Ik kijk al enige jaren met toenemende verbazing naar de gewoonte om hoofdletters in afkortingen te vervangen door kleine letters.
Voorbeeld: er staat "Microsoft België wil tienduizend kinderen vertrouwd maken met programmeren en ai".
Ik zou daar als laatste term "AI" verwachten; het is een afkorting, en mijn brein wil op zoek naar waar de afkorting verwijst. Er staan echter geen hoofdletters, dus mijn brein gaat niet op zoek naar een afkorting. Gevolg: ik lees deze kop en denk "oh, de zin is niet af". Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn: "Microsoft België wil tienduizend kinderen vertrouwd maken met programmeren en ai, daar gaat Microsoft de mist in".
Vier koppen verderop in de lijst: "Roamingdata in EU stijgt naar meer dan 70 petabyte na afschaffen roamingkosten". EU krijgt daar wel hoofdletters. Mooi, anders had er "eu", gestaan. Zomaar twee voorbeelden, maar toch: er lijkt de afgelopen jaren wat willekeur te zijn ontstaan.
Mijn voorstel is niet dat er nu een redactionele discussie moet ontstaan over hoe afkortingen te schrijven.
Voorstel: dit is Tweakers.net. Dus, zoek een neuroloog met interesse in linguïstiek op, ontwerp een experiment met een statistisch significant aantal proefpersonen, en laat deze koppen en berichten van Tweakers.net lezen met als verschillen dat afkortingen wel of juist niet met hoofdletters geschreven worden.
Kijk welke teksten het vlotst gelezen worden, wanneer ogen terugspringen op de regel, en bepaal de benodigde energie die in het verwerken van de tekst gestoken moet worden. Leg de proefpersonen in de MRI-scanner (nee, geen mri-scanner, dat staat raar) en schrijf een leuk stuk voor Tweakers.net over hoe een MRI-scanner werkt.
Neuroloog blij, Tweakers.net blij, en als het taalgebruik op Tweakers.net datagedreven aangepast wordt op wat het best begrepen wordt ook de site-bezoekende tweakers blij.
Vraag me overigens af of dit spel- en tikfoutjes zijn, of toch meer een epidemie van morfologische dwalingen in wording.
[
Voor 3% gewijzigd door
Recursio op 15-12-2018 20:58
]