Privé rijden in plaats van een lease-auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mijn vrouw is overal van op de hoogte en vind het een goed plan. Ze rijdt zelf een kale Starlet uit '97 dus alles is voor haar vooruitgang. Ze vind de RS een beetje eng want groot en snel. Ik zie ook niet in waarom jij je daar druk over moet maken ;).

Ik kijk onder ander ook naar de C4 Cactus op diesel en de Vitara. Ombouw naar gas van een andere benzine-auto zou ook kunnen maar voegt zomaar 2000 euro toe, de Dacia word fabrieks-af al op LPG geleverd dus een extra tank erbij kost de wereld dan niet meer.

Uiteraard wil ik voor de eerste auto voor maximale besparing gaan, ik wijk dus alleen uit als de Dacia om wat voor reden dan ook (en comfort op lange termijn hoort daar zeker bij) geen optie kan zijn.

- edit -

Net de Dacia opgehaald. Kort ritje naar huis toe, best een geinig ding eigenlijk :P.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-03-2016 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maximale besparing is de basis Logan + airco nemen. Bespaar je nog eens 3 tot 4 duizend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Even een proefritje gemaakt met de kinderen naar het meer bij Breda.

Hoe rijdt 'ie: Als een deux-chevaux'tje. En dat is positief denk ik :P. Je merkt de goedkope toch redelijk stugge veren maar door de zachte stoelen en lange veerweg komt er weinig van in je rug terecht. De zijdelingse steun is matig, maar dat is vooral als je snelle bochten neemt, waar hij toch al niet voor bedoeld was.

Bochten nemen is erg precies, gek genoeg, en het sturen gaat erg licht. Je merkt dat hij overhelt (draagt ook bij aan het eendjes-gevoel). Ik heb er redelijk rustig mee gereden maar ook een wat snellere bocht gaat nog prima, geen onderstuur of 'onzeker' gedrag - je voelt precies wat er gebeurt.

De audio-installatie (voorzover je een radio met 4 speakers mag noemen) is boven peil voor zo'n budgetbak. Er is geen DAB en je kunt alleen 'laag' en 'hoog' aanpassen, maar bij normale volumes is het prima aan te horen.

De deuren... daar merk je de prijs wel. Ik heb prima steun voor mijn elleboog en ze slaan geruststellend goed dicht, maar je hoort het blik er wel aan af. Het plastic is allemaal scherp en hard, maar daar hoef je gelukkig alleen naar te kijken, en niet op te zitten.

Puntje van kritiek: De achteruitkijkspiegel. Te klein, beperkte kijkhoek en stroef en houterig te verstellen. Daar had van mij best een honderdje extra op stukgeslagen mogen worden (en zal ik dan ook zeker doen na aanschaf). Ook de buitenspiegels hebben enige aanmoediging (en handmatige verstelling bóvenop de elektrische verstelling) nodig om goed te staan. Ik vermoed dat dit ook na elke carwash opnieuw zal moeten gebeuren.

Je linkervoet vind wel steun, maar wel op stof in plaats van plastic, dus dat is geen lang leven beschoren.

Rijden en schakelen... de bak schakelt zuiver en simpel, maar je merkt dat het oude techniek is. Wederom is rustig rijden het devies, dan krijg je er geen ruzie mee. Ik heb vooralsnog in de 'eco' stand gereden, waarin het gas minder vlot reageert. Voor economisch rijden (zoals ik dat met de RS ook wel eens een tijdje probeer) is de motor in staat om snel genoeg op te trekken zoals ik dat met de RS ook doe voor eco-rijden (op de ECO stand, en op koppel) om toch nog vlot genoeg op 'stadse' snelheden te zitten zonder het andere verkeer te hinderen. Op de snelweg moet je als je zo wilt rijden goed inschatten, even snel in de versnelling optrekken is er niet bij, dan moet je eerste terugschakelen. Kom je in het turbo-gebied dan wil het nog best wel vooruit. Bij de RS hoef je hier nooit over na te denken, gas geven is wegvliegen.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:16:
Maximale besparing is de basis Logan + airco nemen. Bespaar je nog eens 3 tot 4 duizend mee.
Ja, maar sommige zaken heb ik wel nodig. Vanaf de Laureate (die ik nu proefrij) heb je ook in hoogte verstelbaren stoelen + stuur (voor mij nodig om goed te kunnen zitten) en vanaf de prestige heb je ook navi erin + een armsteun. Vooral die laatste is voor mij onontbeerlijk. De Navi zat ik nog over te twijfelen omdat het ook geen DAB heeft maar je moet de prestige ook nemen om leer te kunnen nemen, en dat wil ik er toch wel in. Niet alleen is het eenvoudiger schoonhouden, het is ook beter voor de restwaarde.

Al met al stapte ik in met behoorlijk wat uitzonderingen en vooroordelen, maar eenmaal onderweg viel het me voor 90% mee. Alle waar naar zijn geld en voor wat je hier betaalt krijg je best een comfortable auto.

Vrouwlief is positief (ze zit lekker hoog en de stoelen zitten lekker zegt ze) en de kinderen waren ook blij (dochter kan hier ook naar buiten kijken vanwege de hoge zit dus die was extra happy). De vuurproef komt morgen als ik er een dik uur in ga zitten onderweg naar kantoor, met file, stukken 140 rijden en wat snelle bochten met harde muziek op de achtergrond :+.

Ik was bang dat ik hierna ook proefritten moest gaan maken in de Cactus en de Vitara maar ik ben hier dik tevreden mee, als ik de RS door kan schuiven teken ik gelijk de order bij Renault :).

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-03-2016 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind "hij rijdt als een 2CV" eerlijk gezegd de meest verwoestende kritiek op een moderne auto die ik ooit heb gehoord of gelezen. Zelfs bij Top Gear overtreffen ze dat niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:48

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Het doet mij denken aan een spartaans interieur en altijd schuin de bocht door, maar toch een auto waar bijna iedereen een zwak voor heeft en die in die tijd veel waar voor zijn geld bood.

De Logan die je beschrijft klinkt erg compleet; ik zie normaal meer de budget-uitvoeringen volgens mij. Ik ben wel benieuwd of je besparing genoeg is om het verschil in rijbeleving te compenseren. Ik heb 3 maanden / 17000 km in een Clio Estate gereden. Dat wilde op zich prima, en het was een vrij comfortabele auto (zeker op lange afstanden), maar hij had wat beperkingen in o.a. afwerking en multimedia die me na een tijdje wel gingen irriteren. Voor 3 maanden is dat goed te overzien, maar ik was erg blij dat ik hem niet als leaseauto had genomen en er dan voor 4 jaar aan vast zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Integendeel, ik ben een groot fan van oude auto's en heb altijd graag een 2CV willen hebben :P. Mijn 205'jes hadden ook altijd fijne stoelen, het zijn pas de latere auto's zoals de 308 en 407 die ik verschrikkelijk vond zitten.

Hij is ook erg compleet, alles wat mogelijk is heb ik erop gestoken, op de offerte dan toch. Ik denk dat ik, bij nader inzien, het alarmsysteem laat voor wat het is (het maakt voor de verzekering blijkbaar niet uit) en de trekhaak doe ik bij een apart bedrijf (scheelt een paar honderd euro). Dat scheelt toch alweer 500 euro en de koop komt daarmee op 17k uit voor inderdaad een vrij complete auto, als je over het interieur heeft kunt kijken en tevreden bent met het rijgedrag. Ik ben een sportonderstel gewend met veel koppel en nul overhellen in de bocht. In vergelijking met mij daily driver rijdt de Logan inderdaad erg Frans en de associatie met de 2CV was het eerste dat me te binnenschoot toen ik ermee langs de Galderse meren hobbelde met mijn gezin. De kinderen hadden ook de grootste lol toen we (precies zoals met een eendje!) heen en weer deinden op de vele gaten in het 'wegdek' van de parking. Ik zie het niet als negatief, het is voor mij een 'endearing quality' die mij positief verrast tegenover het rijgedrag van andere goedkopere auto's die ik gereden heb (zoals de Skoda Octavia 1.2TSI, een Peugeot 308 1.6VTI of een Kia Rio 1.2). Ja, cheap, maar in ieder geval comfortabel en 'guitig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:45:
Mijn vrouw is overal van op de hoogte en vind het een goed plan. Ze rijdt zelf een kale Starlet uit '97 dus alles is voor haar vooruitgang. Ze vind de RS een beetje eng want groot en snel. Ik zie ook niet in waarom jij je daar druk over moet maken ;).

Ik kijk onder ander ook naar de C4 Cactus op diesel en de Vitara. Ombouw naar gas van een andere benzine-auto zou ook kunnen maar voegt zomaar 2000 euro toe, de Dacia word fabrieks-af al op LPG geleverd dus een extra tank erbij kost de wereld dan niet meer.

Uiteraard wil ik voor de eerste auto voor maximale besparing gaan, ik wijk dus alleen uit als de Dacia om wat voor reden dan ook (en comfort op lange termijn hoort daar zeker bij) geen optie kan zijn.

- edit -

Net de Dacia opgehaald. Kort ritje naar huis toe, best een geinig ding eigenlijk :P.
Je staat verstelt hoe goed die Starlet is, ik zou die blijven rijden. Al die kleinere auto's van nu zijn minder dan een Starlet. Ga eens in een Hyundai rijden, de eerste versnelling bijvoorbeeld haha wat een lachertje. En dat motortje, met een plastic uitlaatbocht. Wie bedenkt het.

Mn moeder heeft er spijt van dat ze haar Starlet uit 1997 heeft weggedaan en ingeruild tegen een Hyundai. Ik mag nu weer een Starlet voor haar gaan uitzoeken :D .

Nee die jaren 90 auto's waren nog niet zo slecht hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:36:
[...]

Je staat verstelt hoe goed die Starlet is, ik zou die blijven rijden. Al die kleinere auto's van nu zijn minder dan een Starlet. Ga eens in een Hyundai rijden, de eerste versnelling bijvoorbeeld haha wat een lachertje. En dat motortje, met een plastic uitlaatbocht. Wie bedenkt het.

Mn moeder heeft er spijt van dat ze haar Starlet uit 1997 heeft weggedaan en ingeruild tegen een Hyundai. Ik mag nu weer een Starlet voor haar gaan uitzoeken :D .

Nee die jaren 90 auto's waren nog niet zo slecht hoor.
Je hoort mij ook niet zeggen dat de Starlet slecht is, hij komt alleen niet door de beugel op kantoor. De auto moet 4 deuren hebben, representatief genoeg zijn en voorzien zijn van navi, airco en parkeersensoren. Nog los daarvan hebben wij twee auto's nodig thuis omdat mijn vrouw ook met de kindjes weg moet kunnen als ik er niet ben. De starlet is superbetrouwbaar en mijn vrouw is er gek op dus die blijft toch wel.

Overigens vind ik de Starlet niet zo briljant rijden. Hij glijdt om het minste of geringste over de voorwielen heen, de stoelen zijn matig (voor mij dan toch) en geluid? Er zitten 2 kartonnen speakers voorin die bijna niet boven de motor uitkomen (die met 1,3 liter en 85 dan weer vrij vlot is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:40:
Ik vind "hij rijdt als een 2CV" eerlijk gezegd de meest verwoestende kritiek op een moderne auto die ik ooit heb gehoord of gelezen. Zelfs bij Top Gear overtreffen ze dat niet ;)
TS schrijft z'n review dan ook met een 3 keer zo dure auto als vergelijkingsmateriaal. Zeg maar zoals reviews over auto's van 80k klagen over elk kraakje, terwijl reviews over een Aygo geen enkel kraakje vermelden.
Ik durf zonder proefrit wel te beweren dat een nieuwe Dacia prima rijdt. 't Is maar net wat je referentiekader is :)

De reden om hier weer te posten is trouwens iets anders: als je dan toch in Belgie gaat tanken voor 1000 km LPG, valt het wellicht te overwegen om hem ook vol te gooien met benzine. Dan rijd je 1800 km en hoef je nog maar 2 keer per maand te tanken.
Hier lees ik dat de tank 50 liter is, maar dat er ook wel 64 liter in kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
En is de kogel door de kerk?

Van het weekend viel bij ons ook de folder van Dacia op de mat en heb er zelf ook even naar gekeken. Ik rijd momenteel zelf in een Clio Estate (lease) van nog geen half jaar oud, maar heb nog niet gevonden waarom het verschil van duizenden euro's nou in zit. De Dacia wint op alle vlakken. Veel van de hardware is identiek en hij mist eigenlijk alleen de de hoofdairbag en het uiterlijk is discutabel, al wint de Clio ook geen schoonheidswedstrijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 11-05-2016 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

En iets aanschaffen zoals dit? Als je het koopt bij een dealer kan je er vaak ook nog garantie bijkopen. Voordeel is dat je zo een auto kan oprijden want met de doorbraak van de elektrische auto weet je ook niet of we over een paar jaar nog wel allemaal zo happig zijn op een auto met een verbrandingsmotor.
http://www.autoweek.nl/vi...acte-stationcars-uit-2012

Voordelen
- meer luxe
- veiliger vervoer
- meer comfort voor lange ritten (vakantie huisje in zweden?)

[ Voor 12% gewijzigd door Brilsmurfffje op 09-05-2016 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:48:
[...]

Je hoort mij ook niet zeggen dat de Starlet slecht is, hij komt alleen niet door de beugel op kantoor. De auto moet 4 deuren hebben, representatief genoeg zijn en voorzien zijn van navi, airco en parkeersensoren. Nog los daarvan hebben wij twee auto's nodig thuis omdat mijn vrouw ook met de kindjes weg moet kunnen als ik er niet ben. De starlet is superbetrouwbaar en mijn vrouw is er gek op dus die blijft toch wel.

Overigens vind ik de Starlet niet zo briljant rijden. Hij glijdt om het minste of geringste over de voorwielen heen, de stoelen zijn matig (voor mij dan toch) en geluid? Er zitten 2 kartonnen speakers voorin die bijna niet boven de motor uitkomen (die met 1,3 liter en 85 dan weer vrij vlot is).
Misschien even wat aan de voorwielophanging doen. Mn moeder rijdt er eentje van 1997, die ging ook steeds minder fijn rijden. Heb er nieuwe draagarmrubbers ingeperst, fusee en stuurkogels vervangen. En de auto is weer als nieuw. Op naar de volgende 20 jaar rijplezeier ermee voor mn moeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:10
Na jaren van lease-rijden ga ik vanwege een overstap prive rijden, dit zal voor mij mijn eerste prive aangeschafte auto gaan worden.
Ik ben er echter nog niet helemaal aan uit wat we moeten gaan kopen (Occasion), hieronder wat wensen en modellen die nu bij ons opkomen:

Wensen:
  • Navigatie
  • Parkeersensoren
  • Airco (liefst climate control)
  • Ruime kofferbak
  • Ruime beenruimte achterin
  • Kilometerstand < 50.0000
  • Bouwjaar > 2013
  • Kleur: Zwart
  • Brandstof: Benzine
Auto's die in aanmerking komen:
  • Skoda Rapid
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia Combi
  • Seat Toledo
  • Seat Leon ST
  • Nissan Qashqai
  • Kia Sportage
Budget:
15.000 - 20.0000

Mijn ervaringen met lease auto's betreft:
- gewone Seat Ibiza
- Seat Ibiza ST (ruime kofferbak, maar achterin te krap)
- Renault Megane station (tijdelijk gereden, vond ik niet lekker rijden)
- Skoda Octavia Combi

Door de laatste ervaringen met de Octavia Combi ben ik erg geneigd om deze gewoon aan te schaffen prive, maar wellicht hebben jullie nog tips. Modellen die ik wellicht over het hoofd zie, of wellicht juist afraders uit dit rijtje?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:08:
Draaf je niet een beetje door met de mogelijke kostenbesparingen? Er zit toch echt nog veel tussen een bomvolle Skoda en een Dacia met twee gastanks.

Weet je vrouw al van je plannen, want ik kan me niet voorstellen dat ze hier niet over gaat vallen .
Persoonlijk snap ik het commentaar op Dacia niet zo. Ik heb meer het gevoel dat men elkaar napraat en het lelijk "hoort" te vinden.

Okee, de oude Logan was niet moeders mooiste, maar de nieuwe Logan is toch best een geslaagde auto? Ik kan me niet voorstellen dat iemand liever een Polo rijdt dan een nieuwe Logan bijvoorbeeld...

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/VW_Polo_Style_(V)_%E2%80%93_Frontansicht,_30._August_2012,_D%C3%BCsseldorf.jpg

vs

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/myauto/28/7c7/1edb2_600.jpg

De polo zal best iets beter afgewerkt zijn, maar dat uiterlijk is nou ook niet echt om over naar huis te schrijven.

Als je het dan ook eens vergelijkt met een Fabia:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/2014_Skoda_Fabia_III_Typ_NJ3_1.2_TSI_Style_Metall-Grau-Metallic_Vorderansicht.jpg

Dan snap ik niet dat we de Logan niet vaker op de weg zien...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Hierom bijvoorbeeld: http://www.euroncap.com/nl/results/dacia/logan-mcv/7865
Fabia daarentegen: http://www.euroncap.com/nl/results/skoda/fabia/7892 en Polo: http://www.euroncap.com/nl/results/vw/polo/11069

En wat wel en niet mooi is is erg persoonlijk, maar die Logan ziet er echt schandalig slecht uit als je het mij vraagt en dan wil ik niet eens beginnen over het interieur. Een Polo vind ik ook niet prachtig, maar absoluut wel een goed ontworpen auto van binnen en van buiten.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
RoofTurkey schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:19:
Fabia daarentegen: http://www.euroncap.com/nl/results/skoda/fabia/7892 en Polo: http://www.euroncap.com/nl/results/vw/polo/11069

En wat wel en niet mooi is is erg persoonlijk, maar die Logan ziet er echt schandalig slecht uit als je het mij vraagt en dan wil ik niet eens beginnen over het interieur. Een Polo vind ik ook niet prachtig, maar absoluut wel een goed ontworpen auto van binnen en van buiten.
De geteste Logan was met de 1.5DCI, waar de auto niet voor is ontworpen. Dat blok kwam door de grootte te ver naar binnen, met de 0,9TCE motor is dat probleem er niet. Verder scoort hij ook minder door het ontbreken van bepaalde passieve veiligheidsfeatures (de Octavia remt bijvoorbeeld autonoom door bij een tweede botsing na de eerste, dat soort features vind je op de Logan niet).

Dan nog is de score natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, maar voor de prijs veilig genoeg vind ik.

Interieur is inderdaad helemaal niks, maar het voldoet, zullen we maar zeggen. Ik kies hem alleen maar omdat de prijs maakt dat er flink op te beuren valt i.c.m. onze regelingen.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-05-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Brilsmurfffje schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:04:
En iets aanschaffen zoals dit? Als je het koopt bij een dealer kan je er vaak ook nog garantie bijkopen. Voordeel is dat je zo een auto kan oprijden want met de doorbraak van de elektrische auto weet je ook niet of we over een paar jaar nog wel allemaal zo happig zijn op een auto met een verbrandingsmotor.
http://www.autoweek.nl/vi...acte-stationcars-uit-2012

Voordelen
- meer luxe
- veiliger vervoer
- meer comfort voor lange ritten (vakantie huisje in zweden?)
Helemaal geen rare gedachte, ik heb de 1.6 tdi in een leon gereden, uitstekend blok (maar sjoemelonzuinig) wat gewoon 200 liep. De 1.6 van ford heb ik ook gereden, liep 160 en was ook echt iets zuiniger. De ford reed veel fijner, maar ik kan me voorstellen dat je binnen deze drie stations niet voor de ford kiest vanwege het interieur en de ruimte. Nee, daar stakker je niks mee, full options stations met een klein dieselblokje zijn prima, 250+ nm en 110+ pk, heerlijk.

Ik heb mijn prive auto nu ruim 6 maanden en kies met regelmaa voor de trein - die mogelijkheid heb ik - met als gevolg dat ik nog geen 1000km per maand rij nu.. Met de leasebak, zonder die mogelijkheid want je hebt een leasebak en betaald daar best flink voor, reed ik zo 1000 per week.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Maar ja een VAG mobiel kopen en die 'op' willen rijden. Je moet maar durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

GoldenSample schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 21:19:
Maar ja een VAG mobiel kopen en die 'op' willen rijden. Je moet maar durven.
Ach er zijn ook mensen heel tevreden met hun skoda, dus waarom niet? Ex lease is meer een issue, onderhoud wil nog wel eens minimaal gedaan worden..

Maar goed, dat leidt af van de discussie, het is best nuttig na te denken iver wat een leasebak nu eigenlijk kost en wat het oplevert..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:27
Honda Civic? Je moet er wel van houden, het is ook geen station maar als de achterbank plat gaat heb je een zee van ruimte!

http://www.debois.nl/show...vigatie-cruise-control-17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:10
TheBrut3 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:06:
[...]

Honda Civic? Je moet er wel van houden, het is ook geen station maar als de achterbank plat gaat heb je een zee van ruimte!

Oh nee afschuwelijk :X
Ik heb ruimte nodig zonder opgeklapte achterbank ;) maar bedankt voor je suggestie :>

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
RoofTurkey schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:19:

Tja, die sterren zijn leuk, maar het heeft ons in de jaren 80 ook niet weerhouden om in de auto te stappen zonder gordels en toch leef ik ook gewoon nog...
Er zijn risico's die ik durf te nemen en anderen niet.

Maar specifiek bij Dacia heb ik het idee dat het meer afkeer tegen het merk is, dan objectiviteit. Als er een VW logo op hat gezeten was het prima geweest, maar nu er Dacia op staat niet...

Ik hoor immers nooit dat deze zo lelijk is (is ook niet mijn mening hoor):
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/2011_Volkswagen_Amarok_(2H)_TDI400_Highline_4-door_utility_(2011-08-17)_01.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 12-05-2016 11:46 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:13:
[...]

Persoonlijk snap ik het commentaar op Dacia niet zo. Ik heb meer het gevoel dat men elkaar napraat en het lelijk "hoort" te vinden.

Okee, de oude Logan was niet moeders mooiste, maar de nieuwe Logan is toch best een geslaagde auto? Ik kan me niet voorstellen dat iemand liever een Polo rijdt dan een nieuwe Logan bijvoorbeeld...

[afbeelding]

vs

[afbeelding]

De polo zal best iets beter afgewerkt zijn, maar dat uiterlijk is nou ook niet echt om over naar huis te schrijven.

Als je het dan ook eens vergelijkt met een Fabia:

[afbeelding]

Dan snap ik niet dat we de Logan niet vaker op de weg zien...
De Dacia Logan valt toch in het C-Segment? Waarschijnlijk niet de grootste (hallo Skoda Octavia), maar wel een flink stuk groter als de B segment stations. Een Polo en Fabia zijn duurder en kleiner als de Dacia Logan.

Al is de Dacia wel oude techniek (betrouwbaar) en zit qua veiligheid gewoon op de minimale eisen.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 12-05-2016 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
TheBrut3 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:06:

Ook in Hybride te krijgen! Ik had er bijna een gekocht (bj 2010, 6800 euro). Het ding heeft een hele rijke uitrusting voor z'n prijs, maar is minder zuinig dan een Prius.
(nu trouwens een 2 keer zo oude Focus station gekocht).
dfrenner schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:45:
Tja, die sterren zijn leuk, maar het heeft ons in de jaren 80 ook niet weerhouden om in de auto te stappen zonder gordels en toch leef ik ook gewoon nog
Het aantal verkeersdoden lag toen wel 4 keer zo hoog. Maar als ik zie dat 90% van de automobilisten niet eens afremt bij een zijstraat van rechts, valt daar veel meer te winnen dan nog een extra veiligheissysteem in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:48

gwystyl

Beugeltje dan maar?

RemcoDelft schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:07:
[...]

Ook in Hybride te krijgen! Ik had er bijna een gekocht (bj 2010, 6800 euro). Het ding heeft een hele rijke uitrusting voor z'n prijs, maar is minder zuinig dan een Prius.
(nu trouwens een 2 keer zo oude Focus station gekocht).
Die hybride wordt al jaren niet meer in Nederland verkocht. De nieuwste zijn uit 2012 ofzo. Verder zijn dat sedans, waarvan de rugleuning van de bank niet naar beneden kan. Zijn inderdaad ook niet zo zuinig, als je 1:15 haalt mag je volgens mij blij zijn. Werkelijkverbruikvindt dat hij ongeveer 1:17 doet, dat valt me dan weer mee.
De 5-deurs is stiekem al best ruim, en vanaf 2014 is er de Tourer. Ik heb zelf een dieseluitvoering van vorig jaar, maar met een beetje zoeken is er ook een benzine-uitvoering onder de 20k te krijgen

[ Voor 4% gewijzigd door gwystyl op 12-05-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Deveon schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:04:
[...]

De Dacia Logan valt toch in het C-Segment? Waarschijnlijk niet de grootste (hallo Skoda Octavia),
Ik moet het nazoeken maar volgens mij bijna net zoveel kofferruimte als een nieuwe octavia, de logan mcv dan toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

HTT-Thalan schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:22:
[...]

Ik moet het nazoeken maar volgens mij bijna net zoveel kofferruimte als een nieuwe octavia, de logan mcv dan toch.
Denk het niet; de Octavia Combi kan 200 liter meer verstouwen dan de MCV (beiden met de banken neergeklapt). Afgezien van het volume, mag de MCV maar 550kg bovenop het leeggewicht vervoeren, een Octavia mag 670 tot 800kg vervoeren (afhankelijk van de uitvoering). Ga even met 4 gemiddelde volwassen in beide auto's zitten, dan is het "restgewicht" in een MCV nog maar 250kg lading en de Octavia tot wel 500kg.

Desondanks, maar dat is geheel jouw eigen insteek; 2 maanden al aan het vergelijken en dan, op sommige punten, nog steeds appels & peren vergelijken? Dat wordt dan wel een lastig verhaal om uiteindelijk tot een keuze en/of aanschaf te komen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Heb je ook gekeken naar de onderhoudsinterval? Elke 15.000 km naar de dealer zou ik niet vrolijk van worden, maar bij mij is dat dan ook elk kwartaal.

[ Voor 48% gewijzigd door Deveon op 13-05-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Deveon schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:41:
Heb je ook gekeken naar de onderhoudsinterval? Elke 15.000 km naar de dealer zou ik niet vrolijk van worden, maar bij mij is dat dan ook elk kwartaal.
Tja, ligt eraan hoeveel je rijdt; mijn vorige auto moest elke 8K naar de garage... Dat tikt aardig aan met meer dan 3K/maand rijden...

Topicstarter rept over 50K/jaar aan kilometers; dat zijn dus 3 onderhoudjes per jaar oftewel eens in de 4 maanden. Valt nog te overzien, zeker als je een auto gloednieuw koopt hoeft er (aannemelijk) niet veel aan onderhoud (extra) te worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:13:
[...]

Tja, ligt eraan hoeveel je rijdt; mijn vorige auto moest elke 8K naar de garage... Dat tikt aardig aan met meer dan 3K/maand rijden...

Topicstarter rept over 50K/jaar aan kilometers; dat zijn dus 3 onderhoudjes per jaar oftewel eens in de 4 maanden. Valt nog te overzien, zeker als je een auto gloednieuw koopt hoeft er (aannemelijk) niet veel aan onderhoud (extra) te worden gedaan.
Ik ben op basis van de cijfers uitgegaan van 2 kleine en 1 grote beurt per jaar, volgens de dealer komt dit goed overeen en is dat voor de auto geen enkel probleem. Hij gaf me ook inzage in de gemiddelde kosten per Dacia per jaar per klant voor onderhoud en verbruiksdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Is het meestal niet kleine en grote beurt omstebeurt? Dan heb je het tweede jaar toch 2 grote beurten en een kleine beurt? En heb je nagedacht over vervangend vervoer?

Meestal is het onderhoud (en dus verbruiksdelen) tot 150d km wel vastgelegd inclusief kosten.
MAX3400 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:13:
[...]

Tja, ligt eraan hoeveel je rijdt;
Echt waar? Dat had ik nou niet verwacht.. 8)7
mijn vorige auto moest elke 8K naar de garage... Dat tikt aardig aan met meer dan 3K/maand rijden...

Om de 3 maanden of om de 4 maanden scheelt ook niet zoveel. Zelf zou ik met 60k p/j niet blij worden van een interval lager als 30k. 2x per jaar naar de garage is voor mij toch wel de max (liefst beurt icm met banden wissel). Vaker zou ik zelf ervaren als storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Vervangend vervoer is 20 euro per dag bij die dealer, ex brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:20
Ik begrijp de berekening wel maar de keus van de Dacia niet. Je wil toch geen 35000km per jaar gaan afleggen in slechte stoelen met veel omgevings lawaai? Een relatief jonge diesel zou naar mijn idee een veel betere keus zijn. Afschrijving is lager. Onderhouds interval bij diesel is hoger. De goedkoopste optie is niet altijd de beste optie toch?

http://m.autoscout24.nl/a...on-diesel-grijs-286798021

Of

http://m.autoscout24.nl/a...00-diesel-zwart-287344902

Of

http://m.autoscout24.nl/a...12-diesel-grijs-285228849

Of

http://m.autoscout24.nl/a...at-diesel-zwart-278991227

Zijn maar wat suggesties maar je kan best veilig een auto kopen met rond de 100k km. Prijs van onderhoud valt normaal gesproken best mee en goed te betalen uit je besparings bedrag.

Alle bovenstaand genoemde auto's zijn echt een andere catogerie dan de logan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

iceme schreef op zondag 15 mei 2016 @ 01:07:
Ik begrijp de berekening wel maar de keus van de Dacia niet. Je wil toch geen 35000km per jaar gaan afleggen in slechte stoelen met veel omgevings lawaai?
---
Zijn maar wat suggesties maar je kan best veilig een auto kopen met rond de 100k km. Prijs van onderhoud valt normaal gesproken best mee en goed te betalen uit je besparings bedrag.
Nee, het gaat om 2 ton de komende 4 jaar. Ik zeg niet dat diesels dat niet kunnen (nieuw of tweedehands) maar in beide gevallen blijf je met het grote onderhoud zitten wat, afhankelijk van het merk, aardig in de papieren kan lopen. En de topicstart en wat antwoorden, lijken voornamelijk te gaan wijzen naar LPG.

Ach, wat de een lawaai vindt of niet lekker vindt zitten, is voor de ander een perfecte auto. Je kan het ook anders zien, en ook dat is persoonlijk; als je 600 Euro per maand in je zak kan stoppen door op een iets minder fijne stoel te zitten, is dat het je waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Net 2 jaar oud met 35000 km op de teller voor net 16k. http://m.autoscout24.nl/a...bl-diesel-grijs-284525892

Wat is er toch mis met de Renault Megane? Tweedehands zijn ze echt goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Deveon schreef op zondag 15 mei 2016 @ 09:42:
Net 2 jaar oud met 35000 km op de teller voor net 16k. http://m.autoscout24.nl/a...bl-diesel-grijs-284525892

Wat is er toch mis met de Renault Megane? Tweedehands zijn ze echt goedkoop!
Dat zijn die 14% knallers, kunnen handelaren aan de straatstenen niet kwijtraken en de export wil ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:42:
[...]

Dat zijn die 14% knallers, kunnen handelaren aan de straatstenen niet kwijtraken en de export wil ze niet.
De Focus (sportiever) en Octavia (praktisch en ergonomischer) die ook 14% bijtelling hadden zie je toch een stuk minder... Zouden imho ook eerder mij voorkeur zijn, maar het is toch frappant. Tweedehands kost een Megane hetzelfde als een Clio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De Megane was een stukje goedkoper, dat hielp ook veel. Heeft ook niet het formaat van de andere twee auto's.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:20
MAX3400 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 09:20:
[...]

Ach, wat de een lawaai vindt of niet lekker vindt zitten, is voor de ander een perfecte auto. Je kan het ook anders zien, en ook dat is persoonlijk; als je 600 Euro per maand in je zak kan stoppen door op een iets minder fijne stoel te zitten, is dat het je waard?
Ik vind het nogal kort door de bocht om er vanuit te gaan dat het onderhoud op een nieuwe Dacia op lpg goedkoper gaat zijn dan een jonge diesel. Garantie is leuk maar dat geldt niet voor splijtbare onderdelen. De vraag is hoe goed zijn de onderdelen zijn deze wel met hetzelfde gedachtengoed gemaakt als een stevige d segmenten waarbij de fabrikant weet dat ze ook gebruikt gaan worden voor 300k km. Dingen komen uit de lengte of de breedte.

En hoe erg is het om bv 500 per maand over te houden ipv 600 maar daar staat dan tegenover dat je geen rugklachten hebt, niet heel vermoeid bent door het lawaai. Maar wat je zegt dat is persoonlijk. Beslissingen die worden genomen door simpel naar de portomonee te kijken zijn vaak heel eenzijdig belicht. Het zo goedkoop mogelijk wordt dan een doel opzich.
Pagina: 1 2 Laatste