Apeldoorn schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:07:
[...]
Hee wat leuk die warme belangstelling voor mijn setje.
Heb inderdaad 3025 aan chinese panelen liggen, waarvan een paar op de 1e verdieping en de meeste op de 2e verdieping. Yingli heten ze ofzo. Op 1 string en een iets te grote omvormer. Namelijk een delta 3.3 met een output van 3.6
Allemaal een stukje minder efficient dan jullie inderdaad en een zon die er vanaf 10.30 uur in deze tijd pas op komt. Zon moet achter het huis van de buren langskomen. Tot die tijd pruttelt er 100 watt uit. En ja....naast een wat mindere efficienty, ook vaak best veel bewolking op de Veluwe.
Genoeg info zo om mijn 5,5 kwh/kwp te verantwoorden?
Yingli, en dan waarschijnlijk de panda is 1 van de eerste die wat veranderde in pv land, vanaf die tijd dat die met de wopping 240-260Wp panelen uit kwamen in 2012 ongeveer op het paneel formaat 1m bij 1m65 waren dat DE panelen to go.
Dus niet nodig om ze "chinese panelen" te noemen, daar kwamen ze allemaal vandaan in die tijd, zo ook de mijne, sterker nog.....die komen van ebay en zijn voor laadstations en campers, tuinhuisjes.
Grote omvormer? Ik verwachte een 6000 versie oid, maar een Delta 3,3 met 3025Wp aan panelen vind ik niets geks, ik had een 4200WAC omvormer met 3100Wp of minder aan panelen (met 1000Wp begonnen) voor tijden en had nu nog een 3600WAC omvormer met 3100WP tot afgelopen 6 juni.
Tot nu toe nog niets wat het verschil verklaard, maar nu je "schaduw" . Van smorgens opkomst tot ongeveer 9:00 heb je op pal zuid (180) zoals ik ook geen bijzonder vermogen, het liefst heb ik tot die tijd bewolking/sluiertje, en ik heb zelfs schaduw van een dakkapel van de buren vanaf 15:45 begin tot 18:00 12 panelen volledig in de schaduw.
Aangezien jij zegt tot 10:30 ga ik er van uit dat je ZZW ligt met de set, dus duurt het langer voordat er zon op komt inderdaad, daarintegen gaat het in de avond weer lang op hoog vermogen door, het beste is dus bewolking tot een uur of 10:00 en dan open trekken voor jou.
Maar je klaagt in de morgen vaak al dat je bewolking hebt, dat is juist goed, als het schaduw van een object is word het een ander verhaal, (het voordeel van de bewolking blijft) maar in deze tijd van het jaar wanneer de zon hoog staat veel harde schaduw hebben is not done, haal die maar weg en leg ze ergens anders.
Kortom, zo bijzonder ben je niet, je hebt wel een voordeel in deze tijd dat je 15 graden hebt, dat gaat een stuk harder dan mijn 45 graden nu waar ik je mee vergelijk.
Just my 2 cents.