Ik ook, op film mode en alle verbeteraars uitgeschakeld geeft de TV al een heel mooi plaatje. Met die rtings instelling is ie nog iets beter. Maar het is amper waarneembaar. Huidtinten moeten natuurlijk worden weergegeven en de grijsschaal moet kloppen. Contrast en LED backlite nivo hangt helemaal af van de leefruimte. Witte muren, veel daglicht of juist kunstlicht alles is van invloed op het beeld. Ik kijk nooit overdag maar tegen in de schemering en met de verlichting aan is het beeld prima met de warm1 en andere rings instelllingen.donpablo80 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:17:
[...]
Ik gebruik de settings van Rtings, vind ik het meest echte plaatje opleveren.
Een vriend van mij heeft een Samsung UE43KU6000W gekocht alvast voor de Scorpio voor 4K en HDR. Nou heb ik eens zitten kijken via Google en op tweakers.net zie ik niets staan over HDR en in user reviews op Tvstore.nl bijvoorbeeld lees ik dat de tv HDR Pro heeft en dat dit dus niet echt HDR is. Is dit ook echt het geval? Sowieso is het het beste als de tv zowel HDR10 als Dolby Vision heeft toch?
[ Voor 16% gewijzigd door devilsnight op 04-06-2017 19:29 ]
Ik zou me drukker maken over dat 50Hz panel. Het is maar net wat je wilt uitgeven. Doe je spelletjes spelen op een netwerk dan is lage inputlag weer belangrijk.
De input lag is zeer goed van de tv maar wat gaat hij precies merken van het 50hz panel?
Tenzij hij gevoelig is voor judder, helemaal niets:devilsnight schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:28:
De input lag is zeer goed van de tv maar wat gaat hij precies merken van het 50hz panel?
This Samsung TV is not the best for handling motion. On one hand, it has some descent response time so fast pace action will look good on screen, without too much motion blur. But on the other, it is plague with judder issues for movies on all type of source and can only interpolate 30 fps since this is an 60Hz TV.
Bron: http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ku6300
RAAF12 heeft de klok horen luiden...
Dit wordt een beetje een omslachtige omschrijving, maar here goes:
Als ik netflix een tijdje open laat staan (bijv naeindigen aflevering niets doen) dan komen er op begeven moment bewegende afbeeldingen voorbij met netflix series (zoals daredevil). Het bewegen van deze afbeeldingen gaat schokkerig. Hebben anderen dat ook? Ligt dat aan netflix, aan de tv?
Als ik netflix een tijdje open laat staan (bijv naeindigen aflevering niets doen) dan komen er op begeven moment bewegende afbeeldingen voorbij met netflix series (zoals daredevil). Het bewegen van deze afbeeldingen gaat schokkerig. Hebben anderen dat ook? Ligt dat aan netflix, aan de tv?
Staat er toch? Judder is aanwezig, afhankelijk van het beeldmateriaal. Lees je eens in voordat je ongefundeerde uitspraken doet. US sites hebben over 60Hz modellen wij over 50Hz. Dat zijn dezelfde panels. Een 100Hz panel is veel duurder (en beter).rdjnl schreef op maandag 5 juni 2017 @ 14:21:
[...]
Tenzij hij gevoelig is voor judder, helemaal niets:
This Samsung TV is not the best for handling motion. On one hand, it has some descent response time so fast pace action will look good on screen, without too much motion blur. But on the other, it is plague with judder issues for movies on all type of source and can only interpolate 30 fps since this is an 60Hz TV.
Bron: http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ku6300
RAAF12 heeft de klok horen luiden...
Hier geen last van maar heb een tv uit 2015.Pepper92 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 22:04:
Dit wordt een beetje een omslachtige omschrijving, maar here goes:
Hoe heb je hem aangesloten?
Via een kastje of kabel of wifi?
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Kabel, netflix direct via de App. Gekke is ook dat het alleen optreedt bij die bewegende afbeeldingen. Bij scroll door lijsten en films/series zelf geen stotteringen.chucky666 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 23:40:
[...]
Hier geen last van maar heb een tv uit 2015.
Hoe heb je hem aangesloten?
Via een kastje of kabel of wifi?
Het is de Netflix screensaver. Die stottert gewoon. Ik heb het ook op mijn ue55ku6000.Pepper92 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 07:23:
[...]
Kabel, netflix direct via de App. Gekke is ook dat het alleen optreedt bij die bewegende afbeeldingen. Bij scroll door lijsten en films/series zelf geen stotteringen.
Volgens mij zijn het een paar afbeeldingen die over elkaar heen liggen om een soort van (super nintendo16-bit) diepte te geven. Ik zie op youtube wel dat het wel soepel kan, bij andere merken
Ik heb het al los gelaten.
[ Voor 23% gewijzigd door nexhil op 06-06-2017 09:23 ]
Ik wil een nieuwe tv kopen.
Heb deze op m'n shortlist:
Samsung UE55KU6020 en Samsung UE55KU6470
Ik kijk veel voetbal en F1 en wat Netflix.
Verder game ik af en toe (ps4).
Ik lees tegenstrijdige berichten over de UE55KU6020. Voetbal wordt wazig of is dramatisch via Fox Sports en anderszijds lees ik: "geeft ook snelle beelden perfect weer. hij is ideaal voor voetbal en Formule 1. "
De 6020 is €125,- goedkoper.
Voor welke van de 2 zal ik gaan?
Ik lees tegenstrijdige berichten over de UE55KU6020. Voetbal wordt wazig of is dramatisch via Fox Sports en anderszijds lees ik: "geeft ook snelle beelden perfect weer. hij is ideaal voor voetbal en Formule 1. "
Wat kost de UE55KU6470? Ik zie hem online voor € 908 pricewatch: Samsung UE55KU6470S Zilverindeblauwezon schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:38:
Dan zou ik overwegen om nog een beetje extra te sparen en te kijken of de KS7000 serie je iets lijkt. product: Samsung Series 7 KS7000
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Edit: Sorry volgens mij verkeerde topic.
[ Voor 96% gewijzigd door Ad de Jong op 06-06-2017 12:59 ]
DTS NEO2:5 = een conversie van 2.1 naar 5.1 audio. Is dus geen echte DTS. Bij mij kan ik op mijn Samsung DTS of Dolby Digital kiezen nadat ik minimaal 1 seconde een bron heb afgespeeld welke die audio ondersteund.Ad de Jong schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:55:
Edit: Sorry volgens mij verkeerde topic.
Als ik op een blu ray bijvoorbeeld in het begin menu kies voor DTS kan ik deze nog niet kiezen op mijn Samsung TV. Echter zodra ik de film start en er minimaal 1 seconde (DTS) audio heeft afgespeeld van de betreffende bron kan ik die audio optie wel kiezen op mijn TV.
Het vervelende is dat zodra er een andere vorm van audio wordt afgespeeld hij teruggaat naar PCM en je weer opnieuw DTS moet kiezen zodra je iets via DTS afspeelt.
Was fijn als de TV dit automatisch herkende en automatisch de keuze pakt gelijk aan het bronsignaal.
***Voor PS4 Pro bezitters***
Zijn er nog meer mensen hyped voor Wipeout Omega Collection?
Indien je een PS4 pro bezit samen met een 4K HDR TV, moet dit een van de mooiste 4K ervaringen tot nu toe zijn.
Je krijgt dan 4k @60hz met HDR in een zeer kleurrijke game.
Zie onder andere de lovende review van Gamesradar:
http://www.gamesradar.com/wipeout-omega-collection-review/
Onderstaand ook nog een video review voor de mensen die niet houden van lezenLucky enough to own a TV that supports HDR? Then good news: I’ve never seen a more compelling use of the format. Up until now, high dynamic range has never really convinced me. Even in Uncharted 4, I thought switching it on merely made scenes a teensy bit brighter. Not Wipeout Omega Collection, though. Turn on HDR here, and everything pops. Colours are more vibrant in an instantly appreciable way, the dappled rays of sunlight that gently thaw Sebenco Climb’s snowy hairpins glisten so hard I can almost feel my corneas tanning, while the contrast between light and shadow as illuminated billboards pierce through the night sky on the likes of 2028’s helter-skelter Metro Park looks sensational. Alongside Horizon: Zero Dawn, this is the best advert for upgrading to a 4K TV and PS4 Pro I’ve seen.
- As good a technical showing for PS4 as you’re likely to find
- A brilliant showcase for HDR gaming
[ Voor 44% gewijzigd door ThaBEN op 06-06-2017 14:26 ]
Ja dat idee had ik ook inderdaad. Achja ik ben niet de enige dat scheelt (heb de KS7000).nexhil schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:17:
[...]
Het is de Netflix screensaver. Die stottert gewoon. Ik heb het ook op mijn ue55ku6000.
Volgens mij zijn het een paar afbeeldingen die over elkaar heen liggen om een soort van (super nintendo16-bit) diepte te geven. Ik zie op youtube wel dat het wel soepel kan, bij andere merken![]()
Ik heb het al los gelaten.
Ik ga zo naar de winkel in ieder gevalThaBEN schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:58:
[...]
***Voor PS4 Pro bezitters***
Zijn er nog meer mensen hyped voor Wipeout Omega Collection?
Indien je een PS4 pro bezit samen met een 4K HDR TV, moet dit een van de mooiste 4K ervaringen tot nu toe zijn.
Je krijgt dan 4k @60hz met HDR in een zeer kleurrijke game.
Zie onder andere de lovende review van Gamesradar:
http://www.gamesradar.com/wipeout-omega-collection-review/
Ontopic: Ik ben niet blij met 1169.2. Tenminste, ik hoop dat het met die fw te maken heeft. Ik heb namelijk last van verergerde light bleed aan de bovenkant van mijn scherm (KS8000). Alleen zichtbaar bij heldere beelden, niet super super storend maar je weet dat het er is en dan ga je er helaas toch op letten onbewust. Baal er wel een beetje van want ik was erg te spreken over de uniformiteit van het scherm. Hoop dat het bij een volgende firmware versie minder is.
[...]
Onderstaand ook nog een video review voor de mensen die niet houden van lezen
[video]
Maar idd WipeOut Omega zou inderdaad weer een echte showcase zijn voor met name de PS4 Pro, eigenlijk nóg indrukwekkender dan HZD.
http://www.eurogamer.net/...nce-weve-been-waiting-for
Ontopic: Ik baal een beetje van 1169.2. Heb namelijk last van verergerde light bleeding langs de bovenkant van mijn scherm (KS8000). Tenminste, ik hoop dat het met die fw te maken heeft. Het is niet super super storend en alleen te zien bij heldere beelden maar als je weet dat het er is ga je er onbewust toch op letten.
[ Voor 26% gewijzigd door DutchOwnage op 07-06-2017 10:19 ]
Ik had eerst die van RTINGS. Beeld zag er toen goed uit. Daarna heb ik de settings van AVFORUMS overgenomen. Dit omdat men daar totaal andere waardes had voor precies hetzelfde toestel. Beeld zag er toen ook goed uit.cypress3d schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:56:
[...]
Ik heb die settings ook geprobeerd maar Idd erg overdone! Ik moet wel zeggen dat ik nog altijd niet de juiste setting gevonden heb...! Ik heb Rtings en al die andere sites al geprobeerd maar welke setting voor jullie nu echt dat je zegt Wow bij bijvoorbeeld digitaal tv kijken?
Elk toestel zou ook eigenlijk persoonlijk gecalibreert moeten worden omdat elk scherm kleine variaties heeft. Zo valt mij op dat op mijn toestel de witbalas settings van RTINGS al niet werken. Wanneer ik alle settings overneem en dan een witte achtergrond pak heeft deze een okergele gloed. Zet ik alle witbalans op 0 dan is het beeld een stuk witter.
Uiteindelijk zijn settings van andere gelijke toestellen voor 90% betrouwbaar als goede basis voor je eigen TV. Maar die laatste 10% krijg je alleen door je TV persoonlijk te laten calibreren.
Volgens mij heb ik dit filmpje als startpunt gebruikt en daarna handmatig nog wat getweaked:
Indien gewenst wil ik ter vergelijking vanavond wel mijn settings posten voor SDR en HDR content (zit nu op het werk).
P.s.
Ik heb me zelf een calibratie Blu ray besteld. Deze wordt geleverd samen met een kleuren filter waar je doorheen moet kijken zodat je de kleuren perfect kunt afstellen op je TV.
Het betreft deze:
Spears & Munsil HD Benchmark and Calibration Disc, 2nd Edition
Die TV zou ik sowieso niet meer kopen, deze heeft namelijk geen echt zuivere 3840 x 2160 pixels weergave (RGBW).JehannesWeggen schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 23:17:
Als het hier mogelijk is graag een vraag over deze pricewatch: LG 43UH610V Zwart hoeveel verbruikt dit soort tv's op 1080p en 4k en of hdr ?
Er wordt gezegd dat 4k of hdr 30% meer verbruikt maar ik kan nergens testen vinden dus vandaar de vraag... 53w lijkt mij weinig voor deze LG43uh610v maar misschien op 1080p en op eco stand dus daar 30 % of meer bij op ?
Zelf heb ik in januari ook een Samsung UE43KU6000 gekocht voor € 410,00. Ja, hij heeft HDR, maar dit is zeker niet zo goed als HDR10 op een 'high end' model. Het paneel kan gewoon niet de licht intensiteit leveren voor goede HDR (HDR10). Maar het veschil met HDR aan of uit is echt een verschil bij HDR content. Maar in de prijsklasse waar de TV zicht bevindt, is het de beste bang for buck. Let er alleen wel op dat je er één krijgt met een VA paneel en niet met een IPS paneel. VA heeft een beter contrast, betere zwartwaarden en een lagere latency, IPS heeft betere kijkhoeken en betere kleurintensiteit. Maar als gamen bij je wensen zit dan wil je echt het VA paneel. ik zou zeggen lees de review bij Rtings. Of zoek even op mijn username in dit topic (ik heb behoorlijk wat uitzoek werk gedaan m.b.t. dit model).devilsnight schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:27:
Een vriend van mij heeft een Samsung UE43KU6000W gekocht alvast voor de Scorpio voor 4K en HDR. Nou heb ik eens zitten kijken via Google en op tweakers.net zie ik niets staan over HDR en in user reviews op Tvstore.nl bijvoorbeeld lees ik dat de tv HDR Pro heeft en dat dit dus niet echt HDR is. Is dit ook echt het geval? Sowieso is het het beste als de tv zowel HDR10 als Dolby Vision heeft toch?
IPS Vs. VA verschillen: http://www.rtings.com/tv/learn/ips-led-vs-va-lcd.
Als je veel voetbal gaat kijken, dan zou ik sowieso voor een 100/120 Hz paneel gaan. Als ik voor jou moest kiezen zou ik voor een KS7000 gaan, mits je die nog voor een leuke prijs ergens kan kopen.indeblauwezon schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:38:
[ Voor 67% gewijzigd door Jumpman op 07-06-2017 11:27 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
WipeOut Omega Collection is native 4k wanneer je motion blur uitschakelt in de gameDutchOwnage schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:05:
[...]
Ik ga zo naar de winkel in ieder geval. Duur weekje dit met vrijdag ook nog Dirt4 maar goed de rest vd zomer komt er verder toch niets interessants uit dus dan mag ik het wel van mezelf
![]()
Maar idd WipeOut Omega zou inderdaad weer een echte showcase zijn voor met name de PS4 Pro, eigenlijk nóg indrukwekkender dan HZD.
http://www.eurogamer.net/...nce-weve-been-waiting-for
Ontopic: Ik baal een beetje van 1169.2. Heb namelijk last van verergerde light bleeding langs de bovenkant van mijn scherm (KS8000). Tenminste, ik hoop dat het met die fw te maken heeft. Het is niet super super storend en alleen te zien bij heldere beelden maar als je weet dat het er is ga je er onbewust toch op letten.
Ontopic: Ik lees dat het voor sommige mensen helpt om de stroom van de TV af te halen. Hoop ook dat dit wordt aangepast in de volgende firmware update.
Hi Jump erg bedankt voor de reactie maar de tv was gisteren al besteld dus nu afwachten.. misschien is het deze LG ideaal voor de huidige consoles want dat is ook geen zuivere 4K.Jumpman schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:10:
[...]
Die TV zou ik sowieso niet meer kopen, deze heeft namelijk geen echt zuivere 3840 x 2160 pixels weergave (RGBW).
[...]
Zelf heb ik in januari ook een Samsung UE43KU6000 gekocht voor € 410,00. Ja, hij heeft HDR, maar dit is zeker niet zo goed als HDR10 op een 'high end' model. Het paneel kan gewoon niet de licht intensiteit leveren voor goede HDR (HDR10). Maar het veschil met HDR aan of uit is echt een verschil bij HDR content. Maar in de prijsklasse waar de TV zicht bevindt, is het de beste bang for buck. Let er alleen wel op dat je er één krijgt met een VA paneel en niet met een IPS paneel. VA heeft een beter contrast, betere zwartwaarden en een lagere latency, IPS heeft betere kijkhoeken en betere kleurintensiteit. Maar als gamen bij je wensen zit dan wil je echt het VA paneel. ik zou zeggen lees de review bij Rtings. Of zoek even op mijn username in dit topic (ik heb behoorlijk wat uitzoek werk gedaan m.b.t. dit model).
IPS Vs. VA verschillen: http://www.rtings.com/tv/learn/ips-led-vs-va-lcd.
[...]
Als je veel voetbal gaat kijken, dan zou ik sowieso voor een 100/120 Hz paneel gaan. Als ik voor jou moest kiezen zou ik voor een KS7000 gaan, mits je die nog voor een leuke prijs ergens kan kopen.
Voor digitaal TV kijken:cypress3d schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:56:
[...]
Ik heb die settings ook geprobeerd maar Idd erg overdone! Ik moet wel zeggen dat ik nog altijd niet de juiste setting gevonden heb...! Ik heb Rtings en al die andere sites al geprobeerd maar welke setting voor jullie nu echt dat je zegt Wow bij bijvoorbeeld digitaal tv kijken?
Beeldmodus: Film
Achtergrondverlichting: 10
Helderheid: 45
Contrast: 90
Scherpte: 0
Kleur: 50
Tint (G/R): 50/50
Clean Digital View: Uit
Auto Motion Plus: Uit
SmartLED: Uit
Dynamisch contrast: Uit
Kleurtint: Warm 1
Witbalans: Alles 0
Gamma: -1
Kleurbereik: Eigen (ziet beter uit met digitale TV van KPN via Motorola decoder dan Auto)
PC Modus:
Voor mijn PC gebruik ik alle instellingen als bovenstaand, echter kleurtint kies ik daar voor standaard. Ook geef ik mijn PC op de TV niet de beschrijving PC, maar classificeer ik deze als Gameconsole. Als je hem namelijk PC noemt kiest de TV vanzelf verschillende opties en kun je zelf nog maar weinig aanpassen. Indien je hem als gameconsole aanduid houd je zelf de controle. Ook dimt het scherm niet meer indien je hem PC noemt. Dan blijft de backlight constant aanstaan ook al is er een volledig zwart beeld waardoor je clouding beter zal zien.
Voor 4K HDR content:
Achtergrondverlichting: 20
Contrast: 100
Kleur: 60
SmartLED: Hoog
Kleurtint: Standaard bij gaming / Warm 1 bij film kijken
Gamma: 0
Kleurbereik: Eigen om te gamen / Auto tijdens film kijken.
'Color pop'effect: (niet realistisch, maar in sommige instanties wel vet!)
En voor de lol heb ik nog een profiel ingesteld om dat 'color pop' effect na te bootsen. Het werkt niet bij elke bron maar o.a. bij gaming zoals FIFA of andere kleurrijke games ziet er cool uit met de volgende settings.
Activeer HDR+ modus (Speciale weergavemodus --> HDR+-modus)
Helderheid: 33
Kleur: 85
Kleurtint: Warm 1
Kleurbereik: Eigen
Tip: HDR+-modus heeft zijn eigen profiel. Dus zodra je HDR+ uitschakelt gaat die terug naar je voorgaande instellingen.
Er zijn heel veel gamers met een LG 43UH610V (Kijk bijvoorbeeld maar in het PlayStation 4 topic), omdat dit heel lang één van de goedkopere 4K TV's was. Zelf ook heel lang naar die TV gekeken. Maar RGBW en IPS waren niet mijn ding. Overigens heb je in het 43 inch segment momenteel weinig keuze. De UE43KU6000 is nu € 80,00 duurder dan de LG, maar hier loop je nu ook het risico een IPS paneel te kopen. De Sony Bravia KD-43XD8005 is de beste optie in dit segment, maar ja € 759,00 op dit moment.JehannesWeggen schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:32:
[...]
Hi Jump erg bedankt voor de reactie maar de tv was gisteren al besteld dus nu afwachten.. misschien is het deze LG ideaal voor de huidige consoles want dat is ook geen zuivere 4K.
Hey Jump sorry voor de late reactie en bedankt voor de reactieJumpman schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:14:
[...]
Er zijn heel veel gamers met een LG 43UH610V (Kijk bijvoorbeeld maar in het PlayStation 4 topic), omdat dit heel lang één van de goedkopere 4K TV's was. Zelf ook heel lang naar die TV gekeken. Maar RGBW en IPS waren niet mijn ding. Overigens heb je in het 43 inch segment momenteel weinig keuze. De UE43KU6000 is nu € 80,00 duurder dan de LG, maar hier loop je nu ook het risico een IPS paneel te kopen. De Sony Bravia KD-43XD8005 is de beste optie in dit segment, maar ja € 759,00 op dit moment.
Ik heb niet veel eisen als de LG een strakker en meer helder beeld geeft dan mijn oude lcd samsung voor minder stroom dan ben ik al tevreden en hdr lijkt mij interessant maar eerst maar eens kijken en de tv zou vandaag komen.
Ik heb gisteren de Spears & Munsil HD Benchmark 2nd Edition calibratie Blu-Ray ontvangen.
Nadat ik daarmee het beeld van mijn Samsung KS7000 heb gefinetuned kom ik uit op de volgende waardes:
Contrast: 84
Kleur: 49
Kleurtint: Standaard
Hiermee kloppen op mijn toestel alle testpatronen perfect. Met die settings zou je dus exact het beeld krijgen zoals de uitgever wil dat je het ziet.
Notities:
De testpatronen waar ik speciale meetapparatuur voor nodig heb zijn niet doorlopen (heb die apparatuur niet). Houd er tevens rekening mee dat het kan zijn dat je met hetzelfde toestel iets afwijkende waardes krijgt, wanneer je dezelfde calibratie disc op jouw toestel gebruikt.
Wit is nu ook echt wit op mijn scherm met kleurtint 'Standaard' en de waardes zoals in deze post aangegeven. Kleurtint Warm 1 / Warm 2 dat overal wordt aangeraden (zoals bijvoorbeeld RTINGS) zijn erg geel naar mijn gevoel. Het verschil met hoe mijn beeld nu op 'Standaard' uitziet is zo groot dat ik mezelf begin af te vragen of kleurtinten voor EU tv's anders zijn dan van de USA modellen. Met name bij gamen op mijn PS4 en bekijken van natuurdocumentaires zoals Planet Earth 2 ziet kleurtint 'Standaard' er beduidend beter uit dan warm 1 / warm 2. De lucht is nu daadwerkelijk blauw en het gras is echt groen. Niet meer het effect alsof je door een bril met gele glazen loopt te kijken.
Digital Foundry gaf aan dat sinds de laatste firmware update je kleurbereik beter op 'Auto' kon laten staan. Echter bij het testpatroon van de calibratie disc zie je dat op Auto rood niet correct wordt weergegeven. Deze neigt veel meer oranje dan rood. Kleurbereik 'Eigen' geeft bij mij de perfecte kleurwaardes bij de testpatronen en het beeld ziet er dan ook een stuk beter uit dan Auto.
Testpatroon bestaat uit verschillende gekleurde vlakken met met daarin een aantal kleine vierkantjes van dezelfde kleur. Indien het kleurbereik correct staat zie je 1 vlak met een egale kleur. Dit was het geval met 'Eigen'. Indien je hem op 'Auto' zet zie je in het gekleurde vlak 3 kleine vierkantjes verschijnen met een afwijkende kleur van de rest van het vlak, wat niet de bedoeling was. Met name bij rood zie je heel duidelijk oranje vierkantjes in het rode vlak verschijnen. Ook getest met mijn Blu-Ray van Captain America: Civil War. Spiderman heeft met 'Auto' een oranje met lichtblauw pak aan en met 'Eigen' is het daadwerkelijk een rood met donkerder blauw pak.
Nadat ik daarmee het beeld van mijn Samsung KS7000 heb gefinetuned kom ik uit op de volgende waardes:
Hiermee kloppen op mijn toestel alle testpatronen perfect. Met die settings zou je dus exact het beeld krijgen zoals de uitgever wil dat je het ziet.
Notities:
De testpatronen waar ik speciale meetapparatuur voor nodig heb zijn niet doorlopen (heb die apparatuur niet). Houd er tevens rekening mee dat het kan zijn dat je met hetzelfde toestel iets afwijkende waardes krijgt, wanneer je dezelfde calibratie disc op jouw toestel gebruikt.
Wit is nu ook echt wit op mijn scherm met kleurtint 'Standaard' en de waardes zoals in deze post aangegeven. Kleurtint Warm 1 / Warm 2 dat overal wordt aangeraden (zoals bijvoorbeeld RTINGS) zijn erg geel naar mijn gevoel. Het verschil met hoe mijn beeld nu op 'Standaard' uitziet is zo groot dat ik mezelf begin af te vragen of kleurtinten voor EU tv's anders zijn dan van de USA modellen. Met name bij gamen op mijn PS4 en bekijken van natuurdocumentaires zoals Planet Earth 2 ziet kleurtint 'Standaard' er beduidend beter uit dan warm 1 / warm 2. De lucht is nu daadwerkelijk blauw en het gras is echt groen. Niet meer het effect alsof je door een bril met gele glazen loopt te kijken.
Digital Foundry gaf aan dat sinds de laatste firmware update je kleurbereik beter op 'Auto' kon laten staan. Echter bij het testpatroon van de calibratie disc zie je dat op Auto rood niet correct wordt weergegeven. Deze neigt veel meer oranje dan rood. Kleurbereik 'Eigen' geeft bij mij de perfecte kleurwaardes bij de testpatronen en het beeld ziet er dan ook een stuk beter uit dan Auto.
Testpatroon bestaat uit verschillende gekleurde vlakken met met daarin een aantal kleine vierkantjes van dezelfde kleur. Indien het kleurbereik correct staat zie je 1 vlak met een egale kleur. Dit was het geval met 'Eigen'. Indien je hem op 'Auto' zet zie je in het gekleurde vlak 3 kleine vierkantjes verschijnen met een afwijkende kleur van de rest van het vlak, wat niet de bedoeling was. Met name bij rood zie je heel duidelijk oranje vierkantjes in het rode vlak verschijnen. Ook getest met mijn Blu-Ray van Captain America: Civil War. Spiderman heeft met 'Auto' een oranje met lichtblauw pak aan en met 'Eigen' is het daadwerkelijk een rood met donkerder blauw pak.
[ Voor 62% gewijzigd door ThaBEN op 09-06-2017 10:33 ]
Dank je voor het delen! Gebruik je dit nu voor digitaal tv kijken en films of ook voor gaming? Stel je speelt horizon Zero Dawn met HDR op je tv gebruik je dan ook deze instellingen of gooi je dan backlightverlichting wel naar max etc?ThaBEN schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:02:
Ik heb gisteren de Spears & Munsil HD Benchmark 2nd Edition calibratie Blu-Ray ontvangen.
Notities:
http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg
Ik gebruik de settings uit mijn voorgaande post voor:cypress3d schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:28:
[...]
Dank je voor het delen! Gebruik je dit nu voor digitaal tv kijken en films of ook voor gaming? Stel je speelt horizon Zero Dawn met HDR op je tv gebruik je dan ook deze instellingen of gooi je dan backlightverlichting wel naar max etc?
Digitaal TV kijken via mijn KPN Experia Box
Bekijken van SDR films via mijn PC welke met HDMI op de TV is aangesloten.
Bekijken van SDR films via een externe USB 3.0 HDD
SDR Gamen / Netflix / Blu Ray kijken op mijn PS4 Pro
Netflix / Youtube via de TV apps.
Voor het bekijken van 4K HDR films (via een externe USB 3.0 HDD) gebruik ik de volgende settings:
Bovenstaande zijn alle officiële settings voor het meest kleurgetrouwe beeld in HDR mode.
Echter voor HDR gaming op mijn PS4 Pro zoals HZD gebruik ik dezelfde settings als voor 4K HDR films maar voer ik de kleur op rond de 60 - 70. Hangt af van de game. (HZD op 60 / WipEout Omega Collection op 70). Dit omdat ik meer kleur bij games een cool effect vind geven, ook al is het niet zoals de officiële calibratie voorschrijft. En via mijn PS4 kan ik toch geen HDR films bekijken waardoor deze settings alleen voor HDR gaming van toepassing zijn. (En uiteindelijk is alles toch een kwestie van wat jij persoonlijk mooi vind.)
Tip: Stel eerst alles in zoals in mijn voorgaande post en geef dan aan die instellingen te gebruiken voor 'Alle bronnen'. Nadat je dit hebt uitgevoerd zet je de instellingen terug naar 'Alleen toepassen op huidige bron'. Op die manier kun je makkelijk een specifieke bron een andere instelling geven, net zoals ik voor HDR gaming op mijn Pro heb gedaan. Nu krijg ik dus altijd mijn gewenste beeldinstellingen per bron, zonder handmatig telkens alle waardes te hoeven aanpassen via het menu.
P.s.
Wel gebruik ik hiervoor mijn PS4 bewust niet in 'Game mode' maar in 'Film mode'. Indien je 'Game mode' aan hebt staan pakt die altijd dezelfde instellingen voor een HDR signaal in 'Game mode' en een SDR signaal in 'Game mode'. Zet je hem in 'Film' mode dan hebben HDR en SDR ieder een eigen profiel met hun eigen settings. Tenzij je online competitief shooters speelt is er eigenlijk geen reden om game mode aan te hebben staan tenzij je het niet erg vind om telkens handmatig Smart LED en Contrast aan te passen wanneer je wisselt tussen een HDR game en een SDR game.
Ik merk zo goed als niets van van input lag wanneer ik 'Game mode' uitschakel op mijn TV. Heb zelf het idee dat dit komt omdat de PS4 Pro alle beeldberekeningen uitvoert en je TV het 4k signaal 1op1 kan overnemen. Je TV hoeft dus geen signaal aan te passen of upscalen wat waarschijnlijk zorgt voor minder input lag. Wellicht heb je meer last van input lag indien je 'Game mode' uitschakelt wanneer je speelt op een reguliere PS4 en je TV in dat geval 1080P moet upscalen naar 4K.
Tevens heb ik mijn PC op de TV aangeduid als 'Gameconsole' in plaats van 'PC' en deze de naam 'Computer' gegeven. (Als je hem PC noemt herkent de TV hem alsnog als PC en springt automatisch naar 'PC mode'.) De reden hiervan is dat de backlight verlichting in 'Film mode' dimt wanneer er een volledig zwart scherm aanwezig is (vergelijkbaar met local dimming). Heb je hem op 'PC mode' staan dan blijft de backlight verlichting constant branden op de sterkte die je hebt aangegeven. Je ziet dan de clouding duidelijker wanneer er een volledig zwart beeld wordt getoond wat ik niet mooi vind uitzien. Tevens mis je in 'PC mode' een hele hoop beeldopties.
Indien je net wel wil dat de backlight constant met dezelfde schijnt, en niet dimt tijdens een volledig zwart scherm, kun je het omgekeerde doen door de betreffende bron als PC aan te duiden op je TV.
Overigens is het goed om te weten dat je de backlight verlichting ten alle tijde kan aanpassen naar jouw persoonlijke voorkeur zonder dat je de andere settings hoeft aan te passen. Alle andere settings schalen automatisch mee waardoor je je geen zorgen hoeft te maken dat de kleuren niet meer kloppen als je backlight hoger of lager zet. Afhankelijk van jouw setup heb je misschien meer of minder backlight verlichting nodig. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht die in de kamer aanwezig is waar je TV staat en je persoonlijke voorkeur.
Hopelijk heb je wat aan deze informatie
***UPDATE***
Was in vorige post vergeten te melden dat HDMI-zwartniveau op 'Laag' staat.
[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 09-06-2017 18:53 ]
Dan gebruiken we allebei ongeveer dezelfde settings. Ik ben het echter alleen totaal niet met je eens dat je amper verschil merkt tussen game mode en elke andere... In elk spel, zelfs Horizon merk ik wel degelijk lag als ik niet in game mode speel. Het is niet heel erg, maar wel erg genoeg voor mij om dat toch maar ten alle tijden voor Game mode te gaan als ik speel. Zeker in shooters (Battlefield 1, Battlefront, HZD), in games zoals Ratchet and Clank kan je wel zonder game mode maar het speelt gewoon allemaal net even wat lekkerder en dus smoother wanneer je Game mode gebruikt. Dit gebruik ik tevens op zowel de PS4 Pro, Xbox One S en de Switch.ThaBEN schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:25:
[...]
Ik gebruik de settings uit mijn voorgaande post voor:
Digitaal TV kijken via mijn KPN Experia Box
Bekijken van SDR films via mijn PC welke met HDMI op de TV is aangesloten.
Bekijken van SDR films via een externe USB 3.0 HDD
SDR Gamen / Netflix / Blu Ray kijken op mijn PS4 Pro
Netflix / Youtube via de TV apps.
Voor het bekijken van 4K HDR films (via een externe USB 3.0 HDD) gebruik ik de volgende settings:
Bovenstaande zijn alle officiële settings voor het meest kleurgetrouwe beeld in HDR mode.
Echter voor HDR gaming op mijn PS4 Pro zoals HZD gebruik ik dezelfde settings als voor 4K HDR films maar voer ik de kleur op rond de 60 - 70. Hangt af van de game. (HZD op 60 / WipEout Omega Collection op 70). Dit omdat ik meer kleur bij games een cool effect vind geven, ook al is het niet zoals de officiële calibratie voorschrijft. En via mijn PS4 kan ik toch geen HDR films bekijken waardoor deze settings alleen voor HDR gaming van toepassing zijn. (En uiteindelijk is alles toch een kwestie van wat jij persoonlijk mooi vind.)
Tip: Stel eerst alles in zoals in mijn voorgaande post en geef dan aan die instellingen te gebruiken voor 'Alle bronnen'. Nadat je dit hebt uitgevoerd zet je de instellingen terug naar 'Alleen toepassen op huidige bron'. Op die manier kun je makkelijk een specifieke bron een andere instelling geven, net zoals ik voor HDR gaming op mijn Pro heb gedaan. Nu krijg ik dus altijd mijn gewenste beeldinstellingen per bron, zonder handmatig telkens alle waardes te hoeven aanpassen via het menu.
P.s.
Wel gebruik ik hiervoor mijn PS4 bewust niet in 'Game mode' maar in 'Film mode'. Indien je 'Game mode' aan hebt staan pakt die altijd dezelfde instellingen voor een HDR signaal in 'Game mode' en een SDR signaal in 'Game mode'. Zet je hem in 'Film' mode dan hebben HDR en SDR ieder een eigen profiel met hun eigen settings. Tenzij je online competitief shooters speelt is er eigenlijk geen reden om game mode aan te hebben staan tenzij je het niet erg vind om telkens handmatig Smart LED en Contrast aan te passen wanneer je wisselt tussen een HDR game en een SDR game.
Ik merk zo goed als niets van van input lag wanneer ik 'Game mode' uitschakel op mijn TV. Heb zelf het idee dat dit komt omdat de PS4 Pro alle beeldberekeningen uitvoert en je TV het 4k signaal 1op1 kan overnemen. Je TV hoeft dus geen signaal aan te passen of upscalen wat waarschijnlijk zorgt voor minder input lag. Wellicht heb je meer last van input lag indien je 'Game mode' uitschakelt wanneer je speelt op een reguliere PS4 en je TV in dat geval 1080P moet upscalen naar 4K.
Tevens heb ik mijn PC op de TV aangeduid als 'Gameconsole' in plaats van 'PC' en deze de naam 'Computer' gegeven. (Als je hem PC noemt herkent de TV hem alsnog als PC en springt automatisch naar 'PC mode'.) De reden hiervan is dat de backlight verlichting in 'Film mode' dimt wanneer er een volledig zwart scherm aanwezig is (vergelijkbaar met local dimming). Heb je hem op 'PC mode' staan dan blijft de backlight verlichting constant branden op de sterkte die je hebt aangegeven. Je ziet dan de clouding duidelijker wanneer er een volledig zwart beeld wordt getoond wat ik niet mooi vind uitzien. Tevens mis je in 'PC mode' een hele hoop beeldopties.
Indien je net wel wil dat de backlight constant met dezelfde schijnt, en niet dimt tijdens een volledig zwart scherm, kun je het omgekeerde doen door de betreffende bron als PC aan te duiden op je TV.
Overigens is het goed om te weten dat je de backlight verlichting ten alle tijde kan aanpassen naar jouw persoonlijke voorkeur zonder dat je de andere settings hoeft aan te passen. Alle andere settings schalen automatisch mee waardoor je je geen zorgen hoeft te maken dat de kleuren niet meer kloppen als je backlight hoger of lager zet. Afhankelijk van jouw setup heb je misschien meer of minder backlight verlichting nodig. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht die in de kamer aanwezig is waar je TV staat en je persoonlijke voorkeur.
Hopelijk heb je wat aan deze informatie
***UPDATE***
Was in vorige post vergeten te melden dat HDMI-zwartniveau op 'Laag' staat.
Ik merk dat ik nog steeds dagelijks zit te experimenteren met de settings, en dat kan ook verschil maken van of ik overdag of 's avonds speel. Je kunt erg veel instellen en zelfde de kleinste details maken verschil. Maar dat ik geen Warm1 en Warm2 meer gebruik dat is een hele verbetering. Standaard geeft toch net even wat meer bite dan de gele waas die beide vormen van Warm tonen... Het blijft natuurlijk allemaal persoonlijke smaak, maar Warm vind ik echt niet mooi.
http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg
Gele waas? Kijk je soms bij gloeilamplicht naar de TV. Kijk eens bij daglicht en een helderblauwe hemel naar de TV. Het scherm weerkaatst ook opvallend licht. De letters van ondertitelingen bij films moeten ook spierwit zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door RAAF12 op 11-06-2017 21:10 ]
Ik kan bevestigen dat je inderdaad een gele waas ziet bij warm 1 en 2. Dit ligt niet aan het omgevingslicht. Ik heb mijn TV meerdere weken op warm 2 en warm 1 getest maar het werkt niet voor mij. Je went er wel gedeeltelijk aan waardoor het geel minder opvalt na een tijdje kijken maar het blijft geel.RAAF12 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:35:
Gele waas? Kijk je soms bij gloeilamplicht naar de TV. Kijk eens bij daglicht en een helderblauwe hemel naar de TV. Het scherm weerkaatst ook opvallend licht. De letters van ondertitelingen bij films moeten ook spierwit zijn.
Begrijp me niet verkeerd, het beeld is niet verkeerd met de kleurtemperatuur Warm actief. Maar ik vind het persoonlijk beter/realistischer uitzien met de kleurtemperatuur 'Standaard'
Ga maar eens voor de lol naar je kleurtemperatuur settings wanneer er een wit gedeelte in je scherm aanwezig is. Wissel dan maar eens tussen 'standaard / warm1 / warm 2'. Dan zal je opvallen hoe 'Warm' een oker-geelachtige tint geeft in je scherm.
Met film kijken is dit nog wel te doen, maar met name bij gamen werkt dit niet voor mij. Dan is standaard echt een stuk fijner om naar te kijken.
[ Voor 16% gewijzigd door ThaBEN op 12-06-2017 12:55 ]
Ok, maar waarom zie ik dat niet? Zijn de schermen van een KS8000 beter, of is het toch een software instelling. Of ligt het aan mijn ogen :-) Zuiver wit in Kelvin herken ik wel als 'sneeuwwit'
Toch zou ik je aanraden om D65 aan te houden voor al je apparaten met een scherm. Een hele boel apparaten hebben standaard een veel te koele kleurtemperatuur en zodra je een apparaat hebt dat afwijkt met een warmere kleurtemperatuur, gaat dat opvallen.ThaBEN schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:51:
[...]
Ik kan bevestigen dat je inderdaad een gele waas ziet bij warm 1 en 2. Dit ligt niet aan het omgevingslicht. Ik heb mijn TV meerdere weken op warm 2 en warm 1 getest maar het werkt niet voor mij. Je went er wel gedeeltelijk aan waardoor het geel minder opvalt na een tijdje kijken maar het blijft geel.
Begrijp me niet verkeerd, het beeld is niet verkeerd met de kleurtemperatuur Warm actief. Maar ik vind het persoonlijk beter/realistischer uitzien met de kleurtemperatuur 'Standaard'
Ga maar eens voor de lol naar je kleurtemperatuur settings wanneer er een wit gedeelte in je scherm aanwezig is. Wissel dan maar eens tussen 'standaard / warm1 / warm 2'. Dan zal je opvallen hoe 'Warm' een oker-geelachtige tint geeft in je scherm.
Enkele jaren geleden heb ik dit ook gedaan en ondertussen zou ik niet meer terug kunnen of willen naar het koele wit. Voor mij valt ieder scherm met een koele kleurtemperatuur direct op.
Dit is simpelweg een kwestie van gewenning. En tevens ook beter om aan te gaan wennen. Dat is niet alleen omdat content-makers gebruik maken van D65 als witpunt. Hierdoor wijkt het beeld bij een te koele witbalans af van hetgeen de maker het heeft bedoeld. Indien de maker een zo realistisch als mogelijk beeld bedoelde neer te zetten, zal het beeld feitelijk dus minder realistisch zijn met een koele kleurtemperatuur.
Maar ook omdat de golflengte van blauw licht niet zo goed is voor je hersenen als de zon ondergaat. Het licht uit de korte golflengte onderdrukt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine meer dan de andere golflengtes waardoor slaapproblemen kunnen ontstaan. Zeker voor mensen die vooral 's avonds televisie kijken, is het dus verstandig om een warmere kleurtemperatuur te gebruiken.
Dat is een hele goede tip en het geldt ook voor smartphones en laptops. In Windows 10 heet het Nachtlamp en Android en iOS heb ook iets dergelijks dat het beeld wat geliger maakt.
Dat klinkt interessant.Dimens schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:10:
[...]
Toch zou ik je aanraden om D65 aan te houden voor al je apparaten met een scherm. Een hele boel apparaten hebben standaard een veel te koele kleurtemperatuur en zodra je een apparaat hebt dat afwijkt met een warmere kleurtemperatuur, gaat dat opvallen.
Enkele jaren geleden heb ik dit ook gedaan en ondertussen zou ik niet meer terug kunnen of willen naar het koele wit. Voor mij valt ieder scherm met een koele kleurtemperatuur direct op.
Dit is simpelweg een kwestie van gewenning. En tevens ook beter om aan te gaan wennen. Dat is niet alleen omdat content-makers gebruik maken van D65 als witpunt. Hierdoor wijkt het beeld bij een te koele witbalans af van hetgeen de maker het heeft bedoeld. Indien de maker een zo realistisch als mogelijk beeld bedoelde neer te zetten, zal het beeld feitelijk dus minder realistisch zijn met een koele kleurtemperatuur.
Maar ook omdat de golflengte van blauw licht niet zo goed is voor je hersenen als de zon ondergaat. Het licht uit de korte golflengte onderdrukt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine meer dan de andere golflengtes waardoor slaapproblemen kunnen ontstaan. Zeker voor mensen die vooral 's avonds televisie kijken, is het dus verstandig om een warmere kleurtemperatuur te gebruiken.
Heb hier ook nog wat meer informatie kunnen vinden waarom je voor Warm 2 zou moeten kiezen:
Warm2 settings on samsung tvs - AVS Forum
En nog een video over het onderwerp:
Misschien dan toch nog maar eens een aantal dagen met Warm2 proberen.
Weet iemand of het mogelijk is om je witbalans (gedeeltelijk) af te stellen zonder dat je speciale apparatuur nodig hebt?
Ik ben opzoek naar een nieuwe 4K Smart TV voor gamen, films/series en tv te kijken, zelf speel ik momenteel op een Full HD Smart Tv.
Mijn budget is rond de 600 euro en de grote van de tv moet onder de 45 inch blijven , anders staat het niet mooi in mijn woonkamer. Heb zelf al een paar bekeken en kwam toen uit op de SAMSUNG UE43KU6400, vroeg me alleen af als jullie nog betere tips voor een 4K tv hebben.
Ik kan trouwens amper een 4K tv vinden met 100hz?
Mijn budget is rond de 600 euro en de grote van de tv moet onder de 45 inch blijven , anders staat het niet mooi in mijn woonkamer. Heb zelf al een paar bekeken en kwam toen uit op de SAMSUNG UE43KU6400, vroeg me alleen af als jullie nog betere tips voor een 4K tv hebben.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Mijn schoonbroer heeft na mijn 43KS7500 gezien te hebben zelf een 49ks7500 besteld. Bij TV Reus.
Blijkt dat die een Italiaans model geleverd hebben.
Maakt op zich niet zo heel veel uit, hij gebruikt externe decoder van KPN.
Maar het blijkt nu ook dat hier alleen maar een smart remote bij zit, geen gewone a.b.
Hij dacht eerst nog dat die ontbrak aan de verpakking, maar in de manual staat dat er inderdaad alleen maar een smart remote bij zit.
Nu vind ik de smart remote wel handig, maar zou zelf toch zeker ook een gewone erbij willen.
Maar het blijkt nu ook dat hier alleen maar een smart remote bij zit, geen gewone a.b.
Hij dacht eerst nog dat die ontbrak aan de verpakking, maar in de manual staat dat er inderdaad alleen maar een smart remote bij zit.

Nu vind ik de smart remote wel handig, maar zou zelf toch zeker ook een gewone erbij willen.
Klopt, alleen de Benelux modellen hebben er een normale afstandsbediening bij.M a r c o schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:33:
Mijn schoonbroer heeft na mijn 43KS7500 gezien te hebben zelf een 49ks7500 besteld. Bij TV Reus.
Hijdacht eerst nog dat die ontbrak aan de verpakking, maar in de manual staat dat er inderdaad alleen maar een smart remote bij zit.
![]()
Kan je los erbij kopen. Kijk wel even naar het goeie nummer. Origineel Samsung BN59-01247A Bijv. https://www.123afstandsbe...7A-afstandsbediening.html
[ Voor 58% gewijzigd door RAAF12 op 13-06-2017 20:27 ]
Je bedoelt dat je onder de 600 euro geen 4k tv kan vinden met 100hz neem ik aan.G_Dragon schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:25:
Ik ben opzoek naar een nieuwe 4K Smart TV voor gamen, films/series en tv te kijken, zelf speel ik momenteel op een Full HD Smart Tv.
Want 4k tv's met 100 hz zijn er genoeg alleen tja voor 600 euro kom je niet zo ver.
Zelf zou ik overigens liever een goede full hd hebben dan een 4k tv voor nog geen 600 euro.
Zeker op dat formaat heeft 4k alleen zin als je op 1 meter er vanaf zit anders zie je weinig verschil en word je juist beperkt door de kwaliteit van een 4k tv onder de 600 euro.
No offence natuurlijk maar de vraag is of je niet beter door spaart of gewoon een goede full hd koopt.
Wil je perse een 4k tv dan is het voor dat budget een prima tv.
[ Voor 15% gewijzigd door Arjant2 op 13-06-2017 22:38 ]
Dank u voor de reactie, ik wil graag over naar 4K om een upgrade. Niet omdat het hoge nood heeft, meestal als een tv de 5 jaar grens bereikt upgrade ik vaak. Kon alleen geen normale 4K tv vinden met 100HZ en ik zit nog best ver van de tv af.Arjant2 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:31:
[...]
Je bedoelt dat je onder de 600 euro geen 4k tv kan vinden met 100hz neem ik aan.
Want 4k tv's met 100 hz zijn er genoeg alleen tja voor 600 euro kom je niet zo ver.
Zelf zou ik overigens liever een goede full hd hebben dan een 4k tv voor nog geen 600 euro.
Zeker op dat formaat heeft 4k alleen zin als je op 1 meter er vanaf zit anders zie je weinig verschil en word je juist beperkt door de kwaliteit van een 4k tv onder de 600 euro.
No offence natuurlijk maar de vraag is of je niet beter door spaart of gewoon een goede full hd koopt.
Wil je perse een 4k tv dan is het voor dat budget een prima tv.
U raad mij dus aan om voor een goeie Full HD tv te gaan , inplaats van een 4K.
Had de mediamarkt al gebeld of dit model op voorraad was en daar hadden ze alleen maar een showmodel die ze zonder korting weg wouden doen, heb wel even duidelijk gemaakt dat hun ook heen tweedehands voor de volle pond zouden kopen ^^.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Je kunt natuurlijk ook upgraden door een betere full hd tv te kopen dan welke je nu hebt. Welke is dat? Of je spaart even door om bv volgend jaar voor €800 euro wel een goeie UHD tv met 100Hz te kopen? Ik heb niet het idee dat je je irriteert aan je huidige tv, maar "jeuk" hebt vanwege de 5-jaars grensG_Dragon schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:15:
[...]
Dank u voor de reactie, ik wil graag over naar 4K om een upgrade. Niet omdat het hoge nood heeft, meestal als een tv de 5 jaar grens bereikt upgrade ik vaak. Kon alleen geen normale 4K tv vinden met 100HZ en ik zit nog best ver van de tv af.
Klopt wel wat u zegt, heb echt * jeuk * om hem te vervangen, had dit vorig jaar al en toen ook uitgesteld haha. ik heb nu een full hd led tv (100Hz) met een oud smart menu, ik wil vooral 4K voor het helderde en betere beeldkwaliteit.ago schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:46:
[...]
Je kunt natuurlijk ook upgraden door een betere full hd tv te kopen dan welke je nu hebt. Welke is dat? Of je spaart even door om bv volgend jaar voor €800 euro wel een goeie UHD tv met 100Hz te kopen? Ik heb niet het idee dat je je irriteert aan je huidige tv, maar "jeuk" hebt vanwege de 5-jaars grens
Eigenlijk is dit aankoopadvies en dus offtopic, dus ik stuur je even een pb.G_Dragon schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:01:
[...]
Klopt wel wat u zegt, heb echt * jeuk * om hem te vervangen, had dit vorig jaar al en toen ook uitgesteld haha. ik heb nu een full hd led tv (100Hz) met een oud smart menu, ik wil vooral 4K voor het helderde en betere beeldkwaliteit.
@G_Dragon Probleem is een beetje dat er niet heel veel echt goede 4K tv's gemaakt worden op dat formaat. Dat wil niet zeggen dat de TV's slecht zijn, maar de topmodellen van de verschillende fabrikanten met de beste specs zijn er eigenlijk altijd alleen in groter formaat.
Dat gezegd hebbende, die Samsung is op zich een prima tv (prijs in ogenschouw nemende).
De review van Rtings.com kan je hier vinden, dit model is de KU6400 bij ons:
http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ku7000
Er zit alleen een andere voet onder zo te zien, maar dat doet samsung wel vaker in verschillende gebieden.
Dat gezegd hebbende, die Samsung is op zich een prima tv (prijs in ogenschouw nemende).
De review van Rtings.com kan je hier vinden, dit model is de KU6400 bij ons:
http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ku7000
Er zit alleen een andere voet onder zo te zien, maar dat doet samsung wel vaker in verschillende gebieden.
oh dat was niet mijn bedoeling, dacht juist omdat ik opzoek was naar de beste 4K tv van dit moment dat dit het juist topic was. ik wacht uw PB rustig afago schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:16:
[...]
Eigenlijk is dit aankoopadvies en dus offtopic, dus ik stuur je even een pb.
@G_Dragon In principe moet je hier zijn: Consumentenelektronica Aankoopadvies
Vandaar ook verder alleen commentaar op de Samsung, mocht je meerdere opties willen kan je het beste even een topic openen op dat subforum.
Vandaar ook verder alleen commentaar op de Samsung, mocht je meerdere opties willen kan je het beste even een topic openen op dat subforum.
Anoniem: 860083
Ik heb inmiddels ook vlekken op het scherm veroorzaakt door onze katten. Ik kan beamen dat deze schermreiniger perfekt werkt op de KS7000. Topspul!GRAD85 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:05:
Weet niet of het al voorbij gekomen is,maar heb het perfecte reinigingsmiddel gevonden voor deze moth eye coating schermen.
Bij mij werkte dat water\doekje verhaal niet ,nu zijn al die vlekken en strepen verdwenen![]()
http://www.philips.nl/c-p...ermreiniger/specificaties
Mijn ks7000 is nieuwe firmware aan het binnen halen! 1180. Ben benieuwd!
Ik heb mijn TV afgelopen dinsdag opnieuw gecalibreert met mijn calibratie disc en het gelige effect is nu (zo goed als) weg. Ik merkte dat met name door de contrast en de backlight verlichting wat hoger te zetten het wit nu ook echt wit is geworden.RAAF12 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:26:
Ok, maar waarom zie ik dat niet? Zijn de schermen van een KS8000 beter, of is het toch een software instelling. Of ligt het aan mijn ogen :-) Zuiver wit in Kelvin herken ik wel als 'sneeuwwit'
Tevens denk ik dat ook meespeelt dat je moet wennen aan de kleurtemperatuur 'Warm 2' indien je op je voorgaande TV altijd met de kleurtemperatuur 'Standaard' hebt gekeken. Hierdoor probeerde ik onbewust dat 'vertrouwde' beeld na te bootsen, terwijl ik eigenlijk al die tijd dus naar een verkeerd afgesteld scherm zat te kijken.
Heb de nieuwe instellingen nu 2 dagen in gebruik en ook mijn vrouw is van mening dat de kleuren nu perfect zijn, er geen gelige gloed meer aanwezig is en wit dus ook echt wit is zelfs met 'Warm 2'.
Nice!donpablo80 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 21:01:
Vanmiddag ook maar eens updaten en checken wat er anders is. Hopelijk heeft game mode nu een apart profiel voor HDR en SDR zodat die automatisch de juiste instellingen pakt. Hetzelfde hoop ik voor audio wanneer je wisselt tussen PCM of Bitstream als audio bron. Op deze 2 puntjes na ben ben ik super tevreden met de TV.
In de USA hebben ze onlangs ook een nieuwe firmware versie ontvangen. Deze voegt o.a. een Steam Link functionality toe aan de KS7000 (KS8000 in de USA)
Bron: NeoGAF - Samsung is adding Steam Link functionality to their latest line of Smart TVs
[ Voor 90% gewijzigd door ThaBEN op 15-06-2017 10:38 ]
Graag eens een uitleg van deze 1180 firmware update en van waar ?donpablo80 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 21:01:
Vorige was 1168 en nu ineens 1180 voor de ks7000,beetje vreemd dat deze doorschiet naar versie 1180
maar goed kan mij vergissen natuurlijk.
Ik kreeg 'm OTA binnen nadat ik op nu bijwerken had gedrukt. Van 1168 naar 1180 vind ik ook wel wat vreemd. Verder merk ik weinig van de update.karper34 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:09:
[...]
Graag eens een uitleg van deze 1180 firmware update en van waar ?
Vorige was 1168 en nu ineens 1180 voor de ks7000,beetje vreemd dat deze doorschiet naar versie 1180
maar goed kan mij vergissen natuurlijk.
https://us.community.sams...ed-everything/td-p/120948
Deze gebruiker is erg te spreken over de update.
[ Voor 12% gewijzigd door donpablo80 op 15-06-2017 11:30 ]
dan zal het wel een grotere update zijn. Tevens zegt die tevreden gebruiker de USB methode te hebben gebruikt. Maar deze kan ik nog niet vinden voor NL. Daarbij heeft hij het over 1180.5 en jullie over 1180.
Het zou natuurlijk mooi zijn als met deze nieuwe fw opeens 'alle problemen' zijn opgelost, maar ik zou zo'n eenzaam bericht en op een Samsung website wel met een flinke korrel zout nemendonpablo80 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:17:
[...]
Ik kreeg 'm OTA binnen nadat ik op nu bijwerken had gedrukt. Van 1168 naar 1180 vind ik ook wel wat vreemd. Verder merk ik weinig van de update.
https://us.community.sams...ed-everything/td-p/120948
Deze gebruiker is erg te spreken over de update.
Verder heeft Samsung nou niet echt een goede reputatie vwb nieuwe fw's (voor hun tv's). Geen changelog (of altijd dezelfde nonsense info)...vaak geen verschil merkbaar tov oude fw, en bij een hoop gebruikers komen er zelfs opeens nieuwe problemen naar boven. Enfin...het blijft simpelweg een crapshoot
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik zelf nog nooit (duidelijke/grote) issues ben tegengekomen na een fw update, en ik heb al sinds jaar&dag Samsung tv's...(klopt 'm wel even af...)
[ Voor 50% gewijzigd door dafmay op 15-06-2017 13:38 ]
Gisteren de UE55KU6000W binnen gekregen. Na alles naar wens te hebben ingesteld zag ik dat die aangaf dat er een nieuwe firmware was, die 1169 dus (er stond nog 1165 op). Na de update vond ik het zwart al zo extreem grijs. Je ziet het vooral als je die HDR optie aanzet, dan wordt zwart echt grijs. Dat was eerst niet.Jumpman schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:15:
Ik was net mijn TV aan het updaten van 1165 naar 1168. Ondertussen even kijken wat de verschillen waren en toen toch maar gestopt met updaten. Men zegt dat zwart veel grijzer wordt, met de update.
Gisterenavond las ik al over dit probleem op een Engelstalig forum avforums. Had ik dit geweten dan had ik die update niet uitgevoerd
Is er geen custom firmware beschikbaar misschien?
En als je de firmware update 1180 van vandaag uitvoert, is het beeld dan beter?
Ik heb ook gelezen dat ze dit bewust doen maar kan ik me eigenlijk niet voorstellen.Wel kan ik me voorstellen dat ze op de toestellen in de winkel dit trucje uitvoeren, maar het zou heel dom zijn om het product bij je bestaande klanten te downgraden op deze manier.
Hopelijk zal de volgende patch weer alles herstellen of nog beter laten uitzien dan voorheen.
Ik heb ook gelezen dat ze dit bewust doen maar kan ik me eigenlijk niet voorstellen.Wel kan ik me voorstellen dat ze op de toestellen in de winkel dit trucje uitvoeren, maar het zou heel dom zijn om het product bij je bestaande klanten te downgraden op deze manier.
Hopelijk zal de volgende patch weer alles herstellen of nog beter laten uitzien dan voorheen.
[ Voor 71% gewijzigd door ThaBEN op 15-06-2017 14:31 ]
Volgens mij is geen custom firmware voor de KU6000 TV's. Ik weet zo niet of je TV een oudere firmware accepteert, als je die via USB probeert te installeren.MaTr1x schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:52:
[...]
Gisteren de UE55KU6000W binnen gekregen. Na alles naar wens te hebben ingesteld zag ik dat die aangaf dat er een nieuwe firmware was, die 1169 dus (er stond nog 1165 op). Na de update vond ik het zwart al zo extreem grijs. Je ziet het vooral als je die HDR optie aanzet, dan wordt zwart echt grijs. Dat was eerst niet.
Gisterenavond las ik al over dit probleem op een Engelstalig forum avforums. Had ik dit geweten dan had ik die update niet uitgevoerdEr is ook geen mogelijkheid tot een downgrade. Ik heb ook al lopen spitten in het verborgen service menu, maar kon niks over Black vinden om aan te passen. Men zegt dat Samsung dit expres heeft gedaan, omdat dit 2016 model 'een oud model is'...
Is er geen custom firmware beschikbaar misschien?
Vanavond dan maar gelijk die 1180 proberen. Kijken of die ook de glitch oplost die ik al met 1165 had: Mijn Samsung receiver (van home cinema set) heeft geen ARC, dus geen geluid met de Netflix app dus heb een toslink kabel gebruikt. Dat werkt uiteraard.
Vreemde is alleen dat als ik in de geluid setup voor optical kies de receiver uitgaat, als ik de receiver aandoe springt de geluidsinstelling naar HDMI/receiver. Hij 'ziet' een HDMI, want dat is de HDMI-out van mijn receiver naar de TV (voor de mediaplayer), maar het geluid gaat toch echt via optical
Vreemde is alleen dat als ik in de geluid setup voor optical kies de receiver uitgaat, als ik de receiver aandoe springt de geluidsinstelling naar HDMI/receiver. Hij 'ziet' een HDMI, want dat is de HDMI-out van mijn receiver naar de TV (voor de mediaplayer), maar het geluid gaat toch echt via optical
Zit nog steeds op v1169 er is geen nieuwe OTA versie beschikbaar op de KS8000
Geen release notes bij de firmware update. Jammer. Ik ben beneuwd of het haperen op 1080i nu is opgelost.
Nope...inderdaad, hier ook nog niet (ik check wel handmatig even iedere dag...)RAAF12 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:09:
In de hoop dat de problemen met gevoelige CEC is opgelost. Geen ramp, maar zou wel lekker zijn
[ Voor 16% gewijzigd door dafmay op 15-06-2017 16:07 ]
De 1180.5 staat nu ook online op de website van Samsung NL.
http://www.samsung.com/nl/support/model/UE55KS7000SXXN
Iemand gaf het advies om de update via de website te downloaden en via USB stick uit te voeren.
http://www.samsung.com/nl/support/model/UE55KS7000SXXN
Iemand gaf het advies om de update via de website te downloaden en via USB stick uit te voeren.
Bron: https://us.community.sams...ed-everything/td-p/120948i recommend you all update via USB to 1180.5 and turn off any further updates. The picture quality has returned to 1155 to 1165 level of quality by upgrading via full image file and not using the patched version by way of direct internet auto update flashing patch version!
[ Voor 52% gewijzigd door ThaBEN op 15-06-2017 21:03 ]
Oh nu opeens wel als usb update voor onze KS8000 beschikbaar...vanavond dus maar eens uitvoeren deze update.RAAF12 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:09:
http://www.samsung.com/nl/support/model/UE75KS8000LXXN
Vreemd hoor ik krijg nix binnen via OTA. Blijkbaar is mijn IP range te ver weg :-)
Inderdaad versie 1180.5 staat op de NL site ter download. Dan maar op een USB stick zetten....
Inderdaad versie 1180.5 staat op de NL site ter download. Dan maar op een USB stick zetten....
[ Voor 36% gewijzigd door RAAF12 op 15-06-2017 16:29 ]
Ik doe het altijd via USB, werkt fijner vind ik. Lijkt mij ook wat sneller te werken als je update.
Weekend maar ff aan de gang.
Vraagje:
Hebben jullie ook dat de uitgebreide remote trager werkt als de kleine luxe versie???
tv = UE55KS8000
Weekend maar ff aan de gang.
Vraagje:
Hebben jullie ook dat de uitgebreide remote trager werkt als de kleine luxe versie???
tv = UE55KS8000
Ik heb het idee dat de audio lag minder is geworden met de nieuwe firmware update . Als ik Resogun speel op mijn PS4 pro (in 4K met HDR mode aan) hoor je een vrouwelijke stem (soort commentator) die dingen roept. De stem hoor je door zowel de TV als door een speakertje in de PS4 controller.
Met audio vertraging op 0 hoorde ik voor de firmware update nog een kleine echo. Oftewel de audio die uit de tv kwam was iets later dan de audio uit de controller.
Na de patch klinkt het geluid uit de TV en controller synchroon.
Hier kwam ik per toeval achter.
Ook was ik mijn PC aan het bekijken via de TV (HDMI kabel vanuit PC naar TV). Daarna starte ik mijn PS4 en het kaneel bleef op PC staan. Het lijkt alsof ze de auto HDMI switch functie verwijderd hebben.
Voorheen sprong de TV altijd naar het kanaal van het apparaat dat als laatste werd ingeschakeld welke via HDMI was aangesloten op de TV. Dus als de vrouw TV was aan het kijken en ik zette daarna de PC aan, sprong de TV over naar de PC. Dit lijkt dus ook verholpen te zijn.
Andere mensen nog kunnen ontdekken wat er anders is na de nieuwe update?
Met audio vertraging op 0 hoorde ik voor de firmware update nog een kleine echo. Oftewel de audio die uit de tv kwam was iets later dan de audio uit de controller.
Na de patch klinkt het geluid uit de TV en controller synchroon.
Hier kwam ik per toeval achter.
Ook was ik mijn PC aan het bekijken via de TV (HDMI kabel vanuit PC naar TV). Daarna starte ik mijn PS4 en het kaneel bleef op PC staan. Het lijkt alsof ze de auto HDMI switch functie verwijderd hebben.
Voorheen sprong de TV altijd naar het kanaal van het apparaat dat als laatste werd ingeschakeld welke via HDMI was aangesloten op de TV. Dus als de vrouw TV was aan het kijken en ik zette daarna de PC aan, sprong de TV over naar de PC. Dit lijkt dus ook verholpen te zijn.
Andere mensen nog kunnen ontdekken wat er anders is na de nieuwe update?
[ Voor 27% gewijzigd door ThaBEN op 15-06-2017 21:08 ]
http://www.samsung.com/nl/support/model/UE55KU6000WXXN (1180.5)
Zie geen verschil met HDR+ aan, nog steeds wat grijzer. Na update en factory reset stond beeldmodus op Standaard. Nu op Natural ingesteld en dat geeft eigenlijk wel mooi strak beeld met goed zwart.
Enige verschil dat ik zag is dat voorheen de kleurtint na een reset op Warm 2 stond, nu staat die direct op Standaard. Voorheen vond ik Warm 2 ook het mooiste beeld geven, nu eigenlijk Standaard. Dus lijkt dat daar iets is veranderd.
Voor de rest nog steeds die 'glitch' met optical, maar daar kan ik mee leven.
Edit: alleen nog getest met dezelfde aflevering op Netflix die ik gisteren ook heb gezien. Valt me nu op dat er bij veel beweging een soort aura om de hoofden van mensen is. Dat zag ik op me vorige Samsung ook, maar daarvoor schakelde ik alle beeldverbeterende functies en 100Hz uit. Heb dat gisteren eigenlijk niet gezien met deze tv. Maar kan me vergissen.
Zie geen verschil met HDR+ aan, nog steeds wat grijzer. Na update en factory reset stond beeldmodus op Standaard. Nu op Natural ingesteld en dat geeft eigenlijk wel mooi strak beeld met goed zwart.
Enige verschil dat ik zag is dat voorheen de kleurtint na een reset op Warm 2 stond, nu staat die direct op Standaard. Voorheen vond ik Warm 2 ook het mooiste beeld geven, nu eigenlijk Standaard. Dus lijkt dat daar iets is veranderd.
Voor de rest nog steeds die 'glitch' met optical, maar daar kan ik mee leven.
Edit: alleen nog getest met dezelfde aflevering op Netflix die ik gisteren ook heb gezien. Valt me nu op dat er bij veel beweging een soort aura om de hoofden van mensen is. Dat zag ik op me vorige Samsung ook, maar daarvoor schakelde ik alle beeldverbeterende functies en 100Hz uit. Heb dat gisteren eigenlijk niet gezien met deze tv. Maar kan me vergissen.
[ Voor 23% gewijzigd door MaTr1x op 15-06-2017 21:57 ]
Ik zie net dat mijn witbalans 2-punts en 10-punts actief stonden na de patch met daarin oude waardes (die ik niet meer gebruikte)
Heb alles gerest naar standaard witbalans instellingen en het beeld ziet er beter uit.
***Update***
Gisteravond laat nog even wat testjes gedaan met de TV in een zeer donkere kamer. Wanneer er nu een volledig zwart beeld verschijnt is de uniformiteit van het zwart veel beter dan voor de firmware update. Met name in de hoeken van mijn scherm had ik last van 'light bleeding' waardoor je lichtgrijze vlekken zag ontstaan op deze locaties, wanneer het beeld totaal zwart hoorde te zijn. Dit ziet er na de firmware update een stuk strakker uit.
Tip:
Ik heb voor de zekerheid de automatische update optie uitgeschakeld op de TV. Zou zonde zijn als een toekomstige update wederom ervoor zorgt dat de prestaties van de TV minder wordt. En gezien je niet terug kunt gaan naar een eerdere firmware versie wacht ik voortaan liever eerst de reviews af van een toekomstige update, alvorens ik deze zelf ga uitvoeren op mijn TV.
In het verleden is al naar voren gekomen dat een nieuwe firmware update van Samsung niet altijd betekend dat je beeldkwaliteit er beter van wordt. In sommige gevallen zelfs slechter.
Ik wil iedereen dan ook adviseren om de automatische update optie op je TV uit te schakelen en voortaan handmatig updates uit te voeren via USB stick. Maar dan wel pas nadat men weet wat het effect is van de nieuwe firmware update voor jouw specifieke toestel.
Heb alles gerest naar standaard witbalans instellingen en het beeld ziet er beter uit.
***Update***
Gisteravond laat nog even wat testjes gedaan met de TV in een zeer donkere kamer. Wanneer er nu een volledig zwart beeld verschijnt is de uniformiteit van het zwart veel beter dan voor de firmware update. Met name in de hoeken van mijn scherm had ik last van 'light bleeding' waardoor je lichtgrijze vlekken zag ontstaan op deze locaties, wanneer het beeld totaal zwart hoorde te zijn. Dit ziet er na de firmware update een stuk strakker uit.
Tip:
Ik heb voor de zekerheid de automatische update optie uitgeschakeld op de TV. Zou zonde zijn als een toekomstige update wederom ervoor zorgt dat de prestaties van de TV minder wordt. En gezien je niet terug kunt gaan naar een eerdere firmware versie wacht ik voortaan liever eerst de reviews af van een toekomstige update, alvorens ik deze zelf ga uitvoeren op mijn TV.
In het verleden is al naar voren gekomen dat een nieuwe firmware update van Samsung niet altijd betekend dat je beeldkwaliteit er beter van wordt. In sommige gevallen zelfs slechter.
Ik wil iedereen dan ook adviseren om de automatische update optie op je TV uit te schakelen en voortaan handmatig updates uit te voeren via USB stick. Maar dan wel pas nadat men weet wat het effect is van de nieuwe firmware update voor jouw specifieke toestel.
[ Voor 82% gewijzigd door ThaBEN op 16-06-2017 08:43 ]
Een minderheid zal er iets aan hebben, maar met 1180 is er ook HDR-ondersteuning bij UHD-tv via de interne tuner.
Ik blijf het jammer vinden dat het uitzetten van overscan niet mogelijk is bij SD-uitzendingen. Bij beeld dat al een lagere resolutie heeft wordt dus nog eens ingezoomd, zodat er beeld en scherpte verloren gaat. Dezelfde uitzending bij een externe dvb-decoder ziet er bijgevolg beter uit.
Ik blijf het jammer vinden dat het uitzetten van overscan niet mogelijk is bij SD-uitzendingen. Bij beeld dat al een lagere resolutie heeft wordt dus nog eens ingezoomd, zodat er beeld en scherpte verloren gaat. Dezelfde uitzending bij een externe dvb-decoder ziet er bijgevolg beter uit.
Daar kwam ik gisteren ook achter. Zag dat de 65MU7000 bij enkele winkels flink in prijs is verlaagd. Ben al even op zoek naar een 65" tv rond de 1500 euro. Liefst een 100/120 hz VA-paneel. Sony had de afgelopen jaren wat interessante tv's in die range, maar rust ze nu allemaal uit met ips-panelen. De MU7000 zou mogelijk interessant zijn, ware het niet dat nergens duidelijkheid te krijgen is over de refresh rate.Dimens schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 09:55:
[...]
Fabrikanten geven dat niet graag meer vrij omdat ze liever met nietszeggende marketingtermen en hoge cijfers adverteren zoals PQI. Daarmee kun je de waarde als fabrikant zo hoog maken als je wilt waardoor het net lijkt of de televisie in dat opzicht beter is dan de concurrent met een lagere waarde.
Voor werkelijke waardes zul je bij de professionele reviewers zijn.
Contact met Samsung levert een antwoord op waarin men verwijst naar de pqi en dus niet "weet" wat de native refresh rate van het paneel is.
Omdat ik op ruim 3 meter zit is uhd geen noodzaak, dus overweeg ik om dan voor een fhd sony w855c te gaan waarvan zeker is dat deze juddervrij omgaat met 24p materiaal.
Zelfs dat is geen garantie dat er geen automatische updates worden uitgevoerd! Samsung kan besluiten een fw automatisch te pushen en te laten installeren. Dit is welbekend. Zie AVSforums...ThaBEN schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:27:
Enige echte manier om het te voorkomen is door de netwerkkabel los te koppelen. Maar goed...dat is natuurlijk geen optie.
Hahadafmay schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:25:
[...]
Zelfs dat is geen garantie dat er geen automatische updates worden uitgevoerd! Samsung kan besluiten een fw automatisch te pushen en te laten installeren. Dit is welbekend. Zie AVSforums...
Enige echte manier om het te voorkomen is door de netwerkkabel los te koppelen. Maar goed...dat is natuurlijk geen optie.
Yupkarper34 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:01:
[...]
Hahanetwerkkabel
eruit is wel een goeie voor de vrijdagmorgen
(zoals ik al aangaf het is de enige optie...maar tegelijkertijd natuurlijk een non-optie)
YesYes,al moet ik eerlijk bekennen en met name de firmware van Samsung deze 1180.5 als ik lees er ook niet al te vrolijk van wordt op deze vrijdagmorgen,terwijl ThaBen er wel vrolijk over is.dafmay schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:02:
[...]
Yup![]()
(zoals ik al aangaf het is de enige optie...maar tegelijkertijd natuurlijk een non-optie)
https://us.community.sams...te-for-KS8000/td-p/119376
Maar goed zal nog wel genoeg over vermeld gaan worden tbv van de FW update
Ik gebruik mijn Samsung UE43KU6000 het meest met mijn PlayStation 4 Pro en PC en ik ga toch maar niet updaten van 1165 naar 1180.5:
I'm still seeing flickering red lines in game mode with the new firmware update 1180.5.
I'm still seeing flickering red lines in game mode with the new firmware update 1180.5.
Ik heb gisteren nog niet echt tijd gehad om uitvoerig na te kijken hoe de nieuwe fw zich houdt. Wat me wel is opgevallen is dat er nu (bijna) niet meer het CI+ 'geen signaal' venster wordt getoond bij schakelen van hdmi terug naar TV (kijken). Dat was met de vorige fw schering&inslag. Lijkt opgelost...en dat zou fijn zijnkarper34 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:16:
[...]
YesYes,al moet ik eerlijk bekennen en met name de firmware van Samsung deze 1180.5 als ik lees er ook niet al te vrolijk van wordt op deze vrijdagmorgen,terwijl ThaBen er wel vrolijk over is.
https://us.community.sams...te-for-KS8000/td-p/119376
Maar goed zal nog wel genoeg over vermeld gaan worden tbv van de FW update
Het HDMI switching probleem is er helaas nog steeds...dat heb ik getest. Is een bekend probleem en Samsung heeft aangegeven dit met een komende fw update te gaan verhelpen...hopelijk snel.
Zie :
https://www.theverge.com/...rums-complaints-statement
https://www.theverge.com/...hdmi-switching-complaints
Valt mij wel op dat er maar weinig vragen gesteld worden op bij en bij TV sector van ,moet toch een hulpmiddel zijn voor de consument :dafmay schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:31:
[...]
Ik heb gisteren nog niet echt tijd gehad om uitvoerig na te kijken hoe de nieuwe fw zich houdt. Wat me wel is opgevallen is dat er nu (bijna) niet meer het CI+ 'geen signaal' venster wordt getoond bij schakelen van hdmi terug naar TV (kijken). Dat was met de vorige fw schering&inslag. Lijkt opgelost...en dat zou fijn zijn![]()
Het HDMI switching probleem is er helaas nog steeds...dat heb ik getest. Is een bekend probleem en Samsung heeft aangegeven dit met een komende fw update te gaan verhelpen...hopelijk snel.
Zie :
https://eu.community.samsung.com/t5/nl/ct-p/nl
Dat zou je denken inderdaad, en het zou fijn zijn...maar de ervaring leert dat (zeker) Samsung nu niet de meest geweldige is vwb service...karper34 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:48:
[...]
Valt mij wel op dat er maar weinig vragen gesteld worden op bij en bij TV sector van ,moet toch een hulpmiddel zijn voor de consument :
https://eu.community.samsung.com/t5/nl/ct-p/nl
Je bent als consument uiteindelijk toch meestal aangewezen op diverse forums (fora?) voor info en hulp/oplossingen...
De XE85 en XE90 zijn allebei VA modellenKlaasjeNL schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:48:
[...]
Daar kwam ik gisteren ook achter. Zag dat de 65MU7000 bij enkele winkels flink in prijs is verlaagd. Ben al even op zoek naar een 65" tv rond de 1500 euro. Liefst een 100/120 hz VA-paneel. Sony had de afgelopen jaren wat interessante tv's in die range, maar rust ze nu allemaal uit met ips-panelen. De MU7000 zou mogelijk interessant zijn, ware het niet dat nergens duidelijkheid te krijgen is over de refresh rate.
Contact met Samsung levert een antwoord op waarin men verwijst naar de pqi en dus niet "weet" wat de native refresh rate van het paneel is.
Omdat ik op ruim 3 meter zit is uhd geen noodzaak, dus overweeg ik om dan voor een fhd sony w855c te gaan waarvan zeker is dat deze juddervrij omgaat met 24p materiaal.
Zie dat de 65" €300 cashback hebben dus de XE85 in 65" is mogelijk al onder de €1500 (al zou ik nog steeds voor de XE90 zijn vanwege de direct-LED backlight en tot zover gerapporteerd vrij perfecte uniformiteit wat vertical banding betreft; enkel de hoeken wat donkerder maar dat is dan weer standaard bij direct-LED)
Oja, de 65MU7000 zou ook 100Hz moeten zijn ja, enkel de 49" met lagere PQI (naar zeggen) niet.
[ Voor 15% gewijzigd door apis29 op 16-06-2017 12:39 ]
Hmm vreemd. De link wat jij aangeeft heeft het over de aankomende firmware update, maar betreft een artikel van 24 mei. Dat zou dus deze firmware update moeten zijn.dafmay schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:31:
[...]
Zie :
Ik zal nog eens met meerdere bronnen testen. Maar als ik mijn PC heb aanstaan op de TV (HDMI poort 3) en ik zet daarna mijn PS4 aan (HDMI poort 1) blijft het signaal nu op PC staan. Voor de patch sprong hij dan direct over naar de PS4. Ik zal dit binnenkort ook eens andersom proberen en met andere bronnen die op andere HDMI poorten zijn aangesloten.
Ook moet je controleren dat HDMI-CEC uit staat op je TV. En indien van toepassing, ook op je randapparatuur zoals je PS4 welke je via HDMI op de TV hebt aangesloten
Ter info:
Ik heb zelf de EU55KS7000. En heb de update als volgt uitgevoerd:
- File van 1,2 GB gedownload van Samsung site en op USB stick gezet.
- TV geupdate via de USB stick.
- Toen de update gereed was de TV voor circa 1 minuut van de stroom afgehaald.
Ik weet niet of het waar is maar had ergens gelezen dat de volledige file via USB stick beter resultaat geeft dan de update via internet. De file op de website van Samsung is groter dan wanneer je de TV rechtstreeks via internet update. Via de file op de website van Samsung zou een volledige clean firmware instal uitgevoerd worden, via de tv zelf wordt enkel de bestaande firmware geupdate.
Ook werd het advies gegeven om de TV een volledige powercycle te geven nadat je de update hebt uitgevoerd. Dus echt volledig van de netstroom af en niet op stand-by.
Misschien maakt dat een verschil?
[ Voor 12% gewijzigd door ThaBEN op 16-06-2017 13:07 ]
Bij mij is het specifiek het volgende probleem :
Ik heb een Humax HD recorder (5050c) welke ieder uur automatisch 5 minuten uit standby gaat (maar ook weer niet volledig aanslaat) tbv de CI+ smartcard. Vraag me niet wat precies...ik heb geen idee. Dit is echter verder niet in te stellen of uit te schakelen binnen de Humax.
Welnu...iedere keer dat dit gebeurt dan herkent de Samsung het signaal (ook al gaat de Humax niet geheel 'aan') en switched naar het hdmi kanaal van de Humax...heel erg onhandig.
Kortom...momenteel de Humax op m'n AVR aangesloten, en binnen de video settings van de Marantz diverse hdmi / CEC / ARC settings aangepast zodat deze ervoor zorgen dat de TV niet automatisch op hdmi van Humax springt ieder uur.
Bijkomend nadeel hiervan is dat de aanpassingen in de settings van de Marantz niet mijn voorkeur hebben omdat je hiermee een aantal automatisch geregelde zaken vanuit de AVR mbt geluid vanaf TV weer in de war schopt.
Kortom...ik heb het provisorisch op weten te lossen voor nu...maar het houdt niet over.
Ik heb een Humax HD recorder (5050c) welke ieder uur automatisch 5 minuten uit standby gaat (maar ook weer niet volledig aanslaat) tbv de CI+ smartcard. Vraag me niet wat precies...ik heb geen idee. Dit is echter verder niet in te stellen of uit te schakelen binnen de Humax.
Welnu...iedere keer dat dit gebeurt dan herkent de Samsung het signaal (ook al gaat de Humax niet geheel 'aan') en switched naar het hdmi kanaal van de Humax...heel erg onhandig.
Kortom...momenteel de Humax op m'n AVR aangesloten, en binnen de video settings van de Marantz diverse hdmi / CEC / ARC settings aangepast zodat deze ervoor zorgen dat de TV niet automatisch op hdmi van Humax springt ieder uur.
Bijkomend nadeel hiervan is dat de aanpassingen in de settings van de Marantz niet mijn voorkeur hebben omdat je hiermee een aantal automatisch geregelde zaken vanuit de AVR mbt geluid vanaf TV weer in de war schopt.
Kortom...ik heb het provisorisch op weten te lossen voor nu...maar het houdt niet over.
Antwoord gelezen tbv 1180.5 in mijn pauze
zie onderstaand bericht erover :
https://eu.community.sams...e-update/m-p/214349#M2402
Je bedoelt te zeggen dat je op jouw tv nog niet de nieuwe fw aangeboden krijgt? Waarom doe je eigenlijk niet de usb update...heb ik ook gedaan en dat werkt prima.karper34 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:02:
Antwoord gelezen tbv 1180.5 in mijn pauze
Eerlijk gezegd draai ik nog met de oude 1168 en zie geen problemen,alles draait en ben een gelukkig mens en geen gelazer met van alles wat ik hier zoal leest.dafmay schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:05:
[...]
Je bedoelt te zeggen dat je op jouw tv nog niet de nieuwe fw aangeboden krijgt? Waarom doe je eigenlijk niet de usb update...heb ik ook gedaan en dat werkt prima.
Enig minpuntje,althans is dat de snelheid van Neflix langzaam op gang komt op de KS7000 en blijft staan op 15,98 Mbps,terwijl mijn andere Oled 65 EF950 doorschiet naar 41.65 Mpbs zowel draadloos/bekabeld en gescheiden,maar voor de beeldkwaliteit van de KS7000 allen maar lof,een test gedaan met de 65 inch op twee meter afstand met de serie Sense van Netflix,dat is megascherp kijken op de KS7000,daar kan de oled niet tegen op
Heb eigenlijk spijt dat ik niet groter bent gegaan

Ik merk overigens wel dat alles een stuk sneller&soepeler werkt met de nieuwste fw dan voorheen (1169), m.n. Netflix, Amazon Prime, Youtube, als ook tv settings menu en de Guide bijvoorbeeld. Was ik vergeten te melden eerder. Is een eerste indruk van gisteravond...
Ja hier ergens ook nog steeds gedeeltelijk 'spijt' dat ik niet voor 55" ben gegaan...had best gekund (in mijn relatief kleine woonkamer). Lang getwijfeld over OLED (LG B7), maar toch besloten nog 1-2 jaartjes uit te zingen met LCD, en dan over naar OLED (2 jaar verder...alle kinderziektes eruit, en techniek uit de prille opstartfase).
Ja hier ergens ook nog steeds gedeeltelijk 'spijt' dat ik niet voor 55" ben gegaan...had best gekund (in mijn relatief kleine woonkamer). Lang getwijfeld over OLED (LG B7), maar toch besloten nog 1-2 jaartjes uit te zingen met LCD, en dan over naar OLED (2 jaar verder...alle kinderziektes eruit, en techniek uit de prille opstartfase).
Ach je weet het gelukkig,afstand tbv UHD TV beelden,zijn en is de bepalende factor,is al genoeg over gereptdafmay schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:45:
Ik merk overigens wel dat alles een stuk sneller&soepeler werkt met de nieuwste fw dan voorheen (1169), m.n. Netflix, Amazon Prime, Youtube, als ook tv settings menu en de Guide bijvoorbeeld. Was ik vergeten te melden eerder. Is een eerste indruk van gisteravond...
Doe maar eens een test,ga er vlak voor staan en ga dan naar achter zover mogelijk,dan zie je enorm verschil,
en ja Oled,ben er klaar mee,is een hype sinds een jaar of twee,voor mij veels te donker in mijn omgeving met heel licht en dan een paarse gloed als die uitstaat en wordt heel veel overgeschreven over upscalen dat de oled het niet haalt met de lcd en ja oled heel de dag met de volle zon erop,brrrrrrrrrrr
En ja lekker belangrijk dat diepe zwart,ben er nu wel klaar mee
Ah...da's een duidelijk verhaal dan inderdaad
Voorlopig nog even geen OLED.
Ben sowieso enorm tevreden over mijn KS8000 (zeker ihkv prijs tov OLED).
Ben sowieso enorm tevreden over mijn KS8000 (zeker ihkv prijs tov OLED).
Kreeg net een 65KS8000 geleverd, was zo blij als een kind. Maar bij de inspectie zag ik een paar minuscule vlekjes (lichtgrijs van kleur, halve cm bij een halve cm) die ik met geen mogelijkheid eruit gepoetst kreeg. Ook de verkopende partij (eigen bezorgers) lukte het niet. Hij begreep ook dat ik dit niet accepteerde. Balen maar even verder zoeken. Wat zijn die vlekjes precies?
Even graag wat meer info graag,wellicht kan je wat meer reacties erop krijgenago schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:49:
Kreeg net een 65KS8000 geleverd, was zo blij als een kind. Maar bij de inspectie zag ik een paar minuscule vlekjes (lichtgrijs van kleur, halve cm bij een halve cm) die ik met geen mogelijkheid eruit gepoetst kreeg. Ook de verkopende partij (eigen bezorgers) lukte het niet. Hij begreep ook dat ik dit niet accepteerde. Balen maar even verder zoeken. Wat zijn die vlekjes precies?
Wat heb ik gedaan met uitpakken,(katoenen handschoenen heb ik gebruikt)
weet als geen ander,dat en met name dit soort beeldschermen vlekken laat zien,als je deze vastpakt met je blote handen(huidvet)
dus kan dat het zijn? of zit het overal op je scherm ?
ik hoop het van niet voor je.
Ik heb 'm dus niet gekocht hè. Na zorgvuldige inspectie geweigerd. Ik weet dat je vingervlekken er lastig uitkrijgt, ik had hiervoor de 55KS7000. Het was dus geen vingervlekje, ik heb als een malle staan poetsen met een antistatisch doekje. Vervolgens ook heel lichtjes bevochtigd, dat hielp ook niet. Het lijkt in het glas zelf te zitten. Ik had goed vergelijkingsmateriaal, m'n oude tv was smetteloos.karper34 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:19:
[...]
Even graag wat meer info graag,wellicht kan je wat meer reacties erop krijgen
Wat heb ik gedaan met uitpakken,(katoenen handschoenen heb ik gebruikt)
weet als geen ander,dat en met name dit soort beeldschermen vlekken laat zien,als je deze vastpakt met je blote handen(huidvet)
dus kan dat het zijn? of zit het overal op je scherm ?
ik hoop het van niet voor je.
Nee, het zat niet overal, een klein clustertje vlekken rechtsonderin. En je zag ook een soort van stippellijn, geen idee wat dat is.
[ Voor 6% gewijzigd door ago op 16-06-2017 15:30 ]
Indien je de tv inmiddels zoals je zegt niet hebt gekocht/geaccepteerd, dan zou ik mijzelf verder ook niet druk maken of bovenwater willen krijgen wat de vlekjes kunnen zijn. Ga er maar gewoon vanuit dat dit niet normaal is, zeker als je de vlekjes (zijn blijkbaar niet oppervlakkig) niet wegkrijgt dmv poetsen. Even wachten op het vervangend toestel (gaan we van uit...toch?)...en dan lekker genieten van de nieuwe aanwinst
Nou dat was hun laatste, dus ik zal verder moeten zoeken. Maar ze zijn overal dik over de €2000. De 1dayfly-actie (€1799) van vorige week heb ik helaas gemist.dafmay schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:32:
Indien je de tv inmiddels zoals je zegt niet hebt gekocht/geaccepteerd, dan zou ik mijzelf verder ook niet druk maken of bovenwater willen krijgen wat de vlekjes kunnen zijn. Ga er maar gewoon vanuit dat dit niet normaal is, zeker als je de vlekjes (zijn blijkbaar niet oppervlakkig) niet wegkrijgt dmv poetsen. Even wachten op het vervangend toestel (gaan we van uit...toch?)...en dan lekker genieten van de nieuwe aanwinst
Ja da's dan natuurlijk wél balen...maar is het niet gewoon zo dat je recht hebt op een vervangend toestel tegen dezelfde prijs indien het 1e exemplaar technisch niet in orde was?ago schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:41:
[...]
Nou dat was hun laatste, dus ik zal verder moeten zoeken. Maar ze zijn overal dik over de €2000. De 1dayfly-actie (€1799) van vorige week heb ik helaas gemist.
Ik had de mijne bij TV reus gekocht. Ging ook om de 55". Daar staat stond wel dat ze direct leverbaar waren, nu staat er binnen 1-3 dagen. Huidige prijs is €1299.ago schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:41:
[...]
Nou dat was hun laatste, dus ik zal verder moeten zoeken. Maar ze zijn overal dik over de €2000. De 1dayfly-actie (€1799) van vorige week heb ik helaas gemist.
Hun prijzen fluctueren meerdere malen per dag. Had mijne gekocht in een dagsale voor €1189
De toestellen zijn End of life. Worden niet meer gemaakt door Samsung. Dus als de winkel er maar 1 op voorraad heeft en die is defect zal het lastig worden voor de winkelier om een vervangende te regelen.dafmay schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:56:
[...]
Ja da's dan natuurlijk wél balen...maar is het niet gewoon zo dat je recht hebt op een vervangend toestel tegen dezelfde prijs indien het 1e exemplaar technisch niet in orde was?
[ Voor 34% gewijzigd door ThaBEN op 16-06-2017 16:00 ]
Dat klopt. Het betreft wel een Europees model maar geen Benelux model. Dat betekend dat je enkel de smart remote erbij krijgt en niet de standaard remote. Echter bij navraag (via de chat app op hun website) kreeg ik alsnog gratis een standaard remote toegestuurd welke volledig gesealed en verpakt was in officiële Samsung branded plastic.
Dus ik zou even goed rondkijken of je nog een NL model kan vinden. En afhankelijk van hoe graag je dit type model wil hebben ook 'grijze import' overwegen. Een grijze import TV is wellicht beter dan helemaal geen TV.
Dus ik zou even goed rondkijken of je nog een NL model kan vinden. En afhankelijk van hoe graag je dit type model wil hebben ook 'grijze import' overwegen. Een grijze import TV is wellicht beter dan helemaal geen TV.
[ Voor 21% gewijzigd door ThaBEN op 16-06-2017 16:12 ]
Is de MU serie echt veel slechter dan de KS?ThaBEN schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:08:
Dat klopt. Het betreft wel een Europees model maar geen Benelux model. Dat betekend dat je enkel de smart remote erbij krijgt en niet de standaard remote. Echter bij navraag (via de chat app op hun website) kreeg ik alsnog gratis een standaard remote toegestuurd welke volledig gesealed en verpakt was in officiële Samsung branded plastic.
Het is nog steeds een goed toestel, maar inderdaad minder dan de KS serie en bijna net zo duur.
Was het niet zo dat de kleinere modellen van de MU serie een 8 bit scherm hadden i.p.v. een 10 bit scherm? Daar moet je wel even verder onderzoek naar doen.
Was het niet zo dat de kleinere modellen van de MU serie een 8 bit scherm hadden i.p.v. een 10 bit scherm? Daar moet je wel even verder onderzoek naar doen.
Net dubbelgechecked, en mijn TV heeft geen last meer van automatisch HDMI switch. Net TV digitaal, PS4 en PC meerdere malen in verschillende volgordes opgestart en het beeld blijft staan op de bron waarop de tv is ingesteld.ThaBEN schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:50:
[...]
Ik zal nog eens met meerdere bronnen testen. Maar als ik mijn PC heb aanstaan op de TV (HDMI poort 3) en ik zet daarna mijn PS4 aan (HDMI poort 1) blijft het signaal nu op PC staan. Voor de patch sprong hij dan direct over naar de PS4. Ik zal dit binnenkort ook eens andersom proberen en met andere bronnen die op andere HDMI poorten zijn aangesloten.
Ook moet je controleren dat HDMI-CEC uit staat op je TV. En indien van toepassing, ook op je randapparatuur zoals je PS4 welke je via HDMI op de TV hebt aangesloten
Ter info:
Ik heb zelf de EU55KS7000. En heb de update als volgt uitgevoerd:
- File van 1,2 GB gedownload van Samsung site en op USB stick gezet.
- TV geupdate via de USB stick.
- Toen de update gereed was de TV voor circa 1 minuut van de stroom afgehaald.
Ik weet niet of het waar is maar had ergens gelezen dat de volledige file via USB stick beter resultaat geeft dan de update via internet. De file op de website van Samsung is groter dan wanneer je de TV rechtstreeks via internet update. Via de file op de website van Samsung zou een volledige clean firmware instal uitgevoerd worden, via de tv zelf wordt enkel de bestaande firmware geupdate.
Ook werd het advies gegeven om de TV een volledige powercycle te geven nadat je de update hebt uitgevoerd. Dus echt volledig van de netstroom af en niet op stand-by.
Misschien maakt dat een verschil?
Enige? Hele volkstammen hebben een WiFi verbinding met de TV. Scheelt vaak een draad trekkendafmay schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:02:
[...]
Yup![]()
Zo...je bent al heel vroeg aan het bier en de whiskeyRAAF12 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:23:
[...]
Enige? Hele volkstammen hebben een WiFi verbinding met de TV. Scheelt vaak een draad trekken

Let op!ThaBEN schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:07:
[...]
Net dubbelgechecked, en mijn TV heeft geen last meer van automatisch HDMI switch. Net TV digitaal, PS4 en PC meerdere malen in verschillende volgordes opgestart en het beeld blijft staan op de bron waarop de tv is ingesteld.
Je moet wel Anynet+ (HDMI-CEC) uitschakelen op je TV. Anders zal er alsnog automatisch geswitched worden.