op de TV van optisch naar HDMI. Het rode laserlicht in de optische kabel blijft helaas branden waardoor er niet geschakeld kon worden tussen audio bronnen. Hierdoor kon mijn audio set het inkomend signaal niet verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik hou me moeilijk in om dit weekend geen tv te kopen. Die hdmi 2.1 staat toch echt om de hoek te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni76
lennox-06 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:32:
ik hou me moeilijk in om dit weekend geen tv te kopen. Die hdmi 2.1 staat toch echt om de hoek te wachten.
Sterkte!! :-) Dat gevoel had ik eind vorige jaar ook ivm aankomende 2017 tv's, maar toen toch maar voor een 2016 tv gegaan (Ks9500) en game nu bijna 1 jaar op mijn Ps4 Pro en ben er blij mee.

Kan je aangeven waarom je op HDMI 2.1 aan het wachten bent?

In een eerdere post hierboven staat dit over 2016/2017 Samsung tv's:

"HDMI 2.1 FEATURES:
2016 & 2017 TVs are being tested to see if a firmware revision will allow full compatibility with HDR10+ via HDMI. VRR is specified primarily for the gaming environment, and will more than likely not be featured until the debut of the 2018 models, as is 4K @ 120Hz"

Ik had wel iets gezien dat 2018 serie mogelijk weer FABL gaan gebruiken. 2017 serie gebruikt alleen Edge lit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Giovanni76 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:09:
[...]

Sterkte!! :-) Dat gevoel had ik eind vorige jaar ook ivm aankomende 2017 tv's, maar toen toch maar voor een 2016 tv gegaan (Ks9500) en game nu bijna 1 jaar op mijn Ps4 Pro en ben er blij mee.

Kan je aangeven waarom je op HDMI 2.1 aan het wachten bent?

In een eerdere post hierboven staat dit over 2016/2017 Samsung tv's:

"HDMI 2.1 FEATURES:
2016 & 2017 TVs are being tested to see if a firmware revision will allow full compatibility with HDR10+ via HDMI. VRR is specified primarily for the gaming environment, and will more than likely not be featured until the debut of the 2018 models, as is 4K @ 120Hz"

Ik had wel iets gezien dat 2018 serie mogelijk weer FABL gaan gebruiken. 2017 serie gebruikt alleen Edge lit.
Dit filmpje zegt genoeg 8)
Al is het nog niet uitgesloten dat de KS serie via een firmware upgrade ook HDMI 2.1 compatible wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
lennox-06 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:32:
Hier hetzelfde, ik wacht de CES beurs af in januari, dacht 8 januari dat die begint.Dan hak ik de knoop door.

Doe meestal een jaar of 5 met een tv en hdmi 2.1 is mooi meegenomen met oog op ps5 en nu xbox one x

Hier een uitleg voor gamers hdmi 2.1 en hdr+betere kleuren
https://www.forbes.com/si...-2018-to-buy-a-new-4k-tv/

En wat ThaBEN zeg kan ook waar zijn update 2.1 hdmi via firmware, LG had het ook over tijdens een event om te kijken voor 2017 modellen via firmware update.Maar hangt ook allemaal van chipset af denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Amaze86 op 25-11-2017 11:31 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni76
ThaBEN schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:27:
[...]

Al is het nog niet uitgesloten dat de KS serie via een firmware upgrade ook HDMI 2.1 compatible wordt.
[video]
Thanks d:)b Voor 2016 tv eigenaren is het dus afwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Laatst online: 10-09 17:09

JoeZuCK

_Fonz > all.

Hmm in 2019 zullen de 2018 modellen misschien evenveel kosten als wat de 2017 modellen nu kosten. Zijn we alweer twee jaar verder. Tegen die tijd verkoop ik de tv die ik nu koop wel mocht 2.1 echt zo revolutionair zijn (klinkt goed moet ik zeggen).

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
ThaBEN schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:27:
[...]

[video]
Tegen die tijd dat ik 10K materiaal kijk of een console die er 120fps uitpoept (gaat nooit gebeuren) zijn we weer 10 jaar verder. In 2008 kocht ik mijn eerste echte FullHD tv. Volgende week mijn eerste 4K HDR tv, terwijl de 4K HDR content nog maar mondjesmaat is.

Maw hdmi 2.1 is natuurlijk fancy, maar in de praktijk niet nodig de komende jaren.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 25-11-2017 15:14 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw. Ik heb de 65mu6120 voor 1095 euro bij de Bcc gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:48:
Wauw. Ik heb de 65mu6120 voor 1095 euro bij de Bcc gekocht.
Leuk voor je maar heeft niets met dit topic te maken. 😉 maar have fun er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjant2 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:55:
[...]

Leuk voor je maar heeft niets met dit topic te maken. 😉 maar have fun er mee.
Onee het is een 2017 model. Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
vwtune schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:32:
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik heb sinds twee weken een Samsung 75mu8000 aan de muur hangen en het viel mij op dat ik last heb van vertical banding.... zucht... vooral bij voetbal.... Is dit inherent aan onze schermen of is dit een probleem welke ik moet verhalen op mijn garantie???
Niemand hier last van???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Wij hebben 2016 modellen, daar gaat dit topic ook over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-09 11:44
ThaBEN schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 09:02:

CSL - Toslink 3x1 Switch
Ik heb toevalligerwijs in augustus een bijna identieke optical switch met remote gekocht, maar dan bij amazon.co.uk (gekocht via ebay) voor omgerekend €29,- incl. verzenden. Enige verschil met die van jou is dat deze 4 poorten heeft.

Ik had al jaren een 3-port optical switch in gebruik die je met de hand moest verzetten, maar met een remote is toch handiger. Stroomvoorziening gaat inderdaad via een mini-USB kabel (die ik op een oude iPad adapter heb aangesloten). Enig minpunt mijns inziens is de korte sensor kabel als je de switch met kabels uit het zicht wilt houden en de sensor toch enigszins in het zichtveld wilt houden. Maar dit terzijde.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Local dimming laag zetten dan heb je het minste last van vertical blooming zie http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu8000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donpablo80
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-09 06:55
RAAF12 schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:09:
[...]

Local dimming laag zetten dan heb je het minste last van vertical blooming zie http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu8000
Hij heeft het over banding en dat is wat anders dan blooming. Door smart led op laag te zetten heb je inderdaad minder last van blooming, maar wat je tegen banding kan doen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Ik begrijp dus dat jullie geen last hebben van vertical banding? Het maakt mij inziens niet uit of ik een 2017 model heb toch? mijn vraag is vrij neutral en ik zie geen 2017 topic of zie ik het over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
vwtune schreef op zondag 26 november 2017 @ 20:17:
Ik begrijp dus dat jullie geen last hebben van vertical banding? Het maakt mij inziens niet uit of ik een 2017 model heb toch? mijn vraag is vrij neutral en ik zie geen 2017 topic of zie ik het over het hoofd?
Maak je toch een topic aan specifiek voor jouw probleem?
Dit topic gaat over 2016 modellen. Dus laten we het dan niet over problemen met een 2017 model gaan hebben (no offense maar is niet handig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 13:20
Ik wil mijn KS8000 ophangen, Nu heb ik de bijgeleverde spacers erin gedraaid, maar deze gaan er niet volledig in. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Vanaf vandaag zou Samsung beginnen met het uitrollen van de firmware upgrade waarmee o.a. de beeldinstellingen automatisch mee veranderen wanneer je in Game Mode wisselt tussen HDR en SDR content.

Ik verwacht zelf dat dit nog wel een aantal weken dan duren in NL gezien wij pas de 1208.2 update hebben gekregen, maar zeker de moeite waard om sites zoals AVSforum in de gaten te houden.

Op het AVSforum lees ik dat veel mensen enthousiast zijn over een specifieke set instellingen voor SDR content in combinatie met HDR+ modus.

De instellingen kun je HIER bekijken. Al zal je waarschijnlijk de backlight wel wat hoger moeten zetten.
Okay this has got to be the Biggest find since Cal Night mode. I tried these settings, especially the White Balance and it did the impossible... I am now seeing blacks the level of Cal Night with HDR+. Forget the gray! No clipping or loss of detail either. I should be able to keep HDR+ on for most content now. As i had just seen Alien Covenant recently, I tried watching it with these settings and ended up watching the entire bluray again with my jaw on the floor!
--Update-- Let op!
Hoewel naar deze settings gerefereerd wordt in het officiële AVS KS8000 (EU KS7000) topic, zie ik nu net dat deze settings origineel afkomstig zijn van de KS9800. Deze heeft Full Direct Dimming welke de KS7000 en KS8000 niet hebben. Ga de instellingen vanavond alsnog testen maar mogelijk zijn deze settings niet geschikt voor de Edge Lit versies.

--Update 2--

De HDR+ setting heeft zeker iets positiefs dat voor zich spreekt. Met name met regulier TV kijken en SDR films! Met gaming vind ik het minder uitzien. Ik moet het nog even een paar dagen aanzien maar waarschijnlijk is dit een blijvertje.

Onderstaand 3 profielen die voor mij perfect werken en anderen misschien ook baat bij hebben.

SDR FILM/TV kijken via HDR+ mode
Beeldmodus: HDR+
Beeldformaat: 16:9
Aanp. aan scherm: Aan

Expertinstellingen
Achtergrondverlichting: 10
Helderheid: 45
Contrast: 90
Scherpte: 15
Kleur: 47
Tint (G/R): G38 R62
Clean Digital View: Uit
Auto Motion Plus: Uit
Smart LED: Hoog
HDMI-Zwartniveau: Auto
Dynamisch contrast: Uit
Kleurtint: Warm 1

Witbalans 2-punts:
R-Basis: -39
G-Basis: -43
B-Basis: -50
R-niveau: 50
G-niveau: 44
B-niveau: 38

Witbalans 10-punts: Uit
Gamma: 0
Kleurruimte: Eigen

SDR Gaming (ook geschikt voor SDR Film/TV kijken indien je HDR+ mode niet bevalt)

Beeldmodus: Film

Expertinstellingen
Helderheid: 46
Contrast: 95
Scherpte: 0
Kleur: 50
Tint (G/R): G50 R50
Smart LED: Uit

Witbalans 2-punts:
R-Basis: -1
G-Basis: -1
B-Basis: -1
R-niveau: 0
G-niveau: 0
B-niveau: 0

Gamma: -1
Kleurruimte: Auto

HDR Gaming/Film kijken

Expertinstellingen
Achtergrondverlichting: 20
Contrast: 100
Kleur: 65
Witbalans 2-punts:
R-Basis: 0
G-Basis: 0
B-Basis: 0

--update 28-11-2017--
Warm 2 veranderd naar warm 2.
Kleurruimte gewijzigd naar Auto voor non HDR+ settings.1

[ Voor 97% gewijzigd door ThaBEN op 28-11-2017 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 17:15
ThaBEN schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:47:
Vanaf vandaag zou Samsung beginnen met het uitrollen van de firmware upgrade waarmee o.a. de beeldinstellingen automatisch mee veranderen wanneer je in Game Mode wisselt tussen HDR en SDR content.

Ik verwacht zelf dat dit nog wel een aantal weken dan duren in NL gezien wij pas de 1208.2 update hebben gekregen, maar zeker de moeite waard om sites zoals AVSforum in de gaten te houden.

Op het AVSforum lees ik dat veel mensen enthousiast zijn over een specifieke set instellingen voor SDR content in combinatie met HDR+ modus.

De instellingen kun je HIER bekijken. Al zal je waarschijnlijk de backlight wel wat hoger moeten zetten.

[...]

--Update-- Let op!
Hoewel naar deze settings gerefereerd wordt in het officiële AVS KS8000 (EU KS7000) topic, zie ik nu net dat deze settings origineel afkomstig zijn van de KS9800. Deze heeft Full Direct Dimming welke de KS7000 en KS8000 niet hebben. Ga de instellingen vanavond alsnog testen maar mogelijk zijn deze settings niet geschikt voor de Edge Lit versies.

--Update 2--

De HDR+ setting heeft zeker iets positiefs dat voor zich spreekt. Met name met regulier TV kijken en SDR films! Met gaming vind ik het minder uitzien. Ik moet het nog even een paar dagen aanzien maar waarschijnlijk is dit een blijvertje.

Onderstaand 3 profielen die voor mij perfect werken en anderen misschien ook baat bij hebben.

SDR FILM/TV kijken
Beeldmodus: HDR+

Expertinstellingen
Contrast: 90
Kleur: 47
Tint (G/R): G38 R62
Kleurtint: Warm 2

Witbalans 2-punts:
R-Basis: -39
G-Basis: -43
B-Basis: -50
R-niveau: 50
G-niveau: 44
B-niveau: 38

SDR Gaming

Expertinstellingen
Helderheid: 46
Contrast: 95
Kleur: 50
Smart LED: Uit

Witbalans 2-punts:

HDR Gaming

Expertinstellingen
Contrast: 100
Kleur: 65
Witbalans 2-punts:

En ook settings voor de mensen onder ons die wel de game mode gebruiken om geen enkele lag te hebben? Of zijn deze nog onveranderd?

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
cypress3d schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:49:
[...]

En ook settings voor de mensen onder ons die wel se game mode gebruiken om geen enkele lag te hebben? Of zijn deze nog onveranderd?
Excuses, voor Game Mode kun je exact dezelfde settings gebruiken als uit mijn voorgaande post. Enkel voor SDR gaming zou ik niet de HDR+ mode adviseren.

Het belangrijkste punt is dat wanneer je Smart LED niet gebruikt je de helderheid niet lager dan 46 zet. Alles daaronder zorgt ervoor dat het beeld een raar flitsend effect kan geven wanneer je van een volledig zwart scherm naar een scene met kleur overgaat wegens autodimmen. Dit komt omdat vanaf 45 en lager het beeldscherm volledig uitgaat tijdens een zwart scherm en opnieuw moet aanspringen zodra er weer beeld is. Dan krijg je een korte witte/grijze flits te zien op moment van aanspringen. Vanaf 46 blijft je scherm altijd aanstaan en heb je hier geen last van. Dan witbalans als volgt instellen:

Door deze op -1 te zetten, "balanceer" je de toename in helderheid en stopt het autodimmen. En vergeet niet alle eco-modes uit te zetten.

Credits @OcNewB voor deze tip.

In het algemeen gebruik je Smart LED enkel bij HDR(+) modus.

Wat ik heb neergezet is de gemiddelde consensus m.b.t. goed afgesteld beeld zonder een individuele professionele calibratie van jouw toestel. Maar uiteraard kun je alle settings naar eigen smaak aanpassen.

P.s. Indien Warm 2 je te geel is kun je deze makkelijk omzetten naar Warm 1. Warm 2 komt echter meer overeen zoals de standaard is vastgelegd in de filmindustrie.

[ Voor 28% gewijzigd door ThaBEN op 27-11-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-gouda
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04:45
Hartelijk dank ThaBEN voor het verzamelen van die instelling adviezen. Ik was zelf ook al met de adviezen op avsforum aan het stoeien, maar jij zet het perfect op een rijtje. Wel een opmerking.: moet bij sdr gaming (en bij film kijken) de kleurruimte in film mode niet auto zijn (ipv eigen)? Ik meende dat "eigen" uitsluitend bij hdr+ de aangewezen instelling was.

[ Voor 13% gewijzigd door jk-gouda op 28-11-2017 02:46 ]

Googelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

screamhouse schreef op maandag 27 november 2017 @ 07:58:
Ik wil mijn KS8000 ophangen, Nu heb ik de bijgeleverde spacers erin gedraaid, maar deze gaan er niet volledig in. Iemand hier ervaring mee?
Verschil in de twee bovenste gaten en de onderste? Dat is normaal. Anders staat het scherm scheef op de wand. Kijk naar het zijaanzicht van de kast: de bovenzijde is veel smaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

vwtune schreef op zondag 26 november 2017 @ 20:17:
Jij hebt een MU serie, topic Samsung MU 6 serie
Er is ook een QLED 2017 topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
jk-gouda schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 02:40:
Hartelijk dank ThaBEN voor het verzamelen van die instelling adviezen. Ik was zelf ook al met de adviezen op avsforum aan het stoeien, maar jij zet het perfect op een rijtje. Wel een opmerking.: moet bij sdr gaming (en bij film kijken) de kleurruimte in film mode niet auto zijn (ipv eigen)? Ik meende dat "eigen" uitsluitend bij hdr+ de aangewezen instelling was.
Dat heb je goed gezien! Betreft een foutje met copy pasten. Tevens heb ik alsnog gekozen om alles bij mij op Warm1 in te stellen. Gisteren War of the Planets of the Apes gekeken en daar zijn veel sneeuwlandschappen. Dan merk ik dat Warm2 toch net wat te geel is en alles beter tot zijn recht komt met Warm1.

Ik pas het gelijk aan in mijn voorgaande post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aartstyle
  • Laatst online: 11-09 14:13
Mindhunter is een HDR serie op netflix. In principe prachtig beeld als er geen ondertiteling in beeld is. Maar zodra je die hebt aanstaan dan licht de hele midden kolom op. Hebben jullie dat ook? Oplossing is natuurlijk ondertiteling uitzetten, maar dat lukt niet bij alle gezinsleden. Volgens mij is dit een bekend HDR probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Aartstyle schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:12:
Mindhunter is een HDR serie op netflix. In principe prachtig beeld als er geen ondertiteling in beeld is. Maar zodra je die hebt aanstaan dan licht de hele midden kolom op. Hebben jullie dat ook? Oplossing is natuurlijk ondertiteling uitzetten, maar dat lukt niet bij alle gezinsleden. Volgens mij is dit een bekend HDR probleem.
Het is een Smart LED probleem bij Edge lit toestellen. Ongeacht of je HDR aan of uit hebt staan gebeurd dit enkel indien je Smart LED actief heb staan.

Smart LED = local dimming. Omdat Edge Lit toestellen vanaf de zijkanten het beeld van je scherm verlichten kunnen deze niet nauwkeurig een gedeelte laten oplichten terwijl de rest donker blijft.

Dus indien je een donkere achtergrond hebt en er verschijnt iets fels in beeld (zoals witte ondertiteling) dan wil Smart LED het contrast verhogen tussen donker en licht. Omdat de lampen aan de zijkanten van je scherm zitten wordt hierdoor alles lichter tot aan de ondertiteling.

Dus oplossing is ondertiteling uitzetten of smart LED uitzetten of ermee leren leven :)

Via AVS forum kwam ik ook nog de volgende settings tegen indien je HDR gecombineerd met HDR+ wil laten draaien. Dit zou ook mooi resultaten moeten geven en is gecalibreerd met meetapparatuur. (Heb het zelf nog niet getest.)

HDR+ in combinatie met HDR Gecalibreerd

Expertinstellingen
Contrast: 83
Kleur: 44
Tint (G/R): G49 R51
Kleurtint: Warm 2 (/ Warm 1 indien je 2 te geel vindt)
Witbalans 2-punts:

En volgens diezelfde persoon zijn de volgende instellingen gecalibreerd via meetapparatuur voor HDR in een donkere omgeving.

HDR Gecalibreerd

Expertinstellingen
Contrast: 81
Kleur: 45
Kleurtint: Warm 2 (/ Warm 1 indien je 2 te geel vindt)
Witbalans 2-punts:
R-Basis: 33
G-Basis: 38
B-Basis: 41
R-niveau: 11
B-niveau: -3

Notitie:
TV's verschillen van elkaar, zelfs indien het eenzelfde model betreft. (Met name in witbalans instellingen.) Het wil dus niet zeggen dat jouw beeld net zo goed uitziet als bij de originele poster van deze settings indien je exact alles 1 op 1 overneemt. Dit is iets om rekening mee te houden. Gebruik deze instellingen dan ook meer als richtlijn en niet als garantie dat dit de optimale settings voor jouw toestel zijn.

--update--
Witbalans settings aangepast voor HDR+ in combinatie met HDR Gecalibreerd.
Zie update van bron voor meer info.

Bron: AVSforum

[ Voor 50% gewijzigd door ThaBEN op 28-11-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aartstyle
  • Laatst online: 11-09 14:13
Zou het helpen om de kleur van de ondertiteling aan te passen? Op mijn oude LG tv heb ik gele ondertiteling (valt ook niet aan te passen). Ik ga eens proberen of ik daar iets mee kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Aartstyle schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:12:
Zou het helpen om de kleur van de ondertiteling aan te passen? Op mijn oude LG tv heb ik gele ondertiteling (valt ook niet aan te passen). Ik ga eens proberen of ik daar iets mee kan....
In principe kun je het verminderen door zo weinig mogelijk contrast tussen de ondertiteling en je achtergrond te creëren. Dus ja, in theorie zou het effect minder aanwezig moeten zijn met een minder felle kleur ondertiteling, maar ook een kleinere ondertiteling. Ook kun je Smart LED op Laag zetten i.p.v. Hoog. Je levert dan wel weer iets in op de kwaliteit van HDR, maar dat is een afweging die je moet maken in hoeverre het blooming effect je meer stoort.

In USA is nu firmware update 1209 beschikbaar. Helaas zit hier niet de HDR/SDR Game Mode fix in :/

Bron: AVSforum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
Nou dat beloofd wat de komende 100 jaar of zo
HDMI 2.1

https://www.engadget.com/...s-now-available-with-10k/

Er is nu al geen euro te investeren in de zenders zoals wij die nu te zien krijgen.
Npo zal de komende jaren veel reclame gelden doen missen en we allen wachten op een HDMI 2.1 voor de TV zoals de KS Serie lijn 2016.
Wat is eigenlijk de bedoeling cq rendement van en voor de kijker die HDMI 2.1 gaat aanschaffen.
HDR via betaalzender Neflix is toch brak .
Videoland zit op 99% op HD
Alle TV zenders zijn en is op SD/HD en maar wachten op............................................ 5 K/8K en ja zelfs 10K
En ja zijn er nog bij die gaan zitten wachten op tv toestellen die HDMI 2.1 gaat ondersteunen.
Be my gast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
karper34 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 15:23:
Nou dat beloofd wat de komende 100 jaar of zo
HDMI 2.1

https://www.engadget.com/...s-now-available-with-10k/

Er is nu al geen euro te investeren in de zenders zoals wij die nu te zien krijgen.
Npo zal de komende jaren veel reclame gelden doen missen en we allen wachten op een HDMI 2.1 voor de TV zoals de KS Serie lijn 2016.
Wat is eigenlijk de bedoeling cq rendement van en voor de kijker die HDMI 2.1 gaat aanschaffen.
HDR via betaalzender Neflix is toch brak .
Videoland zit op 99% op HD
Alle TV zenders zijn en is op SD/HD en maar wachten op............................................ 5 K/8K en ja zelfs 10K
En ja zijn er nog bij die gaan zitten wachten op tv toestellen die HDMI 2.1 gaat ondersteunen.
Be my gast.
Het zou me niks verbazen als meer als de helft wat op de NL zenders uitgezonden/opgenomen wordt, nog in een resolutie is, lager als full HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

De omroepen investeren wel in HD camera's en andere technieken, ik kijk zelf via glasvezel en die stream is is 1920*1080 50i voor mij is dat scherp en mooi genoeg. Ik kijk niet veel Netflix en Youtube ect dus voor mij hoeft dat 4k SUHD geweld niet. Soms doet de contrastomvang pijn aan de ogen, zo'n enorme bak licht uit het scherm is vermoeiend bij een rustieke avondverlichting in een woonkamer. Dat gedoe om de TV op de laatste % goed af te stellen doe ik ook niet. Even de colortestpattern erop en de huidtint checken is voor mij genoeg.

[ Voor 15% gewijzigd door RAAF12 op 29-11-2017 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 13:20
RAAF12 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 03:07:
[...]

Verschil in de twee bovenste gaten en de onderste? Dat is normaal. Anders staat het scherm scheef op de wand. Kijk naar het zijaanzicht van de kast: de bovenzijde is veel smaller.
Thx, ik heb maar 2 spacers bij de tv, klopt dit, dus alleen voor de bovenste gaten. In de onderste gaten gaan dan de bouten rechtstreeks?

• RAAF12

RAAF12

*.*

Yep, dat klopt, de twee metalen spacers handvast in bovenste gaten draaien.

[ Voor 148% gewijzigd door RAAF12 op 30-11-2017 03:28 ]

Verwijderd

Of je nu een 2016 model of een 2017 model maakt niet uit. Verticale banding kun je niks aan doen. Eerste wat ik altijd doe is naar een wedstrijd kijken en als ik dan banding zie is het terug de doos in en retour. Had afgelopen zaterdag dat ook in dit geval met een lg. Je kan het beeld heel erg donker zetten dan zie je het minder. Je blijft het altijd zien.
Lg had nog meer problemen maar dan raak ik offtopic.
Als je het nog kan terugsturen zou ik het gelijk doen.
Garantie claimen ga je horen dat het binnen de gestelde grenzen is en dat het geen garantie is.

Ik hoop dat je wat wijzer bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
HDR GAME MODE PATCH - STATUS UPDATE FOR DEPLOYMENT:

I just opened an email I received four hours ago from the head of the South Korea engineering team. He confirms that the patch for the 2016 models is ready to go; however, it has not yet been put on the network. He will advise me when they do so.

Please note that when OTN distribution begins it could take several weeks before all eligible TVs in the various global markets "see" the firmware and download it. Requests for a direct download have not been approved, but I expect that once the OTN distribution is well underway the patch will eventually be hosted on their websites.

Mooi. Wellicht voor het einde van het jaar OTN of anders hopelijk gewoon op de NL site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54
Ik heb bij de UE43KU6000W zo nu en dan het probleem dat de TV meldt dat het kanaal gecodeerd is.
'CI+ module of smartcard niet herkend'.

Bij mijn oude tv (met dezelfde CI module en smartcard) ging het altijd goed. Ziggo heeft ook al voor de zekerheid de instellingen opnieuw naar de smartcard gepusht.

Wat me opvalt is dat module en of kaart verwijderen en opnieuw invoeren meestal niet helpt.
Echter, de stroom enkele seconden van de tv afhalen, lost het probleem in 100% van de gevallen direct op!

Het lijkt mij dus eerder aan de firmware van de televisie te liggen, dan aan de hardware. Iemand een idee?
Firmwareversie = 1201

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Meestal helpt een fabrieksreset. Ondersteuning>Zelfdiagnose>Resetten. Het probleem is wellicht ontstaan na een firmware update.

[ Voor 8% gewijzigd door RAAF12 op 03-12-2017 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:35
Ik kwam op de Samsung support pagina de onderstaande download tegen voor UE65KS7000. Voor de UE55KS7000 lijkt nog geen update beschikbaar... Dit terwijl mijn UE55KS7000 nog op versie 1201 staat.

Weten jullie hoe dit zit? (ik heb helaas geen beschikking over Windows, anders had ik het even geprobeerd).

Upgrade File(USB type) Versie 1208.2, All Windows
(MULTI LANGUAGE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
jens17 schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:18:
Ik kwam op de Samsung support pagina de onderstaande download tegen voor UE65KS7000. Voor de UE55KS7000 lijkt nog geen update beschikbaar... Dit terwijl mijn UE55KS7000 nog op versie 1201 staat.

Weten jullie hoe dit zit? (ik heb helaas geen beschikking over Windows, anders had ik het even geprobeerd).

Upgrade File(USB type) Versie 1208.2, All Windows
(MULTI LANGUAGE)
Deze is ook al enkele weken beschikbaar voor de UE55KS7000

http://www.samsung.com/nl/support/model/UE55KS7000SXXN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Die update is er voor alle in 2016 uitgekomen modellen in de 6000, 7000, 8000 en 9000 serie.

[ Voor 47% gewijzigd door RAAF12 op 03-12-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donpablo80
Ik heb thuis een grijze import ks7000 staan, weet één van jullie uit welk land deze komt? Model code eindigt op UXXC. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 13:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 23:14
Ze hebben het dan alleen niet over die mooie "adviesprijs" die gedicteerd wordt vanuit Samsung NL..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
donpablo80 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:01:
Ik heb thuis een grijze import ks7000 staan, weet één van jullie uit welk land deze komt? Model code eindigt op UXXC. Alvast bedankt!
Als ik google op die code kom ik alleen maar pagina's in het Frans tegen, dus ik denk een toestel uit Frankrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal, Mijn naam is Francesco
ik ben een Italiaanse en ik heb een model Samsung TV 55" KS9000 van 2016. Ik heb dit forum een paar dagen ontdekt en probeer te lezen met de vertaler .

Kun jij de beste instellingen schrijven om 4K HDR Blu-ray te zien ?

mijn 4K-speler is de Sony UBP X800

Ik heb een paar dagen geleden geüpdatet naar 1208

:)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unlikelyend
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-12-2021
Hallo,

Hoe kan ik zien dat de tv (Samsung ue55ks8000 (2016) Update 1208 ) daadwerkelijk HDR weergeeft?

Ben er vooral nieuwsgierig naar als ik mijn xbox one x erop heb aanstaan. Met de homeknop en de 123 knop krijg ik het niet voor elkaar.
Xbox zit op de HDMI 1 btw

Hoop dat iemand hier antwoord op heeft.

Dank u.

[ Voor 6% gewijzigd door Unlikelyend op 06-12-2017 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karper34
Unlikelyend schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:11:
Hallo,

Hoe kan ik zien dat de tv (Samsung ue55ks8000 (2016) Update 1208 ) daadwerkelijk HDR weergeeft?

Ben er vooral nieuwsgierig naar als ik mijn xbox one x erop heb aanstaan. Met de homeknop en de 123 knop krijg ik het niet voor elkaar.
Xbox zit op de HDMI 1 btw

Hoop dat iemand hier antwoord op heeft.

Dank u.
Als je dit terug wilt zien ,even vanaf datum 19 november bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
Arjant2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:22:
[...]

Als ik google op die code kom ik alleen maar pagina's in het Frans tegen, dus ik denk een toestel uit Frankrijk.
of spanje
https://tiendas.mediamark...mu6445uxxc-uhd-4k-1359471

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donpablo80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
1208 2 Samsung Calibration Settings new

YouTube: 1208 2 Samsung Calibration Settings Ks8000, KS9000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Deze gast moet je niet al te serieus nemen. Ik volgde hem eerst ook totdat ik erachter kwam dat hij geen meetapparatuur gebruikt voor zijn kalibraties. In principe doet hij niets anders dan roepen wat hij 'denkt' dat goede instellingen zijn, maar het is nergens op gebaseerd.

Het is onmogelijk om witbalans af te stellen met het blote oog. Daarnaast geloof ik wel dat er veranderingen kunnen zijn na een specifieke firmware update, maar die zullen niet elke keer zo drastisch zijn dat je na elke firmware update je kleuren opnieuw moet afstellen zoals hij je wil laten geloven.

Dat zou betekenen dat wanneer je je TV professioneel laat kalibreren je nooit meer kunt updaten zonder opnieuw geld uit te moeten geven aan een professionele kalibratie. Ik zou niet teveel waarde hechten aan wat deze man verteld.

Ook het volgende filmpje (welke hij vandaag heeft geüpload) spreekt boekdelen over de intelligentie van deze zelf benoemde 'tech savy' gast en geeft aan hoe goed hij up-to-date is over de laatste ontwikkelingen. Vooral gezien er sinds 2014 al iets bestaat zoals USB-C, waardoor een USB stick geen boven- of onderkant meer heeft. USB-C zit inmiddels standaard op de meest recente mobiele telefoons. Maar blijkbaar heeft hij hier nog nooit van gehoord :F

Zie hieronder zijn video over USB. Een mooi stukje technisch onderbouwde journalistiek :X
"We had USB version 1 which was slow, 2 was better, and 3 better still"
Captain obvious 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door ThaBEN op 06-12-2017 23:56 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 60 Laatste