Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thjeu
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09-2024
Hallo allemaal,

Recentelijk heb ik een nieuwe PC aangeschaft, maar helaas loop ik nog tegen wat problemen aan. De PC draait super, echter meestal na 40-50 minuten gamen begin ik last te krijgen van FPS drops. In Counter-strike Global Offensive dropt mijn FPS meestal van 280 naar 40-50.

Mijn specs:

Mobo: ASROCK 970 Extreme3 r2.0
CPU: AMD FX8350
GPU: AMD Radeon R9 380 4gb
Geheugen: 2 x 8gb Corsair
OS: Windows 8.1 (Geprobeerd met windows 10, maar hierdoor lijkt het alsof er meer drops zijn dan bij windows 8.1)
CPU Koeler: Cooler Master Hyper 612 ver.2
Voeding: Seasonic S12II-Bronze 520W (Ik wou eerst voor een 700W voeding gaan, maar de verkoper vertelde mij dat deze voeding ook voldoende zou moeten zijn).

Verder heb ik er nog een 144hz beeldscherm bij, de BenQ XL2411Z

Of, voor alle specs:
http://imgur.com/bS27zoX

Ook heb ik uiteraard alle drivers up-to-date.

Een vriend van mij heeft nagenoeg het zelfde systeem (Een iets mindere videokaart), maar draait hiermee eigenlijk zonder problemen. Nu heb ik de temperaturen al nagekeken met speedfan, maar deze blijven eigenlijk constant (Ook wanneer er drops zijn). Iemand enig idee hoe hij of zij mij uit de brand kan helpen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

Mobo: ASROCK 970 Extreme3 r2.0
CPU: AMD FX8350
There's your problem...althans, 90% zeker.

Die Asrock 970 bordjes (heck, bijna alle 970 bordjes voor AM3+) zijn helemaal niet geschikt voor octacore FX CPU's ondanks dat fabrikanten beweren van wel.

Wat is dan het probleem? Meeste fabrikanten zetten er te slappe VRM's op die borden (te weinig fases, meestal 4+1) en met een 'zware' verbruiker als een FX worden ze te heet en geven een signaaltje naar de CPU dat ie moet throttlen, gevolg > slechte prestaties (enkele gevallen throttelen ze niet en branden ze gewoon door! moederbord kapot en soms je CPU mee).

De Asrock bordjes zijn er metname berucht om, omdat iedereen die telkens maar weer koopt ondanks dat hier wekelijks geroepen word "Niet doen!" ;)
Ze hebben slechts een 4+1 fase VRM en die worden te heet, helemaal bij het gebruik van een tower model koeler of water koeler (geen luchtstroom meer over de VRM's = nog sneller problemen).

Als je een AMD FX octacore wilt gebruiken, moet je echt kijken naar een bordje met 8+2 fase VRM's (en dat is rottig, want fabrikanten geven dat niet duidelijk meer aan). Ook dan zit je niet altijd veilig omdat sommige fabrikanten er echt bagger kwaliteit onderdelen voor gebruiken waardoor je nog problemen kan krijgen.

Goedkoopste bordje wat toch overweg kan met een octacore FX is zo'n beetje het Gigabyte 970UD3P bordje pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P.

[ Voor 3% gewijzigd door Nemesizz op 27-11-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01
Nemesizz schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:14:
[...]

There's your problem...althans, 90% zeker.
100% ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

offtopic:
Ik dacht laat ik even optimistisch zijn en het op 90% houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thjeu
Ai, daar was ik al bang voor... Inderdaad al wat topics hier doorgelezen en zag dat het wel is aan de VRM's kon liggen.

Nu ben ik absoluut geen expert op dit gebied, maar het mobo wat jullie aanraden (pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P), kan ik hiermee later eventueel ook nog hardware upgraden? Andere CPU of GPU bijvoorbeeld?

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie!

Edit:
Ik zie bij de specs ook het volgende vermeld:
Controleer voor het aanschaffen van geheugen of het merk of type compatible is met het moederbord. Deze informatie kunt u vinden op de website van de fabrikant van het moederbord.
Doormiddel van overklokken is een geheugensnelheid van 2000MHz te behalen.
De PCIe x16 sloten zijn met 20 lanes aangesloten.
Slot 1 is met 16 lanes en slot 2 met 4 lanes aangesloten.
Ondersteuning voor logische partities van 3TB+.
ErP/EuP Ready.

Kom ik hier ook mee weg?

[ Voor 36% gewijzigd door Thjeu op 27-11-2015 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Thjeu schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:24:
Ai, daar was ik al bang voor... Inderdaad al wat topics hier doorgelezen en zag dat het wel is aan de VRM's kon liggen.

Nu ben ik absoluut geen expert op dit gebied, maar het mobo wat jullie aanraden (pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P), kan ik hiermee later eventueel ook nog hardware upgraden? Andere CPU of GPU bijvoorbeeld?

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie!
Het probleem waar je bij AM3+ tegenaan loopt is dat er eigenlijk niks nieuws meer voor uit komt.
AMD's volgende CPU (high end) gaat over op een andere socket, dus iets snellers dan een FX8350 zal er niet inzitten (de FX9000 serie ook niet, is gewoon een factory overclocked FX8000 CPU met een gigantisch energieverbruik).

Andere AMD CPU's zitten ook op andere sockets, dus qua uitbreiden ben je wel beperkt. Maar goed, dat is het bij Intel ook, daar veranderen ze ook telkens de socket (pinnetje meer, pinnetje minder, andere pin out) waardoor je toch je moederbord weer moet vervangen.

Ik zelf zou me daar niet al te druk om maken, tegen dat je weer een upgrade moet hebben kun je beter de hele meuk in 1x vervangen. CPU upgraden heeft vaak toch weinig nut, zo heel veel verschil in prestaties geeft het vaak niet eens (iets hoger geklokte CPU in dezelfde serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thjeu
Bedankt Nemesizz, ik heb gelijk maar het gigabyte mobo besteld (Voordat ik inderdaad iets doorbrand). Morgen wordt hij geleverd, zal daarna laten weten of het inderdaad geholpen heeft! In ieder geval bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
We zijn tweakers toch? Ik had eerst geadviseerd om dan maar eens wat heatsinks op de vrms te plaatsen (als dat nut heeft en kan) en een fan er op richten (1x120mm). Heatspreaders op RAM hebben zo bijvoorbeeld geen nut en zijn de slechtste vorm van heatsinks, een fan op de kale chips richten werkt wel.

Je CPU undervolten (je leest het goed, niet underclocken, of overclocken al helemaal niet) kan vast ook prima een paar procent (max 10% schat ik) en zou zeker kunnen helpen bij dit vrm probleem.

Edit: seasonic maakt goede voedingen en die 520w is meer dan zat, ook met een ferme videokaart (zelfs met alles flink overklokken).

[ Voor 27% gewijzigd door ToFast op 27-11-2015 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ja een fan op de VRM heatsinks richten wil soms helpen, maar in het geval van zo'n 4+1 fase bord icm octacore (of overgeklokte hexa) denk ik niet dat het voldoende helpt.

Zelfs bij 8+2 bordjes moet je soms al fans oprichten bij overclocks (heb ik het niet eens over extreme overclocks). Een 4+1 fase VRM bordje moet je gewoon bij weg blijven icm octacores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Nemesizz schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 21:39:
Ja een fan op de VRM heatsinks richten wil soms helpen, maar in het geval van zo'n 4+1 fase bord icm octacore (of overgeklokte hexa) denk ik niet dat het voldoende helpt.

Zelfs bij 8+2 bordjes moet je soms al fans oprichten bij overclocks (heb ik het niet eens over extreme overclocks). Een 4+1 fase VRM bordje moet je gewoon bij weg blijven icm octacores.
Ah dat het zo nauw zat wist ik niet. TS veel plezier met je nieuwe bord! Met de asrock kun je wat anders goedkoop pctje bouwen of hem op vraag en aanbod hier plaatsen of marktplaats.
Pagina: 1