Het grote "jouw productie" topic - Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 143 Laatste
Acties:
  • 355.769 views

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 07:25
[quote]Wailing_Banshee schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 08:33:
[...]

Als we het van vandaag moeten hebben, wordt het dus helemaal niets meer met juli. Het is helemaal potdicht hier. Volgens mij gaat het zometeen regenen, zo donker.
[/q
Dan zit jij in Groningen, Friesland of zo gaat daar ook oplossen die bewolking http://nl.sat24.com/nl/nl/visual

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
hier in het oosten gaat het tot nogtoe best aardig , het lijkt redelijk op de mooie opwek parabool curve .
sluier bewolking is er ook dus een top dag zal het niet worden , maar zeker meer dan de afgelopen 4 dagen die elk zo 20 KWh deden .
Nu staat de teller al op : 8.5 KWh en er komt 3120 watt binnen . graag meer van hetzelfde ..
om de maand juni bij te halen zijn er ruim 60 KWh meer nodig en mei zelf 105 KWh .
het hangt echt van het weer af wat het worden zal ..

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier ging het top tot 11:10 en daarna begint het dicht te trekken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Gisteren in Groningen was het 9.400kWh, ratio 3.133kWh/kW. Tja, dat is onvoldoende om de target te halen. Ik moet nog 70kWh halen om mijn juli maand van 2015 te evenaren. Dat is bijna 12 kWh per dag.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Nog practisch geen zon gezien vandaag en nu wordt het weer donker. Ik vraag me ondertussen af of ik mijn verwachte opbrengst wel ga halen (laat staan vorig jaar evenaren)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:44

TFHfony

Professional Weirdo

En het begon zo mooi....

Chart Down

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Misterpc
  • Nu online
hier in het oosten heeft de dikke bewolking nu de overhand genomen ,
wel heb ik al 17.25 KWh binnen en dat was de afgelopen dag bijna het totaal aan dag opbrengst , en vandaag heb ik het nu al binnen , ik hoop op meer maar het weer gooit roet in het eten .

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Alhoewel geen super dag gaat het hier vandaag, vergeleken met de rest van Nederland, best aardig.
Op dit moment om 16:35 nog positie 31 op de NL-lijst met 4.573kWh/kW.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-11 21:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

dunklefaser schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:38:
Alhoewel geen super dag gaat het hier vandaag, vergeleken met de rest van Nederland, best aardig.
Op dit moment om 16:35 nog positie 31 op de NL-lijst met 4.573kWh/kW.
Toch knap dat je een uur in de toekomst kan kijken :) Ik zit op 4.2 Wh/Wp, dus ook niet slecht.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

zonoskar schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:46:
[...]

Toch knap dat je een uur in de toekomst kan kijken :) Ik zit op 4.2 Wh/Wp, dus ook niet slecht.
TypeFoutje - bedankt! 15:35 'tuurlijk.

Zo groot is de tijdafwijking van mijn raspi-systeem zeker niet
- maximaal 0,5 msec,
maar sommige systemen op pvoutput.org claimen
wel continu in de toekomst te zitten - soms meer dan 10 minuten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aan de kust zijn er wel wat wolken, maar ik mag eigenlijk eens niet klagen als ik het zo zie. Op dit moment (16:55) sta ik in de NL-lijst op plek 23 met 5.135kWh/kW en dat is volgens mij maar zelden zo hoog :P

• Misterpc
  • Nu online
vandaag toch een aardige dag qua opbrengst , 28.5 KWh , 5 KWh/KWp ,
daar deze maand nog een paar van en ik haal de maand juni nog in als het weer het toelaat .

• Rol-Co

Rol-Co

Het is/was beter dan gisteren met 2,3kWh/kWp maar verder dan 3,4 komen we vandaag niet. Na 12:00 was het zo goed als afgelopen met de pret.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-11 21:44
Ondanks dat het nu eens na 1600u niet volop zonnig was hebben we vandaag toch 10.700kWh - 4.756kWh/kWp binnen geharkt

2250 WP Zuid PVoutput

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Gelukkig niet zo'n drama als gisteren, maar ook vandaag maar matigjes: 21.159kWh, ofwel 4.640kWh/kWp, dit omdat de zon zich na 12:30 eigenlijk niet meer heeft laten zien...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag juni voorbij gestreeft. Was ook niet moeilijk. Nu kijken of ik ook mei kan inhalen. Vandaag was een best goed dagje met 5.1Wh/Wp. Dus ik heb nog 3 van zulke dagen nodig om mei in te halen. Zou moeten lukken.

[ Voor 22% gewijzigd door zonoskar op 26-07-2016 22:35 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

zonoskar schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:31:
Vandaag juni voorbij gestreeft. Was ook niet moeilijk. Nu kijken of ik ook mei kan inhalen. Vandaag was een best goed dagje met 5.1Wh/Wp. Dus ik heb nog 3 van zulke dagen nodig om mei in te halen. Zou moeten lukken.
Ik betwijfel al of ik mijn target van juli ga halen, laat staan dat ik meer ga halen dan juni (wat nog 7kWh meer is dan de target van juli) Moet nog minimaal 30kWh halen (10kWh/kWp)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Snarfie31
Het is zeldzaam dat ik mn maand target ruim van tevoren haal alleen mei was uitzondering overige maanden ( voorzover de target gehaald werd) vaak 1 dag voor maar even vaak laatste dag van de maand. Deze maand is niet anders en word dus weer spannend. Echter als ik mn ligging een paar graden gunstig aanpas is het elke maand feest. Exact je ligging invullen/ kennen is dus essentieel. 3 a 4 graden maakt al een behoorlijk verschil.

[ Voor 43% gewijzigd door Snarfie31 op 27-07-2016 08:29 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• MdO82
De manier om dat te achterhalen is denk ik het beste met Google compass.
Ik ben enige tijd bezig geweest met een kompas op mijn telefoon, maar daar krijg je ook elke keer een andere uitkomst

2250 WP Zuid PVoutput

• Snarfie31
MdO82 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 08:32:
De manier om dat te achterhalen is denk ik het beste met Google compass.
Ik ben enige tijd bezig geweest met een kompas op mijn telefoon, maar daar krijg je ook elke keer een andere uitkomst
Ja die heb ik ook gebruikt maar dan is het nog de laatste paar graden op het oog beetje gokken. Ik vul die gegevens in op de omnik site echter daar is alles net andersom moet je dus rekening meehouden oost is wel 90 graden maar ik lig ongeveer 3 graden iets meer op het zuiden zou je dus denken 93 nee is 87 dus. Je kan je estimates dus behoorlijk optimistische of negatief inschatten.

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 27-07-2016 09:14 ]

• Snarfie31
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Snarfie31 op 27-07-2016 09:12 ]

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Snarfie31 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:11:
Ja die heb ik ook gebruikt maar dan is het nog de laatste paar graden op het oog beetje gokken. Ik vul die gegevens in op de omnik site echter daar is alles net andersom moet je dus rekening meehouden oost is wel 90 graden maar ik lig ongeveer 3 graden iets meer op het zuiden zou je dus denken 93 nee is 87 dus. Je kan je estimates dus zo optimistisch mogelijk maken als je wilt.
Inderdaad. Ik heb de PVGIS gegevens ook alleen maar als leidraad gebruikt en vervolgens voor elke maand een iets hoger getal in PVOutput gezet om te zorgen dat mijn jaartarget 1000kWh/kWp zou worden.

• Snarfie31
TFHfony schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:13:
[...]

Inderdaad. Ik heb de PVGIS gegevens ook alleen maar als leidraad gebruikt en vervolgens voor elke maand een iets hoger getal in PVOutput gezet om te zorgen dat mijn jaartarget 1000kWh/kWp zou worden.
Tja na 2 jaar dit forum te volgen zie ik toch vaak berichten voorbij komen dat estimates ruim voor het eind van de maand gehaald worden en soms niet zo' n beetje ook vraag me dan af hebben ze alles goed ingevuld zoal vermogen en vooral ligging.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Snarfie31 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:19:
[...]

Tja na 2 jaar dit forum te volgen zie ik toch vaak berichten voorbij komen dat estimates ruim voor het eind van de maand gehaald worden en soms niet zo' n beetje ook vraag me dan af hebben ze alles goed ingevuld zoal vermogen en vooral ligging.
Mijn eigen ervaring is, is dat PVGIS ook nogal conservatief is. Aan de andere kant: Je ziet dat mensen de ene maand ruim hun target halen om hem de volgende maand dik te missen. De ene maand kan gewoon beter zijn dan de andere. Als alle maanden in verhouding zoals afgelopen mei geweest zouden zijn... Dan waren heel wat mensen hier gelukkig geweest.
Hoewel een maand 30 dagen is, kan een erg goede of juist slechte week de maand al erg vertekenen.

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Snarfie31 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:19:
[...]

Daarom heb ik de gegevens ingevuld zoals ze op de offerte stonden :p Op basis van die gegevens heb ik tenslotte de panelen gekocht!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Hoeveel vullen jullie in voor "Estimated system losses".
Dat maakt natuurlijk ook nogal uit.
De PVGIS estimation site neemt 14% als default waardoor je dus een systeemefficientie van 86% krijgt maar ik denk dat de meeste moderne installaties in Nederland meestal bovende 90% zitten met hoogefficiente omvormers die tijdens de betere productietijden tot boven de 95% effiicient zijn en ook betere en kortere bekabeling van de panelen naar die omvormers doordat installateurs beter begrijpen dat in die bekabeling relatief hogere verliezen zitten.

Verwijderd

Gisteren hetzelfde gehaald dan eergisteren. Dus dat is niet genoeg om te voldoen aan het streven om vorig jaar juli te evenaren. En dat terwijl ik weer heerlijk op een strand lag ruim 50 km van mijn panelen. Vandaag zal ook wel niet veel doen aan de inmiddels matige juli maand. De te halen target per dag zou dan al 13 kWh zijn. Dat zie ik vandaag niet gebeuren.

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

TWyk schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:35:
Hoeveel vullen jullie in voor "Estimated system losses".
Dat maakt natuurlijk ook nogal uit.
De PVGIS estimation site neemt 14% als default waardoor je dus een systeemefficientie van 86% krijgt maar ik denk dat de meeste moderne installaties in Nederland meestal bovende 90% zitten met hoogefficiente omvormers die tijdens de betere productietijden tot boven de 95% effiicient zijn en ook betere en kortere bekabeling van de panelen naar die omvormers doordat installateurs beter begrijpen dat in die bekabeling relatief hogere verliezen zitten.
Ik geloof dat er bij onze offerte ook iets van 14% staat. Maar je zult zo goed als nooit precies de berekende waarde halen. Het hangt zo vreselijk veel van het weer af. Natuurlijk niet alleen de hoeveelheid zon, maar ook de rest. Een koude, maar heldere zomer zal meer opbrengen dan een warme en heldere zomer. Zelfs een matige zomer zou meer kunnen opbrengen dan een warme zomer.

Zo was mei 2015 net aan de berekende waarde, terwijl mei 2016 er ruim overheen ging. En april 2015 ging juist zeer ruim over de berekende waarde terwijl april 2016 er niet eens in de buurt kwam...

• Snarfie31
Wailing_Banshee schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:23:
[...]

Daarom heb ik de gegevens ingevuld zoals ze op de offerte stonden :p Op basis van die gegevens heb ik tenslotte de panelen gekocht!
Ja zo'n offerte kan ik voor een ieder niet beoordelen kan je wrl zeggen met mijn bijna pal oost ligging dat alle offertes ( ha ha hoe ongelooflijk ook) behoorlijk onder de daad werkelijke opbrengst zat. Setje van mij is 3390 kwh en in de offerte stond 3020 kwh perjaar aan opbrengst gunstige variant. Werd dus vorig jaar 3430 dit jaar zal het niet veel minder of meer zijn als je het vervolgens gaat calculeren met zo' n programma dan blijkt mijn offerte 3 a 4 graden ongunstiger te rekenen 410 verschil lijkt me veel te groot.

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Snarfie31 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:52:
[...]

Ja zo'n offerte kan ik voor een ieder niet beoordelen kan je wrl zeggen met mijn bijna pal oost ligging dat alle offertes ( ha ha hoe ongelooflijk ook) behoorlijk onder de daad werkelijke opbrengst zat. Setje van mij is 3390 kw en in de offerte stond 3000 kwh perjaar aan opbrengst gunstige variant werd dus vorig jaar 3430 dit jaar zal het niet veel minder of meer zijn als je het vervolgens gaat calculeren met zo' n programma dan blijkt mijn offerte 3 a 4 graden ongunstiger te rekenen 430 verschil lijlt me veel te groot.
De offerte voor 3120Wp was voor onze 2700kWh per jaar (ZWZW ligging). Ik heb vorig jaar 2.653kWh geproduceerd (vanaf 27 januari) dus ik heb het idee dat het voor ons aardig klopt.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Snarfie31 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:52:
[...]

Ja zo'n offerte kan ik voor een ieder niet beoordelen kan je wrl zeggen met mijn bijna pal oost ligging dat alle offertes ( ha ha hoe ongelooflijk ook) behoorlijk onder de daad werkelijke opbrengst zat. Setje van mij is 3390 kwh en in de offerte stond 3000 kwh perjaar aan opbrengst gunstige variant. Werd dus vorig jaar 3430 dit jaar zal het niet veel minder of meer zijn als je het vervolgens gaat calculeren met zo' n programma dan blijkt mijn offerte 3 a 4 graden ongunstiger te rekenen 430 verschil lijlt me veel te groot.
Nou, ik ga er van uit dat ook nogal wat aanbieders expres een wat lager getal in de offerte zetten om te voorkomen dat klanten bij de eerste de beste slechte maand aan de lijn hangen dat hun set niet naar behoren presteert.
Als de set vervolgens gemiddeld elke maand 10% plust, zijn mensen tevreden en vertellen ze er ook nog over tegen familie/vrienden/collega's. Underestimate -> Overachieve...

Overigens gaf mijn leverancier voor mijn 4560Wp op 13 graden / 170 Graden set 4500W af als target voor het jaar en die ga ik ook (met gemak) halen. Ik zit nu op 4275kWh en heb nog een maandje te gaan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door TFHfony op 27-07-2016 09:58 ]

• Snarfie31
TFHfony schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:56:
[...]

Nou, ik ga er van uit dat ook nogal wat aanbieders expres een wat lager getal in de offerte zetten om te voorkomen dat klanten bij de eerste de beste slechte maand aan de lijn hangen dat hun set niet naar behoren presteert.
Als de set vervolgens gemiddeld elke maand 10% plust, zijn mensen tevreden en vertellen ze er ook nog over tegen familie/vrienden/collega's. Underestimate -> Overachieve...
Dat kan ik me voorstellen is wel slim voorkomt hoop gezeik.

Verwijderd

Het eerste jaar kwam mijn set van 3000 Wp ruim boven de estimate uit die de leverancier had opgegeven. Ik dacht dat de opgave zo'n 2600 kWh was en de werkelijke productie lag op zo'n 2850 kWh.

• Snarfie31
Zou je dus kunnen stellen dat pv owners die regelmatig boven hun estimate scoren de estimate van de leverancier gebruiken en niet een gedegen annalyse van hun ligging hebben gemaakt.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tsja, wat is belangrijker. Een goed gevoel hebben omdat je de estimate flink overschrijdt, of een realistische estimate die moeilijk te halen is. Ik heb dat laatste gedaan. In PVgis heb ik het zo ingesteld met de system losses dat ik op ca 975 kWh/Wp uitkom. Volgens mij is dat een realistische estimate voor het zuiden. En regelmatig haal ik die niet, zoals in maart en juni, daar zat ik maar op 87%. Op deze manier heb ik wel een idee of ik die 4800 kWh aan het eind van het jaar ga halen of niet (en kan ik mijn verbruik daar een beetje op aanpassen).

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 27-07-2016 10:37 ]

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Snarfie31 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:21:
Zou je dus kunnen stellen dat pv owners die regelmatig boven hun estimate scoren de estimate van de leverancier gebruiken en niet een gedegen annalyse van hun ligging hebben gemaakt.
Of je zou kunnen stellen dat leveranciers er soms gewoon een potje van maken... Ik koop toch op basis van die offerte? Dan mag ik hopelijk wel aannemen dat de offerte aardig klopt.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Zelfs als je een perfecte estimate hebt, scoor je er alsnog 50% van de tijd boven..
Maargoed ik snap wat je bedoelt, als je structureel meer produceert dan moet je misschien je schatting bijstellen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik denk dat, als een leverancier een per maand gespecificeerde opbrengst in de offerte zet,
wat de meeste natuurlijk niet doen, deze opgave uit de standaard PVGIS berekening komt.

Ik zelf kom op een enigszins realistische jaaropbrengst bij PVGIS met "Other losses (cables, inverter)" gewoon op nul gezet.
Dit kan betekenen dat de andere niet aan te passen "losses" en/of het paneelrendement bij PVGIS
misschien niet kloppen.
Het verloop van de solarradiationcurve door het jaar heen zal wel kloppen.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

De meeste aanbieders hier vorig jaar gaven eigenlijk allemaal (uitgaande van dezelfde omstandigheden, wel andere hardware natuurlijk) een verwachte efficiency van rond de 90% op van de hoeveelheid Wp die ze gingen installeren.
Uiteindelijk heb ik dus voor de partij gekozen die 98% op gaf. Dit zowel omdat ze precies aanboden wat ik vroeg en snel en correct aanpassingen maakte op door mij gestelde vragen, maar ook omdat ze blijkbaar voldoende vertrouwen hadden in het product wat ze aanboden. En dit vertrouwen lijkt gestaafd te worden door de cijfers van afgelopen jaar, dus... TFH is tevreden.
Bij mij hebben ze overigens nooit per maand gespecificeerd, maar gewoon een jaaropbrengst.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Bah, ik zit momenteel op een efficiency van 1.6 Wh/Wp en het lijkt er op dat de rest van dag alleen maar meer bewolking gaat brengen..

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
TFHfony schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:02:
De meeste aanbieders hier vorig jaar gaven eigenlijk allemaal (uitgaande van dezelfde omstandigheden, wel andere hardware natuurlijk) een verwachte efficiency van rond de 90% op van de hoeveelheid Wp die ze gingen installeren.
Uiteindelijk heb ik dus voor de partij gekozen die 98% op gaf. Dit zowel omdat ze precies aanboden wat ik vroeg en snel en correct aanpassingen maakte op door mij gestelde vragen, maar ook omdat ze blijkbaar voldoende vertrouwen hadden in het product wat ze aanboden. En dit vertrouwen lijkt gestaafd te worden door de cijfers van afgelopen jaar, dus... TFH is tevreden.
Bij mij hebben ze overigens nooit per maand gespecificeerd, maar gewoon een jaaropbrengst.
Ik kreeg een opbrengstverwachting van
0,9 (=arbitraire opbrengst factor waar o.a. systeem efficientie een rol speelt) x 10 (panelen) x 290 (Wp van een paneel) x 0,95 (efficiency hoek en orientatie) = 2480 kWh

Ik denk echter dat die de opbrengstfactor van de leverancier gebaseerd is op een gemiddelde opbrengst in Nederland en dat die opbrengstfactor sowieso door de leverancier enigzins conservatief wordt ingeschat om klachten te vermijden.
Ik zit redelijk aan de kust dus ik dacht dat ik nog wel een paar procent daarbovenop kan doen dus ongeveer 2700 had ik zelf ingeschat wat zou leiden tot een terugverdientijd van 8 jaar
PVGIS ingevuld en die gaf (toen ik eindelijk begreep dat zuid op die site niet 180 graden is maar nul) een verwachte opbrengst van 2970 kWh ofwel 1024 Wh/Wp.
Dat lijkt me nog best wel een aardige opdracht omdat ik wel wat schaduw maar dan schraap ik wel lekker een jaartje af van mijn terugverdientijd.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Yesss, vandaag net door de 25 MWh geknald met de paneelkes op zzo
met nog de kers op de taart van het noord dwergje van 1 MWh.
Op naar de 50.000 KWh *O*

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot606.jpg

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:09
Heeft iemand het hier voor elkaar gekregen om met veel terug leveren een negatief maand voorschot te krijgen, geld van leverancier dus?
Vind het wel raar als je bij eindafrekening 500 terug krijgt dat voorschot niet onder tien euro kan

1 PVoutput . Dongen NB

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
reneeke1970 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 17:12:
Heeft iemand het hier voor elkaar gekregen om met veel terug leveren een negatief maand voorschot te krijgen, geld van leverancier dus?
Vind het wel raar als je bij eindafrekening 500 terug krijgt dat voorschot niet onder tien euro kan
Geen negatief voorschot, maar op 0 zetten kan wel.
Weet niet welke leverancier je hebt, maar aangezien je het hebt over 'niet onder 10 euro' kan het wel eens Greenchoice zijn?
Zo ja, een vriendelijk belletje naar klantenservice (of mail) met de vraag om het aan te passen naar een lager bedrag is wel mogelijk hoor.

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

• Apeldoorn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-01-2024
De schade valt best mee vandaag zo te zien op de Veluwe.
Ruim door de 10 kwh heen: 3,5 kwh/kwp nu.

Groet uit Spanje.

[ Voor 5% gewijzigd door Apeldoorn op 27-07-2016 18:07 ]

3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Apeldoorn schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:07:
De schade valt best mee vandaag zo te zien op de Veluwe.
Ruim door de 10 kwh heen: 3,5 kwh/kwp nu.
Ook ruim door de 10kWh heen, namelijkL: 13.704kWh. Maar voor mij betekent dit slechts 3.005kWh/kWp. En gezien de druilerige regen buiten gaat daar weinig meer bij komen. Wat een prut dag (al weer). Nou ja, nog 8,5kWh en de maand is binnen.
Maar of dat morgen gaat lukken, gezien de voorspellingen...

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
negatief voorschot is mij nog nooit gelukt.

maar als je lang genoeg loopt te zeuren (zo vriendelijk mogelijk), dan kun je je huis op leegstand tarief laten zetten.
dan heb je een voorschot van 0€ en reken je alles in 1x per jaar af.
dus minder als 10€ kan wel.
(is voor mij een tijdlang een leuke optie geweest.
leverancier vond het een leuk idee om per voorschot 1,5€ over boekings-kosten te vragen.
wat ik dan weer te duur vond 12x 1,5€ was meer als een maand bedrag. ;) )

(maar dit willen ze niet zo snel doen met nieuwe klanten.
niet iedereen is even betrouwbaar in Nederland, dus ik snap het wel waarom ze dat niet willen doen.
een klant die nog geld terug krijgt is makkelijker voor het bedrijf als een klant die nog moet bij betalen.
ook is het natuurlijk een leuke renteloze lenig die het bedrijf dan krijgt. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• reneeke1970
migjes schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:12:
[...]

negatief voorschot is mij nog nooit gelukt.

maar als je lang genoeg loopt te zeuren (zo vriendelijk mogelijk), dan kun je je huis op leegstand tarief laten zetten.
dan heb je een voorschot van 0€ en reken je alles in 1x per jaar af.
dus minder als 10€ kan wel.
(is voor mij een tijdlang een leuke optie geweest.
leverancier vond het een leuk idee om per voorschot 1,5€ over boekings-kosten te vragen.
wat ik dan weer te duur vond 12x 1,5€ was meer als een maand bedrag. ;) )

(maar dit willen ze niet zo snel doen met nieuwe klanten.
niet iedereen is even betrouwbaar in Nederland, dus ik snap het wel waarom ze dat niet willen doen.
een klant die nog geld terug krijgt is makkelijker voor het bedrijf als een klant die nog moet bij betalen.
ook is het natuurlijk een leuke renteloze lenig die het bedrijf dan krijgt. ;) )
En precies die laatste zin is wat mijn stoort.
Kreeg niet eens aam verstand dat bij gebruik van 0 kWh er een rekening van -100 euro uit vloeit. Nee u moet verplicht net beheer Enzo betalen, lager dan tien euro kan niet (qurrent) maar heb met gc gebeld en die willen niet lager dan 5 euro....
Volgend jaar met gas en stroom maar bij dezelfde, kijken of dat elkaar compenseerd naar nul. Voorlopig heb ik gestorneert en rekening geblokt, kijken of er reactie komt.
Toch van de zotte 500 terug met eindafrekening maar niet lager kunnen, ja daag

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:37:
[...]

Kreeg niet eens aam verstand dat bij gebruik van 0 kWh er een rekening van -100 euro uit vloeit. Nee u moet verplicht net beheer Enzo betalen, lager dan tien euro kan niet (qurrent) maar heb met gc gebeld en die willen niet lager dan 5 euro....
Volgend jaar met gas en stroom maar bij dezelfde, kijken of dat elkaar compenseerd naar nul. Voorlopig heb ik gestorneert en rekening geblokt, kijken of er reactie komt.
Greenchoice is 4,- :)
Mijn maandbedrag volgens easyswitch is -1,87 maar bij energieflex zal het vast niet zo zijn dat ik dat in de maand overgemaakt krijg.

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Qurrent was bij mij juist degene die zei dat bij 0 ik geld terugkrijg.
Ik sowieso gas dus blijf betalen maar het verschilt nogal per wedewerker qua kennis;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• reneeke1970
DRuw schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:47:
Qurrent was bij mij juist degene die zei dat bij 0 ik geld terugkrijg.
Ik sowieso gas dus blijf betalen maar het verschilt nogal per wedewerker qua kennis;)
Denk het ook, daarom lok ik nu reactie uit, die doos aan de telefoon zei maar meneer als uw panelen eens uitvallen dan moet u ineens alles terug betalen dat kan toch niet....

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
reneeke1970 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:37:
[...]

daarom: lang genoeg lopen zeuren (zo vriendelijk mogelijk) >:)

willen ze geld van mij lenen dan mogen ze naar mijn bank gaan en dan gewoon netjes rente aan de bank betalen die dat weer door berekend aan mij (- hun winst natuurlijk).
gewoon zoals het hoort in dit land.

ik zou zelf niet blokken of storneren, maar als het echt niet anders kan zou ik dat ook doen, maar dan bel ik ze wel meteen op, met de reden waarom ik dat doe.
(je zou er in theorie problemen mee kunnen krijgen.)

lees voer:
https://www.consuwijzer.n...t-eens-met-jaarafrekening
als je zin hebt kun je altijd nog naar de geschillen commissie stappen. ;)

zoals DRuw ook zegt.
probleem is vaak wel dat je soms een domme gans van de helpdesk treft, die het eigenlijk ook niet snapt. >:)
niks tegen die mensen, maar soms zijn ze niet gehinderd door kennis van de zaken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:50:
[...]

Denk het ook, daarom lok ik nu reactie uit, die doos aan de telefoon zei maar meneer als uw panelen eens uitvallen dan moet u ineens alles terug betalen dat kan toch niet....
En jij,
Stel dat de stroom uit valt voor 6 maanden, dan betaal ik die tijd voor iets wat ik niet gekregen heb. :+

• Misterpc
  • Nu online
vandaag was toch meer wolken en later vanmiddag kwamen de donkere wolken opzetten .
resultaat voor vandaag : ongeveer 24 KWh 4.22 KWh/KWp ,
en met geluk haal ik de maand juni nog in en misschien de TOP maand mei , maar dan moet het wel heel zonnig worden .de komende dagen

• reneeke1970
migjes schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:51:
[...]

daarom: lang genoeg lopen zeuren (zo vriendelijk mogelijk) >:)

willen ze geld van mij lenen dan mogen ze naar mijn bank gaan en dan gewoon netjes rente aan de bank betalen die dat weer door berekend aan mij (- hun winst natuurlijk).
gewoon zoals het hoort in dit land.

ik zou zelf niet blokken of storneren, maar als het echt niet anders kan zou ik dat ook doen, maar dan bel ik ze wel meteen op, met de reden waarom ik dat doe.
(je zou er in theorie problemen mee kunnen krijgen.)

lees voer:
https://www.consuwijzer.n...t-eens-met-jaarafrekening
als je zin hebt kun je altijd nog naar de geschillen commissie stappen. ;)

zoals DRuw ook zegt.
probleem is vaak wel dat je soms een domme gans van de helpdesk treft, die het eigenlijk ook niet snapt. >:)
niks tegen die mensen, maar soms zijn ze niet gehinderd door kennis van de zaken.
Is wel leuk lees voer maar dat gaat over foute afrekening, en die is prima dus daar kan ik niks van zeggen. Ach ja gaat maar over paar euro, is meer principe kwestie....

1 PVoutput . Dongen NB

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
nuon wil bij mij niet lager gaan dan 22 euro. Dat is namelijk het tarief van liander. Anders lopen ze kredietrisico werd mij verteld. Terwijl de afrekening - 716 kwh was.

Tja.... Nu in ieder geval al weer op - 1900, krijgen we bij de afrekening alles weer terug.

Ben geen rendabele klant voor ze en dat is het voorland van al deze leveranciers bij verdergaande decentrale opwekking.

• Rol-Co

Rol-Co

Misterpc schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:12:
vandaag was toch meer wolken en later vanmiddag kwamen de donkere wolken opzetten .
resultaat voor vandaag : ongeveer 24 KWh 4.22 KWh/KWp ,
en met geluk haal ik de maand juni nog in en misschien de TOP maand mei , maar dan moet het wel heel zonnig worden .de komende dagen
4,2?? , nou dan heb je al best mazzel, hier in het zuidwesten een schamele 2,1 kWh/kWp

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
De oost georiënteerde setjes waren vandaag in het voordeel. Tenminste, voor zover je 2.5 k Wh/Wp een voordeel kan noemen. Tot en met zondag zie ik het nog niet opklaren. Mei voorbij gaan zal niet gaan lukken, daar heb ik een paar mooie dagen voor nodig.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Nummer 3 op PVoutput met 5,1 kWh/kWp met mijn budget setje op zuid-oost

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Rol-Co

Rol-Co

Knap

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:52:
[...]

En jij,
Stel dat de stroom uit valt voor 6 maanden, dan betaal ik die tijd voor iets wat ik niet gekregen heb. :+
Nee, dat gaat niet helemaal op. Want als er meer dan x uur (weet even niet meer precies wat het minimum is, iets van 4 uur), krijg je altijd geld terug. En dat is afhankelijk van de tijd dat het offline is geweest.

---

We hebben nog 4 dagen, ik moet nog 27kWh om mijn maand target te halen. Het zou dus net moeten lukken, tenzij het echt herfst gaat worden.

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 07:41:
[...]

Nee, dat gaat niet helemaal op. Want als er meer dan x uur (weet even niet meer precies wat het minimum is, iets van 4 uur), krijg je altijd geld terug. En dat is afhankelijk van de tijd dat het offline is geweest.

---

We hebben nog 4 dagen, ik moet nog 27kWh om mijn maand target te halen. Het zou dus net moeten lukken, tenzij het echt herfst gaat worden.
Klopt! Van de netbeheerder, niet van de leverancier.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Als de zon een beetje achter de wolken vandaan komt moet ik vandaag wel voorbij juni gaan, schiet niet echt op dus.

• migjes
jerh schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:33:
[...]

nuon wil bij mij niet lager gaan dan 22 euro. Dat is namelijk het tarief van liander. Anders lopen ze kredietrisico werd mij verteld. Terwijl de afrekening - 716 kwh was.

Tja.... Nu in ieder geval al weer op - 1900, krijgen we bij de afrekening alles weer terug.

Ben geen rendabele klant voor ze en dat is het voorland van al deze leveranciers bij verdergaande decentrale opwekking.
eigenlijk is dat onzin.
je krijgt ook nog een heffings-korting (de leverancier krijgt dat geld van de regering, wat word uitgedrukt in minder belasting betalen voor de leverancier.) en dat potje is ruim voldoende om liander te betalen.
over het algemeen houw je na alle vaste kosten zelfs nog geld over, wat aan jouw betaald moet worden (inc BTW! let er op. ;) ).
kosten liander + nuon < heffings-korting. *O*

eigenlijk is het ook onzin dat je geen rendabele klant bent.
nuon kan dan geen elektra verkopen, maar vangt wel gewoon zijn vast recht kosten.
dus als ze niet te lastig lopen te doen, verdienen ze nog steeds op je. ;)

de meeste mensen gebruiken dan nog wel gas, en dan word het daar van afgetrokken.
(dan word het vaak van de ex BTW gas prijs afgetrokken, en dan er BTW op gedaan, dus netjes inc BTW berekend.)
maar dat is nu ook langzaam aan het veranderen, doordat steeds meer mensen een warmte pomp hebben.

(eon wil geen lager maand bedrag als 50€, maar dat dacht ik dus niet. >:)
gewoon door geduwd ze hebben maar te slikken.)
reneeke1970 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:28:
[...]

Is wel leuk lees voer maar dat gaat over foute afrekening, en die is prima dus daar kan ik niks van zeggen. Ach ja gaat maar over paar euro, is meer principe kwestie....
vervang "foute jaar afrekening" voor "jouw probleem" en je hebt precies de stappen die je moet door lopen.
(bij stap 2 kabbelen ze toch wel terug, lol. ;) )

meer ontopic:
het word geen fantastische maand maar ik mag stiekem niet klagen.
516kWh tot nu toe, is eigenlijk wel genoeg voor mij.
in kWh/kWp is het minder een 96kWh/kWp.

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 28-07-2016 11:02 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dit is m'n slechtste juli ooit, juli 2015 was 334,846kWh en ik mag blij zijn als ik nu 300kWh haal :')

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Rol-Co

Rol-Co

Nog 30 om vorig jaar juli te evenaren
Nog 120 om super mei te evenaren
Nog 57 om mijn maand target te halen
Nu 23 voorbij de slechte juni

En ook vandaag lijkt weer niet veel te worden helaas.

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Nog 62 om vorig jaar juli te evenaren
Nog 110 om super mei (2016) te evenaren
Nog 27 om het doel voor juli te halen
Nog 34 om juni (2016) te evenaren (en 77 om juni 2015 te evenaren)

Verwijderd

14,3 kWh achter op juni 2016,
80,2 om mei 2016 te evenaren,
48 om juli 2015 te evenaren (en dus mijn target)

Gisteren was het minder slecht dan verwacht maar niet voldoende om bij te dragen aan het wegwerken van de achterstand op het doel: juli 2015. stand 10.600kWh , ratio 3.533kWh/kW. Vandaag begint goed, maar ik zie al weer donkere wolken verschijnen.

• Misterpc
  • Nu online
niks als regen en donker vandaag hier in het oosten ,, geen mega target om mei in te halen helaas ..

Wel is het zo dat ik nog maar 23 KWh hoef om juni voorbij te gaan ,
maar mei voorbij gaan is teveel gevraagd op zo'n korte termijn .., dat zou betekenen dat ik nog meer dan 60 KWh zou moeten binnen krijgen t/m zondag , ik heb er een hard hoodf in dat dat nog zou kunnen ,
met piek dagen van 33 KWh per dag , dat zou betekenen 3 volledig zonnige dagen , das te veel gevraad en gaat volgens mij hem niet worden

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:33
Ach laat ik ook eens een duit in het zakje doen.

Hier in West-Friesland tot nu toe 4,3 kWh en voor wat betreft mijn "target" tot nu toe maar -54 kWh uur achter op vorig jaar, met nog 3,5 dagen te gaan is het mogelijk dit in te halen, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat je er niets aan kan veranderen als het niet gebeurt. Het is zoals het is, en het komt zoals het komt.

Waar je wel invloed op kan uitoefenen is je verbruik en daar mee je " te kort aan PV opbrengst " compenseren.
Hier ten opzichte van vorig jaar met een Daikin US nu - 110kWh

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier na afsluiten gas is het voorschot op "nihil" gezet, gebeurt automatisch onder een bepaald bedrag bij Eneco. Verwacht op jaarbasis wel geld terug voor overschot E. :)

Hier trouwens al over de estimate voor juli, 4,64 kWh/kW. Niet slecht voor Berkel en Rodenrijs

"The assertion that it is not possible to arrive at a comprehensive energy supply using renewable energy is an insult to the creativity of physicists, chemists and engineers."

Herman Scheer

De Tweekers zijn hier niet specifiek genoemd, maar horen er wel bij m.i. 8)

[ Voor 28% gewijzigd door Gasschuif op 28-07-2016 12:31 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Zo.... Vandaag om 14:00 stipt mijn maandtarget van 615kWh gehaald. Vanaf nu is het bonus :)
Juni ben ik al lang voorbij, Om mei voorbij te gaan heb ik nog 72kWh nodig, dus... theoretisch mogelijk, maar gezien de voorspellingen zal het wel niet :)

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

TFHfony schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:11:
Zo.... Vandaag om 14:00 stipt mijn maandtarget van 615kWh gehaald. Vanaf nu is het bonus :)
Juni ben ik al lang voorbij, Om mei voorbij te gaan heb ik nog 72kWh nodig, dus... theoretisch mogelijk, maar gezien de voorspellingen zal het wel niet :)
Er zat dus echt een enorm verschil in juni in het land, want hier was juni dan wel geen top maand, maar ik heb toen wel mijn target gehaald. En dat moet ik in juli nog maar zien te gebeuren...

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Wailing_Banshee schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:25:
[...]

Er zat dus echt een enorm verschil in juni in het land, want hier was juni dan wel geen top maand, maar ik heb toen wel mijn target gehaald. En dat moet ik in juli nog maar zien te gebeuren...
Juni was hier echt drama. Mei was daarentegen geweldig:

Year

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Hier is vandaag ook rond een uur of 14:00 de maandtarget gehaald (315kWh). Mijn systeem draait nu een maand en 4 dagen, en tot nu toe valt de opbrengst me niet tegen :)

iStockphoto

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hier 460 kWh gehaald tot nu toe in juli
Iets boven de 4,1 kWh/kWp tot nu toe..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:15
Niet negatief maar wel compleet op 0. Terwijl in de Nuon app mijn maandbedrag staat op -5 per half jaar krijg ik dat niet daadwerkelijk terugbetaald.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Ik betaal 5 euro abbonementsgeld aan vdb zonnecollectief en een overschot van 1111 kWh afgelopen jaar.
Zoals de meeste mensen vind ik het wel prettig om 446 euro in 1x terug te krijgen. (al heb ik er maar 60 uitgegeven :+ )

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MdO82
Dan betaal je dus 5 euro per meter ?

2250 WP Zuid PVoutput

5 euro p(er) m(aand)?
(gebaseerd op 0 kWh van het jaar daarvoor en geen gasaansluiting)

[ Voor 96% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-07-2016 17:01 ]

• MdO82
Ik las dat je 120 euro betaalde, maar ik had niet goed gelezen denk ik :p

2250 WP Zuid PVoutput

MdO82 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 17:00:
Ik las dat je 120 euro betaalde, maar ik had niet goed gelezen denk ik :p
5x 12 is 60.
ff heel snel aangepast. (maar niet snel genoeg dus. 8)
Maar dit hoort eigenlijk hier, niet? ;)
AUijtdehaag in "Wat betaal jij aan energie?"

• MdO82
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 17:06:
[...]

5x 12 is 60.
Maar dit hoort eigenlijk hier niet? ;)
>:)

2250 WP Zuid PVoutput

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10 13:51
Ik ben niet zo actief deze tijd ivm vakantie maar deze screenshot wil ik toch wel even delen :)

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/86190-knipsel.png

Ik ben zowaar mei voorbij gegaan!!!

Zit atm al op 112% van mijn maand target.... Is deze juli zo goed of is mijn inschatting zo slecht :p

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Verwijderd

Hier mag ik al blij zijn als alle sets Juni voorbij gaan.
Blijf hier ook steken op een 6-8 % minder in Juli als voorgaande jaren.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2016 18:27 ]

• Apeldoorn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-01-2024
Weer net aan een schamele 10 kwh op mijn 3025 set. Jammer: ook juli gaat tegenvallen.

Nou ja...dan maar lekker hier nog even genieten van de zon.
Groeten uit Spanje B)

3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek

• Misterpc
  • Nu online
vandaag is zo'n verloren dag qua productie , ik ben nu bij 14 KWh en veel meer gaat er vandaag niet bij komen ,

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:33
Misterpc schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 18:42:
vandaag is zo'n verloren dag qua productie , ik ben nu bij 14 KWh en veel meer gaat er vandaag niet bij komen ,
Ik zou deze slecht panelen van dak af gooien.

Ik heb hier 13,3 kWh uit 5810Wp hier mee kom ik op - 99 kWh ten opzichte van vorig jaar juli

Als ik de productie van Januari t/m Juli bekijk loop ik maar 45 kWh achter.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Rol-Co

Rol-Co

Mattie112 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 18:03:
Ik ben niet zo actief deze tijd ivm vakantie maar deze screenshot wil ik toch wel even delen :)

[afbeelding]

Ik ben zowaar mei voorbij gegaan!!!

Zit atm al op 112% van mijn maand target.... Is deze juli zo goed of is mijn inschatting zo slecht :p
Jij had een paar dagen flink mazzel omdat je aan de kust zit en de wolken partij er na of er onder pas begon.
Verder zijn er niet veel in ZH die al mei voorbij zijn.
Misterpc schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 18:42:
Zo andersom weer he? Gisteren was het hier helemaal niks, nog slechter dan vandaag bij jou, vandaag is hier weer best goed, en dan bij jou weer niks.

En dat allemaal op een postzegel nederland.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik moet nog 144kWh halen in Juli om op 1000kWp/kWp te komen over het afgelopen jaar. Dat ga ik (natuurlijk) niet halen.

Zit nu op 963kWp /kWp

Heel benieuwd waar t eindigt..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:11
Hier zijn we vandaag mei 2016 voorbij gegaan. Gisteren haalden we de target van juli 2016 al. In absolute getallen is dit de beste maand tot nu toe (het spul ligt er sinds februari 2016). Uitgedrukt in percentage van het target (momenteel 113,6% pro rata) was februari (113,9%) vooralsnog iets beter.

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 17:06:
[...]

5x 12 is 60.
Maar dit hoort eigenlijk hier, niet? ;)
Jij weet ook alle lokatie te vinden he haha, waar moet ik ook alweer zijn voor youless?heb er een tweede bij maar in software blijft achter upload een sterretje staan, iemand idee?

1 PVoutput . Dongen NB

• Misterpc
  • Nu online
hier in het oosten haal ik net de 15 KWh niet , resultaat : 2.63 KWh/KWp ,

niet veel , ik hoop op meer maar goed afwachten en thee drinken ..

• MdO82
Wie heeft het licht uitgedaan ?

Vandaag zijn we geëindigd op 7.580kWh (3.369kWh/kWp)

2250 WP Zuid PVoutput

reneeke1970 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 20:53:
[...]

Jij weet ook alle lokatie te vinden he haha, waar moet ik ook alweer zijn voor youless?heb er een tweede bij maar in software blijft achter upload een sterretje staan, iemand idee?
Klopt de Apikey en de SysId wel met pvoutput?
Dit is een youless voor je verbruik? Die moet dan op v3 staan. Voor opwek op v1
Klopt je Gateway Adres?

Heb je de laatste pvoutput firmware erin gezet?
YouLess in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
Soms helpt de youless even spanningsloos maken ook wel eens om hem op gang te helpen.

Voor de rest weet ik het even zo niet... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-07-2016 21:29 ]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 21:25:
[...]

Klopt de Apikey en de SysId wel met pvoutput?
Dit is een youless voor je verbruik? Die moet dan op v3 staan. Voor opwek op v1

Heb je de laatste pvoutput firmware erin gezet?
YouLess in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
Soms helpt de youless even spanningsloos maken ook wel eens om hem op gang te helpen.

Voor de rest weet ik het even zo niet... ;)
Nee is niet laatste software, maar raar maar waar, na een uur deed hij het ineens, nu loopt de tijdbalk. Maar die v3 is goeie tip want die staat nog op 1, en aangezien hij verbruik wp registreert.... Dank je

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 21:30:
[...]

Nee is niet laatste software, maar raar maar waar, na een uur deed hij het ineens, nu loopt de tijdbalk. Maar die v3 is goeie tip want die staat nog op 1, en aangezien hij verbruik wp registreert.... Dank je
En waar kunnen we dat verbruik dan zien? >:)

• Rol-Co

Rol-Co

Beide setjes 3,9 kWh/kWp vandaag, best een aardige dag, ik had op minder gerekend.

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 21:34:
[...]

En waar kunnen we dat verbruik dan zien? >:)
Haha bij mijn pvoutput ergens, eerst fatsoenlijke grafiek zien te krijgen. Geen idee of jullie dat systeem ook kunnen zien eigenlijk....

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Numero 6 ( eff, 4.7 ) op tweakers pvout vandaag, zie ik niet elke dag, ben ik nu zo goed
of ,,,,,,, laat maar. >:)
Pagina: 1 ... 56 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.