Even een proefritje gemaakt met de kinderen naar het meer bij Breda.
Hoe rijdt 'ie: Als een deux-chevaux'tje. En dat is positief denk ik

. Je merkt de goedkope toch redelijk stugge veren maar door de zachte stoelen en lange veerweg komt er weinig van in je rug terecht. De zijdelingse steun is matig, maar dat is vooral als je snelle bochten neemt, waar hij toch al niet voor bedoeld was.
Bochten nemen is erg precies, gek genoeg, en het sturen gaat erg licht. Je merkt dat hij overhelt (draagt ook bij aan het eendjes-gevoel). Ik heb er redelijk rustig mee gereden maar ook een wat snellere bocht gaat nog prima, geen onderstuur of 'onzeker' gedrag - je voelt precies wat er gebeurt.
De audio-installatie (voorzover je een radio met 4 speakers mag noemen) is boven peil voor zo'n budgetbak. Er is geen DAB en je kunt alleen 'laag' en 'hoog' aanpassen, maar bij normale volumes is het prima aan te horen.
De deuren... daar merk je de prijs wel. Ik heb prima steun voor mijn elleboog en ze slaan geruststellend goed dicht, maar je hoort het blik er wel aan af. Het plastic is allemaal scherp en hard, maar daar hoef je gelukkig alleen naar te kijken, en niet op te zitten.
Puntje van kritiek: De achteruitkijkspiegel. Te klein, beperkte kijkhoek en stroef en houterig te verstellen. Daar had van mij best een honderdje extra op stukgeslagen mogen worden (en zal ik dan ook zeker doen na aanschaf). Ook de buitenspiegels hebben enige aanmoediging (en handmatige verstelling bóvenop de elektrische verstelling) nodig om goed te staan. Ik vermoed dat dit ook na elke carwash opnieuw zal moeten gebeuren.
Je linkervoet vind wel steun, maar wel op stof in plaats van plastic, dus dat is geen lang leven beschoren.
Rijden en schakelen... de bak schakelt zuiver en simpel, maar je merkt dat het oude techniek is. Wederom is rustig rijden het devies, dan krijg je er geen ruzie mee. Ik heb vooralsnog in de 'eco' stand gereden, waarin het gas minder vlot reageert. Voor economisch rijden (zoals ik dat met de RS ook wel eens een tijdje probeer) is de motor in staat om snel genoeg op te trekken zoals ik dat met de RS ook doe voor eco-rijden (op de ECO stand, en op koppel) om toch nog vlot genoeg op 'stadse' snelheden te zitten zonder het andere verkeer te hinderen. Op de snelweg moet je als je zo wilt rijden goed inschatten, even snel in de versnelling optrekken is er niet bij, dan moet je eerste terugschakelen. Kom je in het turbo-gebied dan wil het nog best wel vooruit. Bij de RS hoef je hier nooit over na te denken, gas geven is wegvliegen.
Ja, maar sommige zaken heb ik wel nodig. Vanaf de Laureate (die ik nu proefrij) heb je ook in hoogte verstelbaren stoelen + stuur (voor mij nodig om goed te kunnen zitten) en vanaf de prestige heb je ook navi erin + een armsteun. Vooral die laatste is voor mij onontbeerlijk. De Navi zat ik nog over te twijfelen omdat het ook geen DAB heeft maar je moet de prestige ook nemen om leer te kunnen nemen, en dat wil ik er toch wel in. Niet alleen is het eenvoudiger schoonhouden, het is ook beter voor de restwaarde.
Al met al stapte ik in met behoorlijk wat uitzonderingen en vooroordelen, maar eenmaal onderweg viel het me voor 90% mee. Alle waar naar zijn geld en voor wat je hier betaalt krijg je best een comfortable auto.
Vrouwlief is positief (ze zit lekker hoog en de stoelen zitten lekker zegt ze) en de kinderen waren ook blij (dochter kan hier ook naar buiten kijken vanwege de hoge zit dus die was extra happy). De vuurproef komt morgen als ik er een dik uur in ga zitten onderweg naar kantoor, met file, stukken 140 rijden en wat snelle bochten met harde muziek op de achtergrond

.
Ik was bang dat ik hierna ook proefritten moest gaan maken in de Cactus en de Vitara maar ik ben hier dik tevreden mee, als ik de RS door kan schuiven teken ik gelijk de order bij Renault

.
[
Voor 5% gewijzigd door
HTT-Thalan op 29-03-2016 19:38
]