Ik kan hem helaas nog altijd niet vinden via de
NL Samsung website of wanneer ik automatisch naar updates probeer te zoeken op mijn toestel.
Wil het risico niet nemen om de update uit een andere regio te downloaden. Dit zou bij sommige mensen wel werken (maar niet iedereen) en kan je garantie teniet doen indien er iets fout gaat tijdens het updaten.
Fix voor Samsung Smart Remote volumetoets issue bij externe audio via optische kabel
Ik heb zojuist eindelijk mijn Samsung Smart remote zover gekregen dat deze de volume van mijn externe audio set kan bedienen, welke via optische kabel is aangesloten. Dit is/was een bekend probleem waarbij de TV de audio set wel herkend en ook kan aan/uitschakelen via de 'stroomtest', maar niet het volume lager of hoger kon zetten. Zodra je op de volumetoetsen drukte van de Samsung Smart Remote kreeg je enkel een symbool in beeld te zien er wel een input werd geregistreerd, maar werd het volume niet aangepast op je audio set.
Via een workaround heb ik het alsnog werkende gekregen!
(
In mijn geval gaat het om de Logitech Z-5500 welke enkel een optische aansluiting heeft en geen HDMI.)
Oplossing
Ga naar '
Bron' en kies '
Ins. univ. afstandbed.'
Kies '
Nieuw apparaat' en vervolgens '
Thuisbioscoopsysteem'
Selecteer hier het merk van je audio set, indien deze niet in de lijst staat voer je het merk handmatig in.
Kies '
Optisch' als bron.
De tv zal via de '
stroomtest' vragen of de audio set wordt in- of uitgeschakeld.
Compleet deze test tot daadwerkelijk je audio set wordt in- of uitgeschakeld en klik op gereed.
Je hebt de audio set nu toegevoegd aan de Samsung Smart Remote maar zult merken dat je alsnog het volume niet kunt wijzigen.
Ga nu terug naar '
Ins. univ. afstandbed.' en selecteer het zojuist aangemaakte thuisbioscoopsysteem profiel.
Kies nu voor '
Met kabel- of satellietontvanger'.
Selecteer vervolgens de set top box van je TV provider waarmee de Smart Remote reeds verbinding heeft (
in mijn geval KPN).
En je bent klaar
Nu kan je zowel de volumetoetsen van de afstandsbediening van je TV provider, de normale Samsung tv-afstandsbediening + de Samsung Smart Remote gebruiken om het volume van je audio set te wijzigen. Ook zal je merken dat het nu automatisch werkt bij apps op het toestel zoals Netflix
Notitie:
De input naam is nu gewijzigd en heette in mijn geval vervolgens '
KPN-Logitech'. De naam van de HDMI input kun je weer handmatig hernoemen zonder dat de gemaakte koppeling verloren gaat. Bij mij heet deze nu dan ook weer KPN en het officiële KPN-logo wordt ook weer afgebeeld.
Herhaal deze stap voor elke HDMI bron waarbij je geluid van je audio set, via de Smart Remote wilt bedienen. Werkt ook op mijn PS4 Pro / Wii-U.
Eerst moet je je console toevoegen als '
Nieuw Apparaat' --> '
Blu-ray-speler' bij '
Ins. univ. afstandbed.'
Het maakt nu niet uit indien de stroomtest faalt, kies gewoon '
Ja' indien de tv vraagt of het gelukt is.
Vervolgens koppel je dit apparaat opnieuw met je audio set en je kunt met de Samsung Smart Remote de volume bedienen
[
Voor 21% gewijzigd door
ThaBEN op 26-09-2017 16:07
]