Nog een belangrijke tip voor iedereen die een 4k TV bezit in combinatie met een PS4 Pro of XBOX One S. Ik gebruik zelf de KS7000 met een PS4 Pro maar waarschijnlijk geldt dit voor alle 4K TV's.
Let op! Ik heb onderstaand verhaal nog niet 100% kunnen bevestigen maar heb wel sterk het vermoeden dat het klopt.
Zoals jullie weten hebben TV's vaak een aparte 'Game mode' om de input lag zo laag mogelijk te krijgen. Nu lijkt het dat de input lag op deze TV via een PS4 Pro (en vermoedelijk ook voor XBOX One S) zo goed als geen verschil heeft in vergelijking met 'Game mode' indien je de console zelf hebt ingesteld op 4K.
Ik zal het proberen kort te houden. Ik heb een aantal testen uitgevoerd en ben er zo goed als zeker van dat het volgende het geval is.
Gebruik je een gameconsole die geen 4k resolutie ondersteund dan zal in dat geval je TV het beeld moeten upscalen naar 4K wat resulteert in meer input lag. Je TV moet immers extra handelingen uitvoeren om het non-4k signaal fullscreen op je 4k TV weer te kunnen geven.
Gebruik je een console die wel 4k resolutie ondersteund dan kan je TV het bronsignaal 1op1 weergeven zonder dat er extra handelingen uitgevoerd hoeven te worden door je TV. Je console voert in dat geval alle berekeningen uit in plaats van je TV wat resulteert in minder input lag.
Wanneer ik mijn PS4 Pro instel om een signaal te gebruiken van 1080P en gebruik ik géén 'Game mode' dan merk ik dat ik inderdaad lichtelijk last heb van input lag. Stel ik mijn PS4 Pro in op 1080P met game mode aan dan merk ik niks van de input lag.
Stel ik mijn PS4 Pro in op 4k zonder 'Game mode' actief te hebben, dan merk ik nog steeds geen input lag en kan ik geen verschil ontdekken tussen 4K met 'Game mode' aan of uit.
Ik heb helaas geen professionele apparatuur om input lag precies te meten en heb het getest door o.a. YouTube test filmpjes over audio/video lag af te spelen via de PS4 browser. Daarnaast neem ik het ook waar door te kijken hoe snel de cursor reageert in de PS4 webbrowser wanneer ik het pookje van mijn controller snel opzij schiet. En uiteraard door games te spelen die snel reactievermogen vereisen zoals 'Geometry Wars' en 'Resogun'.
Momenteel is het zo dat wanneer je op je PS4 Pro een spel start in 'Game mode' welke HDR ondersteunt, je TV overspringt naar 'HDR Game mode'. Helaas delen 'Game mode' en 'HDR Game mode' hetzelfde profiel. Dus moet je telkens handmatig de beeldinstellingen aanpassen zoals backlight, contrast en smart LED wanneer je wisselt tussen HDR en SDR content om het maximale uit het beeld te halen.
Indien je 'Game mode' uitschakelt hebben HDR en SDR content beide een eigen profiel. Je hoeft dan maar één keer de instellingen aan te geven bij SDR content en één keer bij HDR content welke je via je PS4 afspeelt. Vervolgens zal de TV beide profielen onthouden en automatisch laden wanneer je wisselt tussen HDR en SDR content op je PS4.
Dus indien mijn bevindingen kloppen over het weinig tot geen verschil met betrekking tot input lag, indien je je console instelt op 4k, ten opzichte van 'Game mode', betekend dit dat je 'Game mode' beter uit kan laten staan. Dan hoef je nooit meer handmatig je instellingen aan te passen wanneer je wisselt tussen SDR en HDR content op je PS4.
Ik zou zeggen test het eens uit en ben benieuwd of jullie dit ook zo ervaren
***Aanvulling***
Overigens ben ik van de calibratie settings van RTINGS afgestapt en ben ik nu de instellingen van AVForums aan het uittesten. Niet dat de instellingen van RTINGS geen goed beeld gaven, maar de instellingen bij AVForums wijken best wel af ten opzichte van RTINGS. Uit nieuwsgierigheid wil ik vergelijken hoe het beeld dan komt uit te zien.
Wat ik wel heb veranderd in vergelijking met onderstaande video is overal voor Warm 1 gekozen i.p.v. Warm 2. (Warm 2 vind ik te geel). En voor kleurbereik heb ik 'Auto' gekozen. Sinds de laatste firmware update van de TV zou dit de beste setting moeten zijn, maar ten tijde van het maken van onderstaande video was die update nog niet beschikbaar.
[
Voor 37% gewijzigd door
ThaBEN op 24-05-2017 09:09
]