"Kennelijke vergissing" product al geleverd

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 17:06
Nee, nog nooit. Als je dat soort dingen wel normaal vindt dan hangt dat een beetje af van je referentiekader.

[ Voor 44% gewijzigd door gambieter op 23-02-2016 22:55 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jeroenneman schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:33:
Alhoewel daar op GoT vaak enorme acties om ontstaan, waarbij wordt verwezen naar de exacte methode om het voor elkaar te krijgen, en waarbij er daarna ook nog een discussie topic komt om verder te bespreken hoe de Tweakers toch krijgen wat ze willen hebben.

Dat is één grote "ik zie niks fout, want ik wil het niet zien " show.
Je moet eens weten hoeveel klachten we juist krijgen, omdat we niet toestaan dat mensen het forum gebruiken om toch levering door te drukken of zich te organiseren op Tweakers. Je moet ook verschil maken tussen 1) acties die zo bedoeld waren, maar waar de winkelier zich vergist had in de hoeveelheid mensen die er gebruik van wilden maken (en een OP=OP was vergeten), en 2) mensen die een systeemfout ontdekken en daar gebruik van willen maken. Dat zijn twee heel verschillende dingen, waarbij het medelijden met de winkelier bij 1) niet groot hoeft te zijn, maar bij 2) hoeft er geen medelijden met de klant te zijn. En gelukkig hebben de meesten de houding "niet geschoten is altijd mis" en gaan niet mekkeren als het toch niet lukt, maar je hebt altijd mensen die dan toch proberen door te gaan en net te doen alsof.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* zoals je intussen wel weet wordt de moderatie niet in een topic besproken

@Just_A_User; correct, het zou idd iedere commerciële toko kunnen zijn, niet per se bol.com.

@Jeroenneman; het is geen 'show', het is een oprechte intentie- dat je jezelf te vroom vindt om daarin te participeren (of doet alsof) of daar niet voor uit durft te komen...dat is jouw keuze.

Het is een situatie die voorkomt uit de sfeer van het verbintenissenrecht; dat men opportuun is en daarnaar handelt, moet men voor zichzelf bepalen, nietwaar? Maandag bij Radar, grote verzekeraars die verstandelijk beperkten laten tekenen voor monsterlijke verklaringen, dat mag wel?

De effectenhandel is toch niet anders? Een gaatje zien en dan snel toeslaan? Ik vind die schaal en de daarmee samenhangende gevolgen vele malen schokkender, dan Jan-Modaal die ergens een paar tientjes van een commerciële toko meepakt en daarmee een keer een voordeeltje heeft...dit is imo ook totaal iets anders dan een gevonden goed niet retourneren bijv.- wat TS doet vindt geheel plaats binnen de wettelijke kaders van het BW, dat de redelijkheid enigszins ontbreekt- daar kun je over twisten natuurlijk, maar het is de winkel zelf die als initiator deze mogelijkheid (de uitnodiging tot aanbod) geschapen heeft. :/

[ Voor 23% gewijzigd door gambieter op 24-02-2016 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokun
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-10-2021
5 pagina's aan persoonlijke meningen en normen en waarden later, maar de TS is nog geen stap verder. Conclusie: niemand weet het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Domokun schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 00:13:
5 pagina's aan persoonlijke meningen en normen en waarden later, maar de TS is nog geen stap verder. Conclusie: niemand weet het?
:> Heb je de boel inclusief links gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domokun schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 00:13:
Van bol.com:

Artikel 4 - Het aanbod

Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.

van https://webwinkelrecht.nl...den/onredelijk-bezwarend/:

Zwarte lijst
De zwarte lijst bevat voorwaarden die te allen tijde onredelijk bezwarend zijn tegenover consumenten. Daartegen valt niets meer in te brengen. De voorwaarde die “de wederpartij geheel en onvoorwaardelijk het recht ontneemt de door de gebruiker toegezegde prestatie op te eisen”, is bijvoorbeeld onredelijk bezwarend. Een voorwaarde in uw algemene voorwaarden die ertoe strekt dat u zich kunt ontdoen van uw verplichtingen, bijvoorbeeld het leveren van een gekocht boek, is daarom ten alle tijden door de consument vernietigbaar.

Dit zegt genoeg lijkt mij. :)

Het feit dat bol.com dus een voorwaarde heeft opgenomen, die haar ontdoet van haar verplichtingen, is ten alle tijden door de consument vernietigbaar. Het aanbod (waaronder volgens AV ook de afhandeling valt, t/m het bevestigen vd order aan toe) was immers duidelijk, jij bent daarmee akkoord gegaan, hebt vervolgens aan je verplichtingen voldaan, bol.com ook, door te leveren (er zijn dus ook genoeg bezinningsmomenten geweest tussen het bevestigen vd order door bol.com, het innen van de betaling (hier had men het al kunnen zien) tot het leveren van de goederen) dat je de mail van bol.com niet hoeft te accepteren, naar mijn mening.

Een aandachtspunt is wel natuurlijk dat deze ontbinding onvoorwaardelijk moet zijn en dat is zij in casu niet (volledig), slechts bij vergissing of kennelijke fouten beroept men zich hierop. Echter, de vergissing wordt door de gebruiker (van de AV) zelf begaan en jij hebt als wederpartij niks nagelaten, waardoor de vergissing is begaan (je hebt te goeder trouw gehandeld en de 'vergissing' is dus niet ontstaan door dwaling of bedrog van jouw zijde, jij hebt immers geen invloed op het procede van afhandeling, noch de levering) Daarnaast had men de levering ook bij betere controle van de uitgaande goederen icm de gedane betalingen, kunnen staken.
Een betere controle door de gebruiker van de AV had uitlevering dus kunnen voorkomen. Van overmacht is hier dus geen sprake. Dat maakt de voorwaardelijkheid van dit beding zeer twijfelachtig en naar alle waarschijnlijkheid onrechtmatig (komt onbetamelijk over, want de fout of vergissing had voorkomen kunnen worden door bol.com en is naar mijn mening causaal te wijten aan onzorvuldig handelen.)

Daarnaast kan een prijsverhoging < 3 maanden, conform de grijze en zwarte lijst slechts leiden tot ontbinding door jou als consument, niet door de gebruiker van de AV. (Werd niet gesuggereerd dacht ik, maar terzijde- het gaat om de aanpassing die achteraf wordt voorgesteld.)

Als je het nog abstracter bekijkt, dan heeft men jou dus (naar achteraf blijkt) op een dwaalspoor gezet (dwaling naar jou toe als gedwaalde), alleen ondervind jij daar nu geen nadeel van, slechts degene die de dwaling tot stand gebracht heeft. Aangezien de consument beter beschermd moet zijn dan de professionele partij, lijkt het mij dat jij daar dus geen nadeel van mag ondervinden. :o

Als je het nog verder doortrekt bij benadering:

Je zou deze handelswijze zelfs mogelijk kunnen bestempelen als een ongewenste en gewiekste verkooptechniek (vorm van bedrog), waarbij men opzettelijk dwaalt en eerst de klant bindt dmv een dergelijke aankoop en vervolgens -als mosterd na de maaltijd- doodleuk vraagt om aanvulling op de in de overeenkomst afgesproken prijs. :/ Dit zou je met enig behoud kunnen stellen, omdat er vele voorbeelden van bol.com te vinden zijn op het internet (zoals TS aangeeft.) Dit geeft dus weer, dat het hier om een stelselmatige gedraging gaat, niet om een incident. Een wetmatigheid dus. Als men immers na zoveel fouten nog steeds verzuimt om verbetering aan te brengen (ter voorkoming van...) dan gaat het om een doelbewuste intentie zou je kunnen stellen (waarom zou je immers jezelf als winkel blijven benadelen?) of: is en blijft men overduidelijk in gebreke, tegen beter weten van eerdere ervaringen in. Dat maakt bol.com nog steeds verwijtbaar en daar mag jij als consument geen nadeel van ondervinden.

Lees meer in: http://www.iusmentis.com/contracten/algemenevoorwaarden/

Mijn advies (ben geen jurist, zeg ik er voor de duidelijkheid bij):

-Wijs de vordering af onder verwijzing naar de zwarte lijst in het BW en het feit dat er genoeg (bezinnings dan wel controle) momenten zijn geweest, waarop bol.com de fout had kunnen herstellen, waardoor uitlevering voorkomen had kunnen worden. (Als zij dit echt voornemens waren tegen te houden en het, zoals men beweert, een fout betrof- wat jij als consument twijfelachtig acht.) Degene die zich schuldig heeft gemaakt aan dwaling, is bol.com en daar mag jij geen enkel nadeel of hinder van ondervinden, noch ben je gediend van ongewenste prijsverhogingen achteraf, welke je ook als onredelijk bezwarend acht.
Tevens constateer je na de mail van bol.com op het internet, dat bol.com verzuimt een betere controle uit te voeren op haar uitgaande goederen en gedane betalingen, ondanks eerdere incidenten van een gelijksoortige aard. Doordat bol.com in gebreke blijft dit proces te verbeteren, wordt jij nu als consument benadeeld. Dit beschouw je als een onrechtmatige daad, want dit betreft gewoon 'slecht ondernemerschap' en jij wenst hier geen schade van te ondervinden. Dit laat de overeenkomst verder onverlet (in stand.)

Door jou een korting aan te bieden, erkent men zelf schuld aan de gemaakte fout- hier hoef jij echter niet voor op te draaien, als men dit had kunnen herstellen, zoals naar mijn idee hier wel het geval is (je controleert toch wat er de winkel uitgaat? Ook bij een webshop? Als je hier geen goede grip op hebt, ben je naar mijn idee behoorlijk nalatig- zeg maar gerust: verwijtbaar nalatig. Dit is 'slecht ondernemerschap' en de vordering achteraf door bol.com kan zo mogelijk zelfs worden opgevat als een 'onrechtmatige daad' jegens jou als wederpartij, omdat de schade van hun nalatigheid aangaande deze overeenkomst bij jou wordt neergelegd. Ook dit zou je erbij kunnen vermelden.)

Indien je er toch slapeloze nachten aan overhoudt (gewetensnood), kun je ook het volgende doen:

-Stort gewoon 50% van de de 39 euro. Dat is redelijk -en billijk. Daarmee compenseer je de fout die bol.com immers zelf gemaakt heeft, geniet je toch nog een behoorlijk voordeel tov de marktprijs en zal bol.com waarschijnlijk niet naar de rechter stappen, omdat a) jij al een redelijke opstelling hebt ingenomen door 50% te compenseren (dat werkt in hun nadeel als zij toch besluiten te procederen) en b) een comparitie dan toch zal leiden tot het winnen van inlichtingen en het beproeven van een schikking, waarbij ik zelfs denk dat een schikking in "goede justitie" door de rechter op hetzelfde neerkomt als 50% vd waarde en dat weet bol.com ook.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2016 05:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 00:19:
[...]

voor iemand die zegt dat hij geen jurist is neem je wel een heel stellige houding aan. Je beticht Bol.com van dwaling, verzuim, stelselmatig gedrag en "onrechtmatige daad". Maar wat de TS gedaan heeft noem je een "vergissing" waar iedereen kan zien dat dat absoluut geen vergissing was. 8)7

Door dit soort "adviezen" van mensen die denken dat ze het beter weten dan juristen komen mensen in de problemen. Als de TS graag echt wil weten wat de wet hierover te zeggen heeft moet hij naar het Juridisch Loket. En niet naar het advies luisteren van dit soort nep-juristen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kenzi schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 03:12:
[...]

voor iemand die zegt dat hij geen jurist is neem je wel een heel stellige houding aan. Je beticht Bol.com van dwaling, verzuim, stelselmatig gedrag en "onrechtmatige daad". Maar wat de TS gedaan heeft noem je een "vergissing" waar iedereen kan zien dat dat absoluut geen vergissing was. 8)7

Door dit soort "adviezen" van mensen die denken dat ze het beter weten dan juristen komen mensen in de problemen. Als de TS graag echt wil weten wat de wet hierover te zeggen heeft moet hij naar het Juridisch Loket. En niet naar het advies luisteren van dit soort nep-juristen.
Zie het meer als een exercitie, waarbij je de gedachten-molen op gang brengt en gaat nadenken over hoe je tegen een zaak aan kunt kijken. Als je naar het JL gaat, kan ik je het antwoord zo al geven, die zijn liever lui dan moe, nog maar 1 middag in de week open en onder de 500 euro belang, krijg je ook geen advocaat toegewezen. Niet dat ik het denk "beter te weten" (zoals je beschrijft- waar je dat uit afleidt is mij een raadsel overigens, want ik beweer dat nergens, ook niet impliciet), maar de baliemedewerkers bij het JL in mijn woonplaats zijn geen juristen maar communicatie-medewerkers die slechts toetsen of een bezoeker voor bepaalde vormen van rechtsbijstand in aanmerking komt (en loopt er een "mr." rond, die de leiding heeft.)

Alles wat ik heb geschreven, zou ik zo toepassen en heb zelf meerdere malen dit soort zaken meegemaakt en in het gelijk gesteld nog voordat het tot een formele procedure kwam. Met twee boekenkasten juridische (academische) literatuur (van het eerste jaar rechten aan de faculteit t/m de RAIO-opl. aan toe) en aardig wat procedure-ervaring (voor een niet-jurist) noem ik mijzelf geen 'nep-jurist', maar eerder 'liefhebber'. ;)
Uiteraard zeg ik er expliciet bij, geen jurist te zijn, wat heeft TS er aan om blind af te gaan op andermans mening? Denk aub ook voor jezelf na!

Dat is tevens waarom ik -los van de morele benadering- benieuwd ben naar het verloop en de richting van deze zaak, als hij besluit de strijd aan te gaan. De echte waarheid, is immers niet altijd gelijk aan de juridische waarheid, vandaar mijn gedachtengang. Uiteraard sta ik aan de zijde vd consument, in dit geval een medetweaker met een vraag en niet aan de zijde van bol.com, dus ik ga hier niet contrario beredeneren.

Ik nodig iedere jurist uiteraard uit om stevig gehakt te maken van mijn bovenstaande reactie en graag met redenen omkleed, dan heb ik er wat aan- ben gek op dat soort leermomenten. BVD.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2016 04:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hann1BaL schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:28:

Voor een niet betaalde krat bier in de supermarkt loop ik terug. Voor de niet aangeslagen paprika loop ik naar huis. Verwerpelijk he? Precies hetzelfde.
Ik denk dat Bol.com het er ook bij had laten zitten als de Labello gratis was geweest.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 14-09 10:22
gambieter schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:22:
Dus jullie excuus is "zij zijn niet brandschoon, dus mag de TS vies zijn"? Vreemde kronkels. De TS maakt toch ook de keuze om een fout te misbruiken, en heeft niet eens het excuus het eerst netjes te hebben geprobeerd.

Jullie laten je meer leiden door een afkeer van bol.com.
Aan mijn betoog is helemaal niets emotioneels laat staan dat ik excuses zoek, maar puur bekeken op het feit dat Bol.com zo vaak een kennelijke vergissing begaat, dat ik me afvraag of je bij hun nog wel mag spreken van een fout, gezien ze de keuze gemaakt lijken te hebben het niet op te lossen.

Ik vraag me wel af waarom jij zo emotioneel lijkt te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
celshof schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:41:
...
bekeken op het feit dat Bol.com zo vaak een kennelijke vergissing begaat, dat ik me afvraag of je bij hun nog wel mag spreken van een fout, gezien ze de keuze gemaakt lijken te hebben het niet op te lossen.
...
Ik vind dat nog steedszie ook bijvoorbeeld 1,2 en omstreken een interessante vraag moet ik zeggen. Misschien is bol.com gewoon niet wilsbekwaam...

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 24-02-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
begintmeta schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:00:
[...]

Ik vind dat nog steedszie ook bijvoorbeeld 1,2 en omstreken een interessante vraag moet ik zeggen. Misschien is bol.com gewoon niet wilsbekwaam...
Daar ben ik het ook wel mee eens. Bijna dagelijks is er wel wat aan de hand in hun systeem.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 14:14
marnixelmo schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:35:
Nu is mijn vraag aan het Tweakers publiek natuurlijk: Heeft Bol.com het recht om dit te doen?
Hele discussie hier. Je stelt de vraag aan Tweakers publiek... Dus hier my 2 cents...

Jij bent een Tweaker. Je koopt een Chromecast. Je voegt er Labello bij. Vervolgens staat onderaan "bundelkorting Logitech". Jij als Tweaker weet dat dit niet klopt. Jij hebt immers geen Logitech product gebundeld in deze aankoop.

Let wel, je stelt de vraag zelf aan Tweakers publiek... Daarna pas kom je met jouw oma aanzetten. Alsof alle oma's debiel zijn, maar goed. Zelfs een seniele oma moet kunnen lezen en begrijpen dat er geen "Logitech" product is gebundeld. Op zijn minst moeten afvragen WTF een Logitech is.

Mijn inziens heeft Bol.com het recht om te zeggen dat je het terug moet sturen of geld moet overmaken.

Als het hier om Tweaker A zou gaan die in een soortgelijke situatie spullen had gekocht bij Tweaker B waarbij Tweaker A had geklaagd over de houding van Tweaker B (in bv een Topic), dan waren de rapen gaar.
Maar omdat Tweaker B toevallig het door velen doodgewenste Bol.com is.... Gaat die vlieger niet op :F .

Dat je het hebt geprobeerd neem ik je niet kwalijk. Ik ben echt geen moraalridder. Maar wanneer je op jouw handelingen/gedrag wordt aangesproken, dan is het mijn mening dat je daar op een fatsoenlijke manier naar moet handelen. Dat het om een bedrijf gaat doet er niet toe.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:59
Dit is het gevolg van vergaande automatisering. Een groot deel wordt door computers afgehandeld en de menselijke werknemers hebben geen zicht op het proces achter de bestellingen. Als er dan een fout in het systeem zit dan zie je dat niet snel. Daarnaast willen mensen hun spullen steeds sneller in huis hebben en dan kan het zo zijn dat een bestelling al verzonden is voordat men heeft ontdekt dat er een fout is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ronald8 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:24:
Dit is het gevolg van vergaande automatisering. ...
Volgens mij is het simpelweg een gevolg van bepaalde keuzes die iemand die een proces automatiseert maakt, niet van vergaande automatisering op zich. Het is uiteindelijk terug te voeren op de wil van degene die het systeem gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 24-02-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Die Bruine schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:21:
[...]

Mijn inziens heeft Bol.com het recht om te zeggen dat je het terug moet sturen of geld moet overmaken.
Omdat de kopende partij geen vraag heeft gesteld aan de verkopende partij of de aanbieding (gratis Chromecast bij ander product) wel klopt, neig ik normaal gezien naar de conclusie dat een geldig beroep op een kennelijke vergissing moet kunnen.
Maar ja, we hebben het hier wel over een verkoper die zich al jaren heel regelmatig op een kennelijke vergissing moet beroepen. Ik vraag me heel erg af hoe vaak je je redelijkerwijs op een kennelijke vergissing kunt blijven beroepen.
En dat heeft niets te maken met hoe ik over Bol denk, want ik ben vaak heel tevreden over die partij en wist niets eens dat de gemiddelde Tweaker kennelijk een hekel aan Bol heeft.
Wellicht niet helemaal on topic, maar wat is de reden dat mensen zo'n hekel aan Bol hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-08 16:31
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 00:19:
[...]

lang verhaal
Sorry, maar wat een hoop onzin verkoop je hier. Jouw verhaal staat echt van a tot z bol van klok-en-klepel-advies. Tenzij je tactiek is om BOL.com, die nog steeds eigenaar is van de chromecast, net zo lang te vermoeien totdat ze het maar opgeven.

Dit terwijl de zaak toch echt behoorlijk eenvoudig is. Een overeenkomst komt enkel tot stand met wilsovereenstemming. Art. 3:33 BW vereist dat wil en verklaring met elkaar overeenstemmen. Indien wil en verklaring niet met elkaar overeenstemmen, zoals in het geval van BOL.com (ze wilden de chromecast immers niet gratis weggeven), is er in principe GEEN overeenkomst tot stand gekomen. Dit betekent dus ook dat de algemene voorwaarden niet van toepassing zijn (er is immers geen overeenkomst). BOL.com heeft dus de chromecast 'per ongeluk' geleverd, en op TS rust dan de plicht de chromecast te retourneren.

Maar zo gemakkelijk kun je je daar als wederpartij in vrijwel alle gevallen niet op beroepen. Dit geheel gaat niet op indien er aan de zijde van de wederpartij (TS) sprake is van gerechtvaardigd vertrouwen dat wil en verklaring wél met elkaar overeenstemden (3:35 BW). In casu is hier geen enkele sprake van. De chromecast is gratis weggeven, onder verwijzing naar een logitechkorting. Als er al sprake was van vertrouwen, wat ik ten zeerste betwijfel, dan is dat in geen geval gerechtvaardigd.

De conclusie is dus eenvoudig: er is geen overeenkomst tot stand gekomen. Wat TS nu dus feitelijk doet is de boel traineren en het product dat het eigendom is van BOL.com 'gijzelen'. Dit terwijl hem al geheel onverplicht 9 euro korting is geboden. Zo zie je maar weer, niet alleen grote bedrijven kunnen schofterig omgaan met hun wederpartij.

En ja, IAAL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Lan Mandragoran schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:37:
...
Wat TS nu dus feitelijk doet is de boel traineren en het product dat het eigendom is van BOL.com 'gijzelen'. Zo zie je maar weer, niet alleen grote bedrijven kunnen schofterig omgaan met hun wederpartij.
Prima reactie afgezien van deze 2 zinnen. TS heeft aangegeven Bol terug te gaan betalen, maar wilde graag onze mening horen of Bol.com het recht heeft om beroep te doen op een "kennelijke vergissing".
Jij en Gambieter gaan te ver in jullie bewoordingen jegens TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
ago schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:19:
[...]

Prima reactie afgezien van deze 2 zinnen. TS heeft aangegeven Bol terug te gaan betalen, maar wilde graag onze mening horen of Bol.com het recht heeft om beroep te doen op een "kennelijke vergissing".
Jij en Gambieter gaan te ver in jullie bewoordingen jegens TS.
Feit is dat het product eigendom is van BOL.com, en TS het al twee weken in gebruik heeft en geen cent heeft betaald. Ik vind 'gijzelen' dus wel degelijk een correcte weergave van de gang van zaken; TS gebruikt simpelweg iets dat niet van hem is, en weigert het vooralsnog terug te geven. Ik snap dus oprecht niet waarom ik te ver zou gaan in mijn bewoordingen. Hoe zou jij het noemen als iemand iets dat aan jou toebehoort weigert terug te geven en het onduidelijk is of er voor betaald gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Lan Mandragoran schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:29:
[...]

Feit is dat het product eigendom is van BOL.com, en TS het al twee weken in gebruik heeft en geen cent heeft betaald. Ik vind 'gijzelen' dus wel degelijk een correcte weergave van de gang van zaken; TS gebruikt simpelweg iets dat niet van hem is, en weigert het vooralsnog terug te geven. Ik snap dus oprecht niet waarom ik te ver zou gaan in mijn bewoordingen. Hoe zou jij het noemen als iemand iets dat aan jou toebehoort weigert terug te geven en het onduidelijk is of er voor betaald gaat worden?
Het is pas een feit als een rechter heeft besloten dat Bol zich in dit geval kan beroepen op die kennelijke vergissing. En alhoewel het er hier alle schijn van heeft (geen mededeling wb. de korting en geen navraag door ts), is Bol niet een bedrijf waar dit een enkele keer voorkomt.
Sterker nog, een korte zoektocht op Google leert dat Bol zich al jaren op 'kennelijke vergissing' beroept, zelfs als er duidelijk geen enkele reden voor is (zie bijv. http://www.klachtenkompas...ens-bol-de-prijs-fout-was). Bol het voordeel van de twijfel geven lijkt me wat voorbarig.

En wb. je bewoordingen vind ik ze ook bijzonder fel overkomen. Feller dan ik eigenlijk van een jurist zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
celshof schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:47:
[...]
Het is pas een feit als een rechter heeft besloten dat Bol zich in dit geval kan beroepen op die kennelijke vergissing.
Ik zou het anders zien, het is al-dan-niet een feit en een rechter bevestigt dat (of vergist zich)
En alhoewel het er hier alle schijn van heeft (geen mededeling wb. de korting en geen navraag door ts), is Bol niet een bedrijf waar dit een enkele keer voorkomt.
Sterker nog, een korte zoektocht op Google leert dat Bol zich al jaren op 'kennelijke vergissing' beroept, zelfs als er duidelijk geen enkele reden voor is (zie bijv. http://www.klachtenkompas...ens-bol-de-prijs-fout-was). Bol het voordeel van de twijfel geven lijkt me wat voorbarig.
Dat betekent dus ofwel dat je niet veel waarde mag hechten aan wilsuitingen van bol.com (en dat je dus meer rekening moet houden met de mogelijkheid dat wilsuitingen met een korrel zout moeten worden genomen (vergelijkbaar met bijvoorbeeld de wilsuitingen van een duidelijk dronken persoon)), ofwel dat bol.com klanten wellicht lokt met lagere prijzen om ze vervolgens probeert over te halen (o.a. door het ongevraagd maken van een factuur met andere prijs (wat ik bepaald onjuist vind)) een hogere prijs te betalen. Gezien de vreemde kortingsconstructie in dit geval lijkt dat laatste in dit geval trouwens wel minder waarschijnlijk dan een 'vergissing'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:29
Gewoon betalen. Leuk meegenomen als het lukte, maar niet moeilijk gaan doen als het niet lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
celshof schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:47:
[...]
Het is pas een feit als een rechter heeft besloten dat Bol zich in dit geval kan beroepen op die kennelijke vergissing. En alhoewel het er hier alle schijn van heeft (geen mededeling wb. de korting en geen navraag door ts), is Bol niet een bedrijf waar dit een enkele keer voorkomt.
Deze situatie is echt klip-en-klaar. We kunnen nu theoretisch gaan zeggen dat de rechter nog niets heeft besloten, maar ik zie daar niet echt het nut van in.

Wat de relevantie is dat BOL.com vaker foutieve prijzen heeft weergegeven ontgaat me overigens volledig. Als het al enige invloed zou hebben dan zou het juist eerder in het nadeel van TS zijn. TS kon er dan immers nog minder rechtvaardig op vertrouwen dat de prijzen zouden kloppen.
En wb. je bewoordingen vind ik ze ook bijzonder fel overkomen. Feller dan ik eigenlijk van een jurist zou verwachten.
Mijn woorden zijn feitelijk juist. TS gebruikt een product dat niet van hem is. De meeste advocaten die ik ken zijn overigens toch echt behoorlijk felle types die een beetje allergisch zijn voor allerlei onzinredeneringen die hier worden gebruikt ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Lan Mandragoran op 24-02-2016 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_A_User
Lan Mandragoran schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:29:
[...]

Deze situatie is echt klip-en-klaar. We kunnen nu theoretisch gaan zeggen dat de rechter nog niets heeft besloten, maar ik zie daar niet echt het nut van in.

Wat de relevantie is dat BOL.com vaker foutieve prijzen heeft weergegeven ontgaat me overigens volledig. Als het al enige invloed zou hebben dan zou het juist eerder in het nadeel van TS zijn. TS kon er dan immers nog minder rechtvaardig op vertrouwen dat de prijzen zouden kloppen.

[...]

Mijn woorden zijn feitelijk juist. TS gebruikt een product dat niet van hem is. De meeste advocaten die ik ken zijn overigens toch echt behoorlijk felle types die een beetje allergisch zijn voor allerlei onzinredeneringen die hier worden gebruikt ;).
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik ben het volledig met je eens. We praten nu over dat Bol.com allerlei vergissingen maakt, terwijl de Chromecast zonder de toevoeging van de Labello gewoon de normale prijs liet zien. Pas toen TS de Labello toevoegde werd er een Logitech-korting gegeven.

Die Labello werd maar om 1 reden toegevoegd en dat is om een onterechte korting te bewerkstelligen. Dat hele verhaal over dat Bol.com vaak fouten maakt is puur en alleen maar om iets recht te lullen, terwijl de realiteit is dat TS moeite heeft gedaan om onterecht een korting te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnixelmo
  • Laatst online: 06-01 13:23
Just_A_User schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:31:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik ben het volledig met je eens. We praten nu over dat Bol.com allerlei vergissingen maakt, terwijl de Chromecast zonder de toevoeging van de Labello gewoon de normale prijs liet zien. Pas toen TS de Labello toevoegde werd er een Logitech-korting gegeven.

Die Labello werd maar om 1 reden toegevoegd en dat is om een onterechte korting te bewerkstelligen. Dat hele verhaal over dat Bol.com vaak fouten maakt is puur en alleen maar om iets recht te lullen, terwijl de realiteit is dat TS moeite heeft gedaan om onterecht een korting te regelen.
Zoals eerder aangegeven in dit topic door Audrey3:
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:20:
[...]
De korting was ook geldig in combi met andere artikelen zoals boeken, CD's en misschien ook wel artikelen van Logitech.
[...]
Was de korting schijnbaar niet alleen van toepassing als er een combinatie met een Labello werd gemaakt (wat in dit geval dus wel zo is). Dus als het een boek of CD was geweest, was het een ander verhaal?
Lan Mandragoran schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:37:
[...]

Dit terwijl de zaak toch echt behoorlijk eenvoudig is. Een overeenkomst komt enkel tot stand met wilsovereenstemming. Art. 3:33 BW vereist dat wil en verklaring met elkaar overeenstemmen. Indien wil en verklaring niet met elkaar overeenstemmen, zoals in het geval van BOL.com (ze wilden de chromecast immers niet gratis weggeven), is er in principe GEEN overeenkomst tot stand gekomen. Dit betekent dus ook dat de algemene voorwaarden niet van toepassing zijn (er is immers geen overeenkomst). BOL.com heeft dus de chromecast 'per ongeluk' geleverd, en op TS rust dan de plicht de chromecast te retourneren.

Maar zo gemakkelijk kun je je daar als wederpartij in vrijwel alle gevallen niet op beroepen. Dit geheel gaat niet op indien er aan de zijde van de wederpartij (TS) sprake is van gerechtvaardigd vertrouwen dat wil en verklaring wél met elkaar overeenstemden (3:35 BW). In casu is hier geen enkele sprake van. De chromecast is gratis weggeven, onder verwijzing naar een logitechkorting. Als er al sprake was van vertrouwen, wat ik ten zeerste betwijfel, dan is dat in geen geval gerechtvaardigd.

De conclusie is dus eenvoudig: er is geen overeenkomst tot stand gekomen. Wat TS nu dus feitelijk doet is de boel traineren en het product dat het eigendom is van BOL.com 'gijzelen'. Dit terwijl hem al geheel onverplicht 9 euro korting is geboden. Zo zie je maar weer, niet alleen grote bedrijven kunnen schofterig omgaan met hun wederpartij.

En ja, IAAL.
Zoals ago en celshof wel aangeven had dit misschien wat minder fel gekund. Maar jij klinkt als iemand die er verstand van hebt, dus dank voor je reactie :)

Lijkt mij niet meer dan logisch dat iemand eerst op internet opzoekt / rond vraagt of er al een soortgelijk geval is geweest, voor dat hij zomaar geld overmaakt. Ik kon zelf overigens niets vinden op internet over een geval als dit (korting in winkelwagen zodra er een combinatie van producten worden gemaakt). Vandaar dit topic.

Ook heb ik niet alleen dit topic gebruikt om informatie te vergaren. Geval voorgelegd bij een andere jurist.

Deze gaf volgende reactie:

Bol.com heeft een overeenkomst met jou, die best reeël is. Terwijl je gerechtvaardigd mocht vertrouwen (art. 3:35 BW) van een professioneel bedrijf als Bol.com dat dit geen vergissing was, proberen ze dit onder een 'kennelijke vergissing' te schuiven, terwijl er niets kennelijks aan is, noch argumenten ervoor worden gegeven.

Naast al deze juridische verhalen e.d. vind ik het fijn en handig om reacties als die van johncheese002 te lezen. Deze geeft zelf al aan geen jurist te zijn, maar toch zonder moraalridder te spelen, een correcte uitweg te geven.

Het gaat mij hier niet om het (in jouw woorden) 'gijzelen' of gratis krijgen van een product, maar meer om het feit dat een bedrijf als Bol.com (wat elk bedrijf kan zijn) alles onder het kopje 'kennelijke vergissing' schuift, terwijl dergelijke fouten al tientallen eerdere keren zijn begaan.

Hoe moet een consument als ik weten of ik Bol.com volledig in zijn recht staat in zo'n geval? Hoe moet ik weten dat dit een fout was? "Ik zie korting staan? Prima, ik bestel!".

Zoals ik ook al eerder aangaf, de €30 betaal ik met plezier, dan heb ik alsnog nog een korting van €9. Maar na eerst goed gezocht te hebben op internet, zag ik dat dit niet het eerste geval was. Jammer genoeg werden alle keren de 'kennelijke vergissing' gebruikt. Is daadwerkelijk alles een 'kennelijke vergissing'? Of is dat gewoon een dynamisch iets waar webwinkels zich mee kunnen indekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
marnixelmo schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 20:17:
... Is daadwerkelijk alles een 'kennelijke vergissing'? Of is dat gewoon een dynamisch iets waar webwinkels zich mee kunnen indekken ;)
Natuurlijk is niet alles een kennelijke vergissing, het is inderdaad een dynamisch iets, met verschillende gradaties van 'kennelijkheid'. Ik denk dat bedrijven (of klanten) zich veelal geneigd zijn de grens van 'kennelijkheid' regelmatig wat in hun voordeel leggen. (Maar soms, zoals in dit geval, lijkt het toch vrij duidelijk). In principe is het natuurlijk ook aan de wederpartij om een beroep op kennelijke vergissing al dan niet te aanvaarden, mocht men er niet uitkomen, kan een derde partij (zoals een rechter) daarbij uitkomst bieden.

Zie ook de eerder gelinkte topics (of bijvoorbeeld iusmentis) voor uitgebreidere discussie/informatie.

Het is IMHO nog steeds wel een interessante vraag wanneer een claim vanwege kennelijke vergissing nou eigenlijk verjaard is..

[ Voor 33% gewijzigd door begintmeta op 24-02-2016 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
marnixelmo schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 20:17:
[...]

Ook heb ik niet alleen dit topic gebruikt om informatie te vergaren. Geval voorgelegd bij een andere jurist.

Deze gaf volgende reactie:

Bol.com heeft een overeenkomst met jou, die best reeël is. Terwijl je gerechtvaardigd mocht vertrouwen (art. 3:35 BW) van een professioneel bedrijf als Bol.com dat dit geen vergissing was, proberen ze dit onder een 'kennelijke vergissing' te schuiven, terwijl er niets kennelijks aan is, noch argumenten ervoor worden gegeven.
Ik hoop enorm dat deze jurist geen mensen op dit gebied bijstaat met juridisch advies. Het is namelijk simpelweg onjuist. Een overeenkomst 'die best reëel is"? Pardon? Dat BOL.com er in dit stadium nog geen argumenten voor geeft is overigens correct, maar volstrekt irrelevant voor de vaststelling van de feiten. Als BOL zich beroept op het ontbreken van de wil, wat ze doen, is het aan jou om aan te tonen dat jij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat zij wel de wil hadden om jouw een gratis 39 euro logitechkorting te geven als je een product van 2 euro toevoegt.

In de jurisprudentie wordt hierover als volgt geoordeeld:
4.16. Bij de beantwoording van deze vraag moet uitgegaan worden van een gemiddelde consument, dat wil zeggen een gemiddeld geïnformeerde consument. Van een consument, die van plan is een lcd televisie te kopen, mag namelijk verwacht worden dat deze zich tevoren globaal heeft georiënteerd op de prijzen van lcd televisies. Wanneer deze consument vervolgens op de website van Otto te koop ziet
aangeboden:
a) een HD ready breedbeeld lcd televisie
b) van het A-merk Philips
c) met een beelddiameter van 80 cm
d) voor een prijs van € 99,90 dan wel € 99,00,
e) met in rode hoofdletters de vermelding ‘NIEUW’,
f) terwijl niet blijkt dat het om een stuntaanbieding, een prijsknaller of een anderszins ‘bijzonder’ aanbod gaat,
dan moet deze consument begrijpen dat sprake is van een vergissing. Een gemiddeld geïnformeerd consument weet
immers, althans behoort te weten, dat de prijzen van vergelijkbare lcd televisies variëren van circa € 700,00 tot
ongeveer € 1.300,00.
Kun jij nou echt met droge ogen informeren dat de gemiddeld geïnformeerde consument, die weet dat de prijzen van een chromecast overal rond de 39 euro liggen, terwijl nergens wordt geadverteerd dat er sprake is van een chromecaststunt oid, met een logitechkorting terwijl er geen logitechproduct in de mand ligt, opeens een gratis chromecast krijgt bij een stickje labello, zelfs zonder dat BOL.com ook maar de verzendkosten krijgt, niet behoorde te weten dat het hier om een vergissing van BOL ging? Als je dat echt durft te beweren ben je echt recht aan het lullen wat krom is.
Naast al deze juridische verhalen e.d. vind ik het fijn en handig om reacties als die van johncheese002 te lezen. Deze geeft zelf al aan geen jurist te zijn, maar toch zonder moraalridder te spelen, een correcte uitweg te geven.
Ik kan me voorstellen dat je het fijn vindt om te lezen omdat hij met je meegaat. Het vervelende van zijn post is alleen dat het van a tot z juridisch onjuist is.
Het gaat mij hier niet om het (in jouw woorden) 'gijzelen' of gratis krijgen van een product, maar meer om het feit dat een bedrijf als Bol.com (wat elk bedrijf kan zijn) alles onder het kopje 'kennelijke vergissing' schuift, terwijl dergelijke fouten al tientallen eerdere keren zijn begaan.
Het 'gijzelen' van het product klinkt zwaar, dat ben ik met je eens, maar het is wel de feitelijke gang van zaken. Jij houdt iets onder je dat niet van jou is. Jij lijkt BOL te willen straffen omdat ze vaker verkeerde prijzen hanteren (wat jouw nadeel daaruit zou zijn is mij een raadsel). En dat doe je niet door nooit meer bij deze winkel te bestellen, maar door een product onder je te houden dat niet van jou is. Beide zaken hebben echter niets met elkaar te maken. Het beleid van BOL staat los van de vraag of jij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat deze prijs juist zou zijn. Zoals reeds aangegeven: als ze vaker deze fout maken zou jij er eigenlijk juist minder op mogen vertrouwen!
Hoe moet een consument als ik weten of ik Bol.com volledig in zijn recht staat in zo'n geval? Hoe moet ik weten dat dit een fout was? "Ik zie korting staan? Prima, ik bestel!".
Je zegt zelf: "Op de website stond de Google Chromecast voor de normale prijs aangegeven. Zodra deze in de winkelwagen werd geplaatst bleef deze prijs ook hetzelfde.

Vreemd genoeg werd er, zodra er een Labello (lippenbalsem) aan de winkelwagen werd toegevoegd, €39 korting gegeven (alsof er een speciale actie gaande was)"

...
Zoals ik ook al eerder aangaf, de €30 betaal ik met plezier, dan heb ik alsnog nog een korting van €9. Maar na eerst goed gezocht te hebben op internet, zag ik dat dit niet het eerste geval was. Jammer genoeg werden alle keren de 'kennelijke vergissing' gebruikt. Is daadwerkelijk alles een 'kennelijke vergissing'? Of is dat gewoon een dynamisch iets waar webwinkels zich mee kunnen indekken ;)
In welke gevallen beroepen winkels zich hierop? Als ze daadwerkelijk een vergissing hebben gemaakt! Dat doen ze echt niet voor hun lol hoor. En zeker niet alles is een kennelijke vergissing. In casu is het echter overduidelijk. En je wist het zelf ook, getuige je openingspost.

[ Voor 3% gewijzigd door Lan Mandragoran op 25-02-2016 10:07 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lan Mandragoran schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:56:
... Jij houdt iets onder je dat niet van jou is. ...
Is dat zo? bol.com heeft een factuur gemaakt (voor 30€ als ik het goed begrijp), dus mij lijkt dat bol.com daarmee aangeeft dat volgens hen toch wel een koopovereenkomst bestaat. De Chromecast is in dat geval aan de TS geleverd en van de TS, maar hij is dan natuurlijk bol.com nog wel 30€ verschuldigd...

Het lijkt vreemd (en IMHO is het eigenlijk ook onbeschoft (los van eventuele onbeschoftheden van de TS)) dat bol.com ongevraagd een factuur met een andere prijs heeft aangemaakt.
...
In welke gevallen beroepen winkels zich hierop? Als ze daadwerkelijk een vergissing hebben gemaakt! ...En zeker niet alles is een kennelijke vergissing. ....
Precies, er is een wollig gebied. Een winkel zal zich heus ook wel eens beroepen op een ontbrekende wil terwijl de wederpartij de wilsuiting 'objectief gezien' wel mocht vertrouwen, of als de wil er bij sluiten van de overeenkomst eigenlijk wel was, maar men achteraf gezien geconcludeerd heeft dat men een inschattingsfout gemaakt heeft.

Trouwens ben ik wel benieuwd naar je visie op de verjaringstermijn van aanspraken vanwege een dergelijke vergissing.

[ Voor 45% gewijzigd door begintmeta op 25-02-2016 11:31 ]

• celshof
[...]

In de jurisprudentie wordt hierover als volgt geoordeeld:
Indien de prijs van de Chromecast bijv. €3,90 was geweest (0 vergeten bij opvoeren), dan zou ik mee kunnen gaan met de jurisprudentie, maar omdat het hier om een korting gaat, vind ik het hier niet direct opgaan.
met een logitechkorting terwijl er geen logitechproduct in de mand ligt, opeens een gratis chromecast krijgt
Dit deel van het verweer vind ik niet zo sterk. Copy-paste een kortingsscript en er staat een verkeerde tekst. Feit is wel dat er een kortingskoppeling is bij de Chromecast en die is ergens en door iemand opgevoerd. De andere zaken (geen mededeling van Bol of Labello over korting en geen navraag doen door TS) lijken mij echter ook wel sterk genoeg om geen beroep op gerechtvaardigd vertrouwen te kunnen doen.
Het beleid van BOL staat los van de vraag of jij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat deze prijs juist zou zijn. Zoals reeds aangegeven: als ze vaker deze fout maken zou jij er eigenlijk juist minder op mogen vertrouwen!

[...]

In welke gevallen beroepen winkels zich hierop? Als ze daadwerkelijk een vergissing hebben gemaakt! Dat doen ze echt niet voor hun lol hoor. En zeker niet alles is een kennelijke vergissing. In casu is het echter overduidelijk. En je wist het zelf ook, getuige je openingspost.
Nou, buiten dat Bol.com kennelijk vaak vergissingen maakt in prijzen die in het voordeel van de klant zouden uitvallen, zijn er ook gevallen waar ze duidelijk onterecht claimen (kennelijke) vergissingen te maken.
Kennelijk kun je Bol niet vertrouwen als het gaat om de prijzen op hun website, maar ook niet als ze ergens een beroep op doen.

Je kiest hier trouwens de kant van Bol, maar ik ben benieuwd welk verweer je zou maken als je de ts zou verdedigen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Wat mij betreft geen twijfel mogelijk dat TS geen poot heeft om op te staan: het gaat om een kennelijke vergissing, nu de korting niet alleen bijzonder hoog is, maar deze ook een omschrijving heeft waaruit duidelijk blijkt dat deze niets van doen heeft met de gekochte producten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
celshof schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:35:
...
Kennelijk kun je Bol niet vertrouwen als het gaat om de prijzen op hun website, maar ook niet als ze ergens een beroep op doen.
...
Dat kan in wezen nooit, bij geen enkele overeenkomst met geen enkele partij, je weet tenslotte nooit of de wil van de ander strookt met de uiting daarvan of met je interpretatie van die uiting. Als je interpretatie van andermans uiting niet strookt met wat je zou verwachten dat de ander zou willen, kan je het zekere voor het onzekere nemen en de overeenkomst niet sluiten (of verder verkennen wat de ander bedoelt/wil). Dat veronderstelt natuurlijk wel een gedegen kennis van wat de ander zou behoren te willen, en dat is niet eenvoudig als je op dat gebied een kennisachterstand hebt... (nog los van het gegeven dat niet iedereen in gelijke omstandigheden hetzelfde lijkt te kiezen en je dus sowieso een onzekerheid houd) Als je je vergist en de ander geeft aan niet te willen wat hij heeft geuit (of hoe je die uiting interpreteerde), hou je daarom altijd wel gevallen waarin dat een conflict geeft, wat dan eventueel met behulp van derden moet worden opgelost.

Ik vind eigenlijk dat je niet teveel zou moeten tornen aan de gedachte dat het waarneembare gedrag leidend zou moeten zijn bij de beantwoording van de vraag of er een overeenkomst tot stand gekomen was, maar ik snap op zich ook wel de gedachte dat je de daadwerkelijke aanwezigheid van de wil een voorwaarde maakt. Maar die daadwerkelijke aanwezigheid kent uiteraard alleen de eerste persoon (en voor de persoon zelf zal dat post hoc vaak ook al een stuk minder duidelijk zijn). Iemand die zich beroept op het ontbreken van een wil achter een bepaalde gedraging moet dat in mijn ogen dan ook op zijn minst aannemelijk maken. Vervolgens, als dat geslaagd is, moet de wederpartij aannemelijk maken dat er desondanks een gerechtvaardigd vertrouwen was in dat de uiting toch de expressie van een wil zou zijn.

Het zou mij niet verbazen als het toch relatief vaak voor zou komen dat een winkel (en zeker een webwinkel) beweert dat er geen wil was, terwijl die er wel was maar dat die naar later bleek gebaseerd was op een verkeerde interne voorstelling van zaken, een verkopersdwaling waaraan men probeert te ontsnappen dus.

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 25-02-2016 14:49 ]

Verwijderd

StevenK schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:40:
Wat mij betreft geen twijfel mogelijk dat TS geen poot heeft om op te staan: het gaat om een kennelijke vergissing, nu de korting niet alleen bijzonder hoog is, maar deze ook een omschrijving heeft waaruit duidelijk blijkt dat deze niets van doen heeft met de gekochte producten.
Inderdaad. En in lijn met de links vrij direct na de vraag van TS. Er is veel offtopic en niet-relevante ruis na gepost.

Afgezien daarvan, is het mi ook niet onredelijk dat Bol op de blaren van fouten zit en dus de kosten voor retour vergoedt. Dat Bol alsnog een factuur stuurt vind ik net zo niet-netjes als de poging van TS overigens.
Een interessante exploratie zou zijn of het met de factuur is te bezien als ongevraagde toezending met het doel tot koop te bewegen - er was immers geen overeenkomst en dus ook geen grond die factuur te sturen. Helaas zal dat nooit voor de rechter komen, maar ik had het graag gezien met de hoop dat het winkels net zo goed afleert om dan maar zonder grond een factuur te sturen (ervan uitgaande dat er nergens is gemeld dat hij ook kan ontbinden).

Ten slotte zou ik het (zeer onfatsoenlijke) idee van Johncheese ook niet volgen. Deze bedrijven hebben gewoon standaard incassotrajecten en die gaan helemaal niet kijken of het in dit typische geval uiteindelijk het waard is. Daarnaast betekent het ook direct dat je geen enkele bestelling meer zal kunnen doen bij ze.

• Just_A_User
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:39:
[...]

Inderdaad. En in lijn met de links vrij direct na de vraag van TS. Er is veel offtopic en niet-relevante ruis na gepost.

Afgezien daarvan, is het mi ook niet onredelijk dat Bol op de blaren van fouten zit en dus de kosten voor retour vergoedt. Dat Bol alsnog een factuur stuurt vind ik net zo niet-netjes als de poging van TS overigens.
Een interessante exploratie zou zijn of het met de factuur is te bezien als ongevraagde toezending met het doel tot koop te bewegen - er was immers geen overeenkomst en dus ook geen grond die factuur te sturen. Helaas zal dat nooit voor de rechter komen, maar ik had het graag gezien met de hoop dat het winkels net zo goed afleert om dan maar zonder grond een factuur te sturen (ervan uitgaande dat er nergens is gemeld dat hij ook kan ontbinden).

Ten slotte zou ik het (zeer onfatsoenlijke) idee van Johncheese ook niet volgen. Deze bedrijven hebben gewoon standaard incassotrajecten en die gaan helemaal niet kijken of het in dit typische geval uiteindelijk het waard is. Daarnaast betekent het ook direct dat je geen enkele bestelling meer zal kunnen doen bij ze.
Overigens is het ook frappant (of ik moet er overheen gelezen hebben) dat er een aantal keer aan TS is gevraagd hoe hij hier van wist, waar TS meerdere keren ook geen antwoord op gaf.

Je gaat mij namelijk niet vertellen dat TS dit niet ergens gehoord heeft, en hij gewoon maar vrolijk op bol.com producten is gaan combineren om te kijken of hem dit een korting op zou leveren. Nee, dit is TS ter ore gekomen, en heeft daar gebruik van willen maken.

Vervolgens komt hij daar niet mee weg, en wordt het zogenaamde doel van dit topic om te kijken of Bol.com het zomaar kan maken wat ze nu doen, terwijl de realiteit is dat TS gewoon heeft geprobeerd om goedkoop een Chromecast te scoren, oftewel, misbruik te maken van de situatie.

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]

Een interessante exploratie zou zijn of het met de factuur is te bezien als ongevraagde toezending met het doel tot koop te bewegen - er was immers geen overeenkomst en dus ook geen grond die factuur te sturen.
Onzin, daar is niks interessants aan. De TS heeft de Chromecast zelf besteld, hoe je daar in godsnaam een "ongevraagde toezending" van wilt maken is een nog groter raadsel dan waarom dit topic uberhaupt bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdjnl
  • Laatst online: 13-09 19:39

Als BOL zich beroept op het ontbreken van de wil, wat ze doen, is het aan jou om aan te tonen dat jij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat zij wel de wil hadden om jouw een gratis 39 euro logitechkorting te geven als je een product van 2 euro toevoegt.
Bol zal toch eerst moeten onderbouwen dat er sprake was van een wilsgebrek. Immers is het product na de bestelling door BOL daadwerkelijk geleverd. Bol heeft de tijd gehad om de bestelling te controleren en heeft de levering niet tegengehouden. Spijt achteraf is geen wilsgebrek. Moet ook niet worden aangetoond dat besteller door het ontvangen van de bestelling alsnog niet mocht vertrouwen op het bestaan van een wil?
Deze bedrijven hebben gewoon standaard incassotrajecten en die gaan helemaal niet kijken of het in dit typische geval uiteindelijk het waard is.
Een incassoprocedure zal geen zin hebben. Bol kan besteller niet dwingen het artikel alsnog voor een hogere prijs af te nemen. Er bestaat geen resterende betalingsverplichting. Incassobureaus blijven ook niet zonder vergoeding tot in den treure kansloze vorderingen najagen. Je moet alleen maar zin in gezeur hebben...

[ Voor 26% gewijzigd door rdjnl op 26-02-2016 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rdjnl schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 00:24:
[...]

Bol zal toch eerst moeten onderbouwen dat er sprake was van een wilsgebrek. Immers is het product na de bestelling door BOL daadwerkelijk geleverd. Bol heeft de tijd gehad om de bestelling te controleren en heeft de levering niet tegengehouden. Spijt achteraf is geen wilsgebrek. Moet ook niet worden aangetoond dat besteller door het ontvangen van de bestelling alsnog niet mocht vertrouwen op het bestaan van een wil?

[...]

Een incassoprocedure zal geen zin hebben. Bol kan besteller niet dwingen het artikel alsnog voor een hogere prijs af te nemen. Er bestaat geen resterende betalingsverplichting. Incassobureaus blijven ook niet zonder vergoeding tot in den treure kansloze vorderingen najagen. Je moet alleen maar zin in gezeur hebben...
Volgens mij is inmiddels ruimschoots met bronnen en door statements van advocaten aangetoond dat hier sprake moet zijn van een kennelijke vergissing. Ook is het leveren geen enkele indicatie voor wilsuiting of dat er een overeekomst tot stand kwam. Die discussie is ook al meermalen in diverse topics gevoerd. Bol kan dus gewoon teruggeven vorderen en als TS dat weigert procedures in gang zetten om het terug te krijgen of betaald te krijgen.

Het gaat niet om dwingen af te nemen, het gaat om dwingen terug te geven. Uiteindelijk ook te vervangen voor geldelijke waarde - dus ondanks dat het dan misschien geen koop is, is het wel te verhalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2016 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 08:58:
...Ook is het leveren geen enkele indicatie voor wilsuiting of dat er een overeekomst tot stand kwam. Die discussie is ook al meermalen in diverse topics gevoerd. ...
Dat is niet direct waar, zoals ook uit de diverse discussies naar voren kwam als ik me goed herinner. Leveren kan op zich, afhankelijk van de context, best een gedraging zijn waaruit een wederpartij eventueel op zou kunnen maken dat er een overeenkomst tot stand is gekomen (denk bijvoorbeeld aan een interactie in een rumoerige kroeg, koper steekt twee vingers op, barman geeft twee pils).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
rdjnl schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 00:24:
[...]

[...]

De situatie is heel simpel: TS heeft thuis een chromecast liggen die niet van hem is. Als hij hem niet alsnog wil kopen van BOL, dan moet hij hem terugsturen (op kosten van BOL uiteraard).

Ik blijf het te absurd voor woorden vinden hoe sommige mensen omgaan met deze situatie. Klaarblijkelijk vinden sommige mensen dat prima als je wederpartij een bedrijf is. Als ik een bedrijf wil straffen dan koop ik er niet meer, maar ga ik geen kunstgrepen toepassen om tegen de wil van het bedrijf in gratis spullen te ontfutselen.

Dat ellenlange traineren (bewijs aanleveren, totaal onzinnige smoesjes verzinnen, net doen alsof ze het iq van een pinda hebben) wat sommige mensen hier heel normaal vinden om te doen lijkt enkel te zijn om het bedrijf net zo lang te vermoeien tot ze het maar opgeven.

Ik begrijp echt helemaal niets van die wil van mensen om zo om te gaan met een bedrijf. Vergelijk het met de situatie dat je per ongeluk een pakketje van de buren ontvangt, of ten onrechte geld overmaakt krijgt. Worden er dan ook allerlei onzinredeneringen uit de duim gezogen om te rechtvaardigen dat het geld/pakketje toch echt wel voor jezelf bedoeld is?

En nee, BOL zal waarschijnlijk geen incassoprocedure beginnen, alleen al omdat er simpelweg geen koopovereenkomst is. Wat ze dan wel kunnen doen? Aangifte wegens verduistering bijvoorbeeld. En alle oplichters die zich bedienen van dergelijke tactieken uitsluiten om ooit nog iets bij BOL te kopen.

Deze rant richt zich overigens niet geheel op TS, die de 30 euro gewoon zegt te gaan betalen, maar op iedereen die een slaatje probeert te slaan uit een duidelijk foutje van een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdjnl
Ik geef alleen aan dat het onjuist is dat Bol slechts hoeft te poneren dat er sprake is van een wilsgebrek, zou er een zaak van komen. Daar heb je geen inhoudelijk commentaar op, begrijp ik?

@Floppus: Ik had al aangegeven dat besteller niet in zijn recht staat. Echter de besteller dwingen het artikel terug te geven, is simpelweg niet mogelijk via een incassoprocedure die jij voor ogen hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door rdjnl op 26-02-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
rdjnl schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:23:
Ik geef alleen aan dat het onjuist is dat Bol slechts hoeft te poneren dat er sprake is van een wilsgebrek, zou er een zaak van komen. Daar heb je geen inhoudelijk commentaar op, begrijp ik?

@Floppus: Ik had al aangegeven dat besteller niet in zijn recht staat. Echter de besteller dwingen het artikel terug te geven, is simpelweg niet mogelijk via een incassoprocedure die jij voor ogen hebt.
Ik had het over de huidige situatie, niet over de volstrekt zinloze en kansloze gang naar de rechter. In het zeer theoretische geval dat dit voor een rechter zou komen zou BOL inderdaad even een zinnetje moeten toevoegen aan "de wil ontbrak" om aan haar stelplicht te voldoen, wat in dit geval een peulenschil is. Verder: er is in casu überhaupt geen sprake van een wilsgebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdjnl
Lan Mandragoran schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:05:
[...]

Ik had het over de huidige situatie, niet over de volstrekt zinloze en kansloze gang naar de rechter.
Dan heb je de context dus verkeerd begrepen. Ik verwijs naar de quote waar ik op reageerde in mijn reactie waar jij weer op reageerde.
Dit:
[...]
Als BOL zich beroept op het ontbreken van de wil, wat ze doen, is het aan jou om aan te tonen dat jij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat zij wel de wil hadden om jouw een gratis 39 euro logitechkorting te geven als je een product van 2 euro toevoegt.
dus.
Lan Mandragoran schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:05:
[...]
In het zeer theoretische geval dat dit voor een rechter zou komen zou BOL inderdaad even een zinnetje moeten toevoegen aan "de wil ontbrak" om aan haar stelplicht te voldoen, wat in dit geval een peulenschil is.
Precies, dat bedoelde ik dus. Of dat een peulenschil is, weet ik niet. Daar ging mijn bijdrage dus over. Ik heb nog steeds geen argument gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
rdjnl schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:26:
Precies, dat bedoelde ik dus. Of dat een peulenschil is, weet ik niet. Daar ging mijn bijdrage dus over. Ik heb nog steeds geen argument gehoord.
Dan zul je toch echt beter moeten luisteren; de thread staat er vol mee. Voor nu: ik heb geen zin in een oeverloze theoretische discussie over bewijslasten en stelplichten over wilsgebreken die überhaupt niet van toepassing zijn. Fijne avond.

[ Voor 3% gewijzigd door Lan Mandragoran op 26-02-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnixelmo
  • Laatst online: 06-01 13:23
€30,- inmiddels overgemaakt naar Bol :)

Dank voor iedereen die heeft gereageerd!
Pagina: 1 2 Laatste