pasop8erje schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 01:56:
Een "ZZP-PC" bestaat niet. Sommige ZZP'ers gebruiken CAD, sommigen Photoshop, sommigen alleen Word. Daarbij is het maken van een PC voor een ZZP'er precies hetzelfde als het maken van een "loonwerker-PC". Totale bullshit, want de eisen verschillen per situatie.
Wat zijn wel leuke?
(1) Een video / fotobewerking PC? Grote overklockbare CPU, klein GPU'tje?
En mijn persoonlijke voorkeur uit alle voorgaande:
(2) Een zelfbouw-steambox, leuke GPU (960 ofzo), leuke CPU (i3 ofzo) en dat alles in een kleine (<15l) case. Kleiner dan de laatste mini-ITX BBG. En dan als budget een eurootje of 600.
Pff, afkortingen.
De zzper PC bestaat niet kan ik mij helemaal in vinden. veel mensen die werken kunnen mischien uit de voeten met een basic pc. Maar zoals je zegt. Er zijn er ook die weer heule andere eisen hebben. Dat maakt het moeilijk om voor zzpers/loonwerkers/whatever een BBG te maken
Games is gewoon tientallen malen makkelijker. Daar kun je 'gewoon' zeggen budget: 400 - 700 - 1000 - 2500, en je kunt gaan samenstellen. workstations zijn gewoon te verschillend. Dan moet je zoals je al zegt de dingen die je doet eraan koppelen.
Verder geef je ook overclocken aan. Ik vraag mij af of de doelgroep van de BBG daarbij is gebaat. Ik snap dat wanneer de K variant hoger geclockt is dat je dan zoiets hebt van ok dan neem ik die. Maar overclocken zelf dat is mischien nog wel een niche. Dus waarom extra investeren als je ook een 1tb SSD er in kan zetten ofzo.
Lednov schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:53:
Kortom, workstations zijn zó onbeperkt in mogelijkheden dat je echt strak moet afbakenen wat je voor ogen hebt. Een workstation is niet synoniem voor een ultrakrachtige computer. het is een systeem waarop jij het werk wat je doet, op kan doen. Of dat nou werken met excel is, zware CAD tekening of keihard compileren van code. Alle drie dus een aparte taken en dus eisenpakket!
Precies wat je zegt. een Workstation is gewoon te gevarieerd. dan vraag ik mij af of je niet gewoon zoals Pasop9erje zegt een taak aan moet koppelen: foto/videobewerking
of toch CAD en renderen. Al ben ik voor gewoon een gedegen eigen onderzoek en dan eventueel een topic hier op DAA. Zodat je ook gewoon een PC hebt die op jou wensen aansluit. De BBGs zijn leuk voor een gamepc/steambox/HTK-pc/HTPC maar zoiets als een workstation gaat veels te ver in mijn ogen.
mitsumark schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:06:
Een processor kun je prima 25% overklokken, met de "verbeteringen" van 5-10% per jaar die intel de laatste jaren doorvoert kun je dus zo weer 3 jaar verder.
Een 2500k (3 jaar oud) met OC zit ongeveer tussen een 6400 en een stock 6600k bij de meeste applicaties.
https://translate.googleu...cVFXWcxlPv-JM4CvGx87bBIsA
(en deze 2500k draait slechts op 4,5GHz)
Als je dan ook nog meeneemt dat een non OC variant weer 10% langzamer is dan de OC variant (4460 vs 4690k of 6400 vs 6600k), kun je er nog een jaar bijtellen.
Je doet dus bijna 2x zo lang met je processor terwijl je 'maar' 150 euro extra investeert (meerprijs processor, + goed moederbord + betere koeler).
Maar hoeveel mensen doen nu daadwerkelijk overclocken? ik denk dat het wel meevalt onder de meesten. Ik denk dat je beter kunt kijken naar SSD opslag e.d. iets waarvan je pc sneller aanvoelt. het is nu niet echt dat een CPU veelal de bottleneck is. Meen laatst nog een topic te hebben gelezen van iemand die upgrade van een C2Q naar hasswel daar zit toch ook iets van 5/6 jaar tussen. dan kun je naar 5 jaar wel gaan overclocken enrek je het nog een tijdje maar wie neemt dan die moeite?
Als je denk ik voor de meeste overclocken wilt hanteren. Dan is mischien een guide met hoe, of een bordje met zo'n standaard overclock functie een vereiste. Het is leuk als het erin zit maar als veel het niet gebruiken is het zund geld voor die grote groep.
Johan9711 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:19:
Het is misschien geen compleet systeem, maar een BBG voor voedingen kan best handig zijn. Er zijn wellicht mensen uit de community die daar mee kunnen helpen. (iedereen weet wie ik bedoel)
Zo'n BBG kan best lang actueel blijven, en nu merk ik bij mezelf en bij anderen dat er moeite is om de juiste voedingen te kiezen.
In het topic geschikte onderdelen kiezen staan goede voedingen. misschien mensen informeren dat een voeding geen 750 watt hoeft te zijn zolang het een deugdelijke voeding is. Al wordt daar in de BBGs wel gewoon rekening mee gehouden.
Wat misschien wel een idee is, is om wel voor mobo's die lijstjes met compatibel ram aan te houden. Is het niet al een paar keer voorgekomen dat het ram niet werkte? of waren dit pure DOAs ofzo?