Jouw probleem bij het vinden van geschikte huurwoning rechtvaardigt naar mijn mening dit gedrag nog steeds niet. Als jij ben aangewezen op sociale woningen omdat dit binnen je inkomen ligt, dan moet je ook niet gaan kijken naar particulier huurwoningen. Doe je dit wel, dan moet je ook je verantwoordelijkheden nemen en niet jouw probleem in eens verschuiven naar een ander. Met als argument, ja maar de wet. Althans, dat vind ik, de wet stelt dat inderdaad anders. Het probleem is te weinig sociale huurwoningen, althans ook locatie gebonden. Want er zijn genoeg gemeentes waar je wel binnen aanzienlijk tijdsbestek aan de beurt bent. Maar Amsterdam en andere grote steden is een wachttijd van 12/15 jaar, wat inderdaad van de gekke is. Maar ja, de vraag is velen mate groter dan aanbod.quote:Albantar schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:25:
Dus een huurder die zijn wettelijk recht uitoefent is parasitair bezig - niet de verhuurder die tig woningen willens en wetens te duur verhuurt? Natuurlijk kan je als huurder je rechten ook van tevoren laten gelden maar probeer jij maar eens een woning te krijgen als je van tevoren al zegt dat de huurprijs te hoog is. Het zelfde gold ook jarenlang voor makelaarskosten die bij de huurder in rekening werden gebracht. De enige manier om als huurder een halt toe te roepen aan die alomtegenwoordige illegale praktijk was om in eerste instantie akkoord te gaan en die kosten daarna aan te vechten - andres kreeg je nergens een woning.
[...]
En hoe denk je dat het de onderklasse helpt als woningen die voor hun bedoeld zijn expres te duur worden aangeboden?
En als een particulier zijn huisje/appartement wil gaan verhuren is dat zelf bevorderlijk voor de sociale huurmarkt. Immers 1 potentiële scheefhuurder minder. Want een particuliere verhuurder vergroot aanbod van de particulier huurmarkt. Deze huurmarkt is overigens vanwege de huurprijs niet relevant voor een sociale huurder. Dat de sociale huurder dan vind van wel, is een ander verhaal.
En op de particulier huurmarkt hier hebben sociale gerechtigde huurders naar mijn mening ook niet dezelfde rechten als op de sociale markt.