www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
[ Voor 3% gewijzigd door J0YR1D3R op 01-04-2016 09:58 ]
April begint in ieder geval goed! Hopen op veel van dit soort dagen.
Opbrengst maart 2016: 329.114 kWh; 101,27 kWh/kWp
Katwijk, 10 * BenQ 325, 3250 Wp, zzw, 25 graden helling
Heb je veel schaduw? Je zit is toch een aardig stukje groter maar ondanks dezelfde orientatie en een iets vlakkere ligging is je opbrengst nagenoeg gelijk?Psycho_Mantis schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:00:
Afgelopen maand 215 kWh binnengehaald, 6 kWh onder het target. Dus niets te klagen.
April begint in ieder geval goed! Hopen op veel van dit soort dagen.
[ Voor 7% gewijzigd door J0YR1D3R op 01-04-2016 10:08 ]
3780Wp op zuidwest
http://pvoutput.org/list....=41772&t=m&est=1&gs=0&v=0
Maart 2016
totale opbrengst: 351.640 kWh
gem efficiency: 3.001kWh/kW/day
(dus 92,8 kWh/Wp)
Target was 346kWh dus keurig gehaald (102%)

Target voor april: 468kWh Laat ze zon maar komen!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Wp: 2600, details in mijn signature.
Helling: 45°
Azimuth: 158°
Maart 2016:
Opbrengst: 252,439 kWh
Efficiency: 3,132 kWh/kWp
Mmm. 22e in de Tweakerslijst. Ik ken slechtere maanden
[ Voor 3% gewijzigd door Aegle op 01-04-2016 11:03 ]
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Ja helaas veel schaduw, zit een flat gebouw + boom voor het huis waar de zon pas rond 10:15 overheen komt.J0YR1D3R schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:07:
[...]
Heb je veel schaduw? Je zit is toch een aardig stukje groter maar ondanks dezelfde orientatie en een iets vlakkere ligging is je opbrengst nagenoeg gelijk?
Normaal pak je met deze oriëntatie veel van de ochtend mee, maar dat gaat voor mij helaas niet op.
De vlakkere ligging zal je waarschijnlijk pas in de zomer zien vergeleken met jou setje.
Maar het levert ondanks dit nog steeds een besparing op uiteindelijk. Het duurt alleen wat langer.
Overigens heb ik nog op het dak van mijn schuur denk ik nog wel plek vrij voor 2 panelen, die wel op het zuiden kunnen. Dus zou nog 600wp erbij kunnen prikken daar.
En misschien ooit nog op het dakkapel aan de andere kant van het huis
[ Voor 4% gewijzigd door Psycho_Mantis op 01-04-2016 11:15 ]
Volgens je signature is je azimuth 152°Aegle schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:03:
Wp: 2600, details in mijn signature.
Helling: 45°
Azimuth: 158°
Maart 2016:
Opbrengst: 252,439 kWh
Efficiency: 3,132 kWh/kWp
Mmm. 22e in de Tweakerslijst. Ik ken slechtere maanden.

Maar da's wel een goede maand geweest voor jou

Wow... Dank je. Valt me nu pas op. Het is toch echt 158° True North (ja, er zit verschil tussen Magnetisch- en Ware Noorden).Jerrythafast schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:06:
[...]
Volgens je signature is je azimuth 152°
Maar da's wel een goede maand geweest voor jouWij zijn 89e geworden op de Tweakers ranglijst.
Zal m'n signature even aanpassen.
EDIT: aangepast..
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Zou iemand deze even kunnen toevoegen aan de TSantonboonstra schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:36:
[...]
Omdat deze vraag wel vaker langskomt, hierbij een uitgebreide uitleg. Wellicht kan deze nog ergens in een topicstart worden opgenomen?
Waarom leveren mijn panelen niet het maximale vermogen?
Voordat een zonnepaneel de fabriek verlaat wordt bepaald hoe hoog het vermogen is. Het vermogen (in Watt) van het zonnepaneel wordt gemeten onder vooraf gedefinieerde condities. Dit omdat een zonnepaneel gevoelig is voor straling én temperatuur. Wereldwijd is afgesproken om het paneelvermogen te meten bij een instraling van 1000W/m2 en een paneeltemperatuur van 25 graden Celsius. We noemen dat 'Standard Test Conditions', afgekort STC. Het onder deze condities geleverde vermogen wordt uitgedrukt in Watt-piek (Wp).
De afgesproken STC condities zijn:Het momentaan geleverd vermogen is dus altijd afhankelijk van een combinatie van deze factoren.
- Invallende straling 1000 W/m2
- moduletemperatuur 25 °C
- AM=1,5 (Air Mass, dikte van de atmosfeer)
In de winter is de module temperatuur veel lager (dit is positief!). De hoeveelheid instraling per m2 is ook veel lager (negatief). Niet omdat de zon zelf minder hard schijnt, maar omdat de zon schuin door de atmosfeer schijnt, waardoor de Air Mass veel groter is (de zonstraling moet een langere weg door de lucht afleggen en veranderd daardoor van intensiteit en samenstelling). Ook zal de instraling per m2 (vanuit het paneel gezien) lager zijn, doordat een laagstaande zon niet loodrecht, maar met een hoek op je panelen schijnt. Hoe platter je panelen gemonteerd zijn, hoe lager de instraling in de winter. Dus zelfs op een zonnige dag in de winter, is het resulterend vermogen meestal vrij laag.
In de zomer is de instraling hoog en de Air Mass laag, aangezien de zon recht door de atmosfeer schijnt en zo goed als haaks op de panelen. Beide positieve effecten. Echter de module temperatuur zal (veel) hoger zijn. Niet alleen door de hogere omgevingstemperatuur, maar ook door de opwarming van het donkere paneel door zonstraling. Aangezien de opwarming een negatief effect heeft, zal ook nu het 'maximale' vermogen vaak niet gehaald worden.
Als je denkt dat deze opwarming niet zoveel effect kan hebben, hierbij een berekening. De meeste standaard kristallijne panelen hebben een Temperature coefficient of Pmax van -0,43% per graad Celsius, zoals bijna altijd staat vermeld in het datablad. Een paneel kan in de zomer wel zo warm worden dat je deze niet/nauwelijks kan aanraken. Dit betekent dat een paneel 65°C is, dus 40°C warmer dan de 25°C tijdens STC. Vermenigvuldig dit met de Temp.coeff en je komt op 40 x -0,43% = -17,2%. Dus je 250Wp paneel levert ineens 207 watt bij 1000W/m2 instraling.
Wanneer wordt dit 'maximale' vermogen dan wel gehaald? Bijvoorbeeld op een koele dag in april of mei. De instraling kan dan hoog zijn, de zon staat al vrij hoog met als gevolg een lagere AM en de moduletemperatuur is laag door een lage omgevingstemperatuur en een koel windje. Allemaal positieve effecten.
Waarom staat 'maximaal' tussen aanhalingstekens? Omdat de zon best iets meer dan 1000 W/m2 kan stralen en de moduletemperatuur best iets lager dan 25°C kan zijn en de AM lager dan 1,5. Een paneel stopt dus niet bij het 'maximale' STC vermogen, maar kan best iets meer leveren. Echter deze pieken komen zeer sporadisch voor en duren vaak niet lang, omdat het paneel vaak al snel opwarmt door de instraling.
Als je het momentaan geleverd vermogen van een zonnepaneel* over een periode van 2 jaren, uitzet over de tijd, dan kom je op onderstaande grafiek. Pieken van 100% of meer komen bij standaard kristallijne panelen (paars is dunnefilm/CIG panelen) slechts 0,03% van de tijd voor! Een PV installatie levert meer dan 90% van de tijd, minder dan 70% van het STC vermogen!
[afbeelding]
* In de grafiek is het geleverde vermogen aan AC zijde gemeten, dus na de omvormer met ~95% efficiëntie.
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Als ik in de statistics kijk bij mijn systeem zie ik voor maart staan "Average/System Size" = 3.001kWh/kW
Ik verwacht dat ik dit ook terug moet zien in het tweakers team.
Dus ik ga naar teams -> tweakers -> montly -> march 2016
Daar sorteer ik op "efficiency" en kijk ik bij 3kwh:
http://pvoutput.org/outpu...0331&tid=426&o=gss&d=desc
Maar ik zie mezelf niet staan? Ben ik nou gek of is dit wat anders ofzo?
Het getal in dat overzicht is je totale efficiency vanaf het moment dat je mee doet. Niet maandelijksMattie112 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:49:
Hm toch een beetje vreemd
Als ik in de statistics kijk bij mijn systeem zie ik voor maart staan "Average/System Size" = 3.001kWh/kW
Ik verwacht dat ik dit ook terug moet zien in het tweakers team.
Dus ik ga naar teams -> tweakers -> montly -> march 2016
Daar sorteer ik op "efficiency" en kijk ik bij 3kwh:
http://pvoutput.org/outpu...0331&tid=426&o=gss&d=desc
Maar ik zie mezelf niet staan? Ben ik nou gek of is dit wat anders ofzo?
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Zeker niet leuk, vooral bij zo'n extreem zonnige 1e dag van aprilTFHfony schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:44:
[...]
Met 88,75 ben ik nu op de 75e plek uitgekomen en ik kruip beetje bij beetje omhoog met mijn 13 graden setje. Eens kijken wat komende maand brengt. TFH is inmiddels aardig PVoutput verslaafd...
@Anton: Is er al zicht op wanneer je weer de lucht in kan met je panelen? Lijkt me niet leuk om je panelen zo werkeloos te zien liggen
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
En een tijdelijke leen-omvormer?antonboonstra schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:06:
[...]
Zeker niet leuk, vooral bij zo'n extreem zonnige 1e dag van aprilFormulier is via leverancier opgestuurd naar de Steca. Helaas nog geen reactie van de fabrikant terug. Leverancier heeft ook al gebeld naar Steca, maar komt daar alleen in de wacht te staan.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Er zijn hier een paar omvormers aangeboden aan je. Was het niet beter geweest er hier eentje van te accepteren? 2 x PostNL verzendkosten had je er volgens mij met gemak uitgehaald.antonboonstra schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:06:
[...]
Zeker niet leuk, vooral bij zo'n extreem zonnige 1e dag van aprilFormulier is via leverancier opgestuurd naar de Steca. Helaas nog geen reactie van de fabrikant terug. Leverancier heeft ook al gebeld naar Steca, maar komt daar alleen in de wacht te staan.
Maar goed, ik hoop dat ze snel met een oplossing komen! Succes er mee!
Een paar? Dan heb ik wat berichten over het hoofd gezien. Ik heb 1 aanbod gezien, alleen die woont niet echt in de buurt.TFHfony schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:09:
[...]
Er zijn hier een paar omvormers aangeboden aan je. Was het niet beter geweest er hier eentje van te accepteren? 2 x PostNL verzendkosten had je er volgens mij met gemak uitgehaald.
Maar goed, ik hoop dat ze snel met een oplossing komen! Succes er mee!
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
1:antonboonstra schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:11:
[...]
Een paar? Dan heb ik wat berichten over het hoofd gezien. Ik heb 1 aanbod gezien, alleen die woont niet echt in de buurt.
2:PClop schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:22:
Oei das niet zo mooi anton, de klappen van de zon zijn vandaag ook wel erg ongenadig hard.
heb hier nog wel een AEG en een Danfoss ( die ook op marktplaats staat ) voor je op reserve liggen.
Rol-Co schreef op zondag 27 maart 2016 @ 16:06:
[...]
Balen, maar ook reemd, het is dat je zo ver weg woont anders zou ik zeggen kom even de sma 2500 halen die hier reserve ligt.
Ik dacht dat ik er 2 had gezien ;-) En niet in de buurt: Klopt... Daarom heb ik het ook over 2 x PostNL kosten. Het moet wel rendabel blijven (Qua tijd & kosten).antonboonstra schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:11:
[...]
Een paar? Dan heb ik wat berichten over het hoofd gezien. Ik heb 1 aanbod gezien, alleen die woont niet echt in de buurt.
Maart,
3020wp - 225º (ZW) - 30º dakhelling.
219.6 kWh = 72.7 kWh/kWp
1960wp - 145º (ZO) - 15º dakhelling.
129.3 kWh = 66 kWh/kWp
Anton sterkte, ik ken het gevoel, heb het vorig jaar half Juni gehad en iedereen hier had toen super opbrengsten.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik had um die AEG of Danfoss zo gebracht, maar ja, zal wel minderwaardig spul zijn, liever geen
dan een met een η van < 95% LOL
Mijn gok is dat hij jouw post over het hoofd heeft gezienPClop schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:32:
[...]
Ik had um die AEG of Danfoss zo gebracht, maar ja, zal wel minderwaardig spul zijn, liever geen
/ontopic/
Waarom zie ik nou richting het zuiden weer wolken opkomen? Is de zoveelste keer dat ik hier wolken krijg voor mijn zon en de productie dus inkakt, terwijl als ik naar het noorden kijk er een strak-blauwe hemel is

[ Voor 35% gewijzigd door TFHfony op 01-04-2016 12:52 ]
Inderdaad had ik jouw post over het hoofd gezien. Ben je binnenkort toevallig in de buurt? Of kan ik langskomen? Stuur anders maar een DM.PClop schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:32:
[...]
Je hebt een DMantonboonstra schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:50:
[...]
Inderdaad had ik jouw post over het hoofd gezien. Ben je binnenkort toevallig in de buurt? Of kan ik langskomen? Stuur anders maar een DM.
Ah vandaar, dacht dat als ik op maand zou klikken in wel van die maand zou krijgenTFHfony schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:54:
[...]
Het getal in dat overzicht is je totale efficiency vanaf het moment dat je mee doet. Niet maandelijks
Zit inderdaad wat wittigheid in de lucht.TFHfony schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:47:
[...]
Mijn gok is dat hij jouw post over het hoofd heeft gezien
/ontopic/
Waarom zie ik nou richting het zuiden weer wolken opkomen? Is de zoveelste keer dat ik hier wolken krijg voor mijn zon en de productie dus inkakt, terwijl als ik naar het noorden kijk er een strak-blauwe hemel is
[afbeelding]
Tja, als Moeder Natuur ons niet de zon geeft om onze energie op te wekken moeten ze ook niet zeiken dat we kolen blijven verbranden
Ik had nog wel op een nieuw record gehoopt vandaag, maar zie hier in Breda de wolken al komenTFHfony schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:47:
[...]
Mijn gok is dat hij jouw post over het hoofd heeft gezien
/ontopic/
[afbeelding]
Ik woon in Bavel, net ten zuiden van Breda... En hier komt de zon helaas alleen nog af en toe tussen de wolken doornooberke schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:29:
[...]
Ik had nog wel op een nieuw record gehoopt vandaag, maar zie hier in Breda de wolken al komen
Vraagje : hoeveel verschil zit er meestal in het AC output voltage van mijn Omnik? Gister hele dag tussen 229,9 en 240,3
En vandaag tussen 230,7 en 242,7
Dit hangt er vanaf, m.n. waar je woont, d.w.z. van je elektrische woonomgeving,Atomic2005 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:38:
Hier behoorlijk blauw. Zit op 17,67 inmiddels...
Vraagje : hoeveel verschil zit er meestal in het AC output voltage van mijn Omnik? Gister hele dag tussen 229,9 en 240,3
En vandaag tussen 230,7 en 242,7
o.a. hoeveel grootverbruikers en hoeveel PV-capaciteit zit op je wijktrafo.
Met je omvormer heeft dit niets te maken.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wist dat het idd niets met omvormer te maken heeft.dunklefaser schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:43:
[...]
Dit hangt er vanaf, m.n. waar je woont, d.w.z. van je elektrische woonomgeving,
o.a. hoeveel grootverbruikers en hoeveel PV-capaciteit zit op je wijktrafo.
Met je omvormer heeft dit niets te maken.
Meer benieuwd wat "normaal" is. Zitten wel wat PV's hier in de wijk. Weet niet welk gebied die wijktrafo heeft. In een straal van paar 100 meter zitten er denk ik 250+ panelen.
Voor zover ik weet wordt door de netbeheerder 230V+/- 10% als "normaal" beschouwd.Atomic2005 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:48:
[...]
Wist dat het idd niets met omvormer te maken heeft.
Meer benieuwd wat "normaal" is. Zitten wel wat PV's hier in de wijk. Weet niet welk gebied die wijktrafo heeft. In een straal van paar 100 meter zitten er denk ik 250+ panelen.
Dit bereik zou de omvormer dus ook aan moeten kunnen.
In mijn straat geen andere PV installatie, verder weg (200 m radius)
een enkele en de verwarming draait op gas.
=> AC voltage altijd? tussen 225V en 235V (meetwaarden van omvormer, diverse AVM DECT200 en ABB C11)
[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 01-04-2016 15:06 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Hier in de omgeving zitten ook redelijk wat panelen en daarnaast is de hele wijk voorzien van warmtepompen (er is geen gas aanwezig hier). Ik zie hier het grid-voltage op en neer bewegen tussen 221VAC in de ochtend, naar 240VAC op momenten van mooi weer om in de loop van de avond weer terug te zakken naar 224VAC rond 20:00 (wanneer de panelen er mee nokken)Atomic2005 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:48:
[...]
Wist dat het idd niets met omvormer te maken heeft.
Mijn micro-inverters staan zo ingesteld dat ze stoppen met werken onder de 185VAC en boven de 255VAC.
[ Voor 6% gewijzigd door TFHfony op 01-04-2016 14:57 ]
Al niet meer nodig. Toen ik thuis kwam, lag er al een doos in de hal met een splinternieuwe Steca 2300. Gelijk omgewisseld uiteraard, zodat ik nog de laatste Wh'tjes van vandaag mee kan pakken.
Garantie?antonboonstra schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 18:23:
[...]
Al niet meer nodig. Toen ik thuis kwam, lag er al een doos in de hal met een splinternieuwe Steca 2300. Gelijk omgewisseld uiteraard, zodat ik nog de laatste Wh'tjes van vandaag mee kan pakken.
Is die nieuw of refurbished?
Enkel in de 2e helft van de middag wat vlarden hoge sluierbewolking en wat uitwaaiende vliegtuigstrepen die het vermogen zo nu en dan wat drukte.
14,7 kwh nu en hij zal nog een uurtje doorpruttelen.
De 15 kwh gaat eraan voor het eerst dit jaar
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
Heb deze periode nog voordeel van een wat grotere dakhelling.
Vandaag: 19,8 kWh -> 6,35 Wh/Wp. Is voor dit jaar voorlopig een record. 7 Wh/Wp heb ik nog nooit gehaald
Mooi! Kan je weer verder en dit weekend weer meepakken, ik ben benieuwd of je nog verschil merkt.antonboonstra schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 18:23:
[...]
Hij zal wel een oudere firmware hebben.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Pfff, dan heb ik hier in het zuiden aanzienlijk minder geluk (lees: meer wolken) gehad:Apeldoorn schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 18:44:
Op de Veluwe ging het super goed vandaag.
Enkel in de 2e helft van de middag wat vlarden hoge sluierbewolking en wat uitwaaiende vliegtuigstrepen die het vermogen zo nu en dan wat drukte.
14,7 kwh nu en hij zal nog een uurtje doorpruttelen.
De 15 kwh gaat eraan voor het eerst dit jaar

Vandaag uiteindelijk een opbrengst van 23.011kWh (5.046kWh/kWp) en er druppelt nog wel wat binnen, maar niet meer noemenswaardig. Deze maand moet ik een gemiddelde van rond de 4kWh/kWp halen voor mijn target van 547kWh.
Ik ben wel benieuwd of & wanneer ik de eerste keer eens de 7kWh/kWp ga overschrijden. Mijn setje ligt er pas sinds eind augustus op en het record tot nog toe is 6,04kWh/kWp, dus...)marcop23 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:13:
Vandaag: 19,8 kWh -> 6,35 Wh/Wp. Is voor dit jaar voorlopig een record. 7 Wh/Wp heb ik nog nooit gehaald
Ik zit op 7.14 (vanaf start 12 mei 2015).
[ Voor 22% gewijzigd door a6racer op 01-04-2016 19:40 . Reden: Typo ]
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=3078&sid=19023antonboonstra schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 18:23:
[...]
Ik zie het, hoop dat je deze heel houd, maar je ken mijn motto, heb liever iets over op alle fronten
ook al gaat het ten koste van het rendement.
( aanbod blijf zo als ti was )
Hier 4,956 Wh/Wp. Was afgelopen maandag (je weet wel, die tweede paasdag waarop het de hele dag zou regenen en stormen). Panelen liggen er sinds 3 februari. Over twee weken komen er nog twee bij te liggena6racer schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:28:
Wat is de hoogste wh/wp (op dagbasis) die er hier door lezers/reageerders is behaald.

Vandaag trouwens 4,162 Wh/Wp (bijgewerkt tot 19:15, zal wel niet veel meer bij komen).
[ Voor 8% gewijzigd door Jerrythafast op 01-04-2016 19:39 ]
Wel een redelijk witte hemel, gezien ook de pieken van maximaal 2800W, maar al met al niet ontevreden!
a6racer schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:28:
Wat is de hoogste wh/wp (op dagbasis) die er hier door lezers/reageerders ooit is behaald.

Door de sluierbewolking lijkt het wel een aftopping, maar de schaduwvrije set haalde vandaag toch nog 5,60kWh/kWp.
Het hoogste wat ik op mijn poly' s heb gezien is 6,903kWh/kWp en dat was op 13 mei 2015
Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P
29,09 kWh 4,5 kWh/kWp
Moet gemiddeld deze maand 23,2 kWh voor de estimate halen, dus als de voorspelling van komende weken uitkomt zit de eerste helft van de maand wel goed.
Garantie inderdaad. Zo te zien is deze splinternieuw. Stond ook nog geen kWh op. M'n oude ligt hier ook nog steeds. Deze zal ik op moeten sturen, zodat ze deze kunnen onderzoeken.
Ik neem aan dat er geen/weinig verschil tussen zit. Die ik nu heb, heeft een iets nieuwere firmware zo te zien, maar ook nieuwere hardware. Als ik bij Info kijk, zie ik onder Hardware Versions bij PU versie 1, terwijl ik nog versie 0 had. Ik heb de screenshots van de oude even naast de nieuwe geplakt en de verschillen met geel gemarkeerd.Rol-Co schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:22:
[...]
Mooi! Kan je weer verder en dit weekend weer meepakken, ik ben benieuwd of je nog verschil merkt.
Hij zal wel een oudere firmware hebben.

Thx voor het aanbod. Ik kan er ook weinig aan doen dat ie stuk gaat. In de datasheet staat zelfs dat het maximum recommended PV power 2900 Wp is... Vooralsnog is de service van Steca vrij vlot gegaan. Hopelijk gaat de verdere afhandeling ook vlekkeloos.PClop schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:29:
[...]
Ik zie het, hoop dat je deze heel houd, maar je ken mijn motto, heb liever iets over op alle fronten
ook al gaat het ten koste van het rendement.![]()
( aanbod blijf zo als ti was )
Ik heb 7,07kWh/kWp gehaald op 6 juni 2015.a6racer schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:28:
Wat is de hoogste wh/wp (op dagbasis) die er hier door lezers/reageerders ooit is behaald.
[ Voor 20% gewijzigd door masterjorie op 01-04-2016 20:39 ]
Op uitzonderlijke dagen heb ik bij enkele meer dan 8kwp/kwh geziena6racer schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:28:
8,3a6racer schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:28:
http://pvoutput.org/intra...342&sid=10270&dt=20150607
8,4
http://pvoutput.org/intra...342&sid=10270&dt=20130602
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 01-04-2016 22:39 ]
Reken de opbrengst maar eens terug naar kWh/m² en zet dat maar af tegen de mono's die onder die 6 SF installaties staan, ook in kWh/m², dan worden het gewoon "jan modaal" paneeltjes niets bijzonders.masterjorie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:38:
Solar Frontier panelen deden het blijkbaar goed vandaag, eerste 9 in het tweakers team op pvoutput zijn SF panelen vandaag.
Het is iets rekenwerk, maar ook wel een eyeopener.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Offtopic;Rol-Co schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:09:
Geen trol maar klopt aardig, maar wat als je straks iets van belasting moet betalen per Wp, dan haal je met SF meer kWh uit een Wp.
Dan laat ik m,n panelen ook om stikkeren naar 170Wp exemplaren, trappen ze vast wel in
als ik aangeef dat het een nieuw model SF paneel is.
Ontopic;
Je kan het zo zien maar misschien zijn het juist mono panelen die wat optimistisch gestikkerd zijn en daardoor in Wp/performance achterblijven.PClop schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:15:
[...]
Offtopic;
Dan laat ik m,n panelen ook om stikkeren naar 170Wp exemplaren, trappen ze vast wel in
als ik aangeef dat het een nieuw model SF paneel is.
Ontopic;
Daarom doen de A merk panelen het dan ook bijna het zelfde als Cis zoals de percium paneeltjes bijv.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
And with that bombshell we close this discusion!TFHfony schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:59:
Uiteindelijk gaat het vooral om de daadwerkelijke opbrengst per geïnvesteerde euro...
Voor extra rendement hoef je niet echt te koelen voor mogelijk langere levensduur wel. Failrate loopt hardop vanaf 40 graden. Zekerheden heb je niet maar je kans dat hij het aanzienlijk langer overleeft dan 10 a 11 jaar wel daar zit je mogelijke winst extra rendement. Geld trouwens voor elke merk converter.Mythilus schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 10:04:
Omnik temperatuur heeft dat invloed op de omvormer dan? Lees hier en daar wat tweaks door middel van fan?
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Mooi he die voorspellingenApeldoorn schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 09:52:
Pffff....bewolkt zeg, op de Veluwe. Dacht dat het weer lekker zonnig zou worden!

De zon zit wel heel 'mooi' precies om Nederland heen:

Niet alleen op de Veluwe hoor:Apeldoorn schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 09:52:
Pffff....bewolkt zeg, op de Veluwe. Dacht dat het weer lekker zonnig zou worden!

Vrijwel heel NL mag tegen een grijze massa aankijken...
Heeft verdacht veel overeenkomstTFHfony schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:19:
[...]
Niet alleen op de Veluwe hoor:
Vrijwel heel NL mag tegen een grijze massa aankijken...
Vanmiddag klaart het vanuit het westen op, Mensen aan de kust hebben dus geluk..
Yup, die kunnen zo over elkaar gelegd worden ;-)masterjorie schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:22:
[...]
Heeft verdacht veel overeenkomst![]()
Vanmiddag klaart het vanuit het westen op, Mensen aan de kust hebben dus geluk..
Wel jammer, het had een mooie top dag kunnen worden, maar tot nog toe is het prut en ik betwijfel of Bavel (ten oosten van Breda) westelijk genoeg ligt om echt van de opklaringen te kunnen genieten.
Zuid-Limburg ZZW op 45 graden:
Maart 2016: 227 kWh, 74,67 kWh/kWp
Op 1-na slechtste maart sinds 2010.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Als ik de statellietbeelden van de afgelopen 3 uur bekijk op http://www.weerplaza.nl/regenradar/regen-en-wolken/ zie ik de grijze deken juist naar het westen wegtrekken. Aan de grens met Duitsland wordt het dan het eerst zonnig. Met het huidige tempo gebeurt dat hier aan de kust vandaag niet meermasterjorie schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:22:
[...]
Heeft verdacht veel overeenkomst![]()

Hier 6,77 kwh/kwp met een ligging op WZW en 36 graden hellingshoek.a6racer schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:28:
Gehaald op 6 juni 2015
Verwacht dat de magische 7 er nooit komt hier.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Zag ook dat de '3 uur vooruit' radarbeelden opeens waren aangepast. in plaats van dat de bewolking naar het westen trok, blijft het precies boven Nederland hangen...Jerrythafast schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:57:
[...]
Als ik de statellietbeelden van de afgelopen 3 uur bekijk op http://www.weerplaza.nl/regenradar/regen-en-wolken/ zie ik de grijze deken juist naar het westen wegtrekken. Aan de grens met Duitsland wordt het dan het eerst zonnig. Met het huidige tempo gebeurt dat hier aan de kust vandaag niet meer
http://www.pvoutput.org/i...229&sid=42168&dt=20160402
[ Voor 19% gewijzigd door habbekrats op 02-04-2016 13:44 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Geen klagen dushabbekrats schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 13:39:
Hier in Noord NL 9981 dus tegen de waddenkust was het vanmorgen kraakhelder tot 12:00 uur toen trok de boel dicht en gaan we verder op een laag pitje
http://www.pvoutput.org/i...229&sid=42168&dt=20160402
A) je hebt het al binnen zo te zien.
B ) zuid westen nog slechter, jouw opbrengst nu heb ik nog niet eens met 5650Wp
16.840kWh 4.455kWh/kW
Geen record maar ook weer niet echt slecht, vandaag helaas een stuk minder hoewel ik nu wel wat meer zon begin te zien.
Qua target moet ik gem 15,6kWh per dag binnenharken
Je maand target is ergens rond de 483 ?? Dat klinkt fors met 3750wp op je dak? Of heb ik dat mis?Mattie112 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 14:39:
Gister:
16.840kWh 4.455kWh/kW
Geen record maar ook weer niet echt slecht, vandaag helaas een stuk minder hoewel ik nu wel wat meer zon begin te zien.
Qua target moet ik gem 15,6kWh per dag binnenharken
Ik heb 4000wp op het dak, z/zo richting. Zou al super tevreden zijn als ik hetzelfde haal als deze maand, 350.kWh
Maar wie weet ga ik positief verrast worden
Mwoah,Atomic2005 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 15:55:
[...]
Je maand target is ergens rond de 483 ?? Dat klinkt fors met 3750wp op je dak? Of heb ik dat mis?
Ik heb 4000wp op het dak, z/zo richting. Zou al super tevreden zijn als ik hetzelfde haal als deze maand, 350.kWh
Maar wie weet ga ik positief verrast worden
Mijn maandtarget is 547kWh met 4560Wp op het dak: 120kWh/kWp
Zijn maandtarget is 483kWh met 370Wp op het dak: 130kWh/kWp
Jouw maandtarget is 350kWh met 4000Wp op het dak: 88kWh/kWp
Dat laatste heb ik afgelopen maand al gehaald. Dus ik denk eerder dat jij aan de lage kant zit. Maar e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van je oriëntatie & hoek.
Wat is bij jou het verschil tussen maart en april? qua percentage?TFHfony schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:04:
[...]
Mwoah,
Mijn maandtarget is 547kWh met 4560Wp op het dak: 120kWh/kWp
Zijn maandtarget is 483kWh met 370Wp op het dak: 130kWh/kWp
Jouw maandtarget is 350kWh met 4000Wp op het dak: 88kWh/kWp
Dat laatste heb ik afgelopen maand al gehaald. Dus ik denk eerder dat jij aan de lage kant zit. Maar e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van je oriëntatie & hoek.
Voor maart had ik als target 380kWh, voor deze maand 547kWh. Dit is dus bijna 45% hoger.Atomic2005 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:26:
[...]
Wat is bij jou het verschil tussen maart en april? qua percentage?
Maar onder welke hoek staat jouw set? De mijne onder 13 graden op 170 graden zuid.
Moet dat es uitrekenen.TFHfony schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:29:
[...]
Voor maart had ik als target 380kWh, voor deze maand 547kWh. Dit is dus bijna 45% hoger.
Maar onder welke hoek staat jouw set? De mijne onder 13 graden op 170 graden zuid.
Tussen de 485-513 zou je moeten hebben voor aprilAtomic2005 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:53:
[...]
Moet dat es uitrekenen.Dat googlecompass krijg ik niet werkend. Het dak ongeveer onder 45graden, en zuid/zuidoost. Zal nog met een kompas aan de slag.
http://pvoutput.org/intra...021&sid=43748&dt=20160402
Komt nog steeds elk kwartier data binnen, maar de interne klok van PVOutput heeft het uur tussen 17:00 en 18:00 overgeslagen. Na de update van 16:45 heet het opeens 18:00 in plaats van 17:00

Hier geen probleem en loopt alles gewoon netjes zoals verwacht door...Jerrythafast schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:01:
PVOutput begint hier nu mijn outputs met een uur tijdsverschil te registreren
Komt nog steeds elk kwartier data binnen, maar de interne klok van PVOutput heeft het uur tussen 17:00 en 18:00 overgeslagen. Na de update van 16:45 heet het opeens 18:00 in plaats van 17:00De SolarEdge API geeft de data wel met de juiste timestamp door. Het is de importer van PVOutput die er nu opeens een uur bij op telt
Het lijkt in de koppeling tussen SE en PVO te zitten. Deze SolarEdge-eigenaar heeft zo te zien hetzelfde probleem.TFHfony schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:15:
[...]
Hier geen probleem en loopt alles gewoon netjes zoals verwacht door...
Hier ook, Solaredge probleem.Jerrythafast schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:01:
PVOutput begint hier nu mijn outputs met een uur tijdsverschil te registreren
Komt nog steeds elk kwartier data binnen, maar de interne klok van PVOutput heeft het uur tussen 17:00 en 18:00 overgeslagen. Na de update van 16:45 heet het opeens 18:00 in plaats van 17:00De SolarEdge API geeft de data wel met de juiste timestamp door. Het is de importer van PVOutput die er nu opeens een uur bij op telt
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Gaat wel vaker fout de laatste tijd tussen SolarEdge en PVoutput. Maar normaal repareren ze del boel wel netjes.
Ik ben overigens ook niet blij met PVoutput vandaag, maar dan met name de resultaten. Op basis van de weerberichten was ik uitgegaan van het feit dat het een mooie dag zou worden. Dan valt 12.629kWh (2.770kWh/kWp) gewoon erg tegen
Er druppelt nog wel wat binnen, maar dat zet geen zoden meer aan de dijk... Hopen op betere tijden deze maand.
Hé, hoe krijg jij een 5-minuteninterval in jouw SolarEdge data? Volgens de API spec kan de SE Monitoring API hooguit tot TimeUnit=QUARTER_OF_AN_HOUR resolutie.
(EDIT 28-4: Zo dus)
[ Voor 22% gewijzigd door Jerrythafast op 28-04-2016 14:24 ]
Serieus? Heeft PVOutput dan een dealtje gesloten met SolarEdge of zo? Dan ga ik inderdaad ook maar wat donerenjanesh schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:55:
Een paar euro betalen aan pvoutput.
Intussen hebben ze bij PVOutput door dat er wat aan de hand is. Data die nu binnen komt heeft weer de correcte timestamp. Alleen staat er nog 'Updated 20:49 UTC+2:00', dus daar zit nog een foutje. En de data tussen 18:00 en 19:00 klopt nog niet met wat via de Monitoring API kan worden opgevraagd. Data met timestamp tussen 17:00 en 18:00 ontbreekt nog steeds.
[ Voor 7% gewijzigd door Jerrythafast op 02-04-2016 19:57 ]
Dit topic is gesloten.