En daarmee ruil je dus de extra veiligheid die je krijgt door de betere grip weer in door sneller te gaan rijden. Uiteindelijk rijd je dan dus harder, maar absoluut niet veiliger. Veiliger is het pas als je ook die 20 gaat rijden op die gladde weg.
Ik verbied je ook niet om net zo hard te gaan rijden als mensen zonder grip als JIJ je daar goed bij voelt, prima, vooral doen.
Als je je een beetje inleest dan zou je moeten weten dat die twee keer zo korte remweg meer inhoudt dat je een stuk betere handling hebt, dus of een manoeuvre slaagt of slipt, of dat je extra reactietijd hebt omdat je auto doet wat jij wil.
Dat je perse elke kilometer sneller weg wil zetten als dat je dan gevaarlijk bezig bent en alle voordelen overboord zet........is gewoon pure onzin.
Maar om met jouw woorden te spreken, inderdaad, met 120 door een woonwijk op winterbanden is ronduit gevaarlijk.
Maar weegt een weekje 50% extra remweg, tijdens omstandigheden waarbij je al rustig rijdt, op tegen die maanden een langere remweg hebben op momenten waarbij niemand zich aanpast?
Jouw gefocus op mensen die zich niet aanpassen lijkt een beetje op een langspeelplaat die blijft hangen, je valt in herhaling.
Ik heb nergens gezegd dat je je niet aan moet passen, en dus ook aan diegene die bangelijk 15 km/u rijdt op een schone weg, maar geloof vooral jezelf.
Denk je zelf dat mensen op winter of all season banden niet anticiperen om rekening te houden met die 5 meter extra remweg bij een noodstop van 100 naar 0 in de zomer? Prima.
Maar ga dan niet lopen verkondigen dat mensen op zomerbanden in winterse omstandigheden dat wel kunnen als hun remweg van 40 naar 5 al bijna 20 meter langer is, en bij hogere snelheden een meervoud daarvan. Dan is je redenatie niet meer geloofwaardig.
Misschien zelf je 3e zin nog eens nalezen dan? Als je je extra grip gebruikt om harder te gaan rijden, gooii je je veiligheid overboord en rijd je uiteindelijk met net zo weinig marge maar dan een stuk harder. Dat kun je een dooddoener vinden, maar zo werken de natuurwetten toch echt.
Nogmaals, ik heb nergens gezegd dat je moet scheuren, dat wil jij er perse van maken.
Lees nogmaals mijn tweede zin en probeer het echt te begrijpen.
En ook die 3e zin zegt heel iets anders dan je hier beweert.
Ik rijd in mijn auto met winterbanden inderdaad amper harder dan in een auto met zomerbanden. Het blijft nl. glad en zeker op de ijsbanen die je nu hebt, heb je ook met winterbanden al niet veel marge.
Daarbij houd ik niet zo van dit overdrijven met 10 km/u en 300m van te voren remmen......
Goed voor jou, als je je daar goed bij voelt, vooral doen.
Nogmaals, anticiperen op winterbanden en anticiperen op zomerbanden zijn twee enorm verschillende dingenn onder winterse omstandigheden.
Dat jij je goed voelt bij een lage snelheid, en net zo snel rijd als op zomerbanden, met de daarbij horende afstand houden, remwegen en snelheid, is een mooi iets.
Als ik jou was zou ik ook voor de zekerheid vier keer de benodigde remafstand van iemand op zomerbanden aanhouden, dus een metertje of 80 zeker, dan weet je zeker dat je altijd safe zit.
En ga vooral de snelweg niet op, daar redden ze het niet met remmen bij hogere snelheden.
Ik ben vaak wel degene die met dit soort weer aan de langzame kant rijdt. En als dat een file veroorzaakt hebben ze gewoon pech, ik heb iets teveel mensen achterstevoren zien gaan die dachten wel harder te kunnen. Op sneeuw/ijs rijd je gewoon stapvoets en als je denkt dat dat wel sneller kan omdat je winterbanden hebt kom je jezelf vanzelf wel een keertje tegen.
Je moet vooral rijden zoals jij je goed voelt.
Ik heb nergens gezegd dat je hard moet rijden, nogmaals, dat maak jij er van.
Je anticipeert altijd, en past je snelheid aan aan omstandigheden, of dat nu verkeer is of gladheid, dus ook als er ijs ligt of te verwachten is.
Dus stellen dat je jezelf wel tegenkomt omdat je niet anticipeert geeft blijk van dat je niet wil begrijpen wat ik zeg, of dat je perse je gelijk moet halen.
Je hebt dus bij deze gelijk, als je nergens rekening mee houdt, veel te snel rijdt, dan kom je jezelf met winterbanden vast tegen op ijs en sneeuw.
Morgen is een iets andere situatie dan vandaag of overmorgen. Morgen moet je ook met winterbanden de auto gewoon laten staan.
Ik had vandaag geen problemen, er was maar 4 cm poedersneeuw gevallen.
Maar ik respecteer jouw besluit om de auto, ondanks winterbanden, te laten staan.
Als je je niet veilig voelt achter het stuur, en dus makkelijker fouten maakt met anticiperen, en daardoor dus anderen in gevaar brengt, dan is het verstandig de auto te laten staan.
Op zomerbanden was het op zijn minst zeer onverstandig geweest, maar zoals ik al eerder zei, al die mensen die volgens jou zo geweldig anticiperen op zomerbanden lieten niet hun auto staan, en zorgden voor de langste files sinds tijden.
Net als met je winterbanden

Hier gisteren nog eentje gehad (op winterbanden trouwens) die rechtdoor ging omdat de bocht een ijsbaan is. Gelukkig zit rechtdoor genoeg ruimte, dus verder was er niets aan de hand, maar als daar net iemand had gelopen was het toch lastig geweest.
Je hebt helemaal gelijk, veel te hard rijden, niet anticiperen en/of de omstandigheden juist inschatten, is ronduit dom of gevaarlijk. Meestal ligt dat aan rijervaring in winterse omstandigheden, nooit aan de gebruikte banden volgens jou.
Gelukkig is er verder geen enkel ongeluk gebeurd op zomerbanden in Nederland, waaruit blijkt dat winterbanden eerder een gevaar zijn dan dat ze voor meer grip zorgen.
Ik voorzie een geslaagde lobby voor je bij alle bandenfabrikanten om ze eens en voor altijd duideijk te maken dat winterbanden onder de 7 graden celsius de grootste onzin is die er is, en helemaal niet beter zijn of meer grip leveren dan zomerbanden, omdat je toch niet harder kan en iedereen er mee gaat racen.
Ik denk dat veel mensen je dankbaar zullen zijn omdat je ze veel geld bespaart.
Vooral in landen waar winterbanden verplicht zijn of dat onder winterse omstandigheden zo is, zullen ze je zo dankbaar zijn dat ze waarschijnlijk overal standbeelden voor je oprichten.
Eindelijk iemand die ziet hoe het echt is, en dat ook zegt. Hulde.
Dat zeg ik ook niet, je zegt echter wel dat je het logisch vind dat je de 'slak' op zomerbanden in moet halen. En dan ben je toch echt je extra grip aan het opgeven voor snelheid. En dan ben je op je winterbanden eerder onveiliger dan veiliger bezig (en nee, dan heb ik het dus niet gelijk over scheuren)
Nogmaals, je probeert krampachtig je gelijk te halen.
Je stokpaardje blijft "als je harder rijdt (dan met zomerbanden) dan ben je onveiliger dan de voordelen opleveren". Prima.
Maar ik heb niet gezegd dat je de "slak" in
MOET halen, dat maak jij er van, er staat :
"
Dat mensen hun auto op het spel zetten met zomerbanden is hun eigen keuze, maar snap dan ook dat mensen mét grip geïrriteerd raken en een auto die 15-20 rijdt inhalen WANNEER DAT KAN.
Ik heb het dus maar even in all caps gezet voor je, zodat je die woorden op je in kan laten werken en hopelijk begrijpt wat er wel staat.
Om je een beetje te helpen: "Wanneer dat kan" betekent niet onder alle omstandigheden, op ijsplaten, in (onoverzichtelijke) bochten, op smalle weggetjes, of andere gevaarlijke momenten door bijvoorbeeld diegene af te snijden, het betekent : Wanneer dat kan onder veilige omstandigheden, dus op een schone, of bijna schone weg, waar ingehaald mag worden en wanneer er genoeg ruimte is om zo'n actie, zonder gevaar voor wie dan ook, uit te voeren.
Dat jij dan 40 rijden op een schone weg op winterbanden als gevaarlijk aanduidt, prima, gewoon 15 blijven rijden er achter.
Daaruit volgt dat jij dus achter die auto op zomerbanden blijft zitten, op meer dan genoeg afstand, omdat jij de overzichtelijke situatie inschat als "KAN NIET", wat je volste recht is, en ook wat ik zeg met WANNEER DAT KAN", want in te schatten door de bestuurder..
Verder laat ik de discussie met je er maar bij, verwijzend naar mijn onderschrift.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.