Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
Beste Tweakers,

Vanwege een groeiende data collectie (documenten, foto's, films, muziek en software.), ben ik opzoek naar een NAS. Het doel: data centraliseren en tevens veilig(er) stellen en natuurlijk data delen binnen mijn netwerk.

Wat is je budget?
Via mijn werk kan ik gebruik maken van een zogenaamd computer plan, binnen dit plan kan ik € 500 besteden, de oplossing die ik nu zelf voor ogen heb loopt tegen de € 800 inclusief harde schijven. € 800 inclusief harde schijven is momenteel dan ook mijn huidige budget. Minder is uiteraard beter, maar ik wil wel een kwalitatief goede oplossing.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet merk gevonden, al lees ik hier en op het wereld weide web wel goede verhalen over Synology en kan ik eventueel Western Digital schijven met een kleine studentenkorting aanschaffen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
In eerste instantie wordt de NAS gebruikt in combinatie met mijn PC, laptop (welke is aangesloten op een oudere LCD TV om films te bekijken). Daarnaast ben ik samen met mijn vriendin plannen aan het maken voor een nieuw te bouwen woning, deze moet binnen anderhalf a twee jaar gerealiseerd worden. Hierna zal waarschijnlijk een HTPC worden toegevoegd binnen het netwerk, deze zal gebruikt worden het afspelen van muziek en films. Daarnaast zal de laptop van mijn vriendin binnen het netwerk komen en haar Ipad en Iphone. Eventueel; ik maak zelf gebruik van een Windows Phone.

Tot slot, mijn collectie is afgelopen 2 jaar gegroeid van +/- 500 GB naar 2 TB. In mijn huidige PC zitten twee Western Digital Green hardeschijven van 2 TB per stuk. Waarvan er nu dus eentje vol zit.

Hieronder mijn vragen
1. 2 of 4 bay NAS? Wat is grofweg de levensduur van een NAS? Mijn huidige plan is om onderstaande 4 bay (Synology DS416) aan te schaffen gecombineerd met 2x 4TB harde schijven, hier wil ik de 2x 2TB Western Digital Green schijven uit mijn huidige pc aan toe voegen.

2. RAID 1? Is het verstandig gebruik te maken van mirroring? Effectief zou ik in bovenstaande situatie 6 TB aan opslag overhouden. Dit is natuurlijk wel een prijzige oplossing, zijn hier betere alternatieven voor? En hoe schatten jullie het risico van een kapotte hdd in. (Ik heb zelf in +/- 15 jaar nog nooit één kapotte HDD meegemaakt, welk een kapotte SSD).

3. Is het de moeite waard te investeren in een NAS welke video kan decoderen en in staat is om PLEX te draaien? Of is het wellicht een betere oplossing hier in de toekomst een HTPC (NUC bijvoorbeeld) voor te gebruiken.

4. Een laatste eis is dat ik de PC van mijn ouders uit kan sluiten van toegang tot de NAS. Is dit eenvoudig te realiseren?

Hieronder een lijstje van wat ik nu voor ogen heb om aan te schaffen. Hierbij zal ik dus mijn 2x 2TB WD Green schijven toe gaan voegen. Hebben jullie betere ideeën? Zie ik tot slot nog zaken over het hoofd?

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 160,95€ 321,90
1Synology DiskStation DS416€ 435,34€ 435,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 757,24

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
Schop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grofweg kun je stellen dat de levensduur van een Synology 5 jaar is (5 jaar na uitkomen van betreffende model). Dat is de termijn waarbinnen zij, op dit moment, mainstream support leveren. Helaas wordt die termijn niet zo helder gecommuniceerd. Meestal volgt er geen waarschuwing over EOL/EOS. Na de termijn van 5 jaar volgen hooguit nog wat security-updates, maar geen vernieuwingen van het besturingssysteem meer. Als voorbeeld kan de serie uit 2010 gelden, deze toestellen krijgen niet meer de update naar DSM 6.0, die nu in bèta is en in het voorjaar van 2016 (april) zal verschijnen. Die versie komt dan voor alle toestellen vanaf modeljaar 2011 beschikbaar.

Zolang je RAID1 niet ziet als backup, maar als een maatregel om door te kunnen werken als er onverhoopt een schijf uitvalt, ben je enigszins zeker van databehoud. Maar natuurlijk maak je een backup op een ander medium, op een andere locatie. Topics om je in te verdiepen: [Synology] Backup strategieën en tools & Thematopic: Backups.

Verder is het verstandig je (oude) schijven te monitoren, want het lot van alle harde schijven is dat ze vroeg of laat stuk gaan. Plotseling overlijden voorkom je niet met monitoring (daarvoor is backup), maar langzaam stervende harde schijven kun je wel ontdekken. Meer in: Check je SMART. In de Synology software zit een module waarmee je zulke rapportages geheel geautomatiseerd aan jezelf toe kun zenden.

In het besturingssysteem van de Synology zit een uitstekend accountbeheer, waarmee je toegang prima kunt beperken. Kijk eens in de online help (https://help.synology.com, ook in het Nederlands), dat in het begin misschien wat overweldigend werkt, maar je een aardig beeld geeft van wat er zoal in te stellen is. De standaard beveiliging met gebruikersnaam en wachtwoord is waarschijnlijk al voldoende om je ouders buiten te houden. Door inzetten van 2FA en gebruik maken van de firewall wordt het al een zwaardere dobber om binnen te geraken. Zelfs versleutelen van data behoort tot de mogelijkheden.

Aanvullend.
Voor Plex en transcoderen raad ik je aan eens in [Synology] Vraag en antwoord - deel 2 te grasduinen. Met DSM 6.0 is het de bedoeling dat elke Synology nas offline zal kunnen transcoderen, al is nog niet helder wat die functie precies zal inhouden. Pas in een volgende fase van de bèta wordt dat geïntroduceerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2015 21:01 . Reden: Aanvulling inz. Plex & transcoderen. ]