www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
Hier in Noord-Limburg is het de hele nacht onbewolkt gebleven, inclusief krabben van de ruiten.
Signatures zijn voor boomers.
Over een klein uurtje ben ik al weer aan het aftoppen denk ik zoApeldoorn schreef op maandag 18 april 2016 @ 09:24:
Het zit hier gewoon potdicht van de bewolking, terwijl diverse zonradars heel wat anders aangeven...
[ Voor 10% gewijzigd door J0YR1D3R op 18-04-2016 09:50 ]
Je verzoek heeft niet geholpen
Daar gaat de perfecte parabool
Je meent het:nooberke schreef op maandag 18 april 2016 @ 12:39:
[...]
Je verzoek heeft niet geholpen![]()
Daar gaat de perfecte parabool

Al meer dan een maand geen onbewolkte dag gehad hier. Grrr....
* TFHfony kijkt eens boos naar boven....
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
De gewenste maandopbrengst van 340kwh is met de huidige 157kwh heel ver weg.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verder ben ik hopelijk niet de enige die pas op ca 83% zit van wat eigenlijk opgewekt had moeten worden t/m gisteren in april. Ook het lopende 365-dagengemiddelde was nooit zo laag.
There's nothing moister than an oyster.
Nee hoor, ik zit nu op 82%... April gaat hard maart achterna zo. En die eindigde met nog geen 92% van de geplande opbrengst...zeegerd schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:45:
Net zag ik foto's van Schiermonnikoog. Geheel blauwe lucht. Hier in Groningen volledig bewolkt helaas.
Verder ben ik hopelijk niet de enige die pas op ca 83% zit van wat eigenlijk opgewekt had moeten worden t/m gisteren in april. Ook het lopende 365-dagengemiddelde was nooit zo laag.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Stand: 1.732 kWh uit 1740Wp aan SF-145 panelen (10º helling, 190º azimut) op een Hosola 1600
Met nog bijna anderhalve dag te gaan is dat dus 995,4 Wh/Wp... Benieuwd of ik morgen, op dag 365 de 1000 Wh/Wp nog ga halen.
Voor april zit ik nu trouwens op een voorlopige 93%, maar de zomermaanden zaten vorig jaar flink (10%) boven de estimate, dus die estimate waardes moet ik misschien wat bij gaan stellen.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
zeegerd schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:45:
Net zag ik foto's van Schiermonnikoog. Geheel blauwe lucht. Hier in Groningen volledig bewolkt helaas.
Wailing_Banshee schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:36:
[...]Nee hoor, ik zit nu op 82%... April gaat hard maart achterna zo. En die eindigde met nog geen 92% van de geplande opbrengst...
Kom kom jongensApeldoorn schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:37:
....Mag blij zijn als ik uiteindelijk de 75% haal. April lijkt echt een drama te worden zo.
Verder mag ik niet te veel zeggen denk ik: Ik zit nu op ruim 98,2% voor april en vandaag is nog niet voorbij, dus ik kan redelijk dicht degen de 99 a 100 procent uitkomen voor mijn Pro Rata Target voor April, dus...
Mijn voorspelling gaat er al van uit dat elke dag meer opbrengst verwacht mag worden, te beginnen met 14,85 kWh/dag en eindigend met 16,80 kWh/dag op 30 april.TFHfony schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:45:
[...]
Kom kom jongensWe hebben goed en wel de eerste helft achter de rug van April en hou er rekening mee dat dat de kortste dagen waren. De dagen worden alleen nog maar langer en de zon komt steeds hoger. Kortom: Er is nog niets aan de hand.
Maar goed, we gaan het zien.
There's nothing moister than an oyster.
Ik zit nu zo'n 50kWh onder wat ik vorig jaar had. En toen moest ik ook nog de helft van de maand. En ik zie voorlopig ook niet meerdere mooie dagen aankomen. Voor de komende week ook weer alleen bewolking.TFHfony schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:45:
Kom kom jongensWe hebben goed en wel de eerste helft achter de rug van April en hou er rekening mee dat dat de kortste dagen waren. De dagen worden alleen nog maar langer en de zon komt steeds hoger. Kortom: Er is nog niets aan de hand.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Is ivm Duitse wetgeving, daar moet je de omvormer op 70% aftoppen, of een apparaat installeren waarmee ze remote je omvormer uit kunnen schakelen. Is om de netstabiliteit te bewaren.zonoskar schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:22:
Geen idee wat ik vandaag opgewekt hebEr is tot 14:00 13.2kWh gelogd. Ik zag de omvormer weer eens aftoppen tussen 10:30 en 11:10, dus ik ben maar eens in het menu gedoken. Er was een optie "70% Rated", dus ik opgezocht wat deze deed, want ik had die een tijd geleden op 100% gezet, je wil immers alle opgewekte stroom binnenhalen, niet?
[...]
Volgens mij zegt dat als het op 100% staat, dat de omvormer dan op 70% gelimiteerd wordt. Een beetje onduidelijk als je het mij vraagt. Dus ik heb dit weer op 70% gezet en dan zien we morgen of we weer aftoppen, of dat ik eens eindelijk duidelijk boven de 4000W kom. Maar ondertussen wel ergens aan een menu optie gezeten waardoor de logging om zeep is. Morgenvroeg maar even kijken.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Zoek maar op "PV 70% Begrenzung" en je schrikt je rot. Gelukkig hebben we in NL nog niet zoveel PV-installaties zodat de zgn. "Netzwerkstabilität" in het gedrang zou kunnen komen.SkiFan schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:13:
[...]
Is ivm Duitse wetgeving, daar moet je de omvormer op 70% aftoppen, of een apparaat installeren waarmee ze remote je omvormer uit kunnen schakelen. Is om de netstabiliteit te bewaren.
Alhoewel ik kan me voorstellen dat de grote energieopwekkers c.q. de netbeheerders op een gegeven moment
gaan lobbyen om zoiets in Nederland wettelijk geregeld te krijgen.
Hiermee zouden m.n. efficiënte installaties dan in eens om zeep geholpen kunnen worden.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Hmmm combineer die wet eens met de belgische regelgeving... belasting nav het max vermogen van je omvormer.dunklefaser schreef op maandag 18 april 2016 @ 17:03:
[...]
Zoek maar op "PV 70% Begrenzung" en je schrikt je rot. Gelukkig hebben we in NL nog niet zoveel PV-installaties zodat de zgn. "Netzwerkstabilität" in het gedrang zou kunnen komen.
Alhoewel ik kan me voorstellen dat de grote energieopwekkers op een gegeven moment
gaan lobbyen om zoiets in Nederland wettelijk geregeld te krijgen.
Hiermee zouden m.n. efficiënte installaties dan in eens om zeep geholpen kunnen worden.
Ik vraag me af hoe de wetgeving in Nederland gaat veranderen met zulke wetgeving bij buurlanden.
Mijn voorspelling:morpheus schreef op maandag 18 april 2016 @ 17:09:
[...]
Hmmm combineer die wet eens met de belgische regelgeving... belasting nav het max vermogen van je omvormer.
Ik vraag me af hoe de wetgeving in Nederland gaat veranderen met zulke wetgeving bij buurlanden.
De Nederlandse regering kiest uiteraard voor het 1) aftoppen op 70% (energielobby) én 2) de belasting op nominaal pv-vermogen, het moet de staatskas tenslotte ook nog wat opleveren.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
http://omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?pid=47107
Zeeland ja. De rest van nederland trok al vanaf 11 uur dicht. Hier net aan 4kwh/kwp. Niet slecht, maar er moet deze maand nog een achterstand ingehaald worden.Mythilus schreef op maandag 18 april 2016 @ 17:56:
Mooi dagje voor mij doen men eerste parabool gezien. Jammer net van de sluier bewolking rond etens tijd.
http://omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?pid=47107
Zou zomaar kunnen dat 2016 een erg slecht jaar gaat worden op de Veluwe....
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Maart -> Target 380kWh, gehaald 405kWh
April -> Target 547kWh, tot nog toe binnen: 332kWh (101% Pro Rata)
http://www.pvoutput.org/a...sp?id=44850&sid=40939&t=m
Vandaag: 25.368kWh (5.563kWh/kWp) en er stroomt nog wat binnen
„Heute ist nicht alle Tage; ich komm wieder, keine Frage“
De jaaropbrengst is uiteindelijk dat wat telt.
(of het 5-jaarplan volgens de planeconomie)
Vandaag 4,9 Wh/Wp and counting . . .
[ Voor 55% gewijzigd door polpol op 18-04-2016 19:16 ]
Targets zijn natuurlijk afhankelijk van inschatting/verwachting (pvgis? -> pvoutput.org)TFHfony schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:45:
Hier is het jaar tot nog toe prima...
Maart -> Target 380kWh, gehaald 405kWh
April -> Target 547kWh, tot nog toe binnen: 332kWh (101% Pro Rata)
http://www.pvoutput.org/a...sp?id=44850&sid=40939&t=m
Vandaag: 25.368kWh (5.563kWh/kWp) en er stroomt nog wat binnen
Je verwacht 4461 kWh/a met jouw 4560 Wp installatie 170°/13° (0,978)
Ik verwacht op dit moment 2674 kWh/a met 2565 Wp 166°/44° (1,042)
Wij hebben hetzelfde type panelen - ik ben benieuwd of ik op mijn locatie bij 44° te optimistisch ben.
Actueel zit ik nog op 100% van mijn elapsed target voor 2016 - je zelf zit op 105% van jouw elapsed target.
In principe hebben we dan eigenlijk ongeveer onze targets hetzelfde ingesteld: Mijn panelen "zouden"' met een hoek van "slechts" 13 graden volgens mij zo'n 7 a 8 procent minder moeten presteren dan die van jou. Maar goed, ik kijk het gewoon even aan dit jaar en daarna ga ik mijn targets aanpassen "op basis van behaalde resultaten" tezamen met PVGIS, waarbij PVGIS elk jaar minder me gaat wegen. Althans, zoiets heb ik in gedachtendunklefaser schreef op maandag 18 april 2016 @ 19:39:
[...]
Targets zijn natuurlijk afhankelijk van inschatting/verwachting (pvgis? -> pvoutput.org)
Je verwacht 4461 kWh/a met jouw 4560 Wp installatie 170°/13° (0,978)
Ik verwacht op dit moment 2674 kWh/a met 2565 Wp 166°/44° (1,042)
Wij hebben hetzelfde type panelen - ik ben benieuwd of ik op mijn locatie bij 44° te optimistisch ben.
Actueel zit ik nog op 100% van mijn elapsed target voor 2016 - je zelf zit op 105% van jouw elapsed target.
Houd je wel rekening met 29 februari? Je hebt 366 dagen in jouw eerste jaarNovapaX schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:43:
Dag 364 sinds de in werking stelling van mijn zonnestroomsysteempje.
Stand: 1.732 kWh uit 1740Wp aan SF-145 panelen (10º helling, 190º azimut) op een Hosola 1600
Met nog bijna anderhalve dag te gaan is dat dus 995,4 Wh/Wp... Benieuwd of ik morgen, op dag 365 de 1000 Wh/Wp nog ga halen.
Voor april zit ik nu trouwens op een voorlopige 93%, maar de zomermaanden zaten vorig jaar flink (10%) boven de estimate, dus die estimate waardes moet ik misschien wat bij gaan stellen.
Hier trouwens vandaag net aan het dagtarget van april gehaald (12,669 kWh opgewekt, target is 12,267 kWh per dag). Komt nog een klein beetje binnen. Pro rata (en na correctie voor extra panelen) zit ik nu op 87,3% voor april.
Eerste productiedag was 21 april 2015.
Ziet ernaar uit dat ik de 1000 Wh/Wp precies ga halen
Sparql TV wiki
Zit op 269kWh voor april inmiddels. In 2014 had ik 278kWh, wel nieuwe panelen en 1 extra paneel.. Maar ben al aardig op weg dus
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
4,6 en 4,1 kWh/kWp
Als ik de weerberichten moet geloven gaan we morgen "knallen"
[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 18-04-2016 21:44 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Gisteren niet eens zon gezien... Zat nog niet eens op 50% van de geplande dag opbrengst.morpheus schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:00:
[...]
Zeeland ja. De rest van nederland trok al vanaf 11 uur dicht. Hier net aan 4kwh/kwp. Niet slecht, maar er moet deze maand nog een achterstand ingehaald worden.
Als ik het weerbericht moet geloven gaan we mogelijk donderdag nog wat zon zien... En dan de rest van de maand regen.Rol-Co schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:42:
Het was vandaag ietsje slechter dan gisteren
4,6 en 4,1 kWh/kWp
[afbeelding]
En volgens mij komen er nog zat van dit soort dagen, lekker om te zien.
Zojuist, op de 'laatste dag' (dag 365 sinds installatie) de 1000 Wh/Wp gepasseerd.
Details:
1740 Wp (12x145Wp) Solar Frontier op een Hosola 1600.
Hoek: 10º, richting: 190º
Sparql TV wiki
http://www.weerheerhugowaard.nl/wolkenradar-nederland-groot
Een grote bewolkte bedoeling vandaag die je op zie bouwen van halverwege het land. Het kan niet elke dag feest zijn. net over de 2kwh/kw heen, (bijna)hekkensluiter in de pvoutput van tweakers
[ Voor 13% gewijzigd door boombes op 19-04-2016 15:25 ]
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Rol-Co schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:42:
Het was vandaag ietsje slechter dan gisteren
4,6 en 4,1 kWh/kWp
[afbeelding]
Hier in het worstenbroodjes-mekka (Hmmm, contradictie in terminus? Al heb je ze tegenwoordig ook in Halal-vorm geloof ik....) Brabant ook heel veel wolkenboombes schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:24:
Je zou maar in zuid limburg wonen vandaag![]()
![]()
![]()
http://www.weerheerhugowaard.nl/wolkenradar-nederland-groot
Een grote bewolkte bedoeling vandaag die je op zie bouwen van halverwege het land. Het kan niet elke dag feest zijn. net over de 2kwh/kw heen, (bijna)hekkensluiter in de pvoutput van tweakers
Ik denk dat Rol-Co ook meer had verwacht van vandaag - ik trouwens ookTFHfony schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:52:
[...]
[...]
Hier in het worstenbroodjes-mekka (Hmmm, contradictie in terminus? Al heb je ze tegenwoordig ook in Halal-vorm geloof ik....) Brabant ook heel veel wolkenToch inmiddels al op de 4kWh/kWp, waarmee ik slechts in de middenmoot zit vandaag
Fiat LUX! "The sun always shines on TV"
Maar nu al over mn april2014 opbrengst heen.
Maar de set ligt ook op WZW en het gebeurd heel regelmatig dat de wolken eind van de middag oplossen waardoor mijn set als een malle een inhaalslag gaat maken.
Van team zuid-holland sta ik as we speak op plek 81 van de 87
Eens kijken wat dat vanavond uiteindelijk is geworden
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Inderdaad, die bewolking blijft maar komen, nu is het glashelder. Toch kon ik nog wel even zien wat er in prime time geproduceerd werd met 2 setjes. (Gisteren de panelen portrait gelegd omdat er te lang wat schaduw op bleef) Dan gaat het op een dag als vandaag toch met een 5100Wdunklefaser schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 17:04:
[...]
Ik denk dat Rol-Co ook meer had verwacht van vandaag - ik trouwens ook, hier maar 4 komma nogwat Wh/Wp.
Fiat LUX! "The sun always shines on TV"
Ja het is de laatste tijd, (net als vorig jaar trouwens) weer raak he? Gunstig voor west/jouw.MieJuul schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 17:17:
Haha, ik ga nu net pas over de 3 kwh/kwp heen.
Maar de set ligt ook op WZW en het gebeurd heel regelmatig dat de wolken eind van de middag oplossen waardoor mijn set als een malle een inhaalslag gaat maken.
Om 18.45 op 11,3 kwh.
Gelukkig pikte ook ik met mijn z-zw setje de opklaringen nog mee.
Zit overigens nu op (pas) 50% van mijn beoogde maandopbrengst....
Gaat niet goed komen na dit weekeind met al die bewolking....
[ Voor 36% gewijzigd door Apeldoorn op 19-04-2016 19:15 ]
14-3 had ik een record te pakken van 14,2kWh (6.311kWh/kW) daar zitten we nu dus alweer overheen
Ben benieuwd wat er nu nog binnen gaat druppelen.
2250 WP Zuid PVoutput
Korte piek van 4395W om 12:27.. En nu druppeld met 47W nog het laatste binnen..
Waren hoge pieken, diepe dalen vandaag. Maar je merkt idd dat de zon hoger komt te staan.
hurrah
Je hebt er toch nog even 1,5 kWh/kW bij gepompt vanavondMieJuul schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 17:17:
Haha, ik ga nu net pas over de 3 kwh/kwp heen.
Hier uiteindelijk 5.553kWh/kW en 4.897kWh/kW. Daar ben ik tevreden mee!
Ze komen al aardig dicht bij elkaar, nog een paar dagen en dan is het andersom.

Qua maand e.d. lig ik ruim op schema, maar ik zou zo graag weer eens een mooie parabool zien om te kijken wat mijn set rond deze tijd van het jaar kan doen, maar goed... blijkbaar mag ik het nog niet weten.
Wat ik inmiddels wel weet is het maximum van van mijn Micro Inverters kunnen:

Dit plaatje heb ik ook al een keertje eerder gezien (met een verdwaalde 271W er bij), dus... vanaf nu kan ik er rekening mee houden dat mijn set normaal gesproken zal aftoppen op 4320W (er ligt 4560Wp op het dak) en dat de YC-500's dus 540W maximaal kunnen leveren (op papier theoretisch zelfs 550W)..
Uiteindelijk was dit ook waar ik van uitgegaan was, dus fijn dat het daar op aansluit
Maar goed, nu maar eens een zonnedans uit gaan voeren en hopen dat er eindelijk eens weer een volledig zonnige dag gaat komen hier
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Het is hier in de buurt van Steenbergen 14.850kWh (6.600kWh/kW) gewordenMdO82 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:00:
Het is goed te zien dat de dagen steeds langer worden
14-3 had ik een record te pakken van 14,2kWh (6.311kWh/kW) daar zitten we nu dus alweer overheen
Ben benieuwd wat er nu nog binnen gaat druppelen.
2250 WP Zuid PVoutput
Aan je parabool te zien had je mazzel vandaag met het zonnetje, mooie score!MdO82 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:47:
[...]
Het is hier in de buurt van Steenbergen 14.850kWh (6.600kWh/kW) geworden
We genieten er maar even vanRol-Co schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:52:
[...]
Aan je parabool te zien had je mazzel vandaag met het zonnetje, mooie score!
Wie weet hoelang het weer duurt om zo'n mooie dag weer te hebben
2250 WP Zuid PVoutput
Een uur of 12 ?MdO82 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:54:
[...]
We genieten er maar even van
Wie weet hoelang het weer duurt om zo'n mooie dag weer te hebben
En het record van afgelopen zondag is er weer aan!Jerrythafast schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:51:
[...]
17 april vs 3 april
16,458kWh opgewekt vandaag! Dat is inclusief onze twee nieuwe panelen 5,627Wh/Wp. Oude record was 12,413kWh met negen panelen, goed voor 5,205kWh/kW. Toch een behoorlijke verbetering dus!!
Omdat PVOutput niet zo geweldig omgaat met het feit dat er twee panelen bij zijn gekomen én het feit dat de resolutie van de logging is geüpgraded van 15 minuten naar 5 minuten, heb ik de vergelijkende grafiek maar even nagebouwd in Vega.
[afbeelding]
19 april vs 17 april
Vandaag zijn we geëindigd op 16,983kWh, dat is 5,806 Wh/Wp. Geen zuivere parabool, dus er zit zeker nog meer in. Ik ben erg benieuwd wat de komende dagen gaan brengen!
Maar vandaag weer een nieuwe kans
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Februari was fantastisch, maar maart was niets, en april lijkt ook niets te worden. Om de 100% van de verwachte opbrengst te halen, heb ik 10 dagen volle zon nodig... Ik denk dat al blij mag zijn als ik er 1 of 2 krijg... (ik hoorde dat ze sneeuw voorspeld hadden voor Koningsdag!?!?)Snarfie31 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 07:51:
Wat een verschillen deze maand in het land. Ik heb tot nu in vergelijking met afgelopen maanden geen klagen. Ruim 70% van de estimate al gehaald.
Dat bedoel ik vorige maanden net an de estimates gehaald maar wel minder dan vorig jaar. Nu al op 250 kw moet voor estimate 360 halen vorig jaar 407 gehaald .Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 april 2016 @ 07:55:
[...]
Februari was fantastisch, maar maart was niets, en april lijkt ook niets te worden. Om de 100% van de verwachte opbrengst te halen, heb ik 10 dagen volle zon nodig... Ik denk dat al blij mag zijn als ik er 1 of 2 krijg... (ik hoorde dat ze sneeuw voorspeld hadden voor Koningsdag!?!?)
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
LOL... Het ziet er nu in ieder geval goed uit. Maar ik heb al een paar keer zo maar vanuit het niets wolken zien ontstaan, dus... ik wacht gewoon rustig af en zie wel wat voor dag het wordt.Apeldoorn schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:36:
Vandaag in ieder geval knallen!!
En tot nog toe mag ik niet klagen over de opbrengsten van mijn setje t.o.v. de PVGIS estimates:

April is op zich ook ruim 102%, maar ja... vandaag staat nog vrijwel op 0 natuurlijk
[ Voor 7% gewijzigd door TFHfony op 20-04-2016 08:43 ]
Jazeker knallen en morgen ook nog. Alles hier Blue Blue.Apeldoorn schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:36:
Vandaag in ieder geval knallen!!
Tja - zijn de eerste schaapjes(wolken) over de dam . . .TFHfony schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:43:
Hmmm, ik zie de eerste schapenwolkjes al voorbij komen hier...
Maar het zijn geen schapenwolken hier, wel een andere soort.
dunklefaser schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:51:
[...]
Tja - zijn de eerste schaapjes(wolken) over de dam . . .
Maar het zijn geen schapenwolken hier, wel een andere soort.
Hier inmiddels ook al stapelwolken, dus... helaas, pindakaas!prein2 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:52:
Zit op dit moment in Zwolle. Dik wolkendek hier!
[ Voor 9% gewijzigd door TFHfony op 20-04-2016 10:00 ]
Inmiddels zijn de wolken hier ook weer verdwenen en loopt het lekker door. Ik ben benieuwd: Ik zou zo maar een recordje kunnen gaan zetten voor mijn set vandaag. Maar, we wachten even af...zonoskar schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:34:
Nog steeds een wolkeloze hemel hier. Als het zo doorgaat wordt het weer 27 kWh, 5.2 Wh/Wp. We zullen zien.
Bij jou heeft het vervangen van je paneel en de nieuwe setting in je inverter wel een positief effect geloof ik
[ Voor 17% gewijzigd door TFHfony op 20-04-2016 12:55 ]
Je kan wel mooi te zien dat de insolation door hoge "sluierbewolking" sinds vanochtend 11:30 met max. 926 W/m² wat minder is geworden. - Bijna vlakke insolation curve sinds 11:50 met ca. 830-870 W/m²
Wunderground-IGelderl98
Het dak op zuid en de panelen worden natuurlijk ook warmer, luchttemperatuur laag bij 13-14 °C en weinig wind uit het noorden.
Fiat LUX! nu nog rond positie 20 van de tweakers.net lijst
Verwijderd
Normaal ging ik maar de monthly overview en dan kwam ik volgens mij op de extended view. Maar die werkt niet meer lijkt het.
5,5 moet lukken. Nog een maandje geduld voor de 6 kwh/kwp.
Een nieuw record voor mijn setje

Het had nog beter kunnen zijn als op de top van de dag een van mijn Micro-Inverters niet was gaan schaften voor een half uur (Ik zie dit toch zo eens in de 1 a 2 maanden wel eens gebeuren). Maar goed, desalniettemin: Een mooi plaatsje in de top #10 van tweakers vandaag
[ Voor 9% gewijzigd door TFHfony op 20-04-2016 19:08 ]
Zaterdag 16/04
12.070kWh 3.193kWh/kW
mwah
Zondag 17/04
22.430kWh 5.934kWh/kW
JEEJ NIEUW RECORD
(net geen 6kWh/kW helaas)
Maandag 18/04
16.710kWh 4.421kWh/kW
Super begin maar al helaas wolkjes in de middag

Dinsdag 19/04
23.590kWh 6.241kWh/kW
JEEJ WEER EEN NIEUW RECORD !!!11oneone
en zelfs ruim over de 6kWh/kW
En vandaag? Loop aardig gelijk met gister, zit nu op 22.5kWh - 5.9kWh/kW dus ben benieuwd of ik het record (al dan niet met 0.1kWh) ga verbreken!
Zit pro-rata ook weer netjes op 100% voor april!
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Ter vergelijking, de all time high is 6,31 Wh/Wp.
Het totaal tot nu toe ligt nog 7,7% onder het PVGIS niveau. Nog een paar van deze dagen zijn nodig om dat weg te werken.
Systeem: 15 graden oos/west dome, binnenland
.
[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 20-04-2016 21:11 ]
Wat bedoel je met `dome`?
Super dag met dikke 33kWh
We zitten er inderdaad weer overheen
Vandaag 15.390 kWh (6.840kWh/kW)
2250 WP Zuid PVoutput
23.760kWh 6.286kWh/kW
toch weer 0,17kWh meer dan gister!
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Vandaag 31,24 kWh, oftewel 6,762 kWh/kW.
Vandaag 12.84 kWh = 6.811kWh/kWp)
Zal ik de 7+ dit voorjaar nog gaan halen?
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
En daar gaat dan ook weer het record van gisterenJerrythafast schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:32:
[...]
En het record van afgelopen zondag is er weer aan!
19 april vs 17 april
Vandaag zijn we geëindigd op 16,983kWh, dat is 5,806 Wh/Wp. Geen zuivere parabool, dus er zit zeker nog meer in. Ik ben erg benieuwd wat de komende dagen gaan brengen!
20 april vs 19 april
Nog steeds niet helemaal zuiver... maar komt in de buurt! Vandaag 17,316 kWh opgewekt, goed voor 5,920 Wh/Wp. Nog net niet die magische grens van 6 Wh/Wp bereikt die anderen hier melden... zullen vast setjes op zuid zijn, maar ben stiekem wel een beetje jaloers
Ik zit nu pro rata op 93,2% van het PVGIS estimate voor deze maand (gecorrigeerd voor de plaatsing van twee extra panelen na 12 dagen).
Dit topic is gesloten.
![]()