Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:17

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hallo,

Momenteel heb in mijn PC een aantal 2TB WD Blacks zitten. Graag willen wij thuis alle bestanden zoals foto's, video's en muziek op een centraal punt opslaan. Omdat ik samen met mijn vader fotografeer is dit erg handig.

Wat wil ik precies met mijn NAS gaan doen?
- Natuurlijk als opslag gebruiken, ik denk dat ik gewoon voor een non-raid set-up kies.
- Back-ups laten maken van mijn desktop
- Werken met een Windows Phone en iPhone
- Media streamen naar een TV
- Af en toe laten downloaden

En is het mogelijk om zonder HDD's in mijn PC te werken? Dat ik een C schijf heb waar Windows op staat, een E SSD die ik als werkschijf gebruik. (Cache van Adobe etc.) en mijn echte bestanden op de NAS plaats? Zit hier geen (merkbare) vertraging tussen?

Alleen het punt is, heb ik de goede NAS uitgekozen?
#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 87,95€ 175,90
1Synology DiskStation DS216play€ 246,95€ 246,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 422,85

(Deze video heb ik bekeken en heb wat rond gesnuffeld op Tweakers.
YouTube: How to: Installatie van een Synology NAS met WD Red harddisks)

[ Voor 6% gewijzigd door Boost9898 op 16-01-2016 15:00 ]

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

WD Red heb je strict genomen niet nodig; Green (nu Blue) is ook goed.

Tevens hoort aankoopadvies in een apart forum. Move OT->CAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou absoluut wel voor RAID kiezen. Specifiek een RAID1. Daarmee is de ene schijf een kopie van de ander. Stopt één schijf er mee, dan heb je nog een kopie.
Zoals je het nu schetst is de NAS simpelweg een vervanger voor interne harddisks en werk je met meerdere mensen er op. Dus een RAID1 setup is echt wel aan te raden.

Verder: Ja, een consumenten NAS is altijd trager als een interne harddisk.
Dus, ja, je gaat vertraging merken. Ook als je netwerk 1Gbps is, merk je de vertraging, want 1Gbps is nog altijd minder dan de snelheid van een harddisk aan een SATA poort (6Gbps). En dan ga je met meerdere mensen tegelijk werken...

Het kan absoluut. Lekker met een of meerdere SSD's in een PC en dan een NAS als massaopslag. Werken is dan wel snel, maar bestanden van/naar massaopslag blijft langzaam vergeleken met een interne disk.

Wil je het snel, dan zal je moeten gaan kijken naar 10Gbps netwerkmateriaal. En dan kan je ook niet af met een consumenten NAS product. Dan mag je gaan kijken naar iets heftigers of zelf moeten gaan bouwen (Atom PC met een paar harddisks en FreeNAS ofzo, en een 10Gbps netwerkkaart.)

Mag je meteen upgraden naar Cat6A of hoger bekabeling en een bijpassende dikke vette switch.
Bij 150-200 euro per netwerkkaart en switches vanaf 200 euro, wordt dat een duur geintje om snelheid te krijgen die dicht bij interne harddisks ligt.

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 16-01-2016 15:21 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Dan denk ik dat dit een beter plan is.

PC Indeling:
- SSD C schijf (Windows)
- HDD D schijf (Veel gebruikte files, later upgrade naar SSD)
- SSD E schijf (Werkschijf, Adobe cache etc.)

NAS Indelding:
- RAID 1
- Opslaan van minder gebruikte bestanden
- Streamen etc.

De WD Reds neem ik toch ongeacht de bottleneck van de NAS denk ik. De Blue is ~15 euro goedkoper. Op twee schijven is dat nog te overzien en als ik het goed heb is de levensduur en betrouwbaarheid van Red beter dan die van Blue.

En dan indien nodig later dit erbij aanschaffen als het vol zit:
https://www.synology.com/nl-nl/products/DX513

EDIT:
Momenteel heb ik nog twee WD Blacks 2TB met 20.000 uren (~2jaar).
WD biedt zelf 5 jaar garantie, kan ik er vanuit gaan dat ik deze nog 3 jaar kan gebruiken zonder failures?

[ Voor 46% gewijzigd door Boost9898 op 16-01-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

Boost9898 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:41:
[...]

En dan indien nodig later dit erbij aanschaffen als het vol zit:
https://www.synology.com/nl-nl/products/DX513

EDIT:
Momenteel heb ik nog twee WD Blacks 2TB met 20.000 uren (~2jaar).
WD biedt zelf 5 jaar garantie, kan ik er vanuit gaan dat ik deze nog 3 jaar kan gebruiken zonder failures?
Een uitbreidingsunit als de DX513 kun je alleen toepassen als er een eSATA-poort aanwezig is. Op de door jou voorgestelde DS216play ontbreekt die. Meer harde schijven aansluiten kun je dan enkel nog via de usb-poorten realiseren, wat ik af zou raden.

Harde schijven kunnen prima vele jaren continue draaien, maar ook op elk moment stuk gaan (dat is namelijk het lot van alle harde schijven). Tegen uitval en mogelijk verlies van data is een goede backup(strategie) de enige bescherming. Lees je daartoe in via bijv. Thematopic: Backups of [Synology] Backup strategieën en tools waar het meer specifiek over Synology nas-servers gaat. Als het te laat is kom je namelijk uit bij Thematopic: Datarecovery. Dat laatste kun je beter voorkomen.

Realiseer je je ook dat je de schijven uit je pc weliswaar kunt hergebruiken, maar dat je de data erop bij plaatsen in de nas kwijtraakt? Een Synology nas wil namelijk de schijven formatteren (ext4) en aansluitend (een kopie van) het besturingssysteem op elke harde schijf wegschrijven. Je zult de data dus tijdelijk elders moeten parkeren, of vanaf een backup terugplaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 17-01-2016 10:12 . Reden: HDD hergebruiken kan, maar worden dwingend geformatteerd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

McKaamos schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:13:
Ik zou absoluut wel voor RAID kiezen. Specifiek een RAID1. Daarmee is de ene schijf een kopie van de ander. Stopt één schijf er mee, dan heb je nog een kopie.
Zoals je het nu schetst is de NAS simpelweg een vervanger voor interne harddisks en werk je met meerdere mensen er op. Dus een RAID1 setup is echt wel aan te raden.
Dat valt te betwijfelen. Raid-1 is leuk, maar vergeet niet dat elke handeling direct gesynchroniseerdwordt uitgevoerd. Verwijder je een bestand, is het echt meteen weg, van beide schijven. Overschrijf je je belangrijke werkstuk met rommel, is het ook echt weg. Heb je een virus, heb je dat op beide schijven. Wat ik bij een kennis op een DS211 gedaan heb is 2 volumes aangemaakt. Volume 1 werk je op, volume 2 is de backup en die wordt elke zondag gemaakt. Feitelijk combineer je min of meer hierbij raid en backup in al (toegegeven, je bente max 1 week werk kwijt, maar je kan de backup natuurlijk ook elke nacht laten lopen).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Ohja dat klopt, ik had hem in mijn gedachten al vervangen voor een DS215+. :*)
Afgelopen nacht heb ik me er nog even in verdiept en ben op deze set uitgekomen.
#ProductPrijsSubtotaal
4WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 90,95€ 363,80
1Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3€ 42,76€ 42,76
1Netgear Prosafe GS105€ 24,97€ 24,97
1Asus RT-AC66U Zwart€ 115,95€ 115,95
1Synology DiskStation DS215+€ 315,95€ 315,95
1Synology DiskStation DX213 2B Expansion Unit (DX213)€ 136,50€ 136,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 999,93

Dan neem ik het gewoon in stapjes om het rustig op te bouwen.
1. De NAS aanschaffen + Netwerkswitch
2. De schijven
3. De uitbreiding indien nodig

Voorlopig stop ik er dan 2 'oude' WD Blacks in, in een RAID 1 om toch het risico te verminderen. Nu nog een puntje. Stel, ik wil die WD Blacks over een maand vervangen, kan ik er dan gewoon een van twee verwijderen en over laten spoelen op de nieuwe WD Red. En dan die tweede WD Black vervangen en ook een WD Red in stoppen. Vervolgens weer in RAID 1 koppelen. (Als je begrijpt wat ik bedoel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een RAID1 opstelling kun je prima expanderen. Kijk even rond op de site van Synology en ook op de online manual: https://help.synology.com. Dan zul je uitvinden dat zo lang je maar grotere harde schijven plaatst, dat de nas-server dat prima ondersteunt.

Je hebt nu gekozen voor een DS215+. Ik wil je daar niet per se vanaf brengen, maar heel binnenkort - eerder dagen dan weken (de handleidingen e.d. staan al online & er zijn al richtprijzen bekend; zie: Anoniem: 202103 in "[Synology] Nieuws en discussie") - komt er een opvolger van de DS215+ uit: de DS216+. Wat duurder, maar vanwege de Intel-processor veelzijdiger (virtualisatie, btrfs) en minstens zo zuinig als de modellen met een ARM-processorarchitectuur. Bijkomend voordeel van een jonger model is de iets langere ondersteuning (van de 5 jaar die Synology nu lijkt te hanteren, is bij de DS215+ al ca. een jaar voorbij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-07 08:07
Je raid wijzigen door andere schijven zou moeten werken, maar als het mis gaat, dan zijn beide schijven leeg, hier zie je dat raid niet gemakkelijk is.
Beter is om geen raid te gebruiken, maar een extra kopie op een ander plaats te maken, kan extra nas zijn of nog beter een externe hd waar je regelmatig een kopie maakt.(of nog beter raid en een extra kopie ergens opslaan. ). En de externe schijf loskoppelen van je pc zodat geen virus hier op kan gaan zitten.
Bij 2 nassen heb je, dat als er stroom storing of bliksem inslaat dan zijn beide nassen weg.

En wat nergens lees, een crypto virus, zet encryptie op al je files van je nas, en dan ben je alles kwijt.
Dus extra kopie is nodig, liefst niet op het netwerk,
en je nas instellen met file version, dwz dat je encrypted files terug in tijd kunt gaan, zodat je de files weer kunt gebruiken. Natuurlijk op je nas een aparte wachtwoord instellen als admin, en als gewone gebruiker naar de nas gaan, en die dan zo min mogelijk mag op de nas.

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 17-01-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boost9898 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:18:
[...]

Ohja dat klopt, ik had hem in mijn gedachten al vervangen voor een DS215+. :*)
Afgelopen nacht heb ik me er nog even in verdiept en ben op deze set uitgekomen.
#ProductPrijsSubtotaal
4WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 90,95€ 363,80
1Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3€ 42,76€ 42,76
1Netgear Prosafe GS105€ 24,97€ 24,97
1Asus RT-AC66U Zwart€ 115,95€ 115,95
1Synology DiskStation DX213 2B Expansion Unit (DX213)€ 136,50€ 136,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 999,93

Dan neem ik het gewoon in stapjes om het rustig op te bouwen.
1. De NAS aanschaffen + Netwerkswitch
2. De schijven
3. De uitbreiding indien nodig
[...]
toon volledige bericht
Ik snap je aanschaf van 4 stuks 2TB harde schijven en de uitbreidingsunit niet helemaal. Beter schaf je twee stuks pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB aan (of een andere hdd met 4TB - of zelfs 5 of 6TB - capaciteit). De uitbreidingsunit maakt het namelijk onnodig veel duurder. Met 4 schijven in RAID1 kost 4TB effectief in jouw voorstel ca. €125 per TB. Bij aanschaf van grotere harde schijven daalt dat naar rond de €80/TB. Je bespaart je daarmee de aanschaf van de uitbreidingsunit. Loop je binnen de 5 jaar uit je opslagcapaciteit, kun je altijd nog overwegen zo'n uitbreiding aan te schaffen. Voor nu bespaar je aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Ja inderdaad je hebt een punt.
De 2TB schijven heb ik vervangen voor 4TB schijven. De expansion bay heb ik eruit gehaald.

Zo heb ik het nu voor mezelf ingedeeld:
#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red SATA 6 Gb/s WD60EFRX, 6TB€ 253,-€ 506,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.015,63

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lI7Jkunl.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat doe je in geval van brand of blikseminslag waarbij AL je data die mooi centraal stond ook in 1 keer verdwenen is?

Denk goed na over je backup strategie en verdeel je data in klasses naar belangrijkheid.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Eens in de zoveel tijd maak ik een back-up via de USB 3.0 kabel naar een HDD die ik in een brandkluisje leg.

Maar ik zie zojuist dat ik met een probleempje zit. Volgens het bovenstaande schema zou ik ook twee UTP kabels moeten leggen naar mijn PC in verband met Link Aggregation. Maar mijn Asus X99A heeft geen tweede UTP poort.

Maar kan ik dan niet gewoon een netwerkkaartje kopen? pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter
Kan ik dan wel twee UTP kabels in mijn PC stoppen en alle functies van mijn NAS volledig benutten?
(Zo ja, dan heb ik dit schema: https://i.gyazo.com/b16913ef5eceb6da8fb9afa635139843.png)

[ Voor 6% gewijzigd door Boost9898 op 17-01-2016 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Boost9898 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:39:
Maar ik zie zojuist dat ik met een probleempje zit. Volgens het bovenstaande schema zou ik ook twee UTP kabels moeten leggen naar mijn PC in verband met Link Aggregation. Maar mijn Asus X99A heeft geen tweede UTP poort.
Volgens mij kan die Netgear Prosafe GS105 ook geen lacp.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Boost9898 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:39:
Waar heb je link aggregation voor nodig? Leuke techniek, maar in praktijk zal je het zelden nodig hebben, en je andere apparaten moeten dan ook over 2 NIC's beschikken om het volle voordeel eruit te halen.
Ter info: ik heb hier zelf een Synology DS415+ en haal daar gewoon 110MB/sec mee, ofwel hij de volle 1Gbps. Meer dan voldoende voor normaal gebruik en video streaming.

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 17-01-2016 21:01 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
DukeBox schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:52:
[...]

Volgens mij kan die Netgear Prosafe GS105 ook geen lacp.
Dat klopt, dat wordt ook inderdaad een Enterprise switch.
Microkid schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:00:
[...]
Waar heb je link aggregation voor nodig? Leuke techniek, maar in praktijk zal je het zelden nodig hebben, en je andere apparaten moeten dan ook over 2 NIC's beschikken om het volle voordeel eruit te halen.
Ter info: ik heb hier zelf een Synology DS415+ en haal daar gewoon 110MB/sec mee, ofwel hij de volle 1Gbps. Meer dan voldoende voor normaal gebruik en video streaming.
Aangezien de HDD's sneller zijn dan 125mb/s kan ik die techniek toch best gaan gebruiken? Want anders loop ik tegen de bottleneck aan van 1Gigabit (125mb/s). Met LACP heb je dan 2Gigabit 250mb/s)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BIx7kh2l.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Boost9898 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:15:
[...]
Aangezien de HDD's sneller zijn dan 125mb/s kan ik die techniek toch best gaan gebruiken? Want anders loop ik tegen de bottleneck aan van 1Gigabit (125mb/s). Met LACP heb je dan 2Gigabit 250mb/s)
Mja, de "max sustained data rate is 150MB/sec". En dat is dan nog bij sequentieel toegang, terwijl je meestal random toegang doet. De vraag is 1) of je dit vaak nodig hebt en 2) of je daar de investering voor Link Aggregation voor wilt doen. Als je er gewoon een aantal pc's aan hangt is er geen echte noodzaak. Als je er een lading ESXi servers aan knoopt, dan wel ja :)

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 17-01-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Je hebt een punt ja, het is het niet waard om een extra kabel te trekken + 2 van die Managed Switches te kopen voor een (theoretisch?) verschil van 25mb/s. En nu heb ik nog dingen om later uit te breiden indien gewenst.

Nu heb ik dit schema. ;)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mXSOP4Cl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Waarom niet alles aan 1 switch? Als je nu van PC1 naar je NAS wilt moet je over 2 switches heen, en weer 2 switches terug. 4 hops. (PC1 -> Switch1 -> Router -> Nas -> Router -> Switch1 -> PC1) Als je alles aan 1 switch knoopt scheelt dat de helft aan hops. (PC1 -> Switch -> Nas -> Switch -> PC1). Koop een GS108 en hang daar alles aan, ook je router. Daarmee ontlast je je router ook weer wat. Keep is simple zeg ik altijd :)

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 17-01-2016 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp! De NAS is ready to go.

Het installeren verliep vlotjes, ik heb hem in een SHR (RAID1) indeling geplaatst in het netwerk. Momenteel kan ik bij de bestanden via de webinterface, interne netwerk en de apps.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oEC9B3Jl.jpg

Maar ik loop tegen een probleempje aan.
Ik ben natuurlijk meteen mijn data aan het overzetten maar ik kom niet erg hoog met mijn schrijfsnelheid. De CPU draait continu rond de 95% en daalt/piekt soms van 85% naar 100%. De snelheid gaat niet hoger dan ~70mb/s.

Ik snap dat ik de 150mb/s niet kan halen omdat de 1Gigabit verbinding het tegenhoudt (Dus zou max 125mb/s moeten zijn). Maar het lijkt me sterk dat deze snelheid normaal is, dan benut ik nog geen 50% van mijn snelheid.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OkZG9AUl.png
(Klikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk eens onder prestaties op de Synology website. De 109 MB/s doorvoer wordt alleen bij grote files (5GB) gehaald. Bij kleinere bestanden (5000 * 1 MB) daalt dat snel naar waarden rond 55 MB/s. Je nas (DS215+, toch?) - en ook je pc - doen het m.i. dus heel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Dan is het goed. (Ja het is inderdaad de DS2015+.)
Ik neem aan dat die snelheid te maken heeft met de grootte van de files en niet de totale overschrijving. Dus als je één enkel bestand hebt dat 5GB+ is zal hij sneller gaan. Weet je toevallig of er een appje is voor de NAS die zipjes kan uitpakken? Dan kan ik namelijk een map met veel kleine files zippen en sneller uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit Is natuurlijk jouw aankooptopic, maar meestal krijg je op dergelijke vrij algemene vragen rondom Synology meer en betere antwoorden in [Synology] Vraag en antwoord - deel 2 of [Synology] Packages (let wel op de topicwaarschuwing).

Om je vraag te beantwoorden: er zit ergens in DSM wel een unzip/unrar-functie, maar die is v.z.i.w. enkel toegankelijk via de command line interface (via telnet of SSH). Maar stel je vraag in een van de genoemde topics, daar zit meer kennis. Hoe beter je de vraag omschrijft, hoe adequater het antwoord. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Oh sorry, en bedankt voor de linkjes.

Er mag een slotje op het topic. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boost9898 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:56:
Oh sorry, en bedankt voor de linkjes.

Er mag een slotje op het topic. :D
Wat ik nog vergat: in FileStation zit standaard de optie 'Extract' als 'Actie' als je op een bestand met de extensie zip staat. Is dat wat je zoekt? Zie de online help: Een archief uitpakken.

O, en je hoeft je niet te verontschuldigen hoor. Ik wil gewoon je kans op een goede en werkbare oplossing vergroten. In een aankooptopic komt het naar alle waarschijnlijkheid minder (in Synology gespecialiseerde) mensen onder ogen.

Verder krijgt een topic pas een slotje als daar aanleiding toe is. Als iemand een heel oud topic kickt of het topic probeert te kapen. Ook een openingspost met weinig om het lijf krijgt vaak snel een slotje (met tips om het beter te doen). Deze blijft dus geopend, tenzij ...

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 19-01-2016 21:44 . Reden: Aanvulling. ]

Pagina: 1