Hier in het Noorden gister een all-time high met 29.41 kWh (6.88 kWh/kWp), vandaag iets minder glorieus op 26.89 kWh (6.29 kWh/kWp). Systeem ligt op het Westen.
Dank!Rol-Co schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:48:
[...]
Gefeliciteerd met je systeem!
Note:
Wel een hele bak schaduw na half 5 lijkt het, of was het heel slecht weer?
Klein maar fijn
Het zou wellicht de schoorsteen kunnen zijn maar ik denk (was niet thuis) dat het vooral wolken waren. Anders moet ik nog even gaan tweaken in de set-up zover mogelijk. Het staat nu op Z-ZO.
Hier 2 plaatjes:
http://imgur.com/a/U5MPC
Welkom en gefeliciteerd!Marco88 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:30:
Hallo allemaal! Dit is voor het eerst dat ik dit doe want sinds gister werkt mijn zonnesysteem
Zelf aangelegd, regio Den Haag. Volgens mij is het nog niet zo geoptimaliseerd en heb wel last gehad van her en der wolken.
4 kWh opgewekt met panelen van in totaal 2475wP =
4 / (2475/1000) = 1,62 kWh/kWp![]()
Klopt mijn berekening die ik nu heb gemaakt?
[afbeelding]
Je berekening klopt, maar klopt die 4kWh wel? Het lijkt me nogal weinig gezien je grafiek. Even grof rechthoeken met in je grafiek denkend: tussen circa 11:30 t/m iets voor 16:00 sowieso 4,5 uur a 1500W minstens (meestal meer) is al 6,75 kWh en van 9:00 - 11:30 1,5 uur a 500 W is 0,75 kWh, dus dan zit je al aan de 7,5 kWh. Tel de oppervlaktes buiten de denkbeeldige rechthoeken mee en je zit zo rond de 8 kWh lijkt me.
Dank! Ik gebruik het webinterface van Omnik om deze info te verkrijgen. Wellicht klopt dat dus niet. Hoe destilleren jullie je info uit het systeem?noo schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:17:
[...]
Welkom en gefeliciteerd!
Je berekening klopt, maar klopt die 4kWh wel? Het lijkt me nogal weinig gezien je grafiek. Even grof rechthoeken met in je grafiek denkend: tussen circa 11:30 t/m iets voor 16:00 sowieso 4,5 uur a 1500W minstens (meestal meer) is al 6,75 kWh en van 9:00 - 11:30 1,5 uur a 500 W is 0,75 kWh, dus dan zit je al aan de 7,5 kWh. Tel de oppervlaktes buiten de denkbeeldige rechthoeken mee en je zit zo rond de 8 kWh lijkt me.
Edit: Wellicht heeft het te maken met dat ik vandaag op de dag mijn tijdzone heb ingesteld en dat de meeting van de dag pas vanaf toen is meegenomen. Sinds gister 17:30u heb ik het systeem aangegooid en volgens de website heb ik sindsdien 11,3kWh opgewerkt.
[ Voor 15% gewijzigd door Marco88 op 07-06-2016 23:25 ]
Bij de webinterface van Omnik kun je ook op het tabje "Report" drukken. En dan een dagrapport van vandaag opvragen.Marco88 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:20:
[...]
Dank! Ik gebruik het webinterface van Omnik om deze info te verkrijgen. Wellicht klopt dat dus niet. Hoe destilleren jullie je info uit het systeem?
Edit: Wellicht heeft het te maken met dat ik vandaag op de dag mijn tijdzone heb ingesteld en dat de meeting van de dag pas vanaf toen is meegenomen. Sinds gister 17:30u heb ik het systeem aangegooid en volgens de website heb ik sindsdien 11,3kWh opgewerkt.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Boom op oost en schoorsteen op west, beh... Waarom deze opstelling? En niet haaks op de lengterichting van je huis, dat zou dan zuid west worden denk ik zo grofweg geschat.Marco88 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:08:
[...]
Dank!
Klein maar fijn. Ik heb het idee dat mijn opbrengst erg tegenvalt in vergelijking met wat anderen laten zien. Kan dat?
Het zou wellicht de schoorsteen kunnen zijn maar ik denk (was niet thuis) dat het vooral wolken waren. Anders moet ik nog even gaan tweaken in de set-up zover mogelijk. Het staat nu op Z-ZO.
Hier 2 plaatjes:
http://imgur.com/a/U5MPC
Dan gaat de schaduw schoorsteen langs je panelen en met de boom heb je helemaal niets meer mee.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ook mijn idee, aan het oosten heeft hijRol-Co schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:28:
[...]
Boom op oost en schoorsteen op west, beh... Waarom deze opstelling? En niet haaks op de lengterichting van je huis, dat zou dan zuid west worden denk ik zo grofweg geschat.
Dan gaat de schaduw schoorsteen langs je panelen en met de boom heb je helemaal niets meer mee.
geen zak ( sorry ) dus dan maar met de rug naar het oosten
en vol op WZW.
[ Voor 6% gewijzigd door PClop op 08-06-2016 07:51 ]
Dit was mij geadviseerd. Nu leer ik dat het misschien beter kan! Gelukkig vind ik het niet erg om bezig op het dak te zijn en het is net een blokkendoos.Rol-Co schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:28:
[...]
Boom op oost en schoorsteen op west, beh... Waarom deze opstelling? En niet haaks op de lengterichting van je huis, dat zou dan zuid west worden denk ik zo grofweg geschat.
Die schoorsteen draait over je dak heen met de schaduw, in de avond komt hij het vlak voor de schoorsteen waar je panelen liggen maar dan is het al niet meer interessant.Marco88 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:38:
[...]
Dit was mij geadviseerd. Nu leer ik dat het misschien beter kan! Gelukkig vind ik het niet erg om bezig op het dak te zijn en het is net een blokkendoos.
De boom sloopt je ochtend, dus dan kan je beter later beginnen met volle bak op zuid west.
Misschien niet geheel haaks op je huis maar je staat voor het ideaal nu wel te ver oost denk ik.
Edit:
Wacht anders eens een vol zonnige dag af, uit die grafiek kan je vaak ook veel info halen.
[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 07-06-2016 23:53 ]
Dank voor je tekening. Het lijkt mij sowieso slim om nog wat data te analyseren (mbt de ochtend en schoorsteen) voordat ik aanpassingen maak. Ik kan de panelen (in 3 x 3 grid) niet nog meer kantelen omdat ik anders op het dak van de buren terecht kom.
Ik moet nog veel leren!
Ik moet nog veel leren!
Verwijderd
In mijn geval liggen de panelen Z-ZO en is er van schaduw geen sprake. De hoek is klein, weet niet precies hoe veel het is geworden.
Fijn zo'n platdak!
Hier volgens het KNMI "hardnekkige" bewolking.
Voor ik vandaag m'm gewenste gemiddelde van 4 ga halen......
Hier volgens het KNMI "hardnekkige" bewolking.
Voor ik vandaag m'm gewenste gemiddelde van 4 ga halen......
Uiteindelijk gister niet onredelijk:
22.230kWh 5.881kWh/kW
toch weer een mooie 138%
van mij mag dit elke dag 
Voor deze maand zit ik atm op 99% pro rata dus so far so good, benieuwd wat het vandaag gaat doen. Zie helaas wel wat bewolking op de zomerradar
22.230kWh 5.881kWh/kW
toch weer een mooie 138%
Voor deze maand zit ik atm op 99% pro rata dus so far so good, benieuwd wat het vandaag gaat doen. Zie helaas wel wat bewolking op de zomerradar
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Wat bewolking? Ik denk dat die zuidelingen jaloers waren en die wolken naar het noorden hebben gestuurd... Vandaag nog geen vleugje blauw gezien...Mattie112 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:43:
Uiteindelijk gister niet onredelijk:
22.230kWh 5.881kWh/kW
toch weer een mooie 138%van mij mag dit elke dag
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Mogen wij ook een keer na de doffe ellende begin deze maand? ;-)Wailing_Banshee schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:53:
[...]
Wat bewolking? Ik denk dat die zuidelingen jaloers waren en die wolken naar het noorden hebben gestuurd... Vandaag nog geen vleugje blauw gezien...
Maar ff serieus: De wolken trekken van noord naar zuid, dus... ze komen ook nog deze kant op....
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ja, ik zag het... (altijd eerst reageren voordat je controleert natuurlijk!)TFHfony schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:55:
[...]
Mogen wij ook een keer na de doffe ellende begin deze maand? ;-)
Maar ff serieus: De wolken trekken van noord naar zuid, dus... ze komen ook nog deze kant op....
Helaas geen regen, die panelen liggen ondertussen behoorlijk te verstoffen!
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Wolken in de ochtend vind ik dan weer geen probleem (collega met stuff op ZO/O denkt er anders over) heb met mn ZW opstelling toch pas vanaf zegmaar nu een zonnetje er op.
Zie het verschil van van de week
Is toch altijd wel leuk "heh shit wolken", oooh als ze vanmiddag maar weg zijn
(andersom is minder leuk natuurlijk
)
Zie het verschil van van de week

Is toch altijd wel leuk "heh shit wolken", oooh als ze vanmiddag maar weg zijn
(andersom is minder leuk natuurlijk
Volgens mij is in de zomer een ZW opstelling beter dan ZO: je wilt 's morgens nog wel eens mist hebben (wat er blijkbaar toen was gezien die stijging met daarna die dip
)
Kan ook zijn dat hij dan pas boven de huizen oid uit komt. Maargoed voordeel is wel dat het 's ochtends vaak net nog wat kouder is 
(hoewel dat allemaal niet veel zal schelen)
(hoewel dat allemaal niet veel zal schelen)
nou nou , het is aan de grafiek van de opbrengst duidelijk af te lezen dat het wisselvallig is en ook de flink lagere temperaturen kun je er in terug vinden ,
waren gisteren en maandag de pieken erg flauw zijn de nu enorm gegroeid .
korte uitschieters tot wel 4,5 KW van een aantal minuten achter elkaar , dat had ik nog niet eerder gezien ,
en de productie loopt ook nog best aardig op dit moment met ruim 18 KWh al binnen ,
morgen mogelijk nog zo'n zonnige das met lage temperaturen en een hoog staande zon .
waren gisteren en maandag de pieken erg flauw zijn de nu enorm gegroeid .
korte uitschieters tot wel 4,5 KW van een aantal minuten achter elkaar , dat had ik nog niet eerder gezien ,
en de productie loopt ook nog best aardig op dit moment met ruim 18 KWh al binnen ,
morgen mogelijk nog zo'n zonnige das met lage temperaturen en een hoog staande zon .
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Mijn gemiddelde efficienty van deze maand komt dieeeee: *tromroffel*
2.995 kwh/kw *blaast de droeftoeter*
vandaag tot nu toe pas 2.4 dus ook niet veel beter. wel handig zo'n water gekoelde kelder voor de omvormer. Dan wordt het tijd om een liedje te zingen denk ik
Het regent het zegent de pannetjes worden nat en alle zonnepanneeltjes die lagen op hun gat
2.995 kwh/kw *blaast de droeftoeter*
vandaag tot nu toe pas 2.4 dus ook niet veel beter. wel handig zo'n water gekoelde kelder voor de omvormer. Dan wordt het tijd om een liedje te zingen denk ik
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Hier 4,69kWh/kWp gemiddeld tot nu toe deze maand..
Moet boven de 4,2 blijven om boven de 500kWh uit te komen..
Vandaag word dat op zn zachts gezegd een "uitdaging" .. Nu nog niet eens op 2kWh/kWp tot nu toe vandaag.
Moet boven de 4,2 blijven om boven de 500kWh uit te komen..
Vandaag word dat op zn zachts gezegd een "uitdaging" .. Nu nog niet eens op 2kWh/kWp tot nu toe vandaag.
Ik zit nu deze maand gemiddeld op 4.821kWh/kWp per dag, ondanks de waardeloze start. De afgelopen dagen hebben veel goed gemaakt. Vandaag zit ik ook al weer op 4.198kWh/kWp
Om mijn target van 614kWh te halen van deze maand, moet ik gemiddeld 4,49kWh/kWp per dag doen
Om mijn target van 614kWh te halen van deze maand, moet ik gemiddeld 4,49kWh/kWp per dag doen
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Jouw panelen liggen heel plat toch? Die van mij staan zuid/zuidoost, onder een hoek van ruim 40graden.TFHfony schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:00:
Ik zit nu deze maand gemiddeld op 4.821kWh/kWp per dag, ondanks de waardeloze start. De afgelopen dagen hebben veel goed gemaakt. Vandaag zit ik ook al weer op 4.198kWh/kWp
Hoe hoger de zon staat, hoe beter jij het doet dan toch?
Mijn paneeltjes liggen te zonnen op een hoek van 13 gradenAtomic2005 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:01:
[...]
Jouw panelen liggen heel plat toch? Die van mij staan zuid/zuidoost, onder een hoek van ruim 40graden.
Hoe hoger de zon staat, hoe beter jij het doet dan toch?
Gaat opzich nog wel redelijk vandaag zit nu op 12.590kWh 3.331kWh/kW
Als ik het vergelijk met gister dan zit ik aardig gelijk:
Als ik het vergelijk met gister dan zit ik aardig gelijk:
Tot tussen de middag flink wat oponthoud door hardnekkige bewolking. Daarna gelukkig zonniger met flink sluierbewolking. Inmiddels bijna een efficiëntie van 4. Hoop de 15 kwh, dus een efficiëntie van 5 nog te halen, maar zal moeilijk worden.
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
Bofkonten, hier in Groningen nog geen straaltje zon gezien
PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21
Ach, jullie hadden begin deze maand meer geluk op dat vlakargusb79 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:48:
Oh ja ik zie het op de buienradar, dat is echt helemaal crap danargusb79 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:48:
Hier in het westen vandaag al 4.4 Wh/wp, en still going strong. Voor juni so far gemiddeld 4.3. En dat met die beroerde start en het grootste deel van de set op noord.argusb79 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:48:
Niks te klagen, ik moet (wil) 4.2 over heel juni halen om de 500 kWh binnen te harken.
Whatever
Vandaag negeren we gewoon even....argusb79 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:48:
Ik zit inmiddels bijna op 4kWh/kWp voor juni moet ik 482kWh en dat komt neer op gem 4.25kWh/kWp
Dat klopt, de eerste paar dagen zijn we inderdaad wat verwendTFHfony schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:50:
[...]
Ach, jullie hadden begin deze maand meer geluk op dat vlak
Geniet er maar van. Na morgen is het feest voorbij op basis van de vooruitzichten.
en jawel , ik ben de 30 KWh dagopbrengst alweer gepasseerd , er komt nog iets binnen en dat nemen we er graag bij maar veel zal het niet zijn .
Hier op 32,5 kWh inmiddels met de 5650Wp, gisteren voorbij, dat was 32.Misterpc schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 19:30:
en jawel , ik ben de 30 KWh dagopbrengst alweer gepasseerd , er komt nog iets binnen en dat nemen we er graag bij maar veel zal het niet zijn .
Dus weer een prima dag.
Wat voor logging gebruik jij op je systeem?argusb79 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:59:
[...]
Dat klopt, de eerste paar dagen zijn we inderdaad wat verwend
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=45468&sid=41474
Dat voltage
Vandaag weer een redelijk dagje: Bijna 31kWh met mijn 4560Wp, dus uiteindelijk 6.7kWh/kWp 
Morgen verwacht ik op de helft van mijn jaartarget te zitten
Morgen verwacht ik op de helft van mijn jaartarget te zitten
Gaat lekker hier in Nijmegen.
Klein setje pas in maart geïnstalleerd en zoveel als vandaag heb ik nog niet gezien.
6,4 kWh van 1,02kWp systeem geeft een kleine 6,27kWh/kWp (de teller loopt nog
).
En dat met een verwachte dag opbrengst van 4,18kWh bij PVGIS
Klein setje pas in maart geïnstalleerd en zoveel als vandaag heb ik nog niet gezien.
6,4 kWh van 1,02kWp systeem geeft een kleine 6,27kWh/kWp (de teller loopt nog
En dat met een verwachte dag opbrengst van 4,18kWh bij PVGIS
12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW
16 kwh binnen geharkt vandaag. Prima dag dus. Over 8 dagen een efficiëntie van net boven de 5.
Uitzonderlijk goed voor mijn doen en ja... mazzel met voornamelijk zon in de middag
Uitzonderlijk goed voor mijn doen en ja... mazzel met voornamelijk zon in de middag
11,51 kWh = 2,87 kWh/kWp
Nog een namiddag spurtje. Viel me niets tegen. Wel 4,5kWh minder dan gewenst, maar toch....
Nog een namiddag spurtje. Viel me niets tegen. Wel 4,5kWh minder dan gewenst, maar toch....
Verwijderd
In Groningen was het maar een trieste boel: 8,3 Kwh met 3Kwp. Ik wil niet eens uitrekenen wat een zeer lage waarde dat is
Maar goed, eerder deze maand hadden we in het Noorden voordeel van veel meer zon en minder neerslag
Wat een verschil dan met het Oosten. Vandaag een redelijke top dag nog gehad. 20.467kWh met 3060wp, dus 6,69 kWh/kWp.
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Hier in het midden zit de opbrengst tussen het Noorden en Zuiden in.
4.885 en 4.769kWh/kWp
Daar zit ik dicht bij, 4,985kWh/kWp
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op 3.449kWh/kW. Ik had gisteren echt het voordeel van een zeer westelijk zuid westelijk systeem. Want in de middag brak eindelijk de zon door.Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:48:
In Groningen was het maar een trieste boel: 8,3 Kwh met 3Kwp. Ik wil niet eens uitrekenen wat een zeer lage waarde dat isMaar goed, eerder deze maand hadden we in het Noorden voordeel van veel meer zon en minder neerslag
Hahaha de zeer lage waarde waar je het over hebt is ongeveer mijn maand gemiddelde tot nu toeVerwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:48:
In Groningen was het maar een trieste boel: 8,3 Kwh met 3Kwp. Ik wil niet eens uitrekenen wat een zeer lage waarde dat isMaar goed, eerder deze maand hadden we in het Noorden voordeel van veel meer zon en minder neerslag
2.94 so far deze maand.
73.33% pro rata, dus ben bang dat ik het deze maand niet ga halen.
[ Voor 9% gewijzigd door boombes op 09-06-2016 09:35 ]
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
50% van mijn jaartarget binnen

Voor 2017 ga ik denk ik tussen PVGIS en 2016 inzitten.

Voor 2017 ga ik denk ik tussen PVGIS en 2016 inzitten.
[ Voor 28% gewijzigd door TFHfony op 09-06-2016 12:09 ]
Gaat vandaag weer goed, lekker fris windje, klein beetje sluierbewolking in Hilversum.
Mijn systeem lig behoorlijk ongunstig (op oost en west of plat) maar de huidige dagwaarden zijn behoorlijk goed!
Mijn systeem lig behoorlijk ongunstig (op oost en west of plat) maar de huidige dagwaarden zijn behoorlijk goed!
Gister uitgekomen op een mooie
20.900kWh 5.529kWh/kW
(toch weer 130%)
Pro rata deze maand? 109% zo mag het van mij blijven
O en volgende week (of de week erna) jaarafrekening, ben benieuwd :D:D:D
20.900kWh 5.529kWh/kW
(toch weer 130%)
Pro rata deze maand? 109% zo mag het van mij blijven
O en volgende week (of de week erna) jaarafrekening, ben benieuwd :D:D:D
De parabool is niet zo glad maar het gaat zelfs beter dan afgelopen maandag
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Heh inderdaad, maar het scheelt hier maar een fractie hoorSpeedy-Andre schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:55:
De parabool is niet zo glad maar het gaat zelfs beter dan afgelopen maandag
(maar wie weet genoeg voor een nieuw record
Hier ook op weg naar twee nieuwe records
http://pvoutput.org/compa...3&df=20160606&dt=20160609
http://pvoutput.org/compa...4&df=20160606&dt=20160609
http://pvoutput.org/compa...4&df=20160606&dt=20160609
Tot 8:30 lag mn router er uit.
Dus weet niet precies wat er tot 8:30 is opgewekt.
Tot nu toe 22,40kWh = 5,60 kWh/kWp Met een beetje geluk komen we boven de 6 uit.
Tot nu toe 22,40kWh = 5,60 kWh/kWp Met een beetje geluk komen we boven de 6 uit.
Ruilen ? beter de router er uit dan een tergend langzaam wolken bandje, welke pas om half drie over was.Atomic2005 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:25:
Tot 8:30 lag mn router er uit.Dus weet niet precies wat er tot 8:30 is opgewekt.
In het noorden was er toch weer veel bewolking, tot het middaguur zelfs geheel grijs en donker.
Om ca 1230u ging de zon pas schijnen. Wordt verre van een record. Maar 5,6 en 7 juni allemaal boven de 6,5 kWh/kWp, wat dik in orde was.
Om ca 1230u ging de zon pas schijnen. Wordt verre van een record. Maar 5,6 en 7 juni allemaal boven de 6,5 kWh/kWp, wat dik in orde was.
There's nothing moister than an oyster.
De dag heeft in zuid holland potentie voor een record dag, iets voor op maandag.
5 mei blijft de beste dag op mijn totaal.
hier wordt het zeker geen record dag vanwege de vele bewolking die constant voorbij trekt ,
vele dalen en enorme pieken tot en met 5000 Watt aan toe ,
en op dit moment staat de teller op bijna 29 KWh
vele dalen en enorme pieken tot en met 5000 Watt aan toe ,
en op dit moment staat de teller op bijna 29 KWh
Nou, ook in Berkel en Rodenrijs is een"all time high" niet onmogelijkRol-Co schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:44:
De dag heeft in zuid holland potentie voor een record dag, iets voor op maandag.
Mijn 12 nieuwe Panasonic 245 Wp panelen doen het boven verwachting.
Mijn 8 oude Kingsuns in mijn hybride installatie doen het ook niet slecht.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=42162&sid=38497
[ Voor 23% gewijzigd door Gasschuif op 09-06-2016 18:58 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Verwijderd
De omstandigheden zijn op dit moment uitstekend. Niet warm en toch zonnig. Alleen tot 12 uur was er hier geen zon te bekennen en leverden de panelen nauwelijks 10% op van de capaciteit. Dus recorddag zal het bij lange na niet worden. Op dit moment 13,6 Kwh met een capaciteit van 3Kwp.
In Apeldoorn gaat het erg spannend worden. 1,5 jaar na installatie, kan vandaag een all time high gerealiseerd worden. Spannend de komende 2 uur. Mogelijk vandaag voor het eerst door de 20 kwh
Ik doe al te lang mee voor een all-time-high
6 juni had ik profijt van lichte sluierbewolking en die is er nu niet.
Toch wordt het wel een dag voor de top-10 van mijn systeem
6 juni had ik profijt van lichte sluierbewolking en die is er nu niet.
Toch wordt het wel een dag voor de top-10 van mijn systeem
Vandaag weer een record gebroken. Als die wolk om 11:50 er niet geweest was, had ik voor het eerst over de 7Wh/Wp kunnen gaan. Nu blijft ie waarschijnlijk op 6.78 hangen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik zie dat voor een aantal mensen er blijkbaar een dagrecord aan zit te komen, maar helaas heb ik hier iets te veel bewolking in de ochtend gehad en iet te veel sluier tot in de middag:

Maar klagen mag ik niet hoor: Ik zit al over de 34kWh, wat neer komt op: 7,5kWh/kWp en er stroomt nog steeds wat binnen, dus

Maar klagen mag ik niet hoor: Ik zit al over de 34kWh, wat neer komt op: 7,5kWh/kWp en er stroomt nog steeds wat binnen, dus
Aaahhhh....nog 0,6 kwh te gaan.
Doe het, ga door de 20 kwh!!
Wegwezen met die ene sluierwolk!!!
Doe het, ga door de 20 kwh!!
Wegwezen met die ene sluierwolk!!!
[ Voor 22% gewijzigd door Apeldoorn op 09-06-2016 19:40 ]
Als hij op de juiste plek ligt kan het voordelig zijn (meer diffuus licht)
Voor de zon ipv boven mijn huis dus. Die laatste 0,24 kwh gaat erom spannen
Hier 6,53kWh/kWp inmiddels.. en druppelt nog wat. Haat haat dat vanmorgen de router er tot 8:32 uit lag.
Dus het had hoger moeten zijn.
Geeft je omvormer zelf ook niet het totaal weer? Dan kan je het toch zelf nog even uitrekenen?Atomic2005 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 20:27:
Hier 6,53kWh/kWp inmiddels.. en druppelt nog wat. Haat haat dat vanmorgen de router er tot 8:32 uit lag.
Ik ben erg benieuwd naar je dagverloop van deze dag.Marco88 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:57:
Dank voor je tekening. Het lijkt mij sowieso slim om nog wat data te analyseren (mbt de ochtend en schoorsteen) voordat ik aanpassingen maak. Ik kan de panelen (in 3 x 3 grid) niet nog meer kantelen omdat ik anders op het dak van de buren terecht kom.
Ik moet nog veel leren!
Kan je die posten?
Hier net geen record vandaag, wel top dag.
Niet thuis, hoop dat ie zo nog aan is als ik thuis komTFHfony schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 20:32:
[...]
Geeft je omvormer zelf ook niet het totaal weer? Dan kan je het toch zelf nog even uitrekenen?
Dankzij de koele wind vanaf het Markermeer weer twee records te pakken
7.409 en 6.910kWh/kWp
7.409 en 6.910kWh/kWp
Hier ook weer een nieuw record ondanks een beetje wolken vanmorgen vroeg... Met dank aan de lagere temperatuur
Wat een verschrikkelijke dag was dit, kom ik aanzetten met 2.422kWh/kWp, sinds 29mei niet meer zo laag gehaald en toen was het verschrikkelijk weer.
Dat is het nadeel van OZO als het dan bijna de hele dag zwaar bewolkt is en einde van de middag de zon een beetje gaat schijnen..
Dat is het nadeel van OZO als het dan bijna de hele dag zwaar bewolkt is en einde van de middag de zon een beetje gaat schijnen..
All time high is neergezet met 19,9 kwh.
Helaas niet voor het eerst door de 20 kwh.
Een verschil van net geen flinke sluierwolk boven het huis, maar wel voor de zon
Desondanks erg in mijn nopjes met deze dag en een efficiëntie voor deze eerste 9 dagen van 5,15
Helaas niet voor het eerst door de 20 kwh.
Een verschil van net geen flinke sluierwolk boven het huis, maar wel voor de zon
Desondanks erg in mijn nopjes met deze dag en een efficiëntie voor deze eerste 9 dagen van 5,15
[ Voor 6% gewijzigd door Apeldoorn op 09-06-2016 20:59 ]
Tsss... Ik heb 30 mei nog 0.464kWh/kWp neergezetradial schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 20:53:
Wat een verschrikkelijke dag was dit, kom ik aanzetten met 2.422kWh/kWp, sinds 29mei niet meer zo laag gehaald en toen was het verschrikkelijk weer.
Boffert, toen had ik 0.9. Zal niet meer klagen 
Vandaag een record (2016) voor beide sets : 6.02 en 6.76. Totaal 6.3 (25.2 kWh), mijn max vorig jaar (ook rond deze tijd) was 26,2. Maar toen logde ik de sets nog niet apart, dus weet niet welke de "schuldige" is van de 4% mindere max dan vorig jaar
117% pro rata, maar daar hang ik geen conclusies aan na vorige maand
Vandaag een record (2016) voor beide sets : 6.02 en 6.76. Totaal 6.3 (25.2 kWh), mijn max vorig jaar (ook rond deze tijd) was 26,2. Maar toen logde ik de sets nog niet apart, dus weet niet welke de "schuldige" is van de 4% mindere max dan vorig jaar
117% pro rata, maar daar hang ik geen conclusies aan na vorige maand
Whatever
Zit op pal Oost, en dan toch nog 6,22, en er druppelt nog steeds iets binnen.radial schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 20:53:
Zal toch ook met andere variabelen moeten te maken hebben.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Mooie dag! 13,17 kW... dat is net geen 7 kWh/kWp ben geëindigd op 6,98 kWh/kWp...
Woon nog stukje verder naar het oostenhrt schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:25:
[...]
Zit op pal Oost, en dan toch nog 6,22, en er druppelt nog steeds iets binnen.
Zal toch ook met andere variabelen moeten te maken hebben.
6.08 en 7.04 kWh/kWp vandaag, heerlijke dag zo.
Zie ook dat de O-Z-W last heeft van een conifeer 20 meter verderop, beetje jammer in de avond voor west.
Zie ook dat de O-Z-W last heeft van een conifeer 20 meter verderop, beetje jammer in de avond voor west.
Hier vanmorgen redelijk bewolkt; maar dankzij wat lagere temperaturen en goed zonnetje rest van de dag alweer een nieuw record: 23,13kwh! 6,8 kWh/kwp! 👏🏻🌞👍🏻
Zou het met 1360wp op oost en 2040wp op west toch haalbaar zijn die 7 kWh/kwp?
Zou het met 1360wp op oost en 2040wp op west toch haalbaar zijn die 7 kWh/kwp?
Hier 7,2 en 7,5 kWh/kWp
Is de beste dag van het jaar so far ik kom een hele kWh tekort op de ZW set om 15 juni 2015 te kunnen evenaren toen had ik 31,7 kWh uit 4,08kWp.
Maar nu met de uitbreiding erbij bij 53 kWh totaal is niet echt iets om over te klagen😉
Is de beste dag van het jaar so far ik kom een hele kWh tekort op de ZW set om 15 juni 2015 te kunnen evenaren toen had ik 31,7 kWh uit 4,08kWp.
Maar nu met de uitbreiding erbij bij 53 kWh totaal is niet echt iets om over te klagen😉
Mooie waardes!Rol-Co schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:43:
6.08 en 7.04 kWh/kWp vandaag, heerlijke dag zo.
Dat wordt dus een nachtelijk avontuurtje met een snoeischaar?
Mooi, ik ben niet van de 1e pagina afgeduwd met mijn 7,357kWh/kWp
De voorsprong op maandag raakte ik kwijt, die 68Wh mag iemand anders hebben
De voorsprong op maandag raakte ik kwijt, die 68Wh mag iemand anders hebben
Ook hier in Dronten een all-time-high, 22.2kWh / 6,57kWh/kWp
Niet zo hoog als sommigen hier maar gemiddeld draaien we deze maand weer als een speer.
Target t/m vandaag 117kWh , gerealiseerd 150.8kWh oftewel 29% boven target.
Ik heb geen racewagen, maar een diesel
Niet zo hoog als sommigen hier maar gemiddeld draaien we deze maand weer als een speer.
Target t/m vandaag 117kWh , gerealiseerd 150.8kWh oftewel 29% boven target.
Ik heb geen racewagen, maar een diesel
Zaag dan denk ik, het ding is 10-11m hoog.Skipper-93 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 22:29:
[...]
Mooie waardes!
Dat wordt dus een nachtelijk avontuurtje met een snoeischaar?
Kwam niet in de buurt van een all-time-high, aangezien de wolken pas rond half een verdwenen (tot half 1 zo'n 500W, om kwart over 1 was hij al opgeklommen naar 2800W). Maar toch een hele nette score gehaald van 5.615kWh/kW.
Joehoe, twee recordsJerrythafast schreef op zondag 01 mei 2016 @ 21:39:
[...]
Ook hier een nieuw record en DIK ookEén van de zuiverste parabolen die ik tot nu toe heb gezien hier. In ieder geval degene met de grootste oppervlakte eronder
1 mei vs 20 april
Het oude record was 18,072 kWh wat toen net wel de magische grens van 6 Wh/Wp doorbrak (6,178 Wh/Wp), in tegenstelling tot wat PVOutput destijds beweerde.
Vandaag maar liefst 19,068 kWh binnengeharkt! Omgerekend 6,519 Wh/Wp, wat volgens mij best netjes is voor een set op zuidwestHet is in ieder geval ruim voldoende voor 3 dagen verbruik.
In mei moeten we een target van 392 kWh zien te halen. Dat is 12,645 kWh per dag. Zodoende zitten we na 1 dag op 151% pro rataVan mij mag het voorlopig zo blijven
9 juni vs 1 mei
Het nieuwe record is 19,114 kWh, oftewel 6,535 Wh/Wp. Dat is maar 46 Wh hoger dan het oude record, wat met name werd veroorzaakt door een overdaad aan vliegtuigstrepen (heb ik me laten vertellen, was zelf niet thuis). Dankzij het later onder gaan van de zon in de avond toch dat verlies weten te compenseren.
Pro rata staat juni na 9 dagen op 109%, da's toch wel zo fijn
Ik gebruik SBFSpot, die maakt echter een beetje een rommeltje van zijn database op dit moment, om de paar meetwaarden staan er opeens allemaal nullenRol-Co schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 19:45:
[...]
Wat voor logging gebruik jij op je systeem?![]()
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=45468&sid=41474
Dat voltage.... Klopt niet helemaal hoop ik voor je?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| sqlite> select datetime(Timestamp,'unixepoch','localtime'),Pac1,udc1,pdc1,Temperature,etoday,etotal,Uac1 from SpotData where timestamp >= (select timestamp from spotdata where datetime(Timestamp,'unixepoch','localtime') > datetime('now', 'start of day') and udc1 > 0 order by timestamp limit 1);
2016-06-10 05:29:02|0|373.21|0|23.47|0|1487224|234.66
2016-06-10 05:35:02|0|386.58|0|23.68|0|1487224|234.36
2016-06-10 05:36:02|0|387.9|0|23.68|0|1487224|234.1
2016-06-10 05:37:02|0|0.0|0|0.0|0|0|0.0
2016-06-10 05:38:02|0|390.08|0|23.68|0|1487224|234.41
2016-06-10 05:43:02|0|0.0|0|0.0|0|0|0.0
knipje
2016-06-10 09:43:02|1493|365.37|1531|31.15|1814|1489040|233.09
2016-06-10 09:44:02|0|0.0|0|0.0|0|0|0.0
2016-06-10 09:45:02|1154|373.78|1213|31.26|1857|1489082|232.73
2016-06-10 09:46:02|1005|370.35|1055|31.26|1876|1489101|232.76
2016-06-10 09:51:02|1274|357.85|1334|31.47|1977|1489201|234.36
2016-06-10 09:52:02|0|0.0|0|0.0|0|0|0.0
2016-06-10 09:53:02|1140|373.28|1197|31.47|2013|1489238|234.51
2016-06-10 09:54:02|1176|352.43|1230|31.47|2031|1489256|234.19
2016-06-10 09:59:02|1110|363.6|1164|31.57|2114|1489339|236.04
2016-06-10 10:00:02|0|0.0|0|0.0|0|0|0.0
2016-06-10 10:01:02|1563|355.22|1650|31.68|2167|1489391|236.63
2016-06-10 10:02:02|1622|363.98|1694|31.68|2191|1489417|237.06
2016-06-10 10:07:02|0|0.0|0|0.0|0|0|0.0
2016-06-10 10:08:03|1344|354.65|1423|31.89|2349|1489573|237.02
2016-06-10 10:09:02|1633|363.06|1726|31.89|2374|1489601|237.36
2016-06-10 10:10:02|1862|367.33|1944|32.1|2402|1489628|237.69
2016-06-10 10:15:02|1242|358.95|1299|32.31|2517|1489741|237.19
2016-06-10 10:16:02|0|0.0|0|0.0|0|0|0.0
2016-06-10 10:17:02|1248|356.0|1292|32.31|2562|1489788|236.79
2016-06-10 10:18:02|1188|353.8|1246|32.31|2583|1489809|236.67
sqlite> |
Benieuwd naar de mooie parabool, maar ik kan helaas je PVoutput link niet openen. Dan kom ik bij het inlogscherm. Andere PVoutput linkjes kan ik wel openen, erg vreemd. PS : ik heb geen account daar.Jerrythafast schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:36:
[...]
Joehoe, twee recordsNamelijk een nieuwe all time high. En het oude record heeft een recordtijd van 39 dagen gestaan
9 juni vs 1 mei
Het nieuwe record is 19,114 kWh, oftewel 6,535 Wh/Wp. Dat is maar 46 Wh hoger dan het oude record, wat met name werd veroorzaakt door een overdaad aan vliegtuigstrepen (heb ik me laten vertellen, was zelf niet thuis). Dankzij het later onder gaan van de zon in de avond toch dat verlies weten te compenseren.
Pro rata staat juni na 9 dagen op 109%, da's toch wel zo fijn
Hmmmm...op de Veluwe pro rata 124%.
Ben er echter bang voor dat dit over 2 weken volledig verdampt is.
Ben er echter bang voor dat dit over 2 weken volledig verdampt is.
Whoei, nieuw record
26.300kWh 6.958kWh/kW
Had het niet verwacht maar toch redelijk over de vorige heen gedaan:
http://pvoutput.org/compa...2&df=20160605&dt=20160609
Bijna 7kWhp/kWp... het moet gaan lukken binnenkort!
26.300kWh 6.958kWh/kW
Had het niet verwacht maar toch redelijk over de vorige heen gedaan:
http://pvoutput.org/compa...2&df=20160605&dt=20160609
Bijna 7kWhp/kWp... het moet gaan lukken binnenkort!
Als je data van meer dan 2 weken oud wilt bekijken moet je inloggen. Zoals ik in mijn vorige post schreef was het vorige record van 1 mei (meer dan 5 weken geleden dus). Daarom kun je het niet zien zonder in te loggen.Atomic2005 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:38:
[...]
Benieuwd naar de mooie parabool, maar ik kan helaas je PVoutput link niet openen. Dan kom ik bij het inlogscherm. Andere PVoutput linkjes kan ik wel openen, erg vreemd. PS : ik heb geen account daar.
Mijn data van gisteren kun je gewoon zien:
http://pvoutput.org/intra...021&sid=43748&dt=20160609
Maar bij die van 1 mei gaat hij bokken als je niet bent ingelogd:
http://pvoutput.org/intra...021&sid=43748&dt=20160501
Ik moet mijn eigen logging site nog maken, die zal dit probleem wel oplossen
Hmmm...
9 juni 2016
14,7 kWh / (2080Wp / 1000) = 7.07kWh/kW... (?)
Lekker hoor op het zuiden in de kuststrook met hoge instraling (Alkmaar).

Toch kan het hoger want ik heb 'm die 2000 al eens aan zien tikken.
Installatie ligt nu exact 4 maanden op het dak en ik ga denk ik vandaag of morgen de 1000kWh passeren.
9 juni 2016
14,7 kWh / (2080Wp / 1000) = 7.07kWh/kW... (?)
Lekker hoor op het zuiden in de kuststrook met hoge instraling (Alkmaar).

Toch kan het hoger want ik heb 'm die 2000 al eens aan zien tikken.
Installatie ligt nu exact 4 maanden op het dak en ik ga denk ik vandaag of morgen de 1000kWh passeren.
[ Voor 0% gewijzigd door UniMatrix op 10-06-2016 14:20 . Reden: typo's ]
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Ik lig weer op 100% pro-rata voor deze maand. Het heeft even geduurd
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
En weer gaat het boven de 5 kwh/kwp eindigen; super week gewoon
Dit topic is gesloten.
![]()