BdK9001 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:08:
Ik heb sinds ik op 14393.67 draai ineens enorme battery drain van whatsapp. Telefoon beweert dat Whatsapp verantwoordelijk is voor 31% voorgrond, 7% achtergrond, maar dat is vrij onrealistisch voor de 20 appjes die ik in de afgelopen 24 uur gestuurd heb
Whatsapp heeft al een tijdje geen updates gehad, dus daar kan het niet aan liggen. Waarom blijft ie dan 'op voorgrond' draaien als m'n scherm 90% van de tijd uit is?
Bovenstaande verhaal geldt ook voor Edge btw
Mja, ze hebben het in de laatste versies hernoemt naar "in use" en "background". "in use" in deze slaat op al het verbruik dat niet "background" is. "Background"-verbruik in W10M is een heel specifiek iets. Dat betekent eigenlijk het verbruik van de apps in de : background process". WA gebruikt dit bijv. om afbeeldingen alsnog te kunnen sturen als de app wordt afgesloten door de gebruiker. Daarnaast is het allemaal relatief dus kan er niet veel over zeggen. Zelf ga ik ~30 uur meer met 1 keer laden. WA verbruikt daarvan 3% "in use" en 1% background in de afgelopen 24 uur.
Edge is altijd al een battery hog geweest. "in use" kan ik me daar nog wel wat van voorstellen (al die javascript in alle tabs die moeten draaien). Javascript op een timer in een tab die niet actief is wordt tegenwoordig 1x per 10s aangeroepen. Effectief kan dat betekenen dat de CPU van je telefoon altijd "wakker" wordt gehouden == killing voor batterij. Op de achtergrond was het verbruik van Edge altijd al rampzalig. Vandaar dat ik ook altijd iedereen aanraad om "allowed in background" uit te zetten voor Edge. Edge heeft bij mij een verbruik van 42% in use en 0% background over de afgelopen 24 uur. Daar zit pakweg een uur of 3 aan browsen bij.
ohja, en de percentages zijn percentages van het daadwerkelijk verbruik van alle apps samen. Stel je hebt je telefoon 10 uur aan. 2 uur daarvan wordt de telefoon actief gebruikt (scherm aan etc.). WA is in die periode 1 uur actief op de voorgrond, dan is het verbruik van WA "in use" 50%! (verbruik van hardware wordt tegenwoordig ook niet meer apart weergegeven).
Dus als jij een derde van je tijd dat je de telefoon actief gebruikt in WA zit, dan klopt dat cijfer gewoon
[
Voor 10% gewijzigd door
Caelorum op 11-08-2016 11:03
]