FX-8350: Geheugen snelheid te traag voor de controller?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik ben aan het uitzoeken waarom een systeem van een vriend niet goed functioneert. Na en paar uur stoeien met dit systeem vraag ik jullie om advies!

Als eerste ben ik gewoon gaan gamen om te kijken of er een bottleneck vindbaar was. Deze kon ik niet zo snel vinden, omdat de CPU & GPU nooit op 100% load kwamen. Maar hij had toch erge FPS drops..

Toen dacht ik misschien is er wat met de PSU.. Deze heb ik gemeten maar alles was normaal..

Ik begin op dit moment te twijfelen wat het is. Zijn SSD draait gewoon op een normale snelheid & ik heb zijn windows installatie overnieuw gedaan.

dit had allemaal geen nut :'(

Nu las ik bij de specs van zijn processor dit;
[+] Geheugen Specificatie: PC3-14900 (DDR3-1866)

Zal zijn geheugen toch iets met deze fps drops temaken hebben..?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 155,-€ 155,-
1ASRock 970 Extreme4€ 73,99€ 73,99
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 287,50€ 287,50
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 73,95€ 73,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 590,44

note; Ik heb dit systeem niet gebouwd! Ik loop nu iemands troep te fixen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Neen, dat denk ik toch zeker niet, heb je de temperaturen al eens nagekeken? Met Hw-monitor, misschien is de thermal paste slecht aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ehm, je zegt dat het geheugen PC3-14900 is, maar je maakt een lijstje met 1600 MHz geheugen, iets wat niet gelijk is wat je zegt. verklaar je nader.

En geheugen te traag, dat kan niet. Zelfs al zou 't op 1333 draaien, is 't verre van 'te traag' om FPS drops te geven. Wat voor drops zie je (gaat 't van ~60 naar 10 fps ofzo)? En hoe heb je gemeten dat de CPU en GPU niet op 100% draaien? Weet je zeker dat de game ook de volledige CPU kan benutten, en niet stiekem single/dual threaded is (terwijl je 8 threads/cores hebt)?

En verder met thibautb, temperatuur heeft een grote impact op performance als deze te hoog is. GPU van 90 is niet uitzonderlijk, gewoon warm. Maar een CPU boven de 70 is wel een groot probleem.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Er is een reeële kans dat je mobo te warm wordt, waardoor hij je cpu gaat throttlen. Dat ding heeft weinig fases, die niet van echte topkwaliteit zijn en ongeveer niet gekoeld zijn. Samen met een R9 290 in de kast is dat vragen om een oververhittend mobo, welke uit zelfbescherming minder stroom naar de cpu stuurt, waardoor die weer op lage clocks gaat draaien. En zie daar je frame drops.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 10:22

auto660

1991 240 GL Brick

Een klasgenootje heeft ook dat moederbord en die processor en had precies hetzelfde probleem. Het bleek dat de vrm's te heet werden (gemeten met een infrarood meter, meer dan 95 graden = throttlen) en de CPU daardoor ging throttlen naar 1400mhz. Om dit (tijdelijk) tegen te gaan heb ik een fannetje op de 5 zwarte blokjes naast de CPU gericht en nu blijven de vrm's onder de 90 graden en throttled hij dus niet meer.

De permanente oplossing voor dit probleem was het kopen van een nieuw moederbord met een 8+2 fasen systeem. Want ik geloof nooit dat je vrm's het lang gaan houden als ze net op hun randje lopen zelfs als je ze goed koelt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vanmiddag maar even controleren hoe warm het moederbord word. Ik hou me bericht even kort. (Zit op school)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

Ik denk ook dat de CPU throtteled vanwege te warme VRM's, ziet het zo vaak voorbij komen met die Asrock 970 bordjes (Pro 3, Extreme 3 en Extreme 4).

De VRM's zitten naast de CPU (onder een heatsink, dat heeft de Extreme 4 gelukkig nog wel), en hebben vaak geen uitleesbare sensor, dus je zult waarschijnlijk de temperatuur extern moeten meten (IR thermometer bijvoorbeeld).
Pagina: 1