Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth-Kova
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-09 00:48
Mijn vraag
Ik heb sinds kort een AMD FX9590. en sinds die tijd merk ik als ik een game speel of als ik een HD video kijk dat hij een stuk speelt, en erna even heel traag gaat en dan weer verder gaat.

bij gaming merk je het probleem het meest, dan loopt hij traag en schrokkerig. en precies erna schiet hij even vooruit erg snel en loopt hij erna weer even normaal (dit doet hij dan weer opnieuw na 3 min)

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: AMD FX 9590
Mainboard: Fatal1ty 970 Performance/3.1
RAM: 8 GB DDR3-1600
CPU cooler: Seidon 120V Rev. 2
GPU: AMD R9 290 Asus
Power: WPM600 Bronze, 600 Watt voeding

wat kan ik ervoor doen om dit weer in orde te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dit is helaas een klassiek geval van moederbord VRMs die oververhitten waardoor er thermal throttle ontstaat en je CPU zichzelf terugklokt. Maar dit heeft wat extra uitleg nodig ;)

Je moederbord heeft een power fase design met een aantal VRMs. Deze zitten doorgaans links van de processor socket en vaak onder een heatsinkje. Deze 'VRMs' zorgen ervoor dat de stroom van je voeding wordt omgezet in bruikbare stroom voor je dikke processor.

Het probleem met jouw processor is dat hij ongelofelijk warm wordt en bizar veel stroom nodig heeft. Dit zorgt ervoor dat de VRMs enorm warm worden omdat ze veel stroom richting de CPU moeten pompen. Doordat je ook nog eens een waterkoeler gebruikt voor je CPU, vloeit er nauwelijks koude airflow over je VRMs. Deze krijgen dus niet de kans om af te koelen tijdens games. De VRMs kunnen hierdoor soms boven de 100 graden celcous geraken.

Kort samengevat worden ze nu dus zo warm dat de beveiliging van je moederbord inschakelt. Je processor wordt terug geclocked omdat de VRMs te heet worden en moeten afkoelen omdat ze anders doorfikken (thermal throttle). Dit zou ook zichtbaar moeten zien als je bijv. MSI Afterburner draait en even bekijkt wat er ingame gebeurt als het gaat schokken; waarschijnlijk kakt de clocksnelheid van je CPU even in na X tijd gamen.

Ik gok dat je hiervoor iets als een fx-6300 had die het prima deed, maar deze nieuwe CPU is wel even andere koek qua verbruik :P

Wat kan je hier aan doen?
- Zorgen voor zo veel mogelijk airflow in de kast.
- Idealiter de Seidon koeler vervangen voor een zogeheten 'top down' lucht koeler. Deze blaast de lucht naar beneden zodat ook VRMs koeler blijven.
- Een enorm duur moederbord kopen met hele dikke VRMs
- Mobo + CPU verpatsen en overstappen naar Intel (socket 1150 + i5 4460 is leuk bijv).

Mijn persoonlijke voorkeur gaat, helaas, uit naar overstappen naar Intel... Een dikke FX-9590 van koeling en stroom voorzien is echt niet te doen. Tevens is Intel echt veel beter voor game performance dankzij de sterke singlecore prestaties. Een dikke octacore lijkt leuk, maar weinig games hebben baat bij 4+ cores.

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 26-03-2016 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth-Kova
ik heb even gerekend en zou zowieso te weinig watt door mijn voeding. kan dit ook het probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Hmm aan je beschrijving valt niet precies op te maken wat de oorzaak is, het kan ook software zijn. Overstappen naar Intel lost dit probleem niet op er zijn ook voorbeelden met intel (zie link) met exact dezelfde problemen. Check je geheugen verbruik wanneer dit optreed. Het kan zomaar een memory leak issue te zijn wat vaker voorkomt bij Windows 10. Rapporteer je bevindingen terug met gegevens over de performance (uit task manager te halen) van je cpu, memory disk en videokaart. Uit de moederbord gegevens zijn je temperaturen af te lezen. Rapporteer die ook wanneer het probleem optreed.
Djaa schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 22:53:
ik heb even gerekend en zou zowieso te weinig watt door mijn voeding. kan dit ook het probleem zijn?
Kan ook idd

[ Voor 13% gewijzigd door Cyberamp op 26-03-2016 22:55 ]

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth-Kova
ik heb de task manager openstaan tijdens gamen, ik zie dat de CPU van 40% dat hij gebruikt op moment dat hij gaat stotteren daalt naar 13%, en na 5 sec weer terug komt naar 40%

en inderdaad heb ik alles nu opnieuw berekend en kom ik al circa 80 watt te min. (met alle comp. gerekent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Djaa schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 22:57:
ik heb de task manager openstaan tijdens gamen, ik zie dat de CPU van 40% dat hij gebruikt op moment dat hij gaat stotteren daalt naar 13%, en na 5 sec weer terug komt naar 40%

en inderdaad heb ik alles nu opnieuw berekend en kom ik al circa 80 watt te min. (met alle comp. gerekent)
Oplossing lijkt de voeding te vervangen naar een kwalitatief betere. Dat verklaart ook de CPU gebruik drop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth-Kova
Ok. hoeveel % kans is er dat dit hiermee opgelost wordt? want als kans groot is, dan haal ik me inderdaad een 750 watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Djaa schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 22:59:
Ok. hoeveel % kans is er dat dit hiermee opgelost wordt? want als kans groot is, dan haal ik me inderdaad een 750 watt
0,0001% maar be my guest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Djaa schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 22:59:
Valt niet te zeggen zo. Maar we zien vaker voedingsproblemen dan moederbord. Je CPU en videokaart zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

stin00 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 23:00:
[...]

0,0001% maar be my guest :)
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth-Kova
Temp van CPU tijdens gamen zit ongeveer op de 52 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Je CPU is niet te heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth-Kova
Ik ga aankomende week nieuwe voeding halen, kijken of het hierbij oplost en laat wel even weten of het gewerkt heeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Voordat je nieuwe voeding koopt zeker schone install maken met nieuwste juiste drivers om software issue uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth-Kova
CyberAmp schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 23:06:
Voordat je nieuwe voeding koopt zeker schone install maken met nieuwste juiste drivers om software issue uit te sluiten.
Is inmiddels al gedaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Djaa schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 22:53:
Dit is dus echt dikke onzin, als je voeding te weinig vermogen leverd krijg je BSODs, en geen terugklok van je cpu.

het antwoordt is al heel duidelijk aangeven dat het aan je VRM's ligt die niet goed gekoeld worden omdat je waterkoeling hebt.
he VRM's hebben btw geen temp-sensor, je kunt dus ook niet 1 2 3 meten hoe warm deze worden.

Goedkope oplossing = ventilator op je VRM's zetten , en kijken wat je moederbord doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Voel zelf eerst eens aan je vrm's, brand je je handen dan weet je het antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:59
Als je voeding een te laag wattage heeft dan gaat de pc gewoon uit bij te veel vraag naar vermogen. Een simpel asrock bordje vind een FX 9590 niet zo leuk. Dan gaat ie terugklokken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

robogeeka schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 23:28:
Voel zelf eerst eens aan je vrm's, brand je je handen dan weet je het antwoord.
Doe maar niet, want je brand geheid je handen. Je kan geen 9590 draaien en niets aan airflow op je vrms doen, want dan krijg je dus dit.

Dit is echt zo klaar als een klontje met die waterkoeler, waarom negeer je dat zeer uitgebreide advies? Dat een antwoord je niet bevalt betekend nog niet dat t niet klopt...

Daar sta je straks met je nieuwe voeding, €100 armer en nog steeds hetzelfde probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2016 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44

Thomg

Aww yiss

Uhh, probeer gewoon de kast open te doen en een fan op de vrm's te richten.
Lost het waarschijnlijk niet op maar het zou voelbaar minder erg moeten worden.

Als je niet een losse fan hebt kan je vast wel uit je kast een fan slopen.

Of een ventillator, improviseer!

[ Voor 29% gewijzigd door Thomg op 26-03-2016 23:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
frankym schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 23:18:
[...]

Dit is dus echt dikke onzin, als je voeding te weinig vermogen leverd krijg je BSODs, en geen terugklok van je cpu.

het antwoordt is al heel duidelijk aangeven dat het aan je VRM's ligt die niet goed gekoeld worden omdat je waterkoeling hebt.
he VRM's hebben btw geen temp-sensor, je kunt dus ook niet 1 2 3 meten hoe warm deze worden.

Goedkope oplossing = ventilator op je VRM's zetten , en kijken wat je moederbord doet.
Inderdaad.

Er staat niet voor niets in de cpu-supportlist bij de 220 Watt cpu's.

* For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.
◊ For cooling the CPU and its surrounding components, please install a decent liquid cooling system.

En dan gewoon een waterkoeling installeren en geen enkele airflow op de VRM's 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 23:41:
[...]

Doe maar niet, want je brand geheid je handen. Je kan geen 9590 draaien en niets aan airflow op je vrms doen, want dan krijg je dus dit.

Dit is echt zo klaar als een klontje met die waterkoeler, waarom negeer je dat zeer uitgebreide advies? Dat een antwoord je niet bevalt betekend nog niet dat t niet klopt...

Daar sta je straks met je nieuwe voeding, €100 armer en nog steeds hetzelfde probleem.
Dat dus!
Nee, de vrm's wel en dat is het grote probleem hier.
Gewoon andere voeding kopen en doorgaan met deze combi en op gegeven moment niet ver in de toekomst gaat hopelijk het brandalarm af.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyberAmp schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 22:58:
[...]

Oplossing lijkt de voeding te vervangen naar een kwalitatief betere. Dat verklaart ook de CPU gebruik drop.
Djaa schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 23:05:
Ik ga aankomende week nieuwe voeding halen, kijken of het hierbij oplost en laat wel even weten of het gewerkt heeft of niet.
Het lijkt niet eens op een voedingsprobleem. Zoals andere al zeggen valt de PC dan uit, krijg je driver crashes of BSOD's. Het probleem wat omschreven wordt is echt typisch een VRM probleem van het moederbord. Er zijn alleen op Tweakers al tig al dan niet honderden topics met dit probleem. Daarnaast heeft dit bord vaak al moeite met een FX 8350.

Het klopt dat de CPU op de support list staat, maar eigenlijk is het teveel gevraagd, zoals helaas bij wel meer AM3+ borden. Tenzij je de VRM's echt actief gaat koelen. Dus je kan een nieuwe voeding kopen, maar dat lost je probleem niet op, en koop zeker geen voeding van MS-Tech of iets dergelijks, want dan sloop je je pc sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Dit lijkt inderdaad simpelweg op een oververhittende VRM probleem. Hoe zit je kast er uit? Welke kast is het, hoe is de luchtstroom in de kast? Zoals gezegd hierboven, is het van belang dat je VRM met een dergelijke CPU een goede airflow over zich heen krijgt, zodat ze koeler blijven. Met je waterkoeler neem je dus al een behoorlijk deel van die airflow weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Enige oplossing is om te zorgen dat je VRM's beter gekoeld worden. CPU vreet zo veel stroom dat het allemaal een beetje te warm wordt. Probleem is je watercooler die dus geen airflow over je VRM's heeft. Meest goedkope oplossing is om boven je CPU, de VRM's zitten er naast, te zorgen voor een hele goede airflow, 12cm of beter met een behoorlijke luchtstroom, dit zal wel wat herrie gaan maken, daarnaast er voor zorgen dat de warmte ook weer afgevoerd kan worden aan de achterkant of bovenkant van de kast.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03

br00ky

Moderator Harde Waren
ACB2401 wijzigde deze reactie 27-03-2016 09:22 (100%)
Blijkbaar iets dat niet meer relevant is. Lekker laten gaan zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2016 @ 08:21:
[...]

[...]

Het lijkt niet eens op een voedingsprobleem. Zoals andere al zeggen valt de PC dan uit, krijg je driver crashes of BSOD's. Het probleem wat omschreven wordt is echt typisch een VRM probleem van het moederbord. Er zijn alleen op Tweakers al tig al dan niet honderden topics met dit probleem. Daarnaast heeft dit bord vaak al moeite met een FX 8350.

Het klopt dat de CPU op de support list staat, maar eigenlijk is het teveel gevraagd, zoals helaas bij wel meer AM3+ borden. Tenzij je de VRM's echt actief gaat koelen. Dus je kan een nieuwe voeding kopen, maar dat lost je probleem niet op, en koop zeker geen voeding van MS-Tech of iets dergelijks, want dan sloop je je pc sowieso.
VRM probleem kan zeker maar wat hier allemaal genoemd is kan bij een PSU probleem passen en er zijn duizenden topic over buiten tweakers. Je kan niet 100% zeggen dat de PSU goed is en zeker niet met zulke vage beschrijvingen nog eens uitsluiten. PSU geeft de meest vage klachten als die van een B-merk is. Daarnaast is moederbord het meest vervelend te vervangen onderdeel maar kan geen kwaad te testen met een goede koeling erop buiten de kast. ALS die dan nog steeds uitvalt zou ik de PSU vervangen met een kwalitatief betere (zoals ik eerder zei) en niet perse een hogere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
Laten we eerst de makkelijke weg kiezen voordat we de dure weg kiezen.. Zet je pc onder een stresstest en voel dan even aan de vrm's. Waarom zouden we het probleem aan de psu verwijten als 99% van de keren het probleem ligt bij de vrm's in combi met een fx, zeker deze versie. Overigens, de asrock borden en dan zeker de fatl1ty staat erom bekend te falen onder de mooie octacore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CyberAmp schreef op zondag 27 maart 2016 @ 12:24:
[...]

VRM probleem kan zeker maar wat hier allemaal genoemd is kan bij een PSU probleem passen en er zijn duizenden topic over buiten tweakers. Je kan niet 100% zeggen dat de PSU goed is en zeker niet met zulke vage beschrijvingen nog eens uitsluiten. PSU geeft de meest vage klachten als die van een B-merk is. Daarnaast is moederbord het meest vervelend te vervangen onderdeel maar kan geen kwaad te testen met een goede koeling erop buiten de kast. ALS die dan nog steeds uitvalt zou ik de PSU vervangen met een kwalitatief betere (zoals ik eerder zei) en niet perse een hogere.
Het is een algemeen bekend probleem bij dit bord. Meer dan de helft van de gebruikerservaringen op newegg gaat er zowat over:
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813157577

De beschrijving van TS vind ik overigens niet persé vaag en past er precies bij. Maargoed eerst inderdaad maar eens testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

Dit is duidelijk wél een VRM probleem.

Ten eerste, zijn de VRM's van die Asrock Fatal1ty van bagger kwaliteit (gaan vaak zelfs kapot met een stock 95W TDP CPU...laat staan wat er gebeurt als je er een 220W TDP CPU op prikt).

Als, hele grote ALS, het de voeding zou zijn zou je PC meteen vast lopen. Dat ding gaat niet op een lagere snelheid draaien als de voeding niet goed is.
Dit is iets wat je telkens terug ziet komen (ook bij videokaarten) en is gewoon een broodje aap verhaal.
Een voeding zorgt er niet voor dat een CPU of GPU minder performance geeft, als de voeding niet toereikend is loopt je PC vast/crashed/reset maar zorgt nooit voor lagere performance (of je wil 0% performance aka vastloper er onder rekenen).

Ten derde, zelfs op een goed moederbord (denk aan die dure Asus borden met 10 of 12 fases VRM's) moet je zelfs nog voor airflow zorgen als je een FX9000 serie CPU gebruikt. Zelfs die dingen kunnen last krijgen van thermal throttle als je geen airflow op de VRM's hebt (wat vaak het geval is met water coolers en tower-coolers).

En moeilijk doen met temperatuur meten met je vingers (lekker accuraat....NOT) moet je niet doen.
Open gewoon een progje zoals CPU-z, doe CPU load, en kijk je aantal Mhz kelderen....job done (thermal throttle).

Voeding vervangen gaat echt niet helpen in dit geval, 't is zelfs een wonder dat de VRM's nog niet zijn doorgebrand eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2016 @ 12:54:
[...]

Het is een algemeen bekend probleem bij dit bord. Meer dan de helft van de gebruikerservaringen op newegg gaat er zowat over:
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813157577

De beschrijving van TS vind ik overigens niet persé vaag en past er precies bij. Maargoed eerst inderdaad maar eens testen.
Het is vaag omdat je geen echte gecontroleerde test hebt gedaan en per factor geïsoleerd. Je moet ook stapsgewijs oplossen toch? Een PSU swappen is zo gepiept (kan je ook lenen van andere pc). Hmm ik zie in je link bij de 1-ster reviews niet de helft het hebben over deze stoornis. Maar ik zie quotes als " Just Died. or Fried " Niet echt wat dit issue is. Maar goed. Als iedereen hier gefixeerd is op de VRM omdat het paar eerder eerder gezien is, laat dan de voeding test achterwege, koop een nieuw moederbord en als die het dan niet doet zit je weer met de gebakken peren als je exact dezelfde issues blijft houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
CyberAmp schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:30:
[...]
Het is vaag omdat je geen echte gecontroleerde test hebt gedaan en per factor geïsoleerd. Je moet ook stapsgewijs oplossen toch? Een PSU swappen is zo gepiept (kan je ook lenen van andere pc). Hmm ik zie in je link bij de 1-ster reviews niet de helft het hebben over deze stoornis. Maar ik zie quotes als " Just Died. or Fried " Niet echt wat dit issue is. Maar goed. Als iedereen hier gefixeerd is op de VRM omdat het paar eerder eerder gezien is, laat dan de voeding test achterwege, koop een nieuw moederbord en als die het dan niet doet zit je weer met de gebakken peren als je exact dezelfde issues blijft houden.
Hij heeft hiervoor geen enkel probleem gehad met een waarschijnlijk minder dikke processor (FX4000 of 6000 series), pas sinds de upgrade naar deze FX9590 zijn de problemen ontstaan. Hij omschrijft verder dat hij een AIO watercooler heeft (Seidon) en het probleem uit zich in zowel games als tijdens het bekijken van HD video's. Ik kan je vertellen dat tijdens het kijken van een HD video het stroomverbruik van een PC niet echt extreem hoog is; in ieder geval een behoorlijk stuk lager dan tijdens het gamen.

Het beschreven probleem lijkt totaal niet op een voeding die ondermaats presteert. Je gaat dan eerder een BSOD, uitval, reboot of instant freeze zien vanwege een beveiliging in de voeding (overspanning etc.). Verder staat dit Asrock bord bekend om zijn toch wat matige kwaliteit VRMs + onvoldoende koeling hiervan. Dit wordt nog eens aangesterkt door het hebben van een AIO watercooler; je processor blijft lekker koel (50-60 graden onder load @ 5 Ghz boost) terwijl je VRMs (die geen sensor hebben) zichzelf helemaal kapot branden.

De fabrikant vermeldt ook nog eens het volgende: For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.. Dit gaf ik ook al aan in m'n eerste post, een top-down luchtkoeler kan nog enigszins lucht circulatie verzorgen rondom de VRMs om hitte af te voeren.

Ik begrijp dat een adequate troubleshoot belangrijk is en dat er niet zomaar wat geroepen moet worden, maar ik heb toch met een aantal argumenten + ervaringen uit het verleden - in mijn ogen - terecht de VRMs van het moederbord aangewezen als het probleem :)

De 'Died' en vooral de 'Fried' opmerkingen bij de reviews gaan trouwens 99% van de tijd over de VRMs die zijn doorgefikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
[...]
Maar goed. Als iedereen hier gefixeerd is op de VRM omdat het paar eerder eerder gezien is, laat dan de voeding test achterwege, koop een nieuw moederbord en als die het dan niet doet zit je weer met de gebakken peren als je exact dezelfde issues blijft houden.
Je kan dan ook beter een goedkope oplossing voorstellen om te troubleshooten: neem een tafelventilator (of leen 'm, niemand die 'm in dit jaargetijde gebruikt) en richt die op de CPU + VRMs - en kijk of dat het probleem oplost.

Dan heb je op een goedkope manier de oorzaak zo goed als zeker achterhaald en ga je daarna pas nadenken over de oplossing (ander moederbord, andere CPU koeler, extra ventilatie, whatever).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robogeeka
[...]

Stapsgewijs oplossen lijkt mij dan toch eerst je vingner op de vrm drukken, en dan een nieuwe voeding aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

robogeeka schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:05:
[...]

Stapsgewijs oplossen lijkt mij dan toch eerst je vingner op de vrm drukken, en dan een nieuwe voeding aanschaffen.
Denk niet dat het handig is iedereen met dit probleem te adviseren hun vinger in een draaiend pc te stoppen met alle gevolgen van dien :) Je voeding kun je ook lenen van ander PC. Bovendien als iets lauw of heet aanvoelt zegt het ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

stin00 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:43:
[...]

Hij heeft hiervoor geen enkel probleem gehad met een waarschijnlijk minder dikke processor (FX4000 of 6000 series), pas sinds de upgrade naar deze FX9590 zijn de problemen ontstaan. Hij omschrijft verder dat hij een AIO watercooler heeft (Seidon) en het probleem uit zich in zowel games als tijdens het bekijken van HD video's. Ik kan je vertellen dat tijdens het kijken van een HD video het stroomverbruik van een PC niet echt extreem hoog is; in ieder geval een behoorlijk stuk lager dan tijdens het gamen.

Het beschreven probleem lijkt totaal niet op een voeding die ondermaats presteert. Je gaat dan eerder een BSOD, uitval, reboot of instant freeze zien vanwege een beveiliging in de voeding (overspanning etc.). Verder staat dit Asrock bord bekend om zijn toch wat matige kwaliteit VRMs + onvoldoende koeling hiervan. Dit wordt nog eens aangesterkt door het hebben van een AIO watercooler; je processor blijft lekker koel (50-60 graden onder load @ 5 Ghz boost) terwijl je VRMs (die geen sensor hebben) zichzelf helemaal kapot branden.

De fabrikant vermeldt ook nog eens het volgende: For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.. Dit gaf ik ook al aan in m'n eerste post, een top-down luchtkoeler kan nog enigszins lucht circulatie verzorgen rondom de VRMs om hitte af te voeren.

Ik begrijp dat een adequate troubleshoot belangrijk is en dat er niet zomaar wat geroepen moet worden, maar ik heb toch met een aantal argumenten + ervaringen uit het verleden - in mijn ogen - terecht de VRMs van het moederbord aangewezen als het probleem :)

De 'Died' en vooral de 'Fried' opmerkingen bij de reviews gaan trouwens 99% van de tijd over de VRMs die zijn doorgefikt.
De factoids in dit verhaal (ontstaan na installatie nieuw CPU) bij bestaande mobo en PSU config alsook GPU, met de throlling down verhaal tijden load (kan ook video zijn met 100 dingen op de achtergrond) is echt 50- 50 % mobo of PSU. Er zijn meer merken en typenr met dezelfde issues. Kan zijn dat het een populairder model is waarbij de gegeven symptomen iets meer belicht komen, maar neemt niet weg dat gedegen test niet uitsluitsel zal geven. Zeker gezien ervaring in je verleden een argument dat je hier eerder aan denkt dan gemiddeld iemand anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Laten we het ook eens van een andere kant bekijken: als de voeding hier nu het probleem is, gaat de combinatie cpu+mobo geheid op korte termijn óók een probleem vormen.

Sec genomen maakt het dus niet uit wat de oorzaak is van het huidige probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
CyberAmp schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:16:
[...]
De factoids in dit verhaal (ontstaan na installatie nieuw CPU) bij bestaande mobo en PSU config alsook GPU, met de throlling down verhaal tijden load (kan ook video zijn met 100 dingen op de achtergrond) is echt 50- 50 % mobo of PSU.
Nogmaals, het is niet 50 - 50 aangezien een PSU gerelateerd probleem er volledig anders uit ziet dan het probleem dat de topicstarter ervaart.
Zeker gezien ervaring in je verleden een argument dat je hier eerder aan denkt dan gemiddeld iemand anders.
Klopt, dat is inderdaad de andere zijde van de medaille, ware het niet dat ik ook zéér regelmatig verscheidene PSU problemen voorbij heb zien komen en me graag inlees over alles m.b.t. voedingen. Zodoende kan ik veilig bovenstaande bewering maken dat dit geenszins een PSU probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CyberAmp schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:16:
[...]

De factoids in dit verhaal (ontstaan na installatie nieuw CPU) bij bestaande mobo en PSU config alsook GPU, met de throlling down verhaal tijden load (kan ook video zijn met 100 dingen op de achtergrond) is echt 50- 50 % mobo of PSU. Er zijn meer merken en typenr met dezelfde issues. Kan zijn dat het een populairder model is waarbij de gegeven symptomen iets meer belicht komen, maar neemt niet weg dat gedegen test niet uitsluitsel zal geven. Zeker gezien ervaring in je verleden een argument dat je hier eerder aan denkt dan gemiddeld iemand anders.
Een voeding kan andere componenten niet terug klokken, deze schakelt bij overbelasting een beveiliging in waardoor het systeem gewoon uitvalt. Wel kan deze verkeerde voltages doorgeven, maar dat staat los van de kloksnelheid.

TS zegt dat na het traag lopen hij het weer voor even (3 min) normaal doet. Dat komt dan dus omdat de vrm's weer even afgekoeld zijn door de lagere kloksnelheid van de CPU. En bij video's bekijken is dit wat minder dan bij gamen, logisch want dat is minder zwaar en zal dus wat minder warm worden.

@TS Gewoon even Prime95 draaien en daar HWMonitor naast zetten en je kloksnelheden in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

CPU kan ook tijdelijk terugklokken haperen als er storing is in ander component in het systeem (mobo, gpu, drive, software) wat ook door power fluctuaties kan ontstaan (dus niet direct door voeding te kort in CPU anders crasht het).We kunnen lang en breed discussieren, maar enige wat telt is stapsgewijs testen.

OP zegt:
ik zie dat de CPU van 40% dat hij gebruikt op moment dat hij gaat stotteren daalt naar 13%
Dat is niet definitie van terugklokken dat maak jij ervan.

[ Voor 24% gewijzigd door Cyberamp op 27-03-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Je kan in dit geval maar 2 dingen doen.

- je zorgt er voor dat je VRM's gekoeld worden waardoor je minder last krijgt van throttle. Dit door er een koelblok op je VRM's te zetten, een goede luchtkoeler die luchtblaast naar je VRM's (mss zelfs 2 fannetjes op 1 koelblok) of als laatste een nieuw moederbord er in zetten.

Ik raad toch het laatste aan aangezien de levensduur van je VRM's achteruit gaan. Maar een nieuw mobo hoeft echt niet duur te zijn. Op V&A staan heus nog wel Am3+ mobo's voor een leuk prijsje

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CyberAmp schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:43:
CPU kan ook tijdelijk terugklokken haperen als er storing is in ander component in het systeem (mobo, gpu, drive, software) wat ook door power fluctuaties kan ontstaan (dus niet direct door voeding te kort in CPU anders crasht het).

OP zegt:
[...]

Dat is niet definitie van terugklokken dat maak jij ervan.
Klopt, maar het is wel het meest voor de hand liggend en vrij logisch na de vele andere topics met exact hetzelfde probleem. Handig om daar te beginnen met testen, i.p.v. gelijk een nieuwe voeding kopen terwijl het niet eens op een voedingsprobleem lijkt. Testen kan uiteraard geen kwaad, maar wel zonde van het geld :9.

Alleen in dit topic al 3 mensen bij wie het probleem werd opgelost door een nieuw moederbord:
GTA 5 Fps drops

Nog wat voorbeelden:
Problemen AMD FX-8320: throttling, temps
Problemen met FPS drops nieuwe PC
Willekeurige FPS drops in games zoals Fallout 4
FX-8350: Geheugen snelheid te traag voor de controller?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arto
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:11
Misschien kun je tijdelijk je cpu onderklokken en zo de VRM minder last te geven

[ Voor 32% gewijzigd door Arto op 27-03-2016 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:50:
[...]

Klopt, maar het is wel het meest voor de hand liggend en vrij logisch na de vele andere topics met exact hetzelfde probleem. Handig om daar te beginnen met testen, i.p.v. gelijk een nieuwe voeding kopen terwijl het niet eens op een voedingsprobleem lijkt. Testen kan uiteraard geen kwaad, maar wel zonde van het geld :9.

Alleen in dit topic al 3 mensen bij wie het probleem werd opgelost door een nieuw moederbord:
GTA 5 Fps drops

Nog wat voorbeelden:
Problemen AMD FX-8320: throttling, temps
Problemen met FPS drops nieuwe PC
Willekeurige FPS drops in games zoals Fallout 4
FX-8350: Geheugen snelheid te traag voor de controller?
Het is wel makkelijker een PSU te swappen en kan kosteloos, of te lenen om puur te testen. Hoe dan ook ik kan me niet voorstellen dat de QC van mobo op dergelijke schaal belabberd kan zijn zonder dat nieuws is op de frontpage of een recall of aanpassing in de beschrijving. Dit is toch de plicht van de consumenten bond. :( Het aangeven op de fabrikant website dat support niet gegarandeerd is. Of op eigen risico zodat de consument de gevaren kent etc. ALS iedereen dit zo goed weet, waarom deed er niemand er wat aan ipv aanmodderen met custom koelings? @ TS lees dit stukje over je rechten en je claim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
CyberAmp schreef op zondag 27 maart 2016 @ 21:33:
[...]

Het is wel makkelijker een PSU te swappen en kan kosteloos, of te lenen om puur te testen. Hoe dan ook ik kan me niet voorstellen dat de QC van mobo op dergelijke schaal belabberd kan zijn zonder dat nieuws is op de frontpage of een recall of aanpassing in de beschrijving. Dit is toch de plicht van de consumenten bond. :( Het aangeven op de fabrikant website dat support niet gegarandeerd is. Of op eigen risico zodat de consument de gevaren kent etc. ALS iedereen dit zo goed weet, waarom deed er niemand er wat aan ipv aanmodderen met custom koelings? @ TS lees dit stukje over je rechten en je claim.
Een ventilator op wat vrm's richten is heel wat makkelijker dan een psu wisselen.

Dat jij je het niet voor kunt stellen wil niet zeggen dat iedereen die hier aangeeft dat het het moederbord is het fout heeft. Hoeveel van deze extreem stroomvretende cpu's denk je dat er rondzwerven? Ze zijn duur, moeilijk te koelen en ze zijn meestal trager dan een i5.

Het is al eerder bekend geworden dat Asrock cpu-support jaren na dato alsnog schrapt:
https://hardforum.com/thr...rs-after-release.1800623/

Zal echt niet zijn omdat ze zoveel vertrouwen in hun spullen hebben.
Asrock Extreme-serie staat er om bekend belabberde vrm's te hebben, met een beetje AMD fx 81x0 krijg je die op de knieën. Laat een 9590 nu nog eens bijna 100 watt meer als TDP hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Hoe dan ook ik kan me niet voorstellen dat de QC van mobo op dergelijke schaal belabberd kan zijn zonder dat nieuws is op de frontpage of een recall of aanpassing in de beschrijving.
De meeste problemen met de VRM's van Asrock borden ontstaan doordat de gebruikers niet goed opletten wat er geschreven wordt bij de CPU-support lijst. De top-down koelers worden zelden toegepast en de luchtstroom in de pc-kast is ook niet geoptimaliseerd om de VRM's koel te houden. In dit geval is in ieder geval het eerste van toepassing, met gebrek aan een foto/beschrijving van de kast is het tweede niet met zekerheid vast te stellen, maar niet ondenkbaar.
Dit is toch de plicht van de consumenten bond. :( Het aangeven op de fabrikant website dat support niet gegarandeerd is. Of op eigen risico zodat de consument de gevaren kent etc.
De gevaren worden in de vorm van een waarschuwing gegeven. In het geval van het Fatal1ty bord is het een beetje de vraag of Asrock niet ook te veel heeft beknibbelt (kijkende naar de reviews op newegg) of dat er ook hier vooral sprake is van 'user abuse' door gewoon niet de voorschriften van een top-down koeler te volgen. Tower-coolers zijn populair, ze koelen een CPU doorgaans beter dan een goede top-down koeler, maar men vergeet meestal dat de omringende onderdelen ook worden gekoeld met een top-down koeler en dat is soms net zo belangrijk als het koel houden van de processor.
ALS iedereen dit zo goed weet, waarom deed er niemand er wat aan ipv aanmodderen met custom koelings? @ TS lees dit stukje over je rechten en je claim.
Inlezen heet dat. Als je een 220W TDP processor wilt hebben en je daar een moederbord bij zoekt, is het minste wat je kunt doen, gaan kijken waar je eventueel tegen aan kunt lopen. Het koel houden van de processor is niet het lastigste in deze. Een hoge kwaliteit top-down koeler zal het niet gemakkelijk hebben, maar in een ruime kast met goede airflow is het zeker mogenlijk. Wil je toch waterkoeling, dan moet je andere oplossingen vinden om de VRM's koel te houden en ook daar zijn prima mogenlijkheden. Neem bijvoorbeeld een Fractal Design Define kast. Plaats een fan in de bodem die omhoog blaast, plaats een fan in het zijpaneel die direct op het moederbord blaast en als je een stroom kunt creeeren die om je videokaart heen gaat of boven je videokaart blaast, heb je een gerede kans dat ook je VRM's een goede koele luchtstroom krijgen. Neem je een kast met een window erin, dan ontneem je jezelf al 1 goede mogenlijkheid om VRM's te koelen.

Gezien de TS nog geen informatie heeft gegeven over hoe zijn systeem er verder uit ziet (voor zover ik me kan herinneren), ondanks dat ook dit een stukje relevante hardware is. Probeer maar eens een 220W CPU te koelen in een mini-ITX kast bijvoorbeeld. Foto's zouden hier relevant zijn om te helpen tot een goede oplossing te komen, al is er een kans dat met de FX9xxx CPU een beter moederbord sowieso verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

[...]

Hoe dan ook ik kan me niet voorstellen dat de QC van mobo op dergelijke schaal belabberd kan zijn zonder dat nieuws is op de frontpage of een recall of aanpassing in de beschrijving.
Kun je je dat niet voorstellen ?
Hier even de eerste van de vele pagina's met dezelfde symptomen/problemen als TS:
https://www.google.nl/sea...KgC#q=asrock+vrm+problems

Het zijn gewoon te weinig VRM's die ook nog eens ruk zijn. Het hele net staat er vol mee en trouwens niet alleen ASRock, ook andere fabrikanten die maar een 4+1 fase gebruiken voor een stroomzuipende octacore.

En hier een link, hoe ASRock daar mee omgaat:
Ze verwijderen gewoon na een paar jaar support voor die cpu's, dan zijn ze van het gezeik af...

Goed, dat valt dus nog mee, zoals ik hieronder lees, maar feit blijft dat de VRM's gewoonweg slecht zijn en het geheel op een hoop bordjes onderbemeten is voor octacores.

ASRock is in dat opzicht gewoon ASRuk..

[ Voor 22% gewijzigd door DaLoona op 28-03-2016 12:05 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
DaLoona schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:28:
En hier een link, hoe ASRock daar mee omgaat:
Ze verwijderen gewoon na een paar jaar support voor die cpu's, dan zijn ze van het gezeik af...

Dat laatste is een beetje kort door de bocht. Ze hebben de FX-83xx ondertussen ook gewoon weer op de support lijst staan, met dezelfde asterisk als de 81xx lijn, omdat de VRM gewoonweg actief gekoeld dient te worden, wat met een goede CPU-koeler te doen lijkt te zijn (in ieder geval in de meeste gevallen). Ze zullen het waarschijnlijk eerst in het lab getest hebben om zeker te zijn dat de 83xx lijn ook op deze manier ondersteund kon worden en daarom pas later weer teruggeplaatst hebben op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
DaLoona schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:28:
[...]

Is gewoon niet zo.
http://www.asrock.com/mb/...70%20Performance/?cat=CPU

Wat hier heel duidelijk is, vanaf de 125 watt TDP wordt reeds een top down cooler aangeraden. Dat wil zeggen dat het bord alleen zonder meer geschikt is voor de 95 w cpu's. En dan wel non-oc.

Ruk bordje dus.

Maar wie daar nog aan twijfelt.......

Als je dan ook nog eens denkt gewoon een 220 watt TDP cpu erin te kunnen prikken, heb je gewoon je huiswerk niet goed gedaan.
Bedenk verder dat deze cpu een laatste stuiptrekking van AMD was om mee te komen in het high segment, alweer 3 jaar geleden overigens. Wat dus duidelijk geflopt is.
Jammer voor de ts, maar hij heeft een slecht bord en een slechte cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Reepje schreef op maandag 28 maart 2016 @ 12:01:

Als je dan ook nog eens denkt gewoon een 220 watt TDP cpu erin te kunnen prikken, heb je gewoon je huiswerk niet goed gedaan.
Het bord van de TS heeft een 8+2 VRM en kan theoretisch de FX9xxx processors aan. Dat de VRM van de Fatal1ty borden praktisch niets beter lijkt te zijn dan de 4+1 van de andere Asrock borden, is dan wat tragisch. De vraag die nu rest is, of het throttlen tegengegaan kan worden door wat ingrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

dahakon schreef op maandag 28 maart 2016 @ 12:48:
[...]

Het bord van de TS heeft een 8+2 VRM en kan theoretisch de FX9xxx processors aan. Dat de VRM van de Fatal1ty borden praktisch niets beter lijkt te zijn dan de 4+1 van de andere Asrock borden, is dan wat tragisch. De vraag die nu rest is, of het throttlen tegengegaan kan worden door wat ingrepen.
Ik vrees dat zelfs als je al fans op de VRM's richt (en thermal throttle kan tegengaan) dat de levensduur van die dingen nog niet lang zal zijn.

Blijf het toch nog altijd raar vinden, mensen willen vaak wel een 'high-end' CPU, maar vaak een zo goedkoop mogelijk moederbord en dan ook vaak nog een goedkope voeding (je wilt niet weten hoe vaak je bijvoorbeeld die MS-Tech '750' of 850' W voedingen ziet). Nu is de voeding van de TS geen MS-Tech, maar het is ook niet bepaald een hoogvlieger volgens mij (Sharkoon).

Bij een octacore FX moet je rekening houden met een degelijk moederbord, en die zijn vaak niet goedkoop.
Al met al ben je vaak goedkoper uit (en sneller) met een non-K i5 met een B-chipset.
Een overklokbare FX lijkt leuk, maar in veel gevallen worden die op bordjes geprikt die amper op stock snelheid kunnen draaien.

Zo'n FX9000 is helemaal een geval apart, en werkt ook op bar weinig moederborden ook echt goed, zelfs met 8+2 fase VRM's (echte 8+2, of in elk geval van degelijke kwaliteit, wat die op de Fatal1ty zeker niet zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth-Kova
Ok zover ik lees inderdaad beter om van die cpu af te komen. Nou kan ik van iemand een fx 8370 of een fx 8320e krijgen. maar welke zal bij deze mobo beste zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door Darth-Kova op 28-03-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het bord dat je hebt, doet het goed met cpu's tot 95 watt.
Ga je daarboven, dan raad asrock in ieder geval aan om een topdown cooler te gebruiken zodat de vrm's beter gekoeld worden. Je blijft dus wel met de koeling van het moederbord zitten.
Kijk ik naar reviews, dan zie je nog steeds mensen met problemen bij deze cpu's -125w- op dat bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Een 8320e is minder snel dan een 8370 in synthetische benchmarks, maar het TDP is ook 'slechts' 95Watt. Met je huidige moederbord is dat dus de verstandigere keuze.
Pagina: 1