LunaTempesta schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:28:
[...]
Speel ook al sinds de beta, en dan voornamelijk voor de end-game pvp dus dan moet dat wel een beetje. Vanaf TRI begint het een verveld spel te worden in terms of upgrading haha. Vooral met dure items en resources. Mits je natuurlijk geluk hebt en dingen 1 shot.
Suc6 met de node war

- hoop dat je niet zn irritante zerg guild tegen je hebt ofzo die je 2:1 outnumbered.

schijnt nog al eens te gebeuren.
Gisteravond de Node Wars (1) gedaan, en dat gebeurde er precies

. We waren ons fort aan het verdedigen toen zo'n beetje de sterkste guild naar ons toe kwam. Er zitten zelfs enkele level 62 mensen in die guild. Kortom, ik kon elke 30 seconden mijn character dood zien gaan. Toch geeft dit mij steeds meer het gevoel om meer te spelen, om mijn level te verhogen en om mijn gear te verbeteren. Hopelijk hebben we volgende week meer geluk en komen we een guild van gelijke caliber tegen. Hopelijk dat ze hier in de toekomst nog iets aan doen, dat als je guild te hoog is dat je niet meer voor de kleine nodes kan gaan.
MetalPool schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:42:
Ik ben erg benieuwd naar deze game. Maar ik lees vooral veel dat het voor casual gamers amper te doen is. En dat eigenlijk no-lifers een beetje kans hebben om progressie te boeken. Klopt dit? Ik zie dagelijks 20.000 mensen dit spel spelen op steam.....zijn dit dan allemaal no-lifers? Ik ben redelijk casual.....speel elke avond wel wat uurtjes spellen maar ben een beetje WOW moe. Wil een nieuwe MMO graag de kans geven en dit lijkt me toch echt wel een leuk spel.
Kan iemand mij enigszins uitleggen wat er echt leuk is aan deze game?
Voor €10 is het misschien toch wel de moeite waard om het te proberen lijkt me.
Het is lastig om te zeggen. Ik ben zelf ook geen no-lifer, maar ik speel wel redelijk veel games. Ik heb hiervoor ook World of Warcraft gedaan en in Legion deed ik vooral Mythic+ dungeons en Normal/Heroic raids. Meestal deed ik dit met mensen via de Group finder. In WoW ben ik nog nooit echt de persoon geweest om veel met een guild te doen. Komt vooral omdat ik nog thuis woon, en dan heb je ook nog je verplichting om rond een bepaald tijdstip te eten (gelukkig is dit bijna voorbij

.
Black Desert Online (BDO) is een spel dat je ook vooral doet om de ervaringen. Er is echt veel te doen in BDO. Waarbij de professions in WoW dood zijn, is dat hier totaal niet het geval. Zelfs de "low-level" items wat je kan maken met professions zijn noodzakelijke bij de hoogste spelers. Het grote verschil met World of Warcraft is dat je professions niet zo snel kan trainen, en volgens mij is er zelfs geen cap qua level van professions. Maar in BDO zijn de mogelijkheden oneindig. Soms kan ik echt blij worden van de kleinste details. Bij het cooken bijv. moet je zelfs de ingrediënten in een pot gooien, en hopelijk krijg je je item. Dus als je "Beer" gaat maken (dit heb je nodig voor je werknemers die bijv. voor je houthakken), dan moet je bijv. 5 aardappelen hebbben, 5 flessen water en nog een paar ingrediënten. Natuurlijk kan je op het internet genoeg vinden, maar ik vind dat wel tof.
Je hebt best veel professions in BDO, en je hebt zelfs professions zoals Hunting, Horse Taming en Horse Breeding. Het is soms super tof om mensen te zien die hier mee druk zijn. En dan hebben ze vaak ook nog een mooi kostuum aan van een paardentrainer. Dat erbij zeggende, de look van de gear die je krijgt als drop is niet heel speciaal.
De enige manier om ook echt mooie gear te krijgen is om deze te kopen. Een kostuum kost rond de €20,-. Voor mij was dit best wel wennen, aangezien ik wel van de progressie van WoW hou, en waarbij je Raids doet om de transmog te krijgen die je graag wil.
De "echte" traditionele PvE zit niet in deze game. Vooral bij iets hogere level heb je monster scrolls die je met meerdere mensen moet doen. Deze scrolls zijn als je een hoog genoeg level bent niet echt sterk meer, maar je doet dit vooral voor de items. Daarnaast kan je voor PvE world bosses killen, en hier kan je goede items van krijgen. Deze PvE bosses kill je met z'n allen. Daarnaast heb je nog whale hunting (zelf nog nooit gedaan), en nog meer van deze soort activiteiten.
Terugkomende op je vraag, ja, er zijn veel mensen die al heel erg hoog zijn, maar daar heb je in principe niets mee te maken. Het is ook zeker niet onmogelijk om op het niveau van deze mensen te komen, maar dit heb je ook niet binnen 1 maand bereikt. Het heeft er ook mede mee te maken dat je eigenlijk alles wel moet doen, qua professions, "grinden", gather professions etc. Als je gear iets hoger is heb je speciale stenen/crystallen nodig om je gear op te hogen. Deze stenen zijn altijd uitverkocht in de marketplace (Auction house), dus deze zal je zelf moeten verzamelen. Je kan ze bijv. random krijgen tijdens het vissen, of gatheren van bijv. schapen. Het gatheren kost energy, en als je energy cap omhoog wil halen zal je moeten exploreren en met mensen moeten praten.
Nog een klein stukje over "grinden". In het begin gaat het levelen snel, maar als je level 56+ bent zal het wat langer gaan duren voordat je level up bent. Ik ben nu level 57 en ik kan in 1 uur grinden 10% omhoog gaan qua level. Dus dit betekend dat ik ongeveer 10 uur moet grinden. Persoonlijk heb ik hier geen hekel aan. Ik zoek een mooie plek op, ik zet een muziekje op, en gaan met de banaan. Ook dit zal niet iedereen even leuk vinden. Gelukkig kan je wel in een groep grinden, waardoor het nog sneller kan gaan.
Kortom, er is erg veel te doen. Het beste aan deze game vindt ik dat je van alles en nog wat kan doen. Soms ben je een hele dag druk met iets, en aan het einde van de dag denk je: "Wat heb ik nu gedaan vandaag?". Daarnaast begint het avontuur
niet pas als je max. level bent, zoals in WoW. Je kan vanaf level 1 zo goed als alles doen. Elke profession, horse taming etc.
Daarnaast kan je de game eigenlijk helemaal alleen spelen, of met een guild.. Voor PvP zal je wel een guild moeten zoeken.
Als laatste wil ik het nog hebben over het PvP. Je hebt soort van instances die je kan joinen, maar je hebt ook bijv. Node Wars. Dit zijn plekken op de map die je kan veroveren met je guild. Gisteren hebben we met een guild een plekje verdedigt (wat helemaal verkeerd ging), maar toch was het super tof om te doen. Een guild kan zelfs een Olifant Mount hebben om deze vervolgens te gebruiken in PvP.
Denk je door het bovenstaande te lezen dat BDO iets voor je is, dan zou ik het zeker proberen! Laat je niet afschrikken door veel ervaren spelers, want er zijn meer dan genoeg spelers die het spel voor het plezier doen. Mensen die alleen professions doen, en zich niet interesseren in PvE of PvP. Of mensen die het gewoon lekker rustig spelen. Er zullen in games zoals dit altijd meer lager gerankte spelers zijn dan hoog gerankte spelers.
Mocht je nog geïnteresseerd zijn in wat screenshots, dan link ik mijn Steam profile page.
http://steamcommunity.com...er=myfiles&view=imagewall. Op het eerste plaatje bovenin zie je de olifant mount, en het 2e plaatje betreft een World Boss. Je mag mij ook gerust toevoegen op Steam mocht je vragen hebben.
Ik denk dat mensen je ook nog kunnen helpen met een Guest Pass. Ik denk dat ik die ook nog wel heb. Dan kan je de game 7 dagen proberen. Mocht je de game echt leuk vinden, dan kan je er eventueel aan denken om een duurdere pack te halen. Je krijgt dan ook leuke items zoals een pet. Als je eenmaal een pack hebt gekocht (bijv. die van €10,-) dan kan je niet zomaar upgraden.