Veel tekst, u bent gewaarschuwd.
Heb even met PostNL webcare zitten kwekken en nu begint een beetje duidelijk te worden wat voor deal ze nu eigenlijk hebben met AliExpress.
Verkopers op AliExpress kunnen verschillende verzendmethoden gebruiken. Bij de meeste manieren stuurt de verkoper gewoon het product naar de klant, met één uitzondering:
AliExpress standard/premium shipping.
Once you have placed your order on AliExpress, the seller will send the package to our shipping center.
From here, we can make sure that your package is sent on time and we will add the tracking information to your order details so that you can follow your package whenever and wherever you want.
Verkoper stuurt je spullen naar AE en AE zorgt ervoor dat het bij jou komt. En AE kiest dan dus ook de vervoerder.
Dus wat de neuk is nu die
deal van PostNL met AliExpress? Die is dus iig niet van toepassing op spullen die verkopers zelf direct naar de klant opsturen.
quote: PostNL webcare
Het klopt inderdaad dat PostNL een samenwerking heeft met AliExpress. Dit betreft een deel van het bezorgen van de pakketten. Dit zal zonder tussenkomst van China Post worden gedaan. Dit gaat om aangetekende pakketten tot 2 kg. De rest wordt ook door PostNL bezorgd, maar wel met tussenkomst van China Post. De 3SRETA barcode is kenmerkend voor een aangetekende zending. Deze worden tegenwoordig direct naar een PostNL-locatie gestuurd. Hierdoor wordt er een snellere en veilige aflevering tegen een zo goed mogelijke prijs gerealiseerd.
Die laatste zin kan je lezen als "hierdoor besparen wij geld en zadelen we postagentschappen op met bezoekers die toch niks kopen".
De deal betreft dus alleen aangetekende zendingen tot 2 kg. En die gaan allemaal direct naar een postagentschap.
Dat hele afhalen-bij-postagentschappen is geïntroduceerd omdat PostNL verplicht is om zendingen uit China in Nederland te bezorgen en daar krijgen ze niet erg veel geld voor. Dat is weer het gevolg van ingewikkelde internationale afspraken. PostNL kan er iig weinig aan doen dus dan maar zoveel mogelijk bezuinigen en niet meer bezorgen op huisadres als het niet door de brievenbus past.
Ik was waarschijnlijk niet de enige die dacht dat PostNL die deal had gesloten omdat postagentschappen en klanten daar niet zo heel erg blij mee waren. Maar dat is dus
niet het geval.
Aangetekende zendingen tot 2 kg met AliExpress standard/premium shipping dus. Volgens het nieuwsbericht gaat het om 'een belangrijk deel van de bestellingen naar Nederland' dus het kan niet alleen premium zijn.
Nu hoor ik je denken: "Okay, ik snap het. Als mijn pakket <2 kg is en ik kies voor AliExpress standard shipping, dan zal dit als aangetekende zending door PostNL verwerkt worden en moet ik het afhalen bij het postagentschap."
Fout! Bij AliExpress standard shipping kiest AliExpress zelf een vervoerder. In hoeverre de verkoper daar nog invloed op heeft weet ik niet, maar de koper heeft er iig 0,0 zeggenschap over.
Goed, dan nu de hamvraag: je wil iets bestellen op AliExpress. Je wil het op huisadres bezorgd hebben. Of juist afhalen bij een postagentschap. Wat moet je kiezen?
Fouten voorbehouden:
Verzendmethode | Afhalen bij postagentschap of bezorgd op huisadres? |
AliExpress standard shipping | Vraag het de Here* |
AliExpress premium shipping | Vraag het de Here* |
China Post ordinary small packet | Thuisbezorgd |
China Post registered | Afhalen |
* Begint je trackingnummer met LX? Waarschijnlijk krijg je het thuisbezorgd. Begint je trackingnummer met RB? Waarschijnlijk moet je naar het postagentschap.
Dan nog een tip van PostNL, hij staat al in de topicwaarschuwing maar dit maakt iets duidelijker hoe het werkt:
quote: PostNL webcare
Wat betreft het verkrijgen van 3S-code's heb ik overigens nog wel een tip. Dit kan via
http://internationalparceltracking.com . Dit door op de plek van 3S-code de buitenlandse code in te vullen. Krijg je resultaat, dan is je pakketje in Nederland en krijg je direct de 3S-code te zien. Zo weet je in ieder geval sneller of je pakket eventueel naar locatie gaat!
[edit]
Maar dan ga je denken: klopt het nu eigenlijk allemaal? Dit onderzoek komt voort uit mijn bestelling met AliExpress standard shipping die naar het postagentschap ging. Afhalen bij het postagentschap, dat is dus aangetekend. Minder dan 2 kg, aangetekend, AliExpress standard shipping, dat kan maar één ding betekenen: hij valt onder de PostNL deal. Alleen valt hij niet onder de PostNL deal want AE heeft hem met Singapore post verzonden, niet met PostNL!
Ik dacht dat ik het eindelijk snapte, nu klopt er weer niets van.

De wegen van PostNL zijn ondoorgrondelijk..
[
Voor 6% gewijzigd door
Mentalist op 29-11-2017 16:48
]