Als je baas zo goed voor je zorgt met zulke regelingen dan moet je toch ook een dik salaris hebben?
Verwacht toch wel dat je 5500+ bruto verdient nu.
Kijk voor de grap eens hoe waardevast die Dacia's zijn. Daar kan geen VW tegenop ;-)HTT-Thalan schreef op maandag 21 maart 2016 @ 20:55:
[...]
Natuurlijk kan ik elke maand het bedrag apart leggen om de afschrijving helemaal te compenseren, dan heb ik na 3 jaar ~17.000 euro beschikbaar om te her-investeren (in plaats van alleen de restwaarde) maar het gaat ons er juist om dat we er geld 'uit' halen en de volgende auto hoeft ook geen strepentrekker te zijn. Op basis van deze cijfers (en een restwaarde van, zeg, 5k) kan de volgende auto 22500 kosten tegen dezelfde financiële voorwaarden (maandbedrag enzo). Zo bouw ik ook wat op, terwijl ik die andere paar honderd euro per maand lekker kan oppotten. Dat levert óók geld op. Over 3 jaar heeft de lening ongeveer 1000 euro gekost (518*36 = ruwweg 1000 euro meer dan de aanschafprijs) dus geen schokkend bedrag, als je ziet dat ik zo wel een hoop geld (per maand!) ergens anders naartoe kan schuiven in plaats van eerst een paar jaar te moeten sparen. We hebben b.v. een studielening die zo sneller afgelost kan worden.
Dat is ook niet eerlijk rekenen, want dan ben je in 3 jaar twee autos aan het afschrijven...HTT-Thalan schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:28:
Hij bedoelt te zeggen (denk ik) dat ik het bedrag dat de auto 'minder waard word' elke maand apart moet leggen. Op die manier heb je aan het eind van de looptijd het bedrag in handen wat je voor de auto betaald hebt. Je kunt de volgende auto dan gewoon kopen in plaats van lenen en dat spaart een hoop rente uit. Ik kies daar dan niet voor omdat ik dat geld ergens in wil steken (waar de winst voor mij zwaarder telt dan de rente die ik over 3 jaar wederom aanga als ik de volgende aanschaf.
Verdienen of krijgen? Kan je wel vertellen dat ik er stuk onder dat bedrag zit. Wat meteen illustreert dat je geen enorme bakken met geld hoeft te graaien om een auto te kunnen rijden.Rico schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 01:03:
Als je baas zo goed voor je zorgt met zulke regelingen dan moet je toch ook een dik salaris hebben?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Hij zit aardig in de juiste richting, zonder al te specifiek te worden. De verdiensten staan niet ter discussie en ik ben hier heel gelukkig. Desalniettemin ben ik gek als ik die paar honderd euro extra niet overweeg. We zijn een single income gezin met twee kindjes en wij willen graag sparen voor een vakantiehuisje. Ook is er nog een studielening die wat ons betreft gauw weg mag. We zitten dus erg goed, maar we wonen in een simpel huis en doen geen extravagante dingen.MAX3400 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 07:29:
[...]
Verdienen of krijgen? Kan je wel vertellen dat ik er stuk onder dat bedrag zit. Wat meteen illustreert dat je geen enorme bakken met geld hoeft te graaien om een auto te kunnen rijden.
Misschien zou het kunnen lonen om te kijken naar 0% rente acties? Volgens mij zie ik die regelmatig voorbij komen van Dacia toch?HTT-Thalan schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 08:01:
Hij zit aardig in de juiste richting, zonder al te specifiek te worden. De verdiensten staan niet ter discussie en ik ben hier heel gelukkig. Desalniettemin ben ik gek als ik die paar honderd euro extra niet overweeg. We zijn een single income gezin met twee kindjes en wij willen graag sparen voor een vakantiehuisje. Ook is er nog een studielening die wat ons betreft gauw weg mag. We zitten dus erg goed, maar we wonen in een simpel huis en doen geen extravagante dingen.
[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 22-03-2016 09:45 ]
[ Voor 19% gewijzigd door Smuggler op 22-03-2016 10:08 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Momenteel loopt er niet zo'n regeling, ze rekenen 4%.dfrenner schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:36:
[...]
Misschien zou het kunnen lonen om te kijken naar 0% rente acties? Volgens mij zie ik die regelmatig voorbij komen van Dacia toch?
We zoeken nog een presales collega!Ik heb niet zulke geweldige regelingen als jij
Ik zit sowieso boven de schaal voor zo'n beetje alle subsidies, en daar zit ik niet mee, er zijn zat mensen die er van rond moeten komen.Maar toch zit ik erg te twijfelen voor 2017... Nu 14%... Straks niet emer, toch maar eens berekenen of het niet prive kan, want wat we even vergeten mee te rekenen zijn alle toeslagen. Door het rijden van een leaseauto ligt je salaris fictief hoger, waardoor je minder kinderopvangtoeslag ontvangt en dergelijke...
Edit:
Zou dit nog een optie kunnen zijn:
https://acties.dacia.nl/4all/#landing
[ Voor 48% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-03-2016 10:22 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Is ook een optie, maar stiekem rijd ik best graag in deze auto. Ik laat het dus afhangen van de situatie, mocht iemand zich aanmelden doe ik het, anders rijd ik hem gewoon zelf op en ga ik daarna privé rijden.Smuggler schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:20:
Bij ons op het werk worden ze vaak doorgegeven met een netto bonus vergoeding.
Neem mijn auto en krijg 2000 euro contant erbij. dat heb je dan in 3 a 4 maanden terug verdient. En je auto is aantrekkelijker om over te nemen door een collega.
[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 22-03-2016 11:21 ]
Geen slecht idee, maar ik ga geen financiële verplichting aan voor 5 jaar. Als ik het doe, wil ik hem in twee jaar aflossen. Tof dat je meedenktRemcoDelft schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:20:
Alternatief om te overwegen: stop in januari met prive rijden in je leaseauto, bespaar 450 euro per maand, neem die Dacia met aflossing in 5 jaar, en je bent per maand incl. brandstof/MRB/verzekering/onderhoud (bij minder kilometers) die 450 euro kwijt aan je Dacia. Als je dan 2 jaar later je leaseauto inlevert, heb je lagere Dacia-kosten, en die 30.000 km en 2 jaar extra maakt voor een nieuwe auto weinig uit.
Op deze manier begin je met leaseauto toch iets van waarde voor jezelf op te bouwen. Geen spaarpotje, wel een Dacia.
Och ja, je moet toch wat he.
TS zit in een totaal andere situatie.Just_A_User schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:41:
Wat ik niet zo goed snap, is dat je zegt dat jullie plannen hebben waarvoor meer geld nodig is, om je dan vervolgens vast te gaan leggen voor X tijd om met geleend geld (want aflossing) een nieuwe auto te kopen.
Als je echt meer geld nodig heb, dan zou ik gewoon een veel kleinere, niet nieuwe auto waar de kop vanaf is gaan rijden, en het leasebudget laten uitkeren. Maar een nieuwe auto op afbetaling gaan kopen omdat je meer geld nodig hebt voor toekomstplannen zou ik persoonlijk niet doen.
Om eerlijk te rekenen, moet je budgetneutraal voor de werkgever tellen (dus leasebedrag, BTW-correctie, brandstof wat hij aan de leaseauto uitgeeft op de gunstigste manier aan de werknemer overmaken).Icephase schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:05:
[...]
Normaal gesproken is het voordeliger om te leasen dan privé te rijden, maar in dit geval geeft ik TS groot gelijk.
Eindheffing loonbelasting is niet duurder dan regulier tarief loonbelasting. Je geeft netto 100 euro aan je werknemer en betaalt 80 euro belasting. Dus 80 uit 180. De marginale belastingdruk op de eindheffing is 80/180 = 44.4%.[...]
Ik blijf het echter wel vreemd vinden dat de werkgever in deze regelingen voorziet, want het is voor hem (denk aan bijv. de WKR!) echt véél goedkoper om de werknemers een lease-auto te geven...
Als hij belastingtechnisch zijn zaakjes niet op orde heeft (want de WKR kan bijv betekenen dat er 80% belasting door de wg betaald moet worden!!)
In het topic is al te lezen dat het gaat om sparen voor een vakantiehuis.Just_A_User schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:41:
Wat ik niet zo goed snap, is dat je zegt dat jullie plannen hebben waarvoor meer geld nodig is, om je dan vervolgens vast te gaan leggen voor X tijd om met geleend geld (want aflossing) een nieuwe auto te kopen.
Als je echt meer geld nodig heb, dan zou ik gewoon een veel kleinere, niet nieuwe auto waar de kop vanaf is gaan rijden, en het leasebudget laten uitkeren. Maar een nieuwe auto op afbetaling gaan kopen omdat je meer geld nodig hebt voor toekomstplannen zou ik persoonlijk niet doen.
dfrenner schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:29:
[...]
In het topic is al te lezen dat het gaat om sparen voor een vakantiehuis.
Er zit een verschil tussen geld nodig heben en nodig hebben voor een bepaald doel.
Luxeprobleem..
Denk trouwens dat de restwaarde heel veilig is vastgesteld.HTT-Thalan schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 19:06:
[...]
![]()
We hebben geen geld "nodig". We zijn voorzien van ons natje en droogje, hebben wat centjes op de spaarrekening (al moest ik pas helaas achter elkaar mijn wasmachine én CV-ketel vervangen nadat er net een dakraam geplaatst was, dus dat was een pijnlijke maand), kunnen goed voor onszelf en de kinderen zorgen en elk jaar een of twee keer op vakantie. Naast de lease-auto staat er ook nog een simpel boodschappenkarretje voor de deur waar vrouwlief de kinders mee rondrijdt (school enzo).
We willen graag meer doen in de toekomst: Misschien ruimer wonen, misschien emigreren, sowieso een vakantiehuis in de migratierichting, en voor de kinderen zou het niet onverstandig zijn alvast een studiefonds bij elkaar te sparen gezien de veranderingen in het studiestelsel.
Door elke maand een paar honderd extra beschikbaar te hebben kunnen we in al die spaarpotjes meer geld steken, en door de auto via deze constructie te rijden bouw ik toch ook een klein beetje auto-vermogen op (namelijk: de restwaarde van de wagen) om betrouwbare auto's te blijven rijden.
Uiteraard heb ik naar 'jong gebruikt' gekeken, maar de Dacia zit qua prijsstelling gewoon in het vaarwater van veel 2ehands auto's, maar dan met precies _0_ procent risico, daar waar een 2ehands altijd wel een beetje risico meebrengt. Daar waag ik dan pas aan als ik wat meer ervaring heb met privé rijden en wat meer geld apart kan leggen voor reparaties enzo, want meer luxe is ook meer dat stuk kan gaan.
Je zoekt op diesel, niet op benzine/gas. Als ik op benzine zoek kom ik alleen auto's met 100.000 km minder tegen.dfrenner schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 19:19:
Denk trouwens dat de restwaarde heel veilig is vastgesteld.
Oude model 2012/2013 zit zelf meer richting de 10.000 euro dan richting de 6.000
http://www.gaspedaal.nl/D...=2013&brnst=Diesel&srt=df
Het zal wel schelen dat ik een volledige garantie afkoop op 150.000 danwel 200.000 kilometer. Fijn voor de volgende berijder, een 2ehands auto met nog volledige fabrieksgarantie en veel snelwegkilometers + een volledig ingevuld onderhoudsboekje.RemcoDelft schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 20:04:
[...]
Je zoekt op diesel, niet op benzine/gas. Als ik op benzine zoek kom ik alleen auto's met 100.000 km minder tegen.
Heb je ook al eens gerekend met een 2ehands Clio station op LPG? Of, als het groter moet een Megane Station (diesel of lpg) 2ehands?HTT-Thalan schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 19:06:
[...]
![]()
We hebben geen geld "nodig". We zijn voorzien van ons natje en droogje, hebben wat centjes op de spaarrekening (al moest ik pas helaas achter elkaar mijn wasmachine én CV-ketel vervangen nadat er net een dakraam geplaatst was, dus dat was een pijnlijke maand), kunnen goed voor onszelf en de kinderen zorgen en elk jaar een of twee keer op vakantie. Naast de lease-auto staat er ook nog een simpel boodschappenkarretje voor de deur waar vrouwlief de kinders mee rondrijdt (school enzo).
We willen graag meer doen in de toekomst: Misschien ruimer wonen, misschien emigreren, sowieso een vakantiehuis in de migratierichting, en voor de kinderen zou het niet onverstandig zijn alvast een studiefonds bij elkaar te sparen gezien de veranderingen in het studiestelsel.
Door elke maand een paar honderd extra beschikbaar te hebben kunnen we in al die spaarpotjes meer geld steken, en door de auto via deze constructie te rijden bouw ik toch ook een klein beetje auto-vermogen op (namelijk: de restwaarde van de wagen) om betrouwbare auto's te blijven rijden.
Uiteraard heb ik naar 'jong gebruikt' gekeken, maar de Dacia zit qua prijsstelling gewoon in het vaarwater van veel 2ehands auto's, maar dan met precies _0_ procent risico, daar waar een 2ehands altijd wel een beetje risico meebrengt. Daar waag ik dan pas aan als ik wat meer ervaring heb met privé rijden en wat meer geld apart kan leggen voor reparaties enzo, want meer luxe is ook meer dat stuk kan gaan.
Mijn fout...RemcoDelft schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 20:04:
Je zoekt op diesel, niet op benzine/gas. Als ik op benzine zoek kom ik alleen auto's met 100.000 km minder tegen.
Ik reken vanuit de basiswens om de eerste paar jaar nul risico te hebben. 2ehands is per definitie een risico.GoldenSample schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 20:53:
[...]
Heb je ook al eens gerekend met een 2ehands Clio station op LPG? Of, als het groter moet een Megane Station (diesel of lpg) 2ehands?
Raar verhaal, als je het zo simpel stelt. Er zijn zat merken die garantie gewoon overhevelen naar de 2e, 3e of 4e eigenaar zolang de auto maar binnen de bepalingen blijft. Heb hier voor de deur een tweedehands Fiesta ST staan bouwjaar 2013; verlengde garantie tot 2018 af fabriek, gewoon geldig.HTT-Thalan schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:36:
[...]
Ik reken vanuit de basiswens om de eerste paar jaar nul risico te hebben. 2ehands is per definitie een risico.
Goedkoper gaat het nooit zijn, dat je geen risico wilt (hoewel je dat altijd loopt, misschien niet financieel maar toch) is een ander verhaal.HTT-Thalan schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:36:
[...]
Ik reken vanuit de basiswens om de eerste paar jaar nul risico te hebben. 2ehands is per definitie een risico.
Ja, ik heb gerekend met 2ehands modellen/prijzen maar de Dacia is zo goedkoop dat dit gewoon uit kan.
Zeg nooit nooit, een 2e hands auto kan wel degelijk goedkoper zijn met de juiste rand voorwaarden:GoldenSample schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:49:
[...]
Goedkoper gaat het nooit zijn, dat je geen risico wilt (hoewel je dat altijd loopt, misschien niet financieel maar toch) is een ander verhaal.
Nofi maar een stok oude benzine auto vergelijken met een kleinere toen belasingvrij diesel.. Je moet eerlijk vergelijken een als je een (redelijk) betrouwbaare en vergelijkbare jonge 2e Hands koopt dan win je altijd.Smuggler schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:12:
[...]
Zeg nooit nooit, een 2e hands auto kan wel degelijk goedkoper zijn met de juiste rand voorwaarden:
vaak zijn deze voorwaarden:
zoals veel kilometers,
goedkope auto's
juiste gewicht.
verschil in onderhoud.
goede restwaarde.
zie ook mijn berekeningen van 5 jaar geleden:
nieuwe auto goedkoper dan 15 jaar oude auto
Heeft trouwens zeer goed uitgepakt in voordeel van de nieuwe auto. heeft mij uiteindelijk honderden euro's bespaard. vergeleken met een oude auto oprijden.
En vergeet niet dat comfort en betrouwbaarheid ook een hoop waard is dat niet direct in geld is uit te drukken.
[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 23-03-2016 00:56 ]
Jammer dat je de RS de deur uit doet! Verder heb niet alles gelezen, maar heb je private lease ook al overwogen? Dan ben je in iedergeval risicoloos en zeker van de kosten. Wel is de keuze bij diesel zeer beperkt.HTT-Thalan schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:36:
[...]
Ja, ik heb gerekend met 2ehands modellen/prijzen maar de Dacia is zo goedkoop dat dit gewoon uit kan.
[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 23-03-2016 12:24 ]
FTFY
Verkijk je ook niet op het verlengen van garantie, en dan met name de uitzondering voor slijtagedelen. Fusiekogels/ophanging bijvoorbeeld, of koppeling/versnellingsbak, en zo zijn er nog wel meer dure reparaties te bedenken op zoveel km. Ik heb vaker verhalen gelezen waarbij dure reparaties niet onder de garantie vielen, en dan geef ik een Toyota van 3 jaar oud met 50k op de klok meer kans om nog 3 jaar probleemloos 150.000 km te rijden dan een nieuwe Dacia.TheBrut3 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:06:
Verder ben ik het persoonlijk niet eens dat een jong gebruikte auto veel meer risico is. Je hebt 'maar' een gebruiksperiode voor ogen van 3 jaar, als je een jong gebruikte auto koopt van 2-3 jaar is de auto nog maar maximaal 6 jaar oud. Op deze leeftijd zal je bij een betrouwbaar merk weinig extra onderhoud hebben dan aan een nieuwe auto, zeker niet meer dan de extra afschrijving van deze eerste jaren en veel merken blijven de fabrieksgarantie aanhouden (zoals al aan is gegeven). Tevens heb je voor die 18k dan veel meer auto dan de Dacia, maar dat is ook smaak. Verder kan je ook met een nieuwe auto een probleemauto hebben, het blijft techniek.
...
Klopt ook. Daarom heb ik het ook over betrouwbare auto's en dan bedoel ik dus vooral alles niet uit Europa, alleen daar zijn heel veel persoonlijke meningen het niet mee eens.RemcoDelft schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:48:
en dan geef ik een Toyota van 3 jaar oud met 50k op de klok meer kans om nog 3 jaar probleemloos 150.000 km te rijden dan een nieuwe Dacia.
Ik zeg niet dat het risico groot is bij niet-nieuw, maar het risico is niet nul en ook mijn verantwoordelijkheid. Private lease is een optie vanwege de verantwoordelijkheid (die dan bij de leasemij ligt) maar privé rijden is dan nog steeds goedkoper dan leasen. Deze methode zorgt dat ik exact nul onvoorziene uitgaven hoef te hebben behalve dingen die met goed onderhoud te plannen zijn, denk aan remmen en banden. Door bewust te rijden gaan die ook langer mee. Alles watdan nog 'stuk' gaat word dan onder garantie gerepareerd.TheBrut3 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:06:
(...)
Verder ben ik het persoonlijk niet eens dat een jong gebruikte auto veel meer risico is. Je hebt 'maar' een gebruiksperiode voor ogen van 3 jaar, als je een jong gebruikte auto koopt van 2-3 jaar is de auto nog maar maximaal 6 jaar oud. Op deze leeftijd zal je bij een betrouwbaar merk weinig extra onderhoud hebben dan aan een nieuwe auto, zeker niet meer dan de extra afschrijving van deze eerste jaren en veel merken blijven de fabrieksgarantie aanhouden (zoals al aan is gegeven). Tevens heb je voor die 18k dan veel meer auto dan de Dacia, maar dat is ook smaak. Verder kan je ook met een nieuwe auto een probleemauto hebben, het blijft techniek.
Het is natuurlijk logisch dat privé rijden vele malen goedkoper kan zijn dan lease, bij lease zitten er veel meer stappen tussen die winst moeten maken.
Ik heb o.a. gekeken naar Kia (C'eed Sportswagon), Skoda (Octavia 1.4 CNG) en Suzuki (Vitara 1.6 diesel).Deveon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:17:
[...]
Jammer dat je de RS de deur uit doet! Verder heb niet alles gelezen, maar heb je private lease ook al overwogen? Dan ben je in iedergeval risicoloos en zeker van de kosten. Wel is de keuze bij diesel zeer beperkt.
Van een BMW naar een Skoda naar een Dacia komt overigens aardig extreem over. Heb je er al mee gereden? Eventueel is het ook interessant om bij Kia even te kijken gezien de 7 jaar garantie bij dealer onderhoud. Een tweedehands Optima is zeer royaal aangekleed en is al met lage kilometerstanden te krijgen rond de 20k. Ook de Mazda 6 heeft de eerste jaren een gigantisch afschrijving. En Mazda blijft toch de Japanse BMW
Ja, maar we hebben ook twee kinderen waar we een ruime auto voor nodig hebben. Voor 450 heb je misschien net een Aygo/C1/Alto of iets dergelijks en dat is niet groot genoeg. De Dacia combineert ruimte met besparing. Ja, die kun je afbetalen in 3 jaar voor 450 per maand maar dan heb je nog geen brandstof/verzekering/MRB en onkosten.koentjuh1987 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:56:
als je die kosten wil sparen... waarom dan niet alleen zakelijk rijden met de auto van je werk? betaal je ook geen bijtelling...
voor 450 euro (netto) kun je misschien een leuk klein autootje rijden...voor prive...
[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-03-2016 13:33 ]
Ik begrijp hem best, maar het is gewoon een heel riante regeling. Ik had er om eerlijk te zijn overheen gelezen dat die € 1050 excl brandstof is en ik heb denk ik ook gedacht dat deze netto was i.p.v. bruto of iets dergelijks. Belastingtechnisch lijkt dit dus inderdaad prima te kunnen.TheBrut3 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:06:
Ik vraag me af waarom er zoveel mensen zijn die de regeling van de werkgever niet begrijpen? TS krijgt een leasebudget excl brandstof van €1050,- en krijgt deze bruto uitbetaald. In plaats van de tankpas krijgt TS straks een kilometervergoeding, in mijn ogen is dit normaal en is hier echt niets royaal aan.
Verschil is wel dat werkgever van TS auto en tankpas los ziet en veel bedrijven pakken de brandstof met het leasebudget mee.
De werkgever dokt ook het vervangend vervoer bij onderhoud en het extra verbruik omdat veel mensen niet zo heel zuinig rijden in de lease. Bovendien worden er regelmatig schades gereden die, ondanks dat het contract daar wel een clausule voor heeft, nooit in rekening gebracht worden (ook het eigen risico niet). Die kosten dragen ze allemaal niet meer als jij zelf een auto regelt. Op deze schaal (we hebben 67.000 man wereldwijd en 350+ in NL alleen al) gaat het ook om risico management. Minder auto's in de pool is minder regelwerk en minder inspanning. Gewoon bedrag overmaken en klaar.Icephase schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:29:
[...]
Ik begrijp hem best, maar het is gewoon een heel riante regeling. Ik had er om eerlijk te zijn overheen gelezen dat die € 1050 excl brandstof is en ik heb denk ik ook gedacht dat deze netto was i.p.v. bruto of iets dergelijks. Belastingtechnisch lijkt dit dus inderdaad prima te kunnen.
Anyway, hierin heb je in principe gelijk maar het is wel zo dat de km-vergoeding van € 0,19/km veel hoger ligt dan alleen de brandstofkosten per km (reken maar na: bij een verbruik van 1/15 met € 1,05 per liter zijn de brandstofkosten € 0,07/km). Dus daarmee zal het voor de werkgever toch echt wel een stuk duurder zijn.
En als je je boodschappenwagentje nu eens upgrade?HTT-Thalan schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:28:
Ja, maar we hebben ook twee kinderen waar we een ruime auto voor nodig hebben.
Klopt, maar of dat € 0,12 per km is waag ik te betwijfelen. Zeker omdat bepaalde zaken gewoon afgekocht kunnen worden in een leasecontract, zoals vervangend vervoer en prijsschommelingen van brandstof. Schades zijn verzekerd (alleen zal eventueel het ER in rekening gebracht worden maar ook dat is af te kopen) en of je nou een wagenpark beheert voor 100 of voor 101 auto's maakt ook niet heel veel verschil.HTT-Thalan schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:36:
[...]
De werkgever dokt ook het vervangend vervoer bij onderhoud en het extra verbruik omdat veel mensen niet zo heel zuinig rijden in de lease. Bovendien worden er regelmatig schades gereden die, ondanks dat het contract daar wel een clausule voor heeft, nooit in rekening gebracht worden (ook het eigen risico niet). Die kosten dragen ze allemaal niet meer als jij zelf een auto regelt. Op deze schaal (we hebben 67.000 man wereldwijd en 350+ in NL alleen al) gaat het ook om risico management. Minder auto's in de pool is minder regelwerk en minder inspanning. Gewoon bedrag overmaken en klaar.
Die is van vrouwlief en daar mag ik niet aan komen totdat die van ellende uit elkaar valt ;-).RemcoDelft schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:39:
[...]
En als je je boodschappenwagentje nu eens upgrade?
Het is niet aan mij om het na te rekenen voor ze, ik hoef alleen maar dankbaar gebruik te maken van de regelingen. Sommige zaken doen ze ook gewoon omdat het kan, en omdat je er blije medewerkers mee kweekt. Ze hoeven mijn hobby ook niet te betalen, ik kan mijn werk misschien ook wel op een goedkopere laptop doen en bellen kan ook privé in plaats van met mijn zakelijke nummer. Hun punt is dat als zij mij compleet ontzorgen, ik al mijn aandacht kan verdelen tussen mijn gezin en mijn werk. Die instelling werkt heel goed voor mij en mijn collega's. Wij zijn blije mensen en daarom gaan we graag die 'extra mile'.Icephase schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:39:
[...]
Klopt, maar of dat € 0,12 per km is waag ik te betwijfelen. Zeker omdat bepaalde zaken gewoon afgekocht kunnen worden in een leasecontract, zoals vervangend vervoer en prijsschommelingen van brandstof. Schades zijn verzekerd (alleen zal eventueel het ER in rekening gebracht worden maar ook dat is af te kopen) en of je nou een wagenpark beheert voor 100 of voor 101 auto's maakt ook niet heel veel verschil.
[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-03-2016 13:46 ]
Dat snap ik en dat is ook heel mooi (ik zou willen dat meerdere werkgevers er zo over dachten!) maar het ontslaat je volgens mij niet van het feit dat je zelf ook (deels) verantwoordelijk bent kunt zijn in het geval het administratief of juridisch niet helemaal in de haak is. Ja, dat is erg theoretisch en misschien he-le-máál niet aan de orde, maar gezien je voorkeur voor 0 risico is het toch een opmerking die ik je wil meegeven.HTT-Thalan schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:44:
Het is niet aan mij om het na te rekenen voor ze, ik hoef alleen maar dankbaar gebruik te maken van de regelingen. Sommige zaken doen ze ook gewoon omdat het kan, en omdat je er blije medewerkers mee kweekt. Ze hoeven mijn hobby ook niet te betalen, ik kan mijn werk misschien ook wel op een goedkopere laptop doen en bellen kan ook privé in plaats van met mijn zakelijke nummer. Hun punt is dat als zij mij compleet ontzorgen, ik al mijn aandacht kan verdelen tussen mijn gezin en mijn werk. Die instelling werkt heel goed voor mij en mijn collega's. Wij zijn blije mensen en daarom gaan we graag die 'extra mile'.
Als jij nou eens met die Corolla naar je werk gaatHTT-Thalan schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:44:
Het betreft een Corolla uit '97 die vrijwel nul onderhoud vraagt (want ze rijd er maar 3 tot 5k per jaar mee), 1 op 15 rijdt en nog maar 115k op de teller heeft staan. Hij rolt elk jaar zonder gezeik door de APK. Van deze auto ben ik redelijk 'zeker'
Ik bedoelde tweedehands hé. Die hebben namelijk een forse afschrijving gehad. Op Autoweek vertelt er ook een over zijn Optima Hybride op LPG, maar weet niet of je daar vrolijk van wordt aangezien je geen bagegeruimte overhoud. Maar wel bomvol opties en ruim van binnen.HTT-Thalan schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:28:
[...]
Ik heb o.a. gekeken naar Kia (C'eed Sportswagon), Skoda (Octavia 1.4 CNG) en Suzuki (Vitara 1.6 diesel).
Nog los van garantie zijn ze allemaal nog vrij prijzig. De Octavia zou dan nog mijn voorkeur hebben vanwege de redelijk rijke uitrusting tegenover de andere keuzes, maar de winst per maand verdampt gewoon. De Dacia is inclusief álles maximaal 17k euro en een Kia C'eed SW begint pas vanaf 21k. De enige die ook fabriek-af met gas geleverd word is de Octavia en die kost dan al 27k. Gas-inbouw achteraf is ruwweg 3k extra. De Dacia, wederom, is fabrieks-af met gas uitgerust en dat is momenteel voordeliger dan diesel. Dit komt ook omdat de TcE 90 motor heel gunstig in de BPM uitkomt, de meeste diesels zijn nu duurder vanwege de nieuwe uitstootregels. Het word dus LPG of CNG.
Ik bedoel niet zo zeer het uiterlijke vertoon, tenslotte rijd je nu ook "maar" een Skoda. Zelf heb ik mij in het begin ontzettend gestoord aan de elektronica in mijn Clio. Na een half jaar heb ik het maar leren te accepteren, maar Dacia is dan nog een stap onder Renault. Dacia's zijn volledig ontworpen om enkel goedkoop te zijn. Voordat je plan helemaal uitrekend zou ik eerst is in die auto gaan zitten en een rondje rijden. Als ik het me goed herinner heeft je Octavia ook extra isolatie ingebouwdEn natuurlijk vind ik een Dacia niet te vergelijken met mijn vorige auto's, maar ik heb gemerkt dat ik steeds minder waarde hecht aan merken of uiterlijk vertoon.
En dat is een terechte overweging, ik heb ook uitgezocht bij de dealer wat er allemaal hun en mijn verantwoordelijkheid is. Als het slijtage is (b.v. de koppeling) is het mijn probleem, maar als de aandrijfas er bij wijze van spreken onderuit dondert is dat hun probleem. Geen mechanische defecten anders dan onderhoud, en die delen worden besproken en vastgelegd.Icephase schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:48:
[...]
Dat snap ik en dat is ook heel mooi (ik zou willen dat meerdere werkgevers er zo over dachten!) maar het ontslaat je volgens mij niet van het feit dat je zelf ook (deels) verantwoordelijk bent kunt zijn in het geval het administratief of juridisch niet helemaal in de haak is. Ja, dat is erg theoretisch en misschien he-le-máál niet aan de orde, maar gezien je voorkeur voor 0 risico is het toch een opmerking die ik je wil meegeven.
Keertje gedaan toen mijn vrouw de BMW mee had op een dag dat het 35 graden was op de snelweg. Ik wilde haar niet met de kindjes de file in sturen (ze gingen naar een verjaardag anderhalf uur van ons huis vandaan) dus toen ruilden we. Niks mis mee, maar ik miste de airco welRemcoDelft schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:56:
[...]
Als jij nou eens met die Corolla naar je werk gaat
Heb ik over gedacht (ik heb de diesel ook meegenomen in de berekening die je in de OP ziet) en het voordeel is dan nog wat meer koppel (220nm). De prijs komt echter flink hoger uit en dus ook de kosten, het is geen klein verschil. De Dacia komt met een 40 liter LPG tank, die vult je dus tot 32 liter en daar rij je dan ongeveer 450 kilometer op (praktijkverbruik cijfers). Er zijn in mijn regio's redelijk veel LPG stations.Deveon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:10:
[...]
Ik bedoelde tweedehands hé. Die hebben namelijk een forse afschrijving gehad. Op Autoweek vertelt er ook een over zijn Optima Hybride op LPG, maar weet niet of je daar vrolijk van wordt aangezien je geen bagegeruimte overhoud. Maar wel bomvol opties en ruim van binnen.
Vergeet ook niet dat je met LPG redelijk vaak aan de pomp staat en niet (altijd) overal of kan tanken. Ik heb privé ook LPG gereden, maar met meer dan 30k p/j zou ik de meerprijs voor diesel zeker voor lief nemen.
[...]
Klopt, daarom krijg ik de auto dinsdagavond mee om hem de hele woensdag te proberen. Dat word in ieder geval 2 lange ritten (naar het noorden en terug) en wat kleinere testjes (bochtjes, remmen, audio, stoelen etc). Ik zal eerlijk zijn: Als de auto té kut zit voor het geld overweeg ik andere opties zoals o.a. de Octavia op CNG. Spaart minder geld maar goeie restwaarde en een stuk luxer. Ik wil gewoon eerst weten of ik voor de absolute bodemprijs kan gaan of dat ik toch meer moet uitgeven.Ik bedoel niet zo zeer het uiterlijke vertoon, tenslotte rijd je nu ook "maar" een Skoda. Zelf heb ik mij in het begin ontzettend gestoord aan de elektronica in mijn Clio. Na een half jaar heb ik het maar leren te accepteren, maar Dacia is dan nog een stap onder Renault. Dacia's zijn volledig ontworpen om enkel goedkoop te zijn. Voordat je plan helemaal uitrekend zou ik eerst is in die auto gaan zitten en een rondje rijden. Als ik het me goed herinner heeft je Octavia ook extra isolatie ingebouwdOok de stoelen en de wegligging is gewoon aanzienlijk minder.
Ik kan me de consumentengids van paar maanden terug nog herinneren. De Dacia Logan was de betrouwbaarste c-segmenter. Zal het nog eens op proberen te zoekenTheBrut3 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:28:
[...]
Klopt ook. Daarom heb ik het ook over betrouwbare auto's en dan bedoel ik dus vooral alles niet uit Europa, alleen daar zijn heel veel persoonlijke meningen het niet mee eens.
Verwijderd
Vergis je even niet in het gigantische gewicht dat je achterin legt met een dubbele LPG tank. Dat betekend, naast een duidelijk merkbaar hoger verbruik, ook andere achtervering installeren.HTT-Thalan schreef op maandag 28 maart 2016 @ 08:33:
Update: Ik heb nog doorgerekend, naar aanleiding van een terechte opmerking hier over te vaak aan de pomp staan, wat een dieseltje kost. Dat is wat meer, en dat zou het me waard zijn, maar ik kan blijkbaar ook een 2e LPG tank laten installeren. Dat kost me dan wat kofferruimte (wat de Logan tóch genoeg heeft) maar dan kan er zomaar een 93 liter tank bij komen, bovenop de 40 liter tank die er al in ligt (reservewieruimte).
Daarbovenop woon ik dichtbij de grens, en is er 18 kilometer van mij vandaag een Belgisch tankstation waar de LPG maar 30 cent per liter kost. Dan gooi ik dus voor 30 euro honderd liter LPG naar binnen waar ik in het meest ongunstige geval (1 op 10 rijden, maar ik haal waarschijnlijk veel meer) 1000 kilometer kan rijden. Die rekensom ziet er nog veel beter uit!
Toevallig zeg dat ik nu dit topic zie. Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken (volgens mij zaten wij beiden ongeveer tegelijk in het lease topic toen jij de RS nam en ik een Audi) en kwam dit weekend tot een vergelijkbaar inzicht. Wilde voor een A4 of Passat gaan en zag dat ik netto rond de 500 mag gaan betalen (25% bijtelling want ik moet benzine) en schrok daar toch wel van.HTT-Thalan schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:28:
[...]
Ja, maar we hebben ook twee kinderen waar we een ruime auto voor nodig hebben. Voor 450 heb je misschien net een Aygo/C1/Alto of iets dergelijks en dat is niet groot genoeg. De Dacia combineert ruimte met besparing. Ja, die kun je afbetalen in 3 jaar voor 450 per maand maar dan heb je nog geen brandstof/verzekering/MRB en onkosten.
Ik ben nog steeds ontzettend enthousiast over de RSAghanim schreef op maandag 28 maart 2016 @ 10:13:
[...]
Zelf dus ook bedacht de lease zakelijk te rijden of onze prive Aygo te upgraden. Ik ben alleen bang dat als ik een Dacia oid zou nemen ik niet zo veel plezier uit autorijden meer haal. En als je veel kilometers maakt dan is dat wel belangrijk. Ben benieuwd of je daar voor jezelf niet te makkelijk overheen stapt gezien je enthousiasme waarmee je voorheen over de RS praatte.
Dit is precies waar ik nu zit. Passat of A4 met 25% bijtelling en 52% voor slechts een privé km of 200 per maand. Als je die alleen zakelijk rijdt zit je in 95% van de tijd in een gloednieuwe premium auto. Met de besparing van al snel 5000 Euro netto per jaar kun je prima een gezinsauto kopen voor die 200km per maand.t_captain schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:18:
Als je in de wat hogere klasse komt, is prive rijden met de auto van de zaak vaak minder interessant.
Leasebedragen en cataloguswaarden schieten omhoog, bijna alle auto's tellen 25% bij en het belastingtarief is meestal 52%. Als je kijkt hoe snel grote auto's afschrijven, is het vaak interessant om een tweedehands te kopen en tegen kilometergeld (+ indien van toepassing BTW compensatie) te rijden. Als je de vrijheid hebt om je leasebudget ook anders te ontvangen, wordt het vaak interessant. Met een eigen BV des te meer, de overgebleven ondernemingswinst ontvang je in box 2 (~40% belastingdruk), bijtellen doe je in box 1 (~52-56% belastingdruk). Maar ook met een baas die je je ongebruikte leasebedrag uitkeert kan het aantrekkelijk zijn.
Sinds de herziening van de bijtellingstarieven begint ook het segment van de Passat in dat plaatje te vallen.
Een andere (niet financiele) overweging: als je een gezin hebt met meerdere kinderen, en het budget voor 1 grote + 1 kleine auto, dan is het niet altijd de optimale oplossing om de gezinsauto mee naar je werk te nemen.
En van die 200 km zijn de eerste 40 al gratis! Voor de overige 160 zou je ook MyWheels kunnen gebruiken, afhankelijk van wat er in de buurt wordt aangeboden kan dat heel erg de moeite waard zijn. Helaas mag je niet je eigen leaseauto huren van de baas, daar trapt de fiscus niet in.Aghanim schreef op maandag 28 maart 2016 @ 12:20:
Met de besparing van al snel 5000 Euro netto per jaar kun je prima een gezinsauto kopen voor die 200km per maand.
Ik ken ook regelingen met 10% eigen bijdrage voor privegebruik.t_captain schreef op maandag 28 maart 2016 @ 12:35:
Maar de besparing van niet prive rijden mag je meestal aan de baas geven.
Ik wel: 10% eigen bijdrage voor privegebruik betaal je alleen bij privegebruik.t_captain schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:24:
Ik heb nog nooit gehoord van een leaseregeling waarbij je 10% terug kreeg als je koos om niet prive te rijden.
[ Voor 7% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28-03-2016 20:26 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Gelukkig dat jij zo slim bent....Herko_ter_Horst schreef op maandag 28 maart 2016 @ 20:21:
Een paar keer is het verhaal rondom afschrijving/lening afbetalen/sparen ter sprake gekomen, maar het is blijkbaar nog tot niemand doorgedrongen dat TS in feite wil gaan beleggen in vastgoed met geleend geld.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
TS kan nu ook geen nieuwe auto kopen, en 3 jaar later bezit hij een 3 jaar oude auto zonder lening. Waarom is dit een probleem? Waarom zou TS over 3 jaar een nieuwe auto moeten kunnen kopen? TS is nu leaserijder, en ook nu kan hij geen nieuwe auto kopen. Dat is toch totaal irrelevant? Na 3 jaar kan-ie ook zo een nieuwe leaseauto bestellen.Herko_ter_Horst schreef op maandag 28 maart 2016 @ 20:21:
Even voor de duidelijkheid: met het aflossen van de lening dek je de afschrijving van de auto dus pertinent NIET. Je lost enkel en alleen je lening af. Je hebt aan het eind geen geld om een vervangende auto te kopen
Ik zat de peinzen over deze opmerking... ik heb toch ook geen hulpveren nodig om wat zand te kopen bij de bouwmarkt? Een caravan + kinderen meenemen ja, maar een gastank? Ding weegt 20 kilo (schatting) + de ~77liter aan LPG die erin past (93 liter tank). Dat is ruwweg 100 kilo wat je meeneemt in een auto die 75% van de tijd maar één berijder heeft (ikke). Ja, hij word er iets zwaarder van, maar dat weegt denk ik niet op tegen de gasprijs in Belgie (29 cent tegenover 50 cent in NL). Door de extra actieradius (LPG in Belgie is ~18km van mijn huis vandaan, dus ik moet per tankbeurt ~40km omrijden) van zo'n 1000km (bovenop de 300km van de ringtank die fabrieks-af geleverd word) bespaar ik mezelf nog veel meer geld en moeite, waardoor diesel echt overbodig word.Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2016 @ 09:36:
[...]
Vergis je even niet in het gigantische gewicht dat je achterin legt met een dubbele LPG tank. Dat betekend, naast een duidelijk merkbaar hoger verbruik, ook andere achtervering installeren.
De gedachte is makkelijk, de uitwerking vraagt wat meer aandacht.
Dat dus. Als ik na 3 jaar besluit dat ik toch liever terug wil naar een bedrijfsauto hou ik de opbrengst van de auto in mijn zak. Besluit ik ermee door te willen gaan kan ik hem óf oprijden óf inruilen op een nieuwe. Zolang ik privé blijf rijden blijf ik ook de vergoeding ontvangen.RemcoDelft schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:09:
[...]
TS kan nu ook geen nieuwe auto kopen, en 3 jaar later bezit hij een 3 jaar oude auto zonder lening. Waarom is dit een probleem? Waarom zou TS over 3 jaar een nieuwe auto moeten kunnen kopen? TS is nu leaserijder, en ook nu kan hij geen nieuwe auto kopen. Dat is toch totaal irrelevant? Na 3 jaar kan-ie ook zo een nieuwe leaseauto bestellen.
[ Voor 39% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-03-2016 11:22 ]
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-03-2016 16:08 ]
Verwijderd
Ja, maar sommige zaken heb ik wel nodig. Vanaf de Laureate (die ik nu proefrij) heb je ook in hoogte verstelbaren stoelen + stuur (voor mij nodig om goed te kunnen zitten) en vanaf de prestige heb je ook navi erin + een armsteun. Vooral die laatste is voor mij onontbeerlijk. De Navi zat ik nog over te twijfelen omdat het ook geen DAB heeft maar je moet de prestige ook nemen om leer te kunnen nemen, en dat wil ik er toch wel in. Niet alleen is het eenvoudiger schoonhouden, het is ook beter voor de restwaarde.Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:16:
Maximale besparing is de basis Logan + airco nemen. Bespaar je nog eens 3 tot 4 duizend mee.
[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-03-2016 19:38 ]
Verwijderd
Verwijderd
Je staat verstelt hoe goed die Starlet is, ik zou die blijven rijden. Al die kleinere auto's van nu zijn minder dan een Starlet. Ga eens in een Hyundai rijden, de eerste versnelling bijvoorbeeld haha wat een lachertje. En dat motortje, met een plastic uitlaatbocht. Wie bedenkt het.HTT-Thalan schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:45:
Mijn vrouw is overal van op de hoogte en vind het een goed plan. Ze rijdt zelf een kale Starlet uit '97 dus alles is voor haar vooruitgang. Ze vind de RS een beetje eng want groot en snel. Ik zie ook niet in waarom jij je daar druk over moet maken.
Ik kijk onder ander ook naar de C4 Cactus op diesel en de Vitara. Ombouw naar gas van een andere benzine-auto zou ook kunnen maar voegt zomaar 2000 euro toe, de Dacia word fabrieks-af al op LPG geleverd dus een extra tank erbij kost de wereld dan niet meer.
Uiteraard wil ik voor de eerste auto voor maximale besparing gaan, ik wijk dus alleen uit als de Dacia om wat voor reden dan ook (en comfort op lange termijn hoort daar zeker bij) geen optie kan zijn.
- edit -
Net de Dacia opgehaald. Kort ritje naar huis toe, best een geinig ding eigenlijk.
Je hoort mij ook niet zeggen dat de Starlet slecht is, hij komt alleen niet door de beugel op kantoor. De auto moet 4 deuren hebben, representatief genoeg zijn en voorzien zijn van navi, airco en parkeersensoren. Nog los daarvan hebben wij twee auto's nodig thuis omdat mijn vrouw ook met de kindjes weg moet kunnen als ik er niet ben. De starlet is superbetrouwbaar en mijn vrouw is er gek op dus die blijft toch wel.Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:36:
[...]
Je staat verstelt hoe goed die Starlet is, ik zou die blijven rijden. Al die kleinere auto's van nu zijn minder dan een Starlet. Ga eens in een Hyundai rijden, de eerste versnelling bijvoorbeeld haha wat een lachertje. En dat motortje, met een plastic uitlaatbocht. Wie bedenkt het.
Mn moeder heeft er spijt van dat ze haar Starlet uit 1997 heeft weggedaan en ingeruild tegen een Hyundai. Ik mag nu weer een Starlet voor haar gaan uitzoeken.
Nee die jaren 90 auto's waren nog niet zo slecht hoor.
TS schrijft z'n review dan ook met een 3 keer zo dure auto als vergelijkingsmateriaal. Zeg maar zoals reviews over auto's van 80k klagen over elk kraakje, terwijl reviews over een Aygo geen enkel kraakje vermelden.Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:40:
Ik vind "hij rijdt als een 2CV" eerlijk gezegd de meest verwoestende kritiek op een moderne auto die ik ooit heb gehoord of gelezen. Zelfs bij Top Gear overtreffen ze dat niet
[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 11-05-2016 07:20 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Brilsmurfffje op 09-05-2016 12:05 ]
Verwijderd
Misschien even wat aan de voorwielophanging doen. Mn moeder rijdt er eentje van 1997, die ging ook steeds minder fijn rijden. Heb er nieuwe draagarmrubbers ingeperst, fusee en stuurkogels vervangen. En de auto is weer als nieuw. Op naar de volgende 20 jaar rijplezeier ermee voor mn moeder.HTT-Thalan schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:48:
[...]
Je hoort mij ook niet zeggen dat de Starlet slecht is, hij komt alleen niet door de beugel op kantoor. De auto moet 4 deuren hebben, representatief genoeg zijn en voorzien zijn van navi, airco en parkeersensoren. Nog los daarvan hebben wij twee auto's nodig thuis omdat mijn vrouw ook met de kindjes weg moet kunnen als ik er niet ben. De starlet is superbetrouwbaar en mijn vrouw is er gek op dus die blijft toch wel.
Overigens vind ik de Starlet niet zo briljant rijden. Hij glijdt om het minste of geringste over de voorwielen heen, de stoelen zijn matig (voor mij dan toch) en geluid? Er zitten 2 kartonnen speakers voorin die bijna niet boven de motor uitkomen (die met 1,3 liter en 85 dan weer vrij vlot is).
Float like a butterfly, sting like a bee.
Persoonlijk snap ik het commentaar op Dacia niet zo. Ik heb meer het gevoel dat men elkaar napraat en het lelijk "hoort" te vinden.Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:08:
Draaf je niet een beetje door met de mogelijke kostenbesparingen? Er zit toch echt nog veel tussen een bomvolle Skoda en een Dacia met twee gastanks.
Weet je vrouw al van je plannen, want ik kan me niet voorstellen dat ze hier niet over gaat vallen .
Grillmeister
De geteste Logan was met de 1.5DCI, waar de auto niet voor is ontworpen. Dat blok kwam door de grootte te ver naar binnen, met de 0,9TCE motor is dat probleem er niet. Verder scoort hij ook minder door het ontbreken van bepaalde passieve veiligheidsfeatures (de Octavia remt bijvoorbeeld autonoom door bij een tweede botsing na de eerste, dat soort features vind je op de Logan niet).RoofTurkey schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:19:
Hierom bijvoorbeeld: http://www.euroncap.com/nl/results/dacia/logan-mcv/7865
Fabia daarentegen: http://www.euroncap.com/nl/results/skoda/fabia/7892 en Polo: http://www.euroncap.com/nl/results/vw/polo/11069
En wat wel en niet mooi is is erg persoonlijk, maar die Logan ziet er echt schandalig slecht uit als je het mij vraagt en dan wil ik niet eens beginnen over het interieur. Een Polo vind ik ook niet prachtig, maar absoluut wel een goed ontworpen auto van binnen en van buiten.
[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-05-2016 17:07 ]
Helemaal geen rare gedachte, ik heb de 1.6 tdi in een leon gereden, uitstekend blok (maar sjoemelonzuinig) wat gewoon 200 liep. De 1.6 van ford heb ik ook gereden, liep 160 en was ook echt iets zuiniger. De ford reed veel fijner, maar ik kan me voorstellen dat je binnen deze drie stations niet voor de ford kiest vanwege het interieur en de ruimte. Nee, daar stakker je niks mee, full options stations met een klein dieselblokje zijn prima, 250+ nm en 110+ pk, heerlijk.Brilsmurfffje schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:04:
En iets aanschaffen zoals dit? Als je het koopt bij een dealer kan je er vaak ook nog garantie bijkopen. Voordeel is dat je zo een auto kan oprijden want met de doorbraak van de elektrische auto weet je ook niet of we over een paar jaar nog wel allemaal zo happig zijn op een auto met een verbrandingsmotor.
http://www.autoweek.nl/vi...acte-stationcars-uit-2012
Voordelen
- meer luxe
- veiliger vervoer
- meer comfort voor lange ritten (vakantie huisje in zweden?)
ping 127.212.23.124
Ach er zijn ook mensen heel tevreden met hun skoda, dus waarom niet? Ex lease is meer een issue, onderhoud wil nog wel eens minimaal gedaan worden..GoldenSample schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 21:19:
Maar ja een VAG mobiel kopen en die 'op' willen rijden. Je moet maar durven.
ping 127.212.23.124
Honda Civic? Je moet er wel van houden, het is ook geen station maar als de achterbank plat gaat heb je een zee van ruimte!
Oh nee afschuwelijkTheBrut3 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:06:
[...]
Honda Civic? Je moet er wel van houden, het is ook geen station maar als de achterbank plat gaat heb je een zee van ruimte!
http://www.debois.nl/show...vigatie-cruise-control-17
Float like a butterfly, sting like a bee.
Tja, die sterren zijn leuk, maar het heeft ons in de jaren 80 ook niet weerhouden om in de auto te stappen zonder gordels en toch leef ik ook gewoon nog...RoofTurkey schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:19:
Hierom bijvoorbeeld: http://www.euroncap.com/nl/results/dacia/logan-mcv/7865
Fabia daarentegen: http://www.euroncap.com/nl/results/skoda/fabia/7892 en Polo: http://www.euroncap.com/nl/results/vw/polo/11069
En wat wel en niet mooi is is erg persoonlijk, maar die Logan ziet er echt schandalig slecht uit als je het mij vraagt en dan wil ik niet eens beginnen over het interieur. Een Polo vind ik ook niet prachtig, maar absoluut wel een goed ontworpen auto van binnen en van buiten.
[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 12-05-2016 11:46 ]
De Dacia Logan valt toch in het C-Segment? Waarschijnlijk niet de grootste (hallo Skoda Octavia), maar wel een flink stuk groter als de B segment stations. Een Polo en Fabia zijn duurder en kleiner als de Dacia Logan.dfrenner schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:13:
[...]
Persoonlijk snap ik het commentaar op Dacia niet zo. Ik heb meer het gevoel dat men elkaar napraat en het lelijk "hoort" te vinden.
Okee, de oude Logan was niet moeders mooiste, maar de nieuwe Logan is toch best een geslaagde auto? Ik kan me niet voorstellen dat iemand liever een Polo rijdt dan een nieuwe Logan bijvoorbeeld...
[afbeelding]
vs
[afbeelding]
De polo zal best iets beter afgewerkt zijn, maar dat uiterlijk is nou ook niet echt om over naar huis te schrijven.
Als je het dan ook eens vergelijkt met een Fabia:
[afbeelding]
Dan snap ik niet dat we de Logan niet vaker op de weg zien...
[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 12-05-2016 12:05 ]
Ook in Hybride te krijgen! Ik had er bijna een gekocht (bj 2010, 6800 euro). Het ding heeft een hele rijke uitrusting voor z'n prijs, maar is minder zuinig dan een Prius.TheBrut3 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:06:
http://www.debois.nl/show...vigatie-cruise-control-17
Het aantal verkeersdoden lag toen wel 4 keer zo hoog. Maar als ik zie dat 90% van de automobilisten niet eens afremt bij een zijstraat van rechts, valt daar veel meer te winnen dan nog een extra veiligheissysteem in de auto.dfrenner schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:45:
Tja, die sterren zijn leuk, maar het heeft ons in de jaren 80 ook niet weerhouden om in de auto te stappen zonder gordels en toch leef ik ook gewoon nog
Die hybride wordt al jaren niet meer in Nederland verkocht. De nieuwste zijn uit 2012 ofzo. Verder zijn dat sedans, waarvan de rugleuning van de bank niet naar beneden kan. Zijn inderdaad ook niet zo zuinig, als je 1:15 haalt mag je volgens mij blij zijn. Werkelijkverbruikvindt dat hij ongeveer 1:17 doet, dat valt me dan weer mee.RemcoDelft schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:07:
[...]
Ook in Hybride te krijgen! Ik had er bijna een gekocht (bj 2010, 6800 euro). Het ding heeft een hele rijke uitrusting voor z'n prijs, maar is minder zuinig dan een Prius.
(nu trouwens een 2 keer zo oude Focus station gekocht).
[ Voor 4% gewijzigd door gwystyl op 12-05-2016 14:55 ]
Ik moet het nazoeken maar volgens mij bijna net zoveel kofferruimte als een nieuwe octavia, de logan mcv dan toch.Deveon schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:04:
[...]
De Dacia Logan valt toch in het C-Segment? Waarschijnlijk niet de grootste (hallo Skoda Octavia),
Denk het niet; de Octavia Combi kan 200 liter meer verstouwen dan de MCV (beiden met de banken neergeklapt). Afgezien van het volume, mag de MCV maar 550kg bovenop het leeggewicht vervoeren, een Octavia mag 670 tot 800kg vervoeren (afhankelijk van de uitvoering). Ga even met 4 gemiddelde volwassen in beide auto's zitten, dan is het "restgewicht" in een MCV nog maar 250kg lading en de Octavia tot wel 500kg.HTT-Thalan schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:22:
[...]
Ik moet het nazoeken maar volgens mij bijna net zoveel kofferruimte als een nieuwe octavia, de logan mcv dan toch.
[ Voor 48% gewijzigd door Deveon op 13-05-2016 13:41 ]
Tja, ligt eraan hoeveel je rijdt; mijn vorige auto moest elke 8K naar de garage... Dat tikt aardig aan met meer dan 3K/maand rijden...Deveon schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:41:
Heb je ook gekeken naar de onderhoudsinterval? Elke 15.000 km naar de dealer zou ik niet vrolijk van worden, maar bij mij is dat dan ook elk kwartaal.
Ik ben op basis van de cijfers uitgegaan van 2 kleine en 1 grote beurt per jaar, volgens de dealer komt dit goed overeen en is dat voor de auto geen enkel probleem. Hij gaf me ook inzage in de gemiddelde kosten per Dacia per jaar per klant voor onderhoud en verbruiksdelen.MAX3400 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:13:
[...]
Tja, ligt eraan hoeveel je rijdt; mijn vorige auto moest elke 8K naar de garage... Dat tikt aardig aan met meer dan 3K/maand rijden...
Topicstarter rept over 50K/jaar aan kilometers; dat zijn dus 3 onderhoudjes per jaar oftewel eens in de 4 maanden. Valt nog te overzien, zeker als je een auto gloednieuw koopt hoeft er (aannemelijk) niet veel aan onderhoud (extra) te worden gedaan.
Echt waar? Dat had ik nou niet verwacht..
Om de 3 maanden of om de 4 maanden scheelt ook niet zoveel. Zelf zou ik met 60k p/j niet blij worden van een interval lager als 30k. 2x per jaar naar de garage is voor mij toch wel de max (liefst beurt icm met banden wissel). Vaker zou ik zelf ervaren als storend.mijn vorige auto moest elke 8K naar de garage... Dat tikt aardig aan met meer dan 3K/maand rijden...
Topicstarter rept over 50K/jaar aan kilometers; dat zijn dus 3 onderhoudjes per jaar oftewel eens in de 4 maanden. Valt nog te overzien, zeker als je een auto gloednieuw koopt hoeft er (aannemelijk) niet veel aan onderhoud (extra) te worden gedaan.
Nee, het gaat om 2 ton de komende 4 jaar. Ik zeg niet dat diesels dat niet kunnen (nieuw of tweedehands) maar in beide gevallen blijf je met het grote onderhoud zitten wat, afhankelijk van het merk, aardig in de papieren kan lopen. En de topicstart en wat antwoorden, lijken voornamelijk te gaan wijzen naar LPG.iceme schreef op zondag 15 mei 2016 @ 01:07:
Ik begrijp de berekening wel maar de keus van de Dacia niet. Je wil toch geen 35000km per jaar gaan afleggen in slechte stoelen met veel omgevings lawaai?
---
Zijn maar wat suggesties maar je kan best veilig een auto kopen met rond de 100k km. Prijs van onderhoud valt normaal gesproken best mee en goed te betalen uit je besparings bedrag.
Dat zijn die 14% knallers, kunnen handelaren aan de straatstenen niet kwijtraken en de export wil ze niet.Deveon schreef op zondag 15 mei 2016 @ 09:42:
Net 2 jaar oud met 35000 km op de teller voor net 16k. http://m.autoscout24.nl/a...bl-diesel-grijs-284525892
Wat is er toch mis met de Renault Megane? Tweedehands zijn ze echt goedkoop!
De Focus (sportiever) en Octavia (praktisch en ergonomischer) die ook 14% bijtelling hadden zie je toch een stuk minder... Zouden imho ook eerder mij voorkeur zijn, maar het is toch frappant. Tweedehands kost een Megane hetzelfde als een Clio.Brilsmurfffje schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:42:
[...]
Dat zijn die 14% knallers, kunnen handelaren aan de straatstenen niet kwijtraken en de export wil ze niet.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik vind het nogal kort door de bocht om er vanuit te gaan dat het onderhoud op een nieuwe Dacia op lpg goedkoper gaat zijn dan een jonge diesel. Garantie is leuk maar dat geldt niet voor splijtbare onderdelen. De vraag is hoe goed zijn de onderdelen zijn deze wel met hetzelfde gedachtengoed gemaakt als een stevige d segmenten waarbij de fabrikant weet dat ze ook gebruikt gaan worden voor 300k km. Dingen komen uit de lengte of de breedte.MAX3400 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 09:20:
[...]
Ach, wat de een lawaai vindt of niet lekker vindt zitten, is voor de ander een perfecte auto. Je kan het ook anders zien, en ook dat is persoonlijk; als je 600 Euro per maand in je zak kan stoppen door op een iets minder fijne stoel te zitten, is dat het je waard?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq