Problemen AMD FX-8320: throttling, temps

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 15:53
Ik heb mijn huidige game-pc nu een kleine anderhalf jaar, en heb een probleem. Specs:

CPU:AMD FX-8320 Black Edition
CPU-koeler:Scythe Mugen 4 PCGH
Videokaart:MSI R9 280X GAMING 3G
Moederbord:ASRock 970 Pro3 R2.0
Geheugen:Kingston HyperX Genesis 8GB (2 x 4GB)
Voeding:Seasonic S12II-Bronze 520W

Over het algemeen loopt hij als een trein, maar in sommige games ervaar ik al lange tijd periodieke stotteringen. Een spel loopt dan over het algemeen soepel, maar gaat af en toe enkele seconden stotteren (>10 fps). Voor lange tijd heb ik gedacht dat mijn processor simpelweg niet snel genoeg was, of dat de games slecht geoptimaliseerd waren voor 8 kernen. Ik ben geen hardware-expert, dus ik stoorde me er wel aan maar had niet echt handgrepen om er wat aan te doen.

Nu ben ik deze week toch verder op onderzoek gegaan en heb een aantal opvallende zaken gevonden. Ik heb Argus Monitor gedraaid tijdens het uitvoeren van Prime95 en tijdens het spelen van GTA5. Hieruit blijkt dat de processor tijdens load nogal warm wordt: rond de 65-70° (dit is de socket-temperatuur; de kernen zelf komen rond de 45-50° uit). De kloksnelheden van de kernen dalen dan even van 3.7GHz naar 1.4GHz, totdat de temperatuur enkele graden gedaald is, waarna de clocks weer naar het hoge niveau stijgen. Dit stijgen en dalen gebeurt in Prime95 elke 15 seconden; in GTA5 slechts af en toe, tijdens het inladen van nieuwe delen van de map (waarschijnlijk wanneer de CPU het meeste load heeft).

Nu heb ik een vrij goede CPU-koeler, die goed lijkt te werken. Hij zit vlak achter de case-fan aan de achterkant, blaast daar de lucht naartoe en via de casefan komt het er aan de achterkant uit. De PC staat vrij en kan z'n lucht prima kwijt. Weinig tot geen stof in de kast. De CPU is geplaatst door Azerty, met koelpasta. Ik heb niet de ervaring om de netheid hiervan te controleren of het opnieuw te doen helaas.

Nu lees ik in dit topic een soortgelijk probleem, waarbij het moederbord ter sprake kwam (VRM's te heet vanwege slechts 4+1 fases). Ook mijn moederbord heeft slechts 4+1 fases. Mijn hoofdvraag: Is het op basis van de info in dit topic te zeggen of dit het probleem is (dus VRM-gerelateerd)? Of moet ik het zoeken in de richting van airflow, koelpasta en CPU-koeler? Hebben jullie verder tips over wat ik kan uitzoeken of proberen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:33
Ja, het is je moederbord.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Thomg

Aww yiss

Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Mobo, al helemaal i.c.m. die koeler welke de VRM's niet van koele lucht voorziet.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

Inderdaad de VRM's, blijft me nog altijd verbazen dat zelfs computershops die combi (4+1 ongekoelde VRM's) nog in elkaar durven zetten. Komt bijna meerdere malen per maand langs dat er weer een combi van een 4+1 fase planke icm FX8000 serie problemen geeft.

Als je van het probleem af wilt (en je CPU behouden) moet je kijken naar de Gigabyte 970-UD3P
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P.
Dit is zo'n beetje het enige goedkope bordje wat echt goed overweg kan met een octacore FX (op het moment).
Want zelfs een nieuwere 95W TDP octacore FX zou ik op een ongekoelde VRM bordje niet durven drukken (tijdje terug is er een 95W variant van de FX8000 uitgekomen, die je nu hebt is 125W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Wow, dat is snel. Heel erg bedankt voor de reacties!

Wat had ik gewild dat ik dit binnen de garantietermijn beter had uitgevogeld... Maar goed, da's achteraf gezien.

Een nieuw moederbord ligt inderdaad voor de hand. De Gigabyte die Nemesizz hier aanraadt, lijkt me dan een goede optie. Aangezien D4NG3R hierboven aangeeft dat mijn koeler de VRM's niet goed koelt: Moet er dan ook een andere koeler komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

geert1 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:29:
Aangezien D4NG3R hierboven aangeeft dat mijn koeler de VRM's niet goed koelt: Moet er dan ook een andere koeler komen?
Of of, meer VRM's OF betere koeling op je huidige VRM.
Meer VRM's in dit geval is een beter idee überhaupt, "betere koeling" is riskant met de zomer in aantocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08

br00ky

Moderator Harde Waren
geert1 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:29:
Wow, dat is snel. Heel erg bedankt voor de reacties!

Wat had ik gewild dat ik dit binnen de garantietermijn beter had uitgevogeld... Maar goed, da's achteraf gezien.
Mwa, dat maakt natuurlijk niets uit, want hier is geen sprake van een garantiekwestie helaas.
Een nieuw moederbord ligt inderdaad voor de hand. De Gigabyte die Nemesizz hier aanraadt, lijkt me dan een goede optie. Aangezien D4NG3R hierboven aangeeft dat mijn koeler de VRM's niet goed koelt: Moet er dan ook een andere koeler komen?
Bij de Gigabyte is dat geen punt meer, omdat die van zichzelf al koelblokjes heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:42

Vickiieee

Kritische lezer.

Sjesus, ik wilde al reageren hier om een mede-gamer in nood te helpen. Maar de snelheid van de reacties verbaast mij ook, haha.

Ik schaar mij achter de andere personen. Zoals gezegd is je moederbord het probleem. Dit probleem met VRM fases die niet goed gekoeld worden, of waarvan er überhaupt te weinig aanwezig zijn, heb ik vaker gezien. Iets om rekening mee te houden (voor iedereen die een PC wil bouwen).

Daarnaast sluit ik me aan bij wat Nemesizz zegt. Even als voorbeeld nog, voor de duidelijkheid:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1371482073.jpeg
Dit is een afbeelding van het moederbord dat je NU in je PC hebt zitten.
Zoals je kunt zien zijn de VRM's (boven de processor socket) ongekoeld. Er zit niets bovenop om de hitte af te voeren.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1383832056.jpeg
Dit is een afbeelding van het moederbord zoals Nemesizz aanraadt.
Zoals je kan zien zit hier over de VRM's (boven de processor socket) een koelblok heen, waardoor de warmte stukken beter afgevoerd kan worden en ze een stuk minder warm worden. Een andere CPU koeler is dan ook niet nodig, omdat de 'incidentele' airflow die eroverheen gaat voldoende is om het koelblok te koelen (voor zover nodig).

[ Voor 6% gewijzigd door Vickiieee op 23-04-2015 14:39 ]

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 13:34

auto660

1991 240 GL Brick

Tel dan ook even die zwarte blokjes bij de moederborden boven mij :) Dan zie je al snel dat de Asrock maar 5 ongekoelde fases heeft terwijl de gigabyte er 10 gekoelde heeft. (4+1 vs 8+2) Nou gaat het niet zo zeer om het koelblok (het helpt wel) maar gaat het vooral om het feit dat het gigabyte bord het dubbele aantal fases heeft welke het waarschijnlijk zonder koelblok ook nog wel zouden redden met een 8 core. :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Bedankt voor het verduidelijken en het antwoord op m'n vervolgvraag, Vickiieee, br00ky, thomg en auto660.

Het viel me inderdaad op dat het Gigabyte-bord zowel meer fases heeft, als gekoelde fases. Dat gaat enorm schelen, verwacht ik.

En nog een zijvraagje: Wat voor koelpasta zou ik moeten kiezen om m'n bestaande CPU-koeler opnieuw te plaatsen? Edit: Wacht, daar zijn wel andere topics en bronnen voor.

[ Voor 56% gewijzigd door geert1 op 24-04-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als het goed is heb je koelpasta gekregen bij je koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Ik heb inmiddels het nieuwe Gigabyte-moederbord laten plaatsen. Een wereld van verschil! Ik kan nu gamen (of Prime95 draaien) zonder enige throttling of gestotter, en met nette temperaturen.

Heel erg bedankt aan alle reaguurders in dit topic! Mijn game-PC draait eindelijk zoals 't bedoeld was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Weer een slachtoffer wat in aanmerking is gekomen met die zielige fabrikanten die niet eerlijk opgeven welke cpu's ze makkelijk aan kunnen...gelukkig heb je nu een fatsoenlijk bord :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1
pwillemske schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 14:30:
Weer een slachtoffer wat in aanmerking is gekomen met die zielige fabrikanten die niet eerlijk opgeven welke cpu's ze makkelijk aan kunnen...gelukkig heb je nu een fatsoenlijk bord :)
Inderdaad. Ik vermoed dat er duizenden (zo niet meer) eigenaren van een AMD FX-processor zijn die denken dat die CPU's slecht zijn of dat ze moderne games niet bij kunnen houden, terwijl het op zich dus niet aan de CPU ligt. Toegegeven, de FX-processoren vragen relatief veel vermogen en stoten veel hitte uit, maar dat is allemaal nog redelijk binnen de grenzen van het redelijke en de processoren presteren op zich prima. De VRM's op veel AM3+-moederborden zijn totaal inadequaat voor deze processoren; daar zit het probleem. En dat wordt inderdaad niet eerlijk vermeld door de moederbord-fabrikanten. Helemaal liegen doen zij niet, want met heel goede luchtstroming in de kast en lage kamertemperaturen kán dit probleem waarschijnlijk voorkomen worden. Maar ik denk dat het vaker misloopt dan goed, met een 4+1 VRM-moederbord.

Ook computerwinkels zijn zich blijkbaar slecht bewust van dit probleem, want er zijn heel veel systemen geassembleerd waarbij dit probleem zich voor zal doen bij flinke belasting van de CPU. Een simpele test met Prime95 zou dit al aan het licht moeten brengen.

Allemaal heel jammer dit. Hopelijk kan dit topic, en anderen van dezelfde strekking, dienen om het probleem in elk geval te voorkomen in de toekomst voor zolang de huidige FX-processoren nog worden afgenomen.

Het devies is dus: neem een 8+2 fases-moederbord, het liefst met koelblokken op de VRM's, en de Gigabyte GA-970A-UD3P is daarin een goede en betaalbare optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 21:47
Mehhh, ik blijk precies hetzelfde probleem te hebben. Dacht eerst dat stock-koeler onvoldoende was dus had een mugen 4 koeler gekocht. Geen resultaat.... lees ik dit.... :@

Dat wordt een nieuw mobo dus :(

of voorlopig undervolten....

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is niet vaak eerst even een fan op de VRM's zetten om te kijken of dat uberhaupt helpt niet een idee ipv meteen een nieuw mobo?

Ik heb hier bijv een g3258 op 4,6ghz op een goedkoop asrock Z bordje met VRM's zonder heatsink; die worden dus ook loeiheet met throttlen als gevolg. Maar met een beetje directe airflow van een onhoorbare 12cm fan is het probleem helemaal weg.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
maratropa schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:33:
Is niet vaak eerst even een fan op de VRM's zetten om te kijken of dat uberhaupt helpt niet een idee ipv meteen een nieuw mobo?

Ik heb hier bijv een g3258 op 4,6ghz op een goedkoop asrock Z bordje met VRM's zonder heatsink; die worden dus ook loeiheet met throttlen als gevolg. Maar met een beetje directe airflow van een onhoorbare 12cm fan is het probleem helemaal weg.
Het probleem is inderdaad ook met goede airflow op te lossen. Jouw processor vraagt op stock-snelheid wel een stuk minder vermogen (53 watt), maar met jouw overklok zal dat een stuk hoger liggen neem ik aan. Die van mij heeft 125 watt nodig op volle belasting; het is de vraag of dezelfde oplossing daarmee ook werkt, maar met genoeg koeling op de VRM's kan het absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmaa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 18:52
Ik heb dus de ASrock 970 Extreme met 5 fasen echter wel gekoeld, alleen ook dit moederbord heeft last van throttling. Ik dacht in eerste instantie dus ook dat het aan mijn cpu lag (FX-8120) en dus had ik er een andere koeler op gezet, de Scythe Mugen 4 PCGH, echter dat lostte het probleem dus ook niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Sigmaa schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:41:
Ik heb dus de ASrock 970 Extreme met 5 fasen echter wel gekoeld, alleen ook dit moederbord heeft last van throttling. Ik dacht in eerste instantie dus ook dat het aan mijn cpu lag (FX-8120) en dus had ik er een andere koeler op gezet, de Scythe Mugen 4 PCGH, echter dat lostte het probleem dus ook niet op.
Als je de CPU support lijst goed had bekeken, zou je weten dat je een top down cooler nodig hebt. Denk aan een (big) Shuriken of een Grand Kama Cross van Scythe. Deze zorgen voor airflow over de VRM en daarmee dus voor lagere temperaturen. Of dat genoeg is, hangt natuurlijk ook af van je kast en de airflow daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Sigmaa schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:41:
Een tower-model (zoals de Mugen) of een waterkoeler maakt het probleem alleen maar erger helaas.
Er komt dan bijna geen luchtstroom meer over de VRM heatsinks (de metalen koelblokjes) waardoor die nog warmer word.

Een top-down koeler, zoals degene hierboven aangeraden kan wat helpen, maar reken maar dat je de fan nog redelijk hard moet laten draaien voor genoeg airflow om die VRM's koel te houden icm een octacore FX.

Je zou nog kunnen proberen een kleine ventilator op de VRM heatsinks zelf te zetten, maar ook daar ben je een redelijk goede airflow nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmaa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 18:52
Nemesizz schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:04:
[...]

Een tower-model (zoals de Mugen) of een waterkoeler maakt het probleem alleen maar erger helaas.
Er komt dan bijna geen luchtstroom meer over de VRM heatsinks (de metalen koelblokjes) waardoor die nog warmer word.

Een top-down koeler, zoals degene hierboven aangeraden kan wat helpen, maar reken maar dat je de fan nog redelijk hard moet laten draaien voor genoeg airflow om die VRM's koel te houden icm een octacore FX.

Je zou nog kunnen proberen een kleine ventilator op de VRM heatsinks zelf te zetten, maar ook daar ben je een redelijk goede airflow nodig.
Een extra fan op de heatsinks heb ik al geprobeerd, echter blijft het probleem bestaan. Ik weet niet hoe dit bij anderen is, maar mijn FX-8120 op standaard 3.1 Ghz met standaard vcore had al last van throttling. Ik heb dit enigszins kunnen beperken door de Vcore te verlagen.

Maar als ik bijvoorbeeld dit moederbord installeer, met dezelfde koeler die ik nu heb, ben ik dan volledig van het probleem af? pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Sigmaa schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:28:
[...]

Een extra fan op de heatsinks heb ik al geprobeerd, echter blijft het probleem bestaan. Ik weet niet hoe dit bij anderen is, maar mijn FX-8120 op standaard 3.1 Ghz met standaard vcore had al last van throttling. Ik heb dit enigszins kunnen beperken door de Vcore te verlagen.

Maar als ik bijvoorbeeld dit moederbord installeer, met dezelfde koeler die ik nu heb, ben ik dan volledig van het probleem af? pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P.
Op stock snelheid zou de UD3P geen problemen moeten geven met een octacore FX. Het is nog wel raadzaam om goede airflow in je kast te hebben, maar het zou zeker een hele verbetering moeten zijn tov die 4+1 fase bordjes.

Bij de meeste personen die van een 4+1 fase bord met throttle problemen naar de UD3P gingen waren van het probleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkness89
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-02-2021
Schakel de turbo core uit en zet APM op Auto in je bios.
Verlaag de vcore haal hem van de auto af ( bij auto geeft die veel en veel te veel vcore voor de cpu )
Zet een fan op de heatsink van 80MM en probleem is opgelost ik heb dit getest bij mij en ook bij andere.
De cpu schakelt niet meer terug ook niet onder de meest zware omstandigheden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nemesizz schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:25:
[...]

Op stock snelheid zou de UD3P geen problemen moeten geven met een octacore FX. Het is nog wel raadzaam om goede airflow in je kast te hebben, maar het zou zeker een hele verbetering moeten zijn tov die 4+1 fase bordjes.

Bij de meeste personen die van een 4+1 fase bord met throttle problemen naar de UD3P gingen waren van het probleem af.
Overclocken hoef je echter ook niet 24/7 te proberen op de UD3P. Stock draait het geweldig, en met overclock tot zo'n 1.45V en 4.4-5Ghz draait het ook nog goed. Mijn UD3 (eigenlijk precies hetzelfde Gigabyte bord, alleen iets ouder) heeft nu ernstige VRM problemen na 2 jaar een FX-8320 op 4.6Ghz en 1.5V gehad te hebben. Ook al heb je directe airflow over de VRM's, dat is waarschijnlijk niet genoeg om ze onder de 65-70 graden te houden. Dat mijn CPU onder de 55 graden blijft door de waterkoeler is ook leuk, maar niet positief voor de VRM's.

In mijn geval is er waarschijnlijk wat anders aan de hand, hij kan de CPU niet meer zonder throttlen onder load houden bij een serieus zwaar spel of Prime 95. Lastig en irritant, maar daar ga ik zelf geen nieuw bord voor halen gezien AM4 voor de deur staat.

Wel hoop ik dat fabrikanten bij AM4 min of meer verplicht gaan worden 8+2VRM borden te maken als de CPU's weer zo veel stroom vreten. Betere oplossing zou natuurlijk een energiezuinige CPU zijn, en die gaan we als het goed is ook krijgen. Dan zijn we in ieder geval van dit probleem af..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

kuusj98 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:14:
[...]

Wel hoop ik dat fabrikanten bij AM4 min of meer verplicht gaan worden 8+2VRM borden te maken als de CPU's weer zo veel stroom vreten. Betere oplossing zou natuurlijk een energiezuinige CPU zijn, en die gaan we als het goed is ook krijgen. Dan zijn we in ieder geval van dit probleem af..
Ik vrees eigenlijk dat het niet gaat gebeuren. Je ziet nu ook al bij Intel borden dat ze bezuinigen op de VRM's, minder fases, kwaliteit ook soms twijfelachtig, en ook daar zie af en toe al plankjes met thermal throttle problemen icm een zware i5/i7.

En gezien fabrikanten bij AM3+ nog steeds doodleuk een boel van die budget bordjes (met slechts 4+1 fases soms zelfs 3+1... 8)7 ) uitbrengen terwijl er al zoveel problemen te vinden zijn icm die AMD FX'jes betwijfel ik dat het goed gaat komen.

De high-end bordjes gaat over het algemeen nog wel, maar daar is de prijs ook vaak naar (genoeg fases, en dito formaat heatsinks), maar het mid-range en budget spul zie ik spul voorbij komen waar ik niet al te blij van word (zelf heb ik vaak mid-range spul, heb geen zin om 200 a 300 euro uit te geven voor een moederbord).

Trend is een beetje goedkoop spul, fancy uiterlijk (zodat het high-end lijkt), dikke marketing van hoe geweldig de onderdelen zijn, en massaal verkopen en hopen dat er niet te veel defecten/problemen terug komen.
Zat systemen waar mensen niet eens door hebben dat ze thermal throttle hebben, of toevallig programma's gebruiken die niet zo zwaar ligt op de CPU zodat het niet gebeurt.

Maar ben ook wel benieuwd wat er met AMD Zen gaat gebeuren, hoop een best of 2 worlds (goede borden én een zuinige CPU ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nemesizz schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:48:
[...]

Ik vrees eigenlijk dat het niet gaat gebeuren. Je ziet nu ook al bij Intel borden dat ze bezuinigen op de VRM's, minder fases, kwaliteit ook soms twijfelachtig, en ook daar zie af en toe al plankjes met thermal throttle problemen icm een zware i5/i7.

En gezien fabrikanten bij AM3+ nog steeds doodleuk een boel van die budget bordjes (met slechts 4+1 fases soms zelfs 3+1... 8)7 ) uitbrengen terwijl er al zoveel problemen te vinden zijn icm die AMD FX'jes betwijfel ik dat het goed gaat komen.

De high-end bordjes gaat over het algemeen nog wel, maar daar is de prijs ook vaak naar (genoeg fases, en dito formaat heatsinks), maar het mid-range en budget spul zie ik spul voorbij komen waar ik niet al te blij van word (zelf heb ik vaak mid-range spul, heb geen zin om 200 a 300 euro uit te geven voor een moederbord).

Trend is een beetje goedkoop spul, fancy uiterlijk (zodat het high-end lijkt), dikke marketing van hoe geweldig de onderdelen zijn, en massaal verkopen en hopen dat er niet te veel defecten/problemen terug komen.
Zat systemen waar mensen niet eens door hebben dat ze thermal throttle hebben, of toevallig programma's gebruiken die niet zo zwaar ligt op de CPU zodat het niet gebeurt.

Maar ben ook wel benieuwd wat er met AMD Zen gaat gebeuren, hoop een best of 2 worlds (goede borden én een zuinige CPU ;) ).
Klopt, en als ik even bij alle redelijk bekende AM3+ borden kijk zie ik ~15 borden van de 100 waar we 8+2 VRM's hebben. Hiervan is er maar 1 die een beetje onder de 100 euro inclusief verzenden zit. Werkelijk belachelijk. Een beetje AM3+ bord kost zo 130-150 euro, en dan is deze: pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3 het goedkoopste 990 chipset bord.

Ik weet nog dat ik in 2012 ongeveer 75 euro voor deze 970-A UD3 heb betaald, toen ook al zo ongeveer het enige betaalbare bord met 8+2 VRM's. Op FM2+ kun je het al helemaal vergeten, de 6800K die in mijn andere PC zit kan zo naar de 5.5Ghz maar de VRM's gaan zonder pardon throttlen. Hier is de pricewatch: Asus A88X-PRO het goedkoopste bord met "meer dan 4+1" VRM's voor zover ik weet.

Bij Intel zit je simpelweg "vast" aan een Z-bord als je een K-CPU hebt, die borden zijn simpelweg gemaakt om te overclocken (uitzonderingen daargelaten) waarbij de B- en H-borden dat niet zijn en een bijbehorend lager prijskaartje hebben.

Het probleem is dat je langzamerhand wel aan het overclocken móét als je je AM3+ platform een beetje tot bij Intel wil laten komen qua games. Er zijn toch een heel aantal games waarbij de FX-serie je GPU bottleneckt, maar bij anderen weer totaal niet. Hoe dan ook, de tijd zal het ons leren.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Pagina: 1