Van bol.com:
Artikel 4 - Het aanbod
Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
van
https://webwinkelrecht.nl...den/onredelijk-bezwarend/:
Zwarte lijst
De zwarte lijst bevat voorwaarden die te allen tijde onredelijk bezwarend zijn tegenover consumenten. Daartegen valt niets meer in te brengen. De voorwaarde die “de wederpartij geheel en onvoorwaardelijk het recht ontneemt de door de gebruiker toegezegde prestatie op te eisen”, is bijvoorbeeld onredelijk bezwarend. Een voorwaarde in uw algemene voorwaarden
die ertoe strekt dat u zich kunt ontdoen van uw verplichtingen, bijvoorbeeld het leveren van een gekocht boek, is daarom
ten alle tijden door de consument vernietigbaar.
Dit zegt genoeg lijkt mij.
Het feit dat bol.com dus een voorwaarde heeft opgenomen, die haar ontdoet van haar verplichtingen, is ten alle tijden door de consument vernietigbaar. Het aanbod (waaronder volgens AV ook de afhandeling valt, t/m het bevestigen vd order aan toe) was immers duidelijk, jij bent daarmee akkoord gegaan, hebt vervolgens aan je verplichtingen voldaan, bol.com ook, door te leveren (er zijn dus ook genoeg
bezinningsmomenten geweest tussen het bevestigen vd order door bol.com, het innen van de betaling (hier had men het al kunnen zien) tot het leveren van de goederen) dat je de mail van bol.com niet hoeft te accepteren, naar mijn mening.
Een aandachtspunt is wel natuurlijk dat deze ontbinding
onvoorwaardelijk moet zijn en dat is zij in casu niet (volledig), slechts bij vergissing of kennelijke fouten beroept men zich hierop. Echter, de vergissing wordt door de gebruiker (van de AV) zelf begaan en jij hebt als wederpartij niks nagelaten, waardoor de vergissing is begaan (je hebt te goeder trouw gehandeld en de 'vergissing' is dus niet ontstaan door dwaling of bedrog van jouw zijde, jij hebt immers geen invloed op het procede van afhandeling, noch de levering) Daarnaast had men de levering ook bij betere controle van de uitgaande goederen icm de gedane betalingen, kunnen staken.
Een betere controle door de gebruiker van de AV had uitlevering dus kunnen voorkomen. Van overmacht is hier dus geen sprake. Dat maakt de voorwaardelijkheid van dit beding zeer twijfelachtig en naar alle waarschijnlijkheid onrechtmatig (komt onbetamelijk over, want de fout of vergissing had voorkomen kunnen worden door bol.com en is naar mijn mening causaal te wijten aan onzorvuldig handelen.)
Daarnaast kan een prijsverhoging < 3 maanden, conform de grijze en zwarte lijst slechts leiden tot ontbinding door jou als consument, niet door de gebruiker van de AV. (Werd niet gesuggereerd dacht ik, maar terzijde- het gaat om de aanpassing die achteraf wordt voorgesteld.)
Als je het nog abstracter bekijkt, dan heeft men jou dus (naar achteraf blijkt) op een dwaalspoor gezet (dwaling naar jou toe als gedwaalde), alleen ondervind jij daar nu geen nadeel van, slechts degene die de dwaling tot stand gebracht heeft. Aangezien de consument beter beschermd moet zijn dan de professionele partij, lijkt het mij dat jij daar dus geen nadeel van mag ondervinden.
Als je het nog verder doortrekt bij benadering:
Je zou deze handelswijze zelfs mogelijk kunnen bestempelen als een ongewenste en gewiekste verkooptechniek (vorm van bedrog), waarbij men opzettelijk dwaalt en eerst de klant bindt dmv een dergelijke aankoop en vervolgens -als mosterd na de maaltijd- doodleuk vraagt om aanvulling op de in de overeenkomst afgesproken prijs.

Dit zou je met enig behoud kunnen stellen, omdat er vele voorbeelden van bol.com te vinden zijn op het internet (zoals TS aangeeft.) Dit geeft dus weer, dat het hier om een
stelselmatige gedraging gaat, niet om een incident. Een wetmatigheid dus. Als men immers na zoveel fouten nog steeds
verzuimt om verbetering aan te brengen (ter voorkoming van...) dan gaat het om een
doelbewuste intentie zou je kunnen stellen (waarom zou je immers jezelf als winkel blijven benadelen?) of: is en blijft men overduidelijk in gebreke, tegen beter weten van eerdere ervaringen in. Dat maakt bol.com nog steeds verwijtbaar en daar mag jij als consument geen nadeel van ondervinden.
Lees meer in:
http://www.iusmentis.com/contracten/algemenevoorwaarden/
Mijn advies (ben
geen jurist, zeg ik er voor de duidelijkheid bij):
-Wijs de vordering af onder verwijzing naar de zwarte lijst in het BW en het feit dat er genoeg (bezinnings dan wel controle) momenten zijn geweest, waarop bol.com de fout had kunnen herstellen, waardoor uitlevering voorkomen had kunnen worden. (Als zij dit echt voornemens waren tegen te houden en het, zoals men beweert, een fout betrof- wat jij als consument twijfelachtig acht.) Degene die zich schuldig heeft gemaakt aan dwaling, is bol.com en daar mag jij geen enkel nadeel of hinder van ondervinden, noch ben je gediend van ongewenste prijsverhogingen achteraf, welke je ook als onredelijk bezwarend acht.
Tevens constateer je na de mail van bol.com op het internet, dat bol.com verzuimt een betere controle uit te voeren op haar uitgaande goederen en gedane betalingen, ondanks eerdere incidenten van een gelijksoortige aard. Doordat bol.com in gebreke blijft dit proces te verbeteren, wordt jij nu als consument benadeeld. Dit beschouw je als een onrechtmatige daad, want dit betreft gewoon 'slecht ondernemerschap' en jij wenst hier geen schade van te ondervinden. Dit laat de overeenkomst verder onverlet (in stand.)
Door jou een korting aan te bieden, erkent men zelf schuld aan de gemaakte fout- hier hoef jij echter niet voor op te draaien, als men dit had kunnen herstellen, zoals naar mijn idee hier wel het geval is (je controleert toch wat er de winkel uitgaat? Ook bij een webshop? Als je hier geen goede grip op hebt, ben je naar mijn idee behoorlijk nalatig- zeg maar gerust: verwijtbaar nalatig. Dit is 'slecht ondernemerschap' en de vordering achteraf door bol.com kan zo mogelijk zelfs worden opgevat als een 'onrechtmatige daad' jegens jou als wederpartij, omdat de schade van hun nalatigheid aangaande deze overeenkomst bij jou wordt neergelegd. Ook dit zou je erbij kunnen vermelden.)
Indien je er toch slapeloze nachten aan overhoudt (gewetensnood), kun je ook het volgende doen:
-Stort gewoon 50% van de de 39 euro. Dat is redelijk -en billijk. Daarmee compenseer je de fout die bol.com immers zelf gemaakt heeft, geniet je toch nog een behoorlijk voordeel tov de marktprijs en zal bol.com waarschijnlijk niet naar de rechter stappen, omdat a) jij al een redelijke opstelling hebt ingenomen door 50% te compenseren (dat werkt in hun nadeel als zij toch besluiten te procederen) en b) een comparitie dan toch zal leiden tot het winnen van inlichtingen en het beproeven van een schikking, waarbij ik zelfs denk dat een schikking in "goede justitie" door de rechter op hetzelfde neerkomt als 50% vd waarde en dat weet bol.com ook.
[
Voor 105% gewijzigd door
Verwijderd op 24-02-2016 05:11
]