Beste mensen,
Als ik de discussie lees over de puntentelling en huurpijs vanuit de huurders gezien. Krijg ik een beetje het idee dat de huurders niet helemaal inzien wat een eerlijke prijs is en dat ze vinden dat de verhuurders indien ze meer dan de op puntentelling gebaseerde huurprijs vragen slechte mensen zijn die alleen maar op geld gericht zijn. De werkelijkheid ligt wat genuanceerder. En je recht halen simpelweg omdat het kan wil niet meteen zeggen dat je dat ook maar moet doen. En dat alle verhuurders op geld beluste mensen zijn.
U leest het al, ik ben een verhuurder van een paar kamers en een appartement. Ik doe mijn best om deze discussie ook vanuit de huurders te bekijken. Er is weinig woonruimte, beschikbaar en vaak duur voor (te)weinig comfort. Al is dit subjectief en relatief als je het vergelijkt met grotere steden natuurlijk. 70% van de verhuurders vragen meer dan de toegestane huur volgens het puntensysteem. Dit zijn bijna altijd particuliere verhuurders. Een procedure starten is nooit leuk en natuurlijk heb je idealiter een prettige relatie met de verhuurder.
Het klopt dat de huurprijs altijd gebaseerd wordt op punten. Een eerste maand huur doet hier weinig aan af. Het punten totaal dient boven de op dan geldende huurliberalisatiegrens uit te komen. U kunt dit binnen 6 maanden aanvechten. U wint dit altijd, zelfs als het onredelijk is.
https://www.huurcommissie...files/ZKN-2016-000840.pdf
Maar heeft u er eens over goed over nagedacht waarom al die verhuurders boven deze grens gaan? Dit is niet alleen marktwerking en winst namenlijk. Als ik volgens de puntentelling huurpijs vraag kom ik precies uit de kosten. Dus haal ik geen rendement op mijn investering. Soms maak ik zelfs verlies, zeker als ik het beheer door een externe bedrijf zou laten doen. Wat eigenlijk de belastingdienst verwacht wil je in box 3 kunnen blijven. De rente op een beleggingspand lening ligt minimaal 1% hoger, er is geen hypotheekrenteaftrek meer, verzekeringen zijn duurder. En bij kamerverhuur zijn de kosten nog hoger, omdat geen bank, of verzekeraar zaken met je wilt doen. Dan heb ik het nog niet over vergunningen en managen van overlast gehad. Voordat iemand een oordeel velt, maak eens een berekening van de vaste lasten wat bij het pand hoort waar je in woont. Mag de verhuurder van u nog een beetje winst maken voor zijn risico?
Als huurders de moralist uit gaan hangen over de verhuurder omdat hij te veel huur vraagt. Kan de verhuurder ook de moralist uit gaan hangen dat deze huurder misbruik wil maken van het systeem en op de zak van de verhuurder wil leven, puur en alleen omdat het kan. Is deze denkwijze ook niet op geldbelust? Om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten?
Ik heb het niet over de excessen natuurlijk. Maar 180-250 voor een kamer 0f 450-550 voor een appartement is gewoon niet realistisch en niet haalbaar in een stad in Nederland, zonder subsidie van de overheid. De grote woningcooperaties kunnen hier natuurlijk wel mee uit de voeten. Zij hebben een ander kostenplaatje.
Ik durf zelfs zo ver te gaan door te zeggen dat dit systeem mede debet is aan de hoge huurprijzen. Vanwege de huurcommisie en de punten telling durven vele investeerders, om bovengenoemde redenen niet in het laag en midden segment te investeren. Dat heeft natuurlijk een enorm effect op de aangeboden woonruimte. Wat anders de prijs zou drukken. De meeste economen zijn het hier ook over eens. Huurprijs controle draagt bij aan een verloedering en een tekort aan woonruimte.
Wikipedia: Rent regulation
Ik pleit er voor om de sociale huurwoningen bij de woningcooperaties te leggen. Die in eerste instantie ook bedoeld zijn voor mensen met een laag inkomen. En voor de particuliere sector de huur controle af te schaffen. Op deze manier zullen er veel meer investeerders woonruimte bij willen bouwen in het laag en midden segment. Wat voor meer concurrentie zorgt. Dan kunnen de redelijke en goede verhuurders een goed rendement halen en zullen de excessen vanzelf verdwijnen.
Vriendelijke groeten,
Mike