Vandaag 7.78kWh (= 1,945kWh/kWp)
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Wat ik nu na twee weken zonnepanelen wel kan concluderen, is dat op dagen met weinig zon de efficiency enorm inkakt.. want op goede dagen sta ik wel in de top 10, zelfs hoog in team NL.
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=49117
Regeren is vooruitschuiven
Zondag:
17.440kWh 4.614kWh/kW
Maandag:
8.110kWh 2.146kWh/kW
Dinsdag:
9.110kWh 2.410kWh/kW
Woensdag:
6.910kWh 1.828kWh/kW
Schiet nog niet erg op voor deze maand
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Een vraagje: waarom zit er zo'n dik koelblok op mijn omvormer en wordt deze helemaal niet warm, wanneer zou deze heel warm kunnen worden dan?
Zie dat ik net een piekje boven mijn max wp (2970) heb gehad gemiddeld over 15minuten, de echte piek zal nog wel iets hoger hebben gelegen.

[ Voor 47% gewijzigd door boombes op 07-04-2016 15:03 ]
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Je hebt je systeem zeker nog niet zo lang.boombes schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:57:
Geen slechte dag zover met op dit moment al 3.25 kWh/kW
Een vraagje: waarom zit er zo'n dik koelblok op mijn omvormer en wordt deze helemaal niet warm, wanneer zou deze heel warm kunnen worden dan?
Zie dat ik net een piekje boven mijn max wp (2970) heb gehad gemiddeld over 15minuten, de echte piek zal nog wel iets hoger hebben gelegen.

[afbeelding]
Bijgaande grafiek is van mijn systeem 4 juli 2014 een bloody hete dag.
Om 8 uur stond hij al boven de 40 graden en dat stopte pas rond 15:30. 7,5 uur dus. Kan je verzekeren dat je koelblok dan behoorlijk warm/heet is. Veel systemen zijn over gedimensioneerd die worden sneller en dus nog langer heet/heter. Moderne converters zijn uiteraad goed beveiligd en grijpen in indien nodig (derating). Stel regel in de electronica is dat vanaf 40 graden de zogenaamde failrate snel oploopt. Ik koel die handel dan ook met een 8 cm pc fan niet voor het extra rendement (niet noemenswaardig) maar voor de potentiele langere levensduur.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Weet iemand of ik deze temperatuur bij solaredge uit kan lezen?
bedankt voor de uitleg.
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Kelder lijkt me wel een koele plaats bij mij staat hij op zolder kan daar aardig warm worden.boombes schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:45:
Hij is hier echt nog nooit warmer geweest dan kamertemperatuur + 0.5 graden. Voordeel is wel dat hij in de kelder hangt op een stabiele 16oC, maar ik ben dan eens benieuwd in de zomer of mijn kelder er droger van gaat worden.
bedankt voor de uitleg.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
Mmm. even gekeken. Via de SolarEdge portal niet. Zelfs niet bj de omvormer details. Via PVoutput wel. Vreemd...:boombes schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:45:
Hij is hier echt nog nooit warmer geweest dan kamertemperatuur + 0.5 graden. Voordeel is wel dat hij in de kelder hangt op een stabiele 16oC, maar ik ben dan eens benieuwd in de zomer of mijn kelder er droger van gaat worden.
bedankt voor de uitleg.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Zit nu op 28% van opbrengst van april2014. En we hebben 23,3% van de tijd gehad, dus loopt iets voor
[ Voor 6% gewijzigd door Atomic2005 op 07-04-2016 18:32 ]
Zeker niet, het word hier nu pas een beetje ok, dus te laat. Mattie mag helemaal niet klagen, de mazzelaar.MieJuul schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:37:
Dan mag ik niet klagen!
Ik zit momenteel met de 2 sets op 3,1 en 3 kwh/kwp.
Het is wel hollen en stilstaan vandaag
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Uiteindelijk slechts 13,5kWh met net geen 3 kWh/kWp. Prut dus...
Voor deze maand zit ik op 80% pro rata van deze maand. 101kWh is binnen, nog 446kWh te gaan ;-)
Gelukkig zit ik op jaarbasis nog op 108% door een geweldige februari
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

16.370kWh 4.331kWh/kW
Net eens even gekeken maar vond deze temperatuur zo laag dat ik het niet geloofde, maar blijkbaar is het erg koud in mijn kelder op dit soort dagen:Aegle schreef op donderdag 07 april 2016 @ 16:41:
[...]
Mmm. even gekeken. Via de SolarEdge portal niet. Zelfs niet bj de omvormer details. Via PVoutput wel. Vreemd...:
[afbeelding]

Laat de zomer maar komen dan mag die gaan stoken
[ Voor 9% gewijzigd door boombes op 07-04-2016 20:00 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Skipper-93 op 07-04-2016 20:28 ]
Mijn Omnik niet boven de 42 graden gekomen op 4juli 2014. Vreemd.Snarfie31 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:28:
[...]
Je hebt je systeem zeker nog niet zo lang.
Bijgaande grafiek is van mijn systeem 4 juli 2014 een bloody hete dag.
Om 8 uur stond hij al boven de 40 graden en dat stopte pas rond 15:30. 7,5 uur dus. Kan je verzekeren dat je koelblok dan behoorlijk warm/heet is. Veel systemen zijn over gedimensioneerd die worden sneller en dus nog langer heet/heter. Moderne converters zijn uiteraad goed beveiligd en grijpen in indien nodig (derating). Stel regel in de electronica is dat vanaf 40 graden de zogenaamde failrate snel oploopt. Ik koel die handel dan ook met een 8 cm pc fan niet voor het extra rendement (niet noemenswaardig) maar voor de potentiele langere levensduur.
[afbeelding]
Als je 1 of 2 keer (weet even niet meer precies op welke pagina het staat) op het knopje op de onderkant van de omvormer drukt komt de temperatuur rechts onderaan in het scherm te staan.boombes schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:45:
bedankt voor de uitleg.
Via de SolarEdge Monitoring portal is het uit te lezen via de Grafieken pagina (als je alleen Dashboard en Layout ziet moet je even een mailtje naar je installateur sturen). Tot slot is het mogelijk om dit via de SolarEdge Monitoring API uit te lezen.
EDIT: Bij nader inzien toch niet op de grafieken pagina

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 08-04-2016 09:57 ]
Ja, duhhJerrythafast schreef op donderdag 07 april 2016 @ 22:42:
[...]
Als je 1 of 2 keer (weet even niet meer precies op welke pagina het staat) op het knopje op de onderkant van de omvormer drukt komt de temperatuur rechts onderaan in het scherm te staan.
Via de SolarEdge Monitoring portal is het uit te lezen via de Grafieken pagina (als je alleen Dashboard en Layout ziet moet je even een mailtje naar je installateur sturen). Tot slot is het mogelijk om dit via de SolarEdge Monitoring API uit te lezen.
 . Dat had ik zelf ook kunnen verzinnnen
 . Dat had ik zelf ook kunnen verzinnnen Ik maar schrijven dat het niet kon

Dan zit je nog goed! Ik zit nu op 63%... Ik kijk eigenlijk al niet eens meer, want ik word er alleen maar depri van
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Iedere keer om 18.00 uur zonnigste moment van de dag, als de zon achter de bomen gaat.
[ Voor 65% gewijzigd door Apeldoorn op 08-04-2016 08:42 ]
Oh oeps, het staat toch niet op de Grafieken pagina in de portalAegle schreef op donderdag 07 april 2016 @ 23:27:
[...]
Ja, duhh. Dat had ik zelf ook kunnen verzinnnen

Ik maar schrijven dat het niet kon

Dus dan blijft voor de gewone mens het display van de omvormer zelf over, of de Monitoring API voor hen die een beetje technisch zijn.
Was toen bij mij hoogste omzet van de maand. Ik zit redelijk aan de kust Heemstede. Friesland een stuk verderop.Atomic2005 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 22:36:
[...]
Mijn Omnik niet boven de 42 graden gekomen op 4juli 2014. Vreemd.
Moet zeggen je haalt op een simpele manier enorm veel uit die Omnik portal tot jaren in detail terug.

[ Voor 17% gewijzigd door Snarfie31 op 08-04-2016 11:01 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Pfff. Ik begon al aan mijzelf te twijfelenJerrythafast schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:58:
[...]
Oh oeps, het staat toch niet op de Grafieken pagina in de portal
Dus dan blijft voor de gewone mens het display van de omvormer zelf over, of de Monitoring API voor hen die een beetje technisch zijn.
@ antonboonstra: ja zo'n momentje heb ik ook wel eens gehad. Geniet ervan, het duurt, bij mij althans, maar heel kort
Dat zal mij hier op zuidwest wel nooit overkomen. Met oriëntatie op zuidwest is het vermoedelijk doorgaans juist een inhaalslag van jewelste in de middag
Verwijderd
De afgelopen maanden heb ik constant achtergelopen op de estimate, om vervolgens in de laatste 4 of 5 dagen naar de 105% en hoger te rennen.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:45:
Ik kan geloof ik beter een windmolen gaan kopen, laatste dagen is het hier een beetje om te huilen. Loop al flink achter op m'n target.
Waarmee ik wil zeggen dat die estimate helemaal niks zegt en je je er niet aan vast moet houden
Wel leuk, die hogere resolutie. Grafiek gaat nu enorm wild op en neer in plaats van dat alle piekjes van een kwartier worden uitgemiddeld.
Wat het vermogen betreft wordt bij pvoutput.org zoveel ik weet niets gemiddeld.Jerrythafast schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:34:
Heb gedoneerd aan PVOutput en krijg nu inderdaad data per 5 minuten binnenToch gek dat SolarEdge daar niks over documenteert in hun API specs. PVOutput heeft de data van de tweede helft van gisteren ook geupdatet naar een resolutie van 5 minuten.
Wel leuk, die hogere resolutie. Grafiek gaat nu enorm wild op en neer in plaats van dat alle piekjes van een kwartier worden uitgemiddeld.
Bij het uploaden direct via de omvormer wordt het actuele vermogen gebruikt,
tenminste bij mijn Omnik. YMMV
Fiat LUX!
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 08-04-2016 16:06 . Reden: python script upload actuele waarde ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik had hem eerst ook om de 5minuten staan, maar heb hem nu op 15 minuten gezet.Jerrythafast schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:34:
Heb gedoneerd aan PVOutput en krijg nu inderdaad data per 5 minuten binnenToch gek dat SolarEdge daar niks over documenteert in hun API specs. PVOutput heeft de data van de tweede helft van gisteren ook geupdatet naar een resolutie van 5 minuten.
Ik vind persoonlijk het eindresultaat van de dag interessanter, maar ieder zijn ding
2250 WP Zuid PVoutput
Er staan twee waardes voor het vermogen op PVOutput: 'Average Power' wordt door PVOutput berekend door de hoeveelheid Energie (Wh) in een interval te delen door de intervaltijd (was dus 1/4 h en nu 1/12 h). Dat is dus het gemiddelde vermogen over het tijdsinterval. Daarnaast heb je de 'Power Generated' waarde, wat het vermogen is dat wordt gerapporteerd door de bron van de data. In mijn geval is de bron van de data de SolarEdge Monitoring API, welke de gerapporteerde waarde berekent door de hoeveelheid Energie (Wh) in een interval te delen door de intervaltijd...dunklefaser schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:51:
[...]
Wat het vermogen betreft wordt bij pvoutput.org zoveel ik weet niets gemiddeld.
Bij het uploaden via het omvormer API wordt het actuele vermogen gebruikt,
tenminste bij mijn Omnik. YMMV
Fiat LUX!
 Op een klein verschil in afronding na (PVOutput rondt alles af op hele getallen, SolarEdge niet) zijn die twee power waardes bij mij dan ook altijd gelijk en waren pieken van minder dan een minuut of 10 daarop amper te zien en nu dus wel
 Op een klein verschil in afronding na (PVOutput rondt alles af op hele getallen, SolarEdge niet) zijn die twee power waardes bij mij dan ook altijd gelijk en waren pieken van minder dan een minuut of 10 daarop amper te zien en nu dus wel Wat is dan het nadeel van data per 5 minuten, waardoor je hem weer op 15 hebt gezet? Het eindresultaat zou er niet door mogen veranderen.MdO82 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:29:
[...]
Ik had hem eerst ook om de 5minuten staan, maar heb hem nu op 15 minuten gezet.
Ik vind persoonlijk het eindresultaat van de dag interessanter, maar ieder zijn ding
Niet een nadeel, maar ik had zoiets van dan blijven we data genereren, al maakt het volgens mij geen drol uit voor PVOutputJerrythafast schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:54:
[...]
Wat is dan het nadeel van data per 5 minuten, waardoor je hem weer op 15 hebt gezet? Het eindresultaat zou er niet door mogen veranderen.
2250 WP Zuid PVoutput
Tja, wat pvoutput.org over het (gemiddelde) vermogen laat zien hangt dus van een aantal factoren af,Jerrythafast schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:54:
[...]
Er staan twee waardes voor het vermogen op PVOutput: 'Average Power' wordt door PVOutput berekend door de hoeveelheid Energie (Wh) in een interval te delen door de intervaltijd (was dus 1/4 h en nu 1/12 h). Dat is dus het gemiddelde vermogen over het tijdsinterval. Daarnaast heb je de 'Power Generated' waarde, wat het vermogen is dat wordt gerapporteerd door de bron van de data. In mijn geval is de bron van de data de SolarEdge Monitoring API, welke de gerapporteerde waarde berekent door de hoeveelheid Energie (Wh) in een interval te delen door de intervaltijd...Op een klein verschil in afronding na (PVOutput rondt alles af op hele getallen, SolarEdge niet) zijn die twee power waardes bij mij dan ook altijd gelijk en waren pieken van minder dan een minuut of 10 daarop amper te zien en nu dus wel
[...]
Wat is dan het nadeel van data per 5 minuten, waardoor je hem weer op 15 hebt gezet? Het eindresultaat zou er niet door mogen veranderen.
het hangt o.a. af van het type omvormer etc., maar dit was al langer bekend.
Fiat LUX!us
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 08-04-2016 16:05 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

1 kWh afwijking per hoeveel kWh opbrengst??zonoskar schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:31:
Ik heb regelmatig dat PVoutput 1 kWh meer of minder aangeeft dan mijn omvormer. Dus zo heel nauwkeurig is dat niet.
Bepalend voor je opbrengst in kWh is dat wat je "officiële" (smart)productiemeter van de netbeheerder aangeeft.
Als je een ferrarismeter hebt zou ook je eigen MID gecertificeerde kWh-meter voor je productie kunnen gebruiken.
Ik vergelijk PVoutput met de website van mijn omvormer (daar waar ook de data voor PVoutput vandaan komt). Vandaag geeft goodwe-power.com aan dat mijn omvormer 13.7 kWh heeft opgewekt, maar PVoutput geeft 15.11 kWh.dunklefaser schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:42:
[...]
1 kWh afwijking per hoeveel kWh opbrengst??
Bepalend voor je opbrengst in kWh is dat wat je "officiële" (smart)productiemeter van de netbeheerder aangeeft.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
[ Voor 36% gewijzigd door Atomic2005 op 08-04-2016 17:09 ]
En dat komt dan nog omdat WSL kennelijk niet weet wanneer de omvormer stopt ...
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
?? +10% verschil als pvoutput de data van goodwe-power.com gebruikt?zonoskar schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:51:
[...]
Ik vergelijk PVoutput met de website van mijn omvormer (daar waar ook de data voor PVoutput vandaan komt). Vandaag geeft goodwe-power.com aan dat mijn omvormer 13.7 kWh heeft opgewekt, maar PVoutput geeft 15.11 kWh.
Heb je misschien toevallig een (geijkte) productiemeter in je meterkast hangen?
[ Voor 4% gewijzigd door polpol op 08-04-2016 18:04 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Iets hoger dus ondertussen, hij ontvangt wel goed maar de koppeling gaat niet goed?
[ Voor 64% gewijzigd door polpol op 08-04-2016 18:38 ]
Word nu wel tijd voor een beetje dagen, gisteren was ook niks, de verwachting is ook slecht, zelfs voor morgen.
Dit bedoel ik

[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 08-04-2016 18:58 ]
Wat voor Omnik had je hiervoor dan? En welk type nu?polpol schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 18:02:
Vandaag is mijn nieuwe Omnik omvormer geplaatst. Nu geeft hij een prima grafiek weer, enkel de dagopbrengst wordt niet geupdate in de app en website. Die blijft staan op 0.27 kW terwijl mijn opbrengst vandaag 9,15kW is (4,85 Wh/kWp)! Enig idee hoe dit kan?
Als ik op http://www.omnikportal.com/ kijk zie ik het volgende staan.polpol schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 18:36:
Totale Energie (kWh) 9.4
Iets hoger dus ondertussen, hij ontvangt wel goed maar de koppeling gaat niet goed?

Zie jij deze informatie ook van jouw omnik ?
Tenminste ik neem aan dat je de gegevens hebt gewijzigd (zoals je S/N) ?
2250 WP Zuid PVoutput
Serienummer is ook geupdate.
Voorheen een Omnik 1,5 mini (max 1250 Watt)Atomic2005 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 19:04:
[...]
Wat voor Omnik had je hiervoor dan? En welk type nu?
Nu de Omniksol 1.5k-tl2
Ik weet niet of het bij jullie ook zo is
Ik zag uit de berekening van PVGis het volgende komen:
| April: | 235 kWh | 
| Mei: | 276 kWh | 
| Juni: | 253 kWh | 
| Juli: | 273 kWh | 
Het lijkt mij dat de verwachte opbrengst van Mei en Juni omgedraaid zijn
Hoe zit dit bij jullie berekening ?
2250 WP Zuid PVoutput
Hier iets soortgelijks:MdO82 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 19:26:
Ik zag net een foutje voorbij komen op PVGIS.
Ik weet niet of het bij jullie ook zo is
Ik zag uit de berekening van PVGis het volgende komen:
April: 235 kWh Mei: 276 kWh Juni: 253 kWh Juli: 273 kWh 
Het lijkt mij dat de verwachte opbrengst van Mei en Juni omgedraaid zijn
Hoe zit dit bij jullie berekening ?
| January | 122 | 1.157kWh/kW | 
| February | 201 | 2.111kWh/kW | 
| March | 325 | 3.083kWh/kW | 
| April | 383 | 3.755kWh/kW | 
| May | 478 | 4.535kWh/kW | 
| June | 448 | 4.392kWh/kW | 
| July | 457 | 4.336kWh/kW | 
| August | 452 | 4.288kWh/kW | 
| September | 316[ | 3.098kWh/kW | 
| October | 205 | 1.945kWh/kW | 
| November | 112 | 1.098kWh/kW | 
| December | 79 | 0.749kWh/kW | 
[ Voor 7% gewijzigd door Nicap op 08-04-2016 20:07 ]
Waar ik wel blij mee ben:

Toen ik mijn set had uitgezocht kreeg ik hier nogal wat "kritiek" ivm de keuze voor de APS YC-500 Microconverters. Dit omdat deze te veel zouden aftoppen, want men was er van overtuigd dat deze bij de 4kW al zouden stoppen, terwijl ik aangaf dat ze een piekvermogen van 550W zouden hebben en het piekvermogen dus tegen de 4400W zou liggen, wat ik best acceptabel vond voor mijn 4560Wp set.
Eind vorig jaar had ik al korte pieken vaan 4300+W, maar die waren telkens erg kort. Vandaag zijn er 2 momenten van 4000+W geweest van 15 en 20 minuten. Gelijk ook eens even bij de meterkast gaan staan om op de slimme meter te kijken. Even rekening houdend met het "standaard" sluipverbruik van ~250W werd er schommelend tussen de 3900W en 4100W uitgevoerd volgens de slimme meter.
Nu is het natuurlijk nog zo dat ik niet weet hoe lang ze boven die 4kW kunnen blijven leveren voor ze terugzakken naar 4kW (Daar zullen we wellicht nog wel achter komen) en ja: waarschijnlijk zal er heeeeel af en toe echt wel wat afgetopt worden, maar volgens mij gaat dat in zijn totaliteit wel mee vallen...
* TFHfony klopt even af en hoopt niet te veel horizontale lijnen rond de 4kW te zien de komende maanden ;-)
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Wat was je reden destijds om voor die Microconverters te kiezen, ipv voor een 1 "normale" ?TFHfony schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 20:33:
Nah... Niet helemaal wat ik er van gehoopt had. Vanochtend stond ik nog op plekkie 15, maar daarna bleef het toch iets te bewolkt hier boven. Het resultaat: 17.773kWh (3.898kWh/kWp) met een 94e plek daily in het t.net team.
Waar ik wel blij mee ben:
[afbeelding]
Toen ik mijn set had uitgezocht kreeg ik hier nogal wat "kritiek" ivm de keuze voor de APS YC-500 Microconverters. Dit omdat deze te veel zouden aftoppen, want men was er van overtuigd dat deze bij de 4kW al zouden stoppen, terwijl ik aangaf dat ze een piekvermogen van 550W zouden hebben en het piekvermogen dus tegen de 4400W zou liggen, wat ik best acceptabel vond voor mijn 4560Wp set.
Eind vorig jaar had ik al korte pieken vaan 4300+W, maar die waren telkens erg kort. Vandaag zijn er 2 momenten van 4000+W geweest van 15 en 20 minuten. Gelijk ook eens even bij de meterkast gaan staan om op de slimme meter te kijken. Even rekening houdend met het "standaard" sluipverbruik van ~250W werd er schommelend tussen de 3900W en 4100W uitgevoerd volgens de slimme meter.
Nu is het natuurlijk nog zo dat ik niet weet hoe lang ze boven die 4kW kunnen blijven leveren voor ze terugzakken naar 4kW (Daar zullen we wellicht nog wel achter komen) en ja: waarschijnlijk zal er heeeeel af en toe echt wel wat afgetopt worden, maar volgens mij gaat dat in zijn totaliteit wel mee vallen...
* TFHfony klopt even af en hoopt niet te veel horizontale lijnen rond de 4kW te zien de komende maanden ;-)
Die horizontale lijn betekent ook dat je vaker in het meest efficiënte werkgebied van de omvormer zit.TFHfony schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 20:33:
Mijn installatie topt af van april tot juni, maar ondanks dat en schaduw tot april haal ik ruim 1000Wh/Wp.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Daar waren een paar redenen voor:Atomic2005 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 21:18:
[...]
Wat was je reden destijds om voor die Microconverters te kiezen, ipv voor een 1 "normale" ?
* Er staat een boom op de hoek van mijn huis die nu al (met name in de winter) wat schaduw op het dak gooit. Die boom zal de komende jaren ongetwijfeld blijven groeien. Dit geldt ook voor de andere 3 bomen om mijn huis welke nog geen schaduw geven.
* Ik wilde heel graag per paneel kunnen monitoren.
* Ik wilde pertinent geen omvormer in huis welke geluid maakt (geen zolder). Er eentje buiten hangen was natuurlijk wel een optie.
Dit alles bij elkaar opgeteld hebben mij naar APS & Solaredge doen kijken.
Inmiddels blijkt ook dat door de opstelling (13 graden, flatfix) in de winter een aardig deel van de ochtend en avond de voorste panelen schaduw werken op de panelen er achter. Hier had ik geen rekening mee gehouden. Dat effect wordt dus geminimaliseerd. Al valt die winst op jaarbasis natuurlijk best mee.
Maar ondanks dat is de dag hier toch verrassend goed verlopen.
De gaten in het wolkendek waren mij gunstig gestemd
De kleine set op ZZO noteerde uiteindelijk 3,22 kwh/kwp en de grote set op WZW finishte met een keurige 4,14 kwh/kwp.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Zie je die mooie uitloper aan de rechterkant? Die ligt al de hele tijd stil hier boven mijn huis. De afgelopen tijd trouwens regelmatig dat er hier net nog een mooi wolkendek boven hangt terwijl de rest van NL wat meer geluk heeft.
Toch maar eens een klachtenmail naar de weergoden sturen.... Tssss....

Of jij hebt het verkeerde huis uitgezochtTFHfony schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 10:49:
Volgens mij hebben ze mijn huis echt op de verkeerde plaats gebouwd:
[afbeelding]
Zie je die mooie uitloper aan de rechterkant? Die ligt al de hele tijd stil hier boven mijn huis. De afgelopen tijd trouwens regelmatig dat er hier net nog een mooi wolkendek boven hangt terwijl de rest van NL wat meer geluk heeft.
Toch maar eens een klachtenmail naar de weergoden sturen.... Tssss....
Hier ten westen van Breda is het ook niet beter
http://zomerradar.buienradar.nl/zon-verwachting-3-uur
[ Voor 9% gewijzigd door MdO82 op 09-04-2016 11:36 ]
2250 WP Zuid PVoutput
[ Voor 16% gewijzigd door Jerrythafast op 09-04-2016 11:41 ]
3e plek in het tweakers team!
21.670kWh 5.733kWh/kW

Vandaag toch een stuk minder
En je was nr 1 van Nederland en Zuid-HollandMattie112 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:59:
Wow gister een nieuw record!!!

3e plek in het tweakers team!
21.670kWh 5.733kWh/kW
[afbeelding]
Vandaag toch een stuk minder

Ik zit ook aan de kust, maar wij klommen pas na 19:00 uur de top 30 in
 Zon kwam pas om 14:00 echt lekker door.
 Zon kwam pas om 14:00 echt lekker door.Maar vooruit, toegegeven, die plaatsen waar het zonnetje nog eerder doorbrak lagen volgens mij ook allemaal aan de kust

Afgelopen weken toch regelmatig gezien dat de boel aftopt. Omvormer van 3680W op 3975Wp aan panelen (8% ondergedimensioneerd). Nu lees ik overal dat dit gecompenseerd zal worden door het vroeger opstarten maar het blijft toch jammer om te zien...

Al best tevreden, maar het is niet als aan de kust helaas..
Plek 327... niet veel beter. Tot 10:40 uur zeer zonnig, daarna wolken
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
De eerste productie is 12,2kwh. Ik ben wel tevreden.
Ik heb een Oost/West dak met 6 sf 170s panelen op Oost en 12 op West.
Wat goed, welkomOcmer-traallos schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:56:
Gisteren zijn bij mij panelen op het dak gelegd, vandaag de eerste volle dag productie gehad en gelijk veel zon!
3060Wp systeem dus. Mooie panelen, die SF
Tot nog toe een moeizame maand
[ Voor 26% gewijzigd door Henri. op 10-04-2016 00:24 ]

Hopelijk knapt het met een uurtje op.
Hier bij Breda begon het mooi, maar inmiddels grote wolken welke overtrekken...Apeldoorn schreef op zondag 10 april 2016 @ 09:59:
In Apeldoorn start de zondag niet best. Apeldoorn West volop in de zon nu. Oost één grote plak wolken

Herkenbaar!Apeldoorn schreef op zondag 10 april 2016 @ 09:59:
In Apeldoorn start de zondag niet best. Apeldoorn West volop in de zon nu. Oost één grote plak wolken
Zit zelf een weekendje op een park bij beekbergen en ook daar is het nog allemaal grijs wat de klok slaat.
Ik troost me maar met de wetenschap dat "thuis" de zon wel volop schijnt, getuige de logging
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
In jouw geval had ik het toch liever andersom gehad denk ikMieJuul schreef op zondag 10 april 2016 @ 11:34:
[...]Herkenbaar!
Zit zelf een weekendje op een park bij beekbergen en ook daar is het nog allemaal grijs wat de klok slaat.
Ik troost me maar met de wetenschap dat "thuis" de zon wel volop schijnt, getuige de logging
Eerste 10 dagen van april nu 66kwh op een estimate voor april van 340kwh....Dit slaat echt nergens op...
[ Voor 36% gewijzigd door Apeldoorn op 10-04-2016 12:03 ]
Foto's zijn het bewijs...Ocmer-traallos schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:56:
Gisteren zijn bij mij panelen op het dak gelegd, vandaag de eerste volle dag productie gehad en gelijk veel zon!
12.610kWh 3.336kWh/kW
Voor vandaag ziet het er een stuk beter uit

Maar dat is prima voor een set op Zuid-West, 45° helling
http://omnikportal.com/Te...spx?pid=47107&key=75H7JJF

Nou ja, ik zit al op 3,67kWh/kWp, dus echt klagen mag ik niet, maar toch....
/edit/
Geeft ook de onzin aan van deze beelden:

Geen wolk te zien rond Breda zou je zeggen...Maar dit is hoe het er uitziet:

[ Voor 36% gewijzigd door TFHfony op 10-04-2016 14:21 ]
 Dit topic is gesloten.

Dit topic is gesloten.

:strip_icc():strip_exif()/u/322480/crop59259a5419612_cropped.jpeg?f=community) 
            /u/24411/img.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/590277/rsz_1zon.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/553329/crop65f2e249c118d_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/109456/bigass3.jpg?f=community) 
            /u/46215/crop5ac0b142c11e7_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/326274/crop576ff46787677_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/71367/banshee.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/63649/IMG_8734.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/208430/3f5a00acf72df93528b6bb7cd0a4fd0c.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/476616/o.p-dibenzene-tweakers-70.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/212073/crop5790930e15fe8_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/2177/avatar.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/50867/k750logo1.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/11542/crop659c08086e97e.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/182/crop66d4984812e9a_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/418987/crop5bf278f04d300_cropped.jpeg?f=community) 
            /u/293919/crop617d50640d506.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/403050/crop584c49cd90153_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/669709/crop575592da033ce_cropped.jpeg?f=community) 
            /u/28347/12146%25206060.png?f=community)