Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Topicstarter
We hebben sinds een paar weken een houtkachel, en die zuigt lucht uit de woonkamer aan. Nu hebben we alle raamroosters altijd open staan, dus lijkt me dat dit al voor een soort natuurlijke ventilatie zorgt? Klopt dat?

Als dat zo is, zou de ventilatie unit dus alleen aan hoeven als de houtkachel uit staat.

Nu hebben we op de bovenverdiepingen altijd alle ramen op een kier en beneden alle roosters open, is die ventilatie dan überhaupt nodig? Of zou die ook gewoon uit kunnen, behalve als we douchen? Al staan de ramen in de douche ook altijd wel op een kier.

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Je houtkachel heeft verbandingslucht nodig om het hout te verbranden. Dat zuigt hij aan vanuit de kamer (er zijn ook modellen op de markt die een aparte buitenluchtaansluiting hebben). Als je dus je houtkachel gebruikt dien je altijd een raam op een kiertje te hebben zodat er voldoende lucht naar binnen stroomt.

Het vervangt echter niet de mechanische ventilatie. Je mechanische afzuiging zal o.m. aangesloten zijn op de WC en badkamer.

Je houtkachel vervangt dit niet.

Doordat je boven ook altijd alle ramen op een kier hebt staan kan je inderdaad afvragen of je mechanische ventilatie nog wel nut heeft, maar vergeet niet dat de afzuiging zorgt voor een lichte onderdruk in je woning waardoor er via de roosters en of kieren lucht geforceerd naar binnen komt. Deze manier van ventileren is meer gecontroleerd dan alleen de ramen op een kier.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 08:14
Los van wat Rhaelak aangeeft wil je juist tijdens het douchen het raam dicht hebben, zeker met de huidige kou buiten. Door de kou slaat het vocht neer op de tegels, spiegel, hout, etc. Dit heeft weer onnodige condens en (hogere kans op) schimmelvorming tot gevolg.
Door de ventilatie maximaal aan te zetten en deur en ramen gesloten te houden creëer je optimale ventilatie in de badkamer. Laat de ventilatie ook na het douchen nog 10-15 minuten nadraaien. Een beetje (extra) afstandsbediening voorziet daar overigens standaard in.
Dit kan je complementeren door het raam op een ander moment open te zetten tbv algemene ventilatie.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Ventilatie is altijd nodig, 24/7.

Kijk maar in Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie bijv. En in CO2-meters voor in huis merkte men al op hoe snel de luchtkwaliteit verslechtert als er één of meerdere personen in een ruimte aanwezig zijn.

Met je houtkachel aan moet je dus zorgen dat je flink wat extra lucht toevoert door bijv. een rooster in je woonkamer open te zetten. Doe je dat niet, dan krijg je ergens anders in huis trek van koude buitenlucht naar binnen toe, niet wat je wilt lijkt mij.

Je hebt ook kachels die een aparte luchtaanvoer hebben: https://www.stokertje.nl/kachelpedia/ventilatie dan is je houtkachel al helemaal nergens meer van afhankelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2016 22:56 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:47:
Ventilatie is altijd nodig, 24/7.

Kijk maar in Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie bijv. En in CO2-meters voor in huis merkte men al op hoe snel de luchtkwaliteit verslechtert als er één of meerdere personen in een ruimte aanwezig zijn.

Met je houtkachel aan moet je dus zorgen dat je flink wat extra lucht toevoert door bijv. een rooster in je woonkamer open te zetten. Doe je dat niet, dan krijg je ergens anders in huis trek van koude buitenlucht naar binnen toe, niet wat je wilt lijkt mij.

Je hebt ook kachels die een aparte luchtaanvoer hebben: https://www.stokertje.nl/kachelpedia/ventilatie dan is je houtkachel al helemaal nergens meer van afhankelijk.
Handige topics, zal ze eens doornemen.

De roosters staan bij ons altijd open en boven de ramen ook altijd, er is dus altijd genoeg lucht, maar het zou zonde zijn als die onnodig wordt afgezogen door de ventilatie. Maar daarover zal ik meer in de genoemde topics lezen ;)

Verwijderd

Hou er erg in dat als je mechanische ventilatie in de ruimte met de kachel heb, en je zet deze (te) hoog dat je door de onderdruk in je huis de trek van de kachel onderuit haalt. Met alle gevolgen van dien. Heb je overal roosters open dan zal dit wel los lopen.

Zet je alle roosters dicht in je huis en de ventilatie op max dan is dit effect maximaal, je mechanische ventilatie gaat dan letterlijk via de kachelpijp lucht aanzuigen, je snapt wat er gebeurt als je dan de kachel aanzet (kuch kuch ;-)).

Als engineer zou ik het liefst een onafhankelijke lucht aanvoer voor de haard hebben (mijn ouders hebben een PVC buis verbonden met de kelder, afsluitbaar dmv een metalen schuif), of nog mooier een compleet "gesloten" haard (heeft nog veel meer voordelen maar is wel duurder in aanleg).

TLDR: Met voldoende roosters open in huis en de ventilatie op normaal standje zou ik me hier niet echt ongerust of druk om maken. Compleet uitzetten ventilatie lijkt me ook niet echt wenselijk, ik zou hem toch aanlaten op een zacht standje (je wil nog steeds afzuiging op de WC toch :+ )

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2016 15:40 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een houtkachel verstookt volgens Milieu Centraal 250 kuub lucht per uur (zal in de praktijk natuurlijk wel afhangen van de omvang van de kachel en de hoeveelheid hout die je aan het verbranden bent). Dat is vergelijkbaar met de capaciteit van een Itho EcoFan.

De mechanische ventilatie kan dus wel uit in de ruimte waar je aan het stoken bent en waar hopelijk ook de luchttoevoer is. Aangezien er ook elders in huis ventilatie nodig is zul je dit met wat beleid moeten doen. Een huis wordt echt niet onleefbaar als de mechanische ventilatie een half dag uit staat.

Een kachel met luchttoevoer van buiten is veel efficiënter, maar als je kachel en woning er niet geschikt voor zijn dan is dat geen optie.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb in de VS wel eens een systeem gezien waarmee de afzuigkap niet aan kon als de schoorsteen heet was. Nou was dat ook wel, naar goed Amerikaans gebruik, een afzuigkap die in een snackbar niet zou misstaan.

Volgens mij was dat een eis van de lokale brandweer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1