Zet gewoon IP-Symcon 4.0 op een Raspberry Pi, ArtNet-interface erbij en gaan. Desnoods maak je een high availability setup met twee RPi'stss68nl schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:34:
Tot zo ver dit reclameblok
Ik heb op de beurs in Frankfurt wat nieuwe DMX gateways gespot voor KNX, maar voor geen van alle nog een goed beeld of ze ook daadwerkelijk voldoen om een goede besturing mee te bouwen. Het lijkt er bijna op dat een Raspberry oplossing nog niet eens zo heel gek is.
Ik heb met zeer veel aandacht dit topic doorgelezen. Super interessante materie allemaal. Ik ben een jaar of drie geleden begonnen om voor de tuin verlichting iets te verzinnen op basis van WS2801 led (Individueel adresseerbaar). Destijds ook heel snel gekeken naar DMX als protocol voor eventuele aansturing, maar doordat de verlichting op 5V draait had ik belachelijk dikke draden nodig om de tuin rond te komen of alles splitsen in kleine bars met eigen spanningsbron. Dat project is achterin de kast beland, en momenteel knutsel ik met een kickstarter arduino bordje met ingebouwde wifi een PWM oplossing in elkaar met warm witte 3528 led op 12v voor de basic verlichting in de tuin. Daarvoor wil ik out-of-the-box 12v tuinverlichting (Gardens Lights of In-Lite) gebruiken die je in een willekeurige tuinhandel kan kopen. Ik heb grote ip68 lasdozen waar een printplaat in komt waar de 12V op wordt aangesloten van de standaard tuinverlichting, en anderzijds de ledstrip, met daar tussen de PWM oplossing die aan te sturen is via Wifi. Maar dat terzijde;
Waarom ik dit topic interessant vind: ik begrijp uit de openingsposts en sommige vervolg reacties dat alles vanuit 1 centrale ruimte van spanning en stroom wordt voorzien met relatief weinig spanningsverlies. De kracht van die ws2801 leds was dat ze individueel adresseerbaar waren. Ik ben niet helemaal thuis in DMX, maar volgens verschilt de aansturing tussen die 2801 en een DMX signaal niet veel. Bij WS2801 stuur ik per led drie kleurcodes op met een 8 bit waarde, bij DMX stuur ik maximaal 512 posities op van 8 bit. Dan zou ik op 1 DMX (universum?) van 512 kanalen ongeveer 170 van die WS2801 leds aan moeten kunnen sturen (1 led eist drie kanalen RGB op).
Volgens mij heb ik dan geen led drivers nodig, maar zou de ethernet interface dan al voldoende moeten zijn? Ik loop dan alleen even vast in de aansluitschema's omdat de WS2801 leds aangestuurd worden met +5V, GND, Clock & SDI. Iemand die mijn gedachtes kan volgen, en eventueel kan helpen op het goede spoor te komen? Want volgens mij gooi ik het een en ander toch door elkaar
Of misschien ligt het toch veel verder uit elkaar dan dat ik nu kan bedenken. Zijn er eventueel andere DMX oplossingen denkbaar met individueel adresseerbare leds in serie geschakeld?
Waarom ik dit topic interessant vind: ik begrijp uit de openingsposts en sommige vervolg reacties dat alles vanuit 1 centrale ruimte van spanning en stroom wordt voorzien met relatief weinig spanningsverlies. De kracht van die ws2801 leds was dat ze individueel adresseerbaar waren. Ik ben niet helemaal thuis in DMX, maar volgens verschilt de aansturing tussen die 2801 en een DMX signaal niet veel. Bij WS2801 stuur ik per led drie kleurcodes op met een 8 bit waarde, bij DMX stuur ik maximaal 512 posities op van 8 bit. Dan zou ik op 1 DMX (universum?) van 512 kanalen ongeveer 170 van die WS2801 leds aan moeten kunnen sturen (1 led eist drie kanalen RGB op).
Volgens mij heb ik dan geen led drivers nodig, maar zou de ethernet interface dan al voldoende moeten zijn? Ik loop dan alleen even vast in de aansluitschema's omdat de WS2801 leds aangestuurd worden met +5V, GND, Clock & SDI. Iemand die mijn gedachtes kan volgen, en eventueel kan helpen op het goede spoor te komen? Want volgens mij gooi ik het een en ander toch door elkaar
>> Democracy is so overrated >>
Hallo,
Misschien een hele grote n00b vraag, maar ik kan nergens info vinden over wat voor bekabeling je moet gaan gebruiken voor DMX of DALI. Of in ieder geval in combinatie met stroomvoorziening.
Er wordt volgende week bekabeld en ik wil weten hoe ik mijn trimless QR111 spots moet gaan bekabelen. Als ik het goed begrepen heb, moet ik DMX daisy chain doen en DALI maakt niet uit. Ik heb een kleine 50 a 60 lichtbronnen aan te sluiten en ik moet een keus maken in wat ik doe. Kan ik gewoon een overal twee aderig laten leggen in ster vorm en dan later met een centrale driver (Eldoled denk ik) aansluiten voor DMX of DALI? Gaat bij een centrale driver nu alles over die centrale driver? Of moet ik gewoon stroom apart aansluiten en apart bekabeling voor de aansturing aanbrengen. Het gaat uiteindelijk naar een Loxone MiniServer toe, maar daar heb ik keus voor Dali en DMX. En begrijp ik goed dat de EldoLed maar 4 groepen DALI aankan?
Help?
Misschien een hele grote n00b vraag, maar ik kan nergens info vinden over wat voor bekabeling je moet gaan gebruiken voor DMX of DALI. Of in ieder geval in combinatie met stroomvoorziening.
Er wordt volgende week bekabeld en ik wil weten hoe ik mijn trimless QR111 spots moet gaan bekabelen. Als ik het goed begrepen heb, moet ik DMX daisy chain doen en DALI maakt niet uit. Ik heb een kleine 50 a 60 lichtbronnen aan te sluiten en ik moet een keus maken in wat ik doe. Kan ik gewoon een overal twee aderig laten leggen in ster vorm en dan later met een centrale driver (Eldoled denk ik) aansluiten voor DMX of DALI? Gaat bij een centrale driver nu alles over die centrale driver? Of moet ik gewoon stroom apart aansluiten en apart bekabeling voor de aansturing aanbrengen. Het gaat uiteindelijk naar een Loxone MiniServer toe, maar daar heb ik keus voor Dali en DMX. En begrijp ik goed dat de EldoLed maar 4 groepen DALI aankan?
Help?
And Bob's your uncle ...
Dali heb ik niet direct ervaring mee, maar als je de Dali-compatible drivers van EldoLed zou gebruiken is het qua aansluiten een vergelijkbaar principe als dmx. Tussen de driver en de lichtbronnen leg je een kabel aan die geschikt is voor de betreffende lichtbron. Voor witte leds neem je bijvoorbeeld 2x 1,0mm2 of 2x 1,5mm2. Goedkoop rood/zwart speakerdraad is er ook wel handig voor vanwege de kleurcodering zodat het niet te verwarren is met blauw/bruine draden voor 230V.Scharnout schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:39:
Hallo,
Voor rgbw-verlichting is utp qua kleurcodering wel handig maar de aders zijn nogal dun (max zo'n 0,27mm2 voor betaalbare utp) en omdat de aders getwist zijn is de aderlengte nog langer dan de kabel. Svv-kabel is een betaalbaar alternatief en heeft aders van 0,8mm (oppervlakte ca. 0,50mm2). Een kabel met 16 aders trek je nog makkelijk door een buis.
Het is verstandig om de binnenkomende kabels in de verdeelkast op rijgklemmen af te monteren en van daaruit aan te sluiten op de drivers. Als er meerdere kabels samengevoegd moeten worden op één driver kun je dat doen door jumpers op de rijgklemmen te zetten. Er zijn ook mooie rangeerklemmen met acht etages van Weidmüller en Wago waar je per klem 32 aders op kunt aansluiten. Ideaal voor het verdelen van rgbw met een plus en min per kleur:
http://www.tme.eu/nl/deta...0000-prv-8-sw-35x75-wsrt/
De dmx-kabel sluit je in daisy chain op de drivers aan. Op de laatste driver kun je eventueel een 120 ohms weerstand op de plus en min van het dmx-signaal zetten. Voor korte afstanden en gebruik in een kabelgoot waar weinig storing is te verwachten (geen 230V) maakt het niet zo uit wat voor kabel je gebruikt. Ik heb tussen de drivers (korte stukjes van zo' 15cm) de zwarte, rode en witte aders uit een knx-buskabel gebruikt.
EldoLed heeft ook drivers met een actieve terminator. In dat geval is de losse weerstand niet nodig. Dit zijn geloof ik alleen de drivers uit de PowerDrive DC-serie. Deze drivers geven geen dmx-signaal door als de drivers geen voeding hebben. Als je de voeding naar de drivers los wil schakelen is dat wel even goed om te weten. Ik gebruik om die reden een dmx-splitter om groepen van drivers op een voeding te kunnen zetten die ik kan uitschakelen (zodat de drivers voor de verlichting op de slaapkamers en badkamer niet aanstaan als ik alleen licht op de beganegrond wil).
Thanks Femme, Dus ik zou alles ster kunnen bekabelen en dan pas daisy chainen op de rijgklemmen?
Wat ik ook niet goed begrijp; de spot krijgt stroom via die twee aderige kabel? Of moet je nog wat anders aanleggen?
Wat ik ook niet goed begrijp; de spot krijgt stroom via die twee aderige kabel? Of moet je nog wat anders aanleggen?
And Bob's your uncle ...
Het meest praktisch is mijn inziens om de drivers centraal in een verdeelkast op te hangen en vanuit de drivers voedingskabels naar de led-lampen te trekken. Je hebt vanwege de lage spanning en relatief hoge stroomsterkte wel wat meer spanningsval op de voedingskabels maar dat kun je verhelpen met voldoende dikke aders. Je kunt wel de driver naast de lamp (of bij de eerste lamp in een lichtkring) monteren maar dan heb je bij elke lamp inbouwruimte nodig en moet je naar elke lamp/driver naast een voedingskabel voor de driver ook nog een dmx-kabel trekken. Het is ook overzichtelijker om de drivers centraal te hebben.Scharnout schreef op zondag 29 mei 2016 @ 23:49:
Thanks Femme, Dus ik zou alles ster kunnen bekabelen en dan pas daisy chainen op de rijgklemmen?
Voor het aansluiten van de dmx-kabel heb je geen rijgklemmen nodig. Je sluit de plus, min en aarde aan op de daarvoor bestemde terminals op de driver en vanaf de dmx-out terminals van de driver (bij EldoLed ledsync out genoemd) ga je naar de dmx-in van de volgende driver.
Rijgklemmen zijn handig voor het aansluiten van de voedingskabels tussen driver en led. Ten eerste is het makkelijker om dikke aders aan te sluiten. De terminals op de EldeLed drivers zijn maar geschikt voor max 0,75mm2 terwijl je misschien wel dikker wil leggen. Nu hoeft je alleen maar een kort stuk dun draad te leggen tussen driver en rijgklemmen. Ten tweede kun je op een rijgklem makkelijk de voeding verdelen naar meerdere lampen die via hun eigen buis en kabel op dezelfde kanalen moeten.
Anoniem: 590946
Beste Mede tweakers,
Ik ben druk bezig met een verbouwing van mijn woning. Ook ik wil mijn woning zo slim mogelijk verlichten en dat doe ik uiteraard met domotica. Mijn oog is gevallen op loxone vanwege de relatief simpele implementatie van het systeem. De meeste bekabeling heb ik in stervorm aangelegd, en genoeg wachtbuizen aangelegd om het systeem uit te breiden. De meeste lampen zal ik aansturen met dmx en met drivers van eldoled.
Dus daar ligt het probleem niet, ik heb een andere uitdaging waar ik maar niet uitkom. Voor mijn eetkamer, keuken en andere ruimtes heb ik een aantal fittingen uit het plafond komen waar alleen maar een gloeilampvervanger in moet komen bijv deze. https://www.lampdirect.nl...0-9-60w-helder-e27-master
De vraag luidt als volgende, hoe kan ik beste deze lamp dimmen en aansluiten op mijn loxone miniserver.
Naar mijn weten is er voor de spot geen driver noodzakelijk die zit namelijk al geïmplementeerd in het filament. Er is volgens mij ook geen driver/dimmer van eldoled die dit kan aangezien de meeste 24v zijn.
Het liefst heb ik alles op 24v maar er bestaan bijna geen enkele retrofit e27 lamp op 24v en als ze er al zijn, zijn ze esthetisch niet mooi.
De lamp moet traploos te dimmen zijn met mooie soepele fades, de dimmers van eldoled zijn daar uitermate geschikt voor. maar een driver is voor de bovenstaande lamp niet nodig hoe los ik dit probleem op dat is mijn vraag.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met een idee / oplossing.
Ik ben druk bezig met een verbouwing van mijn woning. Ook ik wil mijn woning zo slim mogelijk verlichten en dat doe ik uiteraard met domotica. Mijn oog is gevallen op loxone vanwege de relatief simpele implementatie van het systeem. De meeste bekabeling heb ik in stervorm aangelegd, en genoeg wachtbuizen aangelegd om het systeem uit te breiden. De meeste lampen zal ik aansturen met dmx en met drivers van eldoled.
Dus daar ligt het probleem niet, ik heb een andere uitdaging waar ik maar niet uitkom. Voor mijn eetkamer, keuken en andere ruimtes heb ik een aantal fittingen uit het plafond komen waar alleen maar een gloeilampvervanger in moet komen bijv deze. https://www.lampdirect.nl...0-9-60w-helder-e27-master
De vraag luidt als volgende, hoe kan ik beste deze lamp dimmen en aansluiten op mijn loxone miniserver.
Naar mijn weten is er voor de spot geen driver noodzakelijk die zit namelijk al geïmplementeerd in het filament. Er is volgens mij ook geen driver/dimmer van eldoled die dit kan aangezien de meeste 24v zijn.
Het liefst heb ik alles op 24v maar er bestaan bijna geen enkele retrofit e27 lamp op 24v en als ze er al zijn, zijn ze esthetisch niet mooi.
De lamp moet traploos te dimmen zijn met mooie soepele fades, de dimmers van eldoled zijn daar uitermate geschikt voor. maar een driver is voor de bovenstaande lamp niet nodig hoe los ik dit probleem op dat is mijn vraag.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met een idee / oplossing.
Ik gok dat je een PWM signaal aan het meten bent met een trage meter, en dus de resultaten waarschijnlijk niet betrouwbaar zijn. Zet er een scoop op en dan kan je zien wat er gebeurd en wat de echte maximale spanning is. Waarschijnlijk wordt er een stroombron gebruikt met de maximale stroom die de driver kan leveren, en wordt de maximale stroom verder begrenst via pwm.Femme schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:09:
Interessante observatie. Ik heb zelf ook wel de spanning gemeten op een led-strip waarbij ik maximaal ~20V kreeg met zo'n 15 meter kabel ertussen dus mijn gedachte was dat ik dikkere draad nodig had (was ook maar een utp-kabeltje met twee aders per kleur dus zo'n 0,5mm^2). Vorige week zat ik toevallig weer te meten aan een kortere kabel en kwam op 21V, leek mij nog steeds veel spanningsval. Ik heb nooit de moeite genomen om te meten aan een strip die direct aan de driver hangt. Als er niet meer dan 21V uitkomt valt de spanningsval wel mee. Dit was overigens met een LinearDrive 180D.
Ik ga binnenkort m'n LinearDrive 180D aansluiten, dan zal ik wel even kijken.
Niels
Bij een vaste spanning hoort altijd een vaste stroom, het is onmogelijk in een statische situatie om de stroom te variëren terwijl de spanning gelijk blijft. De enige mogelijke oplossing is dus dat er PWM gebruikt wordt.tss68nl schreef op maandag 29 februari 2016 @ 02:37:toon volledige bericht
Het verschil tussen een dimmer op spanning en stroom:
- Spanning
Een led is een halfgeleider, wat wil zeggen dat het materiaal geen constante weerstand heeft. Tot een bepaalde spanning laat de led geen stroom stroom door, daarna gaat de weerstand omlaag en kan de led licht geven. Hoe hoger de spanning, hoe lager de weerstand, hoe hoger de stroom, hoe meer licht. Echter, het verband is niet lineair: een klein beetje meer spanning, kan de weerstand dusdanig doen afnemen, dat er veel meer stroom gaat lopen, en dus ook meer licht wordt gegeven. Boven een bepaalde stroom gaat de led kapot. Het is dus zeer lastig om een led op bijna 100% vermogen te laten lopen, want een klein beetje teveel spanning blaast de led al snel op.
Veel led strips hebben om dit tegen te gaan weerstanden ingebouwd. Door de weerstanden wordt het verschil in spanning wat afgevlakt en kan je de led wat beter sturen. Weerstanden produceren echter alleen warmte...geen licht, en maken de strip dus minder efficiënt.
Hele dure strips hebben stroombeperkende IC's in plaats van weerstanden. Mooi, maar slecht te vinden en vaak erg prijzig.- Stroom
De andere optie is om te sturen op stroom. Immers, de hoeveelheid licht is afhankelijk van de stroom die er loopt, niet van de spanning. In dit geval wordt er een continu spanning op de led gezet welke hoog genoeg is om minimaal 100% of meer van het vermogen door te geven. Echter, wordt in de driver de verbinding geknepen, en wordt er simpelweg niet meer stroom doorgelaten dan goed is voor de led. Het dimmen kan nu op twee manieren gebeuren:
- Verlagen van de spanning, waardoor de led uiteindelijk zelf door de lagere spanning meer weerstand geeft en de stroom onder het maximale niveau zakt. De stroombeperker in de driver is er dus enkel om de maximale stroom af te dwingen. Dit is wat de PowerDrive doet volgens mij.
- Spanning hetzelfde houden, maar in de driver de maximale stroom vloeiend aanpassen van 0 naar max.Als ik me niet vergis is dit wat de LineairDrive zou moeten doen. Ik heb contact gezocht met EldoLED wederom om dit uit te zoeken, want de documentatie laat niets los over de werking helaas
Ik gok dat het enige verschil tussen de LinearDrive en de Powerdrive is dat bij de powerdrive de stroombegrenzing in de ledstrip wordt gedaan (meestal met een weerstand), en dat bij de LinearDrive de stroombegrenzing in de driver gedaan wordt.
Beide zullen dan voornamelijk PWM gebruiken om te dimmen.
Om 230V lampen te dimmen zul je de gewone Loxone Dimmer Extension moeten kopen (kost 449 euro voor vier kanalen) of een alrernatieve dimmer moeten gebruiken die je via 0-10V of dmx kunt aansturen. Op Ali Express kun je voor zo'n 40 dollar de driekanaals DMX302 vinden. Voor halogeen werkt hij prima, bij led-lampen zie je wellicht 'getrapte' fades omdat de dimmer een resolutie van 8-bit heeft zonder interpolatie. Ik heb wel eens een triac op zo'n DMX302 gesloopt omdat ik er een gewikkelde trafo aan had gehangen (moetje niet doen, is alleen geschikt voor elektronische trafo's) maar verder werken ze wel goed en per kanaal is ie een factor acht goedkoper dan de Loxone Dimmer Extension.Anoniem: 590946 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 10:26:
Hoi Niels,nielsdc schreef op zondag 26 juni 2016 @ 02:02:
[...]
Bij een vaste spanning hoort altijd een vaste stroom, het is onmogelijk in een statische situatie om de stroom te variëren terwijl de spanning gelijk blijft. De enige mogelijke oplossing is dus dat er PWM gebruikt wordt.
Ik gok dat het enige verschil tussen de LinearDrive en de Powerdrive is dat bij de powerdrive de stroombegrenzing in de ledstrip wordt gedaan (meestal met een weerstand), en dat bij de LinearDrive de stroombegrenzing in de driver gedaan wordt.
Beide zullen dan voornamelijk PWM gebruiken om te dimmen.
Op de lineardrive kan je toch echt de stroom handmatig variëren in stapjes van 50mA, bij gelijkblijvende spanning. Daarnaast heb ik geen 'scope' en daar sowieso het geld niet voor over, maar wel een DSLR die in previewmode perfect de PWM frequentie vastlegt van de LED.
Als je de EldoLED driver op 100% zet, is er vanzelfsprekend geen PWM aanwezig. Dim je dan met de stroom, dan zie je ook geen enkele wijziging in dat beeld....geen PWM op ieder dimniveau.
Dim je via PWM, dan zie je dat er door EldoLED een zeer hoge PWM frequentie wordt gebruikt (18 kHz meen ik me te herinneren?) maar dat op gezette punten, de PWM weer verdwijnt. De driver beperkt dan de stroom, en zet de PWM weer op 100%.
Zo kan de EldoLED driver tot zeer lage lichtniveaus dimmen, zonder dat de PWM hinderlijk wordt. Ook voor videoopnames met bijvoorbeeld 24 beelden per seconde, kan je met de EldoLED drivers nog uit de weg, omdat er weinig verschil zit in het aantal led-belichtingen per beeld.
Dus ja, ik denk dat de drivers van EldoLED bewijzen dat je wel degelijk de stroom kan variëren bij gelijkblijvende spanning. Ze hebben het slim gecombineerd met PWM wat in fijner detail controle geeft over de lichtopbrengst. Het is ook logisch: neem een stroombeperkende IC. Plaats er nog één naast (parallel), met een circuitonderbreker ervoor. Schakel je de tweede IC aan, dan heb je bij gelijkblijvende spanning, een twee keer zo hoge stroom. Dat is het concept. Hoe meer van dergelijke parallelle circuits je naast elkaar hebt, hoe meer in detail je de stroom kan beïnvloeden.
Dat is geen optie, te duur voor zo weinig kanalen en heeft die dimmer wel interpolatie dan?Om 230V lampen te dimmen zul je de gewone Loxone Dimmer Extension moeten kopen (kost 449 euro voor vier kanalen)
Dat is te overwegen waard maar het liefst heb ik hem wel traploos zeker omdat er veel gedimd gaat worden. Is er geen andere optie om 230v led lampen met e27 fitting mooi te laten dimmen? dan moet ik toch wat ander gaan overwegen mits het niet anders kan.of een alrernatieve dimmer moeten gebruiken die je via 0-10V of dmx kunt aansturen. Op Ali Express kun je voor zo'n 40 dollar de driekanaals DMX302 vinden. Voor halogeen werkt hij prima, bij led-lampen zie je wellicht 'getrapte' fades omdat de dimmer een resolutie van 8-bit heeft zonder interpolatie.
Het vervelende omtrent het bovenstaande is dat ik naar alle spots / lampen vd draad moet trekken terwijl ik het liefst alles op 24v wil doen.
zelf ben ik niet zo thuis in de elektrotechniek maar is het niet mogelijk om een 230v led lamp te laten branden op 24v? dan zal ik de driver uit de lamp moeten halen dat begrijp ik. Het tweaken van een 230v led lamp zal toch moeten kunnen? of zie ik wat over het hoofd? behalve de garantie dan.
Ik heb geen ervaring met de Dimmer Extension maar voor 449 euro mag je hopen dat hij erg mooi soepel dimt.Anoniem: 590946 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:52:
[...]
Dat is geen optie, te duur voor zo weinig kanalen en heeft die dimmer wel interpolatie dan?
Een 8-bit dimmer dimt in 256 stapjes. Op korte fades is dat geen probleem maar als er in bijvoorbeeld tien seconden van 100 naar 50 procent gedimd moet worden zul je bij een led-lamp de stappen in de dimmiveaus duidelijk kunnen zien.Dat is te overwegen waard maar het liefst heb ik hem wel traploos zeker omdat er veel gedimd gaat worden. Is er geen andere optie om 230v led lampen met e27 fitting mooi te laten dimmen? dan moet ik toch wat ander gaan overwegen mits het niet anders kan.
In principe moet dat mogelijk zijn als je een led-lamp kunt vinden die makkelijk demontabel is.Het vervelende omtrent het bovenstaande is dat ik naar alle spots / lampen vd draad moet trekken terwijl ik het liefst alles op 24v wil doen.
zelf ben ik niet zo thuis in de elektrotechniek maar is het niet mogelijk om een 230v led lamp te laten branden op 24v? dan zal ik de driver uit de lamp moeten halen dat begrijp ik. Het tweaken van een 230v led lamp zal toch moeten kunnen? of zie ik wat over het hoofd? behalve de garantie dan.
Zo gezegd zo gedaan, het ging nog redelijk makkelijk om de twee belangrijkste elementen van elkaar te scheiden zonder dat het glas gebroken is.Femme schreef op zondag 26 juni 2016 @ 13:38:
[...]
In principe moet dat mogelijk zijn als je een led-lamp kunt vinden die makkelijk demontabel is.

Dit is dus de driver die in de fitting zat.

Wat ik nu wil proberen is om deze driver te vervangen voor eentje van eldoled. Is deze daar geschikt voor https://www.eldoled.com/l...ualdrive/50-watt/ac-560s/ ?
Is polarisatie in deze nog belangrijk? aangezien er duidelijk op de driver een plus en min kant op staat
De plus zat gesoldeerd aan de huls van het schroefdraad en de min aan het contact ( de onderzijde van het schroefdraad) ik neem aan dat polarisatie goed moet zijn omdat anders de ledjes doorbranden?
Een led is een diode die elektrische stroom in één richting doorlaat. Als de polarisatie is omgedraaid doet de led niets.Anoniem: 590946 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:37:
[...]
Is polarisatie in deze nog belangrijk? aangezien er duidelijk op de driver een plus en min kant op staat
De plus zat gesoldeerd aan de huls van het schroefdraad en de min aan het contact ( de onderzijde van het schroefdraad) ik neem aan dat polarisatie goed moet zijn omdat anders de ledjes doorbranden?
Logisch..
Voor dit experiment ga ik voor een powerdrive led driver van eldoled en een daarbij behorende voeding.
Alleen nog een vraag de minimale aansluitwaarde in mA is vanaf 200mA
"
Constant current LED driver/controller
POWERdrive will power 200mA - 500mA (45W), 200mA - 1050mA (90W) and 200mA - 1.4A (180W) high brightness LEDs "
Het filament wat ik aan de praat wil krijgen is 36mA op een kanaal is dat probleem? of branden dan de leds door vanwege een te hoog aantal mA wat de driver naar de leds stuurt?
alvast dank voor je hulp
Voor dit experiment ga ik voor een powerdrive led driver van eldoled en een daarbij behorende voeding.
Alleen nog een vraag de minimale aansluitwaarde in mA is vanaf 200mA
"
Constant current LED driver/controller
POWERdrive will power 200mA - 500mA (45W), 200mA - 1050mA (90W) and 200mA - 1.4A (180W) high brightness LEDs "
Het filament wat ik aan de praat wil krijgen is 36mA op een kanaal is dat probleem? of branden dan de leds door vanwege een te hoog aantal mA wat de driver naar de leds stuurt?
alvast dank voor je hulp
Ik heb dit topic afgelopen week een paar keer doorgelezen en kijk toch ook met een schuin oog naar DMX. Allereerst ben ik benieuwd of je nog iets gehoord hebt van de Spaanse fabrikant?Japidoff schreef op zondag 06 maart 2016 @ 03:10:
ik heb ook de fout gemaakt die van BES gekocht te hebben, ik ben nog in overleg met de (spaanse) fabrikant hierover; maar hun eerste reactie was verbaasd?! zovan 'owjajoh? leg een uits hoe je hem gebruikt dan?' en begonnen meteen over teamviewer sessies enzo, dus ik ben benieuwd.
Femme en tss68nl alvast heel erg bedankt voor jullie uitgebreide informatie. Dat maakt het een stuk makkelijker.
Misschien wil ik binnenkort eerst een proefje doen om te kijken of ik DMX goed kan aansturen. Wat ik dan - volgens mij - nodig heb is dus een DMX over Ethernet (Enttec) plus een voeding (Meanwell). Daarnaast dan een LED driver (EldoLED) en natuurlijk een LED strip.
Nog even over die DMX/KNX interface. Ik kwam ook iets tegen van Ekinex, is dat dan een vergelijkbaar iets ten opzichte van de BES? Hij is wel iets duurder.
Ook ben ik wel benieuwd waarom jullie graag een DMX/KNX interface willen hebben. Je kunt ook beide systemen los uitvoeren en bijvoorbeeld met OpenHAB aan elkaar knopen. Nadeel is natuurlijk dat je dan je KNX centraliseert met SPOF risico. Voordeel is misschien wel dat je flexibeler bent. Ik vraag me af of er niet ook goede KNX LED drivers zijn die vergelijkbaar resultaat halen ten opzichte van DMX. Heeft DMX dan alleen meerwaarde als je bijvoorbeeld snelle effecten wilt realiseren?
Toevallig vandaag op Youtube gevonden, semi-relevant voor in dit topic 
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeinside a cheap eBay 1 to 8 way DMX buffer.
Je kunt dmx inderdaad prima aansturen vanuit een domoticaserver met bijvoorbeeld OpenHab of IP-Symcon. Je verliest dan inderdaad wel het voordeel van de de decentrale werking van knx. Als je toch je huis centraal gaat aansturen via OpenHab of vergelijkbare software zou ik ook niet kiezen voor knx-componenten maar 1-wire voor analoge sensoren en goedkopere modbus I/O-modules zoals een Railduino om relais te schakelen.Dennis schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:51:
[...]
Ook ben ik wel benieuwd waarom jullie graag een DMX/KNX interface willen hebben. Je kunt ook beide systemen los uitvoeren en bijvoorbeeld met OpenHAB aan elkaar knopen. Nadeel is natuurlijk dat je dan je KNX centraliseert met SPOF risico. Voordeel is misschien wel dat je flexibeler bent. Ik vraag me af of er niet ook goede KNX LED drivers zijn die vergelijkbaar resultaat halen ten opzichte van DMX. Heeft DMX dan alleen meerwaarde als je bijvoorbeeld snelle effecten wilt realiseren
Ten opzichte van knx-gestuurde rgb-drivers heeft dmx nog het voordeel dat de kosten lager zijn zodra je het op wat grotere schaal gaat toepassen.
nou.. ik heb al genoeg complexe kastjes overal, IP-DECT, Wlan, opentherm gateway, nas, ik voel niks voor voor een ingewikkeld kastje (lees: rpi met software en configuratie) om zoiets simpels op te lossen.Dennis schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:51:toon volledige bericht
[...]
Ik heb dit topic afgelopen week een paar keer doorgelezen en kijk toch ook met een schuin oog naar DMX. Allereerst ben ik benieuwd of je nog iets gehoord hebt van de Spaanse fabrikant?
Femme en tss68nl alvast heel erg bedankt voor jullie uitgebreide informatie. Dat maakt het een stuk makkelijker.
Misschien wil ik binnenkort eerst een proefje doen om te kijken of ik DMX goed kan aansturen. Wat ik dan - volgens mij - nodig heb is dus een DMX over Ethernet (Enttec) plus een voeding (Meanwell). Daarnaast dan een LED driver (EldoLED) en natuurlijk een LED strip.
Nog even over die DMX/KNX interface. Ik kwam ook iets tegen van Ekinex, is dat dan een vergelijkbaar iets ten opzichte van de BES? Hij is wel iets duurder.
Ook ben ik wel benieuwd waarom jullie graag een DMX/KNX interface willen hebben. Je kunt ook beide systemen los uitvoeren en bijvoorbeeld met OpenHAB aan elkaar knopen. Nadeel is natuurlijk dat je dan je KNX centraliseert met SPOF risico. Voordeel is misschien wel dat je flexibeler bent. Ik vraag me af of er niet ook goede KNX LED drivers zijn die vergelijkbaar resultaat halen ten opzichte van DMX. Heeft DMX dan alleen meerwaarde als je bijvoorbeeld snelle effecten wilt realiseren?
ik heb ongeveer een kanaal of 30 aan dmx om te sturen, een beetje knx driver kost zó €100
en dat met die BES gateway:
hij deed het op een gegeven moment echt niet meer, fabrikant gemaild, (was zeer geinterreseerd in mijn verhaal).
gateway stuk-> opgestuurd naar spanje -> nieuwe gekregen ->
deed het iets beter; wel netjes achter elkaar door signaal uitsturen, maar nog niks aan dimmer output.
toch maar een scope gekocht (Owon SDS7072E) ben nu een dag of 3 aan het meten, en het lijkt erop dattie geen "mark after break" stuurt, die meet ik wel duidelijk op mij 2 andere dmx masters, maar niet op die BES, maar ik moet dit nog verifiëren ergens.. (dit krijgt een eigen topic hier)
en die Ekinex? Italië, Spanje, Ierland, landen die er naar mijn ervaring nog heel wat te leren hebben over productontwikkeling... en ik vind m te duur om "ff te proberen"
maarre ff voor de topicstarter:
met namen als Enttec, EldoLED en meanwell heb je dit soort problemen niet, ik zoek dit bewust op om alles zo goed mogelijk te krijgen voor een zo laag mogelijke prijs..
gang is alles
In het licht van die discussie als hierboven heeft tweaker Quindor op zijn blog een leuk stukje geschreven over verschillen in kwaliteit van voedingen - Meanwell en Chinese goedkope voedingen
.
Misschien wisten we dit wel, maar toch leuk om even te lezen!
Misschien wisten we dit wel, maar toch leuk om even te lezen!
Een server er tussen zetten alleen om dmx aan te sturen is wellicht overkill. Kies je voor een centraal gestuurd domoticasysteem dan is het logisch om de centrale controller ook de dmx-sturing te laten zien. Dat kan bijvoorbeeld met een Loxone Miniserver in combinatie met een DMX Extension of OpenHab, IP-Symcon en vergelijkbare software op een single board computer.Japidoff schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 22:20:
[...]
nou.. ik heb al genoeg complexe kastjes overal, IP-DECT, Wlan, opentherm gateway, nas, ik voel niks voor voor een ingewikkeld kastje (lees: rpi met software en configuratie) om zoiets simpels op te lossen.
ik heb ongeveer een kanaal of 30 aan dmx om te sturen, een beetje knx driver kost zó €100
In een centraal gestuurd systeem stop je complexiteit in het centrale systeem en is de rest er omheen domme I/O. Mijn inziens is het niet per se complexer dan decentraal knx.
Klopt, maar voor de centrale logica en visualisatie heb ik een Gira Homeserver, en omdat ik verkoopbaarheid van het huis in de toekomst in mn achterhoofd hou, werk ik het liefst met "native knx" producten die in de toekomst door een willekeurige installateur vervangen kunnen worden..Femme schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:07:
[...]
Een server er tussen zetten alleen om dmx aan te sturen is wellicht overkill. Kies je voor een centraal gestuurd domoticasysteem dan is het logisch om de centrale controller ook de dmx-sturing te laten zien. Dat kan bijvoorbeeld met een Loxone Miniserver in combinatie met een DMX Extension of OpenHab, IP-Symcon en vergelijkbare software op een single board computer.
In een centraal gestuurd systeem stop je complexiteit in het centrale systeem en is de rest er omheen domme I/O. Mijn inziens is het niet per se complexer dan decentraal knx.
ook ben ik inbedrijfsteller bij een installateur en dan zijn dit soort dingen ook vaak een proef voor projecten, en dan valt een Rpi al snel af omdat ik zo'n beetje de enige ben die weet hoe het werkt...
maar hoe langer ik met dit soort gateways knutsel, hoe meer ik geneigd ben toch een Rpi in te zetten...
gang is alles
Na het lezen van dit topic ben ik met 1 vraag blijven zitten.
Ik zag de combinatie van een Meanwell voeding met een Eldoled driver een aantal keer terug komen. Waarom gebruiken jullie een 24VDC voeding voor de led driver? Deze drivers zijn toch ook op 230VAC aan te sluiten?
Ik zag de combinatie van een Meanwell voeding met een Eldoled driver een aantal keer terug komen. Waarom gebruiken jullie een 24VDC voeding voor de led driver? Deze drivers zijn toch ook op 230VAC aan te sluiten?
De EldoLed PowerDrive DC en LinearDrive DC hebben een 12-32V gelijkstroom voeding nodig. EldoLed heeft ook drivers met een ingebouwde voeding. Deze zijn wat duurder.Oldchatterman schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:43:
Na het lezen van dit topic ben ik met 1 vraag blijven zitten.
Ik heb thuis voor de DC-drivers gekozen zodat ik minder 230VAC bekabeling in mijn verdeelkast heb en drivers kan combineren op enkele grote (240-320W) 24V voedingen die qua vermogen ondergedimensioneerd zijn ten opzichte van het theoretische maximum vermogen dat de drivers kunnen afnemen. In de praktijk staat namelijk toch nooit alle verlichting vol aan (ik heb vooral rgb-verlichting waarbij er van de drie kanelen vaak twee sterk gedimd zijn).
Ok, daarmee is mijn vraag beantwoord. Ik kijk dan nog wel even naar het prijsverschil, maar neig zelf naar een driver met ingebouwde voeding.
De eerste keuze die ik moet maken is de keuze voor constant voltage/current vs retrofit op 230 VAC. Voor een led zou constant current het beste zijn als je ook wil dimmen, maar ik hecht waarde aan de kleur van de led bij het dimmen en daar kan ik op dit moment alleen maar retrofit leds voor vinden zoals Philips Dimtone en Osram Glowdim. Logischerwijs zou ik de komende jaren ook de meeste ontwikkelingen op retrofit leds verwachten, omdat daarvoor de markt het grootste is.
De eerste keuze die ik moet maken is de keuze voor constant voltage/current vs retrofit op 230 VAC. Voor een led zou constant current het beste zijn als je ook wil dimmen, maar ik hecht waarde aan de kleur van de led bij het dimmen en daar kan ik op dit moment alleen maar retrofit leds voor vinden zoals Philips Dimtone en Osram Glowdim. Logischerwijs zou ik de komende jaren ook de meeste ontwikkelingen op retrofit leds verwachten, omdat daarvoor de markt het grootste is.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat zo'n Philips Dimtone of Osram Glowdim mooier wit licht produceert dan een goedkope Chinese inbouwspot met constant current leds. Je zou zelf een Dimtone-achtige lamp kunnen bouwen door 2700K en 2200K warmwit te mengen. De leds zijn gewoon verkrijgbaar (bijv. LumiLeds L2C2 2200K met CRI 90).Oldchatterman schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:32:
Ok, daarmee is mijn vraag beantwoord. Ik kijk dan nog wel even naar het prijsverschil, maar neig zelf naar een driver met ingebouwde voeding.
Als zo'n Philips Dimtone zich goed laat dimme en geen bijgeluiden maakt is het de makkelijkste keuze.
De 230 VAC retrofits geven risicos in combinatie met de dimmer. Zo kan ik niet gemakkelijk dimmers vinden met dmx protocol die betaalbaar zijn en niet enorm groot. Daarnaast ben ik erg gevoelig voor zoemende dimmers/lampen.
Waarom zouden er geen dimtone achtige lampen zijn in constant current of voltage uitvoering? Ik ga ze niet zelf maken, want ik heb een GU10 formaat nodig voor inbouwspots en dat zie ik niet helemaal zitten om daar zelf iets voor te knutselen.
Mijn hele huis op constant current/voltage blijft nog steeds aantrekkelijk ivm bedrading (bv SVV) en kleinere, beter verkrijgbare dimmers met dmx protocol.
Waarom zouden er geen dimtone achtige lampen zijn in constant current of voltage uitvoering? Ik ga ze niet zelf maken, want ik heb een GU10 formaat nodig voor inbouwspots en dat zie ik niet helemaal zitten om daar zelf iets voor te knutselen.
Mijn hele huis op constant current/voltage blijft nog steeds aantrekkelijk ivm bedrading (bv SVV) en kleinere, beter verkrijgbare dimmers met dmx protocol.
[ Voor 5% gewijzigd door Oldchatterman op 10-08-2016 22:51 ]
Vraagje over het "verbruik" ..
In hoeverre bespaar je nu versus een regulier verlichting en/of de wat simplere domotica oplossingen ?
Een dergelijke oplossing lijkt me zeer effectief voor "begane grond" oftewel binnen b.g.g, buiten(tuinen) en schuur (eventueel kerst?) maar verliest de waarde bij andere hoger gelegen vertrekken..wc.
Teminste als ik dit goed begrijp
In hoeverre bespaar je nu versus een regulier verlichting en/of de wat simplere domotica oplossingen ?
Een dergelijke oplossing lijkt me zeer effectief voor "begane grond" oftewel binnen b.g.g, buiten(tuinen) en schuur (eventueel kerst?) maar verliest de waarde bij andere hoger gelegen vertrekken..wc.
Teminste als ik dit goed begrijp
Tja vanalles
Ik neem aan dat zo'n dimtone led-lamp bestaat uit twee of meerdere leds, bijvoorbeeld een 2700K en 2200K warmwitte led die afhankelijk van het dimniveau in een bepaalde verhouding worden gemengd. Ik betwijfel of er kan en klare oplossingen zijn om op basis van de output van een constant current led-driver twee leds in een bepaalde verhouding aan te sturen. Als je toch zo'n oplossing bouwt doe je dat logischerwijs in een dmx of dali-gestuurde driver die twee of meer kanalen kan aansturen.Oldchatterman schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:50:
De 230 VAC retrofits geven risicos in combinatie met de dimmer. Zo kan ik niet gemakkelijk dimmers vinden met dmx protocol die betaalbaar zijn en niet enorm groot. Daarnaast ben ik erg gevoelig voor zoemende dimmers/lampen.
Als je een armatuur kunt vinden waar je twee lampen en kunt stoppen en je kunt zelf een 2700K en 2200K lamp vinden kun je wel zelf een oplossing bouwen op basis van dmx zonder dat je meteen de soldeerbout van zolder hoeft te halen.
Ik denk dat ik de dimtone lampen ga testen met een dimmer van Krida electronics in combinatie met een Arduino: http://stores.ebay.com/kridaelectronics
Lijkt me een mooie combinatie om voor niet al teveel geld een oplossing te hebben.
De interface tussen de Arduino en Loxone kan via DMX, maar zou ook op een andere manier kunnen. Op de facebook pagina van Krida Electronics zie ik ook dat een RS485 dimmer in ontwikkeling is, dan zou de dimmer rechtstreeks aan Loxone kunnen hangen. Ook een I2C interface zou nog tot de mogelijkheden behoren om de dimmer rechtstreeks aan Loxone te hangen.
Lijkt me een mooie combinatie om voor niet al teveel geld een oplossing te hebben.
De interface tussen de Arduino en Loxone kan via DMX, maar zou ook op een andere manier kunnen. Op de facebook pagina van Krida Electronics zie ik ook dat een RS485 dimmer in ontwikkeling is, dan zou de dimmer rechtstreeks aan Loxone kunnen hangen. Ook een I2C interface zou nog tot de mogelijkheden behoren om de dimmer rechtstreeks aan Loxone te hangen.
[ Voor 9% gewijzigd door Oldchatterman op 18-08-2016 12:36 ]
Test het inderdaad even goedOldchatterman schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:31:
Ik denk dat ik de dimtone lampen ga testen met een dimmer van Krida electronics in combinatie met een Arduino: http://stores.ebay.com/kridaelectronics
De korte conclusie:
- Retrofit kan werken met dimmen, maar alleen als de specifieke combi tussen retrofitlamp en dimmer werkt. Hou er alleen wél rekening mee, dat de meeste retrofit maar dimmen tot 30% waargenomen licht voor langere duur. Daaronder krijg je vaak uitval/flikkering. Retrofit heeft ook een bepaalde startspanning: vaak gaat de lamp pas aan boven de 70 a 80%, en daarna kan je hem pas naar beneden dimmen. Ook gaan er veel gedimde retrofits snel kapot hier doordat de elektronica de geest geeft. Kortom: ik gebruik het alleen op plekken waar ik niet ver hoef te dimmen, en geen 'bewegende' scenes heb met kleurverlopen.
- Led strip / COB dimmen is inderdaad prijzig, maar ik vind het wél weer meevallen als ik reken dat je met led-vervangers per dimbare set lampen makkelijk een €80 per kanaal voor een dimmer kwijt bent, plus de lampen zelf. Ik heb een calculatie sheet gemaakt voor EldoLED drivers om de goedkoopste combi voor specifieke cob's / strips te vinden, en alhoewel DMX sturing duurder is dan DALI/0-10V varianten.... kan je:
- Bijvoorbeeld 3 cobs in serie van 600 mA/15V dimmen voor €23 euro per spot met een PowerDrive AC 562/A. Die unit zit de voeding bij in, en heeft 3 kanalen waar per stuk 3 spots op kunnen.
- Eenzelfde met een PowerDrive 106/S. Deze heeft 4 kanalen x 3 spots in serie, en kost dan ook maar €22 euro per spot.
- Voor een groepje lampen die gedimd moeten worden, vind ik de kosten nog verrassend goed in verhouding staan. Het is wel zo dat je goed moet kijken welke driver je nodig hebt voor een specifiek doel. De verkeerde driver kan het snel duur maken.
Als je een goede combi kan vinden tussen retrofit en dimmer, en je hoeft geen hele lage dimniveaus te behalen, dan is retrofit zeker makkelijker. Rechtstreeks leds aansturen met drivers blijft echter qua controle en kwaliteit beter, en hoeft niet belachelijk veel te kosten. Voor woonkamer en keuken, zou ik het zeker overwegen.
Qua warm-on-dim zou ik eerst een testen of je het echt noodzakelijk vind. Ik houd van redelijk koud licht, maar heb overal 3000K led ingebouwd. Dat vind ik zowel fel als gedimd eigenlijk helemaal niet te koud. Dat kan natuurlijk ook aan de specifieke led liggen.
Met ledstrip is een dergelijke setup makkelijk te maken: een eldoled driver heeft gecombineerde CW/WW modes, waarmee je één dmx kanaal gebruikt voor de helderheid, en de andere voor de kleur. COB's werken exact hetzelfde op een CC driver, maar zijn lastiger samen in te bouwen natuurlijk.
Gecombineerde CW/WW COB's zijn er ook, maar kan ik doorgaans alleen in 50W en 100W vinden. Daarnaast hebben ze vaak maar CRI 80 wat te wensen over kan laten voor wit licht.
Ik ga gewoon het een en ander testen en beoordelen wat ik het mooist vind. Heb je voor mij een tip voor een CC Led lamp in GU10? Dan probeer ik deze lamp in 2700K.
Daar is bijna niks in te vinden. De enige die ik gevonden heb, is deze, maar die site is rechtstreeks bij een importeur. Qua prijs zit dat ding volgens mij rond de €50 per stuk. Werken op 230V, met een fase aan of afsnijdingsdimmer, en kan je dus niet rechtstreeks op een driver zetten. Die driver zit eigenlijk in de lamp zelf.Oldchatterman schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:30:
Ik ga gewoon het een en ander testen en beoordelen wat ik het mooist vind. Heb je voor mij een tip voor een CC Led lamp in GU10? Dan probeer ik deze lamp in 2700K.
Er is nog een andere variant in dezelfde form-factor, maar dan zonder de gu10 voet, met een klik-connector.
Verder vind ik altijd alleen maar spul zoals http://ledbootverlichting.nl/gu10-27smd-12v-24v-4w-led-spot, wat wel dimbaar zou moeten zijn, (met een radiografische dimmer?! Iemand een idee wat dat is?
En anders kom je op wholesale good prices china wholesale CE&Rohs Alibaba.com uit. Daar wordt je dood gegooid met 24V GU10 producten. Je zal je alleen wel moeten afvragen of je het risico wil nemen met dergelijke electronica in huis. Het kán goed spul zijn, maar daar gaat wel wat research aan vooraf. De kans dat je een levensgevaarlijk model koopt is aanwezig: YouTube: Deadly LED lamps from China on ebay..
Je kunt in China we volop CC inbouwleds krijgen, dus bijvoorbeeld een aluminium armatuur met led erin. De kleinere inbouwleds kun je ook wel wegwerken in inbouwarmaturen zoals een Kreon Down of Down In-line. Aangezien het allemaal op lage spanning werkt met lage vermogens lijkt me de veiligheid ook niet zo'n issue. De uitgangen van een EldoLed-driver zijn ook tegen kortsluiting beschermd.
Yep, zolang je gewoon rechtstreeks lage spanning COB armaturen koopt dan gaat het prima. De meeste blijven onder de 40 volt doorgaans.Femme schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:49:
Je kunt in China we volop CC inbouwleds krijgen, dus bijvoorbeeld een aluminium armatuur met led erin. De kleinere inbouwleds kun je ook wel wegwerken in inbouwarmaturen zoals een Kreon Down of Down In-line. Aangezien het allemaal op lage spanning werkt met lage vermogens lijkt me de veiligheid ook niet zo'n issue. De uitgangen van een EldoLed-driver zijn ook tegen kortsluiting beschermd.
Ik dacht alleen dat Oldchatterman persé GU10 voet wilde hebben, en dan ook nog warm-on-dim?
Bij mijn weten is dat eigenlijk allemaal 230V, en moet gedimd worden met een normale dimmer.
Als er al 12 of 24V varianten zijn, dan zijn het meestal retrofit lampen voor op halogeen dimmers. En die werken dus ook niet op een eldoled driver.
Voor COB armaturen is er genoeg te krijgen. Ook in Nederland. Kijk eens bij DeltaLight. Die hebben varianten te over. Ook met goede CRI waarden etc. Maar goed, dat alles is geen optie, zolang de GU10 armaturen/voet een vereiste blijft. Dan heb ik het ineens heel erg lastig om met een goed alternatief te komen
Ik wil een in te stucen armatuur gebruiken, bv: http://dirkslichtadvies.n...f-gu10-90-2902-14-00.html
Ik zie dat dat ook in gu5.3 kan.
Met de testen wil ik een 230 vac dimtone lamp met standaard dimmer vergelijken tegen een 2700k cc lamp met eldoled dimmer.
Dit moet ik op tijd weten, omdat ik bij de keuze voor cc met andere bekabeling (svv) zou gaan werken.
Op welke manier zouden jullie een serie schakeling van cc spots bekabelen? Ik dacht zelf met een meeraderige svv kabel, waarbij ik de serieschakeling op rijgklemmen in de meterkast maak dicht bij de drivers.
Ik zie dat dat ook in gu5.3 kan.
Met de testen wil ik een 230 vac dimtone lamp met standaard dimmer vergelijken tegen een 2700k cc lamp met eldoled dimmer.
Dit moet ik op tijd weten, omdat ik bij de keuze voor cc met andere bekabeling (svv) zou gaan werken.
Op welke manier zouden jullie een serie schakeling van cc spots bekabelen? Ik dacht zelf met een meeraderige svv kabel, waarbij ik de serieschakeling op rijgklemmen in de meterkast maak dicht bij de drivers.
[ Voor 47% gewijzigd door Oldchatterman op 22-08-2016 18:11 ]
De GU10-eis is inderdaad erg beperkend. Met een beetje aanpaswerk (dremel of gatenboor) moet het wel mogelijk zijn om een constant current inbouwled in een armatuur voor een GU10 of MR16-lamp te monteren. Twee kleurtemperaturen in één lamp of armatuur zal dan nog wel lastig worden, tenzij je een armatuur voor twee GU10- of MR16-lampen uitzoekt waar je twee inbouwspots met een verschillende kleurtemperatuur kunt inbouwen.tss68nl schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:01:
[...]
Yep, zolang je gewoon rechtstreeks lage spanning COB armaturen koopt dan gaat het prima. De meeste blijven onder de 40 volt doorgaans.
Ik dacht alleen dat Oldchatterman persé GU10 voet wilde hebben, en dan ook nog warm-on-dim?
Bij mijn weten is dat eigenlijk allemaal 230V, en moet gedimd worden met een normale dimmer.
Als er al 12 of 24V varianten zijn, dan zijn het meestal retrofit lampen voor op halogeen dimmers. En die werken dus ook niet op een eldoled driver.
Voor COB armaturen is er genoeg te krijgen. Ook in Nederland. Kijk eens bij DeltaLight. Die hebben varianten te over. Ook met goede CRI waarden etc. Maar goed, dat alles is geen optie, zolang de GU10 armaturen/voet een vereiste blijft. Dan heb ik het ineens heel erg lastig om met een goed alternatief te komen
Je doet jezelf enorm tekort als je de test persé in hetzelfde armatuur wil uitvoeren. Er is in GU10/5.3 nauwelijks een fatsoenlijk led armatuur te vinden. Als je de eldoled / led combinatie echt tot zijn recht wil laten komen, dan gebruik je geen GU producten.Oldchatterman schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:53:
Ik wil een in te stucen armatuur gebruiken, bv: http://dirkslichtadvies.n...f-gu10-90-2902-14-00.html
Ik zie dat dat ook in gu5.3 kan. Met de testen wil ik een 230 vac dimtone lamp met standaard dimmer vergelijken tegen een 2700k cc lamp met eldoled dimmer.
Er zijn hele goede spots te krijgen, bijvoorbeeld van deltalight, die netjes ingestuced kunnen worden:

Ik zou gewoon een mooi GU10 armatuur pakken met led-vervanger erin. En een mooie spot zoals bovenstaand, met een eldoled driver eraan. Dat geeft een beter beeld van de echte mogelijkheden, ipv dat je jezelf allerlei beperkingen oplegt.
Waarom serie in de meterkast niet zo handig is als het lijktDit moet ik op tijd weten, omdat ik bij de keuze voor cc met andere bekabeling (svv) zou gaan werken.
Een serieschakeling in de meterkast lijkt een mooie oplossing, omdat je dan achteraf de 'bundeling' van je spots nog kan bepalen. Echter, als jouw groepje van 3 spots zich op 10 meter kabelafstand van de meterkast bevind... heb je 60 meter draad om je stroom doorheen te sturen.
Die draad heeft een weerstand, en 0.8mm2 (wat een van de dikste SVV is) geeft dat een draadweerstand van 1.26 Ohm. Dat is niet zo fijn, want het veroorzaakt een significante spanningsval van bijna 5 volt, en er gaat dus aardig wat energie verloren bij hogere stromen. Doordat zoveel energie verloren gaat, mag je ook nog maar 1 ampere aan stroom laten lopen over een dergelijk lange kabel.
Neem ook mee in je berekening dat meeraderige kabel vanwege warmteontwikkeling maar een deel van de maximale stroom per ader mag vervoeren. In geval van 8-aderig is dat ongeveer 73% van de maximale stroom over één ader. 16-aderig is 58%.
Hoe sluit je zoiets dan wel aan?
Veel makkelijker is om je spots te bundelen en in serie te schakelen dicht bij de spots zelf. Je weet als het goed is al welke spots samen horen te branden en gedimd moeten kunnen worden. Sluit ze aan in groepjes van 2 of 3. Dit vanwege de maximale spanning die een cc driver kan leveren. Meestal is dit zo'n 55 Volt. Reken wat spanningsverlies, en het aantal spots * de nominale spanning moet onder die, zeg, 53 Volt blijven. Minder spots is niet erg bij goede drivers: de cc driver past dan zijn spanning aan. Dit weet je echter pas, als je je spots hebt gekozen en de spanning over de spot weet
Ook daar is wel een oplossing voor.
Bekabelingskeuze nu
Maar even terug naar je bekabeling: Als je nu draad legt van 1.5mm2, naar de spots, in groepen van 2 of 3. En op de verzamelpunten sluit je ze parallel aan, dan kan je prima 230V verlichting aansluiten. Wijzig je op die knooppunten de bekabeling naar serie, dan kan je dezelfde bedrading in de meterkast gebruiken om je eldoled drivers op aan te sluiten. Weg afhankelijkheid voor het leggen van kabels, van de exacte keuze/technologie van je spots.
En hoeveel spots moeten er nu in een groep? Verzamel bijvoorbeeld de spots van een hele ruimte op één punt, en maak daar meerdere knooppunten. Leg ook meerdere 1.5mm2 naar dat verdeelpunt, zodat je later altijd nog meer groepen kan aansturen. In het ergste geval heb je 2 of 4 loze 1.5mm2 liggen.
Er zijn handige plugin connectors waarmee je gemakkelijk spots in serie kan groepen. Er zitten doorverbinders bij voor ongebruikte openingen.
Op dit moment wordt ons nieuwe huis gebouwd en ben ik aan het uitzoeken wat voor domotica ik er in ga maken.
Ik zelf heb wel wat ervaring in Dynalite >> Dali van Philips de spullen zijn erg mooi, alleen wel prijzig.

Nu denk ik er aan om van die touch schakelaars uit China te kopen heeft iemand hier ervaring mee?
Of heeft iemand hier een mooi alternatief voor.
Ook zit ik er aan te denken om ws2812b led strips toe te gaan passen.
Helaas zijn deze niet in RGB-W te koop.
Heeft iemand dit al in ze huis gemonteerd?
Ik zelf heb wel wat ervaring in Dynalite >> Dali van Philips de spullen zijn erg mooi, alleen wel prijzig.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubePhilips Antumbra
Nu denk ik er aan om van die touch schakelaars uit China te kopen heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben bezig met ledverlichting in mijn aquarium. Nu gebruiken veel mensen de TC420 https://nl.aliexpress.com...ec-446f-ad62-8117018f82ed als ledcontroller voor de besturing van de verlichting. Het nadeel daarvan is dat je een statisch timerschema heb. En ik wil graag een natuurlijke variatie aanbrengen. Het programmeren van de tc 420 gaat via usb. En je kan maar 5 ledstrips aansluiten. Nu ben ik mij een tijdje aan het oriënteren op een manier dat ik via het netwerk de verlichting kan aanpassen.
Nu heb ik van iemand van de aquariumvereniging die de ledstrips voor me gemaakt heeft deze controller gekocht: https://zhengji-led.en.al...5_channels_rgb_ww_cw.html Is een leuke eenvoudig dingentje. Maar hier is lastig te programmeren. En je kan maar 8 schakelmomenten programmeren. Als je iets wilt veranderen dan reset de app de instelling van het schakelmoment wat je wilt aanpassen naar standaard. Dus je kan dan niet nakijken hoe de instellingen waren en hoe je het kan aanpassen.
Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een lichtbesturing via DMX.
Ik ga waarschijnlijk 8 strips op de controller aansluiten.
Op zichzelf ben ik een leek. En ter voorkoming dat ik iets verkeerds koop ben ik op zoek naar advies. Tijdens mijn zoek tocht heb ik het volgende gevonden:
Op aliexpress heb ik de volgende controller gevonden https://nl.aliexpress.com...cb-49b1-a173-a8d1a67c41fa
https://nl.aliexpress.com...6b-49b3-96e7-f1106f62b000
Dat is op dit moment teveel aansluitingen. Maar de prijs bevalt mij. En ik zou dan in de toekomst nog meer kunnen aansluiten voor de woonkamer.
Mijn vraag is de volgende als ik dit koop kan ik dan met software eenvoudig een dag programma van verlichting kunnen programmeren met vloeiende fade overgangen? Zons op en ondergangen ed.
Nu heb ik van iemand van de aquariumvereniging die de ledstrips voor me gemaakt heeft deze controller gekocht: https://zhengji-led.en.al...5_channels_rgb_ww_cw.html Is een leuke eenvoudig dingentje. Maar hier is lastig te programmeren. En je kan maar 8 schakelmomenten programmeren. Als je iets wilt veranderen dan reset de app de instelling van het schakelmoment wat je wilt aanpassen naar standaard. Dus je kan dan niet nakijken hoe de instellingen waren en hoe je het kan aanpassen.
Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een lichtbesturing via DMX.
Ik ga waarschijnlijk 8 strips op de controller aansluiten.
Op zichzelf ben ik een leek. En ter voorkoming dat ik iets verkeerds koop ben ik op zoek naar advies. Tijdens mijn zoek tocht heb ik het volgende gevonden:
Op aliexpress heb ik de volgende controller gevonden https://nl.aliexpress.com...cb-49b1-a173-a8d1a67c41fa
https://nl.aliexpress.com...6b-49b3-96e7-f1106f62b000
Dat is op dit moment teveel aansluitingen. Maar de prijs bevalt mij. En ik zou dan in de toekomst nog meer kunnen aansluiten voor de woonkamer.
Mijn vraag is de volgende als ik dit koop kan ik dan met software eenvoudig een dag programma van verlichting kunnen programmeren met vloeiende fade overgangen? Zons op en ondergangen ed.
SK6812 lijkt heel erg op WS2812b en is wél in RGBW verkrijgbaar.alextec schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:28:
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Hoi Alex,alextec schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:28:
Op dit moment wordt ons nieuwe huis gebouwd en ben ik aan het uitzoeken wat voor domotica ik er in ga maken.
[video]
[afbeelding]
Als je geheel nieuw huis laat bouwen, dan zou ik qua domotica zeker eens kijken naar de wat meer betrouwbare systemen zoals KNX en Loxone. Die zijn grotendeels afhankelijk van vaste bekabeling (en de draadloze systemen zijn ook van KNX en Loxone minder betrouwbaar zoals eigenlijk alle systemen), wat eigenlijk alleen maar goed mogelijk is in een nieuw te bouwen huis.
Daarmee heb je dan direct een voorsprong op alle andere systemen.
Wat betreft DALI, dat blijft een mooi protocol voor verlichting, en wordt ook veel gebruikt in combinatie met KNX. Als ik DALI met DMX vergelijk, dan heeft DALI als voordeel dat je bijvoorbeeld een commando kan geven aan een lamp om in 5 seconden naar 20% te dimmen, en de lamp voert dat vervolgens uit. Dat is meteen ook het grootste nadeel: als de betreffende lamp/controller het bericht heeft gemist (omdat deze niet aan stond) dan is de lamp dus niet gedimd.
Met DMX wordt tot 40x per seconde een volledige update van alle lichtsterktes over de bus gestuurd, waardoor, als een driver later pas aan gaat, deze wel per direct een update krijgt van de ingestelde waarde. Als de lamp aan staat, kan hij nooit 'out-of-sync' raken, wat bij DALI nog wel vaak het geval is.
Ook wordt ik nogal zenuwachtig van de verschillende DALI subversies. Het protocol is zoveel veranderd over de jaren, en heeft zoveel varianten die *niet* met elkaar overweg kunnen, dat je helaas in de praktijk heel vaak lampen ziet dat je of alle drivers/ballasts kan vervangen, óf alle controllers.
Heeft iemand wat meer ervaring met DMX netwerken en de topologie daarvan? Ik heb eens zitten speuren en hoewel iedereen zegt dat het beter is om ketens van apparaten te maken, óf splitters te gebruiken om een ster-topologie te kunnen hanteren, kan ik nergens vinden dat je niet zonder splitter een ster *mag* aanleggen.
Sterker nog, omdat ik met meerdere DMX drivers in één kast zit, had ik wat issues met drivers in een keten die als ze geen spanning ontvangen, ook het DMX signaal niet meer doorgeven. Andere daarentegen (goedkopere modellen) gaven juist wél DMX door als ze uit staan. Heb de contacten eens doorgemeten, en het lijkt er op dat de goedkopere varianten gewoon de DMX input & output hebben doorverbonden.
Heb dus eens een rewire gedaan op de rijgklemmen, en alles gewoon zonder splitter als ster doorverbonden, en het werkt als een zonnetje? Een aantal sets DMX drivers zitten 8 en 20 meter verderop, en zijn aangesloten met F/UTP van een redelijke aderdikte.
Ik dacht dat deze setup niet zou moeten werken, maar ik heb de minste issues sinds tijden met deze topologie. Zie ik wat over het hoofd? Of werkt dit omdat ik alles hoofdzakelijk gecentraliseerd heb staan?
Sterker nog, omdat ik met meerdere DMX drivers in één kast zit, had ik wat issues met drivers in een keten die als ze geen spanning ontvangen, ook het DMX signaal niet meer doorgeven. Andere daarentegen (goedkopere modellen) gaven juist wél DMX door als ze uit staan. Heb de contacten eens doorgemeten, en het lijkt er op dat de goedkopere varianten gewoon de DMX input & output hebben doorverbonden.
Heb dus eens een rewire gedaan op de rijgklemmen, en alles gewoon zonder splitter als ster doorverbonden, en het werkt als een zonnetje? Een aantal sets DMX drivers zitten 8 en 20 meter verderop, en zijn aangesloten met F/UTP van een redelijke aderdikte.
Ik dacht dat deze setup niet zou moeten werken, maar ik heb de minste issues sinds tijden met deze topologie. Zie ik wat over het hoofd? Of werkt dit omdat ik alles hoofdzakelijk gecentraliseerd heb staan?
Dmx is qua fysiek protocol grotendeels gelijk aan rs-485. Voor rs-485 wordt een stertopologie niet aangeraden, maar het is wel mogelijk. Er is geen maximale lengte van een stub gedefinieerd. Ik kan er wel dit over vinden:tss68nl schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 02:19:
Heeft iemand wat meer ervaring met DMX netwerken en de topologie daarvan? Ik heb eens zitten speuren en hoewel iedereen zegt dat het beter is om ketens van apparaten te maken, óf splitters te gebruiken om een ster-topologie te kunnen hanteren, kan ik nergens vinden dat je niet zonder splitter een ster *mag* aanleggen.
Sterker nog, omdat ik met meerdere DMX drivers in één kast zit, had ik wat issues met drivers in een keten die als ze geen spanning ontvangen, ook het DMX signaal niet meer doorgeven. Andere daarentegen (goedkopere modellen) gaven juist wél DMX door als ze uit staan. Heb de contacten eens doorgemeten, en het lijkt er op dat de goedkopere varianten gewoon de DMX input & output hebben doorverbonden.![]()
en uit http://www.sealevel.com/s...-and-RS-485-Networks.htmlA general rule is that stubs should be less than 1⁄3 of the transition time. Therefore, slowing the transition time can extend the practical stub length.
Ik lees ook elders dat er korte stubs van een meter in de praktijk worden gebruikt. Voor in de verdeelkast is er dus wel een grote kans dat je er mee weg komt.Most practical buses include "stubs" that connect equipment off the "main bus." According to a Texas Instruments Application Report, "...the electrical length of a stub should be shorter than 1/10th of the driver output rise time." The following equation gives you the variables and values for a L19954 Series cable from Automation Direct (www.AutomationDirect.com). This cable has a signal velocity of 0.662 times the speed of light, and an impedance of 120 ohms. A Texas Instruments SN65HVD12 bus driver, for example, has a 100 nsec rise time at a transmission speed of 1 Mbit/sec.toon volledige bericht
Image: Lstub Formula
Lstub = stub length in feet
tr = driver rise rime in nsec (10% to 90%)
v = wire signal velocity as a fraction of c
c = speed of light in ft/sec (982 x 106)
Image: Lstub Formula 2
So in this case, a stub from the main bus can have a length of 6.5 feet or 2 meters.
Ik ben al een tijdje bezig me in te lezen in de wondere wereld van domotica en DMX en zou graag jullie advies willen. Rond november hopen we onze nieuwe woning gereed te hebben en hierin wil ik graag een Loxone systeem gaan installeren (bedankt Femme voor je uitgebreide artikel over Loxone!).
Voor de verlichting zit ik ernstig te twijfelen wat met DMX en wat met de Loxone dimmer aan te sturen is. Voor woon- en eetkamer wil ik graag dubbele AR111 spots (of vergelijkbaar!) in het plafond wegwerken, zoals
deze
Als lichtbron hiervoor denk ik aan een LED met dimtone of iets dergelijks, dit effect bij dimmen spreekt me erg aan. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit zouden doen: zelf een powerled met heatsink in de armatuur plaatsen en dit aansluiten op een EldoLED driver en via DMX aansturen? Of een 12Volt AR111 ledspot plaatsen met daarachter een trafo en dat aansluiten op de Loxone dimmer? Of juist iets heel anders?
Ditzelfde dilemma heb ik ook voor kleinere inbouwspots (50mm GU10 of vergelijkbaar voor een armatuur zoals deze): via Loxone dimmer of op een andere manier?
Hoor graag jullie ervaringen en gedachten hierover!
Voor de verlichting zit ik ernstig te twijfelen wat met DMX en wat met de Loxone dimmer aan te sturen is. Voor woon- en eetkamer wil ik graag dubbele AR111 spots (of vergelijkbaar!) in het plafond wegwerken, zoals
deze
Als lichtbron hiervoor denk ik aan een LED met dimtone of iets dergelijks, dit effect bij dimmen spreekt me erg aan. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit zouden doen: zelf een powerled met heatsink in de armatuur plaatsen en dit aansluiten op een EldoLED driver en via DMX aansturen? Of een 12Volt AR111 ledspot plaatsen met daarachter een trafo en dat aansluiten op de Loxone dimmer? Of juist iets heel anders?
Ditzelfde dilemma heb ik ook voor kleinere inbouwspots (50mm GU10 of vergelijkbaar voor een armatuur zoals deze): via Loxone dimmer of op een andere manier?
Hoor graag jullie ervaringen en gedachten hierover!
Als je LED wil gaan gebruiken; DMX.
Een LED (gelijkspanning, laag voltage) aansturen door met de 230V wisselspanning te rommelen vind ik erg onlogisch en is ook niet heel efficient. Daarnaast is de Loxone dimmer ook behoorlijk aan de prijs.
Mijn plan is iig om alleen DMX (of misschien Dali) te gebruiken met fatsoenlijke drivers. Er komt nergens verlichting direct aan 230V te hangen.
Een LED (gelijkspanning, laag voltage) aansturen door met de 230V wisselspanning te rommelen vind ik erg onlogisch en is ook niet heel efficient. Daarnaast is de Loxone dimmer ook behoorlijk aan de prijs.
Mijn plan is iig om alleen DMX (of misschien Dali) te gebruiken met fatsoenlijke drivers. Er komt nergens verlichting direct aan 230V te hangen.
Ik gebruik DMX in het hele huis, mede vanwege de besturing met computer maar vooral dat je zo 30 kanalen kan aansturen voor 25 - 35 €.
Qua besturing had ik het volgende toen bedacht en wilde ik dit oplossen door een zelfbouw besturing met arduino welke ik had geprobeerd en via een http command aan wilde sturen.
Maar met in de gedachten als ik ooit mijn huis wil verkopen het toch wel uit het doosje moet kunnen werken zonder een computer erbij te moeten gebruiken want zeg nou zelf wie zit er te wachten op een domotica systeem welke niet "te koop" is in de winkel zonder echte gebruiksaanwijzing.
Ben toen op de Stick DE3 gekomen, deze kan je aansturen door middel van een wand controller, kan 2 dmx universes aansturen.

De controller zelf kan 8 dry contacts accepteren, dus elke kamer een push knop welke een scene kan starten in de betreffende ruimte, mochten deze 8 niet voldoende zijn kan je er dacht ik tot 256 uitbreiden doormiddel van wat combinaties.
Aansturen door telefoon met verschillende apps die zelf indeelbaar zijn, tablet natuurlijk ook.
Via serieel, via infrarood , en ik stuur hem via een serial2IP plugin aan als het systeem draait onder Homeseer.
Ook heb ik in de verschillende ruimtes bedrading liggen voor de "dry contacts" mocht de domotica server eruit liggen kan je met een graai naar de knop toch het licht aan krijgen.
Dan kom je gelijk terug op het verkopen van je huis, dat het toch zonder systeem blijft draaien.
Enige is dat je een beste kast krijgt of je gaat met delen werken, daar bedoel ik mee elke ruimte verschillende dimmers leggen.

Ik heb het zo gemaakt dat ik mocht er geen net spanning ooit zijn, knoppen kan omhalen om elke strip of spot handmatig aan te zetten dus 1 centrale voedingsbron.
(plaatje zal ik aanpassen maar tijd voor bed nu
)
Qua besturing had ik het volgende toen bedacht en wilde ik dit oplossen door een zelfbouw besturing met arduino welke ik had geprobeerd en via een http command aan wilde sturen.
Maar met in de gedachten als ik ooit mijn huis wil verkopen het toch wel uit het doosje moet kunnen werken zonder een computer erbij te moeten gebruiken want zeg nou zelf wie zit er te wachten op een domotica systeem welke niet "te koop" is in de winkel zonder echte gebruiksaanwijzing.
Ben toen op de Stick DE3 gekomen, deze kan je aansturen door middel van een wand controller, kan 2 dmx universes aansturen.

De controller zelf kan 8 dry contacts accepteren, dus elke kamer een push knop welke een scene kan starten in de betreffende ruimte, mochten deze 8 niet voldoende zijn kan je er dacht ik tot 256 uitbreiden doormiddel van wat combinaties.
Aansturen door telefoon met verschillende apps die zelf indeelbaar zijn, tablet natuurlijk ook.
Via serieel, via infrarood , en ik stuur hem via een serial2IP plugin aan als het systeem draait onder Homeseer.
Ook heb ik in de verschillende ruimtes bedrading liggen voor de "dry contacts" mocht de domotica server eruit liggen kan je met een graai naar de knop toch het licht aan krijgen.
Dan kom je gelijk terug op het verkopen van je huis, dat het toch zonder systeem blijft draaien.
Enige is dat je een beste kast krijgt of je gaat met delen werken, daar bedoel ik mee elke ruimte verschillende dimmers leggen.

Ik heb het zo gemaakt dat ik mocht er geen net spanning ooit zijn, knoppen kan omhalen om elke strip of spot handmatig aan te zetten dus 1 centrale voedingsbron.
(plaatje zal ik aanpassen maar tijd voor bed nu

[ Voor 3% gewijzigd door vincenttor op 02-05-2017 23:44 ]
Dat ziet er gaaf uit! Ik vind het spul van Nicolaudie er mooi zien. Bevalt het een beetje? en stuur je de RGB kanalen 8 bit of 16 bit aan? ben wel benieuwd naar de ervaringen. En behalve de enorme bedrading lijkt me het inrichten van de scenes relatief simpel.
DMX en 230V staan los van elkaar. Je kunt je verlichting niet voeden over DMX. Je voeding wordt geregeld door een DMX signaal, je verlichting zal dus via een andere bron z'n spanning moeten krijgen. Of dit nou 230V of 12V is maakt niet zo bijster veel uit. Het hangt af van je armatuur die je gebruikt. Heb je bijvoorbeeld een Showtec Compact Par dan heeft die een 230V aansluiting. Gebruik je een LED-strip dan heeft die een aparte voeding nodig (lage spanning, hoge stroom).bartvb schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:38:
Het instellen van scenes is redelijk simpel, en tot nu toe bevalt het me.ranjo schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 21:08:
Dat ziet er gaaf uit! Ik vind het spul van Nicolaudie er mooi zien. Bevalt het een beetje? en stuur je de RGB kanalen 8 bit of 16 bit aan? ben wel benieuwd naar de ervaringen. En behalve de enorme bedrading lijkt me het inrichten van de scenes relatief simpel.
Ik heb nog geen domotica server draaien dus het is echt alleen de controller welke redelijk vlekkeloos werkt.
Het enige "probleem" wat ik had is toen ik de controller gebruikt had gekocht is dat ik een oudere versie te pakken had.
Deze was in mijn geval veel te gevoelig ( hier bedoel ik het touch gedeelte mee) en na contact en wat testen mocht ik hem opsturen en inruilen voor een nieuw model voor 90 € bij te betalen welke geen bugs zoals deze meer zou hebben.
Ook gelijk voor het witte model gegaan zodat het wat beter bij het huis past qua kleuren.
Stuur ze 8 bit aan overigens.
Wat meer een ergernis was, dat is dat ik ergens in het aansluiten een draadje waarschijnlijk gewisseld heb en dus alle documentatie van de 350 kanalen of iets in die richting totaal niet meer overeen komt.
En ik 1 voor 1 de kanalen open ben gaan zetten om te zien wat waar in huis ging branden.
@sypie; weet ik, was vooral een reactie op het Loxone Dimmer vraag 
Iemand eigenlijk een idee van het stand-by verbruik van DMX drivers? DMX is leuk omdat het door vrijwel alles dat iets met lichtsturing wordt, wordt ondersteund. En er zijn met DMX weinig compatibiliteitsproblemen. Maar in de basis is het een behoorlijk inefficient protocol dat tig keer per seconde de status van alle kanalen de lijn op gooit. Een driver kan dus nooit echt in een slaapstand gaan lijkt me.
Dali doet dat een stuk slimmer, hier is er pas een commando bij een verandering van status. En in een woning verandert er 99.99% van de tijd helemaal niets, dan is DMX op het eerste oog een slechtere match dan Dali als je naar efficiency kijkt lijkt me?
Iemand eigenlijk een idee van het stand-by verbruik van DMX drivers? DMX is leuk omdat het door vrijwel alles dat iets met lichtsturing wordt, wordt ondersteund. En er zijn met DMX weinig compatibiliteitsproblemen. Maar in de basis is het een behoorlijk inefficient protocol dat tig keer per seconde de status van alle kanalen de lijn op gooit. Een driver kan dus nooit echt in een slaapstand gaan lijkt me.
Dali doet dat een stuk slimmer, hier is er pas een commando bij een verandering van status. En in een woning verandert er 99.99% van de tijd helemaal niets, dan is DMX op het eerste oog een slechtere match dan Dali als je naar efficiency kijkt lijkt me?
Daarom schakel ik de drivers uit als er in geen enkele ruimte verlichting ingeschakeld is waarvoor de betreffende driver nodig is.
Dat is dan wel weer het voordeel van DMX. Als de driver weer spanning heeft dan krijgt deze binnen de kortste keren te horen wat er van hem wordt verwacht. Bij Dali zou je dan moeten zorgen dat je bij een actie die een lamp aanschakelt eerst de driver inschakelt, even wachten en dan pas het 'aan' commando op de bus zetten. Op zich geen rocket science maar wel meer gedoe/onoverzichtelijker.
Maar hieruit begrijp ik dat het standby gebruik voldoende is om het de moeite te maken ze apart af te schakelen?
Maar hieruit begrijp ik dat het standby gebruik voldoende is om het de moeite te maken ze apart af te schakelen?
Ik heb het nooit gemeten wat het verbruik is maar op een beetje controller zit inderdaad een relais aansluiting welke delen van de units uitschakelt.
Het inschakelen na een command te hebben is niet eens merkbaar dat de controller volledig uit is geweest.
Het inschakelen na een command te hebben is niet eens merkbaar dat de controller volledig uit is geweest.
Het lijkt me een gaaf idee om het licht aan te gaan sturen met DMX. En de komende tijd moet ik een keus gaan maken of ik dit daadwerkelijk wil gaan doen. Eind juni krijgen we namelijk de sleutel van onze gekochte woning. De begane grond zal in zijn geheel opnieuw gestuct gaan worden, dé kans om na te denken over de aansluitpunten. En zeker als ik DMX zou willen gaan gebruiken in plaats van bijvoorbeeld z-wave, zal ik toch moeten zorgen dat de plekken van verlichting een rechtstreekse buis hebben naar een centraal verdeelpunt.
Wat betreft het aansturen van led verlichting zijn de Eldoled drivers natuurlijk ideaal. Maar ik zie ook chinese alternatieven zoals: http://ledsee.com/index.p...urrent-0-35-0-7-1a-detail (Constant current en "Grayscale 14bits resolution with adaptive pulse density modulation"
).
Qua aansturing lijken me de Sticks van Nicolaudie wel erg makkelijk, maar openhab lijkt me ook nog wel handig.
Wat ik me bij @Femme wel afvraag hoe de Scenes bij Ip symcom zijn ingericht. Zijn alle fades en overgangen "ingesteld", of zijn deze echt geprogrammeerd? Bij de Nicolaudie Sticks kunnen alle fades met een grafisch programma worden ingesteld in een soort van timelines. Lijkt me wel lekker makkelijk.
Ik denk dat ik sowieso maar gewoon een simpel DMX dimmertje ga bestellen, met CV besturing en daar een led strip mee aanstuur. Dan kan ik kijken hoe makkelijk dit te regelen is met bijvoorbeeld openhab.
Wat leds betreft, ligt het aan mij of is het aanbod in CC leds minimaal? En als ik al CC leds vind, hebben deze er al snel een driver bij zitten.
Wat betreft het aansturen van led verlichting zijn de Eldoled drivers natuurlijk ideaal. Maar ik zie ook chinese alternatieven zoals: http://ledsee.com/index.p...urrent-0-35-0-7-1a-detail (Constant current en "Grayscale 14bits resolution with adaptive pulse density modulation"
Qua aansturing lijken me de Sticks van Nicolaudie wel erg makkelijk, maar openhab lijkt me ook nog wel handig.
Wat ik me bij @Femme wel afvraag hoe de Scenes bij Ip symcom zijn ingericht. Zijn alle fades en overgangen "ingesteld", of zijn deze echt geprogrammeerd? Bij de Nicolaudie Sticks kunnen alle fades met een grafisch programma worden ingesteld in een soort van timelines. Lijkt me wel lekker makkelijk.
Ik denk dat ik sowieso maar gewoon een simpel DMX dimmertje ga bestellen, met CV besturing en daar een led strip mee aanstuur. Dan kan ik kijken hoe makkelijk dit te regelen is met bijvoorbeeld openhab.
Wat leds betreft, ligt het aan mij of is het aanbod in CC leds minimaal? En als ik al CC leds vind, hebben deze er al snel een driver bij zitten.
Ik wil DMX gaan opnemen in mijn domotica setup en hiervoor is het nog niet duidelijk als ik de aansturing doe via een seriele klem op mijn wago plc of als ik iets naast mijn setup zet die artnet aanstuurt via ethernet.
Ik heb de indruk dat een artnet interface over ethernet goedkoper (bv deze: https://www.thomann.de/gb..._artnet_dmx_converter.htm) is dan het via mijn PLC te gaan aansturen. Daarnaast weet ik niet of ik dan via modbus mijn artnet kan aansturen.
Klopt het dan dat ik met 1 controller alle dmx drivers kan aansturen?
Ik heb de indruk dat een artnet interface over ethernet goedkoper (bv deze: https://www.thomann.de/gb..._artnet_dmx_converter.htm) is dan het via mijn PLC te gaan aansturen. Daarnaast weet ik niet of ik dan via modbus mijn artnet kan aansturen.
Klopt het dan dat ik met 1 controller alle dmx drivers kan aansturen?
Ja in principe wel en anders moet je met een extra universe gaan werken. Dmx gast tot 512 kanalen, meer nodig dan raak je aan een extra universe.
Maar 512 lampen in huis als voorbeeld. Mwa dat is niet heel gebruikelijk.
Al nemen rgb strips al 3 kanalen in.
Ok, dan koop ik deze en ga ermee aan de slag. Thanks!vincenttor schreef op zondag 18 juni 2017 @ 00:35:
Ja in principe wel en anders moet je met een extra universe gaan werken. Dmx gast tot 512 kanalen, meer nodig dan raak je aan een extra universe.
Het viel me op dat er een nieuwe zwarte versie van de dmx302 is.
http://imgur.com/a/qV3Vj
Iemand deze al getest? Heb nog niet veel info kunnen vinden over de verschillen met de oude witte versie.
Iemand deze al getest? Heb nog niet veel info kunnen vinden over de verschillen met de oude witte versie.
Heeft iemand ervaring met dit soort 2216 ledjes op een strip (en dan in combinatie met goede voedingen en DMX drivers)? De website heeft het over CRI>90 en de temperatuur lijkt me ook redelijk.
De bedoeling is om dit (misschien) als trapverlichting te gaan toepassen
.
De bedoeling is om dit (misschien) als trapverlichting te gaan toepassen
[ Voor 7% gewijzigd door Dennis op 31-07-2017 22:26 ]
Afgelopen weekend besteld. Hopelijk snel binnen. Ik ga deze gebruiken/testen in een Loxone installatie/omgeving. Zodra ik wat heb getest zal ik het hier laten weten.rednaxela84 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:26:
Het viel me op dat er een nieuwe zwarte versie van de dmx302 is.
Iemand al ervaring met onderstaande rakkers?
Geen ervaring mee, maar die laatste lijkt goedkoper per DMX Channel dan de DMX302... keuzes... keuzes...Mr.Luigi schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:17:
[...]
Iemand al ervaring met onderstaande rakkers?
Zijn er GOT'ers die ervaring hebben met chinese artnet interfaces? op de "beroemde" blogpost van Femme staat een "freestyler" dmx interface die voor niet al te veel te vinden is. Ik lees op de reviews echter dat deze een vast ip adres hebben (op het doosje staat 2.0.0.1). Is deze eventueel toch aan te passen?
Heb ik het goed voor dat je met die laatste 2-kanaals onder andere GU10 230V LED's met ingebouwde CV-driver kan dimmen (zonder flikkeren) in samenwerking met Loxone+DMX?Afgelopen weekend besteld. Hopelijk snel binnen. Ik ga deze gebruiken/testen in een Loxone installatie/omgeving. Zodra ik wat heb getest zal ik het hier laten weten.
Zo ja, daar ben ik al even naar op zoek en zou je me enorm vooruit helpen
Heeft iemand ervaring met combi KNX, DMX en tunable white?
Ik kijk naar een alternatief voor DALI om 20 ledstrips individueel te besturen met tunable white leds, twee wit tinten dus per strip. Met de dali interface van Jung kan dat maar heeft iemand dit ook voor elkaar gekregen via DMX. Ik wil dus het knopje voor CCT op de MDT glassensor gebruiken om de lichttemperatuur te regelen.
Ik kijk naar een alternatief voor DALI om 20 ledstrips individueel te besturen met tunable white leds, twee wit tinten dus per strip. Met de dali interface van Jung kan dat maar heeft iemand dit ook voor elkaar gekregen via DMX. Ik wil dus het knopje voor CCT op de MDT glassensor gebruiken om de lichttemperatuur te regelen.
Zwarte versie van DMX302 via Aliexpress is binnen en werkt prima icm een Loxone DMX extensie.
De 2 Channel 100-240VAC DMX Triac is hier inmiddels ook binnen en werkt icm Loxone en de Loxone DMX extensie hetzelfde als de zwarte DMX302 (behalve dat het 2 kanalen zijn ipv 3 bij de zwarte DMX302)HiBe schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:17:
Zwarte versie van DMX302 via Aliexpress is binnen en werkt prima icm een Loxone DMX extensie.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Luigi op 19-09-2017 07:58 ]
Heeft iemand van jullie ervaring met het aansturen van een EldoLed Lineardrive met ArtNet op een ESP8266? Ik krijg de driver niet aan de praat en ben door mijn debug opties heen.
Ik heb een RGB led strip aangesloten op een Lineardrive. Als ik de lineardrive zelf een show of zijn test laat uitvoeren dan werkt de led strip. Alle kleuren komen voorbij. De strip is dus goed aangesloten en werkt.
Op een ESP8226 heb ik een MAX485 aangesloten voor de seriele verbinding. Op de ESP8226 (Wemos D1) staat deze firmware die Artnet omzet in een DMX signaal over de MAX485.
Output A van de MAX485 zit op DMX in op de Lineardrive aangesloten, Output B op DMX - en DMX Shield is verbonden met GND van de ESP8266.
Ik laat Openhab de Artnet bridge aansturen. Universe is 0, de lineardrive staat op channel 1 ingesteld. Hieronder de Openhab configuratie waarin ik een rgb dimmer definieer met channel 1 t/m 3 via de Artnet bridge.
Openhab zit de Artnet bridge op de ESP8226. Zet ik die uit dan gaat de status in Openhab naar offline, zet ik hem weer aan dan gaat hij naar Online. Hang ik de ESP8266 aan de serial monitor van de Arduino IDE dan komen er ook status berichten langs dat er berichten binnen komen.
Ik heb de output van de MAX485 aan een Raspberry PI (met RS485 shield) gehangen en met screen gekeken of er data binnen komt en dat komt er.
De Lineardrive heb ik echter niets op kunnen ontdekken om te controleren of er een DMX signaal binnen komt en of deze klopt. Ik denk dat er iets mis gaat in de commando's die gestuurd worden maar wat?
In de instellingen van de Artnet software op de ESP8266 kan ik nog een Net en Subnet instellen. Die staan nu beiden op 0. Lijkt mij voor de aansturing van de bridge en niet de Lineardrive.
Edit: het zit in de aansturing uit OpenHAB. Als ik Lightkey gebruik op mijn mac dan werkt het.
Ik heb een RGB led strip aangesloten op een Lineardrive. Als ik de lineardrive zelf een show of zijn test laat uitvoeren dan werkt de led strip. Alle kleuren komen voorbij. De strip is dus goed aangesloten en werkt.
Op een ESP8226 heb ik een MAX485 aangesloten voor de seriele verbinding. Op de ESP8226 (Wemos D1) staat deze firmware die Artnet omzet in een DMX signaal over de MAX485.
Output A van de MAX485 zit op DMX in op de Lineardrive aangesloten, Output B op DMX - en DMX Shield is verbonden met GND van de ESP8266.
Ik laat Openhab de Artnet bridge aansturen. Universe is 0, de lineardrive staat op channel 1 ingesteld. Hieronder de Openhab configuratie waarin ik een rgb dimmer definieer met channel 1 t/m 3 via de Artnet bridge.
code:
1
2
3
| Bridge dmx:artnet-bridge:keuken-bridge [ mode="unicast", address="192.168.1.14", universe=0] { dimmer lamp_keuken_color [dmxid="1/3", fade=1000, turnonvalue="230"] } |
Openhab zit de Artnet bridge op de ESP8226. Zet ik die uit dan gaat de status in Openhab naar offline, zet ik hem weer aan dan gaat hij naar Online. Hang ik de ESP8266 aan de serial monitor van de Arduino IDE dan komen er ook status berichten langs dat er berichten binnen komen.
Ik heb de output van de MAX485 aan een Raspberry PI (met RS485 shield) gehangen en met screen gekeken of er data binnen komt en dat komt er.
De Lineardrive heb ik echter niets op kunnen ontdekken om te controleren of er een DMX signaal binnen komt en of deze klopt. Ik denk dat er iets mis gaat in de commando's die gestuurd worden maar wat?
In de instellingen van de Artnet software op de ESP8266 kan ik nog een Net en Subnet instellen. Die staan nu beiden op 0. Lijkt mij voor de aansturing van de bridge en niet de Lineardrive.
Edit: het zit in de aansturing uit OpenHAB. Als ik Lightkey gebruik op mijn mac dan werkt het.
Ik zoek een led driver (dmx) die 4 van deze led modules in serie kan aansturen: https://www.dmlights.be/a...0ma_640lm_2700k_alu~0QJM5
Kan dat met een eldoled powerdrive180d of is de forward voltage van deze 4 modules in serie te hoog?
Kan dat met een eldoled powerdrive180d of is de forward voltage van deze 4 modules in serie te hoog?
De forward voltage is inderdaad een probleem. Een PowerDrive 180D op een 24V voeding doet een spanning van maximaal ~23V en op een 32V voeding maximaal ~31V. De leds hebben een doorlaatspanning van 17,8V. Achter een 32V voeding zou je er twee in serie kunnen zetten en nog wel een redelijk optimale lichtopbrengst kunnen krijgen.rednaxela84 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 17:35:
Ik zoek een led driver (dmx) die 4 van deze led modules in serie kan aansturen: https://www.dmlights.be/a...0ma_640lm_2700k_alu~0QJM5
Je kunt er wel sowieso vier parallel aansluiten per kanaal.
Ik dacht dat parallel aansluiten niet goed is voor CC leds?Femme schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 17:44:
[...]
Je kunt er wel sowieso vier parallel aansluiten per kanaal.
https://www.dmlights.be/meanwell_mw_lcm_60~06B9I
Deze Mean Well LCM-60 lijkt me dan wel ok? Dan moet ik alleen nog een dmx naar 0-10v oplossing zoeken.
Daarvoor lijkt de DMX 303 interresant, heb goede ervaring met de DMX302 dimmers.
https://nl.aliexpress.com...gnal-for/32729448000.html
Anoniem: 967059
Voor de aansturing van stukken RGBW ledstrip van 10 meter via DMX, ben ik na lang zoeken deze controller en voeding tegengekomen. Is dit wat? Wat is het verschil met de véél duurdere powerdrive? In totaal zal het gaan om zo'n 8 van dit soort setjes, te monteren in een DIN rail kast.
Voeding:
https://nl.aliexpress.com...b9-49f5-93e3-f3ae864995af
Controller:
https://nl.aliexpress.com...0z.search0104.8.28.13VvjP
Ledstrip:
https://www.ledstripkonin...met-360-leds-losse-strip/
De afstand van de kast tot aan de strips is ca 15 meter. Volstaat dan 5x 1.5mm2 kabel? Iemand nog een tip hoe deze (dikke / stugge) kabel vast te zetten op de strip?
Voeding:
Controller:
Ledstrip:
De afstand van de kast tot aan de strips is ca 15 meter. Volstaat dan 5x 1.5mm2 kabel? Iemand nog een tip hoe deze (dikke / stugge) kabel vast te zetten op de strip?
Dat is een misverstand. De leds zelf vinden het geen probleem, de risico's zitten in de uitzonderingssituaties:rednaxela84 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:04:
Ik dacht dat parallel aansluiten niet goed is voor CC leds?
- Iedere led (ook van hetzelfde type) heeft een andere spanning nodig om de nominale stroom te halen. Omdat de spanning op alle parallel geschakelde leds hetzelfde is, heb je een risico dat ze niet allemaal even fel branden. Je kan dit balanceren met kleine weerstanden, óf al je spots even doormeten en groeperen op mA. Kwestie van meten, of geluk hebben.
- Als je 2 leds parallel aansluit van bijvoorbeeld 250mA per stuk, dan stel je de driver in op 500mA. Gaat nu één spot kapot, of raakt er een draadje los.... dan klapt de andere spot ook omdat hij direct 2x zijn nominale vermogen voor zijn kiezen krijgt. Dat risico is bij 4 spots parallel al een stuk minder. Immers, als er één klapt, dan krijgen de andere spots maar 33% extra vermogen voor hun kiezen. Dat trekken ze wel een tijdje.
Ik zou als je dan toch VD draad gebruikt, 4x1.5 + 1x2.5mm2 of zelfs 4mm2 leggen. Het is leuk dat je heen per strip één draad hebt, maar de retour moet de stroom van alle 4 de strips samen verwerken, en dat is nogal wat.Anoniem: 967059 schreef op zondag 5 november 2017 @ 00:41:
Voor de aansturing van stukken RGBW ledstrip van 10 meter via DMX, ben ik na lang zoeken deze controller en voeding tegengekomen. Is dit wat? Wat is het verschil met de véél duurdere powerdrive? In totaal zal het gaan om zo'n 8 van dit soort setjes, te monteren in een DIN rail kast.
Voeding:
Controller:
Ledstrip:
De afstand van de kast tot aan de strips is ca 15 meter. Volstaat dan 5x 1.5mm2 kabel?
Je strip is 16,8W gecombineerd per meter. Dat is 700mA per meter. Tien meter strip geeft 7A aan retourstroom. Dat is significant. Over 15 meter afstand mag het op zich, je mag qua warmteontwikkeling 8.5A trekken over 5 1.5mm2 draden in één buis. De volgende afweging is hoeveel spanning je kwijt wil raken over afstand. Je 1.5mm2 draad heeft bij 7A een spanningsval van 2.4V, een 2.5mm2 draad 1.4V. Omdat je met constante spanning werkt in je meterkast, zal de spanningsval er toe leiden dat de strips niet op vol vermogen kunnen branden. Als dat geen probleem is, dan is 1.5mm2 dus prima.
De voeding ziet er uit als een remake van de meanwell DRP-240-24. Ik zou altijd de voeding van MeanWell kopen, ipv een of ander onbekend merk. Ook meanwell komt uit china, maar wordt zeer veel gebruikt in NL. Als dat troep zou zijn, zouden we het al lang weten: https://www.meanwell-web....3n2gwtEAAYASAAEgLr4PD_BwE. Daarnaast, zijn die voedingen vaak niet stabiel genoeg voor led voeding. Daar zijn weer andere series voor.
Anyway, een dergelijke voeding is zó groot. Moet dat wel in een DIN rail kast? Volgens mij is dat zeer onhandig. Ze zijn iig zo groot dat geen enkele behuizingkap er meer op past. Daarnaast zit je met belachelijk veel warmte in je kast. Dit soort voedingen worden gebruikt in industriële kasten (met een oppervlak van een paar vierkante meter). Thuis wat led strip ophangen? Ik zou zelf voor dit model gaan als je 240W nodig hebt: https://www.meanwell-web....a%2f240%2f%23hlg-240h-24a . Dat is meteen ook een LED voeding, dus zeer stabiel.
Hang ze wel op spacers een paar cm van de muur....dat koelt beter.
Je komt per 10m op 168W uit. Dan zou je dus met 185W per driver toe moeten kunnen. Dus deze is dan weer een tientje per stuk goedkoper: MW-185
En wat je ook kan doen: combineer twee of meer drivers dusdanig, dat ze nooit allemaal tegelijk aan zullen staan. Op deze voeding hang je makkelijk 2-3 drivers: MW-320.
Maar je kan ook een 600W driver hangen....je snapt hem al: hangt allemaal af van wat je maximaal tegelijk aan vermogen denkt te gebruiken. MW-600
Het enige nadeel van een grotere voeding is, dat hij bij lagere belasting ook minder efficiënt is, of eigenlijk, een flink verbruik heeft als hij aan staat maar er geen vermogen wordt verbruikt. Bij de 240W varianten kom ik op zo'n 18W uit idle vermogen. Maar goed, 10 voedingen die allemaal maar 20W gemiddeld leveren en 168W piek moeten kunnen leveren, verbruiken gezamenlijk ook nogal wat....
Met een hevelklem, en je pakt 0.8mm2 draadjes om aan de led strip te solderen. Een kort stukje maakt niet zoveel uit. Op een 0.8 mag je nét 7A trekken.Iemand nog een tip hoe deze (dikke / stugge) kabel vast te zetten op de strip?
Overigens kan het zijn dat je ledstrip over 10 meter minder fel wordt. Wat je het beste doet is 5x0.8 of 5x1.5 naar het andere uiteinde van de strip leggen, en van twee kanten voeden. Op die manier belast je de strip minder (maximale stroom door pcb is gehalveerd). Scheelt in de hitte en geeft een egaal lichtbeeld. Het is niet altijd nodig, maar ik doe het altijd uit voorzorg over meer dan 5m.
Je kan overigens als alternatief ook de voeding in het midden van de 10m solderen. Of naar het midden van twee 5m secties. Dat laatste is het allerbeste.
Ik ben wel nieuwsgierig: begrijp ik nu goed dat je 1680 Watt aan RGB verlichting in je huis gaat leggen?
Iemand ervaring met de Artnet controller van dmxking
http://www.dmxking.com/artnetsacn/edmx4-pro-din
De prijs, en dat het 4 outputs heeft lijkt me wel wat.
http://www.dmxking.com/artnetsacn/edmx4-pro-din
De prijs, en dat het 4 outputs heeft lijkt me wel wat.
Beetje late reactie maar hier een aantal erg positieve ervaringen met DMXking:
https://groups.google.com...glish/dmxking%7Csort:date
Iemand ervaring met LTech? Lijkt erg chinees maar leuke specs voor weinig geld. Deze:
http://www.ltechonline.co...-CV-type/LT-932-OLED.html
32 kanalen, totaal 2300W, verschillende dimming curves.
En dat voor net iets meer dan €300,-
Ze hebben ook constant current apparaten.
https://groups.google.com...glish/dmxking%7Csort:date
Iemand ervaring met LTech? Lijkt erg chinees maar leuke specs voor weinig geld. Deze:
Ze hebben ook constant current apparaten.
Ze hebben ook constant current apparaten.[/quote]
Ziet er goed uit. Qua form factor is dat apparaat makkelijk om mee te werken dan losse 4-kanaals EldoLed-drivers die in het geval van de constant current versies eigenlijk ook nog op een heatsink gemonteerd moeten worden. Minder dmx-kabel om aan te sluiten, makkelijke terminals om mee te werken.
De LT-880-350 constant current driver doet helaas maar 350mA stroomsterkte per kanaal, dus parallel aansluiten van led op hetzelfde kanaal kan niet (veel leds zijn 350mA). Je hebt wel vier keer zoveel kanalen voor dezelfde prijs als bij EldoLed.
Ze hebben ook constant current apparaten.[/quote]
Ziet er goed uit. Qua form factor is dat apparaat makkelijk om mee te werken dan losse 4-kanaals EldoLed-drivers die in het geval van de constant current versies eigenlijk ook nog op een heatsink gemonteerd moeten worden. Minder dmx-kabel om aan te sluiten, makkelijke terminals om mee te werken.
De LT-880-350 constant current driver doet helaas maar 350mA stroomsterkte per kanaal, dus parallel aansluiten van led op hetzelfde kanaal kan niet (veel leds zijn 350mA). Je hebt wel vier keer zoveel kanalen voor dezelfde prijs als bij EldoLed.
Dag iedereen,
ookal is dit een vraagje die meer gericht is naar @Femme :
Ik lees dat je +- 25 drives hebt verdeeld in 6 groepen met hun eigen voeding (240W).
en dat je dus de drive/voedingen inschakelt naargelang de verlichting die je nodig hebt.
Is het naar stroomverbruik van de voedingen niet interessanter om met zo weinig mogelijk hele zware voedingen te werken? en de opslitsing tussen uw groepen na de voeding te doen?
Ik lees dat je +- 25 drives hebt verdeeld in 6 groepen met hun eigen voeding (240W).
en dat je dus de drive/voedingen inschakelt naargelang de verlichting die je nodig hebt.
Is het naar stroomverbruik van de voedingen niet interessanter om met zo weinig mogelijk hele zware voedingen te werken? en de opslitsing tussen uw groepen na de voeding te doen?
Ik heb gekozen voor meerdere kleinere voedingen omdat de passief gekoelde HLG-serie van Meanwell destijds niet verder ging dan een vermogen van 320 Watt. Tegenwoordig zijn er ook 480W en 600W modellen.thomke schreef op maandag 23 juli 2018 @ 16:53:
Dag iedereen,
Een nadeel van één grote voeding is dat de efficiency mogelijk wat lager is. De efficiency van het 600W model is constant 96 procent op een belasting van 50 tot 100 procent. Bij een lagere belasting neemt de efficiency of tot 88 procent bij 10 procent belasting. Als je een grote voeding gebruikt die de verlichting verzorgt voor alle kamers in huis zal de belasting vaak niet optimaal zijn en de efficiency wat lager.
Als je RGBW-verlichting gebruikt kun je voeding overigens flink wat onderdimensioneren ten opzichte van het theoretische verbruik van je drivers als alle kanalen volle bak licht geven. In de praktijk doe je dat namelijk toch niet.
Vreemd.. Ik heb een DMX302 aangesloten (de nieuwe zwarte versie) via een schakeldraad die uitkomt bij de centraaldoos van een eetkamerlamp.. Ik heb daarmee van 1 kanaal dus alleen de fase aansluiting verbonden aan de schakeldraad, en de nul aansluiting van dat ene kanaal niet verbonden. Met het idee dat iedere lamp toch al op dezelfde 0 van deze groep zit.
Helaas gaat de lamp dan niet branden. Als ik de lamp verbind met zowel de fase als de nul aansluiting van het kanaal, werkt de lamp wel. Echter wil ik de eetkamerlamp aansturen en zou ik dus 2 schakeldraden nodig moeten hebben ipv 1.
Weten jullie of er andere (betaalbare) DMX dimmers zijn waarmee ik wél met 1 schakeldraad iets kan dimmen? (Zoals dat bij een "normale" inbouwdimmer ook kan?)
Helaas gaat de lamp dan niet branden. Als ik de lamp verbind met zowel de fase als de nul aansluiting van het kanaal, werkt de lamp wel. Echter wil ik de eetkamerlamp aansturen en zou ik dus 2 schakeldraden nodig moeten hebben ipv 1.
Weten jullie of er andere (betaalbare) DMX dimmers zijn waarmee ik wél met 1 schakeldraad iets kan dimmen? (Zoals dat bij een "normale" inbouwdimmer ook kan?)
het gaat om LED verlichting vermoed ik? kan de driver van uw led lamp hier wel mee overweg? led werkt op DC en niet op AC, wat je hiermee doet is AC gaan dimmen in de hoop dat de driver van uw led lamp (ingebouwd in de lamp?) dit juist interpreteert en zo uw led licht gaat dimmen..ranjo schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:40:
Vreemd.. Ik heb een DMX302 aangesloten (de nieuwe zwarte versie) via een schakeldraad die uitkomt bij de centraaldoos van een eetkamerlamp.. Ik heb daarmee van 1 kanaal dus alleen de fase aansluiting verbonden aan de schakeldraad, en de nul aansluiting van dat ene kanaal niet verbonden. Met het idee dat iedere lamp toch al op dezelfde 0 van deze groep zit.
Het gaat om Philips dimtone lampen. Maar het vreemde is dat de lampen wel goed werken als ik ook de 0 "uitgang" van de dimmer op de lamp aansluit. Het lijkt er dus op dat de dimmer "iets" doet met 0 lijn.thomke schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:44:
[...]
het gaat om LED verlichting vermoed ik? kan de driver van uw led lamp hier wel mee overweg? led werkt op DC en niet op AC, wat je hiermee doet is AC gaan dimmen in de hoop dat de driver van uw led lamp (ingebouwd in de lamp?) dit juist interpreteert en zo uw led licht gaat dimmen..
klopt, de DMX302 heeft per gedimt circuit een eigen fase en een eigen nul nodig. Wel handig om te weten is dat er ook altijd spanning op staat... (kwam de schilder hier ook achterranjo schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:03:
[...]
Het gaat om Philips dimtone lampen. Maar het vreemde is dat de lampen wel goed werken als ik ook de 0 "uitgang" van de dimmer op de lamp aansluit. Het lijkt er dus op dat de dimmer "iets" doet met 0 lijn.
Heeft iemand ervaring of ik de onderstaande artnet - dmx converter via het netwerk (switch / router) met de loxone kan bedienen?
https://nl.aliexpress.com....8148356.3.3aa742bbCMsTw8
https://nl.aliexpress.com....8148356.3.3aa742bbCMsTw8
[ Voor 30% gewijzigd door Felixwouters op 08-10-2018 17:52 ]
Hallo allemaal,
Ik volg dit topic en het smarthome topic al langere tijd en ben enthousiast geworden over het toepassen van DMX als protocol voor lichtsturing.
Ik heb Home Assistant draaien als domoticasysteem en heb een ARTNET > DMX interface aangeschaft (deze) die ook door Femme in een openingspost van doe het zelf domotica genoemd wordt. Samen met een dimmer (deze) werkt dit via de PC prima.
Nu loop ik er alleen tegenaan dat ik de ARTNET node graag wil opnemen in mijn thuisnetwerk. Daartoe heb ik de node aan de router gehangen. Het probleem is alleen dat de node broadcast naar een 2.x.x.x adres (UDP) en dat ik met mijn thuisnetwerk in een 192.168.1.x netwerk zit.
Wat ik ook probeer, ik krijg het niet werkend maar ik vermoed daarnaast ook dat ik iets simpels over het hoofd zie.
. Heeft er iemand toevallig een idee hoe ik dit makkelijk kan oplossen? Alvast bedankt!!
Ik volg dit topic en het smarthome topic al langere tijd en ben enthousiast geworden over het toepassen van DMX als protocol voor lichtsturing.
Ik heb Home Assistant draaien als domoticasysteem en heb een ARTNET > DMX interface aangeschaft (deze) die ook door Femme in een openingspost van doe het zelf domotica genoemd wordt. Samen met een dimmer (deze) werkt dit via de PC prima.
Nu loop ik er alleen tegenaan dat ik de ARTNET node graag wil opnemen in mijn thuisnetwerk. Daartoe heb ik de node aan de router gehangen. Het probleem is alleen dat de node broadcast naar een 2.x.x.x adres (UDP) en dat ik met mijn thuisnetwerk in een 192.168.1.x netwerk zit.
Wat ik ook probeer, ik krijg het niet werkend maar ik vermoed daarnaast ook dat ik iets simpels over het hoofd zie.

Je hebt geprobeerd om een ander ip toe te wijzen via DMX Workshop?:mpdevries84 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:04:
Wat ik ook probeer, ik krijg het niet werkend maar ik vermoed daarnaast ook dat ik iets simpels over het hoofd zie.. Heeft er iemand toevallig een idee hoe ik dit makkelijk kan oplossen? Alvast bedankt!!
https://artisticlicence.com/product/dmx-workshop/
Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb geprobeerd het IP adres te wijzigen. DMX Workshop herkent de node wel (direct aan de PC), ik kan er alleen compleet niets aan wijzigen. Ip staat ook aangeduid als static en zodra ik iets wijzig verschijnt er een nieuwe node met het oude adres.Femme schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:11:
[...]
Je hebt geprobeerd om een ander ip toe te wijzen via DMX Workshop?:
https://artisticlicence.com/product/dmx-workshop/
Iemand misschien nog een andere optie of zit er niets anders op dan een andere ARTNET node aan te schaffen?
[ Voor 46% gewijzigd door mpdevries84 op 22-11-2018 20:30 ]
Ik heb een loxone thuis en wil via een virtuele uitgang de art-net dmx controller aansturen.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4diTOL1D
Iemand enige ervaring hierin? Ik heb me wezenloos gezocht op internet naar een goede omschrijving / instructiefilmpje om het aan de gang te krijgen.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4diTOL1D
Iemand enige ervaring hierin? Ik heb me wezenloos gezocht op internet naar een goede omschrijving / instructiefilmpje om het aan de gang te krijgen.
[ Voor 23% gewijzigd door Felixwouters op 19-01-2019 19:39 ]
Ik kwam net deze DMX decoder tegen:
https://www.dmlights.be/u...ger_5_kanaals_zwart~15Z9F
https://www.unibright.be/...-ontvanger-5-kanaals-aa1b
5 kanalen en tot 8A per output constant current (?) voor 120€
Iemand ervaring mee?
En deze is misschien ook interessant:
https://www.dmlights.be/a...ssoires_ab_19011_01~0SO5E
RGB DMX512 Decoder 12-36VDC 4-Kanaals 5A/kanaal - 240-720W - DIN rail 3mod LxBxD:106x53x65mm
https://www.dmlights.be/u...ger_5_kanaals_zwart~15Z9F
https://www.unibright.be/...-ontvanger-5-kanaals-aa1b
5 kanalen en tot 8A per output constant current (?) voor 120€
Iemand ervaring mee?
En deze is misschien ook interessant:
https://www.dmlights.be/a...ssoires_ab_19011_01~0SO5E
RGB DMX512 Decoder 12-36VDC 4-Kanaals 5A/kanaal - 240-720W - DIN rail 3mod LxBxD:106x53x65mm
[ Voor 32% gewijzigd door VBP8501 op 19-08-2019 23:03 ]
Probleem toch opgelost
[ Voor 96% gewijzigd door 3ddie op 01-02-2020 11:44 . Reden: niet meer relevant ]
Beste Tweakers,
Graag jullie advies. Ik ga in mijn nieuwbouw trimless spots monteren waarin 12V-12W leds komen te zitten (GU53-AR111). Ik heb er maximaal 4 in een kring maar dat wordt al wel een uitdaging omdat ik dan op 4A ga komen. Volgens mij moet het met de Eldoled Linear Drive 720 D kunnen, aangezien die 6A per output aan kan. Heeft iemand daar ervaring mee.
Nog een (domme) vraag. Moeten de leds dimbaar zijn of wordt dat door het DALI/DMX protocol geregeld?
Alvast bedankt.
Graag jullie advies. Ik ga in mijn nieuwbouw trimless spots monteren waarin 12V-12W leds komen te zitten (GU53-AR111). Ik heb er maximaal 4 in een kring maar dat wordt al wel een uitdaging omdat ik dan op 4A ga komen. Volgens mij moet het met de Eldoled Linear Drive 720 D kunnen, aangezien die 6A per output aan kan. Heeft iemand daar ervaring mee.
Nog een (domme) vraag. Moeten de leds dimbaar zijn of wordt dat door het DALI/DMX protocol geregeld?
Alvast bedankt.
Ik heb een vraag die mij relevant lijkt voor oa. deze topic. Ik lees hierin vooral de aansturing, prima, maar ik vraag me af welke ledspots gebruikt worden voor RGBW. Ledstrips is duidelijk en spots met 1 kleur icm DMX is ook duidelijk.
Ik heb nu DALI met normale inbouwspots (plafond), maar ik wil graag RGBW spots in vakkenkasten monteren. De diepte is niet heel hoog (max 5 cm), maar ik vind het ook geen probleem als het van de opbouwspots zijn.
Wat ik vind zijn RGB of RGBW spots of ledstrips die aangestuurd worden via losse afstandsbedieningen en apps e.d. (zoals milight e.d.), maar niet via DMX bedraad.
Heeft iemand ervaring / weet hoe te zoeken met/naar RGBW spots die aan te sturen zijn met DMX?
Ik heb nu DALI met normale inbouwspots (plafond), maar ik wil graag RGBW spots in vakkenkasten monteren. De diepte is niet heel hoog (max 5 cm), maar ik vind het ook geen probleem als het van de opbouwspots zijn.
Wat ik vind zijn RGB of RGBW spots of ledstrips die aangestuurd worden via losse afstandsbedieningen en apps e.d. (zoals milight e.d.), maar niet via DMX bedraad.
Heeft iemand ervaring / weet hoe te zoeken met/naar RGBW spots die aan te sturen zijn met DMX?
Vraag
Ik heb hier een Loxone miniserver met een DMX extensie.
Hieraan heb ik een DMX dimmer module gekoppeld met 2 kanalen.
:strip_exif()/f/image/ii1eXaMekGLoTeaHenEAAioC.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik deze aanstuur via de Loxone lichtsturing en hieraan een Smart-actor koppel met het juiste DMX adres, dan kan ik probleemloos de dimmer aansturen (0-100%).
Het probleem is dat mijn lampen beginnen te knipperen bij het dimmen.
Als ik de dimmer in stand alone bedien (zonder DMX signaal) dan werkt het dimmen prima.
Ligt het probleem bij de configuratie in de Loxone of ligt het probleem aan de dimmer?
Volgens mij is mijn DMX bekabeling in orde.
Ik heb hier een Loxone miniserver met een DMX extensie.
Hieraan heb ik een DMX dimmer module gekoppeld met 2 kanalen.
:strip_exif()/f/image/ii1eXaMekGLoTeaHenEAAioC.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik deze aanstuur via de Loxone lichtsturing en hieraan een Smart-actor koppel met het juiste DMX adres, dan kan ik probleemloos de dimmer aansturen (0-100%).
Het probleem is dat mijn lampen beginnen te knipperen bij het dimmen.
Als ik de dimmer in stand alone bedien (zonder DMX signaal) dan werkt het dimmen prima.
Ligt het probleem bij de configuratie in de Loxone of ligt het probleem aan de dimmer?
Volgens mij is mijn DMX bekabeling in orde.
Probleem opgelost knipperen
Ik heb het probleem voorgelegd aan de mensen van Skydance en heb het volgende antwoord gekregen:
"Our engineer feedback this is a bug on DMX Triac dimmer S1-D. We have already solved it by revising software".
Ze hebben me een nieuwe opgestuurd, en deze werkt perfect.
Ik heb het probleem voorgelegd aan de mensen van Skydance en heb het volgende antwoord gekregen:
"Our engineer feedback this is a bug on DMX Triac dimmer S1-D. We have already solved it by revising software".
Ze hebben me een nieuwe opgestuurd, en deze werkt perfect.
Ik heb het gevoel dat DMX niet echt meer 'leeft' spijtig genoeg..
Zelf ben ik wel te vinden voor DMX.
Het is zelf zo dat CC dimmers op DMX moeilijk te vinden zijn.
1-10V dimmers van Meanwell zijn er wel te vinden dus ga ik voor spotjes werken met DMX --> 0-10V --> Dimmer (er zijn goedkope 10 channel 0-10V dmx modules te vinden).
Voor Led strips vind ik op Amazon wel nog redelijk wat CV dimmers op DMX (24 kanalen voor rond de €60 wat wel interessant klinkt)
Zijn er mensen die anders nog goeie referenties hebben voor CV dimmers?
alsook mensen die bedenkingen hebben bij de 'omweg' om 0-10V dimmers te gebruiken via DMX?
Of zijn de meeste van mening dat DMX 'dood' is en dat het tegenwoordig beter is DALI te gebruiken?
(ookal blijf ik meer fan van het DMX concept, dit geeft naar mijn gevoel meer vrijheid)
1-10V dimmers van Meanwell zijn er wel te vinden dus ga ik voor spotjes werken met DMX --> 0-10V --> Dimmer (er zijn goedkope 10 channel 0-10V dmx modules te vinden).
Voor Led strips vind ik op Amazon wel nog redelijk wat CV dimmers op DMX (24 kanalen voor rond de €60 wat wel interessant klinkt)
alsook mensen die bedenkingen hebben bij de 'omweg' om 0-10V dimmers te gebruiken via DMX?
Of zijn de meeste van mening dat DMX 'dood' is en dat het tegenwoordig beter is DALI te gebruiken?
(ookal blijf ik meer fan van het DMX concept, dit geeft naar mijn gevoel meer vrijheid)
DMX is verre van dood. Het wordt in de entertainmentindustrie nog steeds gebruikt als dé manier van lichtsturing.thomke schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:33:
Ik heb het gevoel dat DMX niet echt meer 'leeft' spijtig genoeg..
DMX -> 0-10V -> Dimmer kan gewoon.
Je zou ook nog kunnen kijken naar dimmers die werken met 5/3.3v (PWM) signaal of iets van SPI en dan een iets van een Arduino/ESPxx ertussen met iets als een https://opencircuit.nl/product/dmx-shield-for-arduino of https://opencircuit.nl/product/max485-ttl-to-rs485-module (een circuit gebouwd om de MAX485 IC om de twee signaaldraden van DMX om te zetten naar één voor naar de microcontroller (even kort door de bocht)).
Verder kan je ook nog zoeken op de term "dmx decoder": https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-dmx-decoder.html
Voor een nieuwbouw project ben ik dus voor DMX gegaan (in combinatie met Loxone)
voor de CC dimmers kom ik als snel uit op deze:
POWERdrive 50S-M4Z0X
Ik heb hier enkele vragen bij:
wat is het verschil juist tussen de
POWERdrive 50S-M4Z0X en POWERdrive 50SA-M4Z0X ?
Deze zullen in de elektrische kast gemonteerd worden.
Verder vroeg ik mij af welke extra software en hardware er hiervoor nodig is?
is de 'Fluxtool' software nodig? of kan je deze ook configureren (DMX adres / mA per kanaal) zonder de extra software?
alsook welke extra 'hardware' is hier dan voor nodig?
En tips over waar ik de dimmers alsook de , indien nodig, extra programeer hardware kan aankopen zijn ook zeker welkom (niet zo veel webwinkels verkopen deze dimmers zo te zien).
Bedankt!
voor de CC dimmers kom ik als snel uit op deze:
POWERdrive 50S-M4Z0X
Ik heb hier enkele vragen bij:
Verder vroeg ik mij af welke extra software en hardware er hiervoor nodig is?
is de 'Fluxtool' software nodig? of kan je deze ook configureren (DMX adres / mA per kanaal) zonder de extra software?
alsook welke extra 'hardware' is hier dan voor nodig?
En tips over waar ik de dimmers alsook de , indien nodig, extra programeer hardware kan aankopen zijn ook zeker welkom (niet zo veel webwinkels verkopen deze dimmers zo te zien).
Bedankt!
follow up vraag:
de POWERdrive 50S-M4Z0X heeft een vermogen van '50W'
wil dit zeggen dat dit in totaal 50W is?
is wat verwarrend omdat er bij de specs wel staat 4 x 55V output.
Dus wil dit zeggen dat ik hier 4 'strings' van 3 spots (6W/spot 17V) kan op aansluiten wat een totaal is van:
3 X 6 --> 18W per string
4 strings --> 74W
Dus wil dit zeggen dat ik hier 4 'strings' van 3 spots (6W/spot 17V) kan op aansluiten wat een totaal is van:
3 X 6 --> 18W per string
4 strings --> 74W
Op de site van eldoLED krijg ik het idee dat het gewoon dezelfde apparaten zijn in een iets andere behuizing (er staat ook nog een lineaire).thomke schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:38:
(...)
(...)
Als ik kijk op de datasheet (te vinden op de pagina die ik hierboven heb gelinkt) dan staat daar:thomke schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:12:
follow up vraag:
3 X 6 --> 18W per string
4 strings --> 74W
Maximum input current = 0,26 A @ 230V
Dat geeft een maximaal vermogen van 0,26 A * 230 V = 59,8 W, met de efficiëntie van 86% blijft daarvan 59,8 W * 0,86 = 51,428 W over. Dus ik ben er vrij zeker van dat die 50 W over het totale vermogen gaat van alle kanalen/strings bij elkaar.
De antwoorden op je andere vragen zijn denk ik ook ergens in die datasheet te vinden, of in een van de andere documenten op die pagina.