Deejac schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 22:14:
In mijn huidige huiskamer (tussenwoning), heb ik helaas niet de volledige ruimte om de speakers echt mooi neer te zetten (~40m2). Eén staat er helaas in een hoek (wel van de muren af). Maar gelukkig kun je met de bijgeleverde proppen de roomgain van de lage tonen onderdrukken en ook de buren tegemoet komen. Sterker nog, wanneer je kritisch gaat luisteren komen sommige baslijnen beter tot hun recht met proppen gemonteerd. Wil je een film kijken of echt jazz gaan luisteren, is mijn voorkeur om de proppen tijdelijk uit de speakers te halen.
Heb je een wat grotere kamer, dan ben ik ervan overtuigd dat ook dit goed gevuld gaat worden door deze speakers. Ze zijn relatief gevoelig, dus zelfs met een lichte (wellicht mooie buizen) versterker kun je al op relatief goed luister niveau afspelen

@
Trenchdog
Ondertussen heb ik wel stappen gezet

Na lang wikken, wegen en lezen heb ik uiteindelijk twee Concept 40-zuilen en de Concept Center speaker besteld. Deze week heb ik die goed kunnen installeren en neerzetten. De Concepts 40 vormen de twee fronts, met de Concept 2020i's op hun staanders als surrounds. De 2070 maakt het als subwoofer af, waardoor ik voor het eerst in mijn leven een echte 5.1 opstelling heb
Over het geluid ben ik zeer te spreken. De Concept 40's klinken voor mij heerlijk. Het volle gevoel van geluid is terug, en vooral ook de hogere tonen klinken fijn. De Center is ook een aangename verrassing; stemmen in series e.d. komen een stuk helderder over. Films heb ik nog niet veel kunnen testen, maar Apocalypse Now klonk niet vervelend

Overall kan ik weer enorm genieten van geluid in allerlei vormen.
De Concept 40's heb ik uiteindelijk onder meer gekozen omdat de drivers eigenlijk dezelfde zijn als in de 2020i's, maar dan met een betere klankkast. De klankkast voelt en klinkt heel anders als je er op tikt met je knokkels, solide en bijna 'doods'. Aangezien de speakers hier toch verder meer in de hoek komen om interieurtechnische redenen, vond ik het wel een pré dat de Concept 40's makkelijk zouden moeten zijn, juist doordat de drivers 'alledaags' zijn.
Ietwat buiten het bereik van dit topic, maar hierna ga ik denk ik kijken naar een versterker met Atmos e.d., gecombineerd met Atmos add-on speakers die je bijvoorbeeld op of nabij je fronts zet. Maar, voor nu blijf ik lekker van alles afspelen om te zien hoe dat nu klinkt