Ik ken de andere kant van de medaille. Huurder schakelt huurcommissie zonder vooraf overleg in omdat hij een potentieel goudmijntje zag. Heeft de relatie behoorlijk verstoord. Verhuurder was behoorlijk welwillend, altijd al geweest. Problemen? Indien mogelijk zelfde dag opgelost (ouders van een kennis die het huis waar hij als student woonde nu nog verhuren voor een kleine maandelijkse bonus).
Probleem zat hem er in dat de servicekosten niet apart berekend werden, stonden wel in contract, maar niet apart benoemd. Kortom, te hoge "kale" huurprijs.
Huurcommissie heeft echter zowel de verhuurder als de huurder(s) op de vingers getikt, verhuurder moest beter definiëren en huurder had moeten overleggen en moest beseffen dat hij in zijn handjes mag knijpen met zo'n goede "huisjesmelker". Weinig verhuurders die binnen 24 uur een nieuwe wasmachine plaatsen bij defect of binnen 4 uur op de stoep staan bij de zoveelste verstopping omdat er weer eens een pan vet door de gootsteen gedrukt is.
Huurder is trouwens goed zuur, doordat de verhuurder nu moest specificeren en ze redelijk boos waren, hebben ze nu ook maar kosten gerekend voor wasmachine, droger en fornuis. De verstoppingen binnenshuis zijn nu voor de huurder (bel maar een mannetje, ik doe het niet meer). Kleine reparaties: Sorry, is voor jezelf. Daar waar de huurder(s) een standaardbedrag betaalden voor gas en electra, worden minder en meerkosten nu doorberekend. Internetproblemen, prima, bel Prosac maar, die deed het altijd als vriendendienst voor ons, maar mag nu een rekening indienen.
Ergo: de kale huurprijs is met een paar euro per maand verlaagd, maar de totale huurprijs hoger dan eerst. Huurcommissie heeft veel aangedragen punten van tafel geveegd, waardoor het goudmijntje van teruggave ook nog wel meeviel. 100 euro per jaar ofzo.
En de klagende huurder heeft gezeik van zijn huisgenoten, omdat hun huurcontract ook aangepast moest worden.
Nou besef ik me dat dit wel een redelijk uniek geval is denk ik, maar vond het eigenlijk wel ff geestig om te vermelden.